Bombastische revolutie bij Nationale Ballet Amusante opening Holland Festival HANS VONK DIRIGEERT MAGISTRALE 'TRISTAN' (^vandasg^ toegelicht r/Rli\programma i DINSDAG 5 JUNI 1979 PAGINA 5 ROTTERDAM - De opening van het Holland Festival stond dit jaar in het teken van dadaïsme en parodistisch to taaltheater. Het belangrijkste onderdeel hiervan vormde het gedeelte na de pauze: een getrouwe reconstructie door de Knete Kompagnie Köln van het uit 1924 daterende ballet "Relache" van Francis Picabia en Erik Satie met de bijbehorende film "Entr'ac te" van René Clair. Mocht men aanvankelijk nog twijfels koesteren over het feit of een modern publiek zich wel aangesproken zou voelen door de visuele grap pen van Picabia, de voorstel ling bewees dat het tegendeel eerder het geval was. Natuur lijk zyn we tegenwoordig zo veel gewend dat het verras singselement grotendeels verdwenen is, terwijl het Pa- rijse publiek van een halve eeuw geleden zich al "geno men" moet hebben gevoeld door de titel Relache (Heden geen voorstelling), zeker toen de eerste voorstelling inder daad niet door bleek te gaan. De choreografie van Picabia, een mengeling van absurdis tisch ballet, pantomime en akrobatiek in de sfeer van de Roaring Twenties, bleek ech ter vrij van goedkope grappen en grollen en maakte in sa menhang met de soms venij nige en altijd economisch ge schreven partituur van Satie nog steeds een intrigerende indruk. Tijdloos bleek eveneens de be faamde film van René Clair, die door Satie op identieke wijze van muziek was voor zien en die - zoals trouwens de hele openingsavond - muzi kaal perfect en met een minu tieus gevoel voor timing on dersteund werd door het Ne derlands Kamerorkest o.l.v Reinbert de Leeuw. Eveneens amusant, maar ge heel toch minderopmerkelijk was het gedeelte voor de pau ze. Twee mini-operaatjes van Darius Milhaud gaven ieder in een tijdsbestek van nog geen tien minuten een voor treffelijke parodie op het classicistische muziekdrama. Ook hier een inventieve ensce nering in de styl van de Roa ring Twenties, maar helaas was regisseur Eddv Habbema er niet in geslaagd de solisten van de Nederlandse Operas tichting op te vijzelen tot een geperfectioneerd bewegings theater zoals choreograaf Jo- chen Ulrich dat in "Relache" had weten te bereiken met de Knete Kompagnie en zoals dat regelmatig te bewonderen is in Engelse musicals. Een inzinking vormde vervol gens de in het Nederlands ge brachte farce 'Le Piège de Méduse' met breed uitge sponnen teksten en inciden tele muziek van Satie. Een overdaad aan grollen toonde een duidelijk gebrek aan zelf kritiek en leidde tot de vraag waarom in plaats daarvan niet de derde mini-opera van Mil haud was gekozen. Een grote verrassing vormde daarentegen "Hin und Zu- rück" van Hindeminth. een operaatje gebaseerd op de film techniek waarin de tra gisch eindigende plot letter lijk werd "teruggedraaid" om de kans op een minder tragi sche afloop mogelijk te ma ken. Deze amusante maar ook bij zonder interessante avond kan men op 5 en 6 juni nog meemaken in het Luxor Theater te Rotterdam en op 10 juni volgt er een voorstelling in het Amsterdamse theater Carre. Een gedeeltelijke tv- uitzending volgt op dinsdag 12 juni. AMSTERDAM - Een groots geënsceneerd, sterk geënga geerd en op contrasten gebaseerd gelegenheidsspektakel. Dat is de bijna als een politiek pamflet te beschouwen gezamenlijke balletproduktie van Rudi van Dantzig en Toer van Schayk. Als onderdeel van het Holland Festival ging 'Live' tezamen met Hans van Manens 'Live' zater dagavond in het stampvolle Amsterdamse Carré in pre mière. Een avond vol tegenstellingen, waarmee het Nationaal Ballet aardig tegemoet lijkt te komen aan de bij de voorbereiding van dit festival gebruikte begrippen als kunst en conflict, vrijheid en onderdrukking. Het gezelschap is met deze produktie in elk geval een andere weg ingeslagen dan het tot nu toe gewend was te gaan. Wat dat betreft hebben zo wel Hans van Manen als de twee andere choreografen zich volle dig gehouden aan de thematiek van dit Holland Festival: de ver nieuwing. Bij Van Manen heeft die vernieu wing vooral, zo niet uitsluitend, betrekking op de vorm, bij Van Dantzig en Van Schayk meer op de inhoud van hun beider werk stuk, dat bij de premiere behalve met veel bravo's op een gegeven moment ook met luid boe-geroep door het publiek werd ontvan gen. Toen het ensemble van dansers en danseressen, dat zich in 'Life' niet alleen bedient van muziek van Charles Ives, Tomas Luis de Vic toria en David Bowie, maar ook van Russische revolutionaire muziek, halverwege de voorstel ling met veel verve de Internatio nale ('Ontwaakt, verworpenen der aarde') zong, was voor som migen de maat vol en daarmee het ogenblik aangebroken om het balletcircus te verlaten. Ze heb ben het lied, waarmee de voor stelling, overigens somber wordt besloten, Ives' 'Thankgiving and forefather's day', derhalve niet kunnen horen zingep. Schokkend Voor de weglopers was het al schokkend genoeg om een in hun ogen zo gevestigd instituut als het Nationale Ballet met rode vlaggen te zien zwaaien. Dit in de letterlijke betekenis van het woord met veel knaleffecten om geven, revolutionaire vlagver toon vormt de overdonderende inleiding tot een massaal gedan ste demonstratie tegen alles wat er volgens Van Dantzig en Van Schayk nog fout is in deze ge compliceerde maatschappij. En dus worden politiemannen ook in dit geval voorgesteld als er zo maar op losslaande boemannen, rechtbanken als al even grote boosdoeners en vorstelijke per sonen als zich de buik volvreten de lieden. En staat een in schitterende majo rettepakjes gestoken regiment danseressen model voor het zo verfoeide militairisme. En worden als nogal goedkoop con trast dia's vertoond van arme, hongerige kindertjes. Vrij goed koop uitgewerkte contrasten dus. De rode draad, die door 'Life' loopt, is het verhaal van een jonge man, een door de acteur Hidde Maas gespeelde rol, die opgepakt wordt en in de gevangenis be landt, omdat hij met een rood vlaggetje op straat heeft gewap perd. Om dit basisgegeven is een spektakel opgebouwd, dat zijn weerga in de geschiedenis van het Nederlandse ballet waar schijnlijk niet kent. Het is duide lijk, dat het duo Van Dantzig en Van Schayk met deze monster- produktie, waaraan meer dan tachtig personen meedoen, in ze kere zin kleur hebben willen be kennen, althans hun maatschap pelijke betrokkenheid tot over het balletpodium hebben willen uitstrekken. Het zal beide choreografen niet, zo als bij de eerste voorstelling t Fragment uit het spektakelballet 'Life' (repetitiefoto). k Danseres Coleen Davis en came raman Henk van Dijk in 'Live' trouwens bleek, door alle vrien den van het Nationale Ballet in dank worden afgenomen, maar het pleit des te meer voor hun durf. Jammer alleen dat hun boodschap, hun oproep tot soli dariteit, waarbij Van Dantzig naar het schijnt provocerender te werk is gegaan dan de wat meer voorzichtig opererende Van Schayk, een dergelijke bombas tische verpakking heeft meege kregen. Vlammende heroiek naast breed uitgesponnen lyriek, effectvol gepresenteerde pathe tiek naast nogal geforceerd aan doende symboliek. Onoverzichtelijk Het geheel draagt weliswaar een overrompelend karakter, maar is ook vrij chaotisch en onoverzich telijk, zeker voor wie er met de neus bovenop zit. De onoverzich telijkheid wordt mede bevorderd door het feit, dat er zich herhaal delijk twee taferelen tegelijk, zo wel op het podium als in de piste, afspelen. Daarbij komt nog, dat zij zulke grote ensembles als die in deze produktie worden ge- bruikt de homogeniteit niet tot het einde toe te handhaven is. Maar met meer dan tien vooraan staande solisten en een even groot aantal verdienstelijk dan sende demi-solisten, valt er, af gezien van het toch wel kleurrijke geheel, voldoende te genieten over. Namen als Alexandra Radius en Han Ebbelaar, Monique Sans en Francis Sinceretti, Maria Aradi en Sonja Marchiolli zijn bekend genoeg en een garantie voor kwaliteit. Wat een danser als Clint Farha presenteert is even min gering. Integendeel, hij de- monstreei 1 een verbluffend knappe, soepele danstechniek, waarbij je als toeschouwer de adem soms^ven inhoudt. Wat het muzikale aspect betreft, met Ed Spanjaard achter de vleugel, Ro berta Alexander als zangeres en een geinspireerd spelend Ballet- orkest onder leiding van Adam Gatehouse kan er nauwelijks iets 'Live' Totaal anders van sfeer en karakter is het veel intimiteit uitstralende ballet 'Live' van Hans van Manen, die zich met dit geheel los van 'Li fe' staande werkstuk duidelijk heeft willen distancieren van het zo verrassend naar buiten getre den engagement van de twee an dere choreografen. Van Manen heeft zich overigens met dit in een opmerkelijke vorm gegoten ballet volledig gerevancheerd op een aantal missers van de afgelo pen periode. Een op pianomuziek van Liszt gezet duet voor een danseres en danser of misschien is het beter te spreken van een pas de trois, omdat ook de video- meester Henk van Dijk een actie ve rol in Van Manens choreogra fie speelt. De soliste is de superdunne en zeer expressieve Coleen Davis, haar partner de in dit ballet wat min der op de voorgrond tredende danser Henny Jurriëns. Het bij zondere is, dat hun verrichtingen zichtbaar voor het publiek door Van Dijk met behulp van een vi deo-camera wordt opgenomen. Men ziet het dansduo dus niet al leen in levende lijve, maar tege lijkertijd close-up geprojecteerd op een 5x8 meter groot scherm, tegen welke achtergrond ze ont roerend mooie dingen doen. Maar men ziet nog veel meer. Men ziet namelijk de danseres op een gegeven ogenblik het theater verlaten en langs de Amstel lo pen. En men ziet dan óók de ver baasde reacties van argeloze voorbijgangers op straat.Dat laatste levert uiteraard leuke ef fecten op. Dank zij deze video-techniek kun nen bovendien extra accenten worden gelegd op de expressie van bijvoorbeeld het gezicht en de handen van de soliste. Wat dat betreft is de uitermate lyrische Coleen Davis een dankbaar ob ject voor de voortdurend om haar heen lopende en soms zelf op de vloer liggende cameraman. Veel meer dan om de weinig opzienba rende inhoud, een conflictsitua tie in een man-vrouwrelatie, gaat het bij Van Manen ballet om de sfeer en de technische uitwer king van het gegeven. Een ge slaagd experiment. Er worden van dit veel energiever slindende balletproject nog tot en met vrijdagavond 8 juni voor stellingen gegeven. Daarna gaat men bij het Nationale Ballet voorlopig weer over tot de orde de c PIETER C. ROSIER. Sn^rViEI^N£.EN uEf geVOe' van teleurstelling zal de opera-liefhebbers beslopen hebben, toen bekend werd fi3 Nederlands Operastichting zich tijdens het Hol- land Festival 1979 om financiële redenen moest beperken tot een reprise van Tristan und Isolde. De enscenering van Gotz Friedrich was in 1974 met gemengde ge voelens ontvangen en het feit dat Hans Vonk voor het eerst een grote Wagner-opera dirigeerde, leidde evenmin tot al te hoog ge spannen verwachtingen. De première in het Circustheater in Scheveningen heeft zich echter ontwikkeld tot een festivalge beurtenis van de eerste orde. Sterker dan vijf jaar geleden was voelbaar dat Friedrich dit klas sieke liefdesdrama situeerde op een irrationele grens tussen leven en dood, waar het leven zich nog slechts afspeelt in hallucinerende spiralen, die de betrokkenen on ontkoombaar meevoeren naar gene zijde. Duidelijker werd nu ook de achter grond waartegen het geheel zich afspeelde, met Tristan als slacht offer van een gesloten maatschappij, die pas na het drinken van de fatale beker in staat is zijn gevoelens de vrije loop te laten. Vanaf dat moment is voor alle personages het strak ke patroon van conventies ver stoord en begint de destructieve werking van een ongeremde hartstocht. Magistraal was de wijze waarop Hans Vonk dit muzikaal gestalte wist te geven. De spanningsbo gen vertoonden een nog niet he lemaal regelmatige curve, enkele tempowisselingen en het samen spel tussen orkestbak en toneel lieten tijdens de eerste helft van de avond nog wat schoonheids- doutjes horen, maar vanaf het liefdesduet bleek dat Vonk en het Radio Filharmonisch Orkest technisch en interpretatief boven zichzelf uitgestegen waren. In plaats van een analytische bena dering, had Vonk een romanti- Scène uit 'Tristan und Isolde' sche aanpak gekozen, waarbij de muziek in grote golven opwelde en het toneelgebeuren een af spiegeling was van de verzen gende hartstocht die uit de or kestbak opsteeg. Hierbij had Vonk het enorme voordeel van een bijna ideaal solistenteam, waarvoor hij zich nauwelijks be perkingen hoefde op te leg gen. De Bulgaarse tenor Spas Wenkoff zong zijn Tristan met een banto- naal timbre, waarin de tragiek vanaf de eer-te maat hoorbaar was. Zijn dictie mocht men zich helderder wensen, maar zijn psy chologische uitbeelding is sinds zijn doorbraak in Bayreuth in 1976 aanmerkelijk uitge diept. Even krachtig en volumineus, maar met minder grandeur, klonk de Isolde van Roberta Knie, met naast zich de alt Hanna Schwarz als een waarlijk sublieme Bran- gane in een vertolking om voor te knielen. Imposant was de Marke van de bas Ulrik Cold, die zijn grote scène (met een schitterend geblazen solo van de basklarinet) aangrijpend omboog van felle aanklacht naar de tragiek van de desillusie. Diep doorvoelde tragiek ook bij Gerd Feldhoff als Kurwenal. de ruwe bonk met het hart van goud, en Jan Blinkhof als een Melot, die het fatale einde bespoedigt door te kiezen tussen zijn gevoelens van vriendschap voor Tristan en zijn trouw aan koning Marke. Verdere voorstellingen in Amster dam op 5. 8, 11 en 17 juni. Radio uitzending van de première vrij dag in het avondprogramma op Hilversum 2. PAUL KORENHOF NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Kortweg (NOS) 18 50 - De Fabeltjeskrant (NOS) XIMT5 - Journaal (NOS) 18.59 - De club uit de achtertuin, tekenfilmserie (EO) 19.10 - EO-Kinderkrant (EO) 19.35 - Geld halen uit de oceaan, documentaire (EO) 20.00 - Kom Heil'ge Geest, daal neder. Pinksterliederen (EO) 20.55 - Hoe zouden wij dan leven?, tv-serie (EO) 2124 - Tenslotte (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Waar ligt de grens?, documentaire Film over Oost-Gro- ningen (NOS) 23.15 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Internationaal handelen, (les 12) (TELEAC) 18.55 Journaal (NOS) 18.59 - J.J. de Bom voorheen de Kindervriend: jeugdprogram ma (VARA) 19.25 - Koning Klant (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De 7 van Blake, science-fiction-S' 21.20 - Het huis dat Jack bouwde, tv-sei 21.50 - Met voorbedachten rade, tv-spel r (VARA) 22.25 - Vara Visie (VARA) 23.20 - Journaal (NOS) •ie (VARA) S (VARA) ar WitolGombrowii TV-WOENSDAG NEDERLAND 1 13.00 z Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 15.30 - Journaal (NOS) 15.30 - AVRO's Kinderfilm-festival (AVRO) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr NDR: 19.00 Familie auf Zeit, tv-serie. 19.30 Joum. 19.45 Kleuterprogr.). 19.00 Pinoccvo, tv- serie. 19.30 Informatief progr 19.40 Polizeiinspektion 1, tv-serie. 20.15 Aktual. 20.45 Tekenfilm.). 21.00 Joum., aansl.: Verkiezingen. 21.15 Spelprogr. 22.00 Aktualiteiten. 22.45 Detektiv Rockford: Anruf genugt, misdaadseire. 23.30 Aktual. 0.05 Verhalen 1.05 Joum. DUITSLAND 18.00 Joum. 18.10 Documentaire-se rie. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Te kenfilmserie. 20.00 Journ. 20.30 Beiss die Zahne zusammen, blijspel. progr. 0.40 Journal. DUITSLAND III IVDR 19.30 Tv-cursus Wiskunde - Meet kunde. 20.00 Buitenlandse docu mentaire. 20.45 Journal 3. 21.00 Joum. 21.15 Schauplatz. 22.00 Aktu- eel magaz. 22.15 Ich und mem Bru- der, tv-serie. 22.45 Aktueel magaz. 23.30 Informatieve serie. 24.00 BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.45 Kinder serie. 18.50 Jongeren- magaz. 19.30 Politieke uitz. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 Het huis aan de St. Aldegondiskaai, NET 2 18.45 Kinderserie. 18.50 Jongeren- magaz. 19.30 Politieke uitz. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 Jeugdserie. 20.35 21.00-22.45 Hoe ik de oorlog i speelfilm. •k De NOS zendt vanavond de televisiefilm. ..Waar ligt de grens over Oost-Groningen uit. In deze film wordt een bezoek gebracht aan dit gebied.dat voor vele Nederlanders als ..probleemgebied" te boek staat. Aan het woord komen bewonersin Westerwolde. die ooit hun land met veel moeite vrucht baar hebben gemaakt en het nu dap in dag uit verbouwen. Daaraan ontlenen ze ook rechten. Maar de vraag isof daarmee ook rekening wordt gehouden.Of in het huidige maatschappelijke bestel bewoners van een regio het recht hebben om hun eigen bestemming te bepalenZo zegt een bewoner dan ..We kunnen hier wel een oefenterrein krijgen maar geen werkgelegen heid Ik zou haast durven zeggen horen wij dan met bij Nederland bij u daar in 't westen....?".(Nederland 1,22.10 uur) k In het televisieprogramma VARA-Visie wordt vanavond uitge breid aandacht besteed aan de situatie op de internationale olie- markt. In de uitzending zijn interviews te zien met Rene Ortiz, secretarisgeneraal van de OPEC. en Doeke Eisma de Bezinning groep Energiebeleid Verder in VARA-Visie een reportage van Johan van Minnen over de Europese verkiezingstoemee van Willy Brandt. (Nederland 2, 22.25 uur). DINSDAG 5 JUNI HILVERSUM I (NÖS: Ieder heel uur nws.). 18.11 Radiojourn. 18.23 Toppers van toen. 19.02 Per Saldo. 19.30 (S) Operette- muz. 20.03 (S) Van Broadway tot Carre. 20 30(S)Folklive.21.02(S)Ad Lib. 21.45 (S) Frans op z'n Brusse 22.02 (S) AVRO's swing Urne. NOS: 23.00-24 00 (S) Met het oog op mor gen. VARA: 0.02 (S) Elpee tuin. 1 02 (S) Groot licht 5.02 (S) Truck. HILVERSUM H NOS 1800 Nws KRO 18.10 Ver kenning HUMANISTISCH VER BOND 18 20 Na vijven en zessen KRO 18 50 (S) Frank Chacksfi. ld 19.00 Kerk in meervoud NOS 20 00 (S) Holland Festival 1979 KRO 22 30 Nws. 22.40 (S) Zin in muz 23-30 (S) Muz. op het spel (34). 23 55 Nws HILVERSUM Dl (NOS: Ieder heel uur nws.). NOS' 18.13 (S) De Avondspits met de Na tionale Hitparade VARA: 19 02 (S) r,0??°;d,;r ca 21 02 CS) Nashville. zz.IjZ (S) and all that jazz. 23.02 (S) ElDeen tuin. WOENSDAG 6 JUNI HILVERSUM I VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen. 9 03 (S) Muziek terwijl u werkt 10 02 (S) Kletskop VPRO: 10 45 <S) Villa VPRO. (10.45 Overz 10.50 Liefde op het werk. 11.02 Bijvoorbeeld 12.03 Het mes op tafel. 13.30 Span nende Sprookjes 14.02 Achter werk). EO: 14.20 (S) Radio Kinder krant. 14.45 (S) Ronduit-extra. twee worden een 15.30 (S) Van hart tot hart 16 02 (S) EO-Metterdaad. zen ding en hulpverlening 16 17 <S) Licht en uitzicht 17 02 (S) Tijdsein. NCRV: 17.45 (S) Theater bespe ling. HILVERSUM II Nws. 8.00 Nws. 8.30 Nws NOS: 9.00 Gymn. v.d. huisvrouw. 9.10 Waterst 9 15 Werkbank VARA: 9 25 Keuren en kiezen. 9.50 Hoor Haar. 11.10 Schoolradio. 11.30 Ter plaatse 11.30 Cadier en Keer-Centraal). OVER- HEIDSVOOR 12.16 Uitz. van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimt. Ordening. 12 26 Mided. voor land-en tuinbouw. 12.30 Nws 12.36 Dingen van de dag 13 00 Nws 13.30 Oude schoolliedjes 13.50 Kin deren een kwartje' 14.30 Leef-tijd- genoeg. 15.30 Operette. 16 00 De trooster en de witte bloem, hoorspel. 16.55 (S) Lichte grammofoonmuz. 17.00 Even terugdraaien Swing en HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Des Engels 9 03 (S) Van negen tot twaalf. 12 03 (S) De Noenshow. 14.03 (S) De Theo Stok kink show. 17.03 (S) Stampij. HILVERSUM IV NCRV: 7 00 Nws 7 02 Het levende woord 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws 9 02 (S) Divertimento. 9 15 (S) Onder de hoogtezon. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.00 Nws. 12 02 (S) Tafelmuziek. (12.02 (S) Pianowerken uit de Romantiek 12.30 (S) Lunchconcert. 13 30 (S) Platennieuws 13.55 (S) Zojuist verschenen. 14 00 Nws 14 02 (S) De liederen van Franz Schubert (52). 14.30 (S) Klassieke orgelmuz. 15.00 (Si Klass vioolmuz. en piano- muz 16 20 (S) Slowaakse Philhar- mome klass muz. 16 55-17.00 (S) Kunst en vliegwerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5