Dat christelijke sausje is eraf Met z'n tweeën Sassenheim gaf me de zeewind cnsESQsno Zomertijd ZATERDAG 31 MAART 1979 Ds. Van Achterberg: Nog net zo m LEIDEN - „Waarom met een schip naar een ver land gaan als ik hier op een zendings terrein woon?". Al op zijn twaalfde jaar zou Henk van Achterberg zende ling worden. Aangestoken op een zendingsfeest met een bezield man uit Suriname als spreker. Een mooie droom. Geen blind idealisme. Eerst wilde hij een goeie theologische onder grond. Dat werd dus na het gymnasium vier jaar stude ren. In een maatschappelijk en poli tiek woelige tijd. De jaren der tig. Werkloosheid en Hitler in opmars. Op zijn theologisch dispuut kreeg student Van Achterberg de gegevens over de Duitse kerkstrijd - je al of niet verzetten tegen de natio- naal-socialistische brutaliteit - uit de eerste hand. De vra gen en problemen van je ei gen continent stormden op je af. En is weggaan dan geen vlucht? Hij was een jaar dominee in Echteld (bij Tiel) toen de oorlog ons overviel. Vrijheid „Je leefde voortdurend in on rust. In die tijd was de kerk de enige bovengrondse verzets organisatie. De regelmatige kanselafkondigingen waren één en al politiek. Ver zet tegen de jodenvervolging. Tegen tewerkstelling in Duitsland. Je las ze voor. Bad ook voor de koningin. De eni ge wettige overheid. Greep eigenlijk boven jezelf uit. Ze waarschuwden me: u staat op de zwarte lijst. Komt dus voor arrestatie in aanmer king. NSB-gezindheid hield niet op bij de kerkdeur. Toen we in '44 naar Holten gingen, voelde ik me een beetje be vrijd. Je leek even helemaal buiten gevaar te zijn. Kon op nieuw beginnen". En ds. Van Achterberg, die nu terugziet op veertig ambtsja ren, houdt van de vrijheid. Ook in dien zin dat hij zich nooit in een theologisch of kerkpolitiek hokje heeft laten lokken. Wel wil hij figuren noemen die hem hebben „gestempeld". Karl Barth, Hermann Kohl- brügge en Oepke Noord- mans. In de theologische we reld namen met een klank. „Barth voerde ons van het mo dernisme van de negentiende eeuw en de verrationalisering van het geloof terug naar de bronnen van de reformatie, en maakte die actueel voor deze tijd. Door zijn hele theologie ben ik, al van m'n studententijc^af, langzaam en geleidelijk h^igekropen". Vrijheid ervoer Van Achterberg ook in 1951. Het jaar van de nieuwe kerkorde. „Een groot kerkhistorisch moment. Je voelde je niet meer lid van een organisatie met besturen, maar van een goed toegerus te, op de juiste wijze gestruc tureerde, Christus-belijdende volkskerk. Met op de achter grond de her-kersteningsge- dachte, stammend uit de oorlog". Anders Die herkerstening is op een bittere teleurstelling uitge lopen. Nii houdt ds. Van Achter berg zijn hart niet meer vast. „De secularisatie en de verma- terialisering zijn veel ver woestender geweest voor het geloofsleven en de kerken dan wij konden vermoeden. Het ging als een sluipende ziekte. We hebben in onze tijd te ma ken met een andere mens. Die alle autoriteit, ook van bijbel en kerk, achter zich heeft ge laten. Die autonoom wil zijn. Dat is ook winst. Nu blijkt wat waar is en wat niét. Er was veel meeloperij en gewoonte in de kerk. Adat. Je weigerde als dominee niet gauw een dopeling, maar je hield je hart wel eens vast. Velen kwamen alleen maar bij de doop in de kerk. Vaak vorm, zonder in houd. Nu houd je je hart niet meer vast. Het staat nu eerder gek als je kind wél gedoopt wordt. En belijdenis-doen is juist: tegen de stroom ingaan. Het is wel een stuk verrassen der geworden. We zijn van dat christelijke sausje af. Van de god die men toén beschouw de God te zijn. En in zo'n proces krijg je als kerk ook met een overschot aan zitplaatsen te maken. Kerken worden gesloten of afgebroken". Hoe bewaar je bij zoveel ver schuivingen als pastor je evenwicht? „Je moet preken en dus word je van week tot week met je neus op de bijbel gedrukt. Je blijft studeren. Volgt alles op de voet. Je bent je alles tot op de bodem bewust. Maar je wordt ook in evenwicht ge houden. Anders was het do minee zijn in de tweede helft van de twintigste eeuw het meest troosteloze bestaan. En dat is het niet. Het zit boorde vol hoop. Het blijft een scala van heerlijke dingen. Ook het preken. Ei genlijk is dat een onmogelijke mogelijkheid. Nog net zo moeilijk als toen ik begon. Je hebt dat nooit in de hand. En het duldt geen stilstand. Een preek van vroeger is on bruikbaar geworden. Ook al door de lengte. Gemiddeld was ze toch wel een kwartier langer. Maar ook begrippen verande ren. En het spraakgebruik. De mens van nu wil anders wor den aangesproken. Directer. En in eigen beleving. Je moet dus wel degelijk bij blijven. Je scholing is nooit af. (Elke vrijdagmorgen neemt ds. Van Achterberg deel aan een theologenkring bij professor Berkhof - dG). Maar bij al dat menselijke pogen blijft de Geest de levenwekkende kracht. Die zal het toch naar de gemeente moeten over brengen". Toekomst Ruim dertig jaar geleden kwam ds. Van Achterberg naar Lei den. De Mors, waar de Mara- nathakerk werd gebouwd en de samenwerking met de ge reformeerden goede vruch-i ten voortbrengt, is zijn wijk. "Er is in deze stad bij alle zicht bare terugval een hervormde gemeente met een heel trou we kern. Gelovig. Vroom. Toegewijd. Waardoor velen die van elders komen worden aangestoken. En met een ge lijk aantal predikanten als toen ik hier kwam. Dat mag ook wel eens gezegd. Je vindt dat in geen andere stad. Ook daarom heb ik hier met ple zier gewerkt". Ds. Van Achterberg zal er dan ook geen moeite mee hebben, na zijn afscheid van de actieve dienst -1 mei volgend jaar-in Leiden te blijven wonen. De toekomst van de kerk? „Ik geloof in de toekomst van de Heer van de kerk. Hij zal misschien langs andere we gen gaan dan wij gewend zijn. En de vormen zullen ook wel weer anders worden. Maar Zijn toekomst is zeker. En daardoor ook de onze". DE GR. Vandaag bezetten twee her vormde dominees deze pagi na. Wel wat te veel van het goede - en wat is goed-, maar dat is in dit geval ver klaarbaar. De <jen. H.J. van Achterberg, nog in actieve dienst, is 40 jaar predikant, de ander, W.H. Walvaart, 50 jaar. Hun namen hebben in dit deel van Zuid- Holland een bekende klank. De eerste (64) werkt sinds 1948 in Leiden (Morswijk) en ds. Walvaart (75) begon in Zevenhoven, eindigde elf jaar geleden in Sassenheim en woont nu in Leiderdorp. Na zijn pensionering verleende hij nog pastorale bestand in Gennep. De Walvaarts en Van Achter- bergs zijn ook bevriend met elkaar De relatie onstond al toen ds. Walvaart in Doorn werkte, waar een oom van zijn collega Van Achterberg kerkvoogd was. In de Leidse regio vormden zij samen een aantal jaren het voorzitter schap van de classicale (re gionale) vergadering. Van Achterberg als voorzitter (praeses) en Walvaart als tweede voorzitter (assessor). Volgende week woensdag, 4 april, kunnen vrienden en kennissen ds. en mevrouw Walvaart gelukwensen in het "Trefpunt" aan de Eikenlaan te Leiderdorp, naast de Dorpskerk, van 4 tot 6 uur. En niet alleen met het predi- kanls-, maar ook met hun gouden huwelijksjubileum. De jubileumviering van ds. Van Achterberg - zij zijn tevens veertig jaar getrouwd - is op maandag 23 april in de Mara- nathakerk aan de Lage Morsweg: van kwart voor 7 tot half 9 het officiële gedeelte en na half 9 meer een gezellig samenzijn. Op zondagmorgen 22 april hoopt hij voor te gaan in een dienst van dankbaar heid. Gemengde huwelijken. In Zuid- Holland is op het ogenblik 56 procent van de kerkelijke huwe lijken gemengd. Het provinciale beraad van kerken gaat nu een onderzoek instellen naar het pas toraat rond het kerkelijk ge mengde huwelijk. Toen het be raad van kerken onlangs aan dacht aan dit onderwerp be steedde. stuitte het op een tekort aan feitelijke informatie. Er is nu een vragenlijst naar de ker keraden en parochieraden van de deelnemende kerken uitgegaan. De vragen betreffen voorname lijk de kerkelijke voorbereiding van het huwelijk, de viering en het pastoraat daarna. Hervormde Kerk: beroepen te Dubbeldam T. Poot Nieuw- Loosdrecht: aangenomen naar Jutrijp-Hommerts (Fr.) kandi daat S.A. de Vries Grollo; be dankt voor Rotterdam-Zuid T.Stehouwer Nij verdal. Gere formeerde Kerken: aangenomen naar Zuidwolde (Dr.) J.M Len- sink Johannesburg (Zuid-Afri- ka). Siberië. Bij zijn terugkeer van een achtdaags bezoek aan het verre oosten van de Sowjet-Unie heeft dominee Michael Bour- deaux, directeur van het Engelse onderzoekinstituut voor religie in communistische landen "Kes- ton College", verklaard dat het kerkelijke leven in Siberië bloeit. De gelovigen hebben het er ge makkelijker dan in Moskou en Leningrad. Ds. Walvaart: Van onder naar boven LEIDERDORP - "ln de kerk wordt soms veel tijd en ener gie verspild aan onnutte za ken. Zo herinner ik me een twee uur durende discussie in een kerkeraad over de vraag of er tijdens een zangdienst op tweede kerstdag wel een bos bloemen in de kerk mocht staanDat had nog nooit moeilijkheden gegevenmaar toen viel die tweede dag op een zondag, en dat was toch heel wat anders". Het was niet Sassenheim waar dominee Walvaart dat mee maakte. "Nee, daar had je geen muggezifterijen. Geen strijd om beuzelingen. Een frisse geest. Geen discrimina tie ook. Ik kreeg er de eerste vrouw in de kerkeraad. Vrij spoedig gevolgd door een tweede. Geweldig was dat. Zo'n college werd er echt an ders door. En ook bloemen in de kerk. Niemand die er wat van zei. Na afloop gingen ze altijd naar een zieke of be jaarde. En dus was het goed. De overgang van Doorn naar Sassem heb ik ervaren als een verruiming. Doorn was ty pisch zuidoostelijk Utrechts. Minder frisse lucht. Mis schien wel door de bomen. In Sassenheim ademde je de zeewind in". Bijna zestien jaar lang. Ideaal Na maar tweeëneenhalf jaar Zevenhoven - nu vijftig jaar geleden - ging de jonge Wal vaart (28) naar Doesburg (1931), waar bij de opvolger werd van een zoon van de be kende dr. P.J. Hoedemaker (1839-1910), geestelijk vader van de confessionele richting in de Hervormde kerk. De gedaante van de kerk was toen nog indrukwekkend. "We hadden de wind nog mee. De grote kerk was 's morgens altijd vol. En 's avonds kwa men er ook nog'eens driehon derd. Ook arbeiders. Echt niet alleen maar de middenklasse. Je had toen ook de jong-her- vormden beweging, later Jonge Kerk. Dat liep enorm. Jaarfeesten in een volle concertzaal. De hervormden waren in het spraakgebruik de grote kerk. De gereformeerden de kleine. Je leefde nog bij de leus van Hoedemaker héél de kerk en héél het volk. Het volkskerk- ideaal. Wel een beetje arro gant natuurlijk. Immers, de bewegingen van Afscheiding en Doleantie hadden de kerk heel wat bloed gekost". Contact tussen hervormd en ge reformeerd was er toen nau welijks. "Op een tweede feestdag, toen de gereformeerden zelf geen dienst hadden, zaten er eens twee gereformeerde broeders bij me in de kerk. Verbazing allerwegen. Later hoorde ik dat ze er hun verwondering over hadden uitgesproken dat er bij de hervormden toch ook wel aardige dominees de kerk -, toen de Hervormde Kerk in 1951 een nieuwe kerk orde kreeg. Voor die orde hadden verschillende reor ganisatie- en opbouw- bewegingen lang geijverd In dat jaar kwam een eind aan de reglementenstructuur die de koning de kerk in 1816 had opgelegd. En de elkaar be strijdende blokken en partij en van vroeger - rechts, con fessioneel, ethisch en vrijzin nig - zouden samen de op dracht van de kerk temidden van het volk moeten waar maken. De officiële invoering van de nieuwe kerkorde was plechtig en feestelijk. Het ge beurde in Amsterdam. Inhoud Ds. Walvaart was lid van de sv- node-de bestuurlijke top van DS. WALVAART blij met een paar voorbeel den.... "De kerk kreeg weer inhoud. De belijdenis werd weer overeind gezet. Voordien deed ieder maar wat-ie wou. Het was een vergaarbak. Ze doopten hier en daar in de naam van het geloof, hoop en liefde. De kerkorde maakte van de kerk weer een verga dering. Meer democratisch. Meer betrokken. Een bewe ging van onder naar boven. Van gemeente naar classis, van classis naar provincie, van provincie naar synode. Geen allesregelende besturen meer. Een belijdende kerk waar het evangelie weer doorheen kon klinken". Wat ervan geworden is? "Het beeld dat we nu hebben is nog niet fraai. Sommige stromingen in de kerk heb ben nauwelijks voeling met elkaar. Er is nog machtsstre ven. Maar het zijn nu geen ge scheiden groepen meer. Je houdt elkaar toch vast. Dat is het mooie van deze kerk. Als je ze uit elkaar rukt is er geen discussie meer mogelijk. Daarom verwerp ik de sugges- tie-Nijssen (Ds. Nijssen, di recteur van "Kerk en Wereld" schreef onlangs in een artikel dat "rechts" in de kerk maar beter zijn eigen weg kan gaan omdat het de anderen toch maar hinderlijk voor de voe ten loopt - dG). Het verschil met vroeger is dat ie nu die lijn van onderop hebt. De kerk blijft met zichzelf in ge sprek. En daar hoort ook de Gereformeerde Bond bij". Slikken Ds. Walvaart, sinds 1968 met pensioen, volgt vanuit zijn rustige flat aan de Koekoek straat in Leiderdorp de da gelijkse dingen van het bin nenlandse kerkelijke gebeu ren met grote nauwgezetheid. Niets ontgaat hem. Telefoon tjes, brieven, bladen, boeken en bezoek bezorgen hem brede informatie. Is hij bezorgd over de kerk? "Soms heb ik er wel moeite mee. De toelating van kinde ren tot het avondmaal bij voorbeeld lijkt mij een pre caire zaak. Als dat algemeen ingang vindt, krijg je een kerk van doopleden. Ik weet wel dat belijdenis-doen geen sa crament is. maar het is nog wel de uitnodiging tot het avondmaal". In het algemeen ziet ds. Wal vaart liever niet dat er met de kerkorde wordt 'gesjoe meld". Een stuk kerkelijk denken heeft in die orde vorm gekregen. Ook bij de "politieke preken" is hij soms geneigd een vraag teken te zetten. "Uiteraard moeten ze op het gewone le ven betrokken zijn, maar bij sommigen is het te uitslui tend". Ds. Walvaart - door een handi cap niet meer actief - neemt afstand van idealisering van het verleden. "Andere tijden, andere vormen. Op de catechisatie doceerde je. En ze moesten het slikken. Nu praat je met elkaar. De mensen zijn veel zelfbewus ter geworden. De media brengen de hele wereld in huis. Vroeger liep de kerk voorop. Je kunt niet meer concurreren. De TV doet het beter. De kerk moet zich aanpassen, maar tot bepaalde hoogte. Ze moet kerk blijven. In bewe ging weliswaar. Maar weten hoe ze dat doet. En prediking blijft nodig. Een mens moet voedsel hebben om geestelijk in leven te blijven. Het gemeenschappelijke is er tegenwoordig een beetje uit. We zijn individualistisch ge worden. Geloven op je eentje. Je hebt nog de radio Toch is het een steun als je anderen hebt met wie je het geloof deelt". Gezond Als ds. Walvaart het over "ande ren" heeft, denkt hij niet al leen aan mensen van dezelfde kerk. "Vroeger waren de muren zo hoog en zo hecht. Ik was blij ajs een kleine jongen toen ik voor het eerst in een gerefor meerde kerk mocht preken. Verschillen die in wezen on- belangrijk zijn vallen weg. Dat is Keel gezond". Hij zou weer dominee worden als hij aan het begin stond. "Je hebt een hoop fouten ge maakt en je werk heeft lang niet altijd iets uitgericht. Daarom ben ik blij en geluk kig met een paar voorbeelden waaruit ik kan opmaken dat het niet tevergeefs is geweest" DE GR. LEIDEN - Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 mevr. ds De Mey, medew. van cantorij, 11.45 oec. stud, dienst; Marekerk 10 ds De Jong, 5 ds Zoutendijk Noorden; Maranathakerk L. Morsw. 10 ds Van Achterberg; Merenwijk 9.30 ds v. Leeu wen, 11 ds v. Leeuwen en pastor Van Well; Bethl. kerk Driftstr. 10 ds Stenfert Kroese Bilthoven; Bevr.kerk ZW 10.30 ds Boogert; Vredeskerk 10 ds Lamping; Zuidekerk 5 cantatedienst; Waalse kerk 10.30 ds Ribs; Acad. Ziekenh. 10.15 ds Bakker; Diac. huis 10.30 ds Van 't Hof; Jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel G. Herder, Oude Vest, 10.30; Endegeest 9.30 pater Boshouwers. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 ds Hortensius, 5 cantate dienst; Petrakerk 10 ds De Raadt Val kenburg. 5ds VegterOegstgeest; O. Vest 10 dr Vlijm, 5 ds Nierop Koudekerk; Mar.kerk L. Morsw. 10 ds v. Achterberg, 5 ds Hortensius; Bevr. kerk ZW 9 ds Nie rop; 5 ds Smit Heemstede; Groenh. 10 ds Smit; Merenwijk zie herv.; De Mirt 10 mevr. Owèl; Mierennest 10 mevr. Par- levliet. Dolerende Noodgemeente Groot Leiden (Pieterskerkstraat 1): 8.30 hr Veth Capelle a.d. IJssel, 5 hr Dubbeldam Warmond. Geref. Kerk Vrijg. (Heren gracht 70): 10 en 5 ds Gootjes. Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9): 9 ds v. Smeden, 5 ds Toorman, beiden Den Haag. Geref. Gem. :N. Rijn): 10 en 4.30 ds Boogaard. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstraat): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgracht): 10.15 ds Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstraat 1): 10 dr Meije- ring. Baptistengemeente (O. Rijn 3): 10. Evang. Christengemeenschap (Middel stegracht 3): 10 hr. Dikkes. Zendings werk Middernachtsroep (Zoeterw.singel 21): 5 nam. hr. v.d. Keur. Evangeliecen trum Zijlsingel 2: 10 hr. Zijlstra, di. 8 bij belstudie, vrijd. 8 jeugdsamenkomst. Pinkstergemeente (O. Rijn 3): 3 hr Ei kerbout. Leger des Heils (Hooigracht). 10 en 7.30 Nieuw Apost. Kerk (H. Rijn dijk 24): 9.30 en 4. wo. 8. 'Christian Science (Steenschuur 6): 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Steenschuur 6): 10.15. Volle Evang. Gem. Bethel: 5 nam. evangelisatiesa menkomst, in school De Twee Sleutels, hoek Rijnsburgersingel. Zevendedag sadventisten: elke zat. 9.45 bijbelstudie, 11 prediking in Lokhorstkerk. Oud Kath. Kerk(Zoeterw. Singel): 10. Rooms Kath. Kerken: Merenwijk 9.30 en 11; Haagweg zat. 7, zond. 9, 10.45 en 12; Steenschuur zat. 10 en 7, zond. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7; Lammenschansweg zat. 7, zond. 9, 10.30, 12 en 6; Haarl.str. zat. 7, zond. 9.30, 10.45 en 12.15; Rijndijk 281 zat. 7, zond. 9.30 en 11.30; Boshuizerlaan zat. 7, zond. 9.30,11 en 12.15; Herensingel zat 7, zond. 8.30, 9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem.: 9.30 kand. Leitner-Pijl, 7 hr. Drijver Voorschoten. AARLANDERVEEN - Herv. Gem.: 10 ds Wolthaus, 7 hr Goedhart. Geref. Kerk: 10 ds Vree, 6.30 ds Stolk. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds De Vries, Heerde. R.K Kerk: zat. 7, zond. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv Gem.: Adventskerk 10 ds v. Vliet Pa- pendrecht, 6.30 ds Bogers; Kruisk. 10 ds Hanemaayer; Opst. kerk 10 ds v.d. Hei den, 6.30 ds Hanemaayer; Nabij 10 ds Bogers, gezinsdienst; G.H. kerk 10 dr v. Santen. 6.30 ds v.d. Ree. De Bron 9 en 10.30 ds v.d. Ree, 6.30 ds Hoogendijk; Driehoorne 7 ds Van Santen; Ashram 9.30 ds Hoogendijk; Oudsh. kerk 10 ds Oort; Sionskerk 9.30 en 6.30 kand. Kammeraad; Rijnstroom 8 nam. ds Oort, oec. dienst. Geref. Kerk: Mar.kerk 10 ds Stolk, 6.30 hrTenyenhuis; Salv. kerk 10 hr Tenyenhuis, 6.30 ds Vree. Zie verder herv. Gem. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 9.30 en 4.30 ds Houtman. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30. Oud Geref. Gemeen te: 9.30 en 4, di. 3 april 7.15ds v. Prooyen. Baptistengemeente: 10 en 6.30 ds Koek koek (Molenwerfstraat); Noord (Sport- laan) 10 hr. Visser. Volle Evang. Gem. (school Preludeweg) 10 hr Bulthuis. Pinkstergemeente Alphen (R. Kruis- geb.): 10. Pinkstergemeente Bethel (R. Kruisgeb.): 6 nam. Leger des Heils: 10 en 6.30 uur, Corn, de Vlamingstr. R.K. Ker ken: Bon.kerk zat. 7, zond. 8.30. 10 en 11.30-; Piuskerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45; De Bron zat. 7, zond. 9 en 11.30. BENTHUIZEN - Herv. Gem.: 9.30 en 6 ds Exalto. Geref. Gem.: 9.30 leesdienst, 2.30 ds Honkoop. BODEGRAVEN - Herv. Gem.: Dorps kerk 10 ds Droogers, 6.30 ds Richter) Salv. kerk 10 ds Richter. 6.30 ds De Vreugd; Bethl. kerk 10 ds De Vreugd, 6.30 ds Droogers. Geref. Kerk Vryg.: 9.30 leesdienst, 4 ds Borgdorff. BOSKOOP - Herv. Gem.. Dorpskerk 9.30 ds Heymans, 6.30 ds Stelwagen; De Stek 9.30 ds Omta. Geref. Kerk: 9.30 ds Dijkstra, 5 ds Versluys. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds v. Langevelde. Geref. Gem.: 9.30 en 6 Opwekkingsgemeente (Con cordia): 9.30. Verg. v. Gelovigen (Nieuw- straat): 9.30 en 5. R.K. Kerken: zat 7, zond. 9.30 en 11; De Stek zat. 5.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 ds Geertsema. Geref. Kerk: 10 ds Versluys, 5 ds Dijkstra Boskoop. R.K. Kerk: Anker zat. 7, zond. 8.45 en 11.15, Bernardus zond. 10; dorp zat. 7, zond. 8. 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds v. Bruggen, 7 ds Wilschut Haarlem. Geref. Kerk: 10 mevr. ds Sysling te Leiderdorp, 7 zie herv. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds Drayer Hilversum. R.K. Kerk: Mart.kerk zat. 7. zond. 8.30,10 11.30 en 12.45; Jozef kerk zat. 7. zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem.: 10 dr v. Vliet. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 10. DE KAAG - Herv. Gem.: 10 ds v.d. Vel den Mijdrecht. R.K. Kerk: zat. 7 zond. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Dorpskerk 10 ds Boer, 6 ds Hey mans 't Harde; Ontm. kerk 10 ds Hey mans, 6.30 ds Vink. Geref. Kerk: 9.30 ds Snoey en-pred., 5 ds Halsema. Mari nevliegkamp: 10.30 gezinsdienst, ds Schepers. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem.: N. Kerk 10 ds Hovius, 6 ds Boer; O. Kerk 10 ds Vink, 6 ds De Jong; Ichthus 10 ds v. Roon, 5 ds Arkeraats; Pniëlkerk 9.30 ds De Jong,6ds v. Roon; Gr. v. Pr. school 10 ds Schuurman; Hoekst. 10 dovendienst; Overduin 2 ds Baas. Geref. Kerk: Vr.kerk 10 ds Vrolijk, 5 ds v. Heyst Rot terdam, Tr.kerk 10 ds v. Halsema, 5 ds Vrolijk. Geref. Kerk Vrijg.: 10.15dsHoff, 3.30 leesdienst. Geref. Kerk Vrijg. Bui ten V.: 8.45 en 7 ds Roukema. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5. Geref. Gem.: 10 en 5 lees dienst, wo. 7.30 stud. De Pater. Volle Evang. Gem. (Voorstraat 100): 9.45. In de nacht van zaterdag op zondag moet de klok een uur vooruit worden gezet. Kerk gangers die daaraan niet hebben gedacht komen zon dagmorgen dus een uur te laat. Ze kunnen dan nog net het slotlied horen.... KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: 10 ds v.d. Linden. 7 ds Bronsgeest, Nieuwkoop. Geref. Kerk; 10 ds Hart kamp Alphen, 7 ds v.d. Meulen, Leid- schendam. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds Knorth, 6.30 ds Doesburg, avondgebed; Hoofdstr.kerk 10 ds Doesburg; Scheppmgskerk 9 en 10.30 mr. Reugebnnk; Leythenrode 10 ds Lutmers, mmv Excelsior; dond. 7.30 avondgebed in Dorpskerk Baptisten gemeente: 10 dienst. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem.: 9.30 ds Lal- leman. Geref. Kerk: 9.30 ds Los, 7 ds Be- zemer Ter Aar. R.K. Kerk; zat. 7, zond. 7.30 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem.: Grote Kerk 10 ds De Gelder; Pauluskerk 10 ds 't Hooft, 7 ds Weggemans Harderwijkjeugddienst. Geref. Kerk: 10 ds De Wit, 7 zie herv. Geref. Kerk Vrijg.: 10.30 en 4.30 ds Ded- dens. Geref. Kerk Vrijg.: 10.30 en 4.30 ds Deddens. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 10.45 ds Schuurman, 5 dienst. Chr. Ge ref. Kerk: 10 en 4.30 ds v. Dijken. Geref. Gem.: 10 en 4 ds Hakkenberg. Oud Ge ref. Gem.: 9.30 en 3. R.K. Kerken: Aga- thakerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Poelhuys zat. 7. zond. 9 en 11.30; Maria- kerk zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.45; Engel- bew. zat. 7, zond. 8, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 9.30 ds La- gerwey Den Haag, 6.30 ds De Meij. Aalsmeer. Geref. Kerk: 9.30 ds Houtman Heemstede, 6.30 ds Mulder Alphen. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds De Jong Driebergen. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9, 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gem 9.30 ds De Vree, 6.30 ds Troost, Asperen Geref. Kerk: 9.30 ds Schouten Baambrugge, 7 ds Treurniet Woerden. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9 ijn 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem 9.30 ds Bronsgeest Nieuwkoop, 7 ds Den Har der. Geref. Kerk: 9 30 ds Rang. 6 30 ds Meijer, Haarlem. Chr. Geref Kerk: 9 30 en 3 ds Visser. R.K. Kerk. zat. 7, zond. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem 9.30 en 7 ds Zoutendijk. Geref. Kerk (Woerdense Verlaat): 10 en 7 ds Nooteboom. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv Gem Voorstr 10 dr Jansen, 7 ds Elgersma. Hoofdstr. 9 ds Elgersma, 10.30 ds Henkei Den Haag, 5 dr Jansen; De Rank 10 kand. Schuur man Putten, 7 ds v Vliet Papendrecht. Geref. Kerk: Vinkenlaan 9.30 hr Brou wer Katwijk: stichtingskerk 11 ds Bos man; Sole Mio 9 ds Bosman. Zie ook herv gem. Ned Prot. Bond: 10.30 ds mr. Hoevers Wassenaar (O. Zeeweg). R.K. Kerken. Binnen zat 7, zond. 8, 10 en 11.30; Zee zat. 7, zond 9.30 en 11; aula Boeren burg 11 NOORDWIJKERHOUT - Herv Gem. 10 ds Kalkman; De Zilk 10 hr. Goedhart. R.K. Kerk: Jozefkerk zat 7. zond. 10 en 11.30; Viktorkerk zat. 7, zond. 9.30. OEGSTGEEST - Herv. Gem.. Groene Kerk 10 ds Wagenvoorde, Pauluskerk 10 ds Mackaav te Leiden; Gem. centr 10.30 ds Blom. 7 ds De Boer Hoofddorp; Gem. Centr. 10.30 ds Vink, jeugdkerk; Van Wyckerslooth 4 30 ds Oegema. Geref Kerk 10 ds Meijer Uithoorn. 7 zie herv. gem. Geref. Kerk Vrijg.: 8.45 ds Ded dens, 3 ds Gootjes. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V8.45 en 4 ds v.d. Berg. R.K. Kerk: Will.kerk zat. 7. zond. 9, 10.30 en 12. Bon.kapel zat. 6.30. zond. 9 en 11. Volle Evangeliegem. (gem.centr.): 4 hr. v.d Brugge OUD-ADE - R.K. kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem9.30 hr Drijver Voorscho ten, 5 ds Hemstede te Leiderdorp, jeugddienst Geref. Kerk: 9.30dsGesink Sassenheim, 6.30 hr Stam Sassenheim R.K. Kerk: zat 7, zond. 9.30 Remonstr. Gemeente: 7.15 nam. ds Cossee, Dor drecht. ROELOFARENDSVEEN - R.K. Ker ken: P Banden zat. 7. zond. 9.30, 11 en 12.15. Maria Pres. zat. 7. zond. 9 en 11 RIJNSATERWOUDE-Herv. Gem 9.30 ds De Kruijf. 7 ds Wolthaus. Chr Geref. Kerk: 9.30 dienst. 2.15 ds Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gem Grote Kerk 9.30 ds v.d. Bogerd, 5 ds Van Niel; Be- thelkerk 9.30 ds v. Niel, 5 ds v.d. Bogerd. Geref. Kerk: Petrakerk 9.30 dr v Oeve- ren. 5 ds v.d. Bogerd. Geref. Kerk: Pe trakerk 9.30 dr v. Oeveren, 5 ds Damsma; Imm.kerk 9 en 10.30 ds Baayen, 5 dr v. Oeveren; Mar.kerk 9.30 ds Damsma, 5 ds Baayen. Geref. Kerk Vrijg 10 en 5.15 ds Zomer. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds De Joode. Evang. Christengemeente (aula mavo): 10 br. v.d Brink, avondmaal, 6 nam. br. v.d. Brink, doopdienst in Lei den. RFC. Gemeenschap (aula tuinb.school): zat. 7, zond. 10 30. RIJPWETERING - R.K. Kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30 SASSENHEIM - Herv. Gem 9 ds Roth- fusz Hillegom, 10.30 ds v.d. Meer. 5 ds v.d. Meer. in geref kerk, mmv Trumpets of the Lord Geref. Kerk geen opgave. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds Rebel Ned Prot. Bond: 10.30 mevr. ds Kuipers- Postma, Leiden, Jul. laan 17. R.K. Fverk: zal. 7, zond. 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem.: 9.30 ds Harte- veld R.dam, 6.30 ds Corts te Bennekom. Geref Kerk: 9.30 ds Bezemer, 6.30 ds. v.d. Heiden. R.K. Kerk dorp 9 en 12, Langeraar zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30 VALKENBURG - Herv. Gem.: 10 en 6.30 ds Overgaauw. Geref. Kerk: 9.30 ds Verdoom Leiden. 6.30 ds De Raadt Ma rinevliegkamp: 10.30 gezinsdienst, ds Schepers. Geref Kerk Vrijg 9.30 lees dienst, 5 ds Hoff VOORHOUT - Herv Gem 10 ds Bro kerhof. R.K Kerk: zat-7,zond. 9,10.30en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gpm. Dorps kerk 10 ds Van Malsen te Leiderdorp, 7 interk. zangdienst in Laur.kerk, ds De Zwart; aula NH 9.30 ds De Zwart en vic. Bijl; Hulpen H. 10 ds Lentz, kapel Rijn dijk 10 ds Meijenng. Geref Kerk: 9.30 ds De Zeeuw. 7 zie herv. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 leesdienst, 3 ds Gratz R.K. Kerken: Laur.kerk zat. 7, zond. 10 en 11.30; aula NH 11M. Godskerk zat. 7. zond. 8.30 en 10.30 WADDINXVEEN - Herv Gem Be- thelkerk 9 ds Verboom. 5 ds Roetman. 10.30 ds Cuperus Nieuwerkerk a.d. IJs sel, 6.30 ds Verboom, Hoeksteen 9.30 ds Rietman, 6.30 ds Verwelius; Immanuel- kerk 10 hr Yska, 5 pastor Olsthoorn. Ge ref. Kerk Kr.kerk 10 ds Koers Alphen. 5 ds Modderaar; Ontm. kerk 10 ds Modde raar, 5 ds Pnns Den Haag. Oud Geref. Gem.: 10 en 6.30. Chr Afgesch. Gem. 9.30 en 5 Volle Evang Gem. (Linden- gaarde 17a): 9.30. R.K. Kerk: Ontm. kerk zat 7, zond. 8.45, 11.45 en 7; Viktorkerk zat. 7, zond. 10. WARMOND - Herv. Gem.: 10 ds Hoek stra te Oegstgeest. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 8 30, 10 en 11.30. WASSENAAR-Herv. Gem Dorpskerk 10 ds Steenstra, 7 cantatedienst; Kie- vietkerk 10 ds Wiersma, afscheid; Mes- siaskerk 10 hr Taal, 4 30 ds Tukker; Dorpscentrum 9.30 ds Van Laar, Mete ren. Geref. Kerk: 10 en 5 ds Huisman Rijnsburg: Zuid 10 prof. dr Jelsma Kampen. 7 zie herv. gem. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds v. Wavcren, Haarlem. WOUBRUGGE - Herv. Gem.: 9.30 ds Kempenaar Vriezenveen, 6.30 ds v. Hal ten Soest. Geref. Kerk: 9.30 kand. Hib- ma. 6.30 kand. Esser. Ned Prot Bond: 7 nam. ds Cadee, Maassluis. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 10. ZEVENHOVEN - Herv Gem.: 9.30 ds Nicolai. Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds 't Hart Bodegraven. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv Gem.: 10 dienst R K. Kerken- Janskerk zat 7.30, zond. 10.30; Chr Dienaarkerk zat. 7. zond. 9.15; Rijndijk, Meerburg, zat 7. zond. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem: 10 kand. Vos Utrecht 6.30 ds Haakman. Ge ref Kerk: 10 ds v.d. Heiden, 6.30 ds Los.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4