Macabere humor bij De Appel' DINSDAG 17 APRIL 1979 Lommerkebaan Zeg eens eerlijk, hebt u nog lommerken gespeeld, met de lommerkebaan, of is het er ook dit jaar weer bij ingeschoten? Of moet je daar per se een Gronings meisje voor zijn, zo als K. ter Laan in Van Goor's Folkloristisch Woordenboek zegt? Terwijl het toch zo een voudig is om zo'n lommerke baan te maken: een kring van wit zand van een meter in doorsnee, een walletje erom heen, op het walletje een dak panen de lommerkebaan (of, zoals ze in Oost-Friesland zeggen: de lonske- of luns- baan) is gereed voor gebruik! Een van die Groningse of Oostfriese meisjes legt haar gekookte ei vóór die schuin- liggende dakpan, haar tegen standster plaats haar gekook te ei bovenop de dakpan, dat ei rolt eraf, en als hij het ande re ei raakt krijgt zijn eigena res een noot. Een noot? Wat hebben noten nu met Pasen te maken? )rEen noot" vind ik ook tamelijk vaag. Op het leesplankje is het een walnoot, waarschijnlijk was de wal noot, in vroeger tijden, de kwintessens van „de noot". DOngeduld Wij hebben ons dit jaar beperkt tot het verven en opsmukken en daarna verstoppen van de eieren,alles terwille van Sara natuurlijk, die nu bijna vier jaar is en in alles gelooft, dus ook in de Paashaas. Twee ern stige fouten hebben we daar bij gemaakt. Enerzijds heb ben we haar onverzadigbare honger naar eieren onder schat, en anderzijds hebben we haar geduld over schat. Om met het laatste te beginnen, ze vindt het leuk om eieren te zoeken, en ze mogen ook best verstopt zijn, als zij ze maar wel in één oogopslag ziet. Als het te lang duurt wordt ze on geduldig, en is het raadzaam met warm en koud te gaan werken, na eerst bepaalde delen van de kamer of de tuin te hebben aangemerkt als de hoogstwaarschijnlijke vind plaats. Dat je weet waar alle eieren liggen, hoewel de Paashaas ze toch 's nachts verstopt heeft, wordt zonder meer geaccepteerd. De Paas haas heeft het ons verteld, en waarom zou hij ook niet? In hoeverre dat dan echt geloofd, of alleen maar meegespeeld wordt is me nog niet duide lijk, want op een gegeven ogenblik keek ze uit het raam en riep: ,£)aar gaat-ie! Ik zag de Paashaas lopen! Mag ik dan nu weer buiten gaan zoe ken?" Wisseltruc Als ik zeg dat Sara een onver zadigbare honger naar eieren aan de dag legde, moet u mij niet verkeerd verstaan. Het was een honger naar het zoe ken. of beter gezegd: naar het vinden van eieren. De grote fout die we hadden gemaakt was, dat we alles bij elkaar maar twaalf kippeëieren ge kleurd en verstopt hadden, niet uit misplaatste zuinig heid, maar omdat het nu een maal eivormige cholesterol- letj es zijn, die je beter niet dan wel kunt eten. Maar volgend jaar koken we minimaal hon derd eieren, en dan zullen we er waarschijnlijk nog te kort s komen. Want hoe ging het? Nadat de twaalf eieren al hoog en breed gevonden wa ren, bleef Sara doorzoeken. Het kon bijna niet anders of we hadden nog eieren over het hoofd gezien, meende ze. Haar favoriete zoekplaatsen bleven daarbij de eerdere vindplaat sen, zodat ze in het voorbij gaan steeds weer even dat emmertje optilde om te kijken of er alweer een nieuw ei on der zat. Haar doorzettingsvermogen werd overigens wel beloond. Ik had enkele reeds gevonden eieren in mijn zak gestopt, en wist haar via deze wisseltruc weer een paar leuke vondsten te bezorgen, die ik dan zolang bewaarde, waardoor ik in staat was haar met niet meer dan drie eieren twaalf eieren te laten vinden. Zo lieten de Engelsen kort voor het uitbre ken van de Tweede Wereld oorlog de Duitse ambassa deur in een langzaam vlieg tuig van Londen naar Edin burgh vliegen, waarbij zij er voor zorgden dat steeds het zelfde eskader Lancasters, maar aldoor in een even an dereformatie, hem in de lucht passeerde, waardoor hij de indruk kreeg dat Engeland over een luchtvloot van dui zenden gevechtsvliegtuigen beschikte... Wegberm. Toen ons eigen huis en onze ei gen tuin waren leeggegraasd wilde Sara met oma gaan wandelen, in de hoop langs de weg, en in de tuinen van de buren, nog wat eieren te vin den. Ik wist oma ongemerkt wat chocolade-eitjes uit het paasmandje toe te stoppen, die zij onderweg hier en daar ongemerkt zou kunnen ver stoppen, maar de uiteindelij ke oogst, met zoveel tuinen en zoveel honderden meters berm, viel Sara niet mee: drie kleine pesteitjes in gekleurd zilverpapier, ze moest heel wat eitjes over het hoofd heb ben gezien! Vandaar ons be sluit om volgend jaar honderd eieren te koken, die ik dan de avond tevoren over de hele nabuurschap zal verspreiden, zonder te verzuimen ze tege lijkertijd nauwkeurig in kaart te brengen, want we moeten ze, vanwege het onge duld,natuurlijk wel stuk voor stuk bijna aanwijzen. Hoe veel zou je er eigenlijk terug vinden, als je er honderd uit zaait? Zesennegentig? Of honderdvier? Volgend jaar om deze tijd zal ik het u mel den, tenzij Deo Volente na tuurlijk ayiders beschikt. SCHEVENINGEN - Op het gebied van improvisaties en collage-to neel heeft "De Appel" een naam hoog te houden, maar we zullen ons er toch bij neer moeten leg gen dat kwaliteitsverbetering een utopisch ideaal is geworden en~ dat we allang blij mogen zijn met handhaving van het bereikte ni veau. Uit de voorstelling "Zer ken" die momenteel in het Sche- veningse Appeltheater te zien is, zou die conclusie in elk geval te trekken zijn en uit een nadere analyse van zowel deze als de voorafgaande produkties geba seerd op improvisaties is zelfs af te leiden dat de inspiratiebron niet onuitputtelijk is. Herhalin gen, het terugvallen op theatrale foefjes en een anekdotische opzet blijken onvermijdelijk en zullen waarschijnlijk zelfs ii\ toene mende mate terugkeren als "De Appel" niet een flinke frisse adem van buitenaf toegevoerd krijgt. Intussen is "Zerken" be slist wel een belangwekkend en vermakelijk theatergebeuren, al kan men bij bepaalde onderdelen toch wel enige vraagtekens plaat sen. Het stoeien met taboes als "angst" en "dood" is op zich zelf een gezonde zaak die bovendien vele mogelijkheden schept voor nu eens beklemmende, dan weer uiterst humoristische theateref fecten. De wetenschap dat de spelers van "De Appel" daarbij niet van een thema zijn uitge gaan. maar van een als dekor be doeld object van een beeldend kunstenaar, in dit geval Poen de Wijs, en al werkend de ideeën op zich afhebben laten komen, mag bij de beoordeling geen rol spe len. Het is tenslotte het eindpro- dukt dat telt, en hoe dat tot stand gekomen is, behoort voor de toe schouwer van ondergeschikt belang te zijn. Constateerbaar is echter wel dat het object van Poen de Wijs, hoe speels en bruikbaar van vorm, geen enkele relatie heeft met de voorstelling als zodanig en zeker niet de die nende rol vervult die in normale omstandigheden aan een dekor is toegedacht. Geregelde bezoekers van Appel-voorstellingen zullen echter gemerkt hebben dat elke ijzeren theaterregel door "De Appel" met speelse hand op losse schroeven wordt gezet en het is best denkbaar dat een dergelijk initiatief tot de meest onverwach te resultaten leidt. In het onder havige geval moeten we echter tot de conclusie komen dat Peter van der Linden en zijn medewer kers wel een afwisselend avondje toneel op poten hebben gezet, maar dat ze door de anekdotische benadering meer aan de op pervlakte blijven dan bij een der gelijke thematiek gewenst is. Een paar enorme kansen, die inherent zijn aan het navrante gegeven, blijven nu in feite ongebruikt of worden vrijwel geneutraliseerd door een soms louter humoristi sche benadering, hoe knap die misschien ook zijn moge. Het werken met teksten van Edgar Allen Poe leidde onvermijdelijk tot parallellen met het griezel verhaal, maar op basis van de zelfde teksten had best een grote re psychologische diepgang be reikt kunnen worden. In de hui dige opzet biedt "Zerken" vooral amusement op een navrant the ma met een enkele serieuze uit schieter. Intussen moet men ech ter wel bewondering hebben voor het knappe spel van Peter van der Linden, Henk Votel en Aus Greidanus en vooral voor de bijna griezelige perfectie die Willem Wagter in deze voorstel ling aan de dag legt. Ondanks het amusante karakter is een enkele scène echter van dien aard dat mensen met niet al te sterke ze nuwen beter thuis kunnen blij ven. Paul Korenhof T u mrggM MAARSCHALK ZICH VOÉLT ALS T PAT IK.PE 'KAMEKHEEK. HÉT PLE&5 MOÉT CéP/É - k JJCHANPÉ.Lf V "ZOO JE PEMKÉM, PAMPA NOU PAN MOÉT HÉT MAAK Y lÉPÉRÉÉN IS PL'J EN ONTSPANNEN., U MOÉST NU MAAK ZÉ&SÉN WIÉ U SlK£. Jüt ^ÖPONZÉ KONINO, Lto PB P\ VgÉKT/ÉNPE X. "PKCOSTy( hu leven; [77TL*i |im pb tkochzmi Hit«ir«uw een eiinevitt snawn HerPBRSJNBSL. poe -J E HELEf/AAp AJIKS, APAJOLP NOV/ IK. POE Pl VERSE 0PW/MP6AJPE PRoj ecreN O «IA WAAR BEA) «JE Her vepsrt HES? J o*\ >^n^yr FRED BASSET Het is moeiyc om EoW bij te houden-een stop H van hsm is 2 stappen S v,ton mij. TOMATEN MET AU BERGINE-VULLING De avonturen van Jommeke Leg een aubergine in de schil begint te blake ren en het vruchtvlees zeer zacht is geworden. Reken op ongeveer 3 kwartier. U kunt het proces wat bespoedigen door na 20 minuten de aubergine even onder de ovengrill te leggen. Halveer de aubergine in de lengte en schep al het weke vruchtvlees eruit. Wrijf het met een hou ten stamper - fijn en meng er een eetlepel ge raspte ui door, 1 theele pel versgemalen peper, een eetlepel olie. een eetlepel citroensap en ten slotte zout naar smaak. Snijd het kapje i Drink er nu niet teveel van, professor. liefst vleestomaten, hol ze uit en vul ze met de auberginepuree. Strooi er wat paprikapoeder takje peterselie in. Geef er versgeroosterd brood Het werkt rede!ijk vlug. Ik zal maar al in mijn kleren gaan staan. WINA BORN Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "De gendarme ziet ze vliegen", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zon. 2.30, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, paasdagen 2.15, 4.00, 7.00 en 9.15 uur. a.l. CAMERA: "Foul play", dag. 7.00 en 9.15 uur, a.l. Kindermatinee: "Speedy Gonzales", do. 2.30 u 2.00 t paasdag: 2.00 e Nachtvoorstelling: "Last tango in Pa ris", vr. en zat. 11.30 uur, 16 jaar. LIDO 1: "The deer hunter", dag. 2.30 er 8.00 uur. zon. 2.30 en 8.00 uur, 16 jaar. LIDO II: "Body snatchers", dag. 7.00 e ).15 3.15 uur, zon. 2.30, 4.45, 7.00 e 16 jaar. LIDO III: "De reddertjes", dag. 2.30 uu zon. en ma. 2.30 en 4.45 uur, a.l. "Mijn vriend", dag. 7.00 en 9.15 uur, jaar. STUDIO: "Tom and Jerry", dag. 2.Ï L 2.30 e 4.45 u 8.00 e ir, 12 j; Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) 2e Bezoekuren ziekenhuizen Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 u (alleen voor de echtgenoot) vi 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 ui Babyshow en avondbezoek. Kinderafdeling: dag. C.C.H. (hartbewaking), dag. 14.15-14.45 en 19.00-19.30 Avondbezoekuur 18.30-19.30 Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Animal house", dag. 7.00 en 9.15 uur. a.l. TRIANON: "Les bronzés" dag. 2.30.7.00 en 9.15 uur. zon. 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. al .REX: "Er op of er onder", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zon. 2.00, 5.00, 7.00 en 9.15 Bioscopen Alphen EURO I: "De gendarme ziet ze vliegen", dag 1.45, 6 45 en 9.15 uur, zon. en ma. 1.45.4.15,6.45 en 9.15 uur, za. 0.15 uur, a.l. EURO II: "The deer hunter", dag. 1.30 en Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Jezoek aan ernstige patiënten.w voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). 0.15 Nachtvoorstelling: "The EURO III:' "Salo of de 120 dagen v Sodom", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo en ma. 2.00,4.30,7.00 en 9.30 uur, 16jai Nachtvoorstelling: "The sting", za. 0. EURO IV: 'Superman", dag. 1.30 ui zon. en ma. 1.15 en 4.00 uur. a.l. "Mijn vriend", dag. 7.00 en 9.00 uur. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Grease", do. 6.45 vrij. 4.00 en 7.00 uur. zat. 4.00,7.00 e: "Frencv" do. 8.45 uur, zo. 8.45 uur, di. 8.15 uur. "Donald Duck in z'n een(d)tje", elke middag 2.00 uur, a.l. <f&udcrl/lieuuts 17 april 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - In St.-Petersburg is gisteren een aanslag op den keizer ge pleegd. De vorst, die eiken och tend te negen uren geregeld al leen in de nabijheid van het winterpaleis eene ivandeling maakt, nam gisteren bij uitzon dering zijn weg tusschen het landbouwkundig museum en het gebouw van den generalen staf. Plotseling trad een persoon hem tegemoet en haalde een re volver te voorschijn. De keizer trad terug, waardoor het eerste schot miste. De dader schoot toen nog vier malen, doch miste. Op dit geluid kwamen onmid dellijk politie-agenten toesnel len. Een van hen sloeg den dader met de sabel tegen de beenen, zoodat hij viel en gevat kon worden. De schutter weigert el ke opheldering; alleen geeft hij voor Sokolow te heeten en in dienst te zijn geweest van het mhiisterie van financiën, doch dit laatste is gebleken onwaar te zijn. Toen het bericht van den aanslag op den keizer zich in de stad verspreidde, begaven zich duizenden naar zijn paleis, waar hij voortdurend werd toe gejuicht. De keizer toonde zich zeer gevoelig voor de blijken van genegenheid, welke hij al lerwegen ondervond. Hij zeide innig overtuigd te zijn van de ondersteuning van alle welden- kenden en hoopte dat God hem vergunnen mocht het werk voor de welvaart van Rusland te vol tooien. Vijftig jaar geleden: - Een gewetenlooze bedrieger heeft dezer dagen zijn slag ge- slagen in een Poolsch dorp in de buurt van Kalisch. Hij Ver voegde zich bij den burgemees ter, aan wien hij zich voorstelde als veearts, en beweerde op dracht te hebben het vee in te enten, waarvoor per stuk een zloty moest worden betaald. De burgemeester liet hem zijn gang gaan, waarop de man 200 die ren inentte. Enige dorpelingen vroegen hem of hij ook een mid del tegen griep had, waarop hij bevestigend antwoordde en ver scheidene dorpelingen zich aan deze inenting onderwierpen. De bedrieger maakte daarbij ge bruik van dezelfde substantie, die hij voor de dieren had ge bruikt. Het gevolg was, dat den volgenden dag 8 dorpelingen ernstig ziek waren en 45 stuks vee doodgingen. Verscheidene artsen en veeartsen zijn in het dorp aangekomen om mensch en dier te reddend De schelm is nog voortvluchting L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 27