if.viiwfliu'ii'm GOUDEN ROOS VOOR CANADA Bruine vedettes, Woody Allen en een nieuw Italiaans meesterwerk Sfe li TIG: succes met thriller toegelicht Filmfestival in Cannes: RADIO \prggramma i DINSDAG 15 MEI 1979 PAGINA 5 MONTREUX (GPD) - Geheel volgens de verwachting is het Canadese kerstpro gramma bekroond met de Gouden Roos. Als een verrassing werd het zilver voor de Italiaanse showinzending ervaren. En ook de Bronzen Roos voor het alternatieve ballet program ma uit Tsjechoslowakije kwam enigszins overwaeht. De interna tionale jurv schreef zaterdagmiddag meer geschiedenis door het uitspreken van be zorgdheid over het niveau van de inzen dingen. Die bezorgdheid werd evenwel niet officieel naar buiten uitgedragen en daarover was het Nederlandse jurylid Dick van 't Sant nogal boos. „Tijdens de juryvergadering is zeer duide lijk afgesproken dat die bezorgdheid zou worden overgebracht in een speciaal communiqué. De letterlijke tekst is door genomen. maar werd in volstrekt andere bewoordingen en zeer afgezwakt uitge dragen. Dit lijkt nergens naar. Ik was er juist blij mee dat er eindelijk een kritisch geluid vanuit de jury opklonk. Dat was ook hard nodig. Maar als het dan zo wordt gespeeld, krijg ik steeds sterker de indruk dat men het hier allemaal weer gezellig wil houden", aldus Van 't Sant. Overigens is erin de jury voor de eerste maal in de geschiedenis van het festival een stemming gehouden over het al dan niet toekennen van een Gouden Roos. Slechts vijf juryleden vonden dat er ditmaal geen goud moest worden verstrekt, maar het feit dat er over gestemd is. duidt toch op bezorgdheid over het niveau. Over dat ni veau is de persjury-ook lang in de weer geweest bij de beoordeling. De Nederlandse journalisten wilden uit pro test geen persprijs uitrijken. maar botsten op een grote tegenstand van vooral de Skandinavische collega's. Uiteindelijk kwam de persprijs bij Noorwegen tereent. De Noren scoorden trouwens dubbel, want hun sterke inzending kreeg ook de prijs van de stad Montreux voor het grap pigste programma. Eervolle vermeldin gen werden verstrekt aan Oostenrijk en Mexico. Dat het Montreux-festival zijn langste tijd heeft gehad, lijkt overigens steeds duide lijker. Velen verwachten zelfs dat het vol gend jaar voor de allerlaatste maal zal worden georganiseerd. Het is dan de twin tigste maal en dat zou een mooie gelegen heid zijn de zaak definitief af te slui ten. Het was zondag nog niet duidelijk welke van de in Montreux getoonde program ma's op de Nederlandse televisie zullen komen. De speciale werkgroep die met de coördinatie is belast, komt deze week bij een om de zaak definitief te verdelen. Vol gens de reglementen heeft de omroep die officieel heeft deelgenomen aan het festi val de eerste rechten. Dat is dit jaar dus de TROS. Hoofd van de amusementafdeling Ivo N iehe vertelde zeer weinig interesants te hebben gezien Hij twijfelde zelfs nog overeen eventuele aankoop van het Gou den-Roosprogramma. Verder ziel hel er naar uit dat het met zilver bekroonde showprogramma van de Ita liaanse tv door de KRO zal worden aange kocht. De KRO had zich al eerder ont fermd over de zes nieuwe afleveringen van de BBC-serie Fawltv Towers. De AVRO koopt vrijwel zeker het Ameri kaanse programma met Dolly Parton en Carol Burnett. Het Noorse programma zou ook op het Nederlandse scherm ver schijnen maar het is nog niet bekend door welke omroep. DICK VERSTEEG CANNES (GPD) - Het zal wel geen nieuwe klacht zijn, dat de grote vedettes op het filmfestival van Cannes 1979 zich tot nu toe meer op het al lekker hete strand of rond de zwembaden van hun hotels ophouden dan in de filmza len. En dat is ook nu geen graadmeter voor een gebrek aan goede inzendingen, die in de eerste drie dagen toch heel behoorlijk genoemd mogen worden. Er is kennelijk toch minder veranderd aan het oude Holly- woodbeeld, van sterren die of onder de hete filmzonnen of onder hun mede-staraan het blauwe firmament vertoe ven. En hier in Cannes zie je toch ook nu weer een hele menigte achter fotografen aanhollen die de breed gespier de Kirk Douglas in het vizier hebben gekregen. Op de boulevard langs het strand, waar allang niemand meer voor liggend topless stil blijft staan, verzamelen zich toch nog honderden festivalgangers wanneer een paar kandi- daat-vedet tes voor de camera's overeind komen. De avondkleding bij de galavoor stellingen (reeds lang in ere her steld sinds een kortstondig taboe na de mei-revolutie van 1968), de Engelse „lords" in hun Rolls- Royces met chauffeur (ik zag overigens ook drie als hells-an- gels geklede jongelui uit zo'n chique monsterauto stappen), de playboys; al die dingen maken toch meer het beeld van het Can nes-festival uit dan men zou ver moeden. Niettemin vormt dat beeld een schril contrast met de verande ringen in wat het witte doek in toenemende mate te zien geeft aan problemen en droefheden. „Het was dit jaar onmogelijk een goede komedie te vinden voor de selectie", zo heeft festivalbe stuurder Gilles Jacob zich laten ontvallen. De economische cri ses, de oorlogen (de Europese fes tivalgangers wachten, na de kater van „The deer hunter", met ge mengde gevoelens de vertoning af van Coppola's Vietriamfüm „Apocalyps now"), de breuken in de samenleving; het zijn de on derwerpen die veel filmmakers (meestal niet de slechtsten) niet meer loslaten. De risico's zijn groot, en zelfs een toch niet geringe cineast als Milos Forman („One flew over the cuc koo's nest") neemt zijn toevlucht tot een monsterproduktie („Hair"), waarmee hij zich tot een miljoenenpubliek richt. Alleen met zijn formidabel talent weet hij die verfilmde röckmusical uit de jaren '60 zoveel kijkplezier mee te geven, datje even vergeet wat de verschillende generaties kijkers nog met zo'n gedateerd muzikaal document aan moet vangen. De enige pure komedie tot nu toe is Woody Allen's „Manhattan", een genadeloos, geestig en radicaal- moralistisch portret van de mo derne middenklassers. Het ver haal speelt zich af in Manhattan, New York, maar het is evenzeer van toepassing op de vermoeide welvaartssamenleving in Euro pa. Onderwerp van humor en spot is de mode van de echt scheiding, met als alibi de psy chiater, het eeuwig gepraat over huwelijks- en sexproblemen, toegedekt met veel culturele prietpraat. („De nieuwe porno grafie", noemt Woody Allen dat.) Na zijn „klassieke" tragedie „Inte- riora" - waarin hij zelf niet mee speelt - zien we Woody Allen nu weer terug als de nar van Koning Welvaart - tegelijk slachtoffer en criticaster - naast o.a. Diane Kea- ton, Mariel Hemingway (de kleindochter van de schrijver Er- nest Hemingway) en... Meryl Steep, die in korte tijd bekend werd door „Holocaust" en „The deer hunter". Een Franse krant noemde Woody Allen al de „Molière van New York". Zi jn geestigheid berust op een intelligente analyse, van wat er om hem heen allemaal gebeurt, en in dc zalen van Cannes zijn de lachsalvo's niet van de lucht. Toch is „Manhattan" als filmko medie (muzikaal geheel steunend op de nostalgische werking van Gershwin) niet echt geslaagd. Daarvoor is de stroom van grap pen te uitsluitend verbaal; er staan geen of nauwelijks beeld- grappen tegenover. Te veel thea ter dus en te weinig film, ondanks de prachtige openingssequens met beelden van het knotsgekke, dolgedraide Manhattan. Tragi-Komedie Meer een tragi-komedie, een poli tieke wel te verstaan, is „Caro Papa" (Lieve Papa) van Dino Ri- si, met Vittorio Gassman en Au- rore Clement. Daarin wordt anno nu een multinationale groot-in dustrieel ten tonele gevoerd, die geen enkel reëel contact met zijn jonge zoon heeft. Beetje bij beetje ontdekt hij dat deze als student betrokken is bij een geheimzin nige politieke groep, die zoiets als een aanslag of een ontvoering in haar schild voert. De vader is ook achter een bepaalde datum ge komen en probeert koortsachtig het contact met zijn zoon te ver sterken, met hem te praten, hem te begrijpen. Maar misschien is het te laat... Risi heeft met deze film vol humor in beeld en dialoog de crisis in een Italiaanse familie van de gro te bourgeoisie willen vertellen. In het generatieconflict laat hij een stukje van de oorzaken achter het terrorisme zien, waarvan overi gens niemand weet wat zijn ge zicht is. „Caro Papa", die eindigt met een smartlappige verzoening Het 17-jarige filmsterretje Marie Trintigih Cannes. Hun film 'Serie Noire' is verboden voc haar eigen film mag gaan zien. Of de waarschuwende vinger vraag. de regisseur Alain Corneau op de boulevard van nderjarigen en dus is het voor Marie nog maar de vraag of ze dit verband te betekenen heeft is de i Alain i tussen de zoon en de deerlijk ge knauwde vader, is blijven hangen tussen politieke keuze en satire. Het lijkt natuurlijk heel aardig en. genuanceerd het publiek sympa thiek te stemmen met de indus trieel, maar intussen is het wel zo dat die zelfde man aan de lopende band zonder pardon de levens van anderen vernietigt. Meesterwerk Van een heel ander kaliber en ook veel indrukwekkender is „Ebo- li", de nieuwe film van Risi's landgenoot Francesco Rosi. De maker van beroemde films als „Salvatore Giuliano", „Handen boven de stad", „De zaak-Mattei" en „Doorluchtige kadavers" (1975) bevestigt met dit nieuwe meesterwerk ondubbelzinnig zijn meesterschap. De film is ge maakt naar de autobiografische roman „Christus is tegengehou den bij Eboli" van Carlo Levi. Deze schrijver, schilder en medi cus was voor de oorlog lid van een links-liberale organisatie in Tu rijn en werd in (door het fascisti sche bewind) wegens zijn activi teiten verbannen naar Lucanië in het arme uiterste zuiden van Ita lië. Lucanië werd Eboli in de film en Levi wordt gepersonifieerd door Gian Maria Volonte, naast Irene Papas, Francois Simon, Lea Massari en Alain Cuny. In dit boeren-bergland, ver en afge sneden van de wereld en de ge schiedenis, ontdekt Levi een be staan van mens en dier waarin de misère nog verwerkt wordt met een zekere waardigheid, anders dan bijvoorbeeld in Palermo of Napels, waar de ellende als het ware allang het gezicht van de verrotting heeft. Het beeld dat Rosi bij Levi oproept in de waar neming en bewustwording („Mijn eigen bewustwording", zegt de regisseur) is buitenge woon oprecht weliswaar anti- spectacu lair en anti-sentimen teel („Aan het medelijden van de toeschouwer heeft niemand wat"), maar van buitengewone schoonheid en overtuiging. PAUL BOLLEN LEIDEN - Na de opvoering gis teravond door de Leidse to neelvereniging 'Tot Ieders Genoegen' (T.I.G.) in een zeer redelijk bezette Leidse Schouwburg van de door Francis Durbridge in zes tafe relen geschreven thriller 'Plotseling thuis' (Suddenly at home) is het duidelijk ge worden, dat je je toch beter van je vrouw kunt laten scheiden dan het onzalige voornemen te koesteren haar te vermoorden. Glenn Ho ward (een zeer rolvaste en overtuigende rol gespeeld door John Donders) dacht daar blijkbaar anders over en vermoordde, in nauw overleg met de aan de drugs verslaaf de actrice Sheila Wallis. (Cor- ry van Doorn) zijn echtgenote Maggie (Lies Beekman) door haar met een kussen te ver stikken. Durbridge bleek een dubbele dramatische ge laagdheid in zijn thriller ver weven te hbben door in vrij wel het laatste tafereel de dienstbode Ruth Bechler(Ria de Ruiter: zeer spontaan ge speeld) als de ware intrigante te ontmaskeren. Sheila Wallis bleek gebruikt door Glenn Howard en zijn echte geliefde Ruth Bechler om Glenn Ho ward een alibi te verschaffen voor het tijdstip van de moord. T.I.G. was nu eens van het blij spelgenre afgestapt om een thriller op de planken te brengen, hetgeen i\ls een zeer oorspronkelijk idee geken merkt mag worden. De tradi- tie, dat amateurtoneelvereni gingen altijd blijspelen moe ten opvoeren om de leden en donateurs aan zich te binden allang achterhaald. E gespeeld doo Knaap als de elde rol Marian r dochtige Helen Tenby, terwijl zowel Wil van Leeuwen als de 'echte' inspecteur Appleton en Leo v.d. Kroft als de 'dub- bel-geacteerde inspecteur Remick' niet nalieten met hun scherpe vragen diepe in druk op zowel het publeik als op Glenn Howard en Ruth Bechler achter te laten. Alom werd als kritiek gehoord, dat de gordijnen tussen de ver schillende taferelen veel te lang gesloten bleven. Daar na het opengaan van een ingrij pende decorwisseling abso luut geen sprake was. werkte dit wat onrustig in de zaal door. Toch dient hier na drukkelijk gesteld, dat T.I.G met 'Plotseling thuis' mij veel meer geboeid heeft dan met alle blijspelen lot heden. Dit wordt vooral veroorzaakt door het feit. dat de spelers en speelsters de spanning zeer redelijk wisten te handhaven, hetgeen de geloofwaardig heid van het stuk en van de acteurs zeer ten goede kwam Ge van Haareti tenslotte als Sam Blaine speelde op de overtuigende manier, die we van hem gewend zijn Vol gend maal wederom een thriller. BERT KOEKEBAKKER Andre van Duin André van Duin naar de TROS Andre van Duin gaat de NCRV verlaten en voor de TROS wer ken. Het is de bedoeling dat Van Duin in zijn créatie als Dik voor Mekaar onder andere zal ver schijnen in de TROS Top 50. De overgang heeft betrekking op zowel het tv- als radiowerk. Een van de argumenten waardoor de NCRV Van Duin zonder slag of stoot laat gaan. is een toene mend aantal klachten van NRCV- leden. Zij vinden dat Van Duin de laatste tijd in veel opzichten zijn gevoel voor humor te ver door voert. 18 00 18.30 18 4.'» 18 55 20 10 20.35 20.50 21.37 21.55 22 10 23.05 18.55 18.59 19.26 20.00 20.27 21.17 21.47 22.12 :rland i - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) - Sesamstraat (NOS) - Paspoort: voor Joegoslaven en Italianen (nos) - Journaal (NOS) - Het kleine huis. tv-serie (EO) - Joni, documentaire film (EO) - Naar het eiland, natuurfilm (EO) - Een muzikale ontmoeting (EO) - Tijdsein: achtergrondinformatie en aktuele gebeurtenis sen (EO) - Journaal (NOS) - Den Haag vandaag (NOS) - 58 miljoen Nederlanders en hun kerken (NOS) - Journaal (NOS) CRLAND 2 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) - Internationaal handelen, les 9 (TELEAC) - Journaal (NOS) - J.J. de Bom v/h Kindervriend (VARA) - De Ombudsman (VARA) - Journaal (NOS) - De 7 van Blake, sciehce-fictionserie (VARA) - Het huis dat Jack bouwde (VARA) - Hoe bestaat het (VARA) - Voetbal: samenvatting bekerfinale Ajax-FC Twente, (I.s.m. Studio Sport) (VARA) - VARA-Visie (VARA) - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND 1 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 15.00 - Wij Europeanen, les 11 (TELEAC) 15.30 - Bolke de Beer. kinderserie (NCRV) 15.40 - Lappenkat. kinderserie (NCRV) 15.55 - Charlie Chaplin-filmpje (NCRV) 16.10 - De grote klok: maandelijks magazine-programma (NCRV) 16.55 - Alfred (NCRV) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr.: 19.00 Richelieu, tv- serie. 19.30 Aktual. 19.45 Kleuter- progr. 19.55 Richelieu, tv-serie. 20.25 Region, magaz. 20.50 Progr.-overz. WDR: 19.00 Pinokkio. tv-serie. 19.30 Manege frei. tv-serie. 19.40 Polizei- ïnspek'tion, tv-serie. 20.15 Aktual. 20.45 Genius loei, tv-serie). 21.00 Journ., aansl.: Europese verkiezin gen. 21.15 Popmuz. 22.00 Inform, progr. 22.45 Detektiv Rockford: An- ruf genugt, tv-serie. 23.30 Aktual. 24.00 Amusementsprogr. 0.50 DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10.Documentaire se rie. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Te kenfilm. 20.00 Journ. 20.30 Murder at the Gallop, Engelse speelfilm, aansl.: Inform, progr. 22.00 Heute- journal. 22.20 Reportage. 23.00 Re portage. 23.45 Klassieke muz. 0.10 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Schooltelevisie. 19.00 Kleuter- progr. 19.30 Informatieve serie. 20.00 Reportage. 20.45 Journal 3. 21 00 Journ. 21.15 Filmreportage. 22.00 Momente. 22.15 Spelprogr. 23.00 In form. progr. 23.30 Informatieve se rie. 24.00 Journ. BELGISCHE TV film. 19.05 Gastprogr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 Amu sementsprogr. 20.55 Informatief progr. 21.45 Satirisch progr. 22.10 In formatieve serie. 22.40 Nws. Van 18.00 tot 20.10: Zie NET 1. 20.10 Dierenprogr. 20.40 Op een goeie wei, tv-serie. 21.10-22.35 Even Knievel. speelfilm. Op 30 juli 1967 gebeurde het, in enkele seconden tijd. Het leven van het zeventienjarige Amerikaanse meisje Jonu Eareckson was ingrijpend veranderd. Door die ene duik in te ondiep water zou Joni verder moetenleven in totale afhankelijkheidArmen en benen verlamd. Toen begon de strijd om het leven, het zoeken naar de zin ervan, de aanvaarding van de nieuwe situat iehet leren leven in de rolstoel. Langzaam maar zeker drong tot Joni door dat ze nooit meer zou kunnen lopen of met haar armen of handen zou kunnen gebruiken Ze leert schrijven met haar mond,en ook tekenen en schilderen. Nu is Joni. 29 jaar oud. een bekwaam kunstenares. Ko Durieux maakte voor de EO in Amerika een programma met haar. In oktober dit jaar komt Joni naar de EO-jongerendag(Ne derland 1. 19.45 uur). In de E.O.-rubriek 'Tijdsein' wordt vanavond nader ingegaan op het onderzoek, dat in het Amerikaanse ruimtelaboratorium 'Ski/lab' werd verricht. Daaruit bleek onder meer dat het menselijk lichaam veel meer aardgebon den is dan men in eerste instantie had aangenomen (Nederland 1. 20.50 uur In de televisie-actualiteitenrubriek VARA-visie wordt van avond uitgebreid aandacht besteed aan de werkgelegenheid in Eu ropa. In een driehoeksgesprek pralen hierover prof. V. Halbersladt uit Hilversum, ir. H. Vredeling vanuit Brussel en Wim Kok vanuit München. Ter sprake komt onder meereen plan tot arbeidstijdver korting van Vredeling.dat enkele uren tevoren is besproken door de Europese ministers van sociale zaken. VARA-Visie heeft voorts een aanvulling op de uitzending over energiebesparing van vorige week en vertoont ook een reportage over schending van de mensenrechten in Zuid-Amerika (Neder land 2. 22.30 uur). De VARA zendt vanavond in samenwerking met Studio Sport een samenvattende reportage uit van de vanavond in het Feyenoord-stadion te spelen bekerfinale tussen Ajax en FC Twente (Nederland 2, 22.15 uur). (NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO: 18.11 AVRO's Radiojourn. 18.23 Toppers van toen. 19,02 Per Saldo. 19.30 (S) Nederlands Koorfestival 1979. 20.03 (S) Van Broadway tot Carre. 20.30 (S) Folk live. 21.02 (S) Ad lib. 21.45 (S) Frans op z'n Brusse. 22.02 (S) AVRO's swing time. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op mor gen. VARA: 0.02 (S) Elpee tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. HILVERSUM II 18.10 Verkenning. HUMANIS TISCH VERBOND: 18.20 Na vijven en zessen. KRO: 18.50 Lichte or kestmuz. 19 00 Kerk in meervoud 20.00 (S) Cathy's KRO-solo-talk show. 21.15 Spektakel (cultureel progr). 22.20 Overweging. 22.3C Nws. 22.40 (S) Zin in muz. 23.30 (S, Muz. op het spel. 23.55 Nws HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nws P.P.: 18.03 Uitz van de CPN NOS 18 13 (S) Avondspits. VARA: 19.02 (S) Popdonder plus. 21.02 (S) Nashville WOENSDAG 16 MEI HILVERSUM I VOO: 7.02 (S) Ook goeie morgen. 9.02 (S) Muziek terwijl u werkt. 10.02 (S) Kletckop. VPRO: 10.45 (S) Villa VPRO, ov erzicht. 10.50 Liefde op het werk. 11.02 Bijvoorbeeld 12 03 Het mes op tafel. 13.30 Spannende splookjes. 14.02 Achterwerk. EO 16.17 Licht en uitzicht. 17.02 Tijd sein. NCRV: 17.45 (S) Theaterorgel bespeling. HILVERSUM II den. 9.15 De Werkbank. VARA: 9.25 Keuren en kiezen. 9.50 Hoor Haar! 11.10 Schoolradio. 11.30 Ter Plaatse. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16 Gesprekken met vrouwen. VARA: 12.26 Meded. tb.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.30 Oude Schoolliedjes. 13.50 Kinderen een kwartje? 14.30 Leeftijd-genoeg. 15.30 Operette. 16.00 Toen de oorlog weer begon, hoorspel. 16.25 Lichte grammofoonmuz. 17.00 Boemerang. 17.25 Meded.. SOS- en pohtieber 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag HILVERSUM III HILVERSUMIV NCRV 7 00 Nws. 7 02 Het levende Woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Kinderen aan het woord. 9.15 (S) Onder de hougtezon. 10.00 (Si Orkcstpalet. 12.00 Nws. 12.02 (S) Ron- iek. 13.30 (S) Piai 12.03 (Si Klas: Platennieuws. 13.55 Zojuist schenen. 14.00 Nws 14 02 (S) Ope rafragmenten. 16.55-17.00 (S) Kunst-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5