„Gijsen doet prima werk Tegenwicht -^2BBECBS35B2S KERKDIENSTEN Rob Tielmanvoorzitter Humanistisch Verbond: 7 ZATERDAG 7 JULI 1979 De belangstelling voor de humanistische levensbeschouwing lijkt de laatste jaren toe te nemen. Hoewel in de kaartenbak van het Humanistisch Verbond slechts 16.000 leden voorko men, is de humanistische stroming in Nederland veel groter dan het ledental doet vermoeden. Uit een vorig jaar gehouden NIPO-enquète is gebleken dat 19 procent van de Nederlandse bevolking de humanistische gedachte is toegedaan. Maar de officiële statistische gegevens spreken van enkele procen ten. Het Humanistische Verbond zegt dat de door de staat gehanteer de cijfers sterk verouderd zijn. Humanisten voelen zich dan ook erg achtergesteld door de onevenredig grote machtspositie van confessionelen. Benadeeld worden op grond van een le vensovertuiging vinden zij onaanvaardbaar. In veel zieken huizen is humanistische geestelijke verzorging niet beschik baar. Confessionele instellingen worden bevoordeeld als ge meenten de subsidiekraan opendraaien. Confessionele politie ke partijen willen nog steeds dat de Zondagswet, de Filmkeu- ringswet en de bepalingen omtrent abortus en euthanasie on beroerd worden gelaten. Al deze feiten dwongen de humanisten zich naar buiten duidelij ker te profileren. Een werkprogramma met onder meer poli tieke thema's samengevat in het Humanistisch Perspectief, moest een tegenwicht vormen tegen de opkomst van het „ethisch reveil". Een nieuwe uitdaging, die werd aangenomen door de op het congres van '77 gekozen voorzitter van het Ver bond, Rob Tielman. De 32-jarige, aan de Utrechtse unversiteit verbonden socioloog heeft met de andere leden van het hoofd bestuur de afgelopen twee jaar niet stilgezeten. ROB TIELMAN "Het leven moet je zelf in vullen" (Van twee medewerkers) UTRECHT - We hebben ergens gelezen dat de humanist zelf verantwoordelijk is voor zijn daden, zijn buurman moet helpen als die in de problemen zit en dat vrijheid, rechtvaar digheid, medemenselijkheid, verdraagaamheid en eerbied voor de menselijke waardig heid centraal in zijn leven moeten staan. Als we het met deze beginselen eens zijn kunnen we onszelf dan humanist noemen? Rob Tielman: „Ja, dan ben je een aardig eind in de buurt. Het is niet zo dat wy zeggen die is humanist en die niet. Wij vinden datje dat aan de mensen zelf moet overla ten. Maar wy hanteren wel een omschrijving van een humanist die heel liberaal is en heel open. Daar valt dus wel het grootste deel van de bevolking onder. Hoewel niet iedereen zich als zo danig zal willen omschrijven herkennen de mensen zichzelf wel in onze beginselen". - Waarin onderscheidt het huma nisme zich dan van het chris tendom? Tielman: „Velen van ons zijn atheist, ze ontkennen het bestaan van God. Misschien nog meer humanisten zijn agnosticus die het bestaan van God bevestigen noch ontkennen". - Maar een levensovertuiging is toch meer dan het ontkennen van het bestaan van God? Tielman: „Het is een overtuiging, een idee, een opvatting over hoe de mens en de wereld functione ren. Een heel belangryk punt is ook dat je als mens zelf zin aan je bestaan geeft. Het is dus niet zo dat ergens anders is bepaald of het bestaan zinvol of zinloos is. Daar moet de mens zelf een be slissing over nemen. Het leven heb je ook niet te danken aan een of andere oppermacht hier boven of zo en dus zou je er niet over mogen beschikken. Het is in het humanisme een heel fundamen teel idee dat je zelf het recht hebt met je leven te doen wat je wilt". - Bestaat er een norm voor een zinvol leven? Tielman: „Geen norm, wel een om schrijving. Je kunt in elk geval zeggen dat als iemand zijn be staan als zinvol ervaart dat het dan ook zo is. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat voor de maat schappij bepaalde levens zinvol ler zijn dan andere, maar dat mag nooit doorslaggevend zijn. Je mag nooit zeggen: dat leven heeft maatschappelijk gezien weinig zin, dus moeten we er maar mee stoppen". - Zoals Hitier dat deed met zwak zinnigen. Tielman: „Precies, dat is een heel gevaarlijke opvatting. Je eigen beleving is heel belangryk". -Je moet dus zelf vinden dat er een zin zou kunnen zijn in je leven, anders kun je geen humanist zijn? Tielman: „Als je zegt ik zie geen zin in het bestaan, maar ik probeer er toch het beste van te maken, dan kun je wel degelijk humanist zijn. De Franse filosoof Albert Camus redeneert zo. Het existentialisme is een duidelijke stroming binnen het humanisme van na de oor log". - Maar verder gaat het niet? Tielman: „In die gedachtengang niet. Maar er zyn anderen die verder gaan. Die zien het veel po sitiever. Het is wel kenmerkend voor humanisten dat ze niet bij vdorbaat zeggen dat het leven zinvol is. Dat is iets dat je zelf moet invullen. Het is niet bij voorbaat goed of slecht. Hier zie je een duidelijke afgrenzing met het calvinisme, dat zegt dat het aardse bestaan by voorbaat slecht is, de zondeval, de mens is tot het kwade geneigd. Je kunt wel constateren dat mensen goe de en kwade dingen doen, maar dat is niet inherent aan het le- Keuzes - Alles wat je tot nu toe hebt ge zegd veronderstelt dat er keuzes zijn in een zinvol of zinloos le ven. Tielman:, Gelukkig is het Verbond twee jaar geleden tot een maatschappelijke stelling- name gekomen in het Humanis tisch Perspectief. Daarin staat onder meer dat je een maat schappelijke omgeving nodig hebt waarin die keuzes mogelijk worden gemaakt. Als er echter geen maatschappelijke voor waarden zyn vervuld, wordt het natuurlijk helemaal niets. Om te beginnen moet je zorgen dat mensen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen. Zelf keuzes kunnen maken vraagt om een bepaalde maatschappelijke structuur. Voor humanisten is dat de democratie". - In die zogenaamde democratie geldt - als het erop aan komt - het recht van de sterkste. Tielman: „Het humanisme keurt het recht van de sterkste, dus de onvrijheid van de zwakkere af. Dat betekent dus ook dat huma nisten principieel nooit voor een puur kapitalistisch systeem zou den kunnen kiezen. Want dat im pliceert dat je de economisch sterksten de macht geeft over de economisch zwaksten. Ik zeg overigens niet dat we in Neder land een puur kapitalistisch stel sel hebben. Wy kiezen dus voor een democratisch systeem waarin ook de zwakkeren, ja met name de zwakkeren, in de gele genheid worden gesteld zich te ontwikkelen, te ontplooien. En dat kan nooit in een dogmatisch systeem, zoals in Oost-Europa waar de vrijheid om zeep is ge* holpen. Wat ik noem: een echte socialist en een echte liberaal kunnen wel degelijk humanist zyn". „Die twee stromingen zijn ook veel verwanter aan elkaar dan je op grond van de tegenstellingen tus sen PvdA en VVD zou denken. Die zijn in Nederland door aller lei omstandigheden helaas wat uit elkaar gegroeid. Wij streven ernaar dat PvdA en VVD samen wat meer over principiële zaken gaan nadenken. Op het punt van de abortus, euthanasie, verlaging van de minderjarigheid sgrens gebeurt dat al. Maar het is binnen deze partyen jarenlang een ver waarloosde zaak geweest. Ook het punt van de ontzuiling zullen we ter discussie stellen. De ver zuiling wordt in hoge mate niet meer door de bevolking gewenst. De machtsposities van het CDA en confessionele welzij nsinstel- lingen, onderwijsinstituten en gezondheidszorg houden de ont zuiling krampachtig tegen. We zijn ervoor dat PvdA, VVD en niet te vergeten D'66 dit samen aanpakken". - Maar hoe dan? Confessionelen hebben het niet alleen voor het zeggen in eigen instellingen, maar ook in „neutrale". Want in „openbare" moeten ook alle richtingen vertegenwoordigd zijn, een afspiegeling van de Ne derlandse politieke verhoudin gen. Tielman: „O, ik kan je nog meer voorbeelden noemen. CDA-wet houders van onderwijs - tegen standers van openbaar onderwijs - hebben wel verantwoordelijk heid voor dat zelfde openbaar onderwijs: Overheidsinstellin gen zijn oververtegenwoordigd met CD A-ambtenaren, die het beleid voorbereiden. En zo kan ik nog wel doorgaan. Het is treurig, ongelooflijk. Want er is een dui delijke politieke meerderheid die niet-confessioneel is. Het eerste dat we ertegen gaan ondernemen is nauwkeurig inventariseren waar ten onrechte de confessio nele machtconcentraties zitten. Met de resultaten daarvan kun nen we pressie uitoefenen". Weerbaar Je vraagt je af: is Nederland nog wel een democratie of maakt de commercie de dienst uit? Tielman: „Ja, de commercialise ring is de grootste bedreiging voor de democratie. De techniek dusdanig gebruiken dat minder heden niet meer aan de bak ko men. Een antwoord op dat gevaar kan zyn door een vereniging als de VPRO te ondersteunen. Zij probeert tenminste nog iets aan de broodnodige pluriformiteit te doen, voorkomt dat we in de massificatie ondergaan". „Het Humanistische Verbond heeft daarom meer zendtijd voor radio en televisie aangevraagd en van CRM gekregen. Kijk naar de om roep. De confessionelen komen qua zendtijd ruimschoots aan hun trekken, maar krygen bo vendien nog eens veel zendtijd van NCRV, KRO en EO. Verder zien we een merkwaardige domi- nee-achtige politiek bij de AVRO die nergens op slaat. VARA, TROS en Veronica doen hele maal niets aan levensbeschou welijke vraagstukken. We zullen met name de niet-confessionele omroepen de vraag van de drei gende massificatie voorleg gen". -Geldt dat alleen voorde omroep, of geldt dat voor alles? Tielman: „Ja, voor kranten, boe ken, de hele manier van leven. De massificatie kun je volgens het humanistisch standpunt slechts bestrijden door de mensen weer baarder te maken, en niet door dwang. Wij vinden dat het on derwijs de mensen onvoldoende weerbaar maakt. Mensen beho ren zelf' te kiezen en niet over rompeld te worden door ander mans keuze". -Maar dat is toch veel te gemakke lijk gesteld. Als je ziet hoe kin deren in de ban raken van Hil versum Dl. Kennelijk vinden ze het lekker. Hoe maak je ze daar dan weerbaar tegen? Tielman: „Door ze humanistisch vormingsonderwijs (HVO) te ge ven. Alleen ontbreekt het ons op dit moment aan de stuwende krachten die het weerbaar den ken bij kinderen kunnen bevor deren. Met HVO proberen we te genwicht te vormen tegen de tra ditionele godsdienstige krach ten, maar ook tegen stromingen als Youth for Christ en de com mercie. En natuurlijk tegen het fascisme". - Nu zet je een paar dingen achter elkaar die heel slecht zullen val len bij kerken: fascisme op één lijn zetten met godsdienst. Tielman: „Ik heb niet gezegd dat Youth for Christ fascistisch is. Maar dergelijke orthodoxe groe pen en Glashouwer van de EO, en Moon van Unified Family niet te vergeten, hebben gemeenschap pelijk dat ze identiteit-afbrekend zijn. Ze stellen daarvoor in de plaats een ideaal waaraan ieder een moet beantwoorden. Ik vind dat een doodeng gebeuren" - De humanistische idealen en be ginselen klinken mooi. Maar is dat een reden om lid van het Verbond te worden? Tielman: „Ja, dat is weer een vol gende stap. De overgrote mee- derheid is geen lid. Laat ik voor op stellen dat het redden van de wereld ons eerste doel is en niet om de eigen club zo groot moge lijk te maken. Leden werven is zonde van je tyd. Maar om als in dividu in vrijheid te kunnen overleven heb je wel een zekere graad van organisatie nodig. Dat is misschien een paradox, maar het is een heel begrijpelijke reac tie op de invloed van de kerken en wat je om je heen ziet. We moe ten die vrijheid veilig stellen. Want de ellende is dat degenen die die vrijheid willen aantasten altijd uitstekend georganiseerd zijn. Zowel de christenen, de or thodoxe christenen, de Glas- houwers, de Gijsens, de Moons, de Iraanse moslimbeweging van Chomeini, noem maar op. Wil jij in de toekomst jouw ideeën kun nen blijven uitdragen zonder dat er over je wordt heengewalst, dan heb je toch een soort organisatie nodig". Verjonging - We hebben het idee dat er lange tijd rond jullie kantoor Het Er- asmushuis in Utrecht een spruitjeslucht heeft gehangen. Een gezapig clubje van oude mannen. Is daar wat in veran derd? Tielman: „We ondergaan duide lijk een veijongingskuur. Sinds mijn voorzitterschap is de be langstelling van jongeren voor het humanisme gegroeid. Ik geef toe dat we het wel eens hebben laten afweten. We hebben de jeugd te weinig weerbaar ge maakt. Onze voornaamste drijf veer is nu te voorkomen dat al lerlei dogmatische sektarische groepjes de jongeren in hun klauwen krijgen. Humanisten zijn nu eenmaal sterk individua listisch georiënteerd. Je krijgt ze niet zo gauw gewonnen voor een organisatie. Een kleine groep ac tivisten moet het werk doen. We colporteren niet met lepeltjes en staan niet op Hoog Catharijne om te proberen zieltjes te winnen. Onze methode is de mensen on dogmatisch te benaderen en te trachten te overtuigen van onze ideeën. Het zal ons lukken. Er is geen gebrek aan enthousias me" - Waar komen de nieuwe huma nisten vandaan? Tielman: „We hebben voorna melijk socialisten en liberalen in ons midden, maar ook pacifisten en communisten". - Wat doen die communisten bij jullie? Want daar hebben wij weinig goeds over gehoord. Tielman: „Nee, ik heb het gehad over het Oosteuropees commu nisme. Dat is heel wat anders dan de CPN hier. Tenminste, ik heb het idee dat Nederlandse com munisten die lid van het Verbond zijn toch wel een ander soort communist is dan wat in Oost- Europa de dienst uitmaakt. Er zijn natuurlijk ook belangrijke humanistische communisten in Oosteuropa. Met name in Joego slavië waar in augustus de verga dering van de Internationale Humanistische Unie wordt ge houden". „Onze achterban wordt de laatste tijd ook steeds meer versterkt door katholieken en protestanten die hun eigen geweten eindelijk een rol laten spelen, en niet de paus die zegt een pil mag niet. Er is een enorme kloof gegroeid tus sen de officiële leer van de kerk en de mensen die zich nog als ka tholiek beschouwen. Die dwingt de mensen tot een keus. Bisschop Gijsen van Roermond doet prima werk. Juist in het zuiden groeien wij het sterkst". Wereldraad. In een rapport van de delegatie van de Anglicaanse Kerk in Engeland die enkele maanden geleden de Wereldraad van Kerken in Genève bezocht, zegt deze, dat de Wereldraad lang zo eenzijdig niet is als zij had ge dacht. De Anglicaanse synode heeft nu besloten, het rapport voor te leggen aan de bisdom men, diakonieën en parochies, opdat de kerkleden meer begrip zullen krijgen voor de oecumeni sche verplichtingen van de kerk. Twee leken die met de delegatie in Genève zijn geweest, lieten zich minder positief over de We reldraad uit. Zij hadden vooral kritiek op de gift aan het Patriot tisch Front van Rhodesië. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: Beroepen te Garijp (Fr.) kandidaat J. Vonhof Utrecht; aangenomen naar Apeldoorn J.P. Smit Barsingerhorn-Winkel; be dankt voor Enkhuizen A.J. de Bue Scharnegoutum; aangeno men naar Wijnjeterp-Duurswou- de (Fr.) A.N. Langhout Akker- en Murmerwoude (Fr.); toegelaten tot de evangeliebediening: A. van Rijsbergen Woudenberg; toege laten en beroepbaar gesteld C. Spaans Utrecht. Gereformeerde Kerken: beroepen te Zierikzee P. Blokland Joure. Oud-Gerefor meerde Gemeenten: bedankt voor Kampen M. Pronk Dor drecht.' Doopsgezinde Broeder schap: aangenomen naar Aals meer J. Nooter Utrecht. Morgenmiddag om half 3 zal ds. A.J. den Tonkelaar (Warmond) kandidaat C. Kolkman bevesti gen tot predikant van de her vormde gemeente in De Kaag. In dezelfde dienst doet ds. Kolkman intrede. Ds. W.L. Tuker te Wassenaar wordt bijstand in het pastoraat in Ar- nemuiden. Binnenkort zal hij af scheid nemen van de gerefor meerde bondsgroep in Wasse naar. LEIDEN - Herv. Gem.: Hoogl. kerk 10 ds. Broekema, Leiden, 11.45 oec. studen tend ienst; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 hr. De Haan, Bodegraven; Maranathakerk 10 ds. Sytsma; Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. v. Leeuwen; Bethlehemkerk, 10.15 ds. Wagenvoorde; Bevrijdingskerk 9 ds. Wagenvoorde; Vredeskerk 10.15ds. Bovenberg; Diac. huis 10.30 ds. Hem mes; jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugd- kapel G. Herder, Oude Vest 13, 10.30; Endegeest 9.30. Geref. Kerk: Zuiderkerk 9 dr. v.d. Zwaan; Petrakerk 10.30 dr. v.d. Zeaan; Oude Vest 10 ds. v. Houten, Aalsmeer, 7 ds. Sijtsma; Maranathakerk 10 ds. Sytsma; Bevr. kerk 9 ds. Wagen voorde; Groenhoeven 10 hr. De Jong; De Mirt 10 hr. Wielinga; Regenboog Me renwijk 9.30 ds. v. Leeuwen. Dolerende Noodgemeente Groot Leiden (Pieters kerkstraat 1): 8.30 dr. Zeegers, A.dam, 7.30 nam. ds. v.d. Haagen, Poortugaal, avondmaal. Geref. Kerk Vryg. (Heren gracht 70): 10 en 4 ds. Gootjes. Chr. Ge ref. Kerk (Steenschuur 9): 9.30 en 5 ds. Quist. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstraat): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgracht): 10.15 ds. Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Pieterskerk 1): 10 ds. Kuipers Baptistengemeente (O Ryn 3): 10 Evang. Christengemeenschap (Middel- stegracht 3): 10 hr. Dikkes. Zendings werk Middemachtsroep (Zoeterw .singel 21): 5 nam. hr. Hoogerwaard. Evangelie- centrum ZyLsingel 2: zo. 10 en di. 8 hr. Zylstra. Pinkstergemeente (O. Rijn 3 ds. v. Twillert. Leger des Heils (Hooi gracht): 10 en 7.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Ryndjjk 24): 9.30 en 4, wo. 8. Chris tian Science (Steenschuur 6): 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Steenschuur 6): 10.15 Zevendedagad- ventLsten (Lokhorstkerk) elke zal 9.45 bijbelstudie, 11 prediking. Oud. Kath. Kerk (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. kerkea Haagweg zat 7, zond 9 en 1.45; Herensingel zat. 7, zond. 8.30,9.30 en 11 Rijndijk zat. 7, zond. 9.30en 11.30; Steen- schuurzat. lOer 7,zond.8.30,10 11.30,C en 7; Boshuizerlaan zat 7, zond 9.30,11 en 12.15; Lammenschansweg zat. 7, zond. 9,10.30 en 12; Haarlstr. zat. 7, zond. 9.30, 10.45 en 12.15. AARLANDERVEEN - Herv. Gem.: 10 hr. Wolf, Alphen, 7 ds. Wolthaus, Zoe- terwoude, gez. diensten. Geref. Kerk: zie herv. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 stud. Kok. R.K. Kerk: zat 7, zond. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Adventskerk 9.30 ds. Bogers, 6.30 ds. v.d. Heiden; Kruiskerk 9.30 ds. Everts, Leerbroek; Opst kerk 9.30 ds. v.d. Heiden, 6.30 ds. Brouwer, Krimpen aan de IJssel; G.H. kerk 10.30 hr. Tase- laar, 6.30 ds. Verheul; De Bron 9 hr. Ta- selaar, 6.30 dr. v. Santen; Driehoome 7; Ashram 9.30 dr. van Santen; Oudsh.weg 10 ds. Oort; Sionskerk 9.30 en 6.30 ds. Ou wend ijk. Geref. Kerk: Mar. kerk 9 en 6.30 ds. Stolk; Salv. kerk 10.30 ds. Stolk; G.H. kerk 9 ds. Verheul. Zie ook herv. Geref. Kerk Vrijg.: 8.45 en 6.30 ds. Borg- dorff. Geref. Kerk Vryg. Buiten V.: 9.30 br Kleingeld, 2.30 ds. Veldhuizen, in chr. nijverheidsschool Willemstraat Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. Hamstra. Oud Geref. Gemeente: 9.30 en 4. Baptis tengemeente: 10 evang. Ramaker, 6.30 ds. Van Veen. Volle Evang. Gem. (school Preludeweg): 10 hr. v. Putten. Leger des Heils: 10 en 6.30 uur. Pinkstergem. Be thel (R.-Kruisgebouw): 6 nam. Pinkster gem. Alphen (R.-Kruisgebouw): 10 voorm. R.K. kerken: Bon. kerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Piuskerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45; De Bron zat 7, zond. 9 en 11.30. BENTHUIZEN - Herv. Gem.: 9.30 hr. Henzen, Leiderdorp, 6 kand. Guyt, Kat wijk. Geref. Gem.: 9.30 leesdienst, 7 ds. Boogaard. BODEGRAVEN - Herv. Gem.: Dorps kerk 10 ds. Richter, 6.30 ds. Kleermaker, Rotterdam; Salv. kerk 9.30 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Droogers; Bethl. kerk 9.30 ds. Droogers, 6.30 ds. Richter. Geref. Kerk: 9.30 kand. Verheul, 6.30 ds. War ner, Utrecht. BOSKOOP - Herv. Gem.: Dorpskerk 9.30 ds. Stelwagen, 6.30 ds. Dykstra; De Stek 9.30 ds. Omta. Geref. Kerk: 9.30 ds. Dijkstra. Zie ook herv Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Rebel, R.dam. Geref. Gem.: 9.30 en 6. Opwekkingsgemeente (Con cordia): 9.30. Verg. v. Gelovigen (Nieuw- straat): 9.30 en 5. R.K. kerken: zat 5.30 en 7, zond. 9.30 en 11. HAZERSWOUDE-Herv. Gem.: 9.30 ds. Bouman, Katwijk, 6.30 hr. Bakker, Maassluis. Geref. Kerk: 9.30 ds. Nierop, 5 ds. Omta. R.K. kerk: dorp zat 7, zond 8 en 10; Rijndijk 10; Anker zat. 7, zond. 8.45 en 11.15 HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds. Boon stra, 7 hr. Stam, in geref. kerk. Geref. Kerk: 10 ds. Hartkamp, Alphen, 7 hr. Stam. R.K. kerk: Mart. kerk zat 7, zond. 8.30, 10, 11.30 en 12.45; Jozefkerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE-Herv. Gem.: lOds.Visch, Oegstgeest. R.K. kerk: zat. 7, zond. 10. DE KAAG - Herv. Gem.: 9.30 ds. Den Tonkelaar. Warmond, 2.30 bevestiging en intrede ds. Kolkman. R.K. kerk: zat 7, zond. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Dorpskerk 10 ds. Van Achterberg, Leiden, 6 ds. Wuister, Scheveningen; Ontmoetingskerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Kalsbeek, Den Haag. jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. v. Halsema, 6.30 hr. Brouwer. R.K. kerk; zat 7, zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem.. N. Kerk 10 ds. Vroegindewey, 6 ds. Vink; Oude Kerk 8.30 ds. Schuurman, 10 ds. Schuurman, 6 ds. Arkeraats; Ichthus- kerk 10 ds. Boer, 4.30 ds. Arkeraats; Pnielkerk 9.30 ds. Arkeraats, 6 ds. Schuurman; Gr. v. Pr school 10 ds. Mo lenaar, Scheveningen; Hoeksteen 10 do vend ienst; Hoeksteen 10 Duitse dienst; Overduin 2 ds. Baas. Geref. Kerk: Vr. kerk 9.30 ds. v.d. Horst 5 ds. v. Halsema; Tr. kerk 9.30 hr. Brouwer, 6.30 ds. v.d. Horst Geref. Kerk Vrijgemaakt 10,15 en 3.30. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 8.30en 7 kand. Smit. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5. Geref. Gem.: 10 en 5, dinsdag 7.30 ds. Harinck. Volle Evang. Gem. (Voorstraat 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: 10 ds. v.d. Broek, Bodegraven. 7 ds. Eeltink Uithoorn, gez. dienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. Heemskerk, O.geest, 7 zie LEIDERDORP - Hen. Gem. en Geref Kerk: Dorpskerk lOds. Van Loenen,6.30 ds. Knorth; Hoofdstr. kerk 10 mevr. Ja- cobi; Schepp. kerk 9 ds. Knorth; Elis. ziekenhuis 9.30 rector Vyftigschild. Baptistengemeente: 10 br. De Vries. R.K. kerk: zat. 7, zond. 9 en '0.30. LEIMUI DEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. Ni kolai; dorpshuis Kudelstaart 10 ds. De Jong, Aalsmeer; camping 10.30 dr. Van Rems, A.dam. Geref. Kerk: 9.30 ds. Los, 7 ds. Mooy, Gouda. R.K. kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem.: Grote Kerk 9 hr Bakker, Katwijk; Pauluskerk 10.30 hr. Bakker, 7 ds. v. Winterswijk, Benne- broek. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. Faber v.d. Meulen, Scheveningen. Geref. Kerk Vrijg.: 10.30 ds. Bosma, 3 ds. Gootjes. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V; 9 en 5 ds. Schuurman. Chr. Geref. Kerk: 10 ds. v. Dij ken, 4.30 ds. RebelGeref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg. Oud Geref. Gem; 9.30 en 3. RK. kerken: Agatha zat 7, zond. 10 en 11.30; Poelpolder zat 7, zond. 9 en 11.30; Mariakerk zat 7, zond. 8.30,10 en 11.45; Engelbew. zat 7, zond. 8, 9.30 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 930 ds. Bronsgeest, 6.30 ds. Lefeber, Alphen. Geref. Kerk; 10.30 ds. Den Hengst, Hoofddorp, 6.30 hr. Knotter. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst 2.15 ds. Hamstra. R.K. kerk; zat 7, zond. 7.30, 9 en 10.45. NIEUW VEEN - Herv. Gem; 9.30 dr. Haitsma, 6.30 ds. Gebraad, Katwijk. Ge ref. Kerk: 9 ds. Den Hengst, 7 ds. Grif fioen, R.K. kerk: zat 7, zond. 9 en 11. NIEUW VENNEP - Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 ds. Visser. R.K. kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 3 ds. Visser. NOORDEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. Ver maas, Huizen, 7.30 hr. De Pater, Haa strecht. Geref. Kerk (Woerdense Ver laat): 9.30 en 7 hr. Kat. R.K. kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.30. NOORDWIJK-Herv. Gem Voorstr. 10 dr. Verdonk, O.geest, 7 dr. Jansen; Hoofdstr 10 ds. Cupedo, St. Michielsge stel, 7 ds. Van der Plas, Rijsscn; De Rank 10 kand. Guyt, Katwijk, Geref. Kerk: Hoofdstr. 10 ds. Warnink, 7 ds. Van Niel, Rijnsburg; Vinkenlaan 9.30 ds. Bosman, 7 ds. Warnink; St. kerk 11 ds. Bosman- Sole Mio 9 ds. Bouma. R.K. kerken: Zee PJ30 en 11; Binnen 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT - Heiv. Gem.: 10 ds. Kalkman. R.K. kerk: Jozefkerk zat. 7, zond. 8.30 en 10; Victorkerk zat. 7, zond. 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv. Gem.: Groene Kerk 10 ds. Vegter; Gem. centr. *7 ds. Vegter; Endegeest 9.30: Van Wyckers- looth4.30dr Enklaar. Geref. Kerk: lOds. Ter Linden, 7 zie herv. Geref. Kerk Vrijg.: 11 ds. Mulders, 4.30 leesdienst. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 8.45 en 4 ds. v.d. Berg. R.K. kerk: Will, kerk zat. 7, zond. 9,10.30 en 12; Bon. kapel zat 6.30, zond 9 en 11Volle-Evangeliegem. (gem. centr.): 4 hr. v.d. Brugge. OUD ADE - R.K. kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30. Geref. Kerk: 9.30 ds. Meyer, Uithoorn, 6.30 hr. Schoenmaker. R.K. kerk; zat. 7, zond. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - R.K. ker ken: Mar. Pres. zat 7, zond. 8, 9.30 en 11.30; P. Banden zat 7, zond. 8, 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE-Herv.Gem.: 9.30 ds. Hanemaayer, Alphen, 7 ds. Stelwa gen, Boskoop. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst 2.15 kand. Boiten. RIJNSBURG - Herv. Gem.: Grote Kerk 9.30 ds. Van Ieperen, Bergschenhoek, 5 ds. Van Niel; Bethelkerk 9.30 ds. Van Niel, 7 ds. Van Ieperen. Geref. Kerk: Pe trakerk 9.30 ds. Damsma, 5 ds. Baayen; Imm. kerk 9.30 ds. Baayen, 5 ds. Ra- vensbergen; Mar. kerk 9.30 ds. Bouma, Noordwijk, 5 ds. Damsma; camping 10 dienst. Geref. Kerk Vrijg.: 10 leesdienst, 5.15 kand. Wüschut. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. W. kok. Evang. Christenge meente (aula mavo): 10 br. Niemeyer, Alphen. R.K. gemeenschap (aula tumb.school): zat. 7, zond. 10.30. RIJPWETERING - R.K. kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 mevr. ds. Brokerhof, Voorhout 10.30 mevr.dr. Jongeling, Leiderdorp, 6.30 ds. v.d. Meer. Geref. Kerk: 9.30 ds. Baas, 6.30 zie herv. Chr. Geref. Kerk: 10 ds. Ribbers, 5 ds. v. Dijken. R.K. kerk: zat 7, zond. 9 en 11. TER A AR - Herv. Gem.: 9.30 ds. Van den Berg, Den Haag, 6.30 ds. Hanemaayer, Alphen. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 6.30 hr. v.Duin, Noordwijk. R.K. kerk: Aardam9 en 12; Langeraar zat 7, zond. 8.30,10 en 11.30. VALKENBURG - Heiv. Gem 10 ds. Batelaan, Voorschoten, 6.30 ds. Broe kema, Leiden. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Raadt 6.30 ds. De Zwart. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 kand. Wilschut, 5 leesdienst. VOORHOUT - Herv. Gem.: 10 ds. Bro kerhof. R.K. kerk: zat 7, zond. 9,10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem.:0dorps- kerk 10 ds. Meyering, 5 zie geref. kerk; Hulp en Heil 10 ds. Lentz; aula 9.30 pas toor De Lange. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. De Zwart. Geref. Kerk Vrijg.: 10 en 5 ds. Hordijk. R.K. kerken: Laur. kerk zat. 7, zond. 10 en 11.30; aula NH 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem.: Be thelkerk 9 en 10.30 ds. Verboom, 5 en 6.30 kand. v. Harten; Hoeksteen 9.30 ds. De Bruin, Ermelo, 6.30 ds. Verboom; Imm. kerk 9.30 en 7 ds. Hulst Geref. Kerk: Kruiskerk 9 ds. v.d. Berg; Ontm. kerk 10.15 ds. v.d. Berg, 5 ds. Verwey, Driebergen. Oud Geref. Gem.: 10 en 6.30. Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 5. Volle Evang. Gem. (Lindegaarde 17a): 9.30. R.K. kerk: Victorkerk 10; Ontm. kerk 11.45. WARMOND-Herv. Gem.: 10 dr. Jansen, Noordwijk. R.K. kerk: zat 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR-Herv.Gem Dorpskerk 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. v.d. Plas, Rys- sen, 7 ds. Van Zanten; Kievietkerk 10 ds. v.d. Bom, Den Haag; Messiaskerk 10 ds. v. Zanten, Dorpscentrum 9.30 ds. Tuk ker. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. v.d. Meulen; Zuid 10 ds. v.d. Kamp. Ned. Prot. Bond: 10.30 jhr. ir. De Graeff, Den Haag. WOUBRUGGE- Herv Gem.: 9.30 kand. Hamoen, Utrecht, 6.30 ds. Oort, Ouds- hoorn-Ridderveld. Geref. Kerk: 9.30 kand. v.d. Dool, 6.30 kand. v. Wallinga. R.K. kerk: zat 7, zond. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. Wolfensberger, A.dam. R.K. kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Heiv. Gem.: 10 ds. Wolthaus. RK. kerken: Janskerk en zond. 10.30; Chr. Dienaarkerk zat. 7, zond. 9.15. ZWAMMERDAM - Herv. Gem.: 9.30 ds. Haakman, 6.30 ds. Boer, Katwijk. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 hr. v.d. Kraan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4