Vietnam-film van Coppola in Cannes met heuse orang oetan Clint Eastwood op drift in Bud Spencer het bekende genre Films deze week Sterk programma verwacht Films van Joris Ivens in Parijs Cirkel van staal: Carradine terug op eigen (matige) niveau VRIJDAG 11 MEI 1979 FILM PAGINA 11 Blijvers "Once upon a time in the West" - Verplichte western, Camera Leiden. "The deerhunter" - Russisch roulette in Vietnam, Lido 1. Lei den, Euro 2, Alphen. "Outrageous" - Komisch, Lido 3, Leiden. "Animal house" - Humor onder scholieren, Lido 3, Leiden. "Juliana in 70 bewogen jaren" - Over de koningin, Trianon, Leiden, Euro 1, Alphen. "De vier vuisten de lucht in" - Vechtersbazen met gevoel voor humor, Euro 3, Alphen. Rex-theater "Porno met een grote P" - In film met een kleine f. Kindermatinee "De reddertjes" - Lido 3, Lei den. "Tom en Jerry' - Studio, Lei den. "Zorro, de ontembare" - Euro 2, Alphen. Nachtfilms "Death in Venice" - Camera, Leiden. "Blanke slavinnen" - Rex, Leiden. "Terug uit de hel" - Euro 1, Al phen. "The killer van Central High" - Euro 2,Alphen. "Licht op groen voor de maagd" - Euro 3, Alphen. "De prijsvechter" - Euro 4, Al phen. Haagse bioscopen APOLLO 1 'Pas op...we slaan d'r op', dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. 12 jaar. APOLLO 2 'De gendarme ziet ze vliegen', dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1, 7.30 en 9.45 uur. AL. ASTA'California suite', dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30,4,7 en 9.30 uur. AL. BIJOU 'Hardcore', dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO 'Doorbraak in het westen', dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. 16 jaar. CAMERA 'Coming home', dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.30, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO'De prijsvechter', dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4,15, 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. DU MIDI 'M.y name is nobo dy', dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 3.30, 7 en 9.30 uur. 12 jaar. EURO 'Juliana*, dag. 2 en 8 uur, za., zo. en woe. 4 en 8 uur. AL. METROPOLE 1'Juliana', dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2 National Lampoon's Animal House', dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3'Agatha', dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 4 'Iphigenia', dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 5 'Foul play', dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. ODEON 1 'De prijsvechter', dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 12 jaar. ODEON 2 'Hond, waar ga je met je baas naar toe?', dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. AL. ODEON 3 'The deer hunter', dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 2 uur. 12 jaar. ODEON 4 'Kentucky fried movie", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.3Q uur. 16 jaar. PASSAGE 'The deer hunter', dag. 2 en 8 uur. 12 jaar. STUDIO 2000 Midnight Ex press', dag. 7 en 9 30 uur, do., ma. en di. 7 uur. 16 jaar. DE UITKIJK Heaven can wait', dag. 2, 7 en 9.30 uur. AL. DEN HAAG (ANP) - De films van de Nederlandse filmer Joris Ivens zijn tot 2 juli te zien in het museum Beaubourg, het cultu reel centrum George Pompidou in Parijs. Daar wordt dan tevens de tentoonstelling 'Joris Ivens 50 jaar wereldcineast' gehouden die het Nederlands filmmuseum heeft ontworpen en die thans over de hele wereld gaat. Frank- rijks minister van cultuur, Jean- Philipp Lecat opende deze week de expositie. De tentoonstelling en het overzicht van films waren in Amsterdam en in Rotterdam te zien, vervolgens in de Italiaanse steden Modena, Florence, Bologna en Turijn. Ze gaan van Parijs naar Londen, Newcastle-upon Tyne, Notting ham, Bristol en Edinburg. Daar na brengen Amerika en Canada deze manifestatie onder meer in de universiteitssteden: Minnea polis, Austin, Sioux-centre Iowa, Philadelphia, Ann Arbor, Mon treal, Toronto en Vancouver. (Van onze correspondent) UTRECHT - A1 is er in het hoofdprogramma geen Neder landse inzending terecht gekomen, het filmfestival van Cannes heeft voor zijn 32e versie, die gisteren is begonnen een programma bij elkaar gekregen dat er op papier ster ker uitziet dan in jaren te zien werd gegeven. Meest sensa tioneel echter is wel de wereldpremière die Cannes ver worven heeft van Apocalypse Now, de grote Vietnamfilm van Francis Ford Coppola, waar nu al een paar jaar met zeer hoog gespannen verwachtingen naar wordt uitgeke ken. Coppola heeft aangekondigd naar Cannes te zullen komen en vrij wel alle sterren uit zijn film, uit gezonderd misschien Marlon Brando, mee te brengen: Harvey Keitel, Dennis Hopper, Martin Sheen, Robert Duvall. Een andere inzending die in Can nes extra aandacht zal trekken is de dubbelfilm Vitam et Sangui- nem, van de Hongaarse cineast Miklós Jancso, een stamgast in Cannes. Voor de rest Ijken er vrijwel alleen maar grote en zeer grote namen in de competitie te zijn vertegenwoordigd. Van de Pool Andrzej Wasda wordt „Zonder Verdoving" gepresen teerd, van Federieo Fellini „Or kestrepetitie". van Werner Her zog komt „Woyzeck", van Co- mencini „Verkeersopstopping", van Volker Schlondorff „Der Blechtrommel", van Woodv Al len „Manhattan", van Bo Wider- berg de Hamsunfilm „Victoria", van Terence Mahck „Davs of Heaven", van James Bridges „The China Syndrome" (met Ja ne Fonda en Jack Lemon, over een ramp meteen kernreactor)en van André Techine wordt „Ge zusters Bronte" vertoond, een film waarin de drie hoofdrollen worden gespeeld door Isabelle Adjani, Isabelle Ruppert en Ma- rie-France Pisier. Mocht er naast Oscars en Gouden Palmen ooit nog eens een prijs komen voor de meest overschatte acteur, dan maakt David Carra dine een beste kans. De Ameri kaan die furore maakte als de zwijgzame maar, o zo hard slaan de zonderling in de tv-sene Kung Fu, viel met name in Ingmar Bergmans Het slangeëi stevig door de mand. Moeilijk kijken en Cirkel van staal; regie: Richard Moore; hoofdrollen: David Car radine, Christopher Lee en Jeff Cooper; theater: Lido 2; leeftijd: 16 jaar. een tekstje oplepelen is zo onge veer wel het meeste wat je van hem kunt eisen. Mogelijk dat Carradine inmiddels zelf de be perktheid van zijn mogelijkhe den is gaan inzien, want hij heeft zich nu weer geleend voor een Kung-Fu film en daarin kun je volstaan met het diepzinnig toeknijpen van de ogen en het debiteren van oosterse wijshe den. Een paar jaar geleden was er onder invloed van de genoemde Kung- Fuserie en de populariteit van Bruce Lee nog wel een markt voor dit soort films, maar die tij den lijken nu ver achter ons te Bud Spencer solo. Zonder Terence Hill dus. Dat is eigenlijk het enige verschil met de overige films waarin Spencer samen met Hill optreedt. Voor de rest het zelfde gegeven. De ruwe bolster met dé blanke pit. Ditmaal is hij een ex-footballer, die er de brui aan heeft gegeven, om dat het spelletje zelfs hem te ruw werd. Hij bivakkeert op een boot in de wateren rond Italië. Maar wanneer de boot voor reparatie op de helling moet, komt hij nog- liggen. Niettemin hebben produ cers Sandy Howard en Richard St. Johns flink in de buidel getast om dit genre te verrijken met de film Cirkel van staal. Behalve Carradine werden ook nog Christopher Lee en Eli Wallach, die een werkelijk potsierlijke rol speelt, voor een ongetwijfeld niet geringe vergoeding aangetrok ken. Erg veel goeds heeft het de film niet gedaan, want onzin blijft onzin, ook al trek je daar de beste men sen voor aan. Of een zin als "Bind je twee vogels samen dat hebben ze wel vier vleugels, maar ze kun nen niet vliegen", door een gere- nomeerd acteur of de eerste de beste voorbijganger wordt uitge sproken, het blijft nonsens. Van dit soort nietszeggend wijsheden is Cirkel van staal doorspekt. De door spierbundel Jeff Cooper ge speelde Cord is op zoek naar het boek van Zetan, dat het antwoord op alle wereldproblemen zou ge ven. Daartoe moet hij de onaan genaamste beproevingen door staan, maar met de hulp van Car radine lukt dat wel. De plot bevat de meest flauwe diepzinnigheid, die ik voor de eventueel geïnte resseerden hier toch maar ge heim zal houden. BART JUNGMAN al onzacht in aanraking met een 'They called him bulldozer"; re gie: Michel Lupo; hoofdrol: Bud Spencer; alle leeftijden. detachement van het Ameri kaanse leger, dat in het kader van het Noordatlantisch bondge nootschap Zuid-Europa onveilig maakt. Het zijn nogal onsympa thieke baasjes, die het leven van de plaatselijke bevolking tame- AMSTERDAM - Een 'wilde achter volging' op de motor met Donald Jo nes'. Zo zal men in de bioscoop deze scène in de film "Grijpslra en de gier" te zien krijgen. In werkelijkheid neemt een stuntman de plaats van Jo nes in en gaat het er wat minder wild aan toe. De film wordt geregisseerd door Wim Verslappen In de marginale secties van Cannes zal Nederland vertegenwoordigd zijn met Jacob Bijls, in Neder land nog niet vertoonde Tiro (in de Quinzaine), terwijl in de Mar- ché (in het kader van de Neder landse dag) de wereldpremière van George Sluizers „Twee Vrouwen" grootscheeps gevierd gaat worden met een persconfe rentie waarvoor hoofdrolspelers Anthony Perkins en Bibi Ander son naar Cannes zullen reizen. Tenslotte verwacht Cannes on der meer nieuwe films van Fass- binder en Syberberg en het Who- opus Quadrophonia, maar daar van is het nog niet duidelijk in welke sectie ze zijn geplaatst. Maar grote verwachtingen wor den gekoesterd van The Spirit of the Wind, een in Alaska gemaakte semi-doeumentaire van Ralph Liddie. Het is zeker niet de eerste keer dat er een Amerikaanse film is ge maakt met in de hoofdrol een vrachtwagenchauffeur. Als ech ter één van de andere hoofdrollen vertolkt wordt door een soepel acterende orang oetang, zijn we De Prijsvechter (Every which way but loose); regie: James Fargo; hoofdrollen: Clint Eastwood, Sondra Locke, Beverly d'Ange- lo, Ruth Gordon; theater: Euro- cinema 4; alle leeftijden. toch op wat minder platgelopen paden aangeland. Bovenstaande situatie doet zich voor in de nieuwste film met Clint East wood: De Prijsvechter. De titel slaat op de bijverdienste die de immer gemakkelijk acterende Eastwood in zijn filmverhaal heeft Hij daagt tegenstanders uit tot een gevecht op de blote vuist waarbij de winnaar (uiteraard in bijna alle gevallen Clint zelf) een groot deel van de opbrengst van de afgesloten weddenschappen ontvangt. Dat prijsvechten mag dan een goedbetaalde hobby van Clint (in de film Philo) zijn, zijn meeste lijk zuur maken. Dat stuit 'Bull dozer' tegen de brede borst en hij rust niet voor hij de legerbeden een hartig lesje heeft geleerd. Wat is daarvoor beter geschikt dan Weinig nieuws onder de zon dus En dat gebeurt op de voor hem kenmerkende manier. Met veel brute kracht dus. een football-wedstrijd? Van een groep Italiaanse straatschoffies formeert hij binnen de kortste keren een tamelijk aannemelijk team. Dit kan echter niet op tegen de ruwe manieren van de Ameri kaanse heren, zodat Bulldozer zich genoodzaakt ziet, zelf in te grijpen. voor de kenners. Het gaat op den duur toch een beetje vervelen. De gebeurtenissen in dit soort films is zo voorspelbaar, dat er echt goede grappen aan te pas moeten komen, wil het nog een beetje aantrekkelijk blijven. Maar aan gezien die goede grappen hier uitbleven, was het aan de saaie kant. We weten nu zo langzamer hand wel, dat Bud Spencer 12 eieren in een omelette wil en dat hij er niet van houdt tijdens de maaltijd te worden gestoord. Voorts was de trucage op sommi ge momenten overduidelijk te zien, wat het geheel er bepaald niet aannemelijker op maakte. Kortom: nu maar eens even pas op de plaats, wat dit genre films be treft. ANNEMIEK RUYGROK vrijetijd slijt hij met de al eerder genoemde 11-jarige orang oetan, die - wanneer hij daar zin in heeft - naar de naam Clyde luistert. Die twee hebben een vrij rustig le ventje tot de dag dat er in hun dorpje een blonde countryzange- res verschijnt, die maar al te ras ingaat op de avances van onze held. Zijn hoofd is op hol, en, zo als zo vaak, er komen moeilijk heden van. Wanneer de blondine verdwenen is, besluit hij haar te volgen, kompleet met Clyde en broerlief. Er volgen dan een aan tal doldwaze scenes, vooral toe gespitst op de voortreffelijke sa- menwkerking tussen Clint en Clyde. Ongetwijfeld één van de meest geslaagde momenten in de Prijsvechter is dan ook wanneer Clint besluit de mensaap een avondje mee te nemen naar de rosse buurt. Na afloop daarvan bezoeken ze dan nog de plaatse lijke dierentuin, immer, Clyde moet natuurlijk óók aan zijn trekken kunnen komen De Prijsvechter is een oerameri- kaanse filmkomedie geworden, kompleet met countrysongs, (een gastoptreden van Charlie Rich) knokpartijen en een (mislukte) lovestory; toch zijn er een aantal elementen (de aap, de wat sur realistisch aandoende grappen) die de Prijsvechter boven de grauwe middelmaat doen uitko- men' DICK QUINT De jury, die dit jaar onder voorzit terschap staat van de Franse schrijfster Frangoise Sagan, krijgt verder ter beoordeling: Norma Rae (van Martin Ritt), Femme Entre Chien et Loup (van de Belgische cineast André Del- vaux), The Europeans (een Britse film van James Ivory), De Erfenis (van de Noorse Anja Brejen), Se rie Noire (van Alain Corneau, met Patrick Dewaere als amok ma kende vertegenwoordiger) Chris tus Stopte bij Eboli (van Frances co Rosi) A nous Deux (van Clau de Lelouche) en verder nieuwe films van Dino Risi, Michalkov- Konchalovski, John Huston (die bovendien een hommage zal worden gebracht met een spe ciaal retrospectief) en verder nog films uit Joegoslavië, Spanje en Cuba. Clint Eastwood met partner in "De prijsvechter"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11