Rob van Houtenterug naar de oorsprong van Tunhouse' SPAAR- 81% toegelicht ^)V_andaag^ fUüEHSBEB! ÏTaY^ 8è% 8|% SS LEIDSE SPAARBANK Uitvoering led. Madrigaalkoor uitgesteld DONDERDAG 15 FEBRUARI 1!)7Ü PAGINA 5 DONDERDAG 15 FEBRUARI HILVERSUM I NCRV: 18.00 De kerk vandaag. P.P.: 18.19 Uitzending van DS'70. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 (S) De wereld zingt Gods lof. 19 35 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.50 Je kunt het geloven of niet. 20.00 (S) Draaischijf. 21 20 Een, twee, uit de maat. 21.40 Bij de tijd. 22.00 Rondom het Woord. 22 25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 Politiek weekoverz. 22.50 (S) De lie deren van Franz Schubert. (38). 23.30 (S) Muz. van eigentijdse Italiaanse componisten. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS 18.00 Nws. AVRO: 18.11 AVRO's Radiojourn. IKON: 18.30 Kleur, actueel progr AVRO: 19.00 Aspecten, kunstrubriek. 20.00 Nws. 20.05 AVRO-donderdagavond, met om 20.05 (S) Klassieke muz. (In de pauze: ca. 20.45 Mijn oom is Tove naar, hoorspel); om 22.10'Meded. NOS: 22.20 Hedendaagse kamer- muz. 23.00 (S) Met het oog op mor gen. 23.55 Nws. HILVERSUM III (Ieder heel uur nws NOS: 18 03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Fer ry Maat' Soul Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) LP top 20. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 1.02-7 00 (S) De nachtwacht vrijdag 16 februari HILVERSUM I KRO: 7 00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.09 (S) Even na zeven. (7.30 Nws. 7.41 Echo) 8.30 Nws. 8 36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 (S) Ge- var. progr. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Zuid Nederlandse ontmoetingen. 12.00 (S) Gevar. progr. (12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo) 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Beelden uit mijn kindeijaren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8 11 Hier en nu. 8.25 Vandaag., vrijdag 9.00 Poli tiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 De Taai show. 10 30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Rechtoprecht. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde. 14.00 Kijk op de Com munistische wereld. 14.45 Kijk op West-Europa. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Nederland. (16.00 Nws.) VPRO: 17.00 (S) Welingelichte kringen. 17.45 Embargo. (17.55 Me ded. 18.00 Nws.) HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metter- daad-Memo. 8.05 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Pol- derpopparade. 12.03 (S) Nederlands talige top tien en kwiswijs. NCRV: 13.30 (S) Peter Blom. 15.03 (S) Elpee pop. VOO: 16.03 (S) De nederlands- talige top 40. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 Vroeg klassiek. 9.00 Nws. 9.02 Muziek uit de Midde leeuwen en Renaissance. 9.30 Vrij dagmorgenconcert. Klass. liederen. VOO: 11.00 (S) Muziek voor miljoe nen. (11.30-12.00 Concertagenda met interview. 12.00-12.15 Wie-Wat- Waar? Kwis.) EO: 13.00 (S) Klank- spiegel. Concertgebeuren uit heden en verleden. 14.00 Nws. 14.02 (S) Op de vleugelen van het lied. 14.20 (S) Sefer T'Hillim. Psalmen. 14 45 (S) Woord der waarheid. VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek-op-vier: De Radiola Improvisatie Salon. minimum inleg /m voor 2 jaar vast voor 3 jaar vast voor 4 jaar vast voor 5 jaar vast deel uitmakend van de Nutsspaarbank 's-Gravenhage NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat 30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Turken (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapapa (VARA) 19.05 - Twee voor twaalf (VARA) 19.45 - Late Late Lien show (VARA) 20.30 - Werk, informatief pi'ogramma (VARA) 21.15 - De Plem Plem Broertjes, tekenfilm (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Fabeltjeskrant voor de groten (NOS) 22.20 - De Staat en II Duce, muziekprogramma (NOS) 23.25 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Leren, hoe doe je dat?, les 18 (OS-TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Astronautjes (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Superschot met AVRO's Televoetbalkanon (AVRO) 20.35 - Wie kent kwis (AVRO) 21.35 - Lillie, tv-serie (AVRO) 22.25 - Televizier Magazine (AVRO) 23.10 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.40 - Journaal (NOS) DUITSE TV DONDERDAG 15 FEBRUARI DUITSLAND I WDR: 18 00 Gesprek. 18.15 Die unsterblichen Methoden des Frans Josef Wanninger, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Die Apotheke im Nebel, tv-spelX 20.00 Journ. 20.15 Discussieprogr. 21.00 Showprogr. 22.30 Actualiteiten 23.00 Amuse- mentsprogr. 24.00 Journ. DUITSLAND II 18.20 Spannagel Sohn, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Muziekprogr. 21.00 Actualiteiten. 21.20 Politieke discussie. 22.20 Das Blut an den Lippen des Liebenden, tv-spel. 23.45 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterserie. 18.30 Cursus Ge schiedenis. 19.00 Jeugdprogr. 19.45 BELGISCHE TV DONDERDAG 15 FEBRUARI BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jonge ren progr. 18.30 De verschoppeling, tv-serie. 18.55 Natuurfilm. 19.15 Ac tueel progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Poppenshow. 20.35 Panorama. 21.25 Centennial, tv-serie. 23.00 Journ. "De jaren zeventig hebben ons het failliet van het huidige ar beidsbestel gebracht". Zo begint de tweede aflevering van het VA- RA-vierluik "Werk" dat vanavond in het teken van de WAO staat. Samenstelsters Hedda van Gennep, Marjolein de Vries en Marga Wolthuis onderzochten hoe het mogelijk is dat zo'n 600.000 mensen in Nederland via de WAO hun uitkeringen krijgen. Ze spraken daartoe met werknemers van Hoogovens en het installatiebedrijf Breman. Ook WAO'ers komen aan het woord. Er staan nog twee afleveringen van "Werk" op stapel. Op 12 april staat de verdeling van arbeid centraal, toegespitst op de maatschappelijke rollenver- deling van man en vrouw. Het laatste programma, dat op 7 juni zal worden uitgezonden, behandelt het thema arbeidsethos en arbeids- produkt, waarbij in het bijzonder de posit ie van de jonge werkne mer een rol zal spelen. (Nederland 1, 2030 uur). AVRO's Televizier Magazine brengt vanavond een reportage over de bloeiende handel in mensen tussen Oost- en West-Duitsland. Voorts een reportage over het illegale immigrantenverkeer van Mexico naar de Verenigde Staten en tenslotte aandacht voor de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater (Nederland 2,22.25 uur). Rob van Houten (rechts) en Cor Beurskens in het nieuwe Funhouse-programma. hebben vroeger acht jaar samen gewerkt. Met hem hebben we in de show fantastische dingen op genomen. Wat we nu brengen is weer typisch funhousiaans, vol prachtige dubbele bodems. En elk nummer heeft een effect, een gimmick, een verrassing of hoe je het ook noemen wilt. Om een paar voorbeelden te geven: we hebben een act met een sigaret, die is zes meter lang. We brengen de top vijftig van de sterfscènes aller tijden. Er is een Draculafi- guur met een boom, die tot leven komt". „Je ziet hoe een jas die in de garde robe is opgehangen een andere jas besteelt. Niemand weet hoe het gebeurt, maar je ziet toch de mouw van de jas in de zak van de andere verdwijnen. Ik zelf doe acts als Cvrano de Bergerac, als Hamlet. Cleopatra. Jeanne d'Arc komt weer op de brandstapel te recht. Dat is een gigantisch nummer van Feike Boschma met allemaal lappen". „Degenen, die Funhouse van vroe ger kennen, zullen al deze ver vreemdingseffecten zeker terug- herkennen. Negentig procent van de ideeën zijn van mij, dat klopt". Het publiek van Funhouse bestaat grotendeels uit in kleding en haardracht progressief ogende, zichzelf tot. het alternatieve volksdeel van ons land rekenen de jeugdigen. Rob van Houten: „Ik wil het eerlijk zeggen, ik ben niet zo geschikt voor het André van Duin- publiek, zonder overigens op hen neer te kijken. De praktijk wijst dat uit. Ik zeg het zonder arrogant te zijn, maar onze humor is voor sommigen te spitsvondig, die gaat gewoon boven hun pet. Als wij bijvoorbeeld de top vijftig van de sterfscènes doen, beginnen we met Ceasar. Ons geëigende publiek weet exact wat er aan de hand is. En dat kan meer lachen om de gekheid daarop. Of om de malligheid gebaseerd op Cyrano de Bergerac". Waldolala „Waar we ook komen, overal trek ken we volle zalen. Ik meen het serieus. Misschien op een enkele schouwburg na. Door het pro gramma „De Robben", dat was een beetje een cabaretesk pro gramma met veel dansen, heb ik toen veel schouwburgdirecties afgeschrikt. Maar de 'schnitt' is er nu weer helemaal in. Ook door het tv-programma Waldolala hebben we veel bekendheid ge kregen". - Is het niet vervelend om steeds weer geassocieerd te worden met Waldolala? Rob van Houten: „Ik heb nooit uit het publiek horen schreeuwen van Waldolala, of Boy Bensdorp. Maar als artiest zijnde, vind ik het leuk om op straat herkend te worden, al gebeurt dat naar mijn smaak nog veel te weinig. Dat is toch een streven van iedere ar tiest. Peter Faber wil ook her kend worden. Ik doe dit vak ook, omdat ik beroemd wil worden, topartiest zijn. Ik zou ook wel een hoofdrol in een Nederlandse speelfilm willen hebben. Daar ben ik eerlijk in". „Cor Beurskens heeft dat heel sterk. Vroeger kwam hij als droogkomiek op, en dan zeggen de mensen wie is dat? Nu denken ze, hè, dat is doctor Lindt. En dan heb je de gunst van de sympathie. Velen kennen mij beter als Boy Bensdorp dan als Rob van Hou ten. En zij vormen nieuwe klan ten voor Funhouse. Ons doel is toch: volle zalen en het publiek aan je voeten, genietend van een voorstelling, gemaakt naar eigen idee". „Onze officiële première is in Den Haag, want in Amsterdam is het heel moeilijk om in een theater op te treden. Het liefst spelen we in De Brakke Grond, maar die wordt tegen die tijd verbouwd. Neem bijvoorbeeld Frascati, daar staan ze ons met zulke koppen aan te kijken. We hebben al van alles aan die zaal gedaan, maar ze kijken je liever eruit dan erin. Terwijl we in Den Haag in Dili- gentia op handen en voeten wor den gedragen". ,Dat helpt ook je produktie doen slagen. Het moet van beide kan ten komen. Ja, over de sfeer in een schouwburg zou ik een heel boek kunnen schrijven. Het is een feit: waar we goed draaien, is de schouwburg ook goed, en waar het mis gaat, daar is de schouwburg ook niet je wa- ,Je hebt een heleboel schouw burgdirecteuren, die gaan ervan uit: we hebben Jasperina de Jong, Seth Gaaikema, Toon Hermans, nou dat loopt allemaal, we hebben onze plicht gedaan, wat er voor de rest bijkomt, ach daar springt de subsidie zonodig wel bij. Dat merk je aan de pu bliekswerving, aan de opvang, aan de sfeer". LEIDEN/LEIDERDORP - Het con cert dat het Nederlands Madri gaalkoor morgenavond in de Leïderdorpse Dorpskerk zou ge ven gaat niet door. De uitvoering is in verband met het slechte weer tot een nader te bepalen datum uitgesteld. AMSTERDAM (GPD) - Rob van Houten heeft moeilijke tijden moeten doormaken, maar het is hem uiteindelijk toch gelukt om met een nieuw programma te komen. Het had niet veel gescheeld, of zijn Funhouse had het zonder subsidie moeten stellen, wat in principe de doodsteek had betekend voor dit theaterfenomeen, dat nauwelijks onder één noemer is te brengen. Heel pover zou men het kunnen omschrijven als theater van de pret, waarbij gebruik wordt gemaakt van mime, dans, zang, poppenspel en technische foefjes. ,JFunhouse Funhouse" is de titel van deze nieuwe produktie. Be halve Rob van Houten spelen er in dit spektakel ook mee de mario nettenspeler Feike Boschma, de droogkomiek Cor Beurskens (na Waldolala beter bekend als dr. Lindt), de acteur Wilbert Gieske en de balletdanseres Carry Schomper. In het kantoortje in Amsterdam, met uitzicht op het water van het Oostdok, praat Rob van Houten met zichtbaar enthousiasme over zijn jongste geestelijk troetel kind. Voor de nodige aanvulling zorgt zakelijk leider Gerrit Wijn- houd, die zijn academische titel laat voor wat ze is, om zich volle dig in te zetten voor een grotere erkenning van Funhouse. Première Rob van Houten: „We hadden vorig jaar november willen beginnen met „Funhouse Funhouse". Door die subsidieproblemen zal de echte landelijke première pas in maart zijn. Niet eerder dan no vember wisten we dat die subsi dies wel door zouden gaan. Dat gaf veel geharrewar over de opzet van het programma. Met hoeveel mensen kun je het brengen, hoe veel geld kun je erin steken? Niet dat we miljoenen willen hebben, maar je hebt toch een beetje geld nodig om je ideeën te kunnen realiseren. „Het programma heet nu „Funhou se Funhouse". Maar de plannen waren eerst om het „Funhouse Fat People" te noemen. Daar zijn we van afgestapt. Met „Fat People" wordt niet zozeer be doeld dikke mensen, als wel de overdaad in trends, levenswijze, eetgewoonten. Je hebt een be-' paalde visie en die wil je tot uiting brengen. Wij hebben een keer een proef-voorstelling in Schevenin- gen gegeven. De produktie was nog niet helemaal klaar: ze be stond voor de helft uit oude en „Toen werden we echt om de oren geslagen met het begrip „Fat People": Funhouse wordt nou maatschappij-kritisch was de conclusie. Die nummers werden niet naar waarde geschat, maar ze werden met die van anderen ver geleken. En toen dacht ik, hé we komen ergens in de cabarethoek terecht. Wat ik gewoon niet wil de. Ik geloof, dat ik daarmee voer zou hebben gegeven voor critici. Die gaan je door bepaalde uit spraken teveel op maatschappij kritische inhouden beoordelen. Terwijl ik vind, dat Funhouse op de eerste plaats is om te lachen. Vooral vanwege die vervreem dende dubbele bodems". „Na de tussen aanhalingstekens wat moeilijke tijd met die paar voorgaande programma's ben ik weer geheel terug gegaan naar de oorsprong van Funhouse. Ik heb glitter-programma's gewild. Ik heb opnieuw met Daisy Dynami te willen optreden. We gaan bin nenkort naar Duitsland, dan is hij ook weer als gast erbij". „Onze subsidie is gehalveerd, we moesten dus gewoon met een kleine groep verder. Van de nood hebben we een deugd gemaakt en zijn zodoende weer op het ou de nest beland. Dat wil zeggen het maken van onbezonnen theaterspektakel met gekke ef fecten daarin. Dat doe ik het liefst: entertainment in de breed ste zin van het woord". „Feike Boschma is weer terug. We De VARA-tv zendt vanavond de tweede aflevering uit vcin c ma rond Wieteke van Dort, dat zich geheel afspeelt in de sfeer lan waarop ze als gast ook Indra Kamadjojo ontvangt. de 'Late late Lien Show', een amusen 'van tempo doeloe. Tante Lien houdt i tsprogi er koem

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5