ffiR. Rïögmmma] Laura Dean strooit met energie I on IQeist toegankelijk gemaakt toegeljcht Avantgarde-festival zonder al te veel spektakel begonnen Amerikaanse dansgroep in Holland Festival VRIJDAG 8 JUNI 1979 RADIO TV - KUNST PAGINA 5 GRONINGEN (GPD) - Heinrich von Kleist was één van de belang rijke klassieke Duitse toneel schrijvers. Zijn werk is over het algemeen romantisch, waarin het element liefde en de onmogelijk heid daarvan in bepaalde situa ties domineert. Dat geldt ook voor "Das Katchen von Heil- bronn", dat gisteravond in Am sterdam door het Württemburger Staatstheater in het kader van het Holland Festival werd gespeeld. Juist in dit stuk probeert de schrijver zijn droom - die van de zuivere liefde - bloot te leggen. Als vorm heeft hij hiervoor een "groot historisch ridderschouw spel" gekozen. De handeling is verplaatst naar de tijd van de ga lante mannen, van draken en monsters. Een tijd ook waarin het onmogelijke niet onwaarschijn lijk was. Von Kleist volgt deze traditie op de voet. Katchen achtervolgt haar geliefde, graaf Von Strahl, zó lang en zó verbeten, tot ze hem heeft, hoewel hij haar nogal trouweloos behandelt. Achteraf blijkt ze ook nog een keizersdochter té zijn, maar dat komt pas naar voren wanneer de graaf uit zuivere lief de voor haar heeft gekozen. De Duitse klassieken zijn eigenlijk altijd - vooral door Duitse gezel schappen - met veel respect be handeld. Zeker bij voorstellingen van stukken van Goethe staat de tekst centraal, wordt alles daar ondergeschikt aan gemaakt. Het resultaat is meestal een langduri ge voorstelling, waarin het grote gebaar de indrukwekkende tekst onderstreept. Het Württember- ger Staatstheater heeft deze tra ditie in deze voorstelling voor sommigen misschien ruw door broken. dom. Als je die lijn verder door trekt, kun je ook van clownesk spreken. En dat is de ondergrond van deze voorstelling: het toneel beeld lijkt op een circuspiste, er is ook een draad voor de even wichtskunstenaar boven het to neel gespannen. De Figuren zijn opgevuld, gewatteerd, soms overdreven groot. Een ridderge vecht wordt een clownsnummer, soms wordt er letterlijk met tek sten gejongleerd, in bewegingen zie je de soepelheid van razend snelle acrobaten. De litanie van de vader over zijn verleide doch ter wordt een scène, zoals je die bijvoorbeeld terugvindt in de Engelse kerst-parodieën, waarbij het publiek met gesis en boe-ge roep commentaar geeft. Regisseur Klaus Peymann heeft daarmee Von Kleist op alle ge bieden toegankelijk gemaakt. Elke zin die zich daartoe leent, wordt ondersteund door een kleine, versterkende handeling, zodat het visuele de soms zware tekst in evenwicht houdt, er ook relativerend overheen stapt. Het lijkt of de spelers, terwijl ze met een monoloog bezig zijn, hoofd schuddend naar zichzelf staan te kijken. En dat ingebouwde commentaar maakt van het on wezenlijke van droom en werke lijkheid, waaruit dit stuk is opge- Dat dramatische vorm een bepa lend uitgangspunt bij het Würt- temberger Staatstheater is. bleek woensdagavond al bij "Ella". Dat spektakel ook voor de grijze, eer biedwaardige klassieken gehan teerd kan worden, zonder in be denksels te ontaarden, blijkt overduidelijk met deze voorstel ling. De schrijver wordt daarbij steeds in zijn waarde gf laten. Het is een bijzonder intelligente ma nier van toneel-maken, zonder dat je nu direct van dramatische vernieuwing kunt spreken. Maar dat circus is wel een dramatische vorm, die je bij een dergelijk stuk beslist niet zou verwachten. Die voortdurende verrassing blijft in elk detail steeds even sterk in de ze voorstelling. JOH. VAN DER WOUDE NEDERLAND I 18.00 13.50 18.55 18.59 19.35 21.37 21.55 22.45 23.30 Journaal (NOS) De Fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Wie van de drie? (AVRO) WKRP (deel 1), documentaire film over het radiostation WKRP in het Midden-Westen van de USA (AVRO) 50 jaar jeugdherbergen in Nederland: gevarietrd pro gramma (AVRO) Journaal (NOS) Dolly Parton on tour (AVRO) De geld en gelukshow (5) (IKON) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Journaal (NOS) 18.25 - De bijbel, les 12 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Er was eens, tekenfilm (KRO) 19.27 - Natuur in eigen land: natuurserie (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Sword of Justice (KRO) 21.20 - De Benny Hill Show (KRO) 21.55 - Brandpunt (KRO) 22.30 - Bezoek van de Paus aan Polen (onder voorbehoud) (KRO) 23.00 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr. NDR: 19.00 Sport- overz. 19 30 Aktual. 19 45 Kleuter- progr. 19.55 Oh, dieser Vater, tv-se rie. 20.25 Region, magaz. 20.50 Progr.-overz. 19.00 Pinocchio, te kenfilmserie. 19.30 Informatief progr. 19.40 Die Zukunft der Ahnen wir, tv-serie. 20.15 Aktual.). 21.00 Journ., aansl.: Verkiezingen. 21.15 Solo, speelfilm. 22.45 Filmreportage. 23.30 Aktual. met politiek overz. 24.00 Das EndederBeherschung.tv- spel. 1.55 Joum. DUITSLAND 18 40 Aktual. en muz. 19.20 Der sin- gende Pfeil, westérn. 20.00 Joum. 20.30 Reportages. 21.15 Derrick, misdaadserie. 22.15 Spelprogr. 23.00 1 Cultureel •pion fur speelfilm. 1.55 Joum. DUITSLAND UI H'DR 18.00-18.45 Schooltelevisie. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 Tv-cursus Eco nomische geografie. 20.00 Vrije- tijdsmagaz. 20.45 Journal 3. 21.00 Journ. 21.15 Aktueel magaz. 22 00 Aktueel magaz. 22.15 Literaire serie. 23.00 Der Mann. der aus der Feme kam, tv-film. 23.55 Meditatie. 0.25 BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.40 Kinderserie. 18.45 Kleuter progr. 19.00 Religieus progr. 19.25 Politieke uitz. 19.37 Meded. en Mor gen. 19.45 Nws. 20.10 De haastige man, speelfilm. 21.40 Culturele serie. 22.30 Nws. NET 2 Van 18.40 tot 20.10: Zie NET 1.20.10 Tussen wal en schip, tv-serie. 21.00 Ik, Claudius, tv-serie. 21.50 Zomer- agenda. De aktualiteitenrubriek 'Brandpunt' van de KRO besteedt van avond aandacht aan de plannen van de regering om eigenaars van pleziervaartuigen jaarlijks een heffing op te leggen en de reakties daarop van de eigena renVerder is er een verslag van de eerste afossing van Nederlandse UNIFIL-militairen in Libanon, een commentaar op de politieke uitspraken van de paus in Polen en het wekelijks gesprek met minister-president Van Agt. Amerika heeft honderden lokale en regionale radiostations, die door hun zelfstandigheid een geheel eigen beleid voerenal dan niet bepaald door sponsors. De ene zender probeert het publiek aan zich te binden door het uitzenden van louter rockmuziek, een ander bedient de toehoorder met bijvoorbeeld top-100-muziek. Dat het ge voerde beleid niet altijd de gewenste resultaten oplevert blijkt wel uit de nieuwe (komische) televisieserie „WKRP" die de AVRO met ingang van vanavond op het scherm gaat brengen. WKRP is de naam van een fictief radiostation in het midden-westen van Amerika. Met 20 jaar oude tophits probeert men een groot luisterpubliek te bereiken. Maar de inmiddels grijsgedraaide mu ziek ondervindt weinig belangstelling meer en WKRP komt in fi nanciële moeilijkheden, vooral omdat de luisterdichtheidscijfers schrikbarend dalen. Om de dalende luistercurve toch weer in de goede richting te buigen trekt de leiding van het radiostation een nieuwe programmaleider aan in de figuur van de jonge en werklustige Andy Travis (Gary Sandy). Eén van de grootste obstakels ivaar de nieuwe programmaleider mee temaken krijgt is de eigenaresse van hetstation.de moeder van manager Arthur Carlson. Travis wil WKRP opnieuw in de popula riteit brengen door hardrock-muziek uit te gaan zenden, tot groot verdriet van mevrouw Carlsoneen liefhebster van easy-listening- muziek. Haar zoon besluit echter Andy Travis de vrije hand te geven om zijn beleid te kunnen uitvoeren. En de controverse tussen de eigenaresse van WKRP en de nieuive progra m ma leider moet dan de nodige komische situaties opleveren. (Nederland 1, 1935 uur). De schrijfster Miep Diekman heeft gisteren uit handen van de burgemeester van Haarlem de Laurens-Janszoon-Costerprijs in ontvangst genomen. De prijs, een beeldje van de Nederlandse uit vinder van de boekdrukkunst en een geldbedrag, werd Miep Diek man toegekend voor haar kwaliteiten als schrijfster van jeugdboe ken. Op de foto ziet men de schrijfster met haar kleindochtertje Jessica (links) en nichtje Helene (rechts) op de trappen van het Haarlemse stadhuis. Na de prijsuitreiking werd in de Sint Bavo-kerk de Haarlemse boekenmarkt geopend die tot en met zaterdag open blijft .In een tent op de grote markt zullen schrijvers en dichters uit hun werk voorle zenafgewisseld met muziekfilms, een simultaandamwedstrijd en dansen. LEIDEN - Het tweede festival van de moderne muziek in het Leidse Vrijetijdscentrum is zonder veel spektakel en hoogtepunten begonnen. Stilte voor de storm wellicht, want er staat nog heel wat te gebeuren. Het festival werd geopend door het Rotterdams Arbeiders koor "Morgenrood", dat in 1946 opgericht is, en dat de hetze van de "koude oorlog" en de terugloop in het alge meen van het ledenbestand van zangkoren heeft over leefd. "Morgenrood" is afgeweken van het traditionele patroon. Het repertoire bestaat niet meer louter uit socialistische, meest verouderde, liederen, maar nu heeft men gekozen voor een aaneensluitend ver haal, met gesproken tekst, en muziek, waarbij de nadruk natuurlijk blijft liggen op de zang. "De Moeder" van Bertolt Brecht, dat op muziek is gezet door Eisler, geeft een beeld van een moeder die via exter ne invloeden tot de conclusie komt dat de redding van de mensheid en vooral het noodlijdende proletariaat, ge red kan worden door een omwenteling. Van oorsprong is zij pascifistisch ingesteld, maar haar moederlijke onge rustheid, en het gelijk van de zaak waarvoor de socialisten strijden maken van haar een strijdbare vrouw. Zij kiest en geeft voor de goede zaak zelfs haar zoon op, op van een heldin. Dit prachtige verhaal dat Brecht op zijn eigen ver vreemdende wijze op papier heeft gezet, treffend gecom bineerd met de strijdbare, en duivelsknap in elkaar zitten de muziek van Eisler, werd ontwapenend gebracht door "Morgenrood". Het mooie van dit koor is dat het bestaat uit mensen van twintig tot zestig. Zij brengen de teksten met volle overgave. Het vuur waarmee zij dit brengen is de drijfveer, want de technische tekortkomingen zijn legio. Dat doet niets af aan het resul taat. Duidelijke teksten, dui delijke stellingname, is in de ze tijd van vervlakking een verademing. Het Leids Studenten Kamer Orkest gaf geheel in het wit gestoken een fraai concert. Vooral het Concerto modera to voor piano en orkest viel op door de knappe prestatie. Duidelijk is dat het LESKO al t gaat en een uit gebreider circuit verdient. De Onderste Steen uit Leiden bracht op deze avond werken vart z"n nieuwste project de kinderliedjes. Na O.S. viel er voor de liefhebbers een colla ge van video-opnamen, die dan weer gefilmd waren met een lage snelheid, waarmee weer een pointillistisch effect werd verkregen. Veel meer wijsheid omtrent dit product van Victor Wentinck en Mar- ga Mulder (beeld en geluiden Borstlap en Stcin (productie) staat in het voortreffelijk ver zorgde programmablad. Na "De Mauretaner" zoals de pukkelige film heette moest "Arabesk" nog toeten en bla zen. Het publiek was door het late tijdstip wat uitgedund, maar dat weerhield de nog wat jonge groep niet een aar dig deuntje te laten horen. Een wat trieste plaats voor deze talentvolle musici. LOUIS CORNELISSE VRIJDAG 8 JUNI HILVERSUM I (NOS: Ieder heel uur nws.). 18.11 Echo. 19.02 (S) Punt uit. 19.55 Over weging. 20.03 (S) Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine O'clock Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02-24 00 (Si Met het oog od morgen. HILVERSUM n OVERHEIDSVOORL.: .18.40 De Nederlandse Antillen. VOO: 18.50 P.M. 19.00 Veronica sport. NOS 20.00 (S) Holland FesUval 1979. 23 55 HILVERSUM D TROS: 7 00 Nws 7.10 Ochtend- gymn. 7 20 TROS-Binnenkort 7.30 Nws. 7 36 Aktua (8.00 Nws) 8.30 Nws 8 36 Kieskeurig NOS: 9 00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterst. TROS 9 15 Kom er maar eens by 10 30 Coulis sen 11.30 Aktua-sport 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12 36 Aktua. 13 00 Nws. 13.11 Onder 14.00 Sport na spoi HILVERSUM ni 'NOS: Ieder heel uur nws.). 18.13 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade 19 02 (S) De Rock en Roll Methode VPRO: 20.02 (S) Oorkus sen. 21.30 (S) Black Star Liner. 22.30 De Suite. ZATERDAG 9 JUNI HILVERSUM I (S) Z1 a la creme. 11.02 <S) De VARA feliciteert. 12.03 (S) Tussen start en finish. 13 03 (S) In de Rooie Haan 15 02 (S) Muziek uit Studio 1 16.02 (S) De Speeldoos. HILVERSUM Hl NCRV: 7.02 (S) Oopfrisser. 9.03 (S) Happy sound. 10.03 (S) Popstation. 11 03 <S) Op Stap 12 03 (S) Los Vast 14.03 (S) NCRV-Zaterdagmid- dag. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Op een klein stationnejte, 's morgens in de vroegte 8 00 (S) Klassiek met Caro line 9 00 Nws 9 02<S)Concerto mat- tmale. 11.00 (S) Pistache regionaal 12.00 Nws. 12 02 AVRO-tema 12.15 (S) Pistache regionaal (verv.) 13 00 Opera met 14 00 Nws 14 02 (S) AVRO's Platenpubliekspnjs (herh 14.17 (S) In gevarieerde bezetting. 15.35 (S) Europees Muziekfestival voor de jeugd te Neerpelt. (Belgie). InsU-umentale groepen 16 00 Keflexie. actual uit het muziekle- v"n- 16-20-17.00 Jazz Spectrum. ces te kunnen verdragen. Daar om is haar repetitie al afgelopen als we aankomen en zijn haar dansers al vertrokken. Praten wil ze overigens wel en daar is ze be paald niet onzeker in. L. D.: ,,We hebben geen solo's, geen trio's, alles is groepswerk. Zes dansers verschijnen tegelijker tijd op het toneel en bewegen daar samen zeventig minuten lang". - Wat voor soort bewegingen maak je? L. D.: „Ik ben volledig klassiek ge schoold in de School of American Ballet en ik danste een poosje bij Paul Taylor. Maar toen merkte ik dat de techniek, die ik geleerd heb, niets met mezelf te maken had en ik voelde me verloren. Het is dan erg moeilijk om in New York City te blijven vanwege alle invloeden die er hier voortdu rend op je afkomen, daarom ging ik naar San Francisco en sloot me daar twee jaar lang op in een stu dio. Het eerste wat ik moest leren en wat volkomen nieuw voor me was, was stilzitten. Toen ging ik lopen. Rondlopen in grote cir kels. Die cirkels werden steeds kleiner tot ik op de plaats snel stond te draaien. Dat straalt een enorme hoop energie uit. Ik ben dol op dat soort energie, het ver hevigt je gevoelens en ontwikkelt je persoonlijkheid. Vanuit de spanning die daaruit ontstond begon ik te dansen". ,Een andere ontdekking was stampen. Bij een balletopleiding is alles heel licht en hoog op de tenen. Op de School of American Ballet heb ik nooit volksdansen of jazz gehad. Stampen en recht op en neer springen was een nieuwe vorm van spelen met dy namiek". ,Toen ik na die twee jaar mijn eer ste avond in New York gaf, riep iedereen, dat ik de dans ruineer den Nu is dat wel anders, ik heb nu zoveel opdrachten, dat ik ze bijna niet meer aankan. Maar in het begin kwamen er alleen maar schilders en filmers op me af en Steve Reich. Ik heb lang met hem samengewerkt, maar nu zijn we toch echt uit elkaar gegroeid. Steve speelt steeds met klankve randeringen, bij mij zit de ont wikkeling meer in de melo die". Onze balletmedewerker Conrad van de Weetering had in New York een interview met Laura Dean, die met haar groep in het Holland Festival danst. Op 11 juni as. is de première in Scheveningen. Daarna volgen nog voorstellingen op 12 eveneens Scheveningen), 13 (Rotter dam), 14 (Amsterdam), 15 (Utrecht) en 16 (Middelburg). Amsterdam: 1 1) Bright eyes: Art Gar- funkel 2 2) I want you to want me: Cheap Trick 3 3) When you're in love: Dr. Hook 4 4) Does your mother know: Abba 5 5) Casanova Luv 6 8) Pop muzik: M 7 7) Juliana Children of the Netherlands 8 (10) Tot ziens teddybeen Sandy 9 6) Some girls: Racey 10 (16) Reunited: Peaches and Herb London: 1 1) Sunday girl: Blondie 2 2) Dance away: Roxy Mu- 3 4) Boogie wonderland: Earth, Wind and Fire with The Emotions 4 (22) Ring my bell: Anita Ward 5 3) Reunited: Peaches and Herb 6 (15) Ain't no stoppin' us now: McFadden and Whitehead 7 7) Boys keep swinging: David Bowie 8 (13) Theme from The deer hunter': Shadows 9 5) Pop muzik: M 10 (16) Hot stuff: Donna Summer New York: 1 1) Hot stuff: Donna Summer 2 2) Reunited: Peaches and Herb 3(3) Shake your body: Jac- kons 4(5) Love you inside out Bee Gees 5 7) We are family: Sister Sledge 6 8) Just when I needed you most Randy Vanwar- 7 4) In the navy. Village People 8 (11) The logical song: Su pertramp 9 (14) You take my breath away Rex Smith 10(6) Heart of glass: Blondie 1 1) Heart of Glass: Blondie 2 2) Tragedy Bee Gees 3 (12) Born to be alive: Pa trick Hernandez 4 4) Chiquitita- Abba 5 3) In the navy Village People 6 5) I was made for dancing: Leif Garrett 7 -) Shall I dot it Leslie McKeown 8 (16) Save me: Clout 9 6) We'll have a party to night night Teens 10 9) Baby it's you: Promi- NEW YORK (GPD) - Een nieuw dansgezicht in het Holland Festival is dat van Laura Dean. Hoewel ze een poosje bij Merce Cun ningham heeft gewerkt, is haar benadering van de dans toch volkomen te gengesteld aan de zijne. Cunningham wil de dan sers totaal onafhankelijk van de muziek laten op treden, waarna de toe schouwer mag beslissen of hij de botsing tussen be wegende mensen en daar bij toevallig klinkende muziek interessant vindt. Laura Dean maakt de band met de muziek juist extra sterk, zo sterk, dat ze haar dansers die muziek zelf laat spelen. Al haar dansers kunnen zingen en bespelen min stens één instrument. Zij zelfheeft als choreografe dan ook nog die muziek gecomponeerd. Het is dus volkomen terecht, dat haar en semble wordt aangekondigd als: Laura Dean Dancers and Musi- We zouden in haar studio in New York het laatste uur van haar re petities mogen zien om daarna met haar te praten, maar haar werken zijn nog niet klaar en ze voelt zich nog te onzeker om toe schouwers bij het produktiepro- - Hoe zou je je dansen omschrij- L. D.: „Ik maak geen theater, ik ver tel geen verhaal. Wat ik wil laten zien is puur dans en dansers zoals ze zijn. Ze hoeven geen rol te spelen". - Wat is voor jou de betekenis van kunst in de samenleving? L. D.: „Communicatie. Het is een manier om te ontdekken dat je contact met iemand kunt hebben zonder dat het daarbij nodig is om te praten. We kunnen contact hebben via een schilderij, een film, door op een net iets andere manier te bewegen dan een ander of iets te lezen dat ons raakt. Dat is de betekenis van kunst". „In Amerika wordt dat nog te wei nig gewaardeerd, hier vragen ze altijd naar de geldwaarde van iets. In Europa is dat anders. Wij hebben geen literatuurgeschie denis en geen oude muziektradi tie. Dit hier is nog een land van pioniers en ook dat is fantastisch. Ik bedoel... daardoor ben ik ge worden wie ik ben en daarom ben ik blij dat ik hier werk. Dit land heeft het beste klimaat om iets nieuws te maken". CONRAD VAN DE WEETERING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5