mnsm Polynesisch dansplezier Geloofwaardige Breeht PRINS FILIBËRKE Gedegen koorzang Y nee^thu vast 1 197MAANDAG 30 APRIL 1979 De verrassende ruil van twee Sowjet-spionnen tegen vijf Russische dissidenten heeft de allure van de bevrijdingsac tie op Entebbe, te meer omdat het om zulke belangrijke, be kende dissidenten gaat. Alexander Ginzburg is onge twijfeld de bekendste, een van het allereerste uur, maar voor de Oekrainers (een Sowjet-re- publiek van de grootte en met het inwonertal van Frank rijk) zal de vrijlating van Valentyn Moroz een gebeur tenis van grote betekenis zijn. Moroz is de Oekrainse Boe- kowski. Geboren in 1936, als boerenzoon, geschiedenis ge studeerd, geschiedenisleraar aan de kweekschool alias So ciale Academie, in 1966 tot vijfjaar gevangenisstraf ver oordeeld „voor het propage ren van afscheiding van de Oekraine van de USSR" (hoewel artikel 17 van de USSR-grondwet de republie ken het recht geeft zich af te scheiden!), begin 1970 vrij gelaten, eind 1970 voor het zelfde delict veroordeeld tot zes jaar gevangenis, drie jaar werkkamp en vijf jaar ver banning, en nu dus inder daad naar de Verenigde Sta ten verbannen. Dat klopt dus aardig met een sarcastische observatie van Moroz in een van zijn geschriften, dat de Oekrainse politieke gevange nen meestal ver buiten hun vaderland in een kamp wor den gestopt omdat de Oekrai ne zelf blijkbaar niet groot genoeg is voor haar eigen ge vangenen... Arrestatie Zijn arrestatie in 1970 begon op 26 april 1970, toen Valentyn Moroz in het dorp Kosmach de paasdienst bijwoonde. Met Pasen trekt Kosmach altijd veel toeristen, omdat het be faamd is om zijn beschilderde paaseieren, zijn klederdrach ten en liederen. Valentyn Mo roz nam op verzoek van de le den van het koor de paasli- thurgie met zijn bandrecor der op, toen hij door drie mannen (waaronder het hoofd der school van Kos mach) werd vastgepakt die eisten dat hij met hen mee ging. Moroz weigerde, en door het gemor van de omstanders moesten de drie afdruipen. Drie dagen later kwamen vier KGB-leden huiszoeking doen bij Moroz thuis in Ivano- Frankivsk. Boeken, waaron der kinderboeken, die drie eerdere huiszoekingen had den „overleefd"werden nu als staatsgevaarlijk in beslag genomen. Een vriend die langs kwam werd gefouil leerd, en later door de vier man op straat aangevallen en neergeslagen, wat uiteraard een opstootje veroorzaakte. Hij diende daarom een aan klacht in wegens het veroor zaken van een straatrel, - het vertrouwde argument waar mee bijvoorbeeld demon stranten tegen de inval in Praag tot jarenlange gevan genisstraf werden veroor deeld. Een zevental inwoners van Kosmach stuurden ver volgens een verontwaardigde brief aan de officier van justi tie, waarin zij vertelden dat Didoech, het schoolhoofd, Mo roz aan de arm begon te trek ken, „omdat wij, de leden van het koor, deze man hadden gevraagd een kerklied op zijn bandrecorder op te nemen: daarom begonnen de kame raden deze man aan zijn arm te trekken. Toen zei die man: „Wat heb ik jullie voor kwaad gedaan, dat jullie me willen arresteren?" De mensen begonnen te roepen: „Waarom trekken jullie die man weg en bederven jullie het goede humeur van de men sen en verstoren jullie de dienst?" Toen riep Didoech Hrebentsjoek, een dorpsfunc tionaris, en samen liepen ze deze man achternamaar alle mensen liepen met hem mee en lieten niet toe dat hij gearres teerd werd; we zeiden dat hem niets verweten kon worden, omdat wij hem gevraagd hadden het lied op te nemen. Ons schoolhoofd, Mi- chailo Didoech en de voorzit ter van de Dorpsraad, kame raad Ivan Vasiljevitsj Klapt- soenjak, zitten iedere dag in het theehuis wodka te drinken in plaats van te zorgen dat alles in ons dorp in orde is, want we hebben geen brug gen, die zijn een jaar geleden door de overstroming wegge spoeld, en niemand zorgt er voor dat er wegen worden ge- bou wdzodat er ordeeen weg en bruggen in het dorp zijn. Tot nu toe hadden we het nog nooit meegemaakt dat men sen van de kerkgrond werden weggetrokken" De draak U ziet het, naast de naieve schil derkunst bestaan er ook naïe ve protestbrieven. Een geheel andere reactie, namelijk een gedicht dat aan Valentyn Mo roz werd opgedragen, kwam van de jonge dichter Hryhir Tsjoebaj.Het heet ,Jiosmach - 1970". Onze huizen en tempels staan in de vallei en hoog op de heuvel zit een draak, die in de vallei kijkt en paaseieren schildert zodat ze in de vallei zullen den ken dat de draak een dorpsgenoot Ook deze keer zat hij te schilde- en als kleffe kleibollen rol den de eieren naar ons omlaag We renden hals over kop naar het tuinhek om ze beter te kunnen zien en zagen dat op ieder paas- LEIDEN - Twee Hansen van Dam stonden zater dagavond al heupzwaai end op het podium van de Leidse Schouwburg, te weten de theaterdirecteur en de gemeentebestuur der. Ze waren tot de dans uitgenodigd door vrou welijke leden van een folkloristisch gezelschap uit Tahiti, dat op het LEIDEN - Dank zij de vele ac tiviteiten rond het orgelfonds van de Hartebrugkerk. is het mogelijk dit fraaie orgel nu te restaureren. Dit betekent dat organist Johan Schmitz onvermoeibaar door gaat met zijn concertorganisatie, maar zijn instrument nog min stens een jaar zal moeten missen. Gisterrhiddag was in deze kerk de Koninklijke Zangvereniging "Rotte's mannenkoor" onder leiding van René Verhoeff het middelpunt van een te kleine schare luisteraars. Voorop gesteld dat het koor werkelijk prachtig materiaal heeft, en dat een diri gent zich geen betere koordiscipline zou wensen. Zoals alle man nenkoren heeft het een bepaalde stijl van zingen die overgewaaid is met het beroemde Kozakkenkoor, dat het vooral moet hebben van de volksmuziek, speciaal de Russische. Zo ook deze Rotter damse mannen, die in de volksmuziek uitblonken. Daarin kon den zij al het effect kwijt dat het in dit soort muziek goed doet. Tochisereen "maar": een van stilistische aard. Palestnna hoorde niet in deze stijl van zingen thuis. Er zijn voorbeelden te over van hoe het wél moet: lichter, subtieler en strakker. Negro spirituals zijn veel gehoorde programma-onderdelen, en vaak ook van mannenkoren. Maar juist deze gestileerde bewerkingen doen af breuk aan de geschiedenis, waaruit ze zijn ontstaan. Dit is geen verwijt aan koor of dirigent, maar aan de bewerkers van deze muziek. Aan de andere kant: het is dit mannenkoor aan te zien met hoeveel toewijding het zingt en dirigent René Verhoeff heeft inderdaad een brede programma-basis gevonden, die lovenswaardig is. En, het wordt nog eens gezegd, koordiscipline zoals "Rotte's man nenkoor" liet horen, kan slechts het resultaat zijn van gedegen studie en hard werken. BEP RIJNDERS Bij Onafhankelijk Toneel LEIDEN - Eén van die zich niet makkelijk laten schrijven. Het 'Onafhankelijk Toneel' met 'De Sloppengarga', de eerste versie van Tm Dichicht der Staedte' van Bertolt Brecht. Handelend over de familie Gar- ga; vol tegenstellingen, inconse quenties, onverklaarbaarheden en schijnverworvenheden. Zo ook het streven naar betere le vensomstandigheden in een sterk veranderende wereld. De plaats daarin van George Garga, Sehlink, Marie Garga en Jane. Eerst iets over de dramatische in terpretatie door het 'Onafhanke lijk Toneel' uit Rotterdam, dat za terdagavond voor een vrijwel uitverkocht LAK-theater speel de. 'Hedda Gabler' en 'Godot' hadden reeds zeer nadrukkelijk de theatervorm geschetst, waarin het 'Onafhankelijk Toneel' tracht haar symbolieken en dialogen op het publiek over te brengen. Datzelfde was ook nu weer zeer na drukkelijk merkbaar. Daar is een vorm van ingehouden spelen; het vermijden van werkelijke emo ties en tegelijkertijd ondubieus conflictsituaties afbakenend die bijzonder aanspreekt. Vooral Kees Hulst (George Garga), Els Ingeborg Smits (Sehlink) en Miijam Koen (Jane) vormen met hun toneelspel illustraties van deze, haast unieke benadering van het fenomeen 'toneel'. In re latie tot Brecht ontstaat dan een overmatig spanningsveld, dat slechts doorbroken lijkt te kun nen worden, wanneer de auteur woordspelingen in zijn verbaal gegeven heeft verweven. Het lijkt op een adempauze. Het door Bertolt Brecht gedeelte lijk in 1921 in Augsburg geschre ven stuk, werd pas in 1923 in München onder de titel Tm Dic- kicht' voor de eerste maal opge voerd. Dat het in 1979, meer dan V GAAT HÉ£AU-r i/AN KQNIbi& MAAC STAP. ogenblik door ons land zwerft. Dat werd lachen geblazen dus, hoewel gezegd moet worden dat de politicus Van Dam zich nog soepeler tegenover zijn donkero- gige dame opstelde dan de door stramheid gehinderde schouw burgbaas. Het vrolijke gestoei van de Polyne siërs met het publiek, dat overi gens in groten getale was komen opdagen, gaf eigenlijk al het ka rakter van de voorstelling van "Tahiti Nui" aan. Een wat com mercieel getinte en nogal rom melig in elkaar stekende show, waarvan men haast zou kunnen denken dat zij er toe moet dienen om het toerisme naar het paradij selijke eilandenrijk in de Stille Zuidzee te helpen bevorderen. Een grote advertentie van een nog grotere luchtvaartmaatschappij in het programmaboekje neemt dit vermoeden uiteraard niet weg. Trouwens, het geleur met grammofoonplaten bij dit soort voorstellingen wekt bij sommige theaterbezoekers ook steeds meer wrevel op. Maar goed, de show op zichzelf had puur danstechnisch gezien even weinig om het lijf als de meisjes van het gezond ogende gezel schap in enkele nummers. Een paar leuke theatertrucjes konden de verveling, die de steeds her haalde, vanuit het bekken voort komende bewegingen op het laatst toch wel opriepen, nauwe lijks verdrijven. Een aantal knappe, individueel geleverde prestaties uitgezon derd, was het bonte en met een vleugje erotiek vermengde spek takel als geheel te vlak om er op getogen van te raken. Onge dwongen presentatie die zonder enige pretentie was, betekende wel een pluspunt. PIETER C. ROSIER ggM VffOJ.1JKÊ ■0OOC SCHAP \ooe HET VOLK ik wil oe wier stoeeai^ FRIEDA, f-/,AAe HES .JE ©Ajr FRED BASSET Ik bm niet 2o hard vooruit in de modder De avonturen van Jommeke Agenda vijftig jaar later, nog wordt ge speeld, bewijst de dramatische geslaagdheid van het stuk. Dat juist het 'Onafhankelijk Toneel' voor 'De Sloppengarga' heeft ge kozen en niet voor een bij het publiek bekender stuk van deze in 1898 in Augsburg geboren zoon van een papierfabrikant, te kent de uitdaging, welke het On afhankelijk Toneel is aangegaan. Juist omdat het zo intens moeilijk is om Brecht ook nu nog de ge loofwaardigheid te laten behou den, die deze toneelauteur ver dient, is een grote mate van inle ving en motivatie onontbeerlijk. Acteurs en actrices van het O.T. hebben bewezen hun respectie velijke verantwoordelijkheden ten opzichte van Brecht en zijn verbaal gegeven te kennen. Die keuze verplicht. Het creëert bij het publiek een bepaald ver wachtingspatroon. Men weet dat. BERT KOEKEBAKKER Leidse bioscopen LUXOR: "De gendarme ziet ze vliegen", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zon. 2.30, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, a.l. CAMERA "Once upon a time in the West", dag. 8.00 uur, za. 2.00 en 8.00 uur, zon. 1.00 en 8.00 uur, 12 jaar. LIDO 1: "The deer hunter", dag. 2.30 en 8.00 uur, zon. 2.30, 8.00 uur. 16 jaar. LIDO II: "Blood relatives", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zon. 2.30, 4,45, 7.00 en 9.15 uur, zon. 2.30,4.45,7.00 en 9.15 uur 16 LIDO III: "Outrageaous", do. vr. ma. en di. 2.30 uur, dag. voorts om 7.00 en 9.15 a.l. Kindermatinee: "Tom en Jerry", za. zon. woe. 2.30 uur, zon. ook om 4.45 uur, a.l. TRIANON: "Juliana en 70 bewogen ja ren", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zon. 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur, a.l. REX: "Met hand en mond", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zon. 2.30, 7.00 en 9.15 Bioscopen Alphen EURO I: "Juliana en 70 bewogen jaren", dag. 1.45, 6.45 en 9.00 uur, zon. 1.45,4.00, 6.45 en 9.00 uur. a.l. Nachtvoorstelling: "Kamermeisjes staan voor u klaar", za. 0.15 uur, 16 jaar. EURO II: "Oom Ferdinand en de tover- draak", za. zon. en woe. 1.30 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Magnum force", za. 0.15 uur, a.l. EURO III: "The deer hunter", dag. 1.30 en 8.00 uur, zon. 1.30 en 8.00 uur, 16 jaar. Nachtvoorstelling: "Big bed mama", za. 0.15 uur, 16 jaar. EURO IV: "De gendarme ziet ze vlie gen", dag. 1.45,6.45 en 9.15 uur, zon. 1.45, 4.45, 6.45 en 9.15 uur, za. 0.15 uur. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Grease", vr. 7.00 u 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 uur, ma. 4 7.00 uur, a.l. "Blazing saddles", v Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Jngevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Kinderafdeling: dag. Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patièn zijn de bezoekuri Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 1 en van 18.30-18.45 uui iezoek aan ernstige patiënten-jNiinneer' voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). l. 9.15 u B.OOt (^udCriTieuiu& 30 april 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Volgens berichten uit Odessa is de schouwburgzaal der kleine Russische stad Kowno in het gouvernement van Poéltawa het tooneel geweest van ernstige wanordelijkheden. Men stond op het punt het drama Natalia van Poéltawaop te voeren, toen een politie-agent de ver tooning kwam verbieden we gens "politieke strekkingen"De toeschouwers protesteerden, maar de agent bleef bij het ver bod "in naam der wet". Daarop barstte eene onbeschrijfelijke wanorde los, eenige jongelieden sprongen op het tooneel, grepen den politiedienaar vast en wierpen hem de deur uit, terwijl het volk schreeuwde: "Weg met den hond! slaat hem dood!" Weldra werd de schouwburg omringd door gendarmen en soldaten en een officier der gen darmerie verklaarde, dat alle aanwezigen in hechtenis waren genomen. Plotseling knalde een revolverschot in de nabijheid van den officier en een stem riep: "Vrienden, men schiet op ons," ofschoon niet gebleken was, dat het schot door een gen darme of soldaat was gelost. De jongelieden wierpen zich op den officier, de gendarmen trokken hunnen sabels en er begon een bloedig gevecht. Een groot aan tal der aanwezigen werd in hechtenis genomen. Zij zullen in staat van beschuldiging wor den gesteld wegens het bevorde ren van nihilisme. Vijftig jaar geleden: - De Nederlandsche gezant te Praag dr. H. P. N. Muller van Werenrycke is op zijn verlofreis naar Gardone in Noord-ltalië bestolen voor een bedrag van 7000 kronen en 3000 lire. Men vermoedt, dat het vertrek van den gezant met den Parijschen trein de aandacht van den dief heeft getrokken, omdat het ge zant schapsper soneel dr. Muller, die in gezelschap reisde van prinses Von Loewenstein, uit geleide deed en bovendien op zijn coupé een papier was ge plakt met de mededeeling "gere serveerd voor den Nederland- schen gezant". Kort na het ver trek van den trein liep de gezant naar het restauratierijtuig zonder echter zijn coup'é door den conducteur te laten afslui ten. Toen hij later terugkwam, bleek een koffertje te zijn open gebroken en daaruit het ge noemde bedrag te zijn ont vreemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 19