Minderheden-show: mengsel van folklore en politiek ®1 Bas Kattestaart (82) woont vijftig jaar in bejaardenhuis: Nog niet uitgekeken? Meer democratische vrijheden in China g k Stoomtrein tuft deze zomer voor toeristen door duinen BBL£nlil£i?jS Tropisch gebeuren in Amsterdamse RAI AMSTERDAM (GPD) - „Drie dagen lang gaat het knette ren in het Amsterdamse RAI-gebouw. Tienduizend vier kante meter wordt omgetoverd in een fantastisch tro pisch gebeuren. Met twee podiums, waarop een kleine dertig buitenlandse groepen hun kunsten vertonen, en met talloze kraampjes waar iedereen wel iets van zijn of haar gading zal vinden". Aldus een wervend stukje tekst in een speciale krant rond de Natio nale Minderheden Show, die de ze week in een oplaag van een miljoen stuks wordt verspreid. De mensen achter de Nationale Minderheden Show houden er van de dingen groot aan te pak ken, dat is duidelijk. Want het is de eerste keer dat deze show wordt gehouden. Een show, waarbij vrijwel alle min derheidsgroepen in ons land zich zullen presenteren. Waar forum discussies worden gehouden met topambtenaren, waar 150 stands zijn, en 36 muziek- of dansgroe pen gaan optreden. Van voor zichtig eens wat proberen, is hier geen sprake. René Mungra van de Stichting Su rinaamse en Antilliaanse Cultuur in Diemen, is een van de organi satoren van het tropische festival in de RAI. Hy werkt vanuit een studentenflat. Een paar kleine kamertjes en een voortdurend rinkelende telefoon, meer is het niet. Zijn stichting is de drijvende kracht achter de Minderheden- show. Die stichting bestaat al sinds 1971, werd opgericht door enige studenten en had tot doel de Surinaamse en Antilliaanse cultuur zo breed mogelijk te promoten. Wat met veel enthousiasme begon nen was, leidde spoedig een kwijnend bestaan. Toen enige bestuursleden van de Stichting Surinaamse en Antilliaanse Cul tuur in 1973 terug gingen naar hun land, kwam de klad erin. Maar toen de Surinaamse onaf hankelijkheid dreigend voor de deur stond, en zovelen een enkele reis van het Tropische Paradijs naar het Paradijs van de Sociale Zekerheid maakten, kwam ook een deel van het kader van de stichting weer hier. Om kort te gaan: in 1976 begon de stichting weer met zijn werk. Re né: „Ik ben toen op het idee ge komen iets groots op te zetten. Iets groots dat tot doel moest hebben de Nederlanders ver trouwd te maken met de Suri- cultuur". Eerste idee: "Emancipatie '79". Om de Nederlanders te wijzen op de Surinamers en Antillianen in hun midden. Om hen duidelijk te ma ken dat er meer tussen hemel en aarde is dan spruitjes en aardap pelen. René: „Toen we daar mee bezig waren, kwam de gedachte op, de zaak breder op te zet ten". Gesprekken met vertegenwoordi gers van verschillende minder heidsgroepen leidden tot een dik rapport, dat als project werd in gediend bij de NOVIB en het mi nisterie van CRM. Al meen vroeg stadium gaf de NOVIB haar vol ledige steun. „Toen dit duidelijk was, zijn we zo veel mogelijk groepen gaan aan schrijven. 57 daarvan - bijna alle met wie contact werd gezocht - zeiden mee te willen doen. En zo zijn we aan de manifestatie be gonnen, waarvan van het begin af aan vast stond dat die een twee ledig doel moest hebben" Aan de ene kant wil de Nationale Minderheden Show de gelegen heid bieden aan de minderheids groepen in onze samenleving, zichzelf en hun cultuur voor te stellen. Zo'n presentatie kan nogal vrijblijvend uitpakken. Vandaar dat men ook aandacht wil vragen voor de manier waar op de niet-Nederlanders hier le ven, met al zijn onaangename kanten. Dus: folklore naast informatie, mu ziek, zang, modeshows, naast fo rumdiscussies over onderwerpen als „minderheden en onderwijs" of „minderheden en werkgele genheid", stands met mensen en lectuur die de meerderheids- groep in dit land soms onaange naam harde waarheden te ver tellen hebben. Je kunt je afvragen of dat nu wel goed samengaat. Kun je, als je toch strijdt voor de opheffing van een verwerpelijke achterstands positie, je wel veroorloven om zo'n frivole verpakking te kiezen als Luv' of het Antilliaanse folk- lore-zigeunerorkest Tipico Tripi- lichi? Die discussie blijkt ook gevoerd te zijn - en te worden - tussen de minderheidsgroepen die samen aan de Nationale Show meedoen. René Mungra zegt het aldus: „Cultuur kun je gebruiken als politiek middel. De Nationale Minderheden Show zie ik als een politiek gebeuren. De mensen zullen duidelijk horen wat wij willen. We hebben die mensen uitgenodigd waarvan wij den ken: die kunnen ons standpunt overbrengen". De gesprekken zijn soms pittig ge weest. Toch is er ten minste één overeenkomst te signaleren tus sen de groepen Molukkers, Ma rokkanen, Surinamers, zigeu ners, Turken, Italianen: dat het noodzakelijk is, dat de minder heidsgroepen gaan samenwer ken, hun krachten gaan bunde len. Mungra „Het is niet zo makkelijk geweest, al die groepen bij elkaar te brengen. En wy zijn ons ervan bewust dat de minderheidsgroe pen elkaar niet zo maar vinden. Maar de tendens tot samenwer king is er, die was er ook al vóór wij dachten aan de Nationale Minderheden Show. Wat verwacht René van de toe komst? Elk jaar een minderhe- denshow? „In eerste instantie verwachten wij niets. We denken wel dat er veel los komt. Wat we hopen, is dat de groepen meer over samenwerking gaan naden ken, en dat de Nederlanders zich gaan afvragen: wat doen wij dit minderheden eigenlijk aan?" Maar er is wantrouwen. Binnen de groepen die aan de Nationale Minderheden Show meedoen, leeft de angst dat de overheid - CRM stelde zich voor de show van dit jaar voor 200.000 gulden garant - greep op de situatie gaat krijgen. Dat het Rijk denkt: laten we die zaak maar sponsoren, dan houden ze zich rustig, en kunnen ze ons bovendien niet het verwijt maken dat we ons niks van hen aantrekken. De werkelijke problemen van de minderheidsgroepen - en die zijn niet gering, zo heeft alleen al het recente rapport van de Weten schappelijke Raad voor het Re geringsbeleid (WRR) duidelijk gemaakt - zouden daarmee onder de tafel blijven, waar ze zovele ja ren hebben verbleven. Folklore of strijdbaarheid, dat is de kwestie. Mungra wil er niet al te veel over zeggen, als we hem met deze stelling confronteren. Al leen: „Wij van de Stichting Suri naamse en Antilliaanse cultuur hebben duidelijk de bedoeling René Mungra: Van slapen komt niets iets politieks op te zetten. Wij verwachten in dat verband veel van samenwerking tussen de minderheidsgroepen". Voorlopig heeft Mungra het ook te druk om zich met de toekomst bezig te houden. „Man, ik ben 24 uur per etmaal met de Nationale Minderheden Show bezig. Tot twee, drie uur 's nachts bellen ze me op. Van slapen komt niets De organisatoren hopen op 35.00(1 mensen. Die zijn welkom op vrij dag 29 juni van 13 tot 23 uur, en di zaterdag en zondag daarna van H tot 23 uur, in het RAI-gebouw ut Amsterdam. HONGKONG (GPD) - Het „Pekings voorjaar" heeft, zoals was te verwachten, een snel einde gevonden. De campagne voor meer demo cratische vrijheden, die duidelijk het groene licht van de partijleiding had gekregen, was beslist te ver gegaan en heeft de communisti sche staat op z'n grondvesten doen schud den. Op muurkranten en in ondergrondse publika- ties werden het marxisme en de Chinese par tijleiding aangepakt. Veertig jonge activisten werden gearresteerd. In een illegaal krantje werd Deng Xiaoping onlangs een „fascisti sche dictator" genoemd, die de liberalise ringscampagne alleen zou zijn begonnen om zijn tegenstanders in het partijbestuur die hun carrière tijdens de revolutie hadden ge maakt, uit te schakelen, en na het bereiken van zijn doel de duimschroeven weer zou hebben aangedraaid. In de Pekingse „Volkskrant" verschenen on langs artikelen waarin werd weersproken dat Deng Xiaoping, die eind vorig jaar meer de mocratische vrijheden eiste, de oorzaak zou zijn van de muurkrantenactie. Dit werd hem namelijk verweten. In die artikelen werd ook beklemtoond, dat de eenheid in de Commu nistische Partij alleen dan kan worden be waard als de de nieuwe pragmatische poli tiek wordt geaccepteerd en niet - zoals tegen standers hiervan willen - blindelings wordt vastgehouden aan uitspraken van wijlen par tijvoorzitter Mao Tsedong. Deng Xiaoping zou, volgens de „Volkskrant", in de partijleiding nogal wat tegenstand on dervinden vanwege de grensoorlog met Vietnam en het veel te hoog gegrepen mo derniseringsprogramma dat nu grondig moet worden herzien. Binnenkort zou er een vergadering van het Na tionale Volkscongres mogen plaatsvinden waarop verschillende kwesties moeten wor den opgelost. Een nieuwe wetgeving, die de Chinese justitie een meer democratisch ge zicht moet geven, moet ook worden afge dankt. De legale aangelegenheden van het Nationale Volkscongres liggen op het ogenblik in handen van de 78-jarige ex-bur gemeester van Peking, Peng Zhen, die een van de eerste slachtoffers van de cultureli revolutie was geweest. Een ander thema van het Volkscongres zal dl liberalisering zijn, waar een deel van de par I tijleiding niet veel mee heeft opgehad. Tel discussie zal ook staan de modernisering van China en het economische plan voor dit jaar Op de economische planning heeft de nieuv benoemde plaatsvervangende partijvoorzit ter, de 78-jarige Chen Jun, grote invloed, die na zijn kritiek op Mao Tsetoeng's „Grote sprong voorwaarts" in 1959 op e#» i zijspool 1 werd gezet. Een nieuwe Kieswet moet in elk gevai worder uitgewerkt. Deze zal er waarschijnlijk ir j voorzien dat de volkscongressen via geheime stemming door het volk worden gekozen Vertegenwoordigers daarvan zouden dan dfl leden van het Nationale Volkscongres be-j noemen. Dit zijn allemaal tekenen dat China j op zoek is naar een grotere liberalisering van het politieke leven, waarbij intussen niet aan het gezag van de Communistische Partij magj j worden getornd. door Sjak Jansen Elke ochtend, steevast om tien uur, ga ik de stad en regio in, op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor "Publiek", kunt u tot klok slag tien aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 215. Schriftelijke reacties zijn ook zeer welkom. In natuurgebied van Katwijk Ritjes met oude stoomlokomotieven lijken de laatste jaren bijzonder goed in de toeristische markt te liggen. Ongemakken als houten banken en wiebelpartijen lijkt men graag voor lief te nemen om een poosje door fraaie landschappen te 'stomen'. Voor iets opmerkelijks op dit gebied zorgt de Ne derlandse Smalspoorweg Stichting. Deze stich ting stelt zich ten doel oude, smalsporige (70 cm) industrie-stoomlokomotieven op de kop te tik ken en te restaureren, teneinde die voor de toe komst te behouden én aan het publiek in werken de staat te tonen. Dit betekent dat er daadwerkelijk met het 'mu seummateriaal' wordt geredep. In Katwijk kan men dat deze zomer wederom beleven. Ook dit jaar heeft de NSS van de NV Leidsche Duinwater Maatschappij toestemming gekregen de twaalf kilometer lange, permanente smal- spoorbanen in de Katwijkse duinen voor dit 'stoomdoeleinde' te gebruiken. Zoals gezegd is het deze zomer dus mogelijk al 'tuf fend' kennis te maken met de Katwijkse Zuid duinen, die van onschatbare waarde zijn voor de zuivering van ons drinkwater en nog meer als uniek natuurgebied. stt tie Daarom is dit gebied voor een deel niet toegankelijk FC voor het publiek. Het smalspoornet krijgt van de W: circa 30 medewerkers van de NSS wekelijks een Sp onderhoudsbeurt. tir Dit onderhoudswerk geschiedt geheel belangeloos, fe En dat is ook het geval bij de restauratie en het be onderhoud van de stoomlokomotieven en andere V< tractiemiddelen. Ook de bouw van rijtuigen is in Si eigen beheer uitgevoerd. ve Voor de liefhebbers: De Nederlandse Smalspoor- e> weg Stichting heeft thans de beschikking over Spa vijf authentieke stoomlokomotieven, waarvan er ze deze zomer drie op het Katwijkse Zuidduinen- m traject zullen worden ingezet. Die drie zijn: een or Orenstein Koppel uit 1928, een Henschel uit di 1930 en een Maffei uit 1921. k< k< Komende zaterdag zal de fluit van de lokomotief voor het eerst dit jaar in de Zuidduinen te horen ei zijn. Verder zal de lokomotief rijden op de zater- P1 dagen 7,21 en 28 juli en 4 augustus. Het vertrek is van de zogenaamde Friese Weide elk heel uur tus- b sen tien en vijf uur. De opbrengst van de ritten komt ten goede aan het P' onderhoud en de restauratie van het materieel van de NSS. 0 zet, dat tegelijkertijd een an dere functie kreeg: die van bejaardencentrum. Waterstokerij Bas Kattestaart heeft het al die jaren prima naar de zin gehad in Woudsoord. Toen hij er in 1929 kwam, verdiende Bas zijn brood als knecht op een boerderij. Voor die tijd had hij al diverse baantjes gehad. Toen hij nog in Vlaardingen woonde, verdiende hij de kost in een zogenaamde watersto kerij. Zijn taak was, vaak bij het kraaien van de haan, heet water rond te brengen. Hij ging toen de Vlaardingse deu ren af om tegen betaling em mertjes warm water te slijten. Toentertijd waren er nog geen geisers. Wilde men bijvoor beeld de was doen, dan kocht men van een stokerij een emmer heet water. Talrijke ambachtslieden waren daar ook van afhankelijk. Dat was dan ook dereden waarom Bas reeds bij het ochtendgloren op pad moest. Vermaak Vergeleken bij zijn loopbaan als schippersknecht is Bas be trekkelijk kort bij de water- stokerij gebleven. Meer dan 25 jaar heeft hij in de vaart ge zeten en daaraan denkt Kat testaart met veel voldoening terug. Aan dat terugdenken heeft Bas thans alle tijd van de wereld. Hij geniet met volle teugen van zijn oude dag. Een beetje televisiekijken, een spelletje domino of even sjoelen. Bas vermaakt zich wel. Opper best zelfs. Uitgekeken in het Woubrugse Woudsoord is-ie nog lang niet! De stoomtrein van de NSS op zijn toeristische tocht door de Katwijkse Zuidduinen. Eigenlijk begrijpt hij niet helemaal waar al die be langstelling omtrent zijn persoon deze week goed voor is. Maar leuk vindt de 82-jarige Bas Kattestaart het wel. Eerst de aubade van de plaatse lijke muziekvereniging, ver volgens het ophangen van slingers in zijn kamer en toen de cadeaus van bewoners en personeel van Woudsoord. En nu weer iemand van de krant, die hem komt feliciteren. Gelukwensen met het feit dat Bas deze week op de kop af 50 jaar in bejaardentehuis Woudsoord aan het Wete ringpad in Woubrugge woont. En dat is heus niet zo gek als het op het eerste gezicht lijkt. Vyftig jaar geleden was Woud soord immers nog een op vangcentrum voor weduwen en wezen van de hervormde diakonie. En Bas Kattestaart was 32, toen - door het over lijden van zijn moeder - huis vesting voor hem een nijpend probleem werd. Nijpend om dat zijn familie naar elders verhuisde. Door zijn intrek te nemen in Woudsoord, dat in die dagen nog was ondergebracht in een 750 jaar oude boerderij, werd dat huisvestings probleem opgelost. Deze boerderij werd een kleine vijftien jaar geleden afgebro ken. Op het braak gekomen terrein werd spoorslags het huidige Woudsoord neerge in Woudsoord eens flink in het zonnetje gezet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4