In Armenië zijn de kerken propvol ZATERDAG 31 MAART 1979 JEREVAN - „Wanneer je hier iemand dronken ziet. is het waarschijnlijk een Rus". Een vaker gehoorde uitspraak in de Sowjet-republiek Arme nië, die niet zozeer getuigt van een afkeer van de Armeniërs van hun beschermers en heersers, maar meer van hun afkeer van de onmatigheid waarmee Russen gewend zijn alcoholica te nuttigen. Dat doen de Armeniërs heel an ders, namelijk gematigder, beschaafder menen sommi gen, zoals dat te verwachten is van een oud volk in dit deel van de wereld. Of dat een reden is om zich niet aan alcohol te buiten te gaan, kan men voorlopig in het midden laten. Feit is wel dat de Armeniërs niet alleen een lange, maar ook een veelbe wogen geschiedenis achter de rug hebben, in een gebied dat behalve de huidige Sowjet- republiek Armenië ook de oostelijke provincies van Turkije omvatte en daarnaast noordelijke delen van Liba non, Syrië, Irak en Perzië. In allerlei geschriften en docu menten vindt men ruim 3000 jaar geschiedenis terug, waarin de Armeniërs overi gens nauwelijks 500 jaar van hun eigen onafhankelijkheid mochten genieten. Scherpe neuzen De Sowjet-republiek Armenië is de kleinste van de 15 re publieken die gezamenlijk de Sowjet-Unie vormen. Het op pervlak beslaat driekwart van Nederland, waarop een be volking van ongeveer drie miljoen mensen woont. Meer dan 88 procent van hen is Ar meens; direct te herkennen aan het donkere, zuidelijke uiterlijk, dat wordt geaccen tueerd dooreen lange scherpe neus. Wie vanuit de Sowjet- hoofdstad Moskou naar het zuiden reist, wordt onmid dellijk getroffen door de ge moedelijke sfeer in Arme nië. De mensen zijn er aardig, dui delijk zuidelijker, minder bu reaucratisch. Er valt iets te regelen, te ritselen. Aantrek kelijk is ook het feit dat het klimaat natuurlijk veel war mer is en dat een groot deel van het Armeense leven zich dientengevolge op straat af speelt, op vele terrasjes en in binnenhoven. De trots op ei gen prestaties en verworven heden verleidt Armeniërs niet zo snel tot het chauvi nisme dat bij Russen soms tot ballonvormige afmetingen kan opzwellen. Nederland? Met het buurvolk van de Geor- giërs hebben de Armeniërs een uitgesproken handels geest gemeen, die bijvoor beeld een tocht over een van de goedgevulde markten van deze republiek tot een ge noeglijk avontuur van pin gelen en afdingen maakt. Een bezigheid die telkens onder broken wordt door de vraag waar de koper dan wel van daan komt. „Waar, uit Ne derland?" Men ziet vraagte kens krullen boven de hoof den van de aangesprokenen. Nooit van gehoord. „Waar ligt dat dan?". In de buurt van Duitsland, West-Duitsland en Frankrijk. „Oh, juist". Het gebrek aan kennis blijkt wederzijds te zijn', en de Ar meniërs zijn maar al te graag bereid om de lacunes in de kennis van bezoekers aan te vullen De steeds terugke rende onderwerpen vormen de bewogen Armeense ge schiedenis in het algemeen en de Turkse moordpartijen rond de eeuwwisseling in het bijzonder. Sinds de Armeen se staat in het begin van de vierde eeuw als eerste natie het christelijk geloof tot na tionale godsdienst verklaar de, kregen vele schermutse lingen, conflicten en oorlogen een religieus karakter. Dat werd sterker nadat het mo hammedaanse geloof zich manifesteerde in de omrin gende landen. Met deze problematiek op de achter grond en de daardoor veroor zaakte slechte verhoudingen tussen mohammedaanse overheersers en christelijke- Armeense ondergeschikten, is het niet zo verwonderlijk dat de Armeniërs in 1828 on der Russische bewind kwa men en deze wisseling in het algemeen als positief beoor deelden. Een wisseling van Perzisch-mohammedaanse overheersers naar Russisch- tsaristisch-christelijke over heersers. Een verbetering voor de Armeniërs. Tenminste, alleen een verbete ring voor degenen die woon den in destreek die inmiddels bekend staat als de Sowjet- republiek Armenië. Aan het eind van de vorige eeuw wer den de Turkse Armeniërs in groten getale het slachtoffer van wrede bloedbaden, die in 1915 gevolgd zouden worden door de eerste volkeren moord van onze bloeddorsti ge twintigste eeuw. De eerste confrontaties vonden plaats, toen de Armeniërs binnen Turkije probeerden om, in navolging van de Serven, Bulgaren en Grieken, een eind te maken aan het Turkse bewind in de oostelijke pro vincies. Bloedbaden Massale moordpartijen waren in 805 en 1896 het antwoord van de Turkse machthebbers. Bloedbaden die een voorspel vormden voor de slachtingen die gedurende de Eerste We reldoorlog zouden volgen. De oorzaak hiervan was de hou ding van de Armeniërs, van wie er weliswaar 60.000 in het Turkse leger vochten. Niet minder dan 180.000 Arme niërs prefereerden echter dienst in het Russische leger, met in het achterhoofd de hoop dat een nederlaag van de Turken het einde zou zijn van het Turkse bewind in de Armeense provincies van Turkije. De Turken waren hier begrij pelijkerwijze niet overmatig enthousiast over. De Arme niërs die aan Turkse kant meevochten, werden meer en meer als een risico be schouwd en later ontwapend. De Turkse premier Talaat sprak kort daarop over het „vervloekte ras" - de Arme niërs - dat al „sinds eeuwen probeert de fundamenten van de staat te ondergraven". In de nacht van 24 op 25 april 1915 werden in Istanboel 235 geestelijke en politieke lei ders van de Armeniërs ge vangen genomen. Op het plat teland waren het er ongeveer 300. De gevangenen werden vior het grootste deel vermoord. Hiermee waren de Armeniërs hun leiders kwijt en dat juist in een tijd waarin men hen dringend nodig had. De Tur ken begonnen de Armeniërs namelijk uit hun huizen bij een te drijven. De mannen werden naar werkkampen gestuurd, en vrouwen, kinde ren en bejaarden werden in oostelijke richting letterlijk de droge en kale woestijn in gestuurd. Anderhalf miljoen weerloze mensen werden vermoord' 60 procent van alle Armeniërs die in Turkije woonden. In september 1973 noemde de commissie voor mensenrech ten van de Verenigde Naties de slachting van 1915 de „eer ste massale mensenmoord in de twintigste eeuw^. Onder andere op grond van dergelij ke verklaringen eisen diverse Armeense organisaties een of andere vorm van compensa tie van de Turkse overheid, die echter stelselmatig elke verantwoordlijkheid voor de gruwelen uit die tijd blijft af wijzen. Dit heeft geleid tot de oprichting van groepen die via aanslagen en moordpar tijen de aandacht willen ves tigen op hun onrechtvaardige behandeling. Armeense staat Ofschoon een belangrijk deel van de Armeniërs momenteel in de Sowjet-Unie woont, steunt de regering in Moskou dergelijke eisen niet. Dat lijkt gekker dan het is. Naast eisen tot een soort Turkse herstel betalingen, is er bij de mili tante Armeniërs namelijk ook sprake van sterke nationale sentimenten. Het ideaal dat de meesten hierbij voor ogen staat, is een onafhankelijke Armeense staat. In de artike len 88 en 89 van het Verdrag van Sevres verklaarde Tur kije in 1920 „Armenië te zul len erkennen als onafhanke lijke natie". Deze belofte is een stuk papier gebleven en van Russische kant zal men niet gauw een aanmoediging aan de Turken horen om deze belofte in te lossen. Een nationale Ar meense beweging in Turkije zou waarschijnlijk al snel lei den tot een zelfde beweging in Sowjet-Armenië en daarop zitten de machthebbers in het Kremlin allerminst te wach ten. Dat dergelijke aspiraties onder het Sowjet-bewind niet zijn verdwenen, blijkt uit vlugschriften die enkelejaren geleden werden verspreid en waarin werd aangedrongen op het losmaken van de Ar meense republiek van de Sowjet-Unie. De initiatiefnemers van deze vlugschriften zitten inmid dels achter slot en grendel. In tussen worden de anti-Turkse gevoelens van de Armeniërs met mate gekoesterd. Dat ge beurt waarschijnlijk in de eerste plaats om duidelijk te maken, dat de Russische heerschappij na vele eeuwen van vervolgingen een wel kome pauze betekende. Ook voor de Sowjet-Armeniërs vormden de Turkse slachtin gen een tragisch dieptepunt in de geschiedenis, dat wordt herdacht met. een even sober als indrukwekkend monu ment even buiten de Armeen se hoofdstad Jerevan. Vrijage De Sowjet-machthebbers zijn aan de andere kant nu ook weer niet uit op een al te vuri ge aanwakkering van anti- Turkse gevoelens, in een pe riode waarin Moskou aan een onverbloemde vrijage met Ankara is begonnen. Het Turkse Navo-lid maatschap en de strategische ligging van Turkije vormen wel de be langrijkste beweegredenen voor de Russen, die met eco nomische steun en samen werking de Turken wat losser willen maken van hun Wes terse bondgenootschap. Van de Armeniërs eist men dien tengevolge weliswaar geen liefdesverklaringen voor de Turken, maar al te grove anti- Turkse uitlatingen of publica ties worden niet op prijs ge steld en zelfs verboden Een meer dan opmerkelijk fe nomeen is de Armeense kerk. Opmerkelijk in een staat die een anti-religieuze politiek voert en waar dat maar moge lijk is elke vorm van actieve geloofsbeleving reguleert en aan strikte banden legt. In Armenië lukt dat niet. De kerken zijn er propvol. Hon derden zo niet duizenden ba by's worden er elk weekeinde gedoopt in de 60 „werkende" kerken in de Sowjet-re publiek Armenië en volgens officiële bronnen is niet min der dan 70 procent van alle Armeniërs gedoopt en reli gieus actief. Deze gegevens komen van niemand minder dan Vasgen I, primaat van de Armeense kerk. Vasgen I is een beminnelijk man, makkelijk te benaderen en gaarne bereid tot een ge- dachtenwisseling. Hij is Roemeen van geboorte en klom in z'n geboorteland op tot bisschop voordat hij in 1955 werd gekozen tot pri maat van de Armeense kerk en daarmee tot leider van alle gelovigen binnen deze reli gieuze gemeenschap. Vasgen I is niet alleen beminnelijk, maar ook tactisch en hij gaat niet in op eventuele proble men of meningsverschillen tussen de Armeense kerk en de communistische overheid. Problemen bestaan er vol gens hem niet. Het is echter wel een feit, dat de Armeense kerk zonder toestemming van de politieke machthebbers niets mag uitgeven of ver spreiden. De Armeense kerk vormt voor vele Armeniërs ook een be langrijk nationalistisch ele ment. Hieruit wordt, voor een deel de grote populariteit binnen de Sowjet-republiek Armenië verklaard. De kerk kent ook primaten in Beiroet en in Istanboel en heeft ver der vele vertakkingen over de hele wereld, als gevolg van de wereldwijde verspreiding van de Armeniërs, die men wel eens vergelijkt met de joodse diaspora. Alleen in de Verenigde Staten zijneral 120 Armeense kerkgenootschap pen (met o.a. twee aartsbis schoppen), maar overal wordt „Catholicos" Vasgen I be schouwd als de geestelijke en organisatorische leider van de Armeense kerk. Echmiadzin De vele buitenlandse invloeden en discussies beroeren ook de „catholicos" en zijn secon danten, die een wat traditio nelere opvatting huldigen omtrent kerk en maatschap pij. Dat is niet verwonderlijk, want het samenleven van een actieve kerk en een repressief politiek systeem is nu niet bepaald een ideaal klimaat voor moderne opvattingen, discussies en experimenten. Door de invloed vanuit West- Europa en vooral de Verenig de Staten zijn onderwerpen als sexualiteit, geboortebe perking, vrouwelijke pries ters, echter niet meer taboe in het klooster Echmiadzin, het bestuurlijke centrum van de Armeense kerk, en dat is al heel wat. Hoe ver dergelijke „moderne" discussies afstaan van zeer oude religieuze praktijken die verweven zijn met de gebrui ken van de kerk in het huidige Sowjet-Armenië, kan men zien tijdens een bezoek aan het klooster Geghard. Vooral in het weekeinde is dit kloos ter met zijn kerk een geliefd oord voor gelovigen uit de verre omgeving. Men moet zich daarbij echter geen plechtige, ingetogen gebeur tenis voorstellen. Men trekt gezamenlijk naar Geghard in auto's, autobussen en vrachtwagens. Een uitstapje naar dit klooster is vooral ook een sociale, gezellige gebeur tenis. Wanneer men met alle familie leden en vrienden een ge schikte plek heeft gevonden langs de weg of in de omrin gende heuvels, dan worden de meegebrachte dieren ge slacht. Dat doet men zelf of men laat dat doen door sla gers die een stalletje hebben opgezet naast de kerk. De ri tuele gebaren die door slager en eigenaar gemaakt worden bij het overhandigen van de geslachte dieren - voorname Foto boven: Arme niërs .donker en zuidelijk uiterlijk met scherpe neus Foto rechts: op weg naar de rituele slachter. S3 PAGINA 29 lijk kippen en schapen - gaan terug tot de tijd van de dierof- fers in lang vervlogen tij den. Traditioneel Ook vandaag de dag zijn som mige priesters bereid om die ren voor de slacht te zegenen. Wanneer men het drukke spektakel rondom het kloos ter bekijkt, lijken dergelijke handelingen meer een tradi tionele betekenis te hebben dan een diep religieuze. Het zijn herinneringen aan een oud en ver verleden, dat via allerlei geschreven kronieken ongeveer 3000 jaar lang te volgen is. Ook de hoofdstad Jerevan heeft een ouderdom (2762 jaar) die vergelijkbaar is met die van Babylon en die die van Rome over schrijdt. Sinds de communistische machtsovername is de stad ingrijpend gemoderniseerd. Rondom 1920 was Jerevan niet meer dan een lemen ne derzetting met ongeveer 30.000 inwoners. Het is nu een moderne stad in de gebruike lijke Sowjet-stijl, met onge veer een miljoen inwoners, eenderde van de totale bevol king van de Sowjet-republiek Armenië. Van die bevolking is ongeveer drie procent Rus sisch, hetgeen laag is voor de zuidelijke republieken, waar het percentage Russen ge woonlijk hoger ligt. De ver standhouding tussen Arme niërs en Russen is niet uit zonderlijk hartelijk, maar ook niet slecht. De Armeense bevolking was vorig jaar wel verbolgen toen men in de nieuwe Armeense grondwet „vergeten" was om te vermelden dat het Ar meens de officiële taal van de republiek is. De Armeniërs zagen hierin een ongeoor loofde poging tot verdere Russificatie van hun re publiek en trokken de straat op om te demonstreren. De „vergissing" werd onmiddel lijk hersteld. Hetzelfde ge beurde in het naburige Geor gië (alle Sowjet-republieken kregen vorig jaar een nieuwe grondwet op basis van de grondwet die in 1977 voor de hele Sowjet-Unie werd goed gekeurd). De Armeniërs zijn zeer trots op hun moderniseringen, die men vooral in de lichtere en elektrotechnische industrie vindt. Bij een groot moderni seringsproject in Armenië blijkt men echter wat al te hard van stapel gelopen te zijn. Het betreft hier het kracht- en irrigatie-project waarvoor het water wordt ge bruikt van het Sevan-meer. Een project waarmee men al voor de Tweede Wereldoorlog begonnen is, maar waarbij men wat al te grootmoedig dacht te kunnen beschikken over het water van dit meer. Het waterpeil is sindsdien dan ook gezakt met niet min der dan 18 meter... Verstoring evenwicht Het gevolg was een geweldige verstoring van het natuurlijke evenwicht ter plaatse. Daarop besloten de autoriteiten een peperdure pijpleiding aan te leggen dwars door de rotsen, om het meer, dat al door 28 riviertjes wordt gevoed, een extra waterbron te geven. In tussen wordt het water van het Sevan-meer niet meer ge bruikt voor krachtcentrales en bijna niet meer voor irriga tie. Wanneer de extra toevoer klaar is - zover had het vol gens de plannen overigens allang moeten zijn - hoopt men het peil van het meer on geveer vijf a zes meter te kun nen verhogen, waardoor er een herstel zou plaatsvinden van het oorspronkelijke mi- lieu-evenwicht. Het enige voordeel van de ver laging van het peil van het wa ter van het Sevan-meer is het feit dat twee eeuwenoude kerkjes nu makkelijker te be reiken zijn omdat ze nu op een schiereiland liggen en vroe ger bij hoger water op een ei land: de Arakelots (aposte len )-kerk en de Karapet (Jo hannes de Doper)-kerk uit de negende eeuw. Een rit erheen is de moeite waard, zeker wanneer een van de kerkjes open is. Van het bijbehorende klooster zijn alleen nog maar ruines -over. Wanneer men hier bij mooi weer over het meer de besneeuwde toppen ziet van de grote en de kleine Ararat, het prachtige land schap, de oude resten en rui nes, die behoren tot een nog steeds sterk levende eh be leefde religie, dan kan men zich de binding voorstellen die vele Armeniërs voelen met hun land van her komst. Een land met een zeer oude ge schiedenis, waarvan het hui dige tijdperk volgens diverse Armeniërs niet noodzakelij kerwijs het laatste stadium hoeft te betekenen in de ont wikkeling naar een onafhan kelijke christelijke staat. Hierbij moet dan wel aange tekend worden, dat ook veel Armeniërs beseffen dat in de ze tijden van herlevend Mo hammedaans fanatisme in de omringende landen, de ge loofsbeleving binnen de Sowjet-republiek Armenië nog het best gewaarborgd wordt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29