Je maakt geen muziek om gehuldigd te 9 "l it de hand gelopen hobby" "Maak van duinen nationaal park" LEIDSE STICHTING IN BRIEF AAN DE TWEEDE KAMER: Adriaan van Hemert en Nier Vergunst, samen 100 jaar Kunst na Arbeid Gospelgroep bouwt eigen muziekstudio DINSDAG 20 FEBRUARI 1979 LEIDEN/REGIO BODEGRAVEN - "Ik zou me niet voor kunnen stellen hoe ik moet leven zonder Singing Religion". De nu Bodegraafse gospel groep speelt inmiddels al weer negen jaar een belang rijke rol in het leven van pianostemmer Dirk Jan Warnaar (24). En als het aan Warnaar, muzikaal leider van Singing Religion, ligt zal dat de eerstkomende jaren wel zo blijven ook. Zojuist verscheen er een tweede el pee van het 22 man/vrouw sterke muziekgezelschap en daarmee is Singing Religion nog lang niet aan het eind van haar muzikale latijn. Studio De oprichters van Singing Reli gion, Dirk Jan Warnaar en Arie van der Graaf, hebben ambitieuze plannen. Bijna dagelijks is het tweetal te vin den aan de Bodegraafse Nieuwstraat, waar een woon huis wordt omgebouwd tot muzikestudio. Erboven woont koorlid Erik Bette. Die muziekstudio biedt niet al leen repeteerruimte aan Sin- ging Religion, maar Warnaar en De Graaf wiljen er een in formatiecentrum voor koor leiders en dirigenten van ma ken. In de Nieuwstraat moet in de nabije toekomst alle muziek die er op dit gebied is, voor handen zijn. Daarnaast wil het tweetal, met nog twee koorleden verenigd in de "Stichting Singing Religion in oprichting", andere koren de mogelijkheid bieden hier demonstratiebonden te ma ken. Alleen voor eigen ge bruik van de koren - "binnen een koor mis je een totaal beeld" - of om er platenmaat schappijen mee warm te ma ken. Singing Religion zelf heeft zo'n steuntje in de rug niet meer nodig: er staat al weer een derde langspeelplaat op sta pel, die in mei wordt opge nomen en waarmee de zan gers, afkomstig uit heel Mid den Holland, ook landelijk hoge ogen willen gooien. Musical Negen jaar geleden begon het allemaal. Tijdens een jeugd weekend in Sluipwijk ont moetten drummer Aric van der Graaf en organist Dirk Jan Warnaar elkaar. Hun sa menspel resulteerde twee jaar later in de geboorte van Sin- ging Religion. De eerste plaat, waarvoor de opnamen in 1975 werden ge maakt was min of meer een toevalligheid, vindt Dirk Jan Warnaar. Op een muziek- beurs kwamen de beide op richters in contact met de zich voornamelijk op religieus muziekgebied voortbewe gende platenmaatschappij Mirasound. De Bodegraafse kunstenaar Harmen Kooistra bleek bereid geld te steken in de onderneming. Een onder neming waarvan Dirk Jan Warnaar zegt "Noem het maar streberigheid". De plaat "Vrede" bracht Sin- ging Religion in contact met de Amsterdamse uitgeverij "Universal Songs". Daar vroeg men de gospelgroep om een plaat te maken met zang en muziek uit het repertoir van de uitgeverij. Het koor voelde daar wel voor, maar had intussen zelf ook iets te bieden: de reli-musical "Efeze" met tekst en muziek van Warnaar. Universal Songs bleek bereid eerst deze plaat te financieren. Dirk Jan Warnaar over het ont staan van Efeze: "We hadden al een paar keer te maken ge had met de organisatie van jeugddiensten rond het the ma Efeze. Op een gegeven moment ben ik gewoon be gonnen met die musical en 't lukte domweg. Hoe dat nou is gegaan weet ik ook niet". De musical Efeze is een muzikaal gebeuren, gebaseerd op de brief die de apostel Paulus schreef aan de Turkse ge meente Efeze. "Nee, het is zeker niet alleen een stukje amusement. Het stuk heeft een heel diep rele- gieuze functie. We hebben ook reacties gehad van men sen, die na afloop zeiden: "Dit doet me meer dan een jaar lang preken". Ja, ik zie wel degelijk heil in de kerk, al ben ik er wel van over tuigd dat er sprake is van een zekere verstofTing". Verpakking Al blijft de inhoud van de musi cal het belangrijkst, Dirk Jan Warnaar en de zijnen hebben zeker oog voor de "verpak king". In "Efeze" is bijvoor beeld ook de ouderwetse ko- raalmuziek opgenomen en een nummer als "Groet" heeft het Gregoriaans als inspira tiebron. 't Hoeft niet altijd recht-toe-recht-aan ramp- stamp muziek te zijn", vindt Warnaar. "Je moet de mensen tenslotte een uur bezig hou den". Intussen begonnen Arie van der Graaf en Dirk Jan Warnaar zich zo langzamerhand af te vragen of de smak geld - zo'n slordige f 40.000" - die zij de apparatuur hadden gestoken niet wat meer rendement zou moeten opleveren. En zo werd het plan, "de droom van Arie", geboren om een eigen studio te beginnen. Voor f 140.000 kon het pand aan de Nieuwstraat worden aange kocht. De bovenverdieping is inmiddels bewoonbaar ge maakt voor penningmeester Erik Bette van de in oprich ting zijnde Stichting Singing Religion. Een stichting die zich het promoten van reli gieuze muziek ten doel stelt. Concreet stelt de stichting zich daarbij voor bij te kunnen dragen aan het opvijzelen van het muzikale niveau van an dere gospelgroepen. De stich ting gaat daarbij werken te gen kostprijs met voorlopig als enig doel te zijner tijd nog eens betere apparatuur aan te schaffen. Daarnaast wil de stichting (dicht) werk uit gaan geven van amateurs. Dirk Jan War naar, auteur van de bundel "Dichterbij" smaakte zelf dat genoegen al eens. -Van de dichtbundel, met illu straties van Harmen Kooi stra, zijn inmiddels hon derdvijftig exemplaren ver kocht. Warnaar ("Als ik die gedichten zie lezen, heb ik al tijd het gevoel dat ik naakt op tafel staheeft het idee dat er nog erg veel men sen zijn die nooit aan de bak komen. Die het geld en de re laties missen om hun werk te laten uitgeven. Dat wil de stichtig Singing Religion nu gaan doen. Al zal dat wel eind van het jaar worden, omdat die activiteit gefinancierd moet worden uit de opbrengsten van de au teursrechten", zegt Warnaar verklarend. "Ja, je kunt wel zeggen dat het een beetje uit de hand gelo pen hobby is", beamen Dirk Jan Warnaar en Arie van der Graaf grif. Het bestuur van de Stichting Singing Religion in oprichting midden in de verbouwing van de nieuwe studio aan de Bodegraafse Nieuwstraat. Achter de drums voorzitter Arie van der Graaf. Rechts van hem penningmeester Erik Better. Naast vice-voorzitter Dirk Jan Warnaar (achter de piano) broer Thijs Warnaar die secretaris is. KOUDEKERK - "Deze twee muzikanten zijn onmisbaar voor de ver eniging. Die wil je beslist niet kwijt. Het zijn de ge zichten die je altijd weer ziet. Zij zijn verder niet alleen het langste lid, maar ook nog de trouwste leden. Muzikanten van de bovenste plank." De meningen van Hans van der Voorst en Rijk van Diggele, res pectievelijk voorzitter en pen ningmeester van de Koudekerk- se muziekvereniging Kunst na Arbeid, over de twee "blazers" Adriaan van Hemert en Nier ver gunst klinken eensluidend. Van Hemert en Vergunst zullen tij dens de jaarlijkse uitvoering van de muziekvereniging, vrijdag avond in De Ridderhof, volop in het zonnetje worden gezet. Beide zijn vijftig jaar actief lid van Kunst na Arbeid, een bloeiende vereniging met negentig leden (fanfare, drumband en majorette peloton) die een steeds belangrij kere plaats inneemt binnen de Koudekerkse gemeenschap. Adriaan van Hemert en Nier Ver gunst, samen honderd jaar Kunst na Arbeid. Ze kunnen er uren lang over praten. Gekscherend over de reis met de varkenswa gen naar een concours in Nieuw koop, ernstig bij het memoreren van een inmiddels overleden kameraad die óók op die foto uit 1929 stond. Want toen al werden Van Hemert en Vergunst lid. "Ik werd toen gevraagd of ik lid wilde worden van Kunst na Ar beid", herinnert Van Hemert zich. "Ik kwam uit Gelderland maar bij de vereniging hoorde men al gauw dat ik wel een beetje kon blazen. Nog geen twee dagen Nier Vergunst (links) en Adriaan van Hemert, samen een eeuw bij Kunst na Arbeid in Koudekerk. later stonden ze al voor de deur. Ik speelde althoorn en daar had den zij gebrek aan." Voorzitter van der Voorst noemt het een unicum dat Van Hemert nog steeds zijn marsen en melodiën op de althoorn speelt. Het is zeld zaam dat een muzikant zo lange tijd één zelfde instrument speelt. Van Hemert zelf: "Toen ik vijftig jaar geleden lid werd was de alt- hoorn nog een begeleidend in strument. Tegenwoordig is ech ter elk instrument even belang rijk en wordt ook op de althoorn solo gespeeld. De muziek van te genwoordig is daarom ook veel mooier." Twijfel Vrijwel alle leden van het fanfare korps, ook de voorzitter die met de piston loopt, hebben les gehad van Nier Vergunst, in hart en nie ren Koudekerker. Hij vertelt lid te zijn geworden terwijl hij niet eens wist of hij wel muzikaal was. Enige twijfel heeft daar echter nooit over bestaan. Veertig jaar lang speelde hij tuba maar moest in verband met zijn gezondheid overstappen op de S-bas. "Nadat ik les had gehad om op de tuba te spelen heb ik samen met mijn broer (die mocht om ge zondheidsredenen niet zelf spe len) nog twee jaar lang lessen ge volgd waarna wij zelf les mochten gaan geven", vertelt Vergunst. Van der Voorst genoeglijk: "En dat doen zij tot op de dag van vandaag." Wat Van der Voorst betreft mag dat voorlopig zo blijven. Penning meester Van Diggele aanvullend: "Wij hebben weinig profijt van de komst van een muziekschool in Leiderdorp. Om alle leerlingen naar de muziekschool te sturen is voor Kunst na Arbeid geen haal bare kaart. Dat komt op f 153,- per leerling. Wel leverde de tot standkoming van de Leiderdorp- se muziekschool de muziekver eniging nieuwe leden op. Wie naar de muziekschool ging moest een eigen instrument kopen dat kunnen niet alle mensen eventjes betalen. Dan komen ze naar ons toe want de vereniging leent in strumenten uit." Kunst na Arbeid maakte kort na de viering van het gouden jubileum een explosieve groei door. Als Adriaan van Hemert vervolgens opwerpt dat het daarom vroeger, toen de vereniging kleiner was, gezelliger was vindt hij weinig weerklank. Van Hemert "Je hebt veel minder contact met elkaar. Als je vroeger eens wegbleef van de repetitie was het joh, Adriaan is er niet." Hans van der Voorst stelt hem gerust "Maar dat is nu ook nog zo. Alleen viel het toen veel meer op omdat we erg krap in de leden zaten." Vergunst vindt dat alles momen teel gesmeerd draait. "Ik ken wel iedereen omdat ik de meesten les heb gegeven. Dat de vereniging bloeit is een goed teken. Het is zo dat de jeugd zich uit eigen wil aanmeldt. Omdat zij hier een in strument krijgen." Klap Aanleiding voor de jubilarissen om eens terug te gaan in de tijd dat het allemaal minder draaide. Vergunst "Een dieptepunt was toen we nog maar elf leden had den met een grote en een kleine tromslager. We moesten toen - het was kort na de oorlog - alle zeilen bijzetten om de vereniging op poten te houden. Bij uitvoe ringen hadden we toen in plaats van één wel vijf of zes stukken muziek voor ons liggen. Je mag het gerust weten: ik heb in die tijd ook in dubio gestaan om van Kunst na Arbeid af te gaan. Moet je wetenl ik kwam net uit dienst en daar bliezen we de zwaarste marsen. Toen ik hier kwam was het een enorme klap voor mij dat het hier zo moeilijk liep." "Toch bezochten we toen ook de concoursen", gaat hij verder. "We haalden meestal wel goede resul taten. We hebben het een keer meegemaakt dat we alle prijzen weghaalden. Maar het liep ook wel eens anders. Juist toen we dachten dat we wel goed voor de dag zouden komen kregen we de kous op de kop "En Van Hemert lachend: "Maar we waren wel lollig toen we thuis kwamen", waar weinig aan toegevoegd hoeft te worden. De jubilarissen genieten dubbel dat ze nu ook deze tijd nog mee mo gen maken. "Want die unifor men?" Al ginmg je op je kop staan kreeg je daar nog geen geld voor van de gemeente", zegt Van Hemert. En Vergunst "We kre gen zelfs geen geld om instru menten te kopen voor het geven van les. Eens ben ik toen met mijn broer theorieles gaan geven met de toezegging aan de leerlin gen dat zij later een instrument zouden krijgen. Van de 27 leer lingen hielden we er twee over Eerst oefenen Over de periode dat hij zelf nog leerde zegt Vergunst "Als je an derhalf uur schafttijd had dan was het snel eten en meteen oefe nen. Dat deed ik met drie broers. Nou ja, je was nog een kleine jon gen en als je dan 's avonds nog wat buiten wilde spelen dan moest je toch eerst wel even oe fenen van je moeder. Want de contributie bedroeg een kwartje in de week, terwijl je maar met een cent naar de kerk ging. Dus je moest voor dat geld wel alles doen van je ouders." "Alleen het lid worden al", gaat Van Hemert verder. "Je betaalde een kwartje contributie in de week maar je moest als je je aanmeldde een rijksdaalder inleggeld beta len. Daar ging je dan elke week naar de repetitie met twee kwar tjes. Een voor de contributie en een om de rijksdaalder af te los sen." De twee jubilarissen werden eer den in hun muzikale loopbaan al eens onderscheiden. "Dat zal ik nooit vergeten,,' zegt Vergunst ontroerd. "Ik was veertig jaar lid. Nou ik dacht helemaal nergens aan toen ze bij me kwamen ver tellen dat het marslopen was in uniform. De voorzitter nam me later apart en bracht me naar het gemeentehuis waar ik - eerlijk, met de tranen in m'n ogen - door de burgemeester werd gehuldigd met de zilveren draagmedaille in de orde van Oranje Nassau. Toen ik 45 lid was kreeg ik de gouden speld van de bond (Algemene Unie van Nederlandse muziek verenigingen, red.). Je mag den ken wat je er van vind, ik ben er groots mee. De muziek is mijn hobby die ik voor honderd pro cent goed wil doen." Vorige week kwam aan het licht dat er bij het vijfenveertig jarig lid maatschap van Adriaan van He mert een fout was gemaakt. Hij ontving een zilveren speld in plaats van een gouden. Druk maakt hij zich er echter niet om. "Ik had dat toen direct door maar ik ga nergens naar vragen. Het muziek maken moet je graag doen, niet tegen je zin in of om gehuldigd te worden. Dan is het niets." nen hier dus niet hersteld wor den. Meijendal •Hetzelfde is het geval in de Zuide lijke gelegen duingebieden van Zuid-Holland: bij Katwijk, Was senaar en het Westland. De be trokken gebieden (Berkheid, Meijendel en Solleveld) zijn sa men 3100 hectare groot vanuit oogpunt van natuurbehoud be staat er een grote behoefte om hier de oorspronkelijke flora en fauna terug te brengen, aldus de Stichting Duinbehoud en Wa terwinning. Zij geeft de Tweede Kamer het advies om in elk geval nu al de duingebieden van Ame land, Goeree en Schouwen aan de Nationale Parken toe te voegen. In de nota van de regering wor den de duinen van Schiermonni koog, Terschelling, Vlieland, Texel, Schoorl tot Wijk aan Zee, de Kennemerduinen en de Zilk- Noordwijk als toekomstig Natio naal Park genoemd. Het duingebied tussen Noordwijk en De Zilk: volgens de Leidse stichting leidt de waterwinning hier tot grote uitdroging. NOORDWIJK/KATWIJK - Van het duingebied tussen Hoek van Holland en Den Helder moet één groot Natio naal Park worden gemaakt, in combinatie met de Natio nale Parken en reservaten op de Zeeuwse eilanden en de Wadden. Dit advies geeft de in Leiden geves tigde Stichting Duinbehoud en Waterwinning in een brief aan de Tweede Kamer. Nu al moet in de zeven duingebieden die tot Na tionaal Park zullen worden aan gewezen, het natuurbehoud ab solute voorrang krijgen boven de waterwinning en ook de recrea tie, vindt de stichting. De T\veede Kamer behandelt bin nenkort de nota Nationale Par ken. De Stichting Duinbehoud en Waterwinning vindt de plan nen uit oogpunt van natuurbe houd bijzonder heuglijk, maar ook wijst ze erop dat in de nota de regering ten opzichte van de wa terwinning een "te afwachtende, in feite ondergeschikte houding" inneemt. Waterwinning, die, al dus de stichting, een steeds acu tere bedreiging voor het natuur behoud is gaan vormen. Dat geldt o.m. in de duinen van De Zilk en Noordwijk, waar de twee open winningskanalén voor een sterke verdroging zorgen en bo vendien een grote landschappe lijke aantasting betekenen. Wel iswaar wordt in de nota de wa terwinning in dit gebied als strij dig aangemerkt, maar, aldus de stichting, er wordt niet vermeld dat slechts een gedeelte van het daar aanwezige duingebied als Nationaal Park wordt voorge steld. Het noordelijke gedeelte, waar de waterwinning met meest intensief plaats heeft, is buiten het park gehouden. De natuurlij ke waarden van de duinen kun-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 15