SIMCN Leidse kerkeraad schort het beroepingswerk op In Boston worden harde noten gekraakt GOEDKOOPtPGEZELLIG Kronenbourg H.J. van Achterberg: Onbillijkheden voorkomen Luthersen vragen VanAgt 0111 afwisselende autoloze dag IINSDAG 17 JULI 1979 3e 135 studenten die deel nemen aan het weten schappelijke congres van de Wereldraad van Kerken in Boston (Verenigde Sta ten) over geloof, weten schap en toekomst hebben als eis meegebracht dat de huidige technologische maatschappij zal worden vernietigd om plaats te maken voor een samenle ving waarin wetenschap en techniek de mensen niet meer tot slaven ma ken. Het congres, waar een kleine 2000 technische we tenschapsmensen en ge specialiseerde theologen en sociologen met elkaar zo'n veertien dagen lang discussiëren, is gewijd aan de invloed van de techno logie op de wereld en aan de vraag hoe de wereld weer leefbaar kan worden gemaakt. tie studenten hielden eerst een voor-congres. Zij komen uit de hele wereld, evenals de deelne mers aan de grote conferentie. Dp het studentencongres legde de Conferentie Wereldraad over techniek, geloof en toekomst PAGINA 13 Australische bioloog Charles Birch er de nadruk op, dat de kerk wetenschap en techniek moet aanvallen waar deze de ontwikkeling naar een rechtvaardige en houdbare sa menleving in de weg staan. In hun voltallige vergaderingen uit ten de studenten hun zorg over wat zij noemden "de permanente onderdrukking in de wereld waaraan wetenschap en techno logie schuldig zijn". Zij bepleit ten een wetenschappelijke vor ming en een theologie die erop zijn gericht het individuele winstbejag te bestrijden. Machthebbers In zijn openingsrede op het grote congres zei dr. Philip Potter, se cretaris-generaal van de Wereld raad, dat natuurwetenschap en technologie aan de kant van de machthebbers staan. Voor het tot stand brengen van rechtvaardig heid moeten meer mensen deel krijgen aan de wijze waarop we tenschap en techniek worden ge bruikt. Potter noemde als voor beelden de bewapening en de kernenergie. Over de kosten voor de bewape ning zei hij dat de mensen in het onzekere worden gehouden. Hij vroeg hoe wetenschap en tech- nölogie de^gevoelens van mach teloosheid over de bewape ningswedloop kunnen verdrij ven. Ook over de risico's van de kernenergie bestaat veel onze kerheid. De mensen hebben, al dus Potter, de kans niet gehad er over te discussiëren en tot een verantwoorde beslissing te ko men. Door het gebrek aan dialoog ontstaan aan beide kanten fru-, straties en boosheid, waarbij de machten geen harde maatregelen schuwen om de mensen de mond te snoeren. Zo komt het dat van de natuurwe tenschap en de technologie wordt aangenomen dat zij aan de kant van de machthebbers staan. Voor een rechtvaardige samenle ving, die met zorg omgaat met de ter beschikking staande grond stoffen, is verdeling van macht nodig. De vraag daarbij is hoe we tenschap en technologie instru menten kunnen worden voor structuren met een sociale con trole waaraan iedereen kan deel hebben. Dat zag dr. Potter als het centrale thema van de conferen tie in Boston. Natuur De eerste dagen van het congres bleek al dat dit een moeilijk on derwerp is. Van alle kanten - zo wel uit het Westen als uit de Der de Wereld - werd de noodzaak om opnieuw te gaan nadenken over de plaats van de natuur in de theologie krachtig onderstreept. Door de mens als schepsel tegen over de natuur te stellen en de natuur alleen te beschouwen als een middel in handen van de mens om voor zichzelf te gebrui ken, heeft de traditionele theolo gie een bijdrage geleverd aan de exploitatie van de natuur. Nu dit uit de hand dreigt te lopen moet de theologie deze fout herstellen door bij het denken over God en mens de mens te zien als onder deel van de natuur. Niet alleen de theologie heeft het in Boston te verduren. Ook over de natuurwetenschap worden harde noten gekraakt. Zo zag een En gelse inleider in het Amerikaanse benzinetekort een teken van de crisis in het westerse systeem, waarin natuurwetenschap en techniek worden gebruikt om de natuur te beheersen ter voldoe ning van menselijke behoeften. Lange tijd hebben wetenschap en techniek vooruitgang en voor spoed gebracht, maar ditzelfde systeem dreigt ons nu te vernieti gen. Hoe wij de zaken, zoals met betrek king tot de kernenergie oplossen, hangt af van onze politieke en ethische opvattingen en van de prioriteiten die de maatschappij zelf stelt, aldus deze inleider. De problemen zijn niet alleen van technische aard. wat nucleaire deskundigen ons willen doen geloven. Confrontatie Deze kritische noot zorgde op de conferentie voor een eerste con frontatie tussen voor- en tegen standers van kernenergie. Kern fysici voelden zich onheus beje gend en ten onrechte beticht van leugenachtig gedrag. Dit congres van de Wereldraad maakt opnieuw duidelijk, dat het bij de verdeeldheid tussen chris tenen niet alleen gaat om theolo gische maar ook om maatschap pelijke kwesties. I Foute orgelbouwers. De orgel- j commissie van de Nederlandse Hervormde Kerk is vorig jaar weer in aanraking geweest met gevallen waarin "minderwaardi ge" orgelbouwers werk hadden geleverd, dat de commissie zon- der aarzeling met "oplichting" i betitelt. Dat staat in haar jaarver- slag. "Zoiets kan alleen worden voorkomen als men de kerkor- delijke weg bewandelt eerst voorlichting en advies vragen en voor de financiële kant van de zaak wachten op toestemming. De commissie geeft in haar verslag een schets waaraan de be kwaamheden en geschiktheid van de orgelbouwer zijn te beoordelen. Hij moet, naar de maatstaven van het ambacht, de gelijk werk leveren en uitgaan van de goede tradities. Pet is, volgens de commissie, on aanvaardbaar als een orgelbou wer gebruik maakt van vóór-ge- fabriceerde mechanieken. Een uitzondering kunnen de or- j gelklavieren zijn, die vaak in daartoe gespecialiseerde werk plaatsen beter worden gemaakt dan door orgelbouwers. Bij voor keur dient de bouwer zelf de pij pen te vervaardigen. Predikanten. Ds. Th. Hoff, vrij gemaakt gereformeerd predikant te Katwijk-Valkenburg, gaat 1 augustus met emeritaat. Hij heeft al afscheid genomen. Van sep tember 1971 af heeft hij in zijn laatste gemeente gewerkt. Op woensdag 22 augustus (half 8 in de hervormde kerk) zal ds. D. Biesma (Veenendaal) intrede doen in de christelijke gerefor meerde kerk te Hillegom. Zijn Veenendaalse collega J. van Mulligen zal hem daar bevesti gen. Ds. Biesma gaat in Vogelen zang wonen. Woensdag 18 juli is ds. G. Henge- veld te Amersfoort 25 jaar predi kant. Van 1954 tot 1958 diende hij de gereformeerde kerk te Wou- brugge. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: aangenomen naar Oudega, Idsega en Sanfirden (Fr.) kandi daat J.W.C. Vonhof Utrecht; be dankt voor Meerkerk J.H.C. Olie Linschoten, voor IJsselmuiden- Grafhorst J. Smit Hilversum. Christelijke Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Den Haag - West B. Witzier te Caram- bei (Brazilië), naar Wildervank- Veendam kandidaat M.W. Vrij hof Apeldoorn; bedankt voor Bunschoten H. de Graaf 's Gra- ADVERTENTIE Verfijnd bier uil de Elzas. Gebrouwen volgens 300 jaren bestaande kwaliteitsnormen Stevig bier met een milde, volle smaak. Grootste biermerk van Frankrijk. Verkrijgbaar 1 |v, in de betere fr> sh)teri|/wijnhandel Import ei distributie IKlfJWE Telefoon 015-569324* Historische orgels .uitkijken voor "oplichters" venzande. Gereformeerde Ge meenten: bedankt voor Poortvliet A. Hofman Scheve- ningen. Voortbestaan Na de dood. In opdracht van de paus bevestigt de Congregatie voor de Geloofsleer in een brief aan de bisschoppen het geloof van de kerk in een leven na de dood. De bedoeling van deze brief is een reactie te geven op de groeiende twijfel, ook onder rooms-katholieken, over het voortbestaan na de dood. De congregatie acht de onzeker heid hierover een ongewild resul taat van de wijde publiciteit over theologische geschilpunten. De kerk, zo zegt het stuk van de con gregatie, gelooft in het "geluk der rechtvaardigen, die eens bij Christus zullen zijn". Ze beves tigt ook het geloof in het vage vuur. "De kerk gelooft in de mo gelijkheid van een zuivering van de uitverkorenen voordat zij God zien, een zuivering die totaal ver schilt van de bestraffing der ver doemden". Al geven de bijbel en de theologie geen duidelijk beeld van het le ven na de dood, uit de geloofsleer van de kerk hierover mag, aldus de congregatie, niets worden weggelaten. Ook mag geen afwij kend of onzeker gezichtspunt worden verkondigd. "Dat zou het geloof in de redding der gelovi gen in gevaar brengen". (Van onze redactie geestelijk leven) LEIDEN - In verband met de verre van rooskleurige finan- ciële toestand van de kerkelijke gemeente heeft de her vormde centrale kerkeraad het beroepingswerk voorlo pig opgeschort. Men wil eerst de zaken grondig doorpra ten en de besluiten nemen die nodig zijn om de gemeente uit de geldelijke zorgen te halen, voordat in aanstaande predikantsvacatures mensen van buitenaf worden be roepen. De centrale kerkeraad is zich ervan be wust, dat de blokkering van het beroepingswerk een pijnlijk besluit is, maar, zo schrijft hij in het pas verschenen nummer van het maandblad "Hervormd Leiden", "wij moeten nu eerst weten waar we met elkaar aan toe zijn" Het beroepingswerk had al op gang moeten komen. Na het vertrek van ds. Wagenvoorde (wegens emeritaat) en het komende af scheid van ds. Boogert (op 26 au gustus. wegens vertrek naar Apeldoorn) zit de grote Boshui- zerwijk (Zuid-West) zonder eigen predikant. Ds. Wagenvoorde, inmiddels vertrokken naar Ben- nebroek, heeft zich bereid ver klaard voorlopig twee dagen per week hier te blijven werken. Dr. Meyers, predikant in Noord en van de gereformeerde-bonds- groep binnen de hervormde ge meente, treedt in de vacaturetijd op als consulent (tijdelijk ver vanger). Zijn studieverlof van drie maanden loopt ten einde. In een wijkbericht, waarin hij zijn besluit om naar Apeldoorn te gaan meedeelt, spreekt ds. Boog ert de hoop uit, dat de centrale kerkeraad de wijsheid en moed ontvangt "om in deze goed lo pende wijkgemeente met twee vacatures zo spoedig mogelijk het beroepingswerk te laten be ginnen". De wijkkerkeraad zit "zeer beslist niet stil". Ds. Boog ert ziet zijn vertrek niet als een feest. Daarom zul hij de af- scheidsdienst op 26 augustus ook heel eenvoudig houden. Hartig woordje Ds. H. J. van Achterberg hoopt 1 mei volgend jaar met pensioen te gaan. De wijkkerkeraad van het Morskwartier ziet deze datum met schrik snel naderbij komen. Uiterlijk september zou er een beroepingscommissie op stap moeten om in de komende winter met een voordracht te komen voor de vervulling van deze vaca ture. De Mors-predikant heeft er alle be grip voor, dat financieel sterke wijken, zoals de Boshuizerwijk en het Morskwartier, mede de lasten dragen van de zwakke, maar, zo schrijft hij in "Hervormd Leiden", daarbij moeten onbil lijkheden worden voorkomen, zodat niet toevallig vacant ge worden wijken zonder meer een predikant uit Leiden zelf krijgen toegeschoven in wiens prediking of liturgie de gemeente zich niet zou kunnen vinden" Ds. Van Achterberg meent, dat de wijkkerkeraad op dit punt zijn hoogst eigen verantwoordelijk heid heeft. "Dat klemt temeer in wijkgemeenten als de Boshui zerwijk en het Morskwartier. waar een ver gevorderd stadium is bereikt in de samenwerking van hervormden en gerefor meerden. De gereformeerden hebben hierin een hartig woordje mee te spreken, omdat het ook hun kerkdiensten aangaat. Deze mede-verantwoordelijkheid is, althans in het Morskwartier. vastgelegd in een "akkoord van samenwerking". Daaraan heeft ook de centrale kerkeraad des tijds zijn fiat gegeven. Het is dus De Evangelisch-Lutherse Kerk in Nederland heeft premier Van Agt de suggestie voorgelegd, dat een eventuele autoloze dag af wisselend op zaterdag en zondag zal worden geplaatst. De Lu therse Kerk verwacht namelijk moeilijkheden bij het zondagse kerkbezoek. De synodale commissie wijst erop. dat deze kerk met nog andere tot de kleine kerken behoort, waar van de leden zeer verspreid wo nen. Het gebruik van de auto maakt de wekelijkse kerkgang mogelijk. Afwisselende plaat sing van de autoloze dag op zon dag en zaterdag zou de lasten van de beperking delen. De commissie erkent daarbij wel. dat de zondag als autoloze dag vanuit economisch standpunt de aangewezen oplossing is. De synodale commissie verzoekt premier Van Agt om - wanneer de energievoorziening een auto loze dag noodzakelijk zou ma ken - ook de belangen van de kerkbezoekers in zijn overwe gingen te betrekken. niet een kwestie van hervorm- den-onder-elkaar alleen". De situatie die nu is ontstaan heeft de wijkkerkeraad van de Mors doen besluiten deze zomer "ge woon" door te vergaderen. "Zeer ongebruikelijk", aldus ds. Van Achterberg. Bombardement Het rapport met de aanbevelingen van de beleidsvoorbereidings commissie - waaruit wij onlangs uitvoerig publiceerden - karakte riseert de Mors-predikant "min of meer als een bombardement" Het is een "goed praatpapier" "Wij zullen toch tot een zekere fa sering van maatregelen moeten komen" Ds. Van Achterberg acht het moge lijk dat vele Leidse hervormden door de schok uit de droom ont waken en financieel werkelijk nog gaan bijdragen. Van de 1950 pastorale eenheden (adressen) in het Morskwartier dragen er 700 bij en doen 1250 niets. En van die 700 bijdragers zorgt 20 procent voor 80 procent van het bedrag dat dit jaar aan vrijwillige bijdra gen wordt gegeven. Stelt men dat op f 120.000, dan zorgen 140 men sen samen voor f 96.000. De ande re bijdragenden - dat zijn er dus 560 - brengen de overige f 24.000 op. Openingen De publikatie uit het vertrouwelij ke rapport van de beleidscom missie heeft, zo is ons de dagen daarna wel gebleken, vele her vormden inderdaad nogal ge schokt. Men wist, naar het schijnt, niet dat de zaken er zo zorgelijk voorstaan, hoewel de kerkvoogdij de laatste jaren bij de opsomming van de begro tingscijfers daar toch geen ge heim van heeft gemaakt. Het rapport echter bevat een aantal harde consequenties van de toe nemende tekorten. Die maken al tijd meer indruk dan een alge meen verhaal over de urgentie van inkomstenstijging. Men kan zich afvragen, waarom in dezelfde editie van ".Hervormd Leiden" waarin de centrale ker keraad de blokkering van het be roepingswerk aankondigt een weergave van dit beleidsrapport ontbreekt. Dat zou het "pijnlijke besluit" van de kerkeraad om het beroepingswerk uit te stellen al leen maar hebben verduidelijkt. Het feit dat het rapport geen be sluiten bevat maar slechts aan bevelingen om besluiten voor te bereiden doet daaraan niets af. De feiten zijn duidelijk. De ge meente heeft recht op informatie. De maandenlange geheimhou ding die de kerkeraadsleden elkaar nu hebben opgelegd past daarin niet. Overigens hebben de meeste pre dikanten wel in hun preken op het rapport en de door sommigen "ontijdig" genoemde publikatie ervan in deze krant gereageerd. Hoe verschillend de reacties op een aantal punten ook zijn, ze stemmen toch hierin overeen dat er. zonder in paniekerigheid te vervallen, openingen gevonden moeten worden om in de toe komst een gezond gemeentele ven mogelijk te maken. Ds. HJ. van Achterberg"Het gaat ook de gereformeerden aan".. ADVERTENTIE Donkersteeg 11, Haarlemmerstraat 274, Kooilaan 4S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13