Mies Bouwman: „Ik ben niet tegen zo'n demonstratie" 99 De Vrede": muzikaal gebracht JONGEREN VERSTOREN OPNAMEN EUROPAQUIZ Kritische stellingname tegen de oorlog F estival-journaal van besouw tapijt jan bentveld Veel ballast in Schwitters, „Ui toegelicht [iM^Mogramma i WOENSDAG 6 JUNI 197y PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) - Tien Amsterdamse jongeren heb ben gisteren de tv-opnamen van de Europaquiz verstoord met een demonstratie. De quiz, waaraan negen sterren uit de EG-landen deelnemen, zal vanavond door de NOS worden uitgezonden en staat in het teken van de Europese verkiezingen. De demonstra tie zal geen onderdeel uitma ken van het programma, om dat de opnamen op last van regisseur Ralph Inbar on middellijk werden stopgezet. Potige leden van de NOS-be- wakingsdienst sleepten de demonstranten met geweld van de studiovloer. De jongeren, die via toegangs kaarten een plaatsje tussen het publiek hadden weten te bemachtigen, renden hal verwege de opnamen de stu diovloer op en ontrolden een spandoek met de woorden „Stem goed, stem niet". Met een daarna nam een van hen het woord. „Deze show vormt een onderdeel van een cam pagne voor de Europese ver kiezingen, die met voorlich ting niets te maken heeft", zo werd onder meer gesteld. Presentatrice Mies Bouwman reageerde kalm op het inci dent. Zij liet de woordvoerder van de groep zijn betoog af maken, bedankte de jongeren en verzocht hen vervolgens de studio te verlaten. De de monstranten gaven daaraan geen gevolg en eisten dat zij onderdeel van het showpro gramma zouden blijven uit maken. Onmiddellijk hierna besloot regisseur Ralph Inbar de demonstranten te laten verwijderen. Demonstranten worden uit de NOS-studio gesleept HILVERSUM (GPD) - „Ik ben niet tegen zo'n demonstratie. Daar wil ik heel duidelijk over zijn. Toen die jongeren het idee opperden de demonstratie als onderdeel van het programma uit te zenden vond ik dat eerlijk gezegd hele maal niet zo'n gekke gedachte Ook zij hebben recht op een me ning. Televisie is er toch voor ie dereen?" Mies Bouwman liet er na afloop van de opnamen voor de Europa-quiz geen enkele twij fel over bestaan, wat haar betreft had het incident, waarmee een groep Amsterdamse jongeren de studio-opnamen verstoorde vanavond mogen worden uitge zonden. Regisseur Ralph Inbar was echter onverbiddelijk. Onmiddellijk nadat de demonstranten de stu diovloer waren opgerend, gaf hij opdracht de opnamen stil te zet ten. Na afloop legde hij uit waar om. „Ik heb bewust de opnamen stopgezet. De Europa-quiz is geen voorlichtingsprogramma, maar een show, en zo'n demon stratie hoort daar domweg niet in thuis. Het verpest de sfeer. Mijn opdracht was een familiequiz- programma te maken. En daar heb ik me aan gehouden. Ik heb ook volstrekt geen zin om een programma te laten verstieren door dit soort dingen. Steljevoor, als je alle lijpen moet gaan opne men. Daar zijn andere program ma's voor. Ik vind het trouwens ook zeer onbeschoft om op zo'n manier je mening kenbaar te ma ken" Mede-programmamaker Henk Suèr was het met presentatrice Mies Bouwman eens dat het inci dent deel van de show had kun nen uitmaken. „Zoiets zou inder daad het programma kunnen verlevendigen. Maar ja, de regis seur heeft nu eenmaal het laatste woord bij dit soort zaken. En we hebben ons daarbij neer te leg gen". Ook Herman Wigbold, die na het showgedeelte een Europa-forum leidt, liet weten de beslissing van Inbar te betreuren. Europa-quiz, zoals die vanavond op het scherm zal verschijnen, is een tv-gebeur- tenis aan de vooravond van de Europese Verkiezingen. De sa menstellers van het programma hebben kosten noch moeite ge spaard om er een spektaculair evenement van te maken. Wat het aantrekken van de kwiskandida- ten betreft, zijn ze daarin volledig geslaagd. Klapstuk van de show is de Ita liaanse filmactrice Gina Lollo- brigida. De andere deelnemers zijn de Duitse acteur Horst Tap- pert, beter bekend als Derrick, de voor België optredende Hugo Metsers, actrice-zangeres Nina van Pallandt uit Denemarken, de Engelse Jean Anderson, moeder uit de serie The Hammonds, de Ierse zangeres Dana, de Franse acteur Jean-Claude Brialy, de Luxemburgse tv-presentatrice Michèl Etzel en onze bloedeigen Willem Ruis. De jury is samenge steld uit Nederlandse deskundi gen. die in hun dagelijks werk te maken hebben met de Europese samenwerking. Deze juryleden wisselen na het showgedeelte met elkaar hun praktische erva ringen in de Europese samen werking uit. Ook worden zij door forumleider Herman Wigbold met enkele vragen geconfron teerd. Tijdens het quizgedeelte geeft Mies Bouwman de sterren allerlei op drachten. Deze hebben betrek king op hun eigen werk en op za ken als visserij, geld, toerisme, landbouw, energie, verkeer en onderwijs. De spelletjes worden afgewisseld door stukjes show ballet van de Engelse Paddy- Stone-groep. Aan het slot van het programma zingt Willem Nijholt samen met een groep kinderen een speciaal voor deze gelegen heid geschreven Europa-lied Het quizgedeelte wordt uitgezon den tussen acht uur en half tien, de forumdiscussie komt tussen 22.10-23.00 uur op het scherm, steeds op Nederland-1. AMSTERDAM (GPD) - Als je het programma van het Holland festival dit jaar wat betreft het toneel doorkijkt, is dezelfde lijn gehandhaafd als het vori ge jaar. Vijf veelbelovende voorstellingen van Wurt- tenburger Staatstheater, aangevuld door inciden tele voorstellingen uit ver schillende landen. Wat toneel betreft is het Holland festival daarmee zaterdagavond in Amsterdam geopend met „De Vrede" van de Griekse schrijver Aristofhanes (morgen en over morgen in Rotterdam). In zijn tijd (rond 460 voor Christus) een con troversieel schrijver in de traditie van de oude komedie. Binnen de vorm van het klassieke Griekse Het Holland Festival-1979, dat duurt tot en met 23 juni, is nu vijf dagen oud. Van de pre mières op het gebied van ope ra en muziektheater, toneel, danskunst en muziek die ach ter de rug zijn, mag gezegd worden dat die van het Natio nale Ballet (met „Live-Life") de beste recensies in de lan delijke en regionale pers heeft gekregen. Het Algemeen Dagblad sprak gisterochtend van een „uitbundig feest" in theater Carré. De Volkskrant vindt dat het Nationale Ballet meteen voor een hoogtepunt in het festival heeft gezorgd en noemt met name Hans van Manens werkstuk een „schit terend videoballet". Zelfs De Telegraaf, die noteert dat het uit volle borst zingen van De Internationale door het vol tallige technische en artistie ke personeel van het ballet voor verschillende festival bezoekers te veel was, om schrijft „Live-Life" als „Een unieke produktie, waarin de uitersten elkaar raken". „Li ve-Life" is nog tot aanstaande vrijdag in Amsterdam te Het totaal-muziektheater uit het Parijs van de jaren '20, een geheel eigen produktie van het Holland Festival, waar mee vrijdag 1 juni j.l. in het Rotterdamse Luxor-theater geopend werd, is daarentegen volstrekt verschillend beoor deeld. Terwijl Het Parool ge wag maakt van een „onder maatse opening" en „een fes- tival-produktie om zo snel mogelijk weer te vergeten", roept d e recensente van NRC- Handelsblad uit dat Relche na een halve eeuw nog steeds blijft intrigeren. Zo ziet men opnieuw: het blijft moeilijk iedereen te boeien. De première die het Neder lands Dans Theater in het ka der van het Holland Festival op 15 juni in Scheveningen geeft van het ballet M'sa Gla- golsk^ja, is eigenlijk een „tweede-hands" première. Gisteren al heeft de groep zich met Jiri Kylian's nieuw ste werkstuk laten zien in Flo rence. Daar werd in het Tea- tro della Pergola in het kader van de Maggio Musicale Fio- rentino de wereldpremière van M'sa Glagolskaja gege ven op de gelijknamige mu- ziek van de Tsjechische com ponist Leos Jancek. Het was de eerste keer dat het NDT in Florence optrad. Een van de 22 dansers die aan het ballet meewerken, is een nieuwe ling in het tableau de la trou pe, Leigh Warren. Tot hy bij het NDT kwam, was hy solist bij Ballet Ram bert. Daarvoor was hij verbonden aan het Australian Ballet. ..De Club", met getalenteer de dames als Adèle Bloemen- daal, Annet Nieuwenhuizen, Jenny Arean en Els van Roo- den, die daarin tot man zijn omgetoverd, alsook het Troc- kadero-ballet met heren in tu tu, zijn HF-produkties, waarin van het aloude feno meen travestie gebruik wordt gemaakt. Voor de samen stellers van het zeer informa tieve Holland Festival-maga zine een reden om veel gele zen auteur Maarten 't Hart een 33-jarige man te laten inter viewen die zo graag een meisje had willen zijn. Dat vraaggesprek eindigt met een zinsnede die aardig is om hier nog eens te citeren: „Het zou duizendmaal heerlijker zijn om toiletjuffrouw te zijn in een armlastig warenhuis dan minister-president van het machtigste land ter wereld Alles, alles is beter dan een mar. te zijn". De premiere van „De Club" vond dinsdag plaats. De Trockadero-dan- sers zijn voor het eerst te zien in Eindhoven op 13 juni. drama gaf hij ongezouten kritiek op de maatschappij. Begrijpelijk, want de inhoud van het stuk is een uiterst kritische stellingname tegen de oorlog, vooral tegen wat dit voor gevol gen voor de minder bedeelde heeft. De goden zijn de scher mutselingen tussen de mensen moe en hebben de vrede begra ven. Een wijnboer stijgt op een vetgemeste kever naar de Olym pus en de enige die hij daar aan treft, is Hermes, de boodschap per van de goden. De wijnboer moet de vrede eerst uit een put bevrijden, voordat hij naar de aarde kan terugkeren. Dat ge beurt, en via haar figuur kunnen de vredelievenden bewust her stellen. Het Theatroistechnis uit Athene, dat deze produktie speelde, was van oorsprong een kleine groep die vanuit het verzet in de oorlog uitgroeide tot een van de belang rijkste groepen, die naast thea tervernieuwing ook het Griekse drama in zijn pure vorm hanteer de. Dat is merkbaar in de klassie ke vorm: het koor is in deze voor stelling als commentariërend element aanwezig. Daarnaast is het geheel opgebouwd uit een aantal revue-achtige scènes, die direct herkenbaar en sterk ver eenvoudigd de gebeurtenissen weergeven. ADVERTENTIE nieuwe rijn 24 leiden t hoek burgsteeg 071-134671 AMSTERDAM (GPD)- Al zijn bij een componist als Erik Satie duidelijke Dad a-tendensen aan te wijzen, bij Dada denk je toch eerder aan de Duitse kunstenaar Kurt Schwitters. Diens veelzijdigheid was evidenter dan die van zijn Franse collega, maar de uitdrukking van het muzikale talent bleef bij Schwitters beperkt tot geraffineerd ritmisch en dyna misch geordende, betekenisloze woorden, waarin ook de kleur van de vocalen en de soort van articulaties van het grootste belang zijn. Een absurdistische kunst, die rond 1920 vorm kreeg in suggestieve klankge dichten als "Symphonie in Urlauten", waarin de menselijke stem op orginele wijze wordt geëxploiteerd Het probleem van de taal (het nieuw-Grieks) niet te verstaan, doet zich niet voor. De theater vorm is zo duidelijk en helder, dramatisch ook zo logisch, datje van het begin tot het eind in een bijzonder beeldend verhaal wordt meegesleept. Er wordt voornamelijk met typeringen gewerkt maskers, uit proporties getrokken poppen, karikaturale bewegingen van de hoofdper soon en dat is een vorm van thea ter, waardoor machtsverhoudin gen doorzichtig neergezet kun nen worden. Het gezelschap heeft in deze voor stelling niet verwezen naar he dendaagse situaties (of die uit het recente verleden). Voor het grootste gedeelte is de oorspron kelijke lijn van het stuk gehand haafd. „De Vrede" zit zowel wat de dialogen als de koren betreft bijzonder muzikaal in elkaar. De Griekse volksmuziek is functio neel gebruikt, waardoor het to taal, ondanks de goden op de ach tergrond, een heel aardig gebon den karakter heeft. Bovendien is het een omgekeerd uitgangspunt in het Griekse drama: het stuk gaat niet uit van de goden (zij zijn, behalve Hermes, voortdurend aanwezig) maar van de mensen die door de godenwereld worden bepaald en die genoeg hebben van de spelletjes van de heren. JOHAN VAN DEK WOUDE Chaim Levano was de Nederlandse musicus, die sinds de herleving van Dada in de jaren '60 - via aanverwante richtingen als New-Dada, Nieuw Realisme en Pop-Art - Schwitters' "Lautgediehten," opnieuw in de aan dacht bracht. En het lag enigszins voor de hand dat. nu in het huidige Holland Festival de revolutionaire muziek als thematisch gegeven mee speelt, deze zelfde Levano ook weer op een of andere manier binnen dat kader van zich zou laten horen. Al op de openingsavond van het festival was dan ook in het Amsterdamse theater "De Brakke Grond", Levano's in samenwerking met de Thea terunie gemaakte toneel be weging te zien van Schwitters' "Die Z wie bel", een sprookje over een ui die geslacht wordt. De maniakale manier waarop Levano op de sociaal gerichte kunst van Kurt Schwitters terug grypt bleek daarbij tamelijk overlevende kanten te hebben. De trucs, zoals het gebruik van reclameteksten en het .inlassen van een "op de plaats rusf'-pauze na de hier door Levano uitgesproken tekst "Tien minuten kunnen zeer lang zijn", missen vandaag de dag hun effect. De toepassing van de 19e-eeuwse muziek potpouri "Les Cloches De Cor- neville" van Plaquette, die door een tiental handig musicerende toneel spelers en handig acterende muzikanten in het verhaal werd betrokken, is vervelend. En al zijn Levano's eigen muzikale voortbrengselen in de geest van Kurt Weil bij andere delen van "De ui" beslist acceptabeler, de bewerker slaagt er in elk geval toch niet in om "de verborgen lading van het sprookje aan te tonen, zoals zijn bedoeling was. Ondanks alle op zich soms wel aardige poespas, de kundige regie, de functionele decors van Gjalt Waldstra, kan deze "Sunlight Opera" er in de praktijk niet aan ontkomen een buitengewoon rommelige indruk na te laten. Misschien dat juiste het aanslepen van zoveel materiaal de rond de toch al eindeloze hoeveelheid, door Chaim Levano vanuit de op het toneel gebouwde ui de zaal ingebrachte, overigens ook nog vaak moei lijk verstaanbare (Duitse) tekst, de overzichtelijkheid teniet doet. Vis na ruim anderhalf uur de ui zich openvouwt en Levano in de schijn werpers treedt om het sprookje samen te vatten, voel je bijna al het voorgaande als overbodige ballast. Vandaag, morgen en overmorgen in Amsterdam, op 12 juni in Rotterdam en op 13 en 14 juni in Schevenin gen. JOHAN VAN KEMPEN NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Toeristische Tips (NOS) 20.00 - De Europakwis (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Het Europaforum: gesprekken (NOS) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 18.50 18.55 18.59 19.25 20.32 21.00 21.30 22.11 22.30 22.55 23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) De Fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) En ze kregen een dochter, tv-serie (IKON) Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving (IKON-KRO-RKK) Journaal (NOS) Filmpje van de Nationale Commissie tegen Alcoholisme en andere verslavingen (SOCUTERA) Countdown: popprogramma (VERONICA) The long white trail.film (VERONICA) Fantasy island (VERONICA) De Junioren: politieke jongeren-organisaties (VERONI CA) Operation Petticoat (VERONICA) Veronica's agenda (VERONICA) Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 18.00 Amus.progr. voor kinderen. 18.50-19.00 Joum. (Region, progr. NDR: 19.00 Region, journ. 19.30 Ak- tual. 19.45 Kleuterprogr. 19.55 Heidi, tv-serie. 20.25 Region, magaz. 20.59 Progr.overz. WDR 19.00 7th Avenue - Strasse der Mode, tv-serie. 19.30 Licht muz.progr. 19.40 7th Avenue - Strasse der Mode, tv-serie. 20.15 Ak- tual. 20.45 Licht muz.progr). 21.00 Joum. Aansl.: Verkiezingen. 21.15 Die wunderliche Geschichte der Lady B, tv-spel. 22.10 Die Missverg- nuegten, toneelstuk. 23.00 Reporta ge. 23.30-24.00 Aktual. DUITSLAND D 22.00 Aktual 22.20 Ven der Valt, misdaadserie. 23.05 Inform, progr. 23.10 Reportage. 23.40 Stationschef Fallmayer, tv-film. 1.05 Joum. DUITSLAND Dl WDR 18.00-18.30 Schooltelevisie. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 Tv-cursus tech nisch tekenen. 20.00 Natuurfilm. 20.45 Journal 3. 21.00 Joum. 21.15 Amus.progr. 23.00 Verkeerstips. 23.05 Filmtip. 23.10 Ministerium der Angst (The Ministry of Fear), speel film. 0.15 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Kinderserie. 18.40 Kinderserie. 18.45 Jeugdserie. 19.30 Politieke uitz. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 Lotery-trekking. 20.15 Happy Days, tv-serie. 20.40 Docum. 22.40 Nws. NET 2 18.15 Kinderserie. 18.40 Kinderserie. 18.45 Jeugdserie. 19.30 Politieke uitz. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Cultur. magaz. n hen (King Rat), speelfilm. Avonturieren is voor Jan Cremer nooit een vreemde bezigheid geweest. Veel van zijn belevenissen publiceerde de schrijver in boe ken en verhalen voor dag- of weekbladen. Nu heeft de 39-jange Cremer zich geworpen op het medium film. Zijn eersteling op dit gebied is vanavond te zien bij Veronica onder de titel ..The long white trail". Als reisgebied koos Jan Cremer het onherbergzame Groenland, waar Eskimo's met pijn en moeite een marginaal bestaan hebben opgebouwd.The long while trail (het lange witte spoor), is de 10.000 jaar oude. 200 mijl lange weg naar de oude vishavens van de Eski mo's.In de zomermaanden trekken de Eskimo'sdaar met hun sleeën naar toe om voor voedsel te zorgendat de Eskimo-families door de barre winters moet helpen De enige manier waarop de Eskimo's hun voedselbron kunnen be reiken is per hondeslee en ..The long whit trail" van Jan Cremer is ook meereen verslag van het uiterst barre en onzekere bestaan van de honden, dan een uitgekiende documentaire over de vreselijke tocht die jaarlijks wordt ondemiomen. Gezeten op een slee en uitgerust met een dik pak kledij, volgde Cremer de verrichtingen van dehonden over ruim 350 kilometerDe tocht die werd gemaakt kostte ditmaal een slee en achttien honden De vangst was een voorraad vis die een klein gezin voor ongeveer een maand kon voeden. Informatief gezien heeft Cremer met zijn eerste tv-documentaire weinig te vertellen. Wel registreerde hij met behulp van de camera uiterst fraaie plaatjes. Centraal blijft slaan het .hondeleven" van de zwoegende dieren die de Eskimo's moeten voortslepen door het met sneeuw en ijs bedekte land. De muziek is dan ook aangepast aan deze. zeker voor de honden, gevaarlijke tocht. De tekst ..poor lonely dog" is dan ook zeker niet te veel gezegd. (Nederland 2,21.00 uur). WOENSDAG 6 JUNI HILVERSUM I NCRV: 18.11 Hier en nu. 19.20 Ver kiezingen Europese Parlement. NOS: 19.30 (S) Langs de lyn. sporten muziek. (19.38 Paardekoersen. 19.52 NOS-Visrubriek). 22.30 (S) Hobby- scoop. 23.02-24.00 (S) Met het oog op HILVERSUM H VARA. 18.00 Hafen-magazine. R.V.U.: 18.30 Wat spelen we lekker! VARA 18.50 (S) Even muziek. 19.00 (S) VARA's woensdagavond (19.05 De Rode Draad. 20.00 VARA-Klas- siek. 20.20 Het zout in de pap. 21.05 VARA-Klassiek). 22.30 Nws. NOS: 22.40 Mensenrechten. Gastcollege. VARA 23.25 (S) Muziek van de mo ment Nederlandse improviserende pianisten. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM LI NOS: 18.13 (S) Deavondspits met de Nationale Hitparade KRO 19 02 (S) Raufaser 22.02 (S) Rocktempel 23.02-24.00 (S) Walhalla. DONDERDAG 7 JUNI HILVERSUM I NCRV 7.03 (S) Vandaag. donder dag: muziek, actual en verkeersm- form. (7.10 Het levende Woord. 8.03 Hier en nu. 8.25 Lichtsein 9 30 (S) Wie weet waar Willem Weverwoont? 10.01 (S) Muziek by de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toegestaan 12 40 (S) Middagpauze- dienst 13 03 <S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV Globaal 17.02 (S) Rozegeur en prikkeldraad. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 AVRO-tema. (7.30 Nws. 7.36 Radiojoum.) 8.00 Nws. 8.11 De visie van.. 8.14 AVRO-tema-tips. 8.30 Nws. 8.36 Radiojoum. 8.50 Morgen- wyding. NOS: 9.00 Gym voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Werkbank. AVRO 9.25 't Is histo risch. 9 40 Schoolradio. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 (S) Van Strauss tot Straus(s) 10.30 AVRO- tema. 10.40 Frans op z'n Brusse. 11.00 Radiojoum. 11.10 Aspecten. RVU: 1156 Het bCVOUdngSVrMg- stuk OVERH VOORL 12 16 Uitz. voor de landbouw 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Radiojoum AVRO 12.50 AVRO-tema. 13 00 Nws. 13.11 Spurtpanorama 13 30 Europa 14.00 'n Middagje AVRO. 16.20 Radio La waaipapegaai. 16.30 De Slag by Nieuwspoort 17.24 Meded 17.30 Nws. 17.36 Radiojoum. 17.50 De Slag bu Nieuwspoort. Vervolg. HILVERSUM Hl TROS: 7 02 (S) De Havermoutshow. 9 03 (S) Hugo van Gelderen zo goed als continu. 11.03 (S) Polderpoppa- rade. 12.03 (S) De Nederlandstalige top tien en kwiswys 13 03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 15.03 (S) TROS Top 50. HILVERSUM IV VARA 7 00 Nws. 7 02 (S) Groot en klein. 9 00 Nws 9 02 (S) De Franse Opera 1925-1950 9 30 (S) Klass. mu- tiek. 11.00 (S) Klass. pianomuziek. 12.00 Nws. 12.02 (S) Lunchconcert door het Glink Kwartet 13.00 (S) Het zout in de pap. 13.25 (S) Accordeon- muziek. 14.00 Nws. 14 02 (S) Diver tissement 14.35 (S) Frans middag concert Radio Filh. Orkest met pia no. 16.00 (S) Het zout inde pap. 16.25 (S) Hedendaagse Nederl. compomv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5