Een spraakmakend Holland Festival Capri- Sonne [/IS\mgmmmaj HOLOCAUST: VIER MILJOEN KIJKERS Moderne dans op hoog niveau Afscheid van Zarah Leander mhag^ toegelicht Goede belangstelling in Amsterdam, maar in Den Haag erg matig VetihaSc ONDERDAG 21 JUNI 1979 ILVERSUM (GPD) - De vier afle veringen van de televisieserie Holocaust, eind april uitgezon- ien door de TROS, zijn gemid deld gevolgd door een kleine vier niljoen kijkers, die er een waar lering van 75 aan gaven. Eén op de acht Nederlanders heeft alle <ier afleveringen van de serie ge zien, waarbij de verhoudingsge wijs geringe belangstelling van de leeftijdsgroep tussen 20 en 34 jaar in het oog springt, ndere opmerkelijke cijfers uit het onderzoek van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS zijn onder meer dat Holocaust, dat de vervolging voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog tot on derwerp had, zich niet kon ver heugen in de belangstelling van de traditionele .zware" televisie kijker. Niet deze groep, met het geringste opleidingsniveau, maar de kijkers met een „ulo-op- leiding" bleken het meest door Holocaust geboeid. De gemiddel de televisiekijker zag van Holo caust gemiddeld 2,4 afleverin gen. itgesplitst naar politieke voor keur geeft het onderzoek aan dat links en rechts stemmend Neder land meer heeft gekeken dan de CDA-stemmers, en dat de trouwe kerkganger getalsmatig ach terbleef bij de andere statistische groepen. Het zijn de eerste cijfers die over het kijkgedrag rond de veel bespro ken en controversiële televisiese rie beschikbaar komen. Op ver zoek van de TROS heeft de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek extra veel aandacht aan de serie ge schonken. De uitkomsten van het kwalitatieve onderzoek"dat meer aan het licht moet brengen over wat de serie aan extra ken nis over de oorlog met zich mee heeft gebracht en of er verande ringen in de houding ten opzichte van minderheidsgroepen zijn op getreden, komen pas aan het eind van het jaar beschikbaar. Uit dat onderzoek hoopt men ook te weten te komen of de formule, die in Holocaust is toegepast om een moeilijk onderwerp geschikt te maken voor een breed publiek in Nederland, heeft gewerkt. Het gewone onderzoek, dat gisteren bekend is gemaakt, heeft echter ook al het een en ander aan gege vens opgeleverd. Zo bleek de kop peling tussen de Holocaust-afle veringen en de begeleidende do cumentaires goed te werken, zo lang de informatie maar voor de serie begon werd gegeven. De laatste documentaire, die werd uitgezonden na de aflevering van Holocaust kreeg aanmerkelijk minder aandacht dan de andere, die evenveel aandacht trokken als de bijbehorende aflevering van de drama-serie. De verwij zing naar de radio-uitzendingen, die steeds op Holocaust volgden en waarin een forum antwoord gaf op telefonische vragen, heeft naar genoegen gewerkt. Wat de kijkcijfers betreft valt op dat de hoop de jeugd te kunnen berei ken, bewaarheid is geworden. De groep tussen 12 en 19 jaar bleek de serie het best te hebben gevolgd. Over het waarom is echter nu nog niets te zeggen. De aansluitende leeftijdscategorieën van 20 tot en met 34 jaar hebben relatief echter weinig gekeken, evenals de oude ren boven de 55 jaar. Opvallend is ook dat het verloop van de kijkdichtheid gedurende de serie vrij groot is. Over het hele land genomen nam dat af van 39 procent voor de eerste aflevering, tot 30 procent bij de laatste afle vering. Het grootst was de daling in de grote steden van het land, waar de oorspronkelijke belang stelling met 13 procent daalde naar 27. Vrouwen keken meer dan mannen, jongens meer dan meisjes en vaders meer dan zo nen. De trouwe kijkers waren gewoon lijk ouder dan 35 jaar en de groep onder de 14 jaar keek het onre- gelmatigste. Maar dat laatste kan ook samenhangen met het tijdstip van uitzending. Opmer kelijk is ten slotte dat ook kinde ren tussen 9 en 11 regelmatig heb ben gekeken. Van de hele groep onder de 12 jaar zag zo'n kwart miljoen een of meer afleveringen van Holocaust. Van de 9,10 en ll-jarigen was dat zelfs ruim 17 procent, die de uit zendingen bovendien met het uit zonderlijke hoge getal van 80 wis ten te waarderen. Een versluie rende factor bij het gehele onder zoek was, dat een kwart van de Nederlanders al een of meer afle veringen van Holocaust had ge zien, voordat de TROS aan de se rie begon. Het London Contemporary Dance Theatre Succes voor Londense groep DEN HAAG - Met een combi natie van body-buil- ding(standjes), acrobatiek en vechtkunst won het London Contemporary Dance Thea tre gisteravond in het Sche- veningse Circus-theater defi nitief de gunst van het vooral aanvankelijk nogal scepti sche publiek. Het louter door mannen gedanste „Troy Ga me" van de choreograaf Ro bert North, waarmee die doorbraak kwam, was zowel letterlijk als figuurlijk een lust voor het oog. De springerige, stoer gebouwde mannen begonnen aanvan kelijk met een grimmig soort acrobatische toeren, bouw den torens en gingen schijn gevechten aan. Maar gaan deweg werd het steeds luch tiger en lichter, werden de bewegingspatronen jazzy en verliep de uitvoering steeds dwazer. Tot er op het laatst bij wijze van spreken een meute jonge honden stoeiend over het toneel dolde en rolde. Aan het bravo-geroep, wat er op volgde, namen opvallend veel vrouwen deel. Niet alleen in de opzet van het programma, met Troy Game als luchtige uitsmijter, maar ook inhoudelijk deed het London Contemporary Dan ce Theatre aan het Neder lands Danstheater denken. Niet het Danstheater van nu, maar vooral zoals het een jaar of tien geleden onder de artis tieke leiding van Hans van Manen opereerde. Ook bij hen de nadruk op modern ballet in een wat experimen tele zetting, maar op basis van de klassieke techniek. Dat laatste was bijvoorbeeld overduidelijk herkenbaar in het schitterend uitgevoerde, Scriabin Preludes and Stu dies", een uit 1978 daterende nogal lyrisch gelijnd ballet van Robert Cohan de artistiek directeur van de Londense groep. Meer experimenteel, op de manier zoals Glen Tet- ley vroeger balletten voor het Nederlands Danstheater maakte, was het daarop vol gende „No Man's Land'' eveneens van Cohan, een enigszins surrealistisch ballet over de geschiedenis van Or pheus en Eurydice en gedanst op live-muziek; een door de componist Barry Guy zelf ge speelde compositie voor con trabas. En omdat het super- sportieve en stoere „Troy Game" nogal deed denken aan het spectaculaire en vi riele ballet van de Ameri kaanse choreograaf Louis Falco, had de Londense groep op zichzelf niets opzienba rends aan het Holland Festi val toe te voegen. Consequent Dat de voorstelling niettemin zeer boeide, ligt vooral aan de consequent toegepaste tech niek van Martha Graham (consequenter dan een Ne derlandse groep ooit heeft gedaan) en het technisch bij zonder hoge niveau van de groep. Eén vooréén technisch zeer begaafde dansers en danseressen. Met in de ballet ten een opvallend sterke na druk op de rol van de man nen. De uitvoering werd dan ook door krachtige accenten, forse sprongen en veel acro batiek gekenmerkt. Het gaf de voorstelling af en toe een spectaculair karakter. De London Contemporary Dance Theatre, pas in 1967 opgericht en gelieerd aan een vrijwel gelijknamige school voor moderne dans (één van de weinige in Engeland) maakte met haar optreden in het kader van het Holland Festival vooral een sympa thieke indruk. Het lijkt door de late start in het cultureel nogal conservatieve Enge land, een groep die nog volop aan het groeien is. De basis gelegd door de van Martha Graham afkomstige danser en artistiek leider Robert Co han is in elk geval stevig ge noeg om de groep als een van de meest veelbelovende Eu ropese gezelschappen te be schouwen. Het optreden in het Holland Festival geeft daar alle aanleiding toe. Van avond is er nog een voorstel ling in Amsterdam. ERIC BEENKER DEN HAAG (GPD) - Een vat vol tegenstrijdige reacties. Zo noemde directeur Frans de Ruiter gisteren in Den Haag het oordeel van publiek en professionele critici over het 32ste Holland Festival, dat zaterdag wordt gesloten. „Er kan veel over dit festival worden gezegd, maar in elk geval niet dat het niets heeft losgemaakt. Ik zelfben over het HF-'79 niet on tevreden, hoewel er door de erg gecompliceerde organisatie er van schoonheidsfouten zijn ge maakt. Maar we hebben er steeds naar gestreefd het publiek daar van zo weinig mogelijk te laten merken". De Ruiter meent dat het Holland Festival op de goede weg is, nu er niet meer gekozen wordt voor het „waaier"-principe, waarmee ge poogd werd alle kunstrichtingen in een niet meer dan drie weken durende manifestatie aan bod te laten komen. „Vier jaar geleden telde het HF nog 120 verschillen de voorstellingen; dit jaar waren het er niet meer dan 60. Het lijkt mij een goede ontwikkeling dat er veel meer geselecteerd wordt. En dat wij daar by vooral het oog laten vallen op kunstuitingen die normaal in Nederland niet veel te zien en te horen zijn, zoals bui tenlands toneel (een groot deel van het repertoire van één gezel schap, zie het Wurttembergische Staatstheater), oude muziek, bui tenlands ballet en muziekthea ter". „Het heeft geen zin een belangrijk film- of jazzaanbod in het kader van het Holland Festival te reali seren, als er al een Film Interna tional of een grootscheeps North Sea Jazzfestival bestaat. Ik heb nu eenmaal een persoonlijke voorkeur voor muziektheater en ik hoop die lijn volgend jaar, ge combineerd met gemproviseerde muziek, jeugd- en poppenthea ter, voort te zetten. Het belang wekkende ook van dit Holland Festival vond ik weer dat er pro- dukties konden worden bekeken die er zonder HF niet waren ge weest. Natuurlyk bly ven er altijd mensen die menen dat er juist zo veel niet te zien is", aldus Frans de Ruiter, die er op wees dat het alleen al bijzonder is dat er op één festival beroemde avantgardisti- sche componisten als Nono, Reich, Schnebel, Xenakis, enz. lyflijk aanwezig zijn. Opkomst dat die altijd sterk afhankelijk is van de houding en sfeer tegen over kunst die de betrokken stad of regio, waar de manifestatie wordt gehouden, inneemt. Het is ook voor een Holland Festival onmogelijk om in drie weken een nieuw publiek te mobiliseren als niet de betreffende gemeente een doortastend beleid op het gebied van werving, e.d. voert. De tradi ties zijn vaak erg diep geworteld. De opkomst van het publiek in Amsterdam voor de HF-evene- menten is dyaar volgens De Rui ter „briljant" te noemen. Hij ver heugde zich er over dat er erg veel jeugdig publiek is opgekomen. Twee volle hoofdstedelijke stadsschouwburgen voor het be paald niet gemakkelijke Nono- muziektheaterstuk „Al gran sole carico d'amore" vond hij tref fend. In Den Haag zat het wat de kleine theatertjes betreft wel goed, maar viel het bezoek in het Congresgebouw, Circustheater en de Koninklijke Schouwburg soms erg tegen. Vooral de bezetting in het Circus theater bij Wagner's opera „Tris tan und Isolde" was ronduit te leurstellend. „Een stad nota bene die zo graag de opera binnen haar poorten wil hebben", aldus De Ruiter. Daarentegen werden de Schöberg-concerten van het Re sidentie-Orkest in de Nieuwe Kerk goed bezocht. Naar de voor stellingen van het Cunningham- ballet en „Ariane a Naxos" van Benda kwam weer weinig publiek, terwijl eerder Ariane in Utrecht zes maal een volle kerk trok. ADVERTENTIE Zarah Leander STOCKHOLM - Zarah Leander zal nooit meer optreden. Tijdens een persconferentie in Stockholm verklaarde de 72 -jarige zangeres dat ze haar carrière als beëindigd beschouwt. Zarah Leander is nog ADVERTENTIE steeds herstellende van een her senbloeding, die haar vorig jaar trof. Ze zal de rest van haar leven in een rolstoel moeten doorbren gen. "Ik hoef me van nu af aan geen zorgen meer te maken over wat jullie allemaal schrijven", verzuchtte de zangeres met de zwaar gevoileerde stem. Hiermee doelde ze op de artikelen over haar oorlogsverleden. Tijdens de oorlog werd Zarah Leander in Berlijn door de Nazi-top als een van de grootste vedettes in Euro pa gevierd. De zangeres hoopt overigens nog lang te leven. "Ik ben met roken gestopt en hoop nog een tijd mee te kunnen". ADVERTENTIE DANSTHEATER CA O z TRANSLUCENT TONES MSA GLAGOLSKAJA CIRCUSTHEATER SCHEVENINGEN KASSA: 558800 Capri-Sonne, een heerlijke, :uivere sinaasappellimonade, In het handige cénpersoons-pakje met de vele gebruiksmomenten. Zuiver fris in't onderwegkoffertje 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Kortweg (NOS) 18.50 - Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Lucy en Mr. Mooney (NCRV) 19.25 - Zo vader, zo zoon (NCRV) 19.50 - Het bedreigde bos (NCRV) 20.25 - Blaastest 1979 (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Oorlog en vrede verklankt, instrumentaal-vokaalpro- gramma (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) Nederland 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 Astronautjes (AVRO) 19.05 Kizzy (3) (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 AVRO's Zomerkwis (AVRO) 21.30 De Stichting, tv-serie (AVRO) 22.20 Televisier Magazine (AVRO) 23.00 AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DONDERDAG 21 JUNI DUITSLAND I 18.00 Kinderprogr. 18.15 Filmreport. 18.50-19.00 Journ. WDR: 19.00 Muz.progr. 19.15 Mike Andros - Re porter der Grossstadt, tv-serie. 20.15 Act 20.45 Detektiv Harvey, tv-se rie.). 21.00 Journ. 21.15 Discussie. 22.15 TV-portret. 22.45 Spelprogr. 23.30 Act. 24.00 Niobe, muzik. tv- spel. 1.00-1.05 Journ. DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10 Tekenfilmserie. 18.40 Muz. en act. 19.20 Die Tony Randall-Show, tv-sene. 20.00 Journ. 20.30 Spelprogr. 21.50 Liefdadig- heidsprogr. 22.00 HeuteJournaj. 22.20 Report. 23.05 Heise Kartoffeln, politiek volksstuk. (Pauze Filmre- port). 1.10 Journ. DUITSLAND ID WDR 19.00 Kleuterprogr. 19.30 TV-cursus natuurkunde. 20.00 Gondener Sonn- tag, familieverhaal. 20.45 Journal 3. 21.00 Journ. 21.15 Die Spielerin (Gamblink Lady). Amer. speelfilm. 22.20 Cult, magaz. 22.50 Filmmagaz. ca. 23.50 Journ. BELGISCHE TV DONDERDAG 21 JUNI BELGIË VLAAMS NET 1 18.45 Kinderserie. 18.50 Jongeren- progr. 19.17 Inform, progr. 19.37 Me- ded. en progr.overz. 19.45 Joum. 20.10 De zoete inval (Fawlty towers), tv-serie. 20.35 Act.rubr. 21.25 De vervloekte koningen (Les rois mau- dits). tv-serie. (4). 23.10-23.25 NET 2 18.45-20.10 Zie Net 1. 20.10 Filmre port 20.35 Een man wil vooruit (Ein Mann will nach oben), tv-serie (2) 21.25-22.15 Filmrubr. De AVRO-televisie brengt dit seizoen zes nieuwe 'zomerkwissen' op het scherm, waarvan de eerste vanavond is te zien. Het spelpro- gramma wordt gepresenteerd door de voormalige journaallezer Eef Brouwers, nu hoofdredacteur van het Nieuwsblad van het Noorden. (Nederland II, 2130 uur) In de televisie-actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de AVRO wordt vanavond, uitgebreid aandacht besteed aan de Tweede Kamerdebatten over de bezuinigingsplannen van de rege ring. Men heeft voorts een reportage over het vluchtelingenproble- meem in Zuidoost-Azie. Daarin zit onder meereen interview met de hoge commissaris voor de vluchtelingen. (Nederland 11,2220 uur). In het kader van het Holland Festival verzorgde het Nederlandse Kamerkoor gisteren een gemengd instrument aal-vocaal program ma uit geheel verschillende stijlperioden op het thema "Uitbeelding van stijd in de muziek". De uitvoering in de Waalse kerk in Amster dam werd verzorgd door het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Kerry Woodward, begeleid door de slagwerkers Gerrit de Zeeuw en F red Vogels en de trompettisten Dick Jonker, Peter van Loo en Arthur ten Bosch, en de solisten Anne Haenen (mezzoso praan en Gerard van Blerk (piano). Programma "La guerre (Clément Jannequin) Een lied voor Spanje" (Henrietle Bomans) De vrouw van de soldaat" (Serge Rachmaninov), "Gegen den Krieg" (Hanns Eisler), "Noël des enfants qun'ont plus de maisons" (Claude Debussy), "They are there"(CharlesIves) en de wereldpre mière van "Intervals li" (Joep Straesser). DeNOS-tvzendt ditprogramma vanavond uit (Nederland 1,1,uur) DONDERDAG 21 JUNI HILVERSUM I 18.11 Hier en nu. 18.30 (S) In bewe ging. 18.45 (S) Leger des Heilskwar- tier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 (S) Op de man af. 20.02 (S) 't Is Ted-tijd. 21.02 (S) Orgelmuz. 21.40 (S) Literama-donderdag. (22.02 De Kaart, luistersp.). 22.50 (S) Politiek bekeken. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 00.92 KRO: 00.02 (S) De Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen met Winfried Povel. 3.02 (S) Herrie of Harry op I. 6.02 (S) Country time. 6.50 Het levende HILVERSUM II IKON: 18.05 Kleur. OVERHEIDS VOORLICHTING: 18.35 Gesprek ken met vrouwen. P.P.: 18.50 Uitz. van DS'70. 19.00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart gespeeld: Klass. verzoeken. NOS: 20.00 (S) Holland Festival 1979: Omroep Or kest en Groot Omroepkoor, m.m.v. solisten. 22.30 Nws. AVRO. 22.40 Kunsthoofd-uitz.: Klass. muz. 23.05 (S) Vanuit Faure (XII, slot). 23.36 (S) Klass muz. 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De avondspits met de Na tionale Hitparade. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Europarade. 22.02 (S) Sesjun op herhaling. 23.02-24.00 Hugo van Gelderen met LP- werk. VRIJDAG 22 JUNI HILVERSUM I KRO 7.03 Echo. 7.13 (S) Even na ze ven. (8.03 Echo.) 9.03 (S) Anne van Egmond. Gevar. progr. 12.03 (S) Hans van Willigenburg. evar. progr. 14.02 (S) De harmonie is laat van- HILVERSUM II VPRO 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 VPRO-Expres se. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) NOS: Gym voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. VPRO. 9.15 Express-VPRO. NCRV: 1030 Tragiesch diner, verhaal. NOS: 10.45 Werkbank. 10.55 NOS-Progr.overz. 11.00 Schoolradio. TROS: i! 20 Week in - week uit. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.20 (S) Op de zeepkist... komt u maar. 14.45 (S) 't Kan van nut zijn. (14.45 Rechto- precht. 15.00 Stad en land. 15.15 Knollen voor citroenen.) 15.30 Van onze redaktie: 15.30 Kijk op de Der de Wereld en Oost-Europa. 16.10 Kyk op West-Europa. 16.20 Kyk op Den Haag. 16.30 Journalistenforum. VOO: 17 00 (S) Info-Radio. (17.24 Meded. 17.30 Nws.) HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metterdaad Memo. 8.05 (S) Tijd sein. 9.03 De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure NCRV 11 00 (S) Pop non stop. 12.03 (S) Goeie middag. VOO: 14.02 (S) Tipparade. 15.25 (S) Popjournaal. 15.30 (S) Top- 40. HILVERSUM IV NOS: 7 00 Nws 7 02 (S) Vroeg klas siek. 9 00 Nws. 9.02 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance 9.30 (S) Vrijdagmorgenconcert Edison - prijswinnaars 1979. VOO: 11.00 (S) Muziek voor miljoenen. EO 13 00(S) Klankspiegel. 14 00 Nws 14 02 (S) Community-singing. 14.20 (S) Or gelbespeling 14 40 (S) Plaat-praat. VPRO. 15.00 (S)Muziek-op-vier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5