■SBB VOlfü D§ dtf fe@§üV lh)®tf ©©fa dtem sMtf dl© Vtaidteff (pffop ZATERDAG 21 APRIL 1979 PAGINA 2'f) .w De recente ontwikkelingen binnen de Islam hebben de aandacht gevestigd op landen als Iran en Pakistan. Die ontwikkelingen gaan gepaard met grote politieke en so ciale onrust en krijgen, met name in Iran, een extra di mensie door de Westerse belangen en de nabijheid van de Sowjet-Unie. Tussen Pakistan, Iran en Rusland ligt Afghanistan, een land dat maar weinig Nederlanders zich van de aardrijks kundeles zullen herinneren. Een land met een belangrij ke strategische positie, ingeklemd tussen het Midden- Oosten, het Indiase sub-continent en Rusland. Hieronder volgt het relaas van een maand reizen in Af ghanistan en een - daaraan voorafgaand - kort bezoek aan Iran. Reizen door Iran was eind 1978 geen pretje. We hebben dan ook overwogen om vanuit Turkije direct naar Afghanis tan te vliegen, maar de ver halen van andere reizigers waren niet al te verontrustend en onze nieuwsgierigheid wél groot. Het land was erg onrus tig door demonstraties en stakingen, maar de "vreem delingenhaat" was nog niet le ve n sge vaarli j k De treinreis naar Teheran ver liep met horten en stoten. De gebruikelijke drukte die je in het Midden-Oosten op sta tions aantreft, misten we in Iran. Er hepen steeds méér soldaten dan burgers rond. De trein bereikte zijn eindpunt aan de grenzen van Teheran in plaats van op het hoofdsta tion. Oorzaak: staking van het stationspersoneel. Achter op een vrachtwagen reden we toen de hoofdstad binnen. Overal zag je tanks en militai re vrachtwagens met daarin mitrailleurs; daaromheen militairen met de bajonet op het geweer. Er ging een ge weldige dreiging vanuit. Lo pend door de hoofdstraten zagen we voortdurend jonge ren met een of meer li chaamsdelen in het verband. Westerlingen werden erg on vriendelijk behandeld. We kregen stenen tegen ons aan gegooid, koopwaar werd ons toegesmeten en jongeren lie pen met opzet tegen ons aan. Gezien de omstandigheden be sloten we direct door te rei zen. Toen we na een tocht van 17 uur in Mashad aankwa men. was de avondklok al in gegaan en moesten we tot 's morgens 6 uur op het bussta tion rondhangen. Mashad, dicht bij de Afghaanse grens leek nog explosiever dan Teheran. Overdag waren er voortdurend demonstra ties - die wij zorgvuldig ver meden - en 's nachts lagen we te luisteren naar geweer- en mitrailleurschoten. Toch werden we er veel vriendelij ker behandeld, waarschijn lijk omdat de westerse ge meenschap er veel kleiner is. Intussen is de Sjah weg, Baktiar weg en Chomeini aan de macht. De oppositie zit elkaar in de haren en het land is een organisatorische en economi sche chaos. Als we nii terug moesten, zouden we van Af ghanistan naar Turkije vlie gen. Herat En dan zijn we in Afghanistan. Een land dat bijna 1200 km lang en 800 km breed is. De ene helft bestaat uit heuvels en hooggebergte, met daar tussen vruchtbare valleien, de andere helft uit een woes tijnvlakte. De 15 miljoen in woners zijn te verdelen in een groot aantal etnische groepe ringen en stammen. Hoofd talen zijn Pashto en Perzisch, maar je kan er gelukkig ook met Engels terecht. De eerste plaats die we aandoen is Herat, 15 km. van de Irane se grens. De westerse invloed is er klein. Bijna geen verkeer, alleen maar laagbouw, man nen gekleed in een soort p.vama's, veel tulbanden en d e vrouwen van top tot teen in de sluiers. Het is een ideale plaats om te winkelen en menige reiziger schaft zich hier een aangepas te garderobe aan. Een echt trekkersparadijs met veel goedkope hotels en restau rants. De enige weg (met bestrating) tussen Herat en de hoofdstad Kabul loopt door zuid-Af- ghanistan, en bijna al het ver voer gaat via deze route. Om wat buiten de toeristische pa den te treden, besluiten wij de noordelijke route te nemen. Een aparte toestemming van politie en toeristen-organisa tie is dan noodzakelijk. En zo stonden we dan 's mor gens om 6 uur, wat onzeker vanwege al het onbekende, bij een felbeschilderde, tot bus omgebouwde vrachtwa gen. De sfeer op zo'n moment is iets om nooit te vergeten. Een door lage gebouwtjes omgeven parkeerterrein, waar een paar "bussen" en trucks staan; overal Afgha- nen, hoofd en schouders met doeken omwikkeld tegen de ochtendkou, gehurkt bij hun bagage; de meesten, wij ook, hurken rond een theehuisje; je warmt je handen aan het potje thee en het versgebak ken, nog warme brood en probeert met een beetje En gels en je handen en voeten wat uit te leggen aan de meest nieuwsgierigen. Proppen Als dan na lang wachten de bus is aangeduwd, worden de rei zigers op de bankjes gepropt; een streep bank in je rug en onder je, geen beenruimte en links en rechts mensen tegen je aangepakt. Zelfs op de voorbank zit iedereen zo dicht op elkaar, dat je goed moet kijken wie nou eigenlijk de bus bestuurt. Direct na He rat houdt de bestrating op en de "weg" is dan zo slecht en smal dat het 9 uur duurt voor dat we in het eerstvolgende dorp zijn. 110 km. verder. Na Herat houdt niet alleen de weg op maar ook veel andere zaken die wij als normaal er varen zijn afwezig. Toiletten en riolering bestaan niet, stromend water is een zeld zame uitzondering en ge vaarlijk om te drinken, elek trisch licht is er niet en slapen doe je op de grond. Met nog vier Europeanen huren we een kleine ruimte in een soort herberg. Het eten be staat uit gebakken rijst met rozijnen en een schaaltje met gekookt vlees in jus. Honger maakt rauwe bonen zoet. In de herberg staan lange rijen tafels, met tapijten bedekt. Daarop zitten de gasten in kruiszit hun maaltijd te ver orberen en hun thee te drin ken. Om 9 uur gaan de petro leumlampen uit en legt ieder een zich op de tafels te rusten. In verband met de conditie van de weg gaat het vervoer ver der in kleine trucks met vier- wielaan drijving. Het land schap is erg ruw, woestijn achtig. Zo af en toe komen we door kleine nederzettin gen en in de buurt daarvan is het land bewerkt, alhoewel er in dit seizoen niets op groeit. Geregeld zien we tentenkam pen van de Kuchi's, het no madenvolk, kamelenkarava- nen en grote kudden schapen en geiten. Politiek Bala Murgab, het volgende dorp, blijkt in een feeststem ming te verkeren. Gevierd wordt dat Afghanistan een nieuwe vlag heeft. Een rode vlag, de kleur in overeen stemming met de politieke richting van het regime van president Noor Mohammed Taraki. In april '78 vond de - bloedige - coup plaats, die de huidige machthebbers in hun zetels plaatste. Voor de bui tenwereld heet het regime niet aan een van de grote machten gebonden te zijn, maar de realiteit is anders en wordt eigenlijk nauwelijks verhuld. Dat levert een aantal grote problemen op. De "regering" wil een sterk centraal gezag en van oudsher hebben Af- ghanen daar weinig mee op gehad. Stam- en familiever banden staan voorop en de groeiende onlusten in delen van het land wijzen erop dat het streven naar centralisme alleen met militaire macht kan worden doorgedreven. Daarbij komt dat praktisch alle Afghanen Moslems zijn i het i hun ernstige bedreiging 1 religie ervaren. Van meer dan één kant hoorden we dat het regime ook niet veel steun heeft onder de be volking. Naast eerder ge noemde redenen speelt een rol dat er geen "arbeider sproletariaat" in de klassieke betekenis van het woord is. Weliswaar is de meerderheid van de bevolking arm en leeft, naar onze maatstaven, in be hoeftige omstandigheden, maar van massale uitbuiting is geen sprake. We hebben weliswaar niet de indruk gekregen dat de wei nige welvaart die er is nou zo eerlijk verdeeld wordt, maar de verschillen tussen rijk en arm zijn er klein, vergeleken met andere landen. Op weinig subtiele manier pro beert het regime zijn aanhang te vermeerderen. Het lijkt ons echter onmogelijk om wie dan ook te overtuigen met de rethonek en demagogie waarmee je via kranten, pamfletten en radio gecon fronteerd wordt. De maatre- (oj(9> Ochtendstemming in Afghanistan: het ontbijt wordt buiten genuttigd gelen die de regering neemt getuigen wel van goede be doelingen, maar lijken te drastisch, te slecht getimed en uitgevoerd. Een ambitieus plan voor scholenbouw wordt opgezet, maar er zijn geen le raren; het - nogal corrupte - ambtenarenapparaat wordt vernieuwd, waardoor veel know-how verdwijnt. De po litieke kleur van de nieuwe en gepromoveerde ambtenaren maakt hun geloofwaardig heid niet groot. Agrarische gebieden worden in hoog tempo toegankelijk ge maakt door nieuwe wegen. Dit heeft een soort klein-ko- lonialisme tot gevolg; goed kope agrarische produkten worden afgevoerd en dure consumptie- en eindproduk- ten aangevoerd. De regering blunderde met de wettelijke begrenzing van de bruidschat (maxi maal 300 Afs. 18,-). Toen de maatregel werd af gekondigd in de krant waren we in Herat getuige van de geweldige hilariteit die onder de mannen ontstond. Ieder een sloeg meteen aan het re kenen hoeveel vrouwen hij zich nu wel niet kon veroorlo ven; de normale bruidschat kan immers vele tienduizen den Afs. bedragen (een af- ghani is plm. 6 ct.). Eeuwen oude gebruiken doorbreekt je niet met een wetje. De regering wint niet veel me destanders met de propagan da en haar maatregelen. De geweld adige onlusten in de len van het land, de bomont ploffingen, de gevangenzet ting van politieke tegenstan ders, de avondklok, dit alles geeft aan wat er eigenlijk aan de gang is: een keiharde strijd om de macht waarbij er voorlopig alleen maar verlie zers zijn. Gezinsleven Van dit alles merkt de gewone toerist maar heel weinig. In sommige gebieden verstoort het militair machtsvertoon het straatbeeld nogal, maar als je net in Iran geweest bent kan weinig op dat gebied je nog imponeren. Je reist door een land met een fascinerend landschap, schilderachtige dorpen en een vriendelijke, weinig opdringerige bevol king. Het is het enige Islam land dat w(j bezochten, waar westerse vrouwen onge stoord op straat kunnen lo pen. Verbazingwekkend als je naar de positie van de Af ghaanse vrouw en het ge zinsleven kijkt, maar teke nend voor het respect van de Afghaan voor andermans vrijheid. Binnen het traditionele fami lieverband bestaat er nauwe lijks vrijheid en speelt de vrouw een uitermate onder geschikte rol. Dat is bij de ge boorte al duidelijk. Wanneer er een jongen geboren wordt is er feest, terwijl bij de ge boorte van een meisje de va der zelfs geen prijs stelt op fe licitaties. Binnen het gezin is de stamvader de belangrijk ste persoon. Hij neemt de be slissingen en beheert de fa- miliekas. In die kas wordt al het inkomen van de getrouw de en ongetrouwde zoons verzameld. De vader beslist hoe hoog het zakgeld zal zijn en welke aankopen er gedaan mogen worden. De schoondochter, die na het huwelijk bij de familie van de man komt wonen, komt on der het gezag van schoon moeder te staan en wordt ge drild in het huisvrouw en moeder zijn. Al met al is het leven van een vrouw weinig rooskleurig. Al bij haar ge boorte is ze tweede keus het geen in onderwijs en opvoe ding tot uiting komt: dan wordt ze uitgehuwelijkt en komt onder het gezag van de schoonmoeder, met natuur lijk absolute gehoorzaamheid aan de man. De enige moge lijkheid om haar positie op te vijzelen is het leven geven aan een aantal zoons. Dat wordt door iedereen erg gewaar deerd en bovendien kan ze dan t.z.t. zelf schoonmoeder worden. Natuurlijk staat ook in Afgha nistan de tijd niet stil; verbe terd onderwijs van man en vrouw heeft de positie van de vrouw veranderd en het ge zinsleven gedemocratiseerd. Het uit elkaar vallen van het familieverband door o.a. de trek naar de grote stad heeft hier ook toe bijgedragen. Nog steeds echter geldt: Vaders wil is wet! Kabul De noordelijke route eindigt in Kabul, de hoofdstad van Af ghanistan. Een relatief mo derne stad met westerse pro dukten in overvloed; je kan er zelfs Drum en Samson krij gen. Een plaats ook met dok toren en medicijnen, zodat alle reizigers de diverse aan doeningen behoorlijk kun nen behandelen. Met de hy giëne en de gezondheid is het in Afghanistan namelijk slecht gesteld, waardoor spe ciaal de conditie van maag en darmen tot een vast onder werp van gesprek horen. Iedereen wisselt informatie uit over "betrouwbare" restau rants en hotels, en als je niet zeker bent neem je je eigen bestek mee en spoel je alles af met kokende thee. Dat klinkt zorgwekkend, maar als je bij het begin van de reis de beno digde injecties haalt, informa tie inwint en je bepaalde hy giënische voorzorgsmaatre gelen eigen maakt, valt het allemaal best mee. De landen in het midden-oosten en Azië zijn nou eenmaal geen vakan tielanden voor iemand van de warenwet. In Kabul zijn we in de gelegen heid om een aantal buzkashi- spelen mee te maken. Het is een sport die wordt vergele ken met het Engelse "polo", maar in onze ogen lijkt het meer op rugby te paard. De grootte van de teams is aan partijen overgelaten en va rieert tussen de 30 en 100 rui ters. De bedoeling is dat het ene team het kadaver van een geit, schaap of kalf in de doel- cirkel van het andere team deponeert. Spelregels lijken er niet te be staan, maar het schijnt dat bij ten en slaan verboden is. De confrontatie van de teams levert een spectaculair schouwspel op. Twee maal dertig minuten wordt er mee dogenloos gestreden om ie dere vierkante meter grond. Paarden en bijrijders zie je voortdurend in het gewoel ten onder gaan en af en toe moet het publiek vluchten omdat het strijdgewoel zich temidden van hun zitplaatsen verplaatst heeft. Wat dat be treft zaten wij veilig. Toeris ten mogen niet op de normale goedkope plaatsen zitten, maar zijn verplicht de eretri bune te bevolken en daarvoor twintig gulden neer te tellen. Vallei We blijven na Kabul nog een week in de prachtige Bamyan vallei. Je vindt daar 's werelds grootste boedha's, uitgehou wen in een steile rotswand. Het is een van de weinige overblijfselen van het Boed- hisme, dat rond het begin van onze jaartelling de nationale godsdienst in Afghanistan Het wordt flink koud op de hoogvlakte en we besluiten warmer oorden op te zoeken. We reizen naar Jallalabad, maar dat blijkt niet zo'n ver standige keus. Het is een van de verzetshaarden tegen het regime van "The glorious lea der" Taraki en net als bij het binnengaan van Kabul wordt iedereen er op wapenbezit gecontroleerd. Er is een avondklok en er lopen erg veel militairen rond. De plaatselijke bevolking trekt zich van beide weinig aanr maar wij hebben in de afgelo pen maanden meer tanks en militairen gezien dan ons lief is en reizen door naar vrediger oorden. Afghanistan, een bijna vergeten land met erg veel economi sche en politieke problemen. Daoud, met zijn op het westen gerichte politiek kon geen rust en vooruitgang brengen en zijn opvolger, Noor Mo hammed Taraki, lijkt daar ook niet in te slagen. Een fas cinerend land, met een be volking met een sterk eigen karakter. Alweer een land waarvan je hoopt dat het een stabiele re gering kan vinden die de ba sisvoorwaarden van het be staan kan verbeteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29