Kerk bevoorrecht in zendtijd -c^msamis- Gorleben: met hand en tand tegen atoomf abriek Kievietkerk Wassenaar bleef in het midden Humanisten willen nog eens een verdubbeling Geboortestreek van prins Claus in beroering VRIJDAG 30 MAART 1979 (Van een medewerker) "Wij vinden dat de humanistische stroming in ons land, ondanks die zendtijdverdubbeling, nog altijd niet aan haar trekken komt. De kerken hebben op radio en tv nog dezelfde bevoorrechte positie. Dat is niet in overeen stemming met de realiteit. Wij zullen hierop blijven ha meren". Casper Vogel (34), hoofd rtv-dienst van het Humanistisch Verbond .waardeert het uiteraart positief dat de humanisten met ingang van 1 april dubbele zendtijd krij gen, maar tevreden is hij niet. Volgens een eind 1977 gehouden steekproef van het instituut voor publieke opinie noemt 19 procent van de bevolking zich humanist. Op grond van dat percentage al zou het Humanistisch Verbond veel meer zendtijd moeten heb ben dan ook na de verdubbeling het geval is. "Het zal daarvoor ac tie blijven voeren", verzekert Casper Vogel. 'Zolang er geen betere cijfers zijn, houden wij vast aan dat percen tage van 19. Het is onbegrijpelijk dat onze godsdienstsociologen het niet als hun taak zien, einde lijk eens in kaart te brengen hoe de Nederlandse maatschap pij godsdienstig en levensbe schouwelijk in elkaar zit. Ze zijn wèl geïnteresseerd in het anti- rri i papisme, maar, denk ik dan. daar Tegen aanspraken is dan wéér een kerkelijk belang mee gemoeid". De kerken die volgens artikel 16 van de Omroepwet in aanmer king komen voor zendtijd vor men een fikse lijst. Een eenvou dige becijfering leert dat het ker kelijke geluid in de ether een plaats inneemt die ongeveer twintig keer zo groot is als die van het humanisme. Het besluit om de zendtijd van het Humanistisch Verbond te verdubbelen veran dert dat beeld wel iets, maar in de totaliteit maakt het niet veel uit, zeker als men in aanmerking neemt dat ook de omroepvereni gingen nog een behoorlijke hoe veelheid "kerk en godsdienst" in hun programma's doen, in de vorm van dagwijdingen, bijbelle zingen, avondoverwegingen, bij belstudieprogramma's en derge lijke. Vogel heeft eens uitgere kend dat de omroeporganisaties wekelijks 12,5 uur godsdienstig gesproken woord en ook 12,5 uur religieuze muziek toevoegen aan wat de kerken zelf al presenteren, en dat is ruim 10 uur per week. Terwijl het Humanistisch Ver bond en de Vrije Gedachte samen iets meer dan 40 minuten per week op radio en tv is toebedeeld. Het gaat de humanisten, die eind mei op een congres in Hilversum onder meer over de verdeling van zendtijd zullen praten, he lemaal niet om aanvallen op ge loof en godsdienst, zegt Casper Vogel nadrukkelijk. "Het is nog altijd een wijdverbreid misverstand dat wij anti gods dienst en kerk zouden zijn. Hu manisten respecteren en accep teren het volkomen dat er men sen zijn met een godsbesef, maar wij zijn wel tegen bepaalde aan spraken die vanuit het geloof worden gemaakt op de verdeling van maatschappelijke goederen, zoals subsidies aan instellingen en zendtijd. Die verdeling zit op het ogenblik verkeerd in elkaar. Wij krijgen een onrechtvaardig klein aandeel". Toen de mensen van het Humanis tisch Verbond - officieel iets meer dan 15.000 leden - van de NIPO-enquête hoorden (19 pro cent humanist) en zich realiseer den dat zij maar 5 procent zend tijd hadden, hebben zij het een voudige rekensommetje ge maakt dat ze recht hebben op viermaal zoveel. Voorjaar 1978 dienden zij dan ook zo'n aanvraag bij de betrokken minister in. Vogel: "We waren aardig brutaal en wilden best genoegen nemen met een verviervoudiging in twee etappes. Najaar 1978 besloot de bewindsvrouw een verdubbeling te geven, en daar bleef het bij zo dat wij van 1 april af de beschik king hebben over 15 minuten tv en 1 uur radio". Vrij beleid Het Verbond heeft nu twee vaste mensen in dienst voor radio en twee voor tv. Daarnaast nog drie algemene medewerkers: een voor produktie, een redactiese cretaresse en een hoofdredac teur (Vogel zelf). In het nieuwe schema is het HV naar Hilversum II verschoven, ingekapseld op zondagmorgen tussen een kleuterprogramma en de waterhoogten enerzijds en een rk kerkdienst anderzijds. "Dal kost ons vrijwel ons hele publiek", zo vreest Vogel. "Dat is jammer en onrechtvaardig. Bij het realiseren van de zenderkk u- ring is met ons op geen enkele wijze rekening gehouden. De de finitieve plannen zijn ons zomaar voorgelegd". Het HV is dan ook bii de kroon in beroep gegaan. Casper Vogel noemt het een grote rijkdom dat een zendgemachtig de als het Humanistisch Verbond niet wordt geregeerd door kijk en luistercijfers. "Wij zijn niet gebonden aan het ge tal. Kunnen een onafhankelijk redactioneel beleid voeren, al worden wij natuurlijk democra tisch door ons congres gecontro leerd". Simonis weer over homofilie Bisschop Simonis pleit in een tweede brief over homofilie voor een homofiele vriend schap zonder sexuele rela ties. Met deze brief ant woordt hij op vele reacties die hij heeft gekregen op zijn eerste brief over dit onder werp, waarin hij schreef dat homofielen niet mogen wor den gediscrimineerd maar dat homosexueel gedrag niet mag worden goedgekeurd. In zijn nieuwe brief houdt mgr. Simonis aan dat standpunt vast. Via bijbel en kerktradi tie moet, volgens hem, ho mosexueel gedrag worden afgewezen. Deze liefde kan ook zonder sexueel contact diep-menselijk en verrij kend zijn, aldus de bisschop. Dan houdt men het geweten Annie Blankenstein ...morgenavond in Lutherse kerk... Kerkconcert. Ter afsluiting van de serie winterconcerten in de lu therse kerk aan de Hooglandse Kerkgracht in Leiden geeft An nie Blankenstein-Offenberg uit Hardenberg, die veertien jaar or- ganiste van deze kerk was, mor genavond om half 9 een clave- cymbel-concert. Zij bespeelt een twee-klaviers instrument dat haar man, de vroegere organist van de Pieterskerk Adriaan Blankenstein, in 1977 heeft ge bouwd. Medewerking verleent Betteke van den Berg-Groot, viola da gamba. Op het pro gramma staan werken van Fr. Couperin, Marin Marais en J. S. Bach. Na het gratis concert is er gelegen heid de instrumenten nader te bekijken. Cantatediensten. De laatste can tatedienst van dit seizoen in de Zuiderkerk aan de Lammen- schansweg in Leiden is zondag avond om 5 uur. Het Rijnlands christelijk mannenkoor, de so praan Wendela Bronsgeest, het Barokensemble ëri de' or ganist Joop Brons geven onder leiding van Sander van Marion een uitvoering van Psalm 42 van Mendelssohn-Bartholdy. In een zondagavond om 7 uur in de Dorpskerk van Wassenaar te houden cantatedienst voert het Wassenaars Kamerkoor onder leiding van Jan van Biezen pas siemuziek van Schütz uit over de zeven kruiswoorden van Jezus. Medewerkenden zijn een strij kersensemble onder leiding van de clavecinist Jan van der Lin den, enige solisten en de organist Wim Landsman. Nog meer muziek. Ds. M. J. Wa genvoorde gaat zondag voor het laatst in de Groene Kerk te Oegstgeest' voor. Wegens emeri taat verlaat hij per 1 mei de actie ve dienst. De muzikale mede werkers van deze kerk willen hem, ter omlijsting van zijn preek, een muzikaal afscheid ge ven. Zij zullen enkele werken van J. S. Bach en van Handel ten ge hore brengen. De medewerken den zijn mevrouw Hetty Barnard mezzo-alt, Han Kapaan hobo, Mi- charl Smith viool en Theo Goed hart orgel. En ten slotte: het jongerenkoor "De Menswording" verleent zon dagmorgen om 12 uur medewer king aan een mis in de Menswor- dingskerk te Leiderdorp. Hervormde "Kern: beroepen te Geleen Y. van der Schoot Vlis- singen; aangenomen naar Eind hoven (ziekenhuis) mevr. A. van Leeuwen Burgh (Zeeland); be dankt voor Kamerik E. F. Ver- gunst Middelharnis, voor Win- desheim (Ov.) D. van der Meulen Goudriaan. Geref. Gemeenten: bedankt voor Leerdam J. Karens Opheusden. Boek als geschenk bij het afscheid van ds. J. T. Wiersma "Zo maar een gemeente" is de titel van een bij Boekencentrum in Den Haag uitgegeven boek (140 bladzijden) dat de Wassenaarse hervormde predikant J.T. Wiersma bij zijn afscheid - deze week - wordt aangeboden. Ds. Wiersma is ruim 26 jaar predikant geweest van de wijkgemeente rond de Kievietkerk. Hij gaat nu met pensioen en in Otterlo wo nen. Het boek, waartoe een aantal leden van zijn wijkgemeente het initia tief nam, bevat ruim dertig arti kelen en verhalen over zeer ver schillende onderwerpen die ds Wiersma schreef voor het veer tiendaagse blad "Woord en Dienst", waarvan hij twintig jaar redactievoorzitter is geweest. Sommige van die artikelen ble ken nogal wat stof tot reactie en correspondentie te bevatten. Het is leuk, ze nu hier terug te vinden. Een van de initiatiefnemers, zijn vriend prof. dr. J. W. Schulte Nordholt, voorzag de bundel van in- en uitleidend artikel. Het boek (f 18,50) is in de boekhandel ver krijgbaar. Bijzonder teken Toen ds. Wiersma, die in 1962 zijn werk in Wassenaar begon na zes jaar studentenpredikant in Delft te zijn geweest, werd gevraagd wat hij van de uitgave van zo'n boekje vond, heeft hij wél geaar zeld, maar dat is maar heel kort geweest omdat hij allang van plan was bij zijn emeriteripg een grote afscheidsbrief te schrijven. Daar had hij na 26 jaar Kieviet kerk in Wassenaar wel behoette "Het initiatief tot deze uitgave heeft dat voornemen ondervangen", schrijft hij in een Ten Afscheid. "Alles wat ik in die brief had wil len zeggen komt hier, zij het in een wat minder persoonlijke toonzetting, uitvoeriger aan de orde". Uit het zolang met elkaar optrek ken als gemeente en dominee is, naar ds. Wiersma diep ervaart, een onvergetelijke verbonden heid gegroeid. Dit boekje, waarin hij gedachten verwerkt over kerk, bijbel, theologie, geschie denis, actualiteit, zin van het le ven en menselijke ervaringen, ziet hij als een heel bijzonder te ken daarvan. Wereld van vandaag Schulte Nordholt werpt in zijn voorwoord de vraag op wat je aan een dominee hebt die elke zondag de geijkte termen over zieleheil en zaligheid oplepelt zodat iedereen alles herkennen kan en er nooit iets nieuws en iets verrassends gebeurt. Alsof de bijbel niet eindeloos prachtig en nieuw en vreemd is en adem loze uitzichten opent op nooit vermoede werkelijkheden onze wereld van vandaag. Hij denkt dat dit de boodschap van ds. Wiersma in al die jaren is ge weest Mensen op aarde, leeft in de rechte verhoudingen, verloo chent de aardse opdracht niet; gemeente, koester je niet in de al koven van de ziel, verval niet in dat Billy-Graham-fundamenta- lisme, want jullie medemensen in hun concrete situatie zijn in het geding, hier in de Heilige Schrift". Toen Wiersma in Wassenaar kwam, waren er wel die hoofdschud dend zeiden: hij is te links. Dat bleek overigens later nog wel mee te vallen. Schulte Nordholt denkt dat men deze dominee zo toch geen recht doet. "Nooit heeft hij onze aardse verantwoordelijkheid afgetrok ken van het getuigenis om de hemel trouw te blijven. Hij heeft ons ook geleerd dat het evangelie geen partijprogramma is, maar een andere en eigen waarde heeft, een meerwaarde die niet in het platte vlak van de aarde kan wor den neergeslagen. Het is meer dan wet, welke wet ook". Kern van alles Dat de Kieviet-gemeente van ds. Wiersma niet naar links of rechts is afgedwaald, in het "zuivere midden" is gebleven, niet is ge vangen in orthodox sectarisme of vrijzinnige dwang, dat gods dienst daar godsdienst is geble ven en de preken geen stichte lijkheden of lezingen waren, kwam omdat voortdurend één tekst de kern van alles is geweest "Gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God" (Paulus' brief aan de Colossenzen - Nieuwe Testament - hoofdstuk 3 vers 3). Ze zijn daar in Wassenaar een beetje weemoedig om dit af scheid. "Maar", schrijft Schulte Nordholt met nadruk, "meer dankbaar om wat deze man ons op het hart gebonden heeft". De Gr. (Van onze correspondent) GORLEBEN-HANNOVER - Horst Wiese uit de streek Luchow-Dannenberg: „Ik wil boer blijven. Ik wil mijn akkers ploegen en koeien melken. Ik wil voe dingsmiddelen produceren, die op tafel komen en niet ergens in een giftig fabriekscomplex". Een po litieagent uit Gedelitz: „Ik ben er tegen dat in Gor leben dat atoomafvalcentrum wordt gebouwd. De veiligheid is niet gewaarborgd. En dan dat „ding" in ons mooie landschap. Ik ben hier geboren. Ik ben jager. Ik wil die vuiligheid hier niet hebben". De agent, die zijn naam niet wil noemen, moet er straks misschien wel voor zorgen dat er inderdaad in Gor leben kan worden gebouwd. Dat in zijn mooie landschap het grootste industriecomplex van Europa komt: een atoom afvalcentrum en een opwer kingsfabriek. Een geïnte greerd concept, volgens de Bondsregering. De streek Luchow-Dannenberg be hoort tot de mooiste van Duitsland. Op de weg van Luneburg naar Dannenberg staan verkeersborden, waar op ..Gorleben moet leven" is geschilderd. Twee dorpjes hebben Nederlandse zuster- gemeenten. Venhuizen en Gramsbergen. Even voor Dannenberg ligt Hitzacker, waar prins Claus op 6 sep tember 1926 in het slot Dot zingen ter wereld kwam. De weg van Dannenberg naar Gorleben doet in het begin denken aan die naar Otterloo. Er wordt gewaarschuwd voor overstekend wild: wilde zwijnen en herten. In de dor pen lopen koeien rond. De boerderijen en huizen zijn bijna allemaal van rode bak steen. Verder naar Gorleben langs de Elbe-oeverweg. De rivier vormt hier de grens met de DDR. Dan zijn er ook hou ten uitkijktorens. Die bij Langendorf is getimmerd door Karl Klappstein uit Met zingen. Een degelijk bouw werk. Aan de andere kant van de Elbe een betonnen uit kijkpost. Vopo's controleren met verrekijkers. De beruch te muur lijkt van zover op een keurig tuinhek, maar ieder een weet dat er „doodsauto- maten" in zijn- gemon teerd. Een liftende vrouw: „Ik woon hier sinds vierjaar. We komen van Hannover, maar we wil len hier voor geen geld meer weg. Daarom protesteren we ook tegen dat ding. Maar ja, dat is al heel lang gepland. Die brand van een paar jaar gele den is er ook niet voor niets geweest". In 1975 werd een gedeelte van de streek Lu chow-Dannenberg door een gigantische bosbrand ver woest. Toevallig ligt dat deel net boven de zoutlagen bij Gorleben, waar het eventuele atoomcentrum moet komen. En als men het al niet eens kan zijn met de opvatting dat die brand niet zomaar ergens vandaan kwam, is er toch een zekere fatale opeenvolging van gebeurtenissen: een soort maanlandschap, geëigend om technische monsters te her bergen: verbrande aarde, uit stekend geschikt om atoom- afval in te graven. Volgens de vrouw hebben al heel wat mensen hun vakan tiehuizen in het bedreigde gebied te koop aangeboden. Er zijn veel vakantieparken. Ook in de winter komen de mensen naar het enige gebied van Duitsland, waar nog geen verkeerslichten zijn. Langs de weg van Garto naar Trebel hebben kernenergie- tegenstanders een speel plaats gebouwd. Houten stellages. Een ondergronds hol. misschien wel bedoeld als een atoombunker. Er staat ook een waterpomp, die door de wind wordt aangedreven. Verkoop Het atoomcentrum bij Gorle ben moet worden gebouwd door de Deutsche Gesell- schaft für Wiederaufarbei- tung von Kernbrennstoffen (DWK) uit Hannover. Die DWK heeft daar natuurlijk grond voor nodig. Nu zijn er een paar mensen die niet be reid zijn de DWK hun grond te verkopen. De kerkgemeen ten Garto en Trebel bijvoor beeld. Pastoor Jurgen Bec- ken uit Trebel: ,,De kerk stelt kritische vragen en zolang die niet kunnen worden beant woord, kan men als christen de verkoop niet verantwoor- De stukken grond van de kerk zijn klein. Maar de DWK moet nog een andere horde nemen. Vooralsnog weigert Andreas Graf von Bernstorff uit Gor- tow, grootgrondbezitter nummer een uit Noord- Duitsland en heer over vis- en jachtrechten in de gemeente Gartow, 10 procent van zijn land aan de DWK te verko pen. Die 10 procent, 600 hec taren. is ongeveerde helft van het gebied dat volgens de DWK voor het „atoompark" nodig is. Het gravengeslacht heerst al meer dan 300 jaar over Gar tow aan de Elbe. De 37-jarige Andreas beschouwt het als zijn voornaamste taak om het landschap te verzorgen en te onderhouden. Dat hebben zijn talrijke voorvaderen ook gedaan. „Dat het gebied rondom Gartow nu tot een van de mooiste en ecologisch rijkste streken van de Bonds republiek behoort, is daar voor een groot deel aan te danken", zegt Von Bern storff. „Vanuit deze traditie voel ik het als mijn plicht menswaardige verhoudingen in ons gebied te bewa- Bernstorff is partijvriend van de C DU-minister-president van Nedersaksen. Ernst Al- brecht. Hij is geen lid van de plaatselijke burgerinitiatief beweging tegen kernenergie, wil niet op de barricaden en zich zeker „niet categorisch in de hoek laten dringen van de genen die tegen kernenergie zijn". Zou het „atoommon ster" bijvoorbeeld in het Beierse Woud of in het Zwar te Woud zijn gepland, dan zou Andreas Graf von Bernstorff daar niet veel tegen heb ben. Verandering Dat geldt met grote zekerheid voor meer burgei's uit de Landkreis Luchow-Dannen berg. Aanvankelijk waren de meeste boeren in deze orde- lievende politiek conserva tieve streek, geen tegenstan ders van kernenergie. „Maar", zegt de jonge boerin Elke Albrecht, die de protest optocht naar Hannover met haar tractor aanvoert, „we zijn langzamerhand met onze neus op de feiten gedrukt en nu zien ze het hier wel an ders". Een plaatselijke jour nalist, die de gebeurtenissen in en om Gorleben al jaren volgt, constateert een diep gaande verandering van ge zindheid. „De mensen voelen zich bedonderd, want zowel de CDU in Hannover als de SPD in Bonn, die allebei ver antwoordelijk voor het pro ject zijn, hebben nagelaten de bewoners hier goed en gron dig te informeren. Daardoor is het oude geloof aan staat en partij verloren gegaan Er zijn in totaal zo'n 1400 man politie en grensbewaking in gezet om ervoor te zorgen dat de oppervlakteboringen niet worden verhinderd. Afgelo pen zondag is een protest- tocht begonnen, die morgen in Hannover eindigt. Onder het motto „Albrecht, wij ko men", trekken honderden huisvrouwen, boeren, boe rinnen, beambten, studenten door de deelstaat Nedersak sen, waarvan Ernst Albrecht minister-president is. De meeste deelnemers lopen, maar er zijn veel fietsen en el ke dag gaan er ook tientallen tractoren de weg op. De boe ren die de hele week onder weg zijn, hebben bedrijfshulp gekregen. In het stadje Uelzen, zo'n 40 ki lometer van Luchow, worden de demonstranten als helden binnengehaald, 's Avonds luisteren 1200 tot 1500 men sen in het SchutzenhaUs naar de Oostenrijker Robert Jungk, die het boek „De atoomstaat" heeft geschre ven. Hij zegt: „Ik vrees dat de-* ze atoommisdadigers zich op een dag moeten verantwoor den voor hun gedrag van Voorbeeldig De burgerinitiatieven zijn niet erg gesteld op selectieve kernenergietegenstanders, want die kunnen de zaak ver pesten, zoals ook geweldda dige demonstranten dat kun nen. Tot nu toe is alles voor beeldig gelopen. De politie commissaris uit Uelzen maakte de demonstrerende boeren zelfs een compliment voor hun „zeer correcte" ge drag. Terwijl de demonstranten op weg zijn naar Hannover, is in het Jaarbeursgebouw in deze stad een internationale hoor zitting begonnen waaraan voor- en tegenstanders van kernenergie meedoen. De bedoeling is dat deze hearing de deelstaatregering van Ne dersaksen hulp zal bieden om de juiste beslissing over het Gorleben-project te nemen. Want er is nog niet besloten of het centrum ook werkelijk wordt gebouwd. Volgens de Gorleben-tegenstanders is deze hoorzitting alleen maar bedoeld als alibi en is de ei genlijke beslissing om inder daad te bouwen allang geno- De voorzitter van de hearing, die tot en met dinsdag duurt, is prof. Carl Friedrich von Weizsacker. Bij de opening op woensdag zei hij dat het om de beantwoording van twee vragen gaat, namelijk of op slaan van atoomafval princi pieel technisch mogelijk is en of de voorgelegde plannen voor het atoomcentrum b(j Gorleben technisch mogelijk zijn. De wetenschappers zullen niet tot eensluidende uitspraken komen. Dat bleek al op de eerste dag. Terwijl de Duitse hoogleraar Knizin en de Ame rikaanse radioloog Linne- mann de loftrompet bliezen over atoomenergie (zonder energie geen welvaart, geen levensvreugde, honger en nood) verklaarden de Engelse bioloog Patterson en de Duit se fysicus Von Ehrenstein dat de risico's niet zijn te overzien en men van Gorleben moet afzien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13