'Trijfel Marekerkorgel heeft een prachtig geluid DINSDAG 21 AUGUSTUS 1979 VARIA PAGINA 19 „Kom nu moeder, 't Is al zo laat". „Nee Ot, het is nog te vroeg. De juffrouw is nog niet op school". „Jawel, he Trui. Juf is er wel". „Nee, nog niet. 't Is nog geen half negen". Maar eindelijk is 't dan toch zover. Moeder, Trui en Ot gaan naar school. Ja, Ot gaat naar school. Voor de eerste keer echt naar school. Hij is er vroeger ook al eens geweest met Sien. Maar toen was het niet echt. Nu wel. Daar zijn ze al bij 't grote hek. Er zijn nog meer moeders met kinderen. De kinderen die al op school zijn, staan nieuws gierig te kijken. Moeder en Ot gaan de speel plaats over. En dan in school. Daar is een meneer. „Dag meneer", zegt moeder. „Dag meneer", zegt Ot ook en hij neemt zijn pet in de hand. Dat hoort zo, dat weet hij wel. „Hoe heet jij?", vraagt me neer. „Ot de Vries". Of die Ot zijn naam ook goed kent! Meneer kijkt op een papier. „Wilt u hem maar bij de juf frouw brengen?", zegt hij te gen moeder. „Deze deur is het." Juf kent Ot nog wel. „Zo", zegt ze, „ben jij er ook? Dat is leuk. En je buurmeisje, waar is die? Hoe heet ze ook weer?". „Be doelt u Sien?", zegt moeder. „Die is nog niet oud genoeg". „Dat is jammer", zegt juf. Ot kijkt rond. Hij kent de school nog wel. „Kom eens mee, Ot', zegt juf. „Hang hier je pet op. En ga dan daar maar zitten. Dat is jouw bank". Moeder kijkt nog even, maar dan moet ze weg. „Dag Ot", zegt ze. Net komt Trui ook nog om 't hoekje kijken. „Daag Ot". Dan gaat die ook weg. En Ot blijft met de ande re kinderen bij de juf frouw. Perscentrum Zo ging dat in het Boek van Ot en Sien. Gisteren ging mijn dochtertje Sara ook „voor de Door lino Scheepmaker eerste keer echt naar school". Uitgeleide gedaan door pap pa, mamma, kleiner zusje Janna en het fototoestel, want er werd deze eerste ochtend heel wat afgefotografeerd en afgefilmd door de ouders. „Het lijkt wel een perscen trum", zei een moeder. Ot ging naar de lagere school, Sara naar de kleuterschool. Ot was zes jaar, Sara is vier jaar, en het is ook eigenlijk niet haar eerste school, want ze heeft al anderhalfjaar op de peuterspeelzaal gezeten, op het laatst vijf ochtenden per week. Want ze lust er wel pap van, van het schoolgaan. Nog drie nachtjes slapen, nog twee nachtjes slapen, nog één nachtje slapen, zo ging het de laatste dagen. Nu gaat ze dus naar de „echte school", niet te verwarren met de „grote school", want die komt pas over twee jaar.- Deze echte school wil zeggen: van 9 tot 12 en van half 2 tot half 4, zoveel uren maken de meeste stu denten niet. Trommeltje Met in haar blikken Mickey Mouse-trommeltje een appel en een plastic beker met melk (met waterdicht dekseltje), stapte ze begerig naast ons naar school, de wijs- en mid denvinger nog steeds in haar mond. We waren mooi op tijd. Ze ging als eerste de klas bin nen. Bij de kapstokken in de gang mocht ze zelf haar kap stok uitkiezen. Ze koos die met het plaatje van de tent. Schoenen uit. onder de kap stok, jas aan haakje, aan ie dere kapstok hangt ook nog een tas waarvan het gebruik nog moet blijken. Net als Ot is Sara ook al een keer eerder in de klas geweest, maar dat was een middagje voor de vakan tie, om alvast te wennen en poolshoogte te kunnen ne men. De jongetjes hebben geen pet meer op en hoeven die dus ook niet af te nemen, en er is ook geen groot hek waar je doorheen moet. Ook kent elk kind ongetwijfeld al zijn naam, al is het pas vier jaar de bewondering voor Ot die als zesjarige al weet hoe hij heet, is voltooid verleden tijd, zoals wel meer dingen in de boeken van Ligthart en Scheepstra de indruk wek ken dat de kinderen tegen woordig een paar jaar eerder wijs zijn dan zo'n driekwart eeuw geleden. Geen gehuil En huilen schijnt tegenwoordig niet meer te hoeven. Integen deel, ze staan hun ouders vanachter de ramen baldadig na te zwaaien, zo van: opge ruimd staat netjes, eindelijk onder elkaar. Dat zal wel te danken zijn aan de peuter speelzaal, de „bewaarschool" van tegenwoordig, die de kinderen twee jaar eerder op vangt dan vroeger, toen de kleuterschool nog het be waarschooltje heette. Ook de peuterspeelzaal is gisteren weer begonnen, maar daar zijn de moeders, en een en kele vader, de eerste ochtend, althans de eerste uren, op school gebleven voor het eventuele grote troostwerk. Maar ook daar hoefde niet ge huild te worden. Huilen is kennelijk uit de tijd... Ben Fey: LEIDEN-Niet altijd klopt het beeld dat men heeft van een willekeuri ge organist: een groot robuust mens, wiens sterke handen, voor al op oude orgels, stroef lopende manualen moeten bedwingen. Want in vele gevallen is de wer kelijkheid anders. Een voorbeeld hiervan is Ben Fey, die men naar gestalte, en ook te oordelen naar zijn tengere, slank gevormde handen veeleer zou zoeken in de sfeer van de clavicinisten. Toch is Ben Fey een organist "pursang". Bij hem tijdens onze ontmoeting in de Marekerk de "ham"-vraag: "Hoe bent u ertoe gekomen?" "Dat ligt ver in het verleden, toen mijn vader mij in mijn prille jeugd meenam naar orgelconcer ten. Ik herinner mij nog de emo ties die dit momumentale in strument bij me opriep. Dan wa ren er nog andere invloeden. We hadden thuis een .hermonium, waarop ik al vroeg aardig terecht kon, en waarop ik begon te im proviseren. Uiteraard alles op het gehoor want ik had toen nog geen notie van de harmonieleer. Mo duleren leerde ik van mijn vader via alle mogelijke spelletjes. Hoe belangrijk dit alles was, bleek la ter toen Hendrik Andriessen my testte voor de toelating tot het Conservatorium. Hy zag wel iets in dat improviseren, dat, een be langrijk onderdeel is van de or ganisten-opleiding. In zeker op zicht kun je zoiets leren, maar de aanleg spreekt toch een heel groot woordje mee. Mijn conser vatoriumstudie heb ik als gewel dig ervaren, maar je krijgt het niet cadeau. Ik heb veel tegenslag ge had door de vroege dood van mijn vader. Maar je slaatje er wel doorheen. Ik volgde ook de koor dirigentenopleiding, en ik was al ver gevorderd toen ik voor de keuze gesteld werd: hiermee doorgaan, öf de "pnx d' excellen ce" voor orgel. In het laatste geval zou ik alles op alles moeten zet ten, en koordirectie moeten op geven. En al was het met een bloedend hart, maar ik koos voor mijn instrument, en ik heb mijn "prix" in 1970 gehaald. Zoiets is zuiver technisch. En dit is de re den, dat ik daarna nog enige jaren mijn studie heb voortgezet voor improvisatie bij Piet Kee. Voordat ik hier solliciteerde was ik organist van de Houtrustkerk. Maar dit orgel hier in de Mare kerk is zo'n prachtig Barok-orgel, dat het mij geweldig aantrok. Het heeft een edel geluid, ik kan het niet anders uitdrukken. Natuur lijk, het heeft beperkingen. Je moet hier bij voorkeur geen ro mantische muziek spelen. Maar de Barok en alles wat eraan voor afging, en ook nog wel Mendels sohn en Reger zijn mogelijk. Ach ja, je kunt modernen hier ook wel spelen, maar wat versta je der? Ligeti? Ben Fey legt zijn on derarmen aansluitend aan elkaar over een klavier. Het orgel barst uit in een hels lawaai. "Vind je dit mooi? Zo is de werk wijze van Ligeti. Wat zal ik zeg gen, ik geloof dat dit soort muziek op een gegeven ogenblik stopt, omdat er geen nieuwe ontwikke lingsmogelijkheden meer zijn. Men zoekt duidelijk al een andere richting, maar het zal ongetwij feld zijn sporen wel nalaten. Ja, ik weet wat articulatie is, ik ge bruik het ook wel, maar eerlijk gezegd, heb ik er niet zo'n gron dige studie van gemaakt als mijn collega Wim van Beek. Boeiend ook vind ik de versieringskunst. Als organist heb je daar veel mee te maken. Lang niet alle versie ringen zijn uitgeschreven en je hebt de vrijheid die zelf aan te brengen. Maar dan natuurlijk wel op de goede plaatsen. Je kunt die niet voorschrijven. Het kwestie ook van goede smaak. Daarom is iedere organist anders. Laat hen tijdens een concours dezelfde compositie spelen, en je zult horen dat er geen twee zijn die hetzelfde spelen. Gelukkig! Iedere kunstenaar is toch een an der mens?! Verder heb ik nog een voorliefde voor de theoretische vakken. Ook dat is een kant van mij. Ik leid graag mensen op voor het toela tingsexamen voor het conserva torium". Ben Fey is vrijdagavond a.s. in de Marekerk te beluisteren in een programma, dat de namen bevat van Martini, Vivaldi, Krebs, Bach, Schumann, Ibert, Hinde- mith en Schuurman. De fluitiste Veronica Steinbach verleent me dewerking aan dit concert. BEP RIJNDERS (KLEINE VAART) Carebeka-7 19 30 w Hoek van Holland nr Bremen, Dutch Engineer 19 vn Rotterdam nr Tees, Dutch Sailor 17 vn Rotterdam nrTees, Dutch Spirit 19 te Rotterdam, Mare Novum 20 te Rotterdam (GROTE VAART) Alnati 19 Santos nr Salvador, Amersfoort 18 te Alicante, Amstelmolen 18 vn Rostock nr Oxel- Amstelveld 17 te Bremen, Baarn 18 te Buenaventura. Broere Emerald 19 te Gravenchon, Chevron Napels 16 vn Pago Pago nr Pa- Chevron Nederland 19 te Kurnell, Cir.ulia 18 vn Stanlow nr Curacao, Coral Maendra 19 te Cobh, Coral Rubrum 18 vn Tampa nr Ham burg. Diloma 18 te Gotenburg, Dione 20 te Sullomvoe, Doek Espress-2 18 vn Hoek vn Holland nr Nice, Docklift-2 18 vn Rotterdam, Dosina 18 t.a. Ensenada, Eemhaven 18 te Buenos Aires, European Express 17 vn Bremen nr Incotrans Spirit 18 te Cristobal, Kennemerland 19 te Santos, Maasbracht 17 vn Sebastiao nr Perz. Golf, Maasrix 18 te Rotterdam, Nedlloyd Baltimore 17 vn Suez. Kan. nr Hamburg. Nedlloyd Delft 18 te Le Havre. Nedlloyd Florida 18 vn Kobe nr Taiwan, Nedlloyd Forcados 19 te Acjutla, Nedlloyd Fukuoka 18 te Yokohama, Nedlloyd Hoorn 18 vn Honkong nr Sin- ffpore, Nedlloyd Kingston 17 vn Durban nr Mombasa, Nedlloyd Leuve 18 t.a. Port Said, Nedlloyd Nagasaki 17 te Buenos Aires, Nedlloyd Rochester 18 vn Houston nr New Orleans, Nedlloyd Spaarnekerk 18 te Hongkong, Nedlloyd Waalekerk 18 te Tauranga, Nedlloyd Willemskerk 20 te Hongkong, Nedlloyd Wissekerk 19 te Rotterdam, Polydorus 18 vn Rotterdam nr Cadiz, Rynborg 19 te Zaandam. Viana 18 vn Curacao nr Pto La Cruz, Visten 19 te Kopmanholmen, Waterland 18 te Santos. Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4. Ten toonstelling van 12 kunstenaars - etsen, zeefdrukken, kleur hoogdrukken, li tho's, gouaches en plastieken. Geopend van 18 aug. - 16 sept., do t/m za. van 12.30-17 uur, zo 19 aug. van 14-17 uur. Galerie de Pomp, Dorpstraat 38. War mond. Tentoonstelling Hans Zandvliet - lito's, aquarellen, kleurpotloodtekenin gen en Ad Jordaans - foto's. Geopend tot 31 aug., dag. van 13-17 uur en 19-21 uur, woe. ook van 10-12 uur. Brasserie Scarabee. Pietcrskerkchoor- steeg. Tentoonstelling Sutopo - balik- Schilderijen Geopend tot 31 aug dag Leidse bioscopen LUXOR: "The China Syndrome", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. a.l. CAMERA: "De 12 veroordeelden", da. 8.00 uur, do., vr.. za. en woe. ook 2.00 uur, zo. 1.00 en 8.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Roma", vr. en za 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "Moonraker", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "The Deerhunter", da. 8.00 uur, 16 jr. Kindermatinee" "Martijn en de magiër", da. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. LID03: "Animal House", da. 7.00 en 9.15 uur, al. Kindermatinee: "Tom en Jerry", da. 2.30, zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "Haastige spoed is zelden goed", da. 7.00 en 9.15 uur, al. Kindermatinee: "50 Jaar Mickey Mou se", da. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Uit elkaar", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. REX. "Zweedse pornonachten", da. 2.30,7.00 en 9,15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr- Bioscopen Alphen EURO 1 en 2: "Uit elkaar", da. 1.30,6.30 en 9.00 uur. zo. ook 4.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling Euro 1: "Uit elkaar", za. 12.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling Euro 2: "Slaughter slaat er weer op los", za. 12.15 uur, 16 jr. Kindermatinee Euro 2: "Dik Trom en het circus", za., zo. en woe. 2.00 uur. EURO 3: "Moonraker", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Bullit", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Pas op of we slaan d'r op", da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Julie het sexs- noepje van de week",za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "The cheap detective", do. en vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 uur, al. "Het slange-ei", do. en zo. 8.45 uur, di. 8.15 uur, 16 jr. "Cirkel van staal", vr. en za. 9.15 uur. zo. 6.15, ma. en woe. 8.00 uur. 16 jr. Ro- Ongevallendienst elke dag Academisch K*®aniafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- ,mr senhui$ en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur EUsabeth-ziekenhuis) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt. Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volat Elke dag 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- der$ Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: zoek wordt toegestaan kan de hoofdve pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderklmiek: Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14.15-15.00 uur 1&30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11 -11.30; 13 30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vüeg- M-rki-. r van en naar Schiphui kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000. 2. 15 u c(Chidc)/Lieuius. 21 augustus 1979. Honderd jaar geleden stond in de krant: - Een enorme brand heeft te Se- rajewo een schade van 23 mil- lioen gulden aangericht. Tal van door den brand verarmde Oostenrijkers keeren naar hun vaderland terug. In het geheel zijn 1470 gebouwen een prooi der vlammen geworden en vol gens de laatste schattingen be draagt de schade niet 23. 45 a 50 millioen. Eén Oosten- rijksch regiment telt aan doo- dengewonden en vermisten ze ventien man. De herbouw der stad zal volgens een nieuw plan en geheel in steen geschieden. In de brandende huiden ts eene menigte patronen ontploft en bij de gelegenheid heeft men vele verzamelingen wapenen ont dekt. - Te Aix-en-Provence is een proces gevoerd tegen eene gift- mengster, die eene flesch ratte- kruit had gestolen van een apo theker, bij wien zij gediend had. Zij bracht daarmede eene oude dame om het leven, die zij in ha re ziekte oppaste en van al wat zij had beroofde. Daarop ver moordde zij een erfixnn van ha ren man en eindelijk haren man zeiven, nadat deze een testa ment in haar voordeel had ge maakt. Het was haar te doen om een ander te huwen. Zij is, we gens verzachtende omstandig heden. tot levenslangen dwang arbeid veroordeeld. jaar geleden - Chineesche bewoners van westelijk-Mandsjoerije zijn zeer verontrust door invallen van de Russen en vluchten bij duizenden naar Charbin. Chi neesche troepen, door de Rus- schische propaganda beschul digd van de invallen in Rus sisch gebied, liggen in werke lijkheidtien mijlen van de grens af. China is niet agressief, maar wenscht alleen een einde te ma ken aan de communistische agigatie op zijn gebied. - De roofovervallen door ban dieten in Roemenie gaan on verminderd voort ondanks het optreden van politie en gen darmerie. Nabij Galatz zijn weer vier auto's aangehouden en geplunderdte Piotrosani is de auto van den officier van jus titie van het Hof van cassatie door roovers overvallen, waar bij de chaffeur zwaar en een be diende licht gewond raakten. De vervolging der roovers le verde in geen van deze gevallen eenig resultaat op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 19