Trends in de jaren tachtig Migraine: nog altijd stiefmoederlijk behandelde kwaal Sombere jaren voor blue jeans Warme bakker verliest terrein ZATERDAG 14 APRIL 1979 EXTRA PAGINA 23 'Oiis uiterlijk zal in de jaren na '80 formeler zijn. Onze ver schijning zal weer meer gaan vertellen over de plek waar wij staan. Onze kleren zullen precies vertellen wie er onder schuil gaat: man of vrouw, jong of oud, rijk of arm. De mode zal om dat te hereiken weer kunstmatige signaalstukken te hulp roepenzoals beha's, schoudervullingenrevers, hoe den, hoge hakken en zelfs corsetten. Verschillen tussen man nen en vrouwen worden naast kleding geaccentueerd door haardracht en cosmetica. Mode-accenten op borsten en heupen bij vrouwen en op schouders bij mannen mogen in dit kader verwacht worden". Tachtigers zullen zijn die de dans met stijl en gratie beoefenen. Ziehier enkele van de voorspel lingen voor de tachtiger jaren die onlangs in het prettig leesbare boekje 'Ik zie ik zie wat jij niet ziet' ten beste wer den gegeven. Harry Obdeijn, één van de directeuren (crea tive director) van het Amster damse reclamebureau J. Wal ter Thompson bv, keek met enkele medewerkers over de rand van 1980 en hij is achter af toch wel wat verrast door de vele reacties die het boek werkje, louter bedoeld als re latiegeschenk, heeft losge maakt. Obdeijn: "Op de grens van de tachtiger jaren zijn kennelijk veel mensen met de toekomst bezig. Het leeft op het ogenblik. Wat dat betreft is het boekje op een goed mo ment gekomen". Het succes van het boekje zal ongetwijfeld mede te danken zijn aan de omstandigheid dat mensen nu eenmaal graag toekomst-voorspellingen willen horen of lezen. Nog al tijd worden de profetiën van al dan niet professionele waarzeggers en zogenaamde futurologen met gretigheid geconsumeerd. Ook institu ten, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), houden zich met de toekomst bezig. Trends Dat het doen van voorspellin gen echter vaak een slag in de lucht is blijkt duidelijk uit de bijstellingen van de progno ses waartoe het gerenom meerde CBS jaarlijks moet overgaan. Obdeijn is dan ook de eerste om de waarde van zijn boekje te relativeren. "Ik koester geen pretenties met het boekje. Voorspellingen, hoe wetenschappelijk ook, blijken in minder dan de helft van de gevallen uit te komen. Mensen doen nou eenmaal andere dingen dan je ver wacht. Acht a negen van de tien nieuwe produkten die op de markt worden gebracht De Wilde Havana was in de jaren zestig een succesvolle sigaar. De term Wild speelde ui op de hang naar natuurlijkheid terwijl Havana deed denken aan Castro en zijn Cubaanse revolutie wat het vrijheidsgevoel aansprak. onzekerheid (terugkeer van de blazer en groeiend mate rialisme). Kortom, er staat weer een pa ternalistisch tijdperk voor de deur. Obdeijn: "Het is van belang om te zoeken naar trends die elkaar kruisen en versterken. Zo was de Wilde Havana in de jaren zestig een heel succesvolle sigaar. Ach teraf valt dat te verklaren uit de hang naar natuurlijkheid mislukken ondanks voorbe reidend onderzoek. Elk grein tje zekerheid is daarom mee genomen. Wat wij hebben ge daan is het verzamelen van in formatie uit het verleden. Wij hebben een aantal trends ge signaleerd, hebben die op een rijtje gezet en kwamen toen tot de conclusie dat veel za ken in verschillende tijdvak ken terugkeerden. Om struc tuur in het geheel te krijgen hebben we vervolgéns twee uit de wetenschap bekende begrippen, paternalisme en maternalisme, gehanteerd". Een paternalistisch tijdvak zou zich kenmerken door een sterk centraal gezag. Door re gels en verboden, censuur en taboes. De mensen in zo'n pe riode hebben een neiging tot introvertie (in zichzelf ge keerd zijn) en houden zich emotioneel op een afstand. Ze vinden het leven een opgave en wantrouwen het plezier. De natuur is iets wat je moet bedwingen. Er heerst een ma teriële instelling, spaarzaam heid is een deugd. Intellect en techniek staan in hoog aan zien. Je hoort bedachtzaam te zijn en veel zaken worden verstandelijk benaderd. Een maternalistisch tijdvak daarentegen zou een sterke vrijheidsdrang laten zien. Het gevoel verslaat het verstand. De mensen maken een war me, spontane indruk en er heerst een gezamenlijk opti misme. De samenleving is iets waarmee je mag experi menteren en iedereen staat daar ook tolerant tegenover. Openheid en extravertie (het naar buiten gericht zijn) zijn sleutelwoorden. Nieuwe din gen zijn haast per definitie goed. Het leven is een plezier en een uitdaging. Je mag je zelf beschouwen als een deel van de natuur. Het is dan ook te verwachten dat techniek en exacte wetenschap in zo'n tijd met argwaan worden bezien. Niet-materiële zaken zijn daarentegen des te belangrij ker. De mensen gedragen zich impulsief en emotioneel. Spannend Volgens de wetenschappelijke theorie volgen perioden van paternalisme en maternalis me elkaar op. Obdeijn: "Het is natuurlijk verleidelijk om met die kennis op stap te gaan door de geschiedenis. Dat is wellicht niet verantwoord maar wel spannend". Zo'n 'spannende reis' toont de twaalfde en dertiende eeuw als een tijdperk van groot op timisme. De samenleving is tolerant, het gezag is lokaal en veelvormig. Steden ontstaan en hun eerste jaren kenmer ken zich door vrijheid en de mocratie. Beeldende kunst en literatuur zijn emotioneel. Dit maternalistische tijdvak smoort in een periode met misoogsten, hongersnood en pest waarbij het gezag gecen traliseerd wordt in instituten als kerk en gilden en de slag zin wordt: Memento mori (gedenk te sterven). De Renaissance is het volgende opmerkelijke tijdvak waarin het leven weer een avontuur wordt. Ontdekkingsreizigers trekken er op uit en denkers als Erasmus en beeldhouwers als Michelangelo tonen een extraverte levenshouding. De reformatie (17de eeuw) luidt weer een paternalistisch tijd vak in. Centrale regeringen' met absolute vorsten doven vrijheidsdrang en democra tie. De perioden van maternalisme en paternalisme gaan elkaar daarna steeds sneller afwis selen: Franse revolutie - Vic toriaanse tijd - Russische re volutie - Depressie van de ja ren dertig. Uitbundig In de jaren '60 gaat echter het hek van de dam. In die uit bundige periode bespeurden Obdeijn en zijn medewerkers o.m. de volgende trends: anti-intellectualisme (de me dische wetenschap wordt gewantrouwd wat blijkt uit yoga en alternatieve medica tie; de natuur wordt als supe rieur aan de techniek be schouwd wat zich manifes teert in een voorkeur voor bruin brood, de open haard, brandnetelsoep e.d.; het oos ten raakt in gezien de reizen naar Nepal en India, de po pulariteit van de goeroes en sitarmuziek) een naar buiten gerichte le venshouding (een creatieve explosie zich uitend in zelf bakken, boetseren e.d.; korte en strakke kleding bijvoor beeld jeans; bloot uit de sfeer van nudisme: bloot zonneba den en het verwerpen van de beha) vrijheidsdrang (democratise ring: inspraak wordt mode; het doorbreken van taboes op kerkelijk en sexueel gebied; het tolereren en op de voor grond treden van minderhe den zoals homofielen, gastar beiders en feministen). Neergang In de jaren '70 lijkt echter de neergang van dit maternalis tische tijdperk te zijn ingezet. Obdeijn c.s. komen onder meer met de volgende gesig naleerde trends op de prop pen: depressie (een groeiende scepsis ten opzichte van grote idealen; toenemende werk loosheid) vergrijzing van de maat schappij (jeugd verliest zijn overheersende positie waar door de creatieve 'motor' gaat verdwijnen) overvoering informatie (ak- tie-moeheid en hang naar tv als verstrooiing) en het aanwezige vrijheids gevoel. De term Wild speelde in op de natuurlijkheid terwijl Havana deed denken aan Cas tro met zijn Cubaanse revolu tie. Op grond van de huidige trends met het verdwijnen van de nadruk op natuurlijk heid zou een nu op de markt brengen van zo'n sigaar min der aan te bevelen zijn. Siga ren zullen weer elegant moe ten zijn, in plaats van wild en slordig". V erwachtingen In zijn boekje somt Obdeijn nog vele andere toekomst-ver wachtingen op waaruit hier onder een greep: sombere jaren breken aan voor de klassieke blue jeans en ook zelfgebreide truien en geitewollen sokken moeten wachten op betere tijden omdat we minder gaan hech ten aan het "natuurlijke" ui terlijk van ons voedsel zou den termen als Volkoren en Warme Bakker hun magie kunnen verliezen drie-dimensionele tv en ro bots zullen zowel bij produ cent als konsument een war me belangstelling wekken zaken als persoonsnummers, volkstellingen en databanken zullen bij hun invoering min der obstructie ontmoeten dan we nu algemeen veronder stellen democratische principes als inspraak en protest zullen minder op de voorgrond gaan treden onderwijs zal sterker gericht zijn op de rechtstreekse be hoeften van wetenschap en bedrijfsleven formeel zijn, je keurig gedra gen en op jezelf blijven zullen deugden zijn die de komende jaren in aanzien stijgen een agressievere houding zal optreden ten opzichte van minderheden, misschien stu ren we inderdaad de gastar beiders naar huis de waardering voor zonne- bruin daalt, kapsels mogen er kunstmatig uitzien; een te rugkeer van zaken als pom made, verf en haarlak is niet denkbeeldig sport wordt steeds meer iets om naar te kijken; het ver schijnsel trimmen zal zijn be staan slechts kunstmatig kunnen rekken televisie wordt definitief tot een wat infantiel, volledig door de commercie beheerst amusementsmedium de tachtiger jaren zullen geen bloeitijd zijn voorde kritische opiniepers de opmars van de privé-video kan resulteren in visuele pla ten-hits, die ook als video cassette verkocht worden musical, revue en klucht zul len toneel, concert en politiek cabaret gaan verslaan tachtigers zullen mensen zijn die de dans met stijl en gratie beoefenen mollig zal waarschijnlijk weer mode zijn: vrouwen als Viola van Emmenes en Bette Midler, rond, een witte huid en veel cosmetica alcohol zal onbetwist het be langrijkste genotmiddel wor den. Harry Obdeijn tenslotte: "Ik zal in m'n nopjes zijn als tien pro cent van alle voorspellingen zullen uitkomen. Misschien kunnen we in 1989 nog eens praten over hoe het allemaal nergens op sloeg". DEN HAAG <- Ongeveer 5 procent van de mensheid lijdt naar schat ting aan migraine, een aandoe ning die wordt gekenmerkt door in aanvallen optredende hoofd pijn en die vaak gepaard gaat met misselijkheid en braken. Bij vrouwen in de vruchtbare levens fase is het aantal getroffenen zelfs 10 tot 15 procent. Migraine is geen levensbedreigende aandoening, maar kan wel de kwaliteit van het leven aanzienlijk schaden. Hoewel dus veel mensen onder mi graine gebukt gaan (die 5 procent betekent 700.000 Nederlanders) is de belangstelling bij medici over het algemeen gering. Dit be tekent. zo meent de Stichting Bio-Wetenschappen en Maat schappij. niet alleen dat de be handeling van de individuele pa tient vaak verre van optimaal is. maar dat ook van het diepgaand wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken van migraine weinig terecht komt. Hoofdpijn is eigenlijk niet meer dan een verschijnsel waaraan een aandoening te herkenden is. Ze kan ontstaan door overver moeidheid, overmatig alcohol gebruik, koolmonoxidevergifti ging. etc. In veel zeldzamere ge vallen berust de hoofdpijn op een aandoening van de hersenen, zo als een gezwel of een ontsteking. Een naast de migraine veel voor komende vorm van hoofdpijn is de z.g. spanningshoofdpijn, die aanvoelt als een druk op het voorhoofd en vaak ontstaat tij dens grote geestelijke inspan ning, emoties en stress. Bij mi graine beperkt de hoofdpijn zich in het merendeel van de gevallen tot één zijde van het hoofd („schele hoofdpijn"). De hoofdpijn heeft bij migraine een kloppend karakter („het bonzen van het hart in het hoofd") en kan worden voorafgegaan door stoornissen in het gezichtsver mogen, zoals het zien van zwarte of gekleurde vlekken, flikkerin gen. etc. Is dit laatste het geval, dan spreekt men van aanvallen van klassieke migraine. Ge woonlijk echter wordt de hoofd pijn niet door dergelijke gewaar wordingen ingeluid en ontstaat zij volkomen onverwacht, in volle gezondheid. De duur van de aanvallen kan sterk variëren, van enkele uren tot eni ge dagen. De patient ziet bleek, transpireert, heeft koude handen en voeten, is misselijk en braakt. Er bestaat een overgevoeligheid van de zintuigen, om welke reden de patiënt het liefst in bed kruipt, de slaapkamerdeur dicht doet en de gordijnen sluit. Oorzaken De eerste migraine-aanval treedt in het algemeen op vóór het twin tigste levensjaar; bij vrouwen ge schiedt dit vaak rond de eerste menstruatie. Gesuggereerd wordt dat vrouwen vaker aan mi graine lijden dan mannen. Dc verhouding zou ongeveer één .op twee a drie zijn. Het betreft hier echter studies van patiënten die in klinieken en poliklinieken geholpen zijn. Te weinig wordt stilgestaan bij het feit dat slechts de helft van de migrainepatiën- ten naar een arts gaat vanwege zijn of haar hoofdpijn en dat die arts in het merendeel van de ge vallen de huisarts is. Bevolkings onderzoek wijst op het gelijkelijk voorkomen van migraine bij mannen en vrouwen. De hoofd pijn bij migraine schijnt echter bij vrouwen meer op de voor grond te treden. Over de oorzaken van migraine is nog weinig bekend. Vele ver schijnselen. vooral van bioche mische en hormonale aard. zijn bekend in verband met de mi graine-aanval. In het geheel niet duidelijk is dc wijze waarop de verschijnselen met elkaar sa menhangen. Grofweg zijn er twee „scholen" van migraine-onderzoekers te onder scheiden: een school die zich richt op de hersenen als bron van alle kwaad, en een andere die de oorzaak zoekt in afwijkingen van de samenstelling van het bloed en-of de cellen van het bloed, de bloedplaatjes in het bijzonder. Zo werd onléngs in het Engelse blad „The Lancet" geopperd dat mi graine een ziekte zou zijn van de bloedplaatjes. Beide scholen be strijden niet eikaars waarnemin gen, maar er bestaat een verschil van inzicht over oorzaak en ge volg. Erfelijk Hormonen hebben ook hun in vloed op de ziekte, hetgeen voor- De aanvallen blijken vaaksamen te gaan met de menstruatie: drie kwart van de patiënten is tijdens de zwangerschap van de ziekte verlost en „de pil" blijkt een be staande migraine te kunnen ver ergeren of zelfs migraine - die dan waarschijnlijk in aanleg al aanwezig is - te kunnen doen ontwaken. Over het precieze ver band tussen hormoonhuishou ding en migraine is weinig be kend. Reeds in de vorige eeuw viel op dat migraine in bepaalde families vaker voorkwam. Men neemt nu algemeen aan dat patiënten een erfelijke aanleg voor de ziekte hebben. Ook bestaat de opvatting dat de manier van leven personen kwetsbaar maakt voor de ziekte. Migrainepatiënten zouden bij uitstek mensen zijn die aan zich zelf en aan hun omgeving hoge eisen stellen en streven naar per fectie. Deze manier van leven zou in de opvoeding kunnen worden doorgegeven. Zoals de ouders zingen, piepen tenslotte de jon gen. Veel patiënten kunnen hun hoofd pijn verlichten door op de slaga der bij de slaap aan de zijde van de hoofdpijn te drukken. Over deze methode werd al in de 18e eeuw bericht. Dit ervaringsfeit, te zamen met de kennis over de aard van de pijn (kloppend), heeft in de dertiger jaren geleid tot een in tensieve bestudering van „het gedrag" van de bloedvaten in de hersenen, hersenvliezen en hoofdhuid tijdens de migraine- aanval. Op grond van deze studies is door de Amerikaanse neuroloog Ha rold G. Wolff een theorie ontwik? keld die ook tegenwoordig nog algemeen erkend wordt. In deze theorie wordt de migrainehoofd- pijn toegeschreven aan een vaat- verwijding in het hoofd aan de zijde van de hoofdpijn, met pijn lijke overrekking van de vaat- wand. De veronderstelling is me de afgeleid uit de vaatvernau- wende werking van ergotamine, hét middel tegen de hoofd pijn. Onderzoek Aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam loopt momenteel een onderzoek, dat men naar een ver klaring zoekt voor de schijnbare tegenstelling tussen het uitgezet zijn van de bloedvaten in het hoofd en de bleke, koude huid ter plekke van de hoofdpijn. Het on derzoek richt zich op het bestaan van directe verbindingen tussen slagaders en aders. De overgang van slagader naar ader verloopt normaal via de haarvaten, een fijn netwerk van kleine bloedvaatjes waar stoffen uitgewisseld wor den tussen bloed en weefselcel len. In die haarvaten neemt de bloeddruk af. Wanneer nu de directe verbindin gen tussen slagaders en aders open gaan - zoals de Rotterdamse onderzoekers veronderstellen dat dit gebeurt tijdens een aanval - dan vloeit het bloed onder een grote slagaderlijke druk direct in het aderlijk systeem. Op deze wijze zouden èn de druk op de vaatwanden èn de bleekheid van de hoofdhuid (weefsel krijgt veel minder bloed) verklaard kunnen worden. Bij katten konden de onderzoekers steun vinden voor hun theorie, maar meer onder zoek is nodig alvorens definitieve uitspraken gedaan kunnen wor den. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland, Denemarken en de Verenigde Staten kent Neder land geen speciale klinieken voor de behandeling en de bestude ring van migraine. Een reden hiervoor is niet gelegen in het feit dat in ons land procentueel min der patiënten voorkomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23