„Zo'n voorstelling is dan het uur van de waarheid" toegelicht Paul van Vliet in herrijzend Scheveningen LACHEN IN HET CIRCUSTHEATER EN LOGEREN IN HET KURHAUS Kritiek op vragen aan omroepmedewerkers [lWM\P-LQ9ramma\ 5 JULI 19/9 P/UÜWA/ SCHEVENINGEN - Scheveningen herleeft! Het gaat nog langzaam en niet zonder enige slag of stoot, maar de hero pening van het gerestaureerde Kurhaus mag beschouwd worden als een hoopvol begin van de herrijzenis van een gerenommeerde badplaats. Wel moet er nog het een en ander gebeuren ter opfleuring van het enorme Gevers- Deynootplein, terwijl ook de bemanteling van het Circus theater hoog op het verlanglijstje van menige badgast en theaterbezoeker staat. Het begin is echter gemaakt en dit wordt in Scheveningen opgeluisterd met het traditionele zomeroptreden van Paul van Vliet, de man die in de zomer van 1975 de laatste bespeler van de voormalige Kurhauszaal was. Op de plaats van die zaal bevinden zich nu receptie, lounge en restau rant van het vernieuwde Kurhaus-hotel, zodat Paul van Vliet met zijn show Vandaag of morgenzijn toevlucht heeft moeten zoeken in het schuin tegenover gelegen Circusstheater. ,-h-V.v 1 v De Scheveningse VW heeft van deze nood echter een deugd we ten te maken en brengt speciaal voor de niet-Hagenaars een „Paul-van-Vliet-arrangement" op de markt, wat inhoudt dat men voor een vastgestelde prijs recht heeft op goede plaatsen plus een diner met overnachting in het ge renoveerde Kurhaus en een aan tal andere faciliteiten. De Hagenaar zal ondanks een min der uitbundig chauvinisme dan Amsterdammer of Rotterdam mer een dergelijke aansporing om zich naar Scheveningen te begeven nauwelijks nodig heb ben. Sedert de opening van Thea ter Pepijn in december 1964 heeft hij zijn beroemde stadgenoot in het hart gesloten, en dat niet al leen omdat het oprechte chauvi nisme van Paul van Vliet einde lijk eens de schoonheid en de sfeer van Voorhout en Indische buurt durfde te stellen naast de veelbezongen Westertoren en de Jordaan. Vakantie „Vandaag of morgen" is in de herfst van 1978 in première gegaan in het Luxor Theater in Rotterdam en is daar maar liefst achttien weken gebleven, langer dan eni ge andere artiest ooit ononder broken met een eigen program ma in die stad op het toneel heeft gestaan. Daarna volgde een tour nee langs de grote schouwburgen „in de provincie" en nu, na een rustperiode van zes weken, is ook Den Haag weer aan de beurt. Voor Paul van Vliet betekenden die zes weken echter geen onafge broken vakantie, zodat bij de première in Scheveningen vier nieuwe nummers aan het pro gramma konden worden toege voegd: „Ik heb vakantie gehou den en had eigenlijk niet het plan om te gaan schrijven. Het hoefde ook niet, de show was min of meer klaar. Maar vaak gaat het dan zo dat juist als het niet hoeft het min of meer vanzelf ont- „Deze vier nummers kwamen ei genlijk spontaan op. Ik zat ge woon een beetje in de zon te koe keloeren, aan m'n vakantie te denken, en aan Scheveningen, en zo probeer je je dan in te leven in het spelen in de zomer, waar je toch altijd een iets ander publiek hebt dan tijdens het gewone sei zoen. En toen kwam ik opeens op dat verhaal over de belevenissen van meneer Jansen in een Frans hotelletje. Ik heb het daarna nog wel met Arnold Gelderman moe ten doornemen, ömdat die vloeiend Frans spreekt en omdat dat stuk, dat goed Frans moet zijn, ook écht goed Frans moet zijn. Het is namelijk ontzettend moeilijk om slecht Frans en goed Frans door elkaar te praten. De eerste keer datje zo'n nummer doet, zit je 'em dan nog wel goed te knij pen. Is het nou leuk of niet? Je hebt het wel opgeschreven, maar het uur van de waarheid is dan zo'n voorstelling. Zo'n komisch bedoeld nummer wordt pas wat in dialoog met de zaal, en dat is altijd een heel spannend mo ment. Bij een liedje ligt dat an ders. Aan een liedje is bij het tes ten of het inspelen met het publiek veel minder te doen. Het is een gedachte die rond is of niet, en je kunt hooguit constateren dat het te lang is en dat er een couplet uitmoet" De ervaringen die Paul van Vliet in vorige jaren heeft opgedaan, hebben hem geleerd dat het Scheveningse publiek anders is dan de gemiddelde zaal vol toe schouwers: „Het is alsof de men sen zomers iets onbelaster en spontaner reageren dan in het winterseizoen en vooral het na seizoen. De mensen zijn nu echt uit. Daarom hebben we ook de zaalbelichting zelf aangebracht, gekleurde spotjes en zo, alles om er een feestelijke avond van te maken. Dat is een traditie gewor den waar we in het Kurhaus mee zijn begonnen en die we nu heb ben overgezet Vraagteken Toch belet hem dat niet om ook tij dens de zomer met zijn teksten dieper te graven dan men in eer ste instantie zou verwachten bij het horen van het woord „enter tainment", een benaming waar Paul van Vliet zelf veel prijs op blijkt te stellen. Het duidelijkst komt dit tot uiting in een vrij pit tige confrontatie met termen als „schijn" en „werkelijkheid", waar het gedeelte vóór de pauze mee afgesloten wordt: „Het valt bij het publiek altijd vrij goed omdat het na Mgjoor Kees komt, die dan tot de orde wordt geroepen door een soort officier van justitie, of een geweten, of een duistere macht daarboven die hem ter verantwoording roept. En het Jezelf zijn" is na tuurlijk zo'n begrip van deze tijd dat het, vertaald naar het theater, toch wel voor iedereen begrijpe lijk is. Het is zo'n algemeen probleem, er wordt zoveel over geschreven en gedebatteerd in forums en ru brieken, dat iedereen er toch wel iets van afweet. Bovendien, en dat in verband met mijn pro gramma, het is een vraag die ie dereen altyd stelt „Als je speelt speel je dan of ben je dan jezelf? In hoeverre loopt het dan door elkaar?" En omdat het een veel gestelde vraag is, kun je er vol gens mij ook best een nummer over schrijven. Bij een acteur is het natuurlijk duidelijk dat hij echt een ander is, maar bij zestig procent van wat ik doe, sta ik daar als mezelf met m'n eigen teksten, m'n eigen gedachten en m'n ei gen gevoelens. Dat bied je de mensen aan, maar het kan geen kwaad daar ook eens een vraag teken bij te plaatsen" ,Wat het Kurhaus betreft, zie ik voor het eerst twee hele positieve dingen. Ten eerste dat het be houden is gebleven en ten tweede dat ze het goed hebben gerestau reerd. Iets dat echt goed gedaan wordt, kan andere dingen aan steken. Als in een grauwe buurt één man begint met bloembak ken neerzetten, gaat de rest van zelf mee, en ik hoop dat het Kur haus op die manier voor Scheve ningen als een soort katalysator gaat werken. Er is natuurlijk nog veel te doen, kijk alleen maar eens naar die kale vlakte nu het Palace-hotel ook is afgebroken. Maar ik denk dat het wel goed wordt, en het heimwee en alle nostalgie naar vroeger moeten we nu maar afschaffen, vergeten wat Scheveningen ooit geweest is en kijken of er een nieuwe badplaats van te maken valt" Zijn eigen toekomst vervult Paul van Vliet evenmin met zorgen. De huidige show kan zonder moeite tot eind 1980 blijven doorlopen en bovendien staat er weer een Engels programma op stapel, voornamelijk gebaseerd op „Vandaag of morgen" Liefhebberij „Als alles hier op Scheveningen een beetje lekker draait, ga ik aan mijn Engelse show beginnen. Eerst met een tweetalige En gelsman of Amerikaan gewoon het programma heel kritisch doorlopen en kijken wat interna tionaal is en wat typisch Hol lands. Dan gooien we het typisch Hollandse eruit en zien daarna wel wat we van de rest kunnen gebruiken, en ik denk eigenlijk dat het gedeelte na de pauze vrij wel in zijn geheel geschikt is voor een internationaal publiek. De voorgaande show was echt ge richt op Hollénd, maar daar kun je geen stap mee over de grens. Het blijft natuurlijk veel interes santer om algemeen menselijke dingen te behandelen dan alleen dat kleine hokje dat Nederland heet. Maar zo'n Engelse show blijft wel liefhebberij. Ik heb to taal geen ambities om in West- End of op Broadway door te bre ken. Ik zie er ook ontzettend te genop om weer al die moeite te moeten doen om mijn show over al te verkopen, en waarvoor? Spelen in Hamburg is niet leuker dan in Haarlem PAUL KORENHOF e-specialist Peter Tosh toonde gisteravond tijdens de uitreiking van een gouden lp en single op een rondvaartboot voor het Lido in Amsterdam meer aandacht voor zijn 'joint'dan voor al die glimmen de schijven. Peter Tosh,omringd door leden van zijn begeleidingsgroep .kreeg de lp voor 50.000 verkochte exemplaren van 'Bush doctor' en 100.000 exemplaren van de single 'Don't look back' HILVERSUM (GPD) - Con Nicolai, hoofd kunst van de AVRO-te- levisie, heeft in een open brief aan regeringscommissaris voor de omroep mr. M. Custers zijn grote ongenoegen uitgesproken over de vragenlijst die omroepmedewerkers is toegezonden in ver band met het onderzoek naar belangenverstrengelingen of ande re onzuivere plannen van omroepen met derden. Nicolai stelt in zijn brief'dat hij aanvankelijk verheugd was overeen onpartijdig ondeiv.oek naar de gefundeerdheid van geruchten over belangenverstrengelingen. De vragen die echter in de vra genlijst gesteld worden noemt Nicolai „een grove en vernede rende belediging voor degenen aan wie het wordt gevraagd" Hiermee doelt Nicolai met name op het verzoek van Custers om ook zaken die men „redelijkerwijs kan vermoeden" te vermel den. „Vermoedens zijn onbewijsbaar. Door mij ver moed ens te doen vragen, stelt u zich achter een mensen van mijn generatie associaties oproept ters met hun vragenlijsten inzake „vermoed •lding van ver- ithodiek.die bij n de nazi-bezet van jood-zijn". Verbijsterend in het Nederland van nu", aldus Nicolai in zijn brief aan Custers. Con Nicolai stoort zich ook erg aan het feit dat gegevens inzake familieled en, duurzame relaties en zelfs over willekeurige derden worden gevraagd. ,,U nodigt mij uit om te fungeren als aangever en verklikker... Een mensonterende methodiek, die helaas ook heden nog opgeld doet in politiestaten, maar die in een rechts staat als de onze ondenkbaar moet zijn", zo staat in de brief. NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) Bassie en Adriaan (TROS) Clambake, speelfilm (TROS) Een vreemde wereld, een vreemde sport (TROS) Journaal (NOS) Symphony in C, ballet (NOS) -Journaal (NOS) 18.59 19.25 21.00 21.37 21.55 22.30 NEDERLAND 2 17.30 - Tennis (NOS) 18.30 - Tour de France (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Astronautjes (AVRO) 19.05 - Mork and Mindy (AVRO) 19.30 - Bonkers, show (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - AVRO's Zomerkwis (AVRO) 21.30 - De Stichting, tv-serie (AVRO) 22.20 - Televizier Magazine (AVRO) 23.00 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.30 - Journaal (NOS) TV VRIJDAG NEDERLAND II 15.00 - Tennis (NOS) 16.00 - Einde 17.45 - Tennis (NOS) DUITSE TV IDONDERDAG 5 JUU DUITSLAND I 18.00 Talkshow. 18.25 Natuurfilmse- rie. 18.50 Journaal. WDR: 19.00 Informatief progr. 19.10 Informatief progr. 19.15 Mike Andros - Reporter der Gross- stadt. 20.15 Actualiteitenmagazine. 20.45 Detektiv Harvey). 21 00 Jour- DUITSLAND II 18.00 Journaal. 18.10 Tekenfilmse rie. 18.35 Actualiteiten en muz. 19.20 Die Tony Randall-Show. 20.00 Jour naal. 20.30 Melodieen 21.30 Kantte keningen. 22.00 Actualiteiten. 22.20 Reportage. 23.05 Alyam - Alyam. doe. speelfilm. 0.35 Journaal. DUITSLAND III WDR WDR 1930 TV-cursus natuurkunde. 20.00 Film- reportage. 20.45 Journal 3 2100 Journaal. GEZAMENLIJK PROGR NDR EN WDR: 21.15 Auf eigene Faust, speelfilm. 22.25 Doe. serie. 23.25 Filmportret. BELGISCHE TV DONDERDAG 5 JULI BELGIË VLAAMS NET 1 18.45 Kinderserie 18.50 Jongeren- progr. 19.17 Politieke uitzending. 19.37 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Mork Mmdv. 20.35 Panorama. 21.25 De vervloekte koningen. 23.15 Journaal. NET 2 19.45 Journaal. 20.10 Amusements- progr. 20.35 Een man wil vooruit 21.35 Filmrubnek. 22.25 Informatie- De NOS stopt dit seizoen i*eel ballet in haar teleinsiepakket Na Gerben Hellinga's balletfilm 'Vlinders', waarvan gisleraixmd een herhaling werd gegeven, brengt deze omroep vanavond 'Sympho- nie in C'.een ballet van George Balanchine op muziek van Georges Bizet, op het scherm. Het wordt gedanst door het New York City BalletDit programma maakt deel uit van een vijftiendelige reeks balletten, die Balanchine in 1973 met zijn Newyorkse gezelschap in West-Berlijn op film liet vastleggen. De in 1904 in St. Petersburg geboren Georgi Balantsjwadze begon zijn carrière bij het New York City Ballet in 1933 en staat te boek als voortzetter van de grote Peterburgse traditie. In zijn werk is sprake van een bewegingspa troon.dat zich vrijen onafhankelijk kan ontwikkelen, met als enige richtlijn een sterke binding aan de muziek. (Nederland 1,2155 uur) In de televisie-actualiteitenrubriek Televisier Magazine van de AVRO wordt vanavond onder meereen reportage uitgezonden over de opvang van Vietnamese vluchtelingen in ons land. t Nederland 2 22 20 uur) Bonkers betekent in het Engels zoveel als knettergek. Dat is dan ook meteen het juiste woord voor deze nieuwe Engelse ti^-serie, waarvan de AVRO vanai-ond de eerste aflevering uitzendt. Humor en show wisselen elkaar in dit programma in snel tempo af. Hoofd figuren in deze serie zijn de drie Amerikaanse humoristen Bill, Mark en Brett Hudson en de Engelse komiek Bob MonkhouseZe tonen grappen en grollen van the Marx Brothers en The Ritz Bro thers. In elke show treedt een bijzondere gast op. zoals vanavond de Amerikaanse zangeres Sandy Duncan. (Nederland l, 1920 uur) DONDERDAG 5 JULI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV 18 11 Hier en nu. 18.30 (S) Kerkepad 1979. 18.45 (S) Leger des Heilskwartier 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 (S) Op de man af. 20.02 (S) 'T is Ted-tud 21.02 (S) 29e Internationaal Orgelconcours Haarlem 1979 NOS 23.02 (S) Met het oog op morgen. HILVERSUM II IKON 18 05 Kleur OVERHEIDS VOORLICHTING 18 35 Mens en samenleving. AVRO 18.50 AVRO- tema. 19.00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart gespeeld. Klas sieke verzoeken 21.00 Het eenzame hart. 22.14 (S) Klassieke muz. 22 30 Nws. 22.40 (S) Drieluik 23.50 Ra diojournaal. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (Si De Avondspits met de Nationale Hitparade TROS 19 02(Si Poster. 20.20 (S) Europvade 22 "2 (S) Sesjun op hei haling 23.02 (S) Hugo van Gelderen met LP- werk. VRIJDAG 6 JUU HILVERSUM I KRO: 7.03 Echo 7 13 (S) Even na ze ven. (8.03 Echo). 9 03 (S> Anne van Egmond. 1155 Pater Adn Maat 12 03 (S) In plaats van <13.03 Echo 14 02 Tour-flits). NOS 15.02 (S) Radio Tour de France gvmn. 7.20 Ei met verrassing. (7.30 Nws. 8.00 Nws. 8.30 Nws9 00 Gymn. v.d. vrouw 9 10 Waterst 9.15 Express-VPRO NCRV 10 30 Een interview, verhaal. NOS 10.45 Werkbank 1055 Progr.-overz. AVRO: 11.00 Kinderboekenschrij vers aan het woord. TROS: 11.20 (S) Week in - week uit 12 26 Meded voor land- en tuinb 12.30 Nws. 12.36 Aktua NOS 13.00 Nws 13 11 Meer over minder 14 20 "Op de zeep kistkomt ur maar 14 45 T kan van nut zyn. (14.45 Rechtoprecht. 15.00 Stad en land 15.15 Lnollen voor citroenen) 15.30 Van onze redaktie: <15.30 Kgk op de Derde Wereld en Oost-Europa 16 10 Kijk t-Europa. 16.20 Kyk op Den Hai 6.30 Joi ialistenfor (17.24 i)Tud- HILVERSUM III EO 7.02 (S) Rondui EO-Mctterdaad-Mei sein. 9.03 (S) Demur 10 03 (S) Te elfder uiv NCRV 1103 (S) Pop no stop 12 U3(S)Goeiemid dag VOO 14.02 (S)Tipparade 15.25 Popjou 15.30 (S) Top-40 HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klas siek 9 00 Nws 9 02 (Si Muziek uit dc Middeleeuwen en Renaissance 9.3C (Si Vrydagmorgein uncert VOO 13 00 (S) Klankspicgel 14 oO Nv- 14 02 (S. Commuity-singing 14 20 <S> Orgel be spel mg 14 40 (Si Plu.it praat VPRO 15 00-17.00 Mu/iek-op-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5