Centre Beaubourg
is nu bij de
massa in de mode
T
HET PIEPEND BED
ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1979
VARIA
PAGINA 27
PARIJS (GPD) - De Eiffeltoren is nog steeds het hoogste
bouwwerk van Parijs, maar al lang niet meer het meest
bezochte. Nog maar een paar jaar terug werden de bezoe-
kerscijfers van de toren met ontzag bestudeerd: meer dan
drie miljoen toeristen per jaar lieten zich naar boven hij
sen om griezelend over de railing te hangen en te genieten
van het uitzicht, zolang dat tenminste niet door mist werd
belemmerd.
Nu is de Eiffeltoren niet meer in de
mode. Tweeëneen halfjaar gele
den ging in het toen nog dufste
deel van Parijs een nieuwe at
tractie open: het „Centre Pompi
dou", ook wel en steeds vaker het
„Centre Beaubourg" genaamd.
Deze nieuwe tempel voor de
nieuwe kunst was gebouwd om de
„massa" te dienen. De „massa"
kwam en zag, met zijn zes miljoe
nen per jaar. Wat wil zeggen dat
na twee en een half jaar nu mid
den in de zomer van 1979 al vijf
tien miljoen mannen en vrouwen
en kinderen door de nauwe deur
tjes van het immense centrum
naar binnen zijn gegaan.
Een vraag die steeds wordt gesteld,
is wat al die mensen komen doen
in dit centrum, dat niets heeft van
een „gewoon" museum of zelfs
maar van een gewoon gebouw
maar veel meer van een chemi
sche fabriek of iets dat op de
kermis staat. Op een van de vijf
etages is de verzameling moder
ne kunst te zien welke vroeger
was ondergebracht in het Mu
seum voor Moderne Kunst aan de
Avenue de New York. Wanneer
het eerbiedwaardig e Louvre per
jaar iets meer dan anderhalf mil
joen bezoekers trekt, valt niet aan
te nemen dat die 4,5 miljoen be
zoekers méér in het Centre Beau
bourg er voor de Picasso's ko
men.
Bibliotheek
Om „kwade intellectuelentongen"
die beweren dat „de bezoekers
van het centrum alleen komen
om zich, net als op de Eiffeltoren,
via de roltrappen omhoog te laten
hijsen en dan van boven af naar
buiten te kijken", tot bedaren te
brengen, is nu officieel verklaard
dat maar liefst 60 procent van de
binnenkomers zich meteen naar
de bibliotheek begeeft. Wat zou
betekenen dat deze gratis biblio
theek (met dia's en ook muziek
cassettes) per jaar 3.600.000 be
zoekers te verwerken heeft.
De organisatoren wilden de massa
en ze kregen de massa. Maar die
massa wordt boos bij het zien van
moderne kunst waarvan ze niets
wenst te begrijpen en waarvan ze
zich afvraagt of daar misschien
ook belastingcenten in gestoken
zijn. In de bibliotheek moet de
„massa" veertien dagen wachten
tot ze aan de beurt is, terwijl de
stoelen er al meteen als 's mor
gens de deuren zijn opengegaan,
in beslag worden genomen door
doodvermoeide werkloze gastar
beiders die de eerste vijf minuten
bladeren in een stripverhaal en
dan in slaap vallen.
De directie blijft koppig onder al
deze verschijnselen en argumen
ten; „Zes van de tien bezoekers
zijn echte „gebruikers'(dus toch
niet allemaal naar de biblio
theek?). En wat de belastingcen
ten betreft voor dit jaar beloopt
het budget van het Centre Beau
bourg niet minder dan een kleine
84 miljoen gulden. „Helaas niet
genoeg om al onze plannen te
verwezenlijken", voegt de direc
tie er als de ontevreden Piggel-
mee aan toe.
De massa rond het centrum heeft
van de eens saaie en meest ach
tergebleven buurt van Parijs een
kruispunt gemaakt waarop al die
volkeren elkaar ontmoeten welke
van hun regime het land uitmo-
Potsenmakers
op de Piazza
in Parijs
gen. De organisatoren hadden
aanvankelijk problemen over de
vraag hoe het plein voor het ge
bouw levendig genoeg te maken.
Deze problemen zijn anders uit
gepakt dan werd vermoed. De
vraag is nu hoe 's avonds de
„Piazza" (waarom niet „Place")
op tijd leeg, althans rustig te krij
gen om te maken dat de omwo
nenden gewoon kunnen slapen
als ze op tüd naar bed willen.
Niet alleen is er de massa die komt
voor het centrum waarmee de au
toriteiten te maken hebben, maar
ook de niet ingecalculeerde mas
sa die uit de sloppen en stegen
van drankzucht, druggebruik en
misdaad is komen opzetten om
het feest te bederven. De eens op
de rand van de armoede balance
rende caféhouders in de wijk
waar he centrum nu staat, wor
den wel eens met jaloerse ogen op
hun huidige inkomen geschat.
Wat is er in die tweeëneen half
jaar gebeurd, dat nu de „patron"
van het „Relais de Beaubourg"
hardop laat weten dat hij zijn
etablissement meteen van de
hand doet als een koper op
daagt?
Verkrachtingen
Het zich snel verbreidende vanda
lisme beperkt zich er niet toe dat
rode menie wordt gekladderd op
de muurschildering van het uit
het raam kijkende meisje, die een
elektriciteitshuisje verbergt. Het
komt nu ook al voor dat eters op
de terrasjes van hun geld worden
beroofd als ze met de ober aan het
afrekenen zijn, of dat eenvoudig
het voedsel van hun tafeltje
wordt weggegrist. Om van de
eenvoudige zakkenrollers nog
niet te spreken. In de toiletten
van het centrum werd een man
gearresteerd die bezig was een
jeugdige Amerikaanse te ver
krachten. De man gilde moord en
brand toen de politie hem in de
kraag greep en het publiek dacht
meteen weer aan een botte streek
van die smerissen. Al gauw bleek
dat de figuur al dertien verkrach
tingen in de toiletten van het Cen
tre Beaubourg achter zich
had.
Ten slotte is er de onrust onder de
potsenmakers op de Piazza. Ze
voelen zich in hun artistiek op
treden gedwarsboomd door op
lichters van laag allooi die al na
enige onduidelijke streken op
een kapotte viool met de pet rond
gaan. De beroemde „automaat"
Gilbert Jakubozyk en zijn vriend
„Dokter Schwoll" krijgen het be
gin van de pest in. „We willen
niets te maken hebben met
schurken die zich als artiesten
voordoen. We kunnen net zo goed
ergens anders werken en als het
zo doorgaat, komen we net zo lief
nooit meer terug".
Hoewel dit grootspraak is, want el
ke automaat wordt per jaar door
zes miljoen toeschouwers aange
staard, beginnen deze echte ar
tiesten door het optreden van de
onderkruipers ook last te krijgen
van de politie.
Het maken van muziek (lawaai, zo
men wil) op de Piazza is officieel
helemaal verboden. De politie
liet het oogluikend toe, al trok ze
nu de grens rond zeven uur in de
avond (de Fransman gaat dan aan
tafel) wanneer alles rustig moet
zijn. Omstreeks die tijd komt de
politie uit de hoeken en gaten
waar ze zich overdags bescheide-
teruggetrokken te voorschijn en
begint een razzia. Het zijn vooral
verschijnselen als de punks, die
er als echte nachtuilen een ge
woonte van maakten tot diep in
de nacht rond de Piazza op bek
kens en trommels te blijven
slaan, die de omwonenden tot
boosheid hebben aangezet. Een
niet onaanzienlijk aantal gezin
nen zou al de wijk hebben geno
men naar rustiger buurten. Ten
aanzien van zulke gevallen treedt
de politie op als redder, terwijl ze
ook onmiddellijk dient te ver
schijnen als een op een terras uit
blazende toerist van zijn porte
monnee is beroofd.
Sprookjes
Deze vragende houding van het
publiek keert echter in het te
gendeel wanneer het algemene
optreden zich onvermijdelijker-
wi js ook richt tegen sympathieke
gevallen. Zo'n geval is de dichter-
animator John Guez. Hij vertelt
de mensen op de Piazza sprook
jes en vraagt ze dan in zijn
sprookjes op te treden, dat doen
ze en wordt «illes feestelijk en
leuk. John Guez is echter van
mening dat hij het beste werkt als
de avond gevallen is en geheim
zinnige stemmen hem toefluiste
ren wat hij moet doen. Maar dat is
dan wel na de avondklok en hij
werd dientengevolge (de stand is
van midden juli) al 29 keer op de
bon geslingerd. John Guez heeft
nu briefkaarten laten drukken.
Daar op staat te lezen; „Waarom
mag in het land van Molière en
Victor Hugo een dichter geen ge
dichten voordragen buiten de
hekken van een cultureel cen
trum?". Zijn toehoorders gaven
hem gelijk. Ze kochten de kaar
ten en zetten er hun naam op. Er
werden er al 2647 aan burgemees
ter Jacques Chirac ver
stuurd.
In dit centrum voor de massa be
ginnen elitaire kunsthandelaren
al weer koude voeten te krijgen.
Aanvankelijk werd vermoed dat
de buurt rond het centrum tevens
het centrum van de bekendste
kunsthandel zou worden. Maar
de massa koopt enkel prentbrief
kaarten en koperen Beaubour-
gen voor op de televisie. „Kunst
voor de massa bestaat nu een
maal niet".
Dat is de titel van een boek dat in
een typisch Franse intellectue-
lenserie enige jaren geleden ver
scheen. Daarmee wordt een
probleem gesteld dat hier nog
niet eens aan de orde is gekomen.
Hebben de mensen een betere
relatie tot de (moderne) kunst ge
kregen sinds ze gemangeld wer
den door de molen van het Centre
Beaubourg? De organisatoren
blijven optimistisch. Steeds
minder experts in Frankrijk vol
gen hen nog daar in. De massa
bestaat immers niet.
RUDOLPH BAKKER
Schepen
KLEINE VAART
Adara 2 250 zzw Canarische eil. nr Bre-
Adriatic 3 te Dildo,
Andrea Smits 2 vn Glasgow,
Antarctic 2 70 wzw Freetown nr Dakar,
Arbon 3 t.a. Tripoli,
Arctic 4 te Helsingborg verw.,
Azolla pass 3 Barfleur nr Honfleur,
Breezand 3 te Rotterdam,
Carebeka-7 2 t.a. Falmouthbay,
Coenraad Kuhlman 2 vn Rotterdam nr
Delfzijl.
Dicky 2 te Rotterdam.
Dutch Spirit 2 te Rotterdam,
Empire 2 vn Hanstholm nr Hoek van
Holland,
Eric 2 60 o Sardinië nr Huelva,
Friso 2 te Rotterdam.
Herman Bodewes pass 2 Sierre Leone nr
Koko,
Ice Express 2 200 zo Newfoundland nr
Bilbao.
Icelandic 3 te Clarks Harbour.
Imke 2 vn Rotterdam nr Frankrijk,
Jersey Express pass 2 Angola nr East-
london,
Karin 3 70 w Cadiz nr Cadiz,
Klipper-2 2 rede Lagos,
Lijnbaansgracht 2 te Archangel,
Midsland 2 te Rotterdam,
Multon pass 2 Oporto nr Bergen,
Musketier-2 pass 2 Gibraltar nr Valen-
Normandië 2 vn Rotterdam,
Pacific 5 te Cuxhaven verw.,
Pauline Brinkman pass 2 Dover nr
Poole,
Pc-chudo 2 vn Rotterdam nr Barton,
Philip Broere 3 vn Rotterdam nr Barton,
Philip Broere 3 vn Rotterdam nr Felix-
Procyone 2 vn Dordrecht nr Gent,
Riet 3 te Rotterdam,
Ringgracht 2 vn Delfzyl nr Mantyluoto,
Rypgracht 2 vn Archangel nr Amster-
Stadiongracht pass 3 Calais nr Manty
luoto,
Sylvia Beta 3 vn Casablanca nr Rotter
dam,
Sylvia Gamma pass 3 Hoek van Holland
Ventura pass 3 Kp. Gris Nez nr Antwer-
\ueu»jei..jDwiKpu£> A\UM MIRM©
VINPIN6 VOOR AYJ GAA(0<esrgNJ?
MOOI IK se-cvtu .ie -rrgN -ftoRuugw
PPR 0*G. HlgR l±> ggf^j
VOORe>CHCTT PiMPA
P1SM VrKiJlKOOIPEl
PPOffeé&OPMAAR ZUM
©pup soep.ik Mopi"
MAAR Meree>o ee&iNuew
Mei-expgRiMew-fgpgfo..
AeHOLD'Z
ABONNE MEA/rEAJ
AE PBUAJ^
HOE HBEr PAP
B(.AD/ INAAP/AJ ■JE
Auecechtj Lseer
&P&(EAJ?
Brei ajedeplaa/d
m fcVv-A
De avonturen van Jommeke
HOEHOBH/OEW.'
\n n
KOMKOMMERSLA
1 komkommer. 1
bosje radijs, peter-
zout, gemalen tijm,
peper, worcestershi-
resauce, 1 potje sour
cream. Snijd de
komkommer en de
radijs in plakjes, hak
de peterselie. Ver
meng het citroensap
met het zout en de
kruiderij en meng
dit met de sour
cream door de sala
de. Strooi er gehakte
peterselie over.
400 g diepvrieska
beljauw. peper, zout,
nootmuskaat, 1 uit
je, 1/8 liter slagroom,
paneermeel. 10 g bo-
Snijd de kabeljauw
in moten en leg deze
in een vuurvaste
schotel. Strooi er
peper, zout, iets
nootmuskaat en een
zeer fyn geraspt uitje
over. Schenk hier
over d slagroom,
strooi er wat pa
neermeel over en leg
er enkele klontjes
boter op. Plaats de
schotel ongeveer 25
minuten middenin
een op 225 gr. C
voorverwarmde
oven. Gameer de vis
voor het opdoen met
een paar schijfjes ci
te peterselie.
WINA BORN
Leidse bioscopen
LUXOR: "Terug naar het Poseidon-
avontuur", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo.
2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 12 jr.
CAMERA: "The good, the bad and the
ugly", da. 2.00 en 8.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "French Connection
2", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr.
LIDO 2: "The Deerhunter", da. 8.00 uur,
16 jr.
Kindermatinee: "Martijn en de magiër",
da. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
LIDO 3: "Animal House", da. 7.00en 9.15
STUDIO: "Haastige spoed is zelden
goed", da. 7.00 en 9.15 uur, al.
Kindermatinee: "50 Jaar Mickey Mou
se", da. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuid en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt).
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoofl var. 15.00-16.00
uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow
laatste kwartier van middag- en avond-
Ktnderafdeling: dag.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
der$
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten:wanneer
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkhntek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: Ie en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld by het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000.
Walenburgh 2 vn Rotterdam,
GROTE VAART
Acmaea 3 te Shellhaven,
Alhena pass 2 Ouessant nr Rotterdam.
Amstelburcht 2 120 w Socotra nr Dur
ban,
Amstelland 2 115 nw Lissabon nr Ham
burg,
Amstelmeer 2 630 zzw Anchorage nr
Seattle,
Chevron Eindhoven 3 170 zw Managua
nr Oregon,
Coral Isis 2 80 o Madeira nr Rotterdam,
Dordrecht 2 520 o Paramaribo nr Rotter
dam,
Duivendrecht 2 vn Hamburg nr Decep
tion bay,
Gooiland 2 vn Recife nr Amsterdam,
Maasrix 2 170 wzw Vigo nr Rotterdam,
Mercusius 3 te Amsterdam,
Nedlloyd Hoorn 2 vn Singapore nr
Hongkong.
Nedlloyd Steenkerk 2 vn Durban nr East
London.
Philippia 3 te Rotterdam,
Seatrain Amsterdam 3 10 n Landsend nr
Avonmouth,
Thameshaven 2 vn Santos nr Antwer
pen,
Vliehors 2 vn Rotterdam nr St. Nazaire. Wesiland 3 te Rro de Janeiro
Bioscopen Alphen
Nachtvoorstelling Euro 1: "Moonraker",
za. 12.15 uur, 16 jr
Nachtvoorstelling Euro 2: De tijger kara-
te-superstar", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "Pas op of we slaan d'r op", da.
1.45, (beh. za. en woe 6.45 en 9.15 uur,
zo. 4.15, 6.45 en 9.15 uur. al.
Kindermatinee: "Donald is niet in zijn
eentje", za., zo. en woe. 1.45 uur.
NachtvoorsteUing: "Vanishing point",
za. 12.15 uur, 16jr
EURO 4: "Waterschapsheuvel", da. 2.00,
7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. al
Nachtvoorstelling "Sexgirls in Athe-
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY: "Kelly s heroes da. 8.00
uur. zo. 6.30 uur, 12 jr
Kindermatinee: "Nieuwe avonturen van
Dik Trom", da. 2 00 uur.
^hid^Lieuius
4 augiLStus 1979
-ln een dorp bij Cremona in
Italië is onlangs door de tegen
woordigheid van geest eener
onderwijzeres een groot ongeluk
voorkomen. Terwijl zij aan 48
kinderen les gaf, deed zich een
geweldig gekraak hooren
waaruit zij opmaakte, dat het
dak op het punt stond in te stor
ten. Zonder een oogenblik te
aarzelen riep zij den kinderen
toe, oogenblikkelijk onder de
banken te kruipen. De kinderen
gehoorzaamden en weinige
oogenblikken daarna werden
zij onder de planken en balken
van het dak bedolven. Toen de
ouders kort daarop in doods
angst de ruïnen kwamen op
ruimen, niet anders denkende
dan dat zij slechts lijken hunner
kinderen zouden vinden, waren
zij niet weinig verbaasd en ver
heugd hen allen nog levend we
der te zien. Zij waren door de
banken voor het nedervallende
hout beschut geworden. Slechts
27 kinderen waren meer of min
der gekwetst. Wat er van de
kloeke onderwijzeres geworden
was, wordt niet gemeld.
- Nadat een schilderij van
Quinten Metsijs (Vlaams schil
der te Antwerpen, 1466-1530,
Red.) onlangs in de Pieterskerk
te Leuven in zeer verwaarloos
den toestand was ontdekt, is het
thans voor 200.000 fr. aange
kocht voor het museum te Brus
sel.
Vijftig jaar geleden:
- Op de Donau heeft zich een
verschrikkelijk tafereel afge
speeld, toen een motorboot, die
van Greifenstein naar Weenen
voer, in brand raakte. Wel kon
den alle passagiers worden ge
red toen het schip aan land
werd gezet, maar door den pa-
nischen schrik kregen velen ze
nuwinstortingen of vielen in
onmacht.
-Bij een proefvlucht is een bom
bardementsvliegtuig in Brom-
wich bij Birmingham op het
dak van de kerk gestort. Daar
viel het doorheen en kwam voor
het altaar terecht. Doordat het
toestel tijdens den val in brand
was geraakt, tastte het vuur ook
spoedig de kerk aan. die geheet
afbrandde. De vlieger kon,
zwaar gewond, gered worden.