„Ik i loorneen wil er dwars d m&mfD Niet beknibbelen op kleine rollen -GHEHnasmi FRANK WIERING EN DE AGRESSIE IN „ANDY, BLOED EN BLOND HAAR' Tl *i J ZATERDAG 14 APRIL 1979 AMSTERDAM (GPD) - Deze week is Andy, Bloed en Blond Haar in première gegaan. Een Nederlandse film die vorig jaar de grote verrassing is geweest van de Utrechtse Cinemanifestatie. Het is de merkwaardigst tot stand ge komen Nederlandse speelfilm sinds Mariken van Nieu- meghen. In 22 draaidagen, verspreid over 2,5 jaar, opgenomen door debute rende regisseur Frank Wiering, die enkel ervaring had met tv-do- cumentaires. En met medewer king van vrijwel uitsluitend amateur-acteursonder wie Jon- na Koster en Andy Vrielink die in hun hoofdrollen zeer frapperen door aannemelijkheid. Ondanks kleine technische gebreken is het een ongewoon meeslepende film die amuseert, shockeert en tot na denken stemt over de Nederland se maatschappij en wat die van daag de dag te bieden heeft aan de jonge generatie. De film gaat over Andy, een jongen uit Hengelo die afreist naar de hoofdstad om te onderzoeken wat daar het leven waard is. Bij zijn gedesillusioneerde terugkeer naar Twente, sleept hij een ge drost fotomodel mee die, gefas cineerd door de agressie van de jongen en diens weigering om zich door wat dan ook te laten imponeren, hoopt op een geza menlijke doortocht naar Parijs. Die er echter niet van komt. De film is gebaseerd op een dub bele polariteit Amsterdam, die stad waar van alles gebeuren kan maar waar de verloedering hand over hand toeslaat, tegenover Hengelo waar niets gebeurt en het landschap nog zichzelf is, maar waar de gezapigheid het le ven dreigt te verstikken. En de generatie die Marilyn Monroe en James Dean nog als idolen heeft gehad (de Amsterdamse Ella) te genover de werkloze jongere (Andy) met Normaal en Herman Brood als idolen. Het zijn de dubbele uitersten waartussen ook het levensgevoel van de 31- jarige Frank Wiering carambo leert. Frank Wiering: „Ik kom zelf uit Hengelo. Daar ben ik weggegaan toen ik 17 jaar was, net als Ajndy Hengelo, wat moest ik daar? In Amsterdam zit ik nu, omdat ik ging werken voor televisie en film. Ik kom dan in het soort kringen waar de Ella-figuur, de rol van Jonna, vandaan komt. Het rare daarvan is, daar begint mijn verwantschap met de film, dat ik nergens echt bij hoor. Dat mo dieuze milieu, dat staat me over het algemeen verschrikkelijk te gen. Ik vind het wel mooi hoor, om er een avond in te duiken en ook heel ver te gaan. Dat maakt me over het algemeen niet uit. Ik wil altijd graag héél hard. Maar na een of twee dagen denk ik: Jezus, wat moet ik hier? Het lijkt wel of ik bovenop de puinhoop van de westerse cultuur zit en naar be neden kijkend, zie ik dat ikzelf onderdeel van die puinhoop ben. Dan verlang ik terug naar Twen te: dat mooie land. Het gevoel van: Ik woon hier. Ik heb er een verbouwd kippenhok, waar ik het prachtig kan vinden. Maar na een paar dagen, denk ik al weer dat er misschien wel iets heel in teressants in de stad te beleven valt" - En hoe verhoud jij je ten opzichte van de twee generaties in de film? „Ik ben van Jonna's generatie. De generatie die de oorlog niet heeft meegemaakt, maar wel de we deropbouw. De mensen voor wie de kleurentelevisie, het goede eten, het tapijt op de vloer, lich telijk als een soort van gunstige toevoeging aan het bestaan ge voeld is. Dat materièle bezit, dat is tóch prettig om te hebben. Dat Amsterdamse milieu, dat is vre selijk materieel. Aan de andere kant is er tegelijkertijd de afkeer van dat materiële, de wens je er van los te maken, agressie zelfs. Maar wel weten waar het van daan komt". De Andy-jongen is opgegroeid in een tijd dat dat er allemaal al was. Dat is het grote verschil en dat is de reden waarom hij' zo dwars overal doorheen kan gaan. Jon na's rol heeft nog bepaalde res pecten. Andy niet, die is vogelvrij en denkt tegelijkertijd dat, als hij zich buiten Twente begeeft, hij meteen in extremen moet han delen. Hij weerspiegelt een soort jeugd voor wie gunstige mate riële omstandigheden geen extra gevoelswaarden opleveren. Er is geen referentie naar iets anders toe. Het hebben van geld op zak is de normaalste zaak van de we reld. Dat je op je vijftiende met meisjes naar bed kunt, dat heeft Ouders van Nu al lang uitgelegd, dat zoiets kan. Dat, als je je ver veelt en je breekt 's nachts in een winkel in en je wordt gepakt, dat naderhand een psycholoog zal uitleggen dat het zo in het verloop hoorde. Er kan je niets gebeuren. Er is maar één gebied dat nog te ontdekken valt: agressie, een so ciologisch en psychologisch nog niet beredeneerd gebied". „En hoe komt dat nou? Omdat agressie na de oorlog steeds ver der naar de achtergrond is ge drukt. Dat had ook te maken met de tijdsontwikkeling, met de zes tiger en begin zeventiger jaren. De lievigheid. Dat is toch echt een aantal jaren uit je leven ge weest, terwijl agressie qua ge voel, toch ook iets heel essen tieels is in de mens. En dat ge bied, daarvan ontdekt die jongen dan, dat hij er terecht kan. Zijn enige uitlaatklep. In het café staan, acht pilsjes gedronken, geld in de zak, verveling alom, glas leeg, gooit het naar de andere kant van de bar. Iemand krijgt het in zijn nek, draait zich om: Wat wou je? Op dat moment is er spanning! Heel simplistsch komt het daar op neer". - Je ziet er zelf nogal punkig uit. Is dat agressie-aspect iets waar jij je ook mee identificeert? „Ik vind daar wel iets in. Vooral de laatste jaren. Dat komt omdat ik de periode van lievigheid heel bewust heb meegemaakt. Maar de laatste jaren heb ik iets van: ik wil er dwars doorheen. Een au tomobilist, die mij op een zebra van de sokken rijdt, die kan een schop krijgen. Maar ik ben veel te bang, omdat ik mijn emoties door de zeef van mijn verstand laat gaan. Maar ik wil er graag naar toe. Ik heb helemaal niks tegen vechten op zijn tijd. Waarom mag je wel sex hebben en verliefd zijn op zijn tijd. Waarom mag je nooit agressief zijn? Beetje vechten te gen elkaar? Ik heb bij de VPRO vaak de neiging gehad om tegen Blokker uit te vallen. Die man is heel goed in het schuiven met een systeem, met mensen in gesprek. En die weet daar iets uit te krij gen. Dat is ook zijn verdienste. Maar in ruzies, de redelijkheid van die man, dat maakt me woe dend! Dan heb ik echt de neiging gehad van: verdomme, nou gaan we naar buiten en vechten het uit op de parkeerplaats. Maar dat doe je dan niet!" - Heb je het scenario zelf geschre ven? Ja? In één ruk en heb je toen gezien dat het niet in een korte film kon, of ben je het scenario voor een korte film verder gaan uitbouwen? Want het had eerst een korte film zullen worden, had ik begrepen. ,Het oorspronkelijk scenario is al tijd voor een film van 90 minuten geweest. Daarvan is 70 procent ook in de film terechtgekomen. Wat er is veranderd, werd veran derd omdat de voortschrijdende tijd bepaalde spanningen had weggenomen. Of omdat je ge woon bedacht dat sommige din- Nederlandse speelfilm "Andy, - Hoe kwam je aan je acteurs? JDie kwam ik tegen. Ik was aan het schrijven en dan ga je vanzelf al rondkijken. Jonna Koster ont moette ik in een café. En Andy, die werd op een dag door mijn broer uit Hengelo meegebracht. Hij kwam binnen en na vijftien minuten, toen hij weg was, zeiden mijn vrouw en ik tegen elkaar Nou, die ging hard! Gelijk ge dacht En dit is dus de jongen! Ik hoop dat hij doorgaat met acte ren. Alleen dat accent van hem is in Nederland een beetje een probleem. Maar als ze Andy nog eens ooit op Duitsland uitzenden, heeft hij daar misschien nog wel meer mogelijkheden. Want zijn Duits is goed, hij heeft een Duitse moeder". Geschokt - De NOS heeft ook geld in je film gestopt, maar wil niet uitzen den. ,Die waren geschokt door de agressie. Ze piekerden niet eens over uitzending. En waarom dan niet? Omdat de kijker niet door Amerikaans geweld geschokt zou worden, maar wel door Ne derlands geweld. Die kijker heeft 800 piek betaald voor dat toestel en dan wil hij zien, wat klopt met zijn beeld van Nederland. En dit was te gevaarlijk vond de NOS. Dan zou je weer een hoop ge scheld krijgen. Dat was anders wel weer eens mooi geweest! en de KRO had de film al in een heel vroeg stadium gezien en wilde wel uitzenden als het kon in het kader van een soort totaalpro gramma over jeugdcriminaliteit of zoiets. Geen haar op mijn hoofd dat daartoe bereid was ge weest!'. - Waar heb je je opleiding van daan? Je komt niet van de Film academie. ,Ik heb alles zo'n beetje bij de tele visie geleerd. Ik werkte bij Fanta- sio en heb in dat verband eens meegewerkt aan een proefpro- gramma voor de radio. Het resul taat was vreselijk, maar ik was ook de enige die dat toen meteen -zei, gelukkig. En naar aanleiding daarvan werd ik later benaderd om bij te springen voor een tele visie-programma. En dat rolde gen beter anders konden. Maar er is nooit iets bijgeschreven om het langer te maken. We hadden geld gevraagd voor een film van 80 minuten, in de wetenschap dat 60 minuten eigenlijk de maximum lengte is. die CRM bereid is te subsidiëren. Men schrok be hoorlijk bij CRM van ons pro ject" Televisie .,De situatie in Nederland is, datje eerst driejaar lang CRM-filmpjes mag doen en daarna bij het Pro ductiefonds kunt gaan vragen of je iets langers mag doen. Of je kunt een methode bedenken waarvoor nog geen precedent be staat. Wij hebben toen geld ge vraagd voor een korte film, met het idee er dan zelf wel een lange film van te kunnen maken. Want speelfilms in Nederland zijn veel en veel te duur. Altijd die toe standen met „cranes"* en „dol ly's" en veel „licht". Ik kom van de televisie en cameraman Paul van den Bos komt van de televi sie. We hadden veel samenge werkt en een snelle manier van werken ontwikkeld. Voor het geld van een film van tachtig mi nuten, dachten wij een film te kunnen maken van gewoon ne gentig minuten" - Was het voor jou een sprong in het duister om te gaan werken met acteurs die nooit eerder gespeeld hadden? .,Het was meer een sprong in het duister om überhaupt een speel film te willen maken. Wat ik tevo ren had gedaan, dat was allemaal documentair en dan - als je denkt aan Het Gat van Nederland - niet op een direct informatieve ma nier, maar met de bedoeling dra ma uit de werkelijkheid te regi streren. Een verhaaltje maken, met wat échte mensen overko men is. In eerste instantie dacht ik dat ik die lijn beter zou kunnen doortrekken met mensen die nog niet eerder hadden geacteerd. Nou, Jonna had al wel eens iets gedaan ooit, hoor. Maar naarmate we bezig waren, werden die men sen die niet konden acteren, mensen die wèl konden acteren. En ik groeide ook langzamer hand in dat proces. De documen taire benadering werd steeds meer een speelfilm-benadering. Scènes opzetten en de werkelijk heid naar je hand zetten. Daar groeiden we in. Ik vind ze uitein delijk betere acteurs geworden dan wat ik doorgaans in Neder landse films zie. Jonna en Andy zijn geen mensen die imiteren en van buiten geleerde zinnetjes op zeggen. Ze hebben onder elkaar een erg goede timing ontwik keld. Regisseur Frank Wiering: "Ik heb helemaal niks tegen vechten op zijn tijd" Uitleggen Normaal hebben Nederlandse films de neiging om alles in dia logen uit te leggen. Dat moet men ook wel, want als laat ik zeggen Ton van Duinhoven een hotel portier speelt, dan moetje begin nen te vertellen hoe die man daar zo portier is geworden. Andy, in die rol, daar hoef je niets bij uit te leggen, omdat hij de rol goed aanvoelt, herkent vanuit zijn ei gen omgeving en vanuit zichzelf Door zijn manier van lopen, kij ken, zich omdraaien, zet hij dat allemaal heel vanzelfsprekend neer en heeft dan minder woor den nodig. Dat vind ik een heel mooie manier van acteren... Voor de rol van Jonna hebben we proefopnamen gemaakt met best bekende mensen, maar als je het materiaal terugziet, dan zie je - hoe hard ze ook hun best hebben gedaan - niet meer dan goede imitaties van de rol die gespeeld moest worden. Jonna komt echt zover op een gegeven moment, dat mensen denken dat ze écht zo is als in de film. Wat, als je na denkt, natuurlijk helemaal niet kan. Want dan had ze haar timing nooit zo perfect kunnen inbou wen. Wat ik schitterend aan haar vind, dat is die merkwaardige traagheid, van waaruit dan op verrassende momenten agressie ve snelle dingetjes te voorschijn schieten" door naar de VPRO. Informatie op Dinsdag, Informatie op Woensdag, Gat van Nederland. Korte items in zwart-wit. Daarna ben ik ook documentaires gaan maken voor de KRO. En daar heb ik leren filmen" ^Aanvankelijk ging Cees Boom- kens steeds mee als een soort coach. Ik lette dan vooral op hoe je interviews moest doen. Hoe je een bepaalde spanning opbouwt in een gesprek en hoe je dat doet in een film. En daarna ben ik het zelf gaan doen... Ja, speelfilms maken is altijd mijn doel ge weest. Ik wilde ook graag naar de Filmacademie. Maar mijn vader zei dat ik dan maar op en neer moest reizen, want die stad Am sterdam, daar ging je je onder gang tegemoet... Ik ben op een za terdag eens naar die Filmacade mie gaan kijken. Daar kwamen allemaal van die moderne jon gelui naar buiten, in vale spijker broeken en met van dat vlassige haar. Werd ik een beetje angstig van. Daar zou ik niet graag bij hebben gehoord, maar voorlopig zag ik er nog helemaal niet zo uit. Iedere week naar de kapper, kort haar dus, een driekwart regen jasje uit een kledingmagazijn. Daarmee loop je niet zo makke lijk de Filmacademie bin- - Je film is in weinig draaidagen opgenomen, maar waarom wer den die over die 2J5 jaar uitge spreid. Telkens wachten op geld? „De opnametijd was kort, ja. Heb ben ons ook de ziekte gewerkt. Een paar keer hele nachten door geduwd. Dat het zo lang geduurd heeft, had deels te maken met in derdaad wachten op geld, maar ook rnet wachten op de zomer. Want het is een zomerse film. Het eerste gedeelte was al gedraaid rond juni, dus we moesten steeds wachten tot er weer bladeren aan de bomen zouden zitten. Het laat ste jaar bijvoorbeeld, was er in oktober weer geld, maar we moesten met opnamen wachten tot weer eind mei van het volgend jaar. Dat heeft dus geresulteerd in een paar continuïteitsfoutjes waar de pers al over gevallen is. Zoiets vind ik dan echt niet be langrijk. Niet dat ik continuïteits- fouten tot principe wil verheffen, maar op deze schaal, vind ik ze als „fouten" gewoon van gering be lang". - Ga jij nu door met speelfilms, of blijf je er tv bij doen? „Ik doe liever alleen nog maar speelfilms. Ik voel me aange trokken door de mogelijkheden die speelfilm geeft om veel inten siever te denken en te werken aan iets. Televisie is heel vluchtig, leuk, je swingt, snelle momenten van voldoening en snelle mo menten van afgang. Speelfilm kun je beter uitwroeten. Als je een bepaald gevoel wilt oproe pen, ben je toch minder afhanke lijk van de werkelijkheid. En een volgende film mag er dan net zo uitzien als Andy, Bloed en Blond Haar. Moderne verhalen, alsof ze met een ballpoint geschreven zijn". „Stel het belachelijke geval dat Andy een knetterend succes zou worden, dan wil een volgende keer, toch niet een film gaan ma ken die dan een miljoen mag kos ten. Dit werken op 16 millimeter, opgeblazen naar 35 millimeter, dat vind ik zo'n prachtig beeld opleveren. Daar zweer ik bij. En het werken met dit soort mensen, zo'n treinconducteur in mijn film, dat is een echte treincon ducteur. Zo iemand heeft zo veel informatie meer over die rol, die je helemaal niet weet. Dat is echt onschatbaar... Moet je trouwens niet vragen of ik niet geloof dat een jeugdig publiek agressief zou kunnen worden van kijken naar Andy? Dat wil iedereen we ten!" - En wat antwoord je dan? „Andy Vrielink roept dan altijd meteen: Prima! Prima! Het zou goed zijn als er weer eens wat ge beurde!... Maar dat vind ik dus niet. Dat gaat me te ver. Maar ik ben daar ook niet bang voor. Ik denk dat het voor een jeugdig publiek niet eens zozeer gaat om de agressie, als wel om het gevóél dat in deze film zit. Het gevoel van Andy: IfYoure Going To The City, You'd Better Learn To Shout! En daar dan de verschrik kelijkste dingen aanricht. Ik denk dat mensen ver meegaan in zijn gevoel van overwinning, maar zich ook lekker in zijn schoenen blijven voelen, als hij uiteindelijk door die rechercheur tegen de grond wordt gesmeten. Hij wéét dat hij uitlokt en een pak op zijn donder zal krijgen en vindt het ergens wel mooi ook, omdat het iets toevoegt aan zijn gevoel, aan hemzelf. Ik denk dat juist daarom Amdy voor het publiek een held kan zijn en dat daardoor het publiek weerhou den wordt om ook meteen de boel kapot te gaan slaan.!". ADVERTENTIE lichtreklame hogewoerd 177 leiden telefoon 071 -134001 071-134964 privé: 071-131665 Ach, het vielr op. Het journaal begon met een warenhuisbrand in Roe menië, waarbij vele doden te betreuren vielen, daarna werd bericht over een auto busongeluk in Spanje, waar bij tientallen kinderen om het leven kwamen, en daarna bleek er een bom te zijn ont ploft in Israël, waarop de Is raëli's gerepliceerd hadden met een bombardement van Palestijnse kampementen. Op zo'n moment ga je verlan gen naar een vreedzaam be richt over een staking, de slui ting van een fabriek, of een nederlaag van het Nederland se dameshockey-elftal. Gelukkig krijgen we van de zendgemachtigden na het nieuws altijd de gelegenheid de zinnen te verzetten. De EO deed op dinsdagavond bij voorbeeld goed werk door de Matthaus Passion uit te zen den, terwijl al degenen die dit werk van Bach al eens ge hoord hadden, bij de VARA terecht konden. Ik had de JV1P al eens gehoord, en keek daarom naar „J. J. de Bom, voorheen de Kindervriend", waarin problemen van kinde ren op cabareteske wijze aan de orde worden gesteld. J. J. de Bom richt zich tot kin deren tussen de 9 en 14 jaar, en dat zal wel de reden zijn dat een met mij vermaagschapt dochtertje van bijna vier jaar vooral bij de eerste, maar ook af en toe bij de tweede afleve ring haar handjes tegen haar oren hield, om het geruzie maar niet te hoeven horen. Kijken deed ze intussen wel, met grote ogen, en toen ik vroeg of ik misschien liever die mooie muziek op de ande re zender aan zou zetten, zei ze eerst ja, maar na een minuutje wilde ze toch de kindervriend weer terug. Voor oudere kin deren, die meer zullen her kennen (onaardige winke liers, drempelvrees bij win kels), zal ,,J. J. de Bom, voor heen de Kindervriend" onge twijfeld een aardig program ma zijn. ïo neem ik ook voetstoots aan dat „Edward en Mrs. Simp son" voor de oudere kinderen onder de bejaarden een fasci nerend programma moet zijn, omdat zij zich die affaire tus sen Edward en Wallis onge twijfeld nog haarfijn herinne ren. Ze leren er bovendien nog iets bij, bijvoorbeeld dat Edward in intieme kring Da vid werd genoemd. Eerst dacht ik nog even dat dit iets te maken had met de on schendbaarheid van het En gelse koningshuis, waardoor de makers genoodzaakt wa ren geweest de ware namen te veranderen, terwijl Wallis Simpson gewoon haar eigen naam mocht houden omdat zij toch maar een gewone burgeres was, maar zo kin derachtig blijken de Engelsen toch niet te zijn. Ik heb overi gens wel iets tegen Edward Fox die, naar het schijnt, voor de rol van Edward is gekozen omdat hij, van alle bekwame acteufs, het meest op hem lijkt, en dus niet omdat hij ook Edward heet, maar hij mist toch het „sorte", dat ik altijd in Edward heb menen te ontwaren. Hij speelt daarom doorgaans hard-boiled leger- rollen, zoals in „Een brug te Op de rolverdeling is overigens niet beknibbeld, zoals blijkt uit het meedoen van Dame Peggy Ashcroft in de be scheiden rol van koningin Mary. Dat vond ik ook de gro te kracht van het Nederlandse tv-spel „Een blik van ver standhouding", dat op zon dagavond door de TROS werd uitgezonden, en dat heel bekwaam door Hank Onrust werd geregistreerd. Don Dekker, die het scenario schreef en ook voor het toneel al enkele goede stukken schreef, had niets „origi neels" verzonnen: een ver haal over een 54-jarige man, grootvader, in de „over gangsjaren", op zoek naar zichzelf, met de dood van zijn vader als duwtje om hem er toe te bewegen zich over zijn leven te gaan bezinnen. Geen verrassende vondst dus, waarop je een serie als „Fan tasy Island" zou kunnen ba seren, maar wel goed ge schreven, met „betrouwbare" dialogen die het glazuur niet van de tanden deden sprin gen, en door alle deelnemers, van het meisje Jessica Ver burg tot en met Paul Steen bergen op zijn doodsbed, uit stekend gespeeld. Ook hier waren kleine rolletjes inge vuld door grote acteurs (Paul Steenbergen. Rijk de Gooyer), en het is duidelijk dat zoiets helpt het hele stuk meer niveau te geven. Want als de butler (ik neem maar even een geheel willekeurig voorbeeld) de koning komt vertellen dat zijn dochter van het paard is gevallen, en de koning wordt gespeeld door de beste acteur ter wereld, en Door Nico Scheepmaker dat piepkleine rolletje van de butler door een van de matig- ste acteurs van Europa, dan is die scène toch naar de knop pen. En daar horen scènes geenszins thuis, zeker niet op de televisie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 7