Woody Allen op nieuw terrein Speelfilm van Herman van Veen nadert voltooiing Acteerprestaties in Exit 7 zeer matig Films deze week Interiors is uitstekend drama VRIJDAG 9 MAART 1979 FILM PAGINA 13 Blijvers "Superman" - in vreselijk veel trucage verpakt jeugdsenti ment, Trianon Leiden. "Een vrouw als Eva" - Moni que van der Ven heeft genoeg van de huiselijke sleur en vindt troost bij Maria Schneider, Lido 3, Leiden, en Euro 2, Alphen. "The Swarm" - zwermen bijen die nu eens iets anders doen dan bloempjes bestuiven, Luxor Leiden. "Piranha" - waterige rampen film, Euro 1, Alphen. "Force 10 from Navarone" - Oorlog in de Balkan, Euro 3, Al phen. Terug in Leiden "De rechter en de linkerhand van de duivel" - een trinityfilm met kaakslagen als pistoolscho ten, Camera Leiden. Kindermatinee "Luckey Luke" - Rex, Leiden. "Tom en Jerry" - Lido 3, Lei den. "Bambi" - Studio, Leiden. "Poppey's lachparade", Came ra Leiden. "Dunderklumpen" - Euro 3, Alphen. "De porno-avonturiers" - en dat spreekt voor zichzelf. Nachtfilms "Rose Mary's baby", Camera Leiden. "Sex lawine in Tirol", Rex, Leiden. "Kijk uit, we rammen je de bocht uit", Euro 1, Alphen. "Kind van de zon", Euro 2, Al phen. "Klaar terwijl u wacht", Euro 3, Alphen. "Eat my dust", Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "Heaven can wait", dag. 2.30,7 en 9.15 uur, zo. 1,7 en 9.15 uur. AL. APPOLO 2: "De Turkse non", dag. 7.30 en 9.45 uur. do., vr., ma. en di. ook 2 uur. 16 jaar. ASTA "Superman", dag. 2,6.45 en 9.30, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. BIJOU: "I never promised you a rose garden", dag. 2, 7.30 en 9.15uurzo. ook4.15uur. 16jaar. CALYPSO: "Exit 7", dag. 2.15,7 en 9.30 uur, zo. 1.45, 7 en 9.30 uur. AL. CAMERA: "Brutti sporchi e cattivi", dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 2, 4.30, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CINEAC: "Even en oneven", dag. 1.30,4,7 en 9.30 uur, za., zo. en woe. 7 en 9.30 uur. AL. CORSO: "Jungle vechters in Birma", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. DU MIDI: "House calls", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 3.30 7 en 9.30 uur. AL. EURO: "De twaalf veroordeel den", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 12 jaar. METROPOLE: "Een vrouw als Eva", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 2: "The fury", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur 16 jaar. METROPOLE 3: "Interiors", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 4: "Moord op de Nijl", dag. 2 en 8.15 uur. AL. METROPOLE 5: "Magie", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 1: "Magie", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. ODEON 2: "The Buddy Holly Story", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. AL. ODEON 3: "F.I.S.T.", dag. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. ODEON 4: "Kentucky fried movie", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. PASSAGE: "They called him bulldozer", dag. 2, 7 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. AL. STUDIO 2000: "Superman", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 12.45 en 9.30 uur. AL. DE UITKIJK: "Una giornata particolare", dag. 7 en 9.15 uur. do., vr., ma. en di. ook 2 uur. 16 jaar. AMSTERDAM (ANP) - Deze maand worden de opnamen afgesloten van de Nederlandse speelfilm "Uit Elkaar" naar een scenario van Herman van Veen.Samen met Monique van de Ven speelt hij ook de hoofdrol in de rolprent, die zonder steun van het Neder lands Produktiefonds wordt geproduceerd door Harlekijn Holland. Behalve Monique van de Ven en Herman van Veen. die ook de spelregie heeft, spelen mee Lou Landré. Marlous Fluitsma. Marjon Brandsma. Marja Koppejan en Guido de Moor. De filmmuziek is gecomponeerd door Erik van der Wurff. de tekst va n de titelsong is van Rob Chrispijn. De cameraregie is in handen van Ralf Bouwmans. Volgens Harlekijn is "Uit elkaar" de eerste Nederlandse speelfilm, die met stereofo- nisch geluid in roulatie zal worden ge bracht. De film wordt op diverse lokaties in binnen- en buitenland opgenomen, zoals Amsterdam, Den Haag, Scheveningen, en Londen. Nadat hij in '76 al een hoofdrol speelde in de min of meer serieu ze film The Front, heeft Woody Allen nu zelf een film in dit genre gemaakt. Na Annie Hall, waarin naast het kolderieke element ook wel wat dieper werd gegraven, was dat ook niet zo onverwacht. Allen stak immers nooit zijn be wondering voor een regisseur als Ingmar Bergman onder stoelen of banken en ook zijn angst om vastgeroest te raken in een be paald genre, maakten een derge lijke, toch ingrijpende koerswij ziging vrij logisch. Wel verrassend is het resultaat. Voor Interiors heeft Allen tot nu toe onvermoede talenten aange sproken. Niet alleen begeleidt hij zijn acteurs en actrices naar grootse prestaties, maar boven dien blijkt Allen over een groot gevoel voor drama te beschikken. In eigenlijk al zijn komedies (be halve dan Annie Hall) zat nauwe lijks enige structuur. Er waren gewoon een aantal grappen ach ter elkaar geplakt. De zorgvuldi ge opbouw van het verhaal is nu echter één van de pijlers waar In teriors op rust. Wat het eerste be treft Diane Keaton (uiteraard ook weer van de partij) komt on der de leiding van Allen weer tot haar beste prestaties. In Looc- king for mister Goodbar (de laat ste keer dat ze vreemd ging) leek ze zich voortdurend af te vragen wat er van haar werd verlangd, maar voor haar rol in Interiors zou Keaton zo weer een Oscar kunnen krijgen. Diane Keaton is ook verantwoor delijk voor de titel Interiors, en dat pleit zeker voor haar, een werkelijk prachtige titel, die je op tal van manieren kunt uitleggen. Het kan slaan op de innerlijke strijd van diverse hoofdperso- tnteriors; regie: Woody Allen; hoofdrollen: Geraldine Page, E.G. Marshall en Diane Keaton; theater: Studio; 16 jaar. nen, het kan betrekking hebben op de opvallend vele opnamen binnenskamers en bovenal op de moeder (Eve), die binnenhuis- architecte is. Ze is in de film voortdurend in de weer met het inrichten van prachtige maar kille interieurtjes. Het is voor Eve dan ook min of meer een vlucht uit de werkelijk heid, die ze niet meer aan kan na de scheiding van haar echtge noot. Het is één van de vele the ma's in Interiors, Thema's, die zich ook niet zo gemakkelijk la ten uitsplitsen, omdat ze in alles op elkaar ingrijpen. De oudste dochter Joey, die zich verant woordelijk voelt voor haar moe der, maar meer verwantschap heeft met haar vader. De tweede dochter Renate, getrouwd met een gefrustreerd schrijver, die zich door haar overvleugeld voelt. Kortom: een intellectueel milieu, waarin emoties voortdu rend wordèn gerationaliseerd en pretenties (afgezien dan bij Flyn, de jongste dochter) de boventoon voeren. De vader probeert die beklemmen de situatie te ontvluchten door een relatie aan te knopen met een eenvoudige vrouw (in de goede zin van het woord), die in alles het tegendeel is van Eve. Op hun trouwerij explodeert de zaak, zo als in de hele film te verwachten viel. De veelheid van conflicten en intri ges brengen Interiors gevaarlijk dicht in de buurt van een melo drama. De afstandelijke benade ring en de uitstekende dialogen, die de verschillende personen zeldzaam raak tekenen, houden de film echter overeind. Wel had wat mij betreft de climax wat minder ingrijpend kunnen zijn. De onderhuidse spanningen komt daarmee wel erg sterk aan de oppervlakte en dat past niet helemaal in de verdere teneur van Interiors. BART JUNGMAN Jadwiga Jankowska, intrigerende persoonlijkheid Al zo'n 15 jaar verschijnen er Ne derlands-talige speelfilms, die de toets van de kritiek glansrijk kunnen doorstaan. Met vorig jaar nog Verstappens Pastorale als één van de absolute hoogtepun ten. Aan die stroom van Neder landse films is er inmiddels een tje toegevoegd, die echter jam mer genoeg nog niet in de scha duw kan staan van de illustere voorgangers. Het gaat om Exit 7, een soms niet onaardige film van de Belg De- gelin met Peter Faber, de Poolse Jadwiga Jankowska en Laura Gemser in de hoofdrollen. De Belg galoppeert echter jammer genoeg op cruciale momenten zichzelf voorbij en valt dan fiks door de mand. De film handelt over een vliegtuig kaping, waarbij de hoofdpersoon een forse klap op het hoofd krijgt en daardoor bij tijd en wijle zijn leven in flashbacks de revue laat passeren. Het zijn vooral de sexualiteit en de dood die de herinneringen aan elkaar verbin den. De sleutelscène is een schranspartij van oesters en champagne, waarbij Mare Du- mont (Faber) zijn ideeën over de ze beestjes, de mensen en de zelfmoord uiteenzet. Maar de es sentie van die filosofie blijft er- Exit 7: regie Emile Degelin; voor naamste rollen Jadwiga Jan kowska, Peter Faber, Laura Gemser; Lido 1; 16 jaar. gens tussen de eerste en de laat ste beelden steken. Het zoontje van Dumont speelt in dit alles een belangrijke rol. Want de vader van Mare verdween, zelfmoord naar werd aangeno men. Het heeft op hem een on uitwisbare indruk gemaakt. Maar de geschiedenis herhaalt zich. Ook Mare verdwijnt om, al laat de film de kijker daarover in het on gewisse. in het vliegtuig het slachtoffer van de kapers te wor den. Wat echter mateloos irriteert zijn de dialogen en de af en toe zeer ma gere acteerprestaties van de ac teurs. Jadwiga, de Poolse, vormt daarop, samen met Peter Faber en Laura Gemser een uitzonde ring. De Poolse geeft je tenminste niet het gevoel, wat anderen in Exit 7 wel doen, datje een slechte toneelvoorstelling bijwoont. En omdat Jadwiga geen Nederlands spreekt maar Engels wordt de helft van alle dialogen in die taal gevoerd. Natuurlijk spreekt Fa ber zijn Engels niet accentloos, niettemin wordt het wel verve lend als je de helft van de rolprent geconfronteerd wordt met een nou niet bepaald vlekkeloos uit gesproken tekst. Exit 7 is een brokkelige, onduide lijke film. Van meneer Degelin, die aan reputatie toch wel het een en ander heeft te verliezen, zou je wat anders mogen verwachten. WIM SCHEURER Jadwiga jankowska en Peter Faber in de Belgisch-Nederlandse produktie Exit 7 Buikspreker slachtoffer van zijn pop Buiksprekers hebben me nooit erg kunnen bekoren. Glimmende poppen elke keer een klap geven als ze een schunnige opmerking maken ("Ik stop je weer in de kof fer, hoor") is niet bepaald het toppunt van vermaak. Een der gelijk eng tweetal in een film doet dan ook het ergste vrezen. Maar als er dan een illuster duo als pro ducer Joseph Levine en regisseur Richard Attenborough (Een brug te ver) achter blijkt te staan, is enige aandacht toch alleszins ge rechtvaardigd. En niet ten on rechte: schrijver William Gold man, die best-sellers als Lord of the flies en Marathon Man op zijn naam heeft staan, is namelijk op het lumineuze idee gekomen om een pop de tweede persoonlijk heid van de buikspreker mee te geven. Een uitstekend gegeven voor een goede thriller, en dat is Magie dan ook geworden. Anthony Hop- Magic; regie: Richard Attenbo rough; hoofdrollen: Anthony Hopkins, Ann-Margret en Bur gess Meredith; theater: Lido 2; 16 jaar. Diane Keaton vervult een van de film van Woody Allen in "Interiors"een ernstige kins, geknipt voor zo'n rol met zijn wat panische ogen, is een goochelaar met weinig succes. Een pop er bij op het podium ver andert dat echter spoorslags. Het publiek stroomt toe, de televisie toont zelfs belangstelling, maar Corky, die inmiddels niet meer buiten zijn pop kan, vlucht voor een daarvoor benodigde medi sche keuring naar zijn geboorte dorp, waar hij een oude liefde ontmoet. Daar gaat het mis met Corky. Hij wordt het slachtoffer van zijn pop. In de handen van een oude rot als Attenborough kan een verhaal met zoveel mo gelijkheden nauwelijks de mist ingaan. Magic is dan ook een avondje griezelen op niveau ge worden. BART JUNGMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13