Het probleem is niet of het mag Homofiele relatie wordt in kerkdienst bevestigd 1 ----- LEZERS SCHRIJVEN Gescheiden mannen gebeten op raad k inderbescherm ing VRIJDAG 23 MAART 197!) „«TTTB (Van c correspondent) Hans Stolp is wel ge schrokken van de reac ties. Hij had de centrale kerkeraad van de her vormde gemeente in Gro ningen toestemming ge vraagd voor het doorgaan in een kerkdienst waarin twee homofielen elkaar trouw wilden beloven. Na een heel lange discussie gaf de kerkeraad zijn toe stemming voor de vie ring. Toen het verslag van de kerkeraadsvergade- ring in het Groninger Kerkblad stond, werd ds. Stolp de dagen daarop overstroomd met tele foontjes. "Het gekke is dat de mensen óf heel en thousiast óf uiterst af keurend reageren. Blijk baar is er geen tussen weg". Ds. Stolp, sinds 1974 geestelijk ver zorger in het Academisch Zie kenhuis in Groningen, is lid van de provinciale pastorale werk groep "Homosexualiteit", een in terkerkelijke groep die het pasto raat aan homofielen verzorgt. Zulke groepen bestaan tegen woordig in de meeste provincies, door het baanbrekende werk op dit gebied van de IKON-pastor Klamer en de gereformeerde predikant Brussaard te Den Haag. Als lid van dit pastorale team kwam ds. Stolp in contact met twee homofielen die hun vriendschap graag kerkelijk be vestigd wilden zien. Rust Ds. Stolp: "Beiden hebben veel ne gatieve ervaringen opgedaan in de kerk. En niet alleen daar. Ook in de samenleving staan veel ho mofielen nog altijd bloot aan dis criminatie. In hun vriendschap hebben deze twee een geweldige rust gevonden, en daar zijn ze zo blij en gelukkig mee dat ze er be hoefte aan hebben hun relatie voor God en Zijn gemeente vorm te geven. Zij ervaren heel sterk dat hun relatie een geschenk van God is. Wij hebben er lang over gepraat, want ik wilde hun motieven goed weten. Het is absoluut niet zo dat zij dit op touw hebben gezet om grenzen te doorbreken. Het is te goed voor een stunt. Trouwens, als het werkelijk zoiets was ge weest, had ik er niet aan meege daan". Persoonlijk heeft ds. Stolp geen enkele moeite met het verzoek. "De homofiele relatie is een van de manieren waarop mensen elkaar kunnen liefhebben. Als zodanig heeft zij alle recht van bestaan. Liefde is het hoogste goed dat God ons heeft geschonken. Daar mogen wij voor bidden en dan ken. Juist in de kerk. Voor mij was het probleem dan ook niet zozeer: mag dit wel? maar kan dit in onze gemeente?" Kardinaal Alfrink heeft in 1970 een adviescommissie laten studeren op die algemene vraag. Men kwam tot de conclusie dat de homofiele relatie volkomen ac ceptabel is en kerkelijk ook be vestigd zou moeten worden, maar dat de kerkelijke gemeente er nog niet aan toe is. De discussie in de centrale kerkeraad van Groningen bevestigde dat. De zes leden die uiteindelijk tegen in williging van het verzoek stem den deden dat vooral omdat zij de tijd nog niet rijp achten. Ds. Stolp: "Als de kerkeraad in meerderheid nee zou hebben ge zegd, zou dat de zoveelste afwij zing zijn geweest die dit tweetal binnen en buiten de kerk te ver werken had gekregen. Ze zijn be handeld als tweederangsburgers. Ze hebben te horen gekregen dat hun levenswijze voor God niet kan bestaan. Kortom, ze hebben alles doorgemaakt wat homofie len in onze samenleving staat te wachten. Afwijzing van het ver zoek zou hen opnieuw de woes tijn hebben ingestuurd. Ze ston den al aan de rand van de kerk. Maar dan zou hun houding zeker in bitterheid zijn omgeslagen. Het was trouwens een wonder dat ze nog met de kerk te maken wilden hebben". Schuld De kerk, zo meent deze predikant, staat bij de homosexuelen in de schuld. "De afschuwelijke gebeurtenissen in het verleden, dë executies van homofielen onder het Hitler-re gime, de talloze zelfmoorden, het intolerante klimaat waarin ho mofielen hebben moeten leven. het zijn allemaal dingen die de kerk door haar houding mede mogelijk heeft gemaakt. En we zijn nog niet waar we wezen moe ten. Laatst hoorde ik tijdens een ontmoeting van ouders van ho mofielen nog het verhaal van een ouderpaar, dat van een predikant niet aan het avondmaal mocht omdat hun kind homofiel is. En dat is geen uitzondering". Ds. Stolp is het niet eens met ds. Klamer van het radiopastoraat als deze zegt dat de kerk eens af moet van het "schulddenken". "De tijd van de kerkelijke doetjes is voorbij", zo schreef Klamer on langs in Hervormd Nederland. We kunnen niet van schuldge voelens blijven leven door steeds maar te herhalen dat we het vroe ger als kerken zo verkeerd hebben gedaan. Politieke partijen en vakbonden hebben het probleem van de homosexualiteit gene geerd. Er is geen groep die zoveel voor de emancipatie van de ho mosexualiteit heeft gedaan als juist de kerk". Aldus Klamer. Ds. Stolp zegt daarvan, dat zijn collega zelf geweldig veel voor de emancipatie van de homofielen heeft gedaan, maar dat het alge mene beeld dat de kerk te zien geeft toch niet zo positief is als hij laat voorkomen. "Er zijn veel rapporten over homo filie geschreven door de kerken, maar die gaan altijd uit van een verdedigende positie. Er wordt ruimte gevraagd voor homofilie, respect en tolerantie. Prachtig natuurlijk. Maar het gaat niet ver genoeg. Ik heb nog nooit in een kerkelijk rapport gelezen hoe fijn een homofiele relatie kan zijn. Hoe gelukkig homofielen kun nen zijn. Hoe dankbaar ze ook kunnen zijn voor deze door God gegeven mogelijkheid. Maar ja, wij leven in de jaren zeven tig. En die worden gekenmerkt door restauratie. Het is griezelig om te zien hoe een Evangelische Omroep over homofilie denkt. En in Amerika zitten ze met Anita Bryant". Sober Ds. Stolp weet nog niet welke vorm de kerkdienst met het ho- mofielenpaar zal krijgen. Dat wil hij in overleg met de betrok kenen bepalen. Wat hem betreft zal de dienst in elk geval sober zijn. Een bijbellezing, gebeden, een preek en dan de eigenlijke vriendschapsbevestiging. Voorzover de Groninger predikant De illustratie bij dit artikel is genomen uit de bundel "Trouwen is dag aan dag" van Herman Verbeek. weet is zo'n dienst nooit eerder in Nederland voorgekomen. Hem zijn wel bevestigingen in de hui selijke kring bekend, maar dit is waarschijnlijk de eerste keer dat een viering officieel onder ver antwoordelijkheid van een ker keraad plaats vindt. Met dit alles is niet gezegd, dat ker kelijk Groningen geen moeite meer zou hebben met het ver schijnsel homofilie. De kerke raad gaf in dit ene geval zijn toe stemming, maar wilde daaraan wel een algemene discussie over homofilie gekoppeld zien. Hoe dat precies gaat gebeuren weet ds. Stolp nog niet, maar hij ver moedt dat het gesprek dan zal gaan over het geheel van alterna tieve levensvormen. Voor veel homofielen komt de dis cussie te laat. Zij hebben de kerk allang losgelaten. Anderen, die wel in de kerk zijn gebleven, pro beren hun geaardheid te verdrin gen. Ze zijn het slachtoffer ge worden van onverdraagzaam heid en zijn met name bezweken voor het ongenuanceerd smijten met bijbelteksten. Ds. Stolp kan daar erg boos over worden. "Het is angstaanjagend te zien hoe sommige christenen de bijbel hanteren als een wet boek van strafrecht. Op elke vraag hebben ze het antwoord klaar in de vorm van een tekst, die dan meestal uit zijn verband is gerukt". "Je kunt als reactie daarop probe ren die teksten anders te inter preteren. Zo zijn er mensen die menen te kunnen aantonen dat de bijbel alleen de ontaarde vor men van homofiele sexualiteit af keurt, zonder de homofilie zelf te verwerpen. Eerlijk gezegd vind ik dit erg geforceerd. Volgens mij is het beter, erop te wijzen dat in de tijd van het ont staan van de bijbel heel andere normen golden. Toen was er sla vernij. De vrouw werd onder drukt. Ook waren er allerlei eet- en kledingvoorschriften. Nie mand zal het vandaag in zijn hoofd halen om slavernij bijbels te noemen. Weinig mannen zul len de vrouw nog willen behan delen zoals het hier en daar in de bijbel gebeurde. En wat de voe ding betreft zijn we wel helemaal afgedwaald van het bijbelse beeld. Waarom zouden we dan wel zweren bij bijbelteksten over homofilie? Het gaat in de bijbel wel om heel andere zaken". Verontrusting De kerkeraad van de wijkgemeen- te Sionskerk schreef de centrale kerkeraad een brief waarin deze zegt met verontrusting te heb ben kennisgenomen van het ver slag in het kerkblad. "Een concreet verzoek inwilligen zonder eerst gedegen op de prin cipiële kant van de zaak in te gaan is ongeoorloofd", zo meent deze wijkkerkeraad. "Men mag niet tot besluitvorming komen en tevens een principiële be handeling uitstellen tot later". Volgens de kerkeraad delen tallo ze hervormden die visie. "Zij al len wensen dat dit besluit onge daan gemaakt zou kunnen wor den. Zo niet, dan wordt de cen trale kerkeraad toegewenst dat, wanneer de homofilie te zijner tijd in breder verband aan de orde komt, het onjuiste zal wor den ingezien van wat nu beslo ten is. Waarin dan tevens opge sloten ligt, dat dit ééns gebeurd is maar nooit weer". Leger des Heils. Kapitein Ver- poorte van het Leger des Heils in Nederland heeft op de maande lijkse vergadering van de Raad van Kerken ontkend dat er bin nen het Leger een discussie zou worden gevoerd over een even tueel opzeggen van het lidmaat schap van de raad. Berichten daarover doen namelijk de ronde. Wel worden over het lidmaat schap van de Wereldraad van Kerken en het gastlidmaatschap van de Raad van Kerken in Ne derland de meningen gepeild. De kapitein voegde eraan toe dat hij zelf graag zou zien dat het gast lidmaatschap van de Raad van Kerken werd omgezet in een ge woon lidmaatschap. Met emeritaat. Ds. J.T. Wiersma, hervormd predikant in Wasse naar, gaat 1 april met emeritaat (pensioen). Die zondag is er om 10 uur een afscheidsdienst in de Kievietkerk. Na in de Friese dorpen Birdaard en Hallum werkzaam te zijn ge weest, werd ds. Wiersma studen tenpredikant in Delft, de eerste hervormde fulltimer in die sec tor. In 1952 kwam hij naar Wasse- naar. Ds. Wiersma is ook voorzit ter van de vereniging van her vormde predikanten. Ook ds. C. van der Jagt, vrijge- maakt-gereformeerd predikant te Doesburg-Doetinchem, gaat 1 april met emeritaat. Van 1945 tot 1950 werkte hij in Voorschoten. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Hendrik Ido Ambacht W. A. Vlasblom De Bilt, te Jutrijp-Hommerts (Fr.) S.A. de Vries Grollo, te Waardenburg- Neerijnen E. Bouman Heerde, te Drachten A.J. de Bue Schamc- goutum (Fr.); aangenomen naar' Tiel H. Woldendorp Amsterdam. Gereformeerde Kerken: beroepen i te Aal ten L. Pleijsant Kruinin- gen-Krabbendijke, te Doetin- chem A.G.E. Klap Fijnaart, te Haarlem-Noord J.G. Korteweg Haastrecht-Bergambacht. Geref. Kerken Vrijgemaakt: beroe pen te Zuidhorn M. Brandes Er- melo. Rechter Lefebvre. De door het Vatikaan geschorste Franse aartsbisschop Marcel Lefebvre heeft de paus in een brief gevraagd, zelf een oor deel over hem te vellen. Tot nu toe wordt in Rome aangenomen dat Lefebvre voor een college van kardinalen zal moeten verschij nen, dat na hem te hebben ge hoord zou moeten beslissen of er voor de ex-bisschop nog plaats in de kerk is. Een maand geleden verklaarde Le febvre, die het helemaal niet eens is met de vernieuwingen in de Rooms-Katholieke Kerk, steun van de nieuwe paus te verwach ten. "Hij is niet een aanhanger van valse ideeën als democratie, vriiheid en gelfikheid in de kerk. Ex-bisschop Lefebvre .paus moet oordelen De paus neigt niet tot het af schuwelijke compromis met de moderne wereld". Aldus Lefebvre in een interview met een Spaanse krant. TelefoonIn Zwitserland bestaat de mogelijkheid om telefonisch twee minuten naar bijbelteksten te luisteren. Vorig jaar hebben ongeveer 70.000 Zwitsers van de ze gelegenheid gebruik gemaakt. De telefonische bijbeldienst, waarin zowel rooms-katholieken als protestanten zitten, meldt in zijn jaarverslag een duidelijke stijging van het aantal bellers. Verkiezingen. De Britse r katholieke bisschoppen hebben hun kerkleden in Engeland en Wales opgeroepen om op 7 juni massaal naar de stembus te gaan voor de verkiezingen van een Eu ropees parlement. In een "herderlijke brief' zeggen zij dat de verantwoordelijkheid van de christenen niet alleen ligt op het plaatselijke en nationale maar ook op het Europese vlak. "Het is belangrijk dat wij ons inzetten voor eenheid tussen alle landen van West-Europa en voor verdie ping van de relatie tussen die landen", aldus de bisschoppen. Terug China. Bij de Jezuietenorde in Rome zijn "signalen" uit China opgevangen dat de orde haar werk daar spoedig zou mogen hervatten. De Chinese autoritei ten zouden dat aan Franse di plomaten hebben meegedeeld. De algemene overste van de orde, pater Pedro Arrupe, heeft naar aanleiding hiervan verklaard dat de jezuieten bereid zijn weer in China te werken, zoals zij het vier eeuwen lang hebben gedaan. Volgens hem leven er in China nu nog 120 leden van de orde. van deze brieven houdt niet in dat de redactie het altijd met de inhoud ervan eens is. Verschrikkelij k Verschrikkelijk dat er geen stoepen zijn op de Rijn- en Schiekade, zo dat je verschrikkelijk moet ma- nouvreren om tussen de auto's door te komen. Verschrikkelijk hard wordt er gereden over de Rijn- en Schiekade, vooral door de PTT-brievenophaaldienst. Die halen wel 100 km per uur. Heb ben zij zo'n verschrikkelijke haast voor de post of willen zij verschrikkelijk vroeg thuis zijn? Maar het is heel verschrikkelijk ge vaarlijk als je een kinderwagen, kind of huisdier bij je hebt. Als wethouder Waal op de Rijn- en Schiekade zou wonen, zou hij waarschijnlijk verschrikkelijk veel haast maken met het aanleg gen van verkeersdrempels. Want hij zou het verschrikkelijk vin den om daar zijn kind voor de stalen monsters te werpen. Er is heel verschrikkelijk veel haast bij het aanleggen van verkeers drempels! (denk eens aan het bouwverkeer Witte Singelplan, waarvan we vorige week een voorproefje kregen. Van Gend en Loos-wagens van 17 meter lengte over de Rijn- en Schiekade) En het sluipverkeer uit Zuid-West. Het zou verschrikkelijk jammer zijn als eerst het kalf verdrinken moet, voor de put wordt ge dempt. Verschrikkelijk jammer! P.J. Lauwerse Rijn- en Schiekade 95e LEIDEN Huisvesting Gaarne wil ik, als medewerker van de Gemeentelijke Sociale Dienst te Leiden, reageren op het artikel over de antwoorden op vragen van het raadslid mevrouw Hes in uw krant van zaterdag 17 maart. Als eerste valt mij op in genoemd artikel dat voor wat betreft de cri sis-situatie zoals omschreven in een artikel in uw blad van 17 fe bruari (vrouw met 3 kinderen reeds anderhalf jaar in opvang centrum Cortona wachten op huisvesting) geen verdere mel ding wordt gedaan. Het is dan ook volgens mij een goede zaak om dat alsnog even te doen. Wel nu, deze vrouw verblijft nog steeds in het opvangcentrum en er is verder ook niets gedaan bij mijn weten. Ook mevrouw Boon zelfheeft nog niets vernomen van Huisvesting. Verder delen B en W mee dat de resultaten van de proef met het afspraken-systeem bij huisves ting nog moeten worden afge wacht aangezien er een tijdsduur van drie maanden voor is vastge steld. Ik vraag mij af als blijkt dat er een proef niet die resultaten oplevert die men ervan verwacht, men er dan mee moet doorgaan alleen omdat de termijn nog niet is verstreken. Ook heb ik zo mijn twijfels (hope lijk onterecht) over de manier waarop men de resultaten gaat vergaren. TUs ik dan lees dat men een enquete gaat houden onder de bezoekers van het bureau Huisvesting vallen mij direct en kele punten op. 1. Slaat men dan niet een belangrij ke (zo niet de belangrijkste) groep over, nl. die groep die al telefo nisch is afgewezen of schriftelijk een verzoek heeft ingediend en ook weer schriftelijk zijn/worden afgewezen. 2. Verwacht men nu werkelijk dat bezoekers van Huisvesting die uiteraard met goede hoop dit bu reau bezoeken, negatieve reacties zullen geven over systeem of be handeling van de instantie die als enige mogelijk een oplossing kan bieden. Ik kan mij best voorstel len dat men snel geneigd is om het betreffende enquete-formu- lier zo sympathiek mogelijk in te vullen. Verder deelt het college'nog mee tot op heden geen enkele klacht te hebben ontvangen. Dit nu vind ik wel wat simpel gqsteld. Als iemand, en zeker iemand in een nood-situatie, moeilijkheden ondervindt met een instantie als Huisvesting is hij/zij zeker niet geneigd om meteen een brief naar het college te schrijven. De reden hiervoor is natuurlijk dui delijk: hij/zij schiet er namelijk niets mee op, m.a. w. er komt geen oplossing. (En zeker niet op korte termijn). Wat gebeurt er wel? Men stapt naar de Kraakbond of een andere instelling waar hij of zij geholpen hoopt te worden. (En gelukkig gebeurt dat dan ook vaak). Nu denk ik dat het voor het college best wel mogelijk moet zijn om bovenstaande zelf te verzinnen en zij in vervolg hierop kunnen nagaan bij deze instellingen in hoeverre dit inderdaad het geval Bovendien dacht ik dat in het arti kel over mevrouw Boon in cen trum Cortona toch wel een be hoorlijke klacht ligt besloten ten aanzien van de gang van zaken bij Huisvesting. Met andere woorden: je hoeft toch heden ten dage niet meer in een kamertje te gaan zitten wachten op "officiële" klachten om in te zien hoe desbetreffende zaken zich ontwikkelen. Als laatste wordt in de antwoorden nog aangegeven dat het college het niet nodig vindt om te trach ten de contacten tussen bureau Huisvesting en de Sociale Dienst aan te halen. Als reden wordt dan aangegeven dat zij vinden dat het huidige overleg tussen beide instellingen daartoe geen aanleiding geeft. Op zo'n antwoord kan ik mij alleen nog maar heel verbaasd afvragen: welk huidig overleg dan? Ik vind dat zo'n antwoord dingen suggereert die zeker misverstan den gaat opleveren en de zaken erg onduidelijk maakt voor men sen die de gang van zaken ge volgd hebben rondom mevrouw Boon en soortgelijke "toestan den". Tevens zie ik in de hele beantwoor ding van deze vragen een bepaal de zorgeloosheid ten aanzien van overheidsgelden die mijns in ziens onnodig en op verkeerde plaatsen worden besteed, om nog maar niet te praten over de ellen de die mensen in zulke situaties moeten doormaken. Floor Buschman Nieuwstraat 11 Leiden Homofilie Toen mgr. Ernst van Breda voor de televisie dingen had gezegd o.a. over homofilie kon iedere zinnig denkende Nederlander begrijpen waar de schoen wrong en wringt. Een paar dagen geleden deed de bisschop van Haarlem daar nog een schepje bovenop. Impulsief als ik ben heb ik mgr. Ernst een brief geschreven om ui ting te geven aan mijn waarde ring - onze waardering moet ik zeggen - voor zijn pastoraal in zicht. Vandaag (het is de dag waarop de lente begint) brengt tante post onder meer een door mgr. Ernst zelf geschreven ant woordbrief en het kwartaalbe richt van de paters Jezuieten. De brief van de bisschop liegt er niet om en in het kwartaalbericht lees ik, dat een mij onbekende pa ter dr. P. de Bruin S.J. op 87-jari- ge leeftijd is overleden. Pater de Bruin was filosoof, econoom en socioloog en kreeg als docent wijsbegeerte een door Rome op gelegd onderwijsverbod omdat hij een wijsbegeerteleer prefe reerde, die de kerk niet welgeval lig was. Kop dicht derhalve. Ik citeer nu uit de uitvaartdienst van pater De Bruin: "Wie De Bruin gekend heeft, kan zich le vendig voorstellen in welke be woordingen hij öns de harde waarheid voor ogen gebracht zou hebben. Ik hoor het hem al zeg gen", zegt de proviciaal van de Jezuieten in Nederland "Za- chaeus in onze tijd, die zou de Heer gezocht hebben bij de on- maatschappelijken, bij de aan de drugs verslaafden, bij de homo seksuelen. Hij zou gast hebben willen zijn in een commune van krakers, in de kring van alterna tieve jongeren, in het milieu van degenen, die als maatschappelij ke nietsnutten en deugnieten gelden". Zijn homofiele mensen maat schappelijke nietsnutten? In de leer van de Simonische Gijseling om hen wetens en willens te laten branden wel, maar in de geest van pater De Bruin niet "Ware liefde betekent ook, dat je de veront waardiging van de weldenkende mensen trotseert. Dat je het conflict met de bewakers van de goede zeden niet uit de weg gaat. Liefde, zo zou ik overigens vol gens de opdracht van De Bruin moeten duidelijk maken, bete kent beslist geen conflictloos heid. Omdat zij op ware mense lijkheid en menselijke waarheid moet berusten, moeten terwille van haar conflicten worden uit gevochten. Zij onstaan onver mijdelijk tussen degenen, die zoeken naar hetgeen waarlijk voert tot een betere maatschappij en bijdraagt tot een betere dul ding van onze menselijke situa tie. Maar ik beperk mij tot het weergeven van de leidraad, die hij zijn leerlingen altijd voorge houden heeft: conflicten moeten uitgevochten worden, maar dat moet in alle liefde gebeuren, wil het conflict vruchtbaar zijn". Wanneer de aartsbisschop en twee bisschoppen van Nederland leerlingen van wijlen pater De Bruin zouden zijn geweest, zou den ze door hen gedane domme uitspraken nooit hebben kunnen doen. Zij zijn dan ook niet door Rome geschost! Homofiele men sen en mensen, die Hollands nuchter denken, blijven derhalve doorvechten. Wie dat ernstig meent, weet dat het recht op menswaardig bestaan zal zege- J.A.F. Doove Papengracht 34 Leiden Speldeprikken Bij het lezen van verschillende ar tikelen in Uw dagblad, met daarin vele speldeprikken ten opzichte van onze Oosterburen, begint er een klein raderwerk op gang te komen. Na 35 jaar wordt plotseling een generatie jongeren geconfronteerd met verschillen de affaires van mensen, die fout waren in de afgelopen oorlog. Deze mensen staan erg vooraan in de huidige politiek. Duizenden Nederlanders kunnen gerust op één lijn gesteld worden, al waren ze dan geen N.S.B.'ers, geap plaudisseerd hebben ze te vaak in die oorlogsjaren bij de Duitse muziekuitvoering op Nederland se pleinen. (Van redactiewege bekort) Van Keimpema Jan Luijkenlaan 97 Leiden (Van e r verslaggevers) LEIDEN - „De Raad voor de Kin derbescherming adviseert enkel, maar van het dragen van verant woording wil hij niets weten. De raad is een bemiddelingsbureau voor de moeder. Hij is zo corrupt als de pest". Deze uitspraken werden donderdagavond gedaan tijdens de eerste bijeenkomst van de in Leiden opgerichte Lande- Zendpiraten Met groot machtsvertoon en inti midatie heeft de Leidse recher che weer een aantal zenders in beslag genomen. Het leek wel weer oorlog: mensen tegen de muur, vechten, huizen doorzoe ken e.d. Wat heeft de Leidse re cherche precies tegen deze men sen? Dat er klachten van omwo nenden komen is niet waar. De amateurs zenden altijd na de t.v. uit. Meestal diep in de nacht als haast iedereen zijn bed heeft op gezocht. Radio-amateurs zijn hele gewone mensen die na de televisietijd graag een babbeltje met elkaar maken. Er zijn men sen bij die invalide zijn en niets anders hebben. Maar ze worden beschouwd als gro te misdadigers. Terwijl in 1980 de band wordt vrijgegeven. Ik vraag me af of de Leidse recherche niets anders te doen heeft dan achter deze mensen aan te jagen. Er zijn nog wel andere belangrij ke zaken aan de orde onder ande re de moord in het Leidse Hout en op de Haarlemmerstraat. A. Bremmer De Genestetstraat Genestetsstraat 114 LEIDEN lijke Vereniging voor Geschei den Mannen, Man '79. Bovenstaande grieven zijn slechts enkele van de vele flinke vegen uit de pan die gisteravond aan het adres van de raad werden uitge deeld. De bijeenkomst diende om de problemen voor gescheiden mannen te peilen, zodat er een werkprogramma zou kunnen worden opgesteld. „Een pro gramma om", zoals initiatiefne mer P. Prinsen het verwoordde, „deze getroffen Nederlanders te „mobiliseren", opdat er samen een vuist kan worden gemaakt met als doel op te komen voor de rechten van de gescheiden man, die in onze samenleving gede gradeerd is tot een economisch object. De gescheiden man die van het kastje naar de muur wordt gestuurd en voor zijn hele leven veroordeeld is. Dat omdat twee mensen het niet met elkaar konden vinden", aldus Prin- Voornaamste klachten waren dat men eenmaal gescheiden, als va der, niet meer serieus wordt ge nomen; dat er een einde moet komen aan de uiteenlopende vonnissen en de onevenwichtige jurisprudentie op het vlak van echtscheiding. „Er moet een dui delijke wetgeving komen", zo bepleitte Prinsen, „zodat de rech ters iets hebben waarop zij hun kunnen baseren". Prinsen ten slotte: ,We moeten we tenschappelijk onderzoek laten verrichten over dit erbarmelijke probleem. Er moet een einde komen aan onze rechteloosheid, aan de duur van de alimentatie plicht, kortom onze kwetsbaar heid. Ons streven moet zijn te komen tot een wetgeving waarin man èn vrouw werkelijk gelijk zijn, ook na scheiding".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21