'Ik voel me een soort ere-jood5
'Om het geld hebben
we het niet gedaan5
toegeljcht
[fl^Rrggramma i
Extra programma's
rond 'Holocaust'
WOENSDAG 18 APRIL 1979
Holocaust-acteur Fritz Weaver:
(Van onze speciale verslaggever)
Evert van Tijn)
NEW YORK (GPD) - Holocaust is
een hoogst succesvolle serie.
Niet alleen in termen van kijk
cijfers en verkooprecettes. Ook
de professionele waardering
heeft Holocaust niet links laten
liggen. De Amerikaanse televi
siewereld schonk de serie niet
minder dan acht „Emmy's", een
onderscheiding welke verge
lijkbaar is met de Oscar in de
filmwereld. En die acht onder
scheidingen betekenden dat er
nog eens acht, die ook op de
voordracht stonden, moesten
wbrden afgewezen. Nooit tevo
ren kreeg een produktie zoveel
eer in Amerika.
Er waren Emmy's voor Michael
Moriarty, die de SS'er Dorf
speelde, voor Meryl Streep die
Inga Helms-Weiss vertolkte, voor
Blanche Baker als de jonge Anna
Weiss. De twee producers Her-
bert Brodkin en Robert Berger,
werden ook al met een Emmy
verrast, net als regisseur Man-in
Chomsky en schrijver Gerald
Green. Tenslotte was er nog een
Emmy voor de montage.
Geen onderscheiding was wegge
legd voor Fritz Weaver in zijn rol
van Josef Weiss. De beminnelij
ke. rijzige arts die in het getto van
Warschau zulk moedig werk ver
richtte, en in Ausbhwitz om
kwam. Weaver is Holocaust nog
lang niet vergeten, al is het on
derhand bijna twee jaar geleden
dat hij er aan meewerkte. Sinds
dien heeft hij al weer twee to-
neelprodukties achter de rug, één
televisieserie en speelt hij in Ar
thur Millers' toneelstuk „The
Price", dat een paar dagen gele
den in New York in première
ging.
Weaver is 54 jaar. en staat onder
hand bijna 30 jaar op het to
neel.
„De laatste tien jaar zijn het eigen
lijk meer films geweest. Daarvoor
stond ik vaker op Broad-
Tussen de repetities - twaalf uur
per dag - voor de hernieuwde uit
voering van The Price slaagt hij
erin wat tijd vrij te maken.
Meer begrip
Raakt een ervaren acteur als u
nog betrokken bij een onderwerp
als Holocaust?
Jazeker, heel erg zelfs. Ik heb het
gevoel dat ik door het spelen van
de rol van Josef Weiss de Israëli's
beter ben gaan begrijpen. Hun
hardnekkigheid, koppigheid. Ze
willen gewoon dat er nooit meer
iets als Holocaust kan gebeu-
keer toe graven op het joodse
kerkhof geschonden".
Wisf u veel over de joden en de
vernietigingskampentoen u de
rol accepteerde en het script voor
de eerste keer las?
..Ik wist dat het bestaan had. Er is
vrij veel over gepubliceerd hier,
er was het een en ander over be
kend. Maar het was rationele
kennis, zonder verder inzicht.
Maar daar heeft de serie verande
ring in gebracht. Toen ik het
script las. wist ik dat het een be
langrijk document zou gaan wor
den. dat het een goede serie zou
zijn. Maar dat de reactie zo groot
zou zijn. en dat er zo'n controver
se rondom zou ontstaan had ik
niet verwacht. Ik had ook niet
verwacht dat er zoveel belang
stelling voor zou zijn vanuit Eu
ropa"
waarom Holocaust met een soap
opera vergeleken wordt. Het is al
ellende wat de klok slaat, en je
kan niet zeggen dat het ooit grap
pig of belachelijk wordt. Of men
moet bedoelen dat Holocaust niet
gruwelijk genoeg was".
Feestdag
Soap-opera
de joden min of meer in goed ver
trouwen, gelovend dat de men
sen zo slecht niet konden zijn, de
dood tegemoet is gegaan. Nu kan
ik me heel goed voorstellen dat
het lang duurt voor ze iemand
vertrouwen schenken".
.Tijdens de opnamen in Wenen
bleek het antisemitisme nog ac
tief. Die weken zijn er tot twee
als c
„Samen met Brodkin ben ik door
de BBC geïnterviewd De reacties
op de uitzending waren voor ons
ongelooflijk. De critici spraken
van een „soap-opera", dat zijn de
middagseries op de televisie,
luchtig romantisch amusement.
Maar de gewone kijkers waren
erg getroffen. Ik begrijp echt niet
„Maar het is nu eenmaal onmoge
lijk in een gedramatiseerd spel de
werkelijkheid na te bootsen. De
kern van drama is dat je rekening
moet houden met je publiek, dat
moet blijven kijken. Misschien
dat de bijrollen en de figuratie
onvoldoende waren. Ik weet het
niet. Uitgeteerde mensen, dat
maakt het moeilijk voor het
publiek zich te identifice-
,Wat ik niet begrijp van al die kri
tiek op Holocaust, is dat men niet
blij is dat er eindelijk over ge
praat wordt, er belangstelling
voor bestaat. Ik ken heel wat
mensen, ook joodse gezinnen,
waar de kinderen dachten dat
Holocaust een feestdag was".
,Voor mij heeft de serie iets bijzon
ders gehouden. Ik speelde een
vader die erg veel van zijn gezin
hield, en die rol heeft me een ge
voel van solidariteit met de joden
gegeven. Ik voel me bijna, ook
door de reacties die ik heb gekre
gen, een soort ere-jood"
Holocaust-producer Herbert Brodkin:
NEW YORK (GPD) - Wat er
ook over Holocaust ge
zegd en geschreven wordt,
het staat nu al vast dat de
gedramatiseerde en gero
mantiseerde Amerikaanse
versie van wat de nazi's de
„Endlösung der Juden-
frage", de definitieve op
lossing van het joden
probleem, noemden, de
geschiedenis in zal gaan
als de meest besproken
televisieserie aller tij
den.
,De grootste fout die NBC bij Ho
locaust gemaakt heeft, is dat ze er
ooit aan begonnen zijn", schreef
Elie Wiesel daags na de eerste uit
zending van de serie in de New
York Times. Wiesel heeft vele
boeken over de vernietigings
kampen op zijn naam staan, ge
schreven op grond van zijn eigen
lijfelijke ervaring en is in New
York hoogleraar in de geesteswe
tenschappen. Hij mocht er dus
wat over zeggen. En zijn mening
werd door velen gedeeld. Maar
vernietigender dan Wiesel heb
ben weinigen hun oordeel over
de zeveneneenhalf uur lange se
rie onder woorden gebracht
„Onwaar, kwetsend, goedkoop;
als televisieproduktie is de film
een belediging voor degenen die
omkwamen en voor hen die in le
ven bleven. In tegenstelling tot
de titel die hij draagt, gaat dit
„docu-drama" niet over datgene
wat sommigen van ons zich als de
Holocaust herinneren".
De TROS begint maandag 23 april
met de uitzending van „Holo-
caust" in Nederland. Zo'n veertig
landen gingen ons voor. Van onze
naaste buren waren dat, afgezien
van Duitsland: Belgiè, Engeland,
Frankrijk, Zweden, Denemarken
en Oostenrijk.
Ook Nederland krijgt vier avonden
Holocaust. Een woord dat letter
lijk „brandoffer" betekent en dat
het symbool is voor de dood die
de nationaal-socialisten zes mil
joen joden aandeden. In speciale
vernietigingskampen, waarvan
Auschwitz slechts het bekendste
is, maar ook zomaar op straat, in
een massagraf ergens in een dorp
in Polen of Rusland, het aantal
gebruikte technieken is onein
dig.
„Holocaust werd gemaakt omdat er
bij de Amerikaanse commerciële
televisiegigant NBC iemand was
die vond dat er eens iets aan ge
daan moest worden. NBC deed
dat zelf niet, een produktiemaat-
schappij kreeg de opdracht. Titos
Productions van Herbert Brod
kin en Robert Berger. Brodkin is
de man die zich met de inhoud en
de vormgeving bezighoudt. Hij
heeft het niet over een drama-se
rie, of over een docu-drama, maar
over een „show". Dat is zijn vak
televisieshows maken, en sinds
1954 heeft hij er zo'n slordige 500
voortgebracht.
„Iedereen had Holocaust kunnen
maken. Het waren nu toevallig
Amerikanen, maar voor hetzelfde
geld waren het Chinezen ge
weest; als je maar genoeg talent
hebt. Of je iets dergelijks kunt
maken, hangt samen met begrip
voor het onderwerp, het vermo
gen dat begrip te vertalen in een
goed geschreven scenario en dat
dan weer omzetten in goed
geënsceneerde, goed opgezette
filmbeelden. Daar heb je talent
voor nodig en, geloof me. dat
hebben wij in huis. Op dit kan
toor ontstaan de beste shows die
de televisie in jaren heeft gehad.
Ik maak er niet zoveel meer als
vroeger. Je wordt ouder, selec
tiever en ik ben erg onafhankelijk
en erg rijk. Ik doe waar ik zin in
heb".
- Waarom bent u dan aan Holo
caust begonnen? U heeft er ten
slotte behalve veel kijkers ook een
ongelooflijke hoeveelheid kritiek
mee binnengehaald.
Dochters
„Ik liep er al jaren mee rond. met
het plan er eens wat mee te doen.
Toen belde NBC, ruim drie jaar
geleden. En ik zei ja, omdat ik
vond dat mijn dochters moesten
weten wat er gebeurd is. In Euro
pa zal het wel net zo zijn, in de
geschiedenisles wordt het zo
goed als overgeslagen"
„Nou ja, eigenlijk vonden we dat
het erg geschikt was om te dra
matiseren. Een jaar of twintig
geleden heb ik eens een pro
gramma van anderhalf uur ge
maakt, gedramatiseerd, over het
Neurenberger proces, waar de
nazi's veroordeeld zijn. Negentig
minuten was te kort om op de jo
denvervolging in te gaan, maar
het bleef bij een voornemen daar
wat aan te doen. Tot NBC ons de
kans bood. Waarom NBC het
wilde hebben? Er was iemand die
vond dat het moest. In elk geval
niet omdat de concurrentie Roots
had. Iedereen verwachtte dat
Holocaust, wat kijkcijfers betreft,
een mislukking zou worden. Ook
dat was dus niet het motief'.
„Er is hier niet eens zoveel kritiek
geweest. In New York wel, maar
daarbuiten is het geprezen. Voor
al Jerry, Gerald Green, de schrij
ver, is in de kritiek enorm aange
pakt. Ik vind - en de belangstel-
ADVERTENTIE
ling voor Holocaust bewijst het -
dat hij opmerkelijk goed werk
heeft verricht. Het zijn vooral be
krompen geesten geweest die
hem hebben aangevallen"
.,Om het geld hebben wij het niet
gedaan, we zijn NBC zelfs nog
geld schuldig voor Holocaust
Het is dan ook grappig om te ho
ren dat je het om de winst hebt
gedaan, of dat de show door Mos
kou is betaald. Alleen al de ge
dachte is stompzinnig. Mensen
die zulke leugens bedenken,
moeten dat uit ressentiment
doen. Omdat we Amerikanen
zijn, of omdat we joods zijn. of
omdat we beter zijn dan ieder an
der"
-ls het moreel wel gerechtvaardigd
om een onderwerp als Holocaust
de moord op zes miljoen mensen
die bij miljoenen mensen nog
steeds heftige reacties oproeptte
behandelen als een stuk televi-
siea musement?
„Nee, dat mag je niet. Zo nu en dan
krijg je een stuk in handen dat om
een andere aanpak vraagt. De
enige aanpak bij Holocaust die
onverdraaglijk is, waren de
reclamespots. NBC had beter
moeten nadenken. Om de tien
minuten een onderbreking. Dat
maakte veel stuk. Maar wij heb
ben geen andere benadering ge
bruikt dan die van goed televi
siedrama. Een goed script, goede
acteurs, streng selecteren en veel
close-ups, zodat de kijkers de
spelers kunnen voelen den
ken"
„Kijk, zonder reclame was het heel
anders geworden. Maar nu krijg
je een schema, waar je mee hebt
te werken. Met op de minuut
aangegeven waar een reclames
pot moet komen. Het is moord,
het is alsof je een maagdelijke
bruid alleen een huis met veertig
HILVERSUM (ANP) - De TROS
zal zowel op de tv als op de radio
rond de vier uitzendingen van
„Holocaust" zestien eigen pro
gramma's uitzenden die met de
Amerikaanse serie te maken
hebben.
Voor de tv heeft Paul Steenbergen
een zestal informatieve pro
gramma's gemaakt, waarvan het
eerste al op 21 april wordt uitge
zonden. Dat behandelt een aantal
facetten van Holocaust en de
consequenties van de jodenver
volgingen. Ook is in deze afleve
ring de jodenvervolging in Ne
derland opgenomen.
Daarna worden voor of na de uit
zendingen van Holocaust op 23.
28 en 29 april en 3 mei informatie
ve programma's uitgezonden,
waarin steeds de historische ge
beurtenissen uit de serie met his
torisch materiaal worden geïllu
streerd. Tenslotte zal Aktua-tv op
5 mei ook geheel in het teken van
Holocaust staan.
De tv-afleveringen van "Holo
caust" zullen alle vier gevolgd
worden door discussie-pro
gramma's via Hilversum I,
waarin een forum van wisselende
samenstelling een bepaald thema
uit de betreffende aflevering aan
de orde zal stellen.
Herbert Brodkin "Mijn dochters moesten weten wat er gebeurd i
Rotzooi
- Eigenlijk heeft u geen antwoord
gegeven op de vraag of Holocaust
wel als een televisieshow, als
amusement, entertainment, ge
maakt had mogen worden.
.,Ik heb heus niet zoveel op met te
levisie. De televisie, zoals hij nu
gebruikt wordt, is bezig de we
reld langzaam te verpesten. Ik
heb televisie alleen nodig om
mijn werk goed te kunnen doen.
Daarom hoef ik het nog geen ge
weldig instrument te vinden. Het
kan het wel zijn, maar het wordt
verkeerd gebruikt. Er wordt een
geweldige hoop rotzooi uitge
zonden. Ook bij jullie. Onze kin
deren krijgen verkeerde dingen
voorgezet; de onderliggende
klassen worden jaloers gemaakt
en de mensen in het algemeen
omlaag gehaald. Maar televisie
was de enige manier om een on
derwerp als de jodenvervolging
te laten zien. Vooropgesteld datje
je tot een heel groot publiek wilt
richten"
„Welbeschouwd is het dan ook nog
entertainment. Er wordt vaak aan
sex en geweld gedacht, bij dat
woord. Maar dat is niet mijn op
vatting. Het is net zo goed men
sen ontroeren als ze laten lachen.
Daar passen gruwelijke scènes
in. Om te laten zien wat mensen
met mensen doen. Dat kan vre
selijk zijn om te zien, maar ik
wept het niet. Het kan ook intel
lectueel roerend zijn. Maar het is
wat lastig om Holocaust te maken
zonder onmenselijke beelden.
Het is een kwestie van talent en
smaak. Genoeg om het de schijn
van werkelijkheid te geven en
toch weer niet zo werkelijk dat
het niet meer om aan te zien
Fouten
- Volgens de deskundigen staat
Holocaust bol van de fouten Niet
alleen de benadering van het on
derwerp. ook de feitelijke gege
vens staan aan kritiek bloot
,,We hebben geprobeerd dat te
voorkomen. Maar het duurt bij
elkaar meer dan zeven uur. Dan
zit er wel eens een fout in. We
hebben het script naar weet ik
hoeveel mensen - ook deskundi
gen - gestuurd om het te laten
controleren. Er zitten fouten in.
Maar hoe kom je aan uitgehon
gerde mensen; hoe kom je op het
laatste moment aan een goed uni
form. En dat haar. ja. dat is waar
Er zijn ook fouten die we opzet
telijk hebben gemaakt; om de
loop van het verhaal te verge
makkelijken"
.We hebben de geschiedenis wat
bewerkt, zodat sommige gebeur
tenissen zich verplaatsen naar
het kantoor van Heydrich, en
Dorf er mee te maken kreeg. Maar
niemand heeft Shakespeare ooit
aangevallen omdat zijn konings
drama's niet helemaal conform
de historische werkelijkheid
verlopen. Soms moetje indikken
en een jaar samenvatten in een
paar shots".
„En we zijn vreselijk tegengewerkt
In Oostenrijk en in de Franse sec
tor van Berlijn. Daar is het getto
van Warschau gefilmd. Maar om
de gevechten te ensceneren heb
ben we werkelijk wapens moeten
binnensmokkelen. Het is niets
bijzonders dat we fouten maken;
het is bijzonder dat we er, gezien
de omstandigheden, zo weinig
hebben gemaakt"
ADVERTENTIE
U KUNT SCHÓÓN GIUJK KRUGEN
'ina. venAutci
Wrco 71Ufrn^un
NIEUWE HAVEN63 3116 AB SCHIEDAM
TELEFOON (010) 269134
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Staatsloterij (NOS)
18.50 - Toeristische tips (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 - Uitzending van het GPV (POL. PARTIJEN)
20.00 - Ik krijg je wel, tv-spel (NOS)
21.00 - Cinevisie (NOS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Fabeltjeskrant voor de groten (NOS)
22.05 - Panoramiek (NOS)
22.45 - Studio Sport (NOS)
23.35 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.10 - Russisch, les 16 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Een van mijn beste vrienden, serie gezinsprogramma's
(IKON)
19.25 - Kenmerk (IKON)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Bedrijfsgezondheidsdienst Bouwnijverheid (SOCUTE-
RA)
20.32 - Countdown, popprogramma (VERONICA)
21.05 - Starsky Hutch, tv-serie (VERONICA)
21.55 - Aan de grenzen, culturele rubriek (VERONICA)
22.30 - Operation Petticoat, tv-serie (VERONICA)
22.55 - Veronica's agenda (VERONICA)
23.05 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
woensdag 18 april
DUITSLAND I
WDR: 19.00 Das Maedchen von
Avignon, tv-serie. 19.30 Muz.progr.
19.40 Das Maedchen von Avignon,
tv-serie. 20.15 Actual. 20.45
Muz.progr.) 21.00 Journ. 21.15 Hiob,
tv-film. 22.45 Wetensch. progr.
23.30-24.00 Actual.
DUITSLAND II
18.00 Joum. 18.10 Die Follyfoot-
Farm, tv-serie. 18.40 Actual, en muz.
19.20 Amus.progr. 20.00 Journ. 20.30
Erwachendes Land. tv-serie. 21.15
Inform, progr. 22.00 Journ. 22.20
Drei Engel fuer Charlie, tv-serie.
23.05 Inform, progr. 23.10 Religieus
progr. 23.40 Sportprogr. Aansl.:
Sportreportage. 0.55 Journ.
DUITSLAND III WDR
Joum. 21.00 Journ. 21.15
Amus.progr. 22.45 Satirisch progr.
23.00 Verkeerstips. 23.05 Dust be my
Destiny, speelfilm. 0.30 Joum.
BELGISCHE TV
woensdag 18 april
BELGIÈ VLAAMS
Net 1
18.15 Showprogr. 18:50 De Hardy's
en Nancy Drew, tv-serie. 19.35 Me-
ded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10
Weerber. 20.15 Happy Days, tv-serie.
20.40 Het land waar de koning een
kind is, toneelspel. 22.10 Cult, ma-
gaz. 22.50-23.10 Journ. en Wet-
Net 2
18.15 Showprogr. 18.50 De Hardy's
en Nancy Drew, tv-serie. 19.35 Me-
ded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10
Het haar van Bernice, tv-film. 21.00
Gaslicht (Gaslight), thriller.
22.30-23.00 Aktieprogr.
De IKON zendt op de woensdagen van 18 april tot en met 16 mei
onder de titel "Een van mijn beste vrienden" een vijftal afleverin
gen uit een serie over vooroordelenIn elke aflevering gaat een kind
uit een minderheidsgroep op zoek naar de oorsprong van de stereo
tiepen van zijn groep, onder meer aan de hand van historisch mate
riaal. terwijl ook een beeld wordt gegeven van het leven van de
groep binnen onze samenleving.
De IKON pretendeert niet via deze reeks een eind te kunnen maken
aan de vooroordelenWel hoopt men dat ze een aanzet zullen geven
tot gesprekken in gezinsverband
In de eerste vier afleveringen worden de Chinezen, de creoolse Suri-
vamers. de zigeuners en de Turken behandeld. Het is de bedoeling,
dat de vijfde en laatste aflevering op 16 mei zal gaan over de
Nederlanders. Daarin zullen dan de vertegenwoordigers van de
behandelde groepen en nog enkele andere buitenlandse kinderen
hun oordeel kunnen geven over de Nederlanders. (Nederland 2 -
18.59 uur).
De televisie-rubriek Kenmerk van de IKON is vanavond geheel
gewijd aan her betaald studieverlof, dat in een aantal Europese
landen is ingevoerd. In Italië bijvoorbeeld al in 1972. Tot nu toe
hebben 350.000 Italianen gebruik gemaakt van de regeling tot 150
uur studieverlof per jaar .die door de werkgevers doorbetaald moe
ten worden.
De laatste jaren wordt daar een teruglopen van de belangstelling
van de laagstbetaalden en minst geschoolden geconstateerd. Vol
gens Kenmerk blijkt dat een school voor volwassenen alleen aan
slaat als er gewerkt wordt in direct contact en overleg met de men
sen voor wie het onderwijs bedoeld is. De IKON vindt dit een waar
schuwing voor Nederland. (Nederland 2 - 19.25 uur).
Rhodesië beleeft op dit moment de eerste verkiezing voor een
zwarte meerderheidsregeringVerkiezingen, niet erkend door het
moederland Engeland en met wapens aangevochten door de zwarte
leiders Nkomo en MugabeAls de uitslag bekend is weten we ook wie
er president wordt: bisschop Muzorewa of dominee Sithole.
In het NOS-televisieprogramma "Panoramiek" wordt vanavond
van 22 .05 lol 22 .45 uur via Nederland 1 hierover een eigen reportage
vanuit Rhodesië uitgezondenwaarin veel aandacht wordt besteed
aan de grootste kanshebber, Muzorewa.
woensdag 18 april
HILVERSUM I
18.11 Hier en nu. NOS: 19.30 (S)
Langs de lijn, sport en muz. (19.38
Paardekoersen. 19.52 NOS-Visru-
briek.) 22.30 (S) Hobbyscoop.
23.02-24.00 (S) Met het oog op mor
gen.
HILVERSUM II
18.00 (S) Brassband Magazine.
R.V.U.: 18.30 Orde en rust III. VA
RA 18.50 Even muziek. 19.00-22.30
VARA's woensdagavond met om:
19.05 (S) De Rode Draad; 20.00 Klass.
pianomuz.; 20 15 (S) Het zout in de
pap; 20.55 (S) VARA-klassiek; Radio
Filharmonisch Orkest met solist.)
22.30 Nws. NOS: 22.40 De tweede
ïreldoorlog en z'n vervolgden.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
P.P.: 18.03 Uitz. van de V.V.D. NOS:
18.13 (S) De Avondspits met de Na
tionale Hitparade. KRO: 19.02 (S)
Rauhfaser. 22.02 (S) Roek-Tempel.
23.02- 24.00 (S) Walhalla.
donderdag 19 april
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NCRV: 0.02
(S) Late Date 2.02 (S) Nachtdienst.
6.02 (S) Vandaag...donderdag. 7.03
Het levende Woord. 8.03 Hier en nu.
8.25 Lichtsein. 9.03 (S) Wie weet
waar Willem Wever woont? 10.02 (S)
Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Het
nuttigen van etenswaren is toege
staan. 12.40 (S) Middagpauzedienst.
HILVERSUM II
7.36 AVRO's Radiojournaal.) 8.00
Nws. 8.11 De visie van.... 8.14 A VRO-
info-tips. 8.30 Nws. 8.36 AVRO's Ra
diojournaal. 8.50 Morgenwijding.
9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Wa
terstanden. 9.15 In de wetenschap
dat... 9.40 City of Birmingham Sym
phony Orchestra met piano; piano-
concert. 10.00 Radio Lawaaipape-
gaai. 10.10 (S) Van Strauss tot Straus
(S); klankbeeldsene. 10.30 AVRO-
mfo. 10.40 Frans op zijn Brusse.
11.00 AVRO's Radiojournaal. 11.10
Aspecten; kunstrubriek. R.V.U.:
11.56 Musea en hun pubhek III.
OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.16 Uitz. voor de landbouw. 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw.
13.00 Nws. 13.11 AVRO's Sportpa-
13.30 Europa. 14.00 'n Mid-
Bandmuziek. 17.24 Meded. 17.30
Nws. 17.36 AVRO's Radiojournaal.
17.50 Lichte grammofoonmuz.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02
(S) De Havermoutshow. 9.03 (S) Hu-
go van Gelderen zo goed als continu.
11.03 (S) Polderpopparade. 12.03 (S)
De Nederlandstalige top
HILVERSUM IV
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en
klein; klass. kamer- en orkestmuz.
9.00 Nws. 9.02 (S) De Franse opera
1925-1950. 9.30 (S) Muz. van William
Byrd. 10.00 (S) Cellomuz. 10.45 (S)
Feest der herkenning, vandaag ge
wijd aan Berlioz. 12.00 Nws. 12.02 (S)
Tussen de middag: lunchconcert.
14.00 Nws. 14.02 (S) Pianorecital.
14.45 (S) Krol Roger, opera van Szy-
manowski. Uitgevoerd door het
Warschau Opera Orkest en Koor met
solisten. 16.10 (S) Het zout in de pap.
16.35-17.00 VARA-Klassiek: Quin-
tetto Bocchenni, strijkkwartet-