'Ornicar': vrouwenfilm met humor Wanneer mag film vrouwe mssm Indringende film over mishandelde vrouwen die in vrouwenhuis belanden Veel vraagtekens rond modieus begrip Films deze week Oproep aan Leidenaars VRIJDAG 9 FEBRUARI 1979 PAGINA 11 ,Mais ou et done Ornicar" was de enige film in de reeks die niel door een vrouw was ge maakt (Bertrand van Effen- terre) en dat was te merken De vrouwenfilms (en trou wens al wat de vrouwenbe weging voortbrengt) waren zeer zioanger van problemen gespeend van humor en wat erger is: zelfspot. Wat vrolijkheid betreft, kwa men we ruimschoots aan onze trekken in Ornicar, waarin chef-de-garage Anne (Brigitte Fossey) auto's repareert in smetteloos witte jas en Isa- belle Geraldine Chaplin) zich op een bizarre manier bezig houdt met communicatie- en relatieproblemen in een labo ratorium vol video-appara- tuur. Intussen worden haar eigen relatieproblem groter, net zoals die v> Er wordt in de film n gespot met werkende en de gevolgen v werklust, maar ook met tal van andere sociale toestan den. Zo werkt de man van Anne in de bosbouw rond Pa rijs. waar hij zijn eigen steeds alleen tun broodwinning omkapt ten ge rieve van picknickende ste delingen. Illegale gast-bosarbeiders hou den zich schuil in barakken. Anne en haar man ..Wij zijn van de huurflatgeneratic kunnen eens per maand vrij en als de kinderen bij oma zijn en de buren weg. want de flat heeft ..kartonnen muren". Mais ou et done Ornicar - nauwelijks een vrouwenfilm te noemen - biedt bijna twee uur kijkgenot. Warrige, van de hak op de tak springende scènes wisselen elkaar moei teloos af Ze schijnen niet veel meer relatie met elkaar te hebben dan dat ze de betrek kelijkheid of de waanzin van het leven tonen. mrafïïBQtNlAffi 0 'HffliAlOd ROTTERDAM - Veel be langstelling (van vooral vrouwen, maar ook van een aanzienlijk aantal mannen) was er afgelopen zondag voor zes vrouwen films, die werden ver toond als onderdeel van het Rotterdamse festival Film International: niet alleen alle stoelen waren bezet, maar ook in de gangpaden zaten en ston den mensen. Naarstig, maar zonder succes, wordt in de filmwereld nog steeds gezocht naar een definitie van „vrouwenfilm". Aan welke voorwaarden moet zo'n film vol doen om die kwalificatie te dra gen? Is het genoeg als vrouwelij ke hoofdpersonen worden gepre senteerd als weldenkende men sen, die serieus genomen dienen te worden (in plaats van het gangbare patroon met vrouwen als onbetekenende (sex)objecten in bijrollen)? Of moet een vrou wenfilm de positie van de vrouw in de samenleving laten zien en een bijdrage leveren aan be wustwording en bevrijding: de film als middel in de emancipa tiestrijd? Mag zo'n film door mannen zijn gemaakt, of is een film alleen een vrouwenfilm als die vanuit een vrouwelijke ge zichtshoek (aan de hand van een door een vrouw geschreven script, door een vrouw geregis seerd en door een Vrouwenploeg gefilmd en gemonteerd) tot stand is gebracht? De organisatoren van Film International kwamen er niet uit en besloten in het pro gramma de aanduiding „vrou wenfilm" tussen aanhalingste kens te zetten. Het is dus de vraag wanneer een film vrouwenfilm mag heten. „Mag", want gebleken is dat het genre zich verheugt in een grote belangstelling en er dus geld aan valt te verdienen. Dat is filmpro ducenten voor wie de commercie interessanter is dan het hervor men van de maatschappij niet ontgaan. Zij worden ertoe verleid beproefde volle-zalen-thema's te begieten met een modieus pseu- do-feministisch sausje en vervol gens te presenteren als „vrou wenfilm". De vlag dekte de la ding niet en de discussie over het gebruik van de term was een feit. Ongenoegen in de vrouwenbe weging, recht in de leer, op het dogmatische af. Het feministisch filmcollectief Ci- nemien, sinds 1975 actief mét het distribueren en vertonen van fe ministische films in Nederland, heeft besloten de term „vrouwen film" niet langer meer te bezigen: „Het is belachelijk dat bijvoor beeld „The turning point" een vrouwenfilm wordt genoemd. Als zoiets mogelijk is dan vinden we de term te uitgehold om nog te gebruiken". Uit "Die Macht der Manner is die geduld de Frauen". Nouchka van Brakel, regisseuse van „Een vrouw als Eva", noemt haar film ook al geen vrouwen film, maar weer om een andere reden. Ze zegt niet van een hok jesverdeling te houden en ook i dienen haar film te gaan Wie toch poogt genres te onder scheiden, noemt „Een vrouw als Eva" ongetwijfeld een vrouwen film, nog afgezien van de vraag of Nouchka in haar opzet is ge slaagd begrip te kweken voor Eva, zonder het gevaar te lopen dat vooroordelen in de trant van „emancipatie leidt tot kapotte huwelijken en lesbische verhou dingen" te bevestigen. Intussen moet Nouchka van Brakel zich aan de lopende band verde digen tegen de aantijging dat zij haar onderwerp koos omdat het zo goed in de markt ligt. Nee, zegt ze, de reden is mijn persoonlijke betrokkenheid. Dat aan de inte griteit wordt getwijfeld zodra de kassa's gaan rinkelen, is niet zo verwonderlijk. Te dikwijls wor den menselijke gevoelens. problemen en zwakheden groot scheeps geëxploiteerd in recla me-, televisie- en bioscoop films. Maar ook de filmer die helemaal niet uit is op gewin, maar uit puur idealisme een film wil maken, kan de financiële kant niet uit het oog verliezen. Bij het maken van een film zijn zulke grote bedra gen gemoeid, dat het een hele kunst is een synthese te vinden tussen budget en boodschap. De eerste twee films, die zondag werden gedraaid, „Erikas Lei- denschaften en „Eine Frau mit Verantwortung" vertonen dui delijk de beperkingen die door het budget (en de daarmee sa- lenhangende tijdsduur) werden Regisseuse van beide films, de Westduitse Ula Stockl, vertelt over Erikas Leidenschaften: „Ik had een lange speelfilm in mijn hoofd, maar die kon ik niet ma ken van de 100.000 mark die ik ervoor van de Duitse televisie kreeg. Uitgaande van wat haal baar was - werken met twee ac trices, opnamen maken in mijn eigen flat - heb ik het script aan gepast. Het werd een van de moeilijkste produkties die ik ooit heb gemaakt". Hat budget was gebaseerd op een draaitijd van tien dagen maar Ula Stockl besteedde er drie weken aan. „Ik had al acht dagen nodig om met Karin Baal en Vera Tsje- chova te praten voordat we kon den beginnen. Als je iets goeds wilt maken moet je een ontzet tend goed contact met je acteurs hebben". De film is een vervolg op „Neun Leben hat die Katze", die Ula Stockl acht jaar eerder maakte. De twee belangrijkste persona ges uit Die Katze, nu dertigers, ontmoeten elkaar weer in Erikas Leidenschaften, na elkaar (vol gens de inhoud van de film) vier jaar niet gezien te hebben. Zij analyseren hun relatie van des tijds, zijn zich haarscherp bewust van concurrentie en machtsspel (vooral op het gebied van uiter lijk, kleren, ambities in werk en relaties met mannen), een spel dat zij tegelijkertijd weer opne men. Erika en Franceska zijn als twee roofdieren die om elkaar heendraaien voor het gevecht begint aan elkaar gewaagd, zwakke plekken zoekend, drei gende uitvallen en waakzaam te rugtrekken. Er wordt veel gezegd en nog veel meer blijft onuitge sproken, de atmosfeer is gela den. Een uitbarsting blijft uit. Gelukkig valt er zo nu en dan te glimlachen om Erika's onhandigheid (die on tstaat als Franceska in haar buurt is) en om een nukkig slot op de badkamerdeur. De film eindigt in bad, de deur op slot. De film is niet steeds even boeiend, zodat het rondhangen in de flat (in irri tant fotogenieke poses) soms aardig gaat vervelen. Geduld en intelligentie is wat van de toe schouwers wordt verwacht. Een vrouwenfilm, dat wel, die afre kent met de fabel dat er alleen in man-vrouw-relaties sprake is van machtsstrijd, terwijl vrouwen onderling alleen maar lief en so lidair zijn. Een totaal andere film is Ula Stockls „Eine Frau mit Verant wortung": begrijpelijker en fe ministisch in de zin van middel tot bewustwording. In 70 minu ten worden vijf jaren uit het tragi sche leven van een jonge vrouw (Christina Scholz) van ongeveer 18 tot 23 jaar, getoond. Door haar omstandigheden en omgeving kan de aanleg tot een typische vrouwenneurose, dwangmatig schoonmaken, zich ontwikkelen. Het script van Jutta Bruckner is gebaseerd op de werkelijkheid, aan de hand van gegevens van een instituut voor psychothera pie. De film is voor de Duitse te levisie gemaakt en werd gevolgd door een discussie met psychia ters en therapeuten. Hoewel Ula Stockl wel tevreden is met de film, zat de beperking ditmaal in de tijdsduur. Ze had de film minstens twintig minuten langer willen maken, om duide lijker aan te tonen dat het meisje zich best anders had kunnen ont plooien, als ze niet zo opgesloten had gezeten in de huisvrouw- en moederrol. Summier wordt dat in de film nu ook wel aangege- Het meisje in de film neemt als ze twaalf is de moederrol over, om dat haar ouders scheiden. Wat zij heeft geleerd is verantwoordelijk zijn voor anderen, maar niet voor zichzelf. Ze kan niet voor zichzelf opkomen. De eerste signalen van haar ziekte zijn in het begin te zien als zij zich overdreven zor gen maakt over stof en vuil dat haar broertjes en zusjes zoek zou kunnen maken. Ook na seksuele contacten met vriendjes krijgt ze schoonmaakdriften, iets dat - tij dens de discussie achteraf - werd verklaard als symbolisch voor een onbewuste afkeer van sex. Als ze tenslotte zwanger raakt, trouwt, een kind krijgt, tegen haar wil voor de tweede keer zwanger raakt, steeds minder contacten met de buitenwereld heeft en al eenzamer en wanho piger wordt, zie je het schoonma ken ziekelijke vormen gaan aan nemen. Haar omgeving (man, schoonmoeder) merken dat er iets mis is, maar dat er sprake is van een ziekte wordt niet onder kend. De schoonmoeder stelt voor nog verder buiten te gaan wonen, in een huis met een zwembad. Einde van de film. Behalve aangrijpend en herken baar is „Eine Frau mit Verant wortung" een erg mooie speel film geworden, die niet de ken merken van een leerzame docu mentaire vertoont. De film werd in Duitsland uitgezonden in de serie „Noodsignalen", een reeks over veel voorkomende psychi sche ziekten die nauwe relaties hebben met de omgeving. Ook zonder een kader van psycho- deskundigen die er het hunne over zeggen is Eine Frau mit Ver antwortung een interessante vrouwenfilm geworden, die een extreem maar vrij vaak voorko mend gevolg van het huisvrou wen- en groene-weduwenisole- ment laat zien. Poetsdwang, of „smetvrees" komt alleen bij HANNEKE ACKER Instemmend applaus na „Die Macht der Manner ist die Ge duld der Frauen" en felicita ties aan het adres van Cine- mien. die de film heeft ge kocht en gaat distribueren in ons land. Van de reeks van zes vrouwenfilms die werden ge draaid op deze vrouwendag van Film International, was deze de meest authentieke. In de eerste plaats al omdat de film van Cristina Perincioli (een in Berlijn wonende Zwitserse cineaste) gemaakt is samen met de vrouwen om wie het gaat: vrouwen die na mishandeling door hun man terechtkwamen in een Ber- lijns vrouwenhuis, een van de zes Duitse „Blijf van m'n Lijfhuizen". Het script is ge baseerd op hun persoonlijke ervaringen. De vrouwen spe len zelf in de film. Alleen de man van hoofdrolspeelster Addi (Elisabeth Walinski) is een acteur. Cristina Perincioli: „Om de vrouwen aan de camera's te laten wennen, hebben we eerst stukje voor stukje opge nomen op video. Dan draai den we de band weer af en samen met de rd een scène gekritiseerd, ein deloos overgemaakt, net zo lang tot de film was zoals we hem hebben wilden. We heb ben er een jaar lang aan ge werkt". Die Macht der Manner is een indrukwekkende, aangrij pende film geworden, die niet alleen vrouwenmishandeling schokkend (hoewel het ge weld zelf uiterst terughou dend en voor het grootste deel suggererend in beeld werd gebracht) in de openbaarheid brengt, maar ook het zwij gend, wetend toezien van de omgeving, en tenslotte het absolute falen van de be roepshulpverleners: advoca ten. kinderbeschermers, de sociale dienst. Addi. een marktkoopvrouw, speelt zichzelf, en een actrice had het haar niet verbeterd. Het moet een verschrikking voor haar zijn geweest op nieuw - als spel - de ellende door te maken, maar zij vond het belangrijker dat mishan deling in de openbaarheid kwam (de film is in Duitsland voor de televisie uitgezon den). In de periode dat zij werd mishandeld, praatte ze er met niemand over. Voor de blauwe plekken was altijd wel een smoesje te vin den. Zij moest haar baan opgeven, omdat haar zoontje niet lan ger op de kleuterschool kon blijven vanwege zijn moeilij ke en agressieve gedrag Als ze eenmaal van huis is weg gelopen en zonder geld op straat staal, zegt de sociale dienst dat zij moet gaan wer ken. haar werkgever dat ze eerst een opvang voor haar kind moet zoeken en de kleu terschool dat zij eerst een vas te woonplaats moet hebben (want kinderopvang in Ber lijn blijkt wijkgebonden). Een vicieuze cirkel, die haar steeds weer bij haar man doet terugkeren, om opnieuw mishandeld te worden. Een toevallige televisie-uitzen ding over een soort Blijf van m'n Lijf-huis brengt tenslotte uitkomst, maar ook daar is ze niet bevrijd van dreigemen ten chantage (haar man aan de telefoon dreigt met zelf moord als ze niet terugkomt) en onwil van de kant van de officiële instanties. Pas als haar man haar zoontje kid napt en ze op dwongen wordt terug naar huis te gaan, krijgt de kinder bescherming „het bewijs" dat Addi inderdaad werd mis handeld. Ze wordt zo gesla gen, dat ze met talloze kwets uren in het ziekenhuis .be landt. Hoewel de film vooral regi streert, wordt er toch een paar keer ingegaan op de achter gronden van mishandeling. „Oorzaken? Voor 80 procent zou ik zeggen zijn opvoeding, want hij was een kind dat da gelijks slaag kreeg en z'n va der was niet zachtzinnig". ..Ik kreeg ook vaak slaag als kind. maar dat heb ik verwerkt". „En die andere 20 procent?". „Gekrenkte ijdelheid, dron kenschap. angst en egoisme, erg veel. En dan weten ze ook goed genoeg dat de tegen woordige vrouw zich door de emancipatie en zo zich niet meer van alles en nog wat laat voorschrijven. En als het een vrouw is die een eigen wil heeft, dan denken ze aha, dat zullen we eens in de kiem smoren. Dat is ook de achter grond van de grote angst, de angst dat de vrouwen ens wakker zullen worden". Ai- dus een dialoog van twee vrouwen in de film. Het beeld dat deze film geeft van vrouwenmishandeling komt pijnlijk precies overeen met wat de Engelse Erin Piz- zey schreef in haar „Gillen van angst is burengerucht" en wat de vrouwen van Neder landse Blijf van m'n Lijf-hui zen vertellen over hun per soonlijke ervaringen. Ook de belevenissen met justitie, kinderbescherming en so ciale dienst hadden in ons land opgetekend kunnen zijn. Cinemien heeft met „Het ge duld cht de belangrijke film aan haar 45 feministische films tellende catalogus kunnen toevoegen De anderhalf uur durende kleurenfilm is voor f 140 te huur. Veel van de Cinemien- films worden gehuurd door sociale academies, vrouwen huizen en -cafés, buurthui zen, vormingscentra, enz. In het Amsterdamse Filmmu seum (Vondelpark) zal Die Macht der Manner binnen kort te zien zijn. LEIDEN -Guido Pieters. regisseur van de in Leiden op te nemen film Kort Amerikaans is op zoek naar een huis met smalle gang dat een rechtstreekse trap naar de twee de etage heeft, zodat hij van de zolderverdieping in een shot naar de voordeur kan filmen. Het liefst zou hij ook die scene in Leiden opnemen maar helaas speelt het vinden van een dergelijke zeld zame locatie hem momenteel ernstig parten. Zij die zo'n huis in hun nabijheid kennen, worden verzocht deze tip door te geven aan bureau voorlichting van de gemeente. Er valt een première kaartje mee te winnen Blijvers "Force 10 from Navarone" - Oorlogsgeweld. Luxor. Leiden. "De klompenboom" - Wel mooi. maar wat aan de lange kant. Ita liaanse film. Camera, Leiden. "Een vrouw als Eva" - Uit de sleur van het huwelijk. Lido 1, Leiden. "The Buddy Holly Story" - Ga ry Busey geeft gave vertolking van de bekende songs, Lido 2, Leiden. "An unmarried woman" - Jill Clay burgh overleeft echtschei ding op haar manier. Lido 3, Leiden. "Waterschapsheuvel" - Het be tere tekenfilm- en animatie- werk. Studio, Leiden. "Hcrfstsonate" - Ingmar Bergman, Ingrid Bergman, en Liv Ullman, dus kwaliteit, Tria non, Leiden. "Deep throat" We moeten nog een weekje slikken dames, Rex. Leiden. "De wraak van de roze panter" - Peter Sellers op z'n best. Euro 1. Alphen. "Jaws 2" - Haaien op de kust. Euro 2. Alphen "Voor een handvol dollars" - Western, Euro 3. Alphen. Nieuw in Alphen "Veel liefs uit Moskou" - Vol gens sommigen de beste James Bond-film, Euro 4, Alphen. Kindermatinee "Dik Trom" - Camera. Leiden. "Bambi" - Lido 3. Leiden. "Salty de vrolijke zeeleeuw" - Euro 3, Alphen. Nachtfilms "Taxidriver" - Camera. Leiden. "Deep throat" - Rex, Leiden. "Omega man" -Euro 1Alphen. "King Kong" - Euro 2, Alphen. "Eros roulette" - Euro 3, Al phen. "Veel liefs uit Moskou" - Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "De Turkse non", da. 2.30, 7.00, 9.15, 16 jr. APOLLO 2: "Jaws 2". da. 7.15 en 9.30 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.00 uur, 12 jr. ASTA: "Force 10 from Navaro ne", da. 2.30.7.00 en 9.30 uur. zo. 1.30. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 12 jr. BIJOU: "Robert et Robert", da. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo 2.00. 4.15, 7.30 en 9.45 uur. al. CALYPSO: "Grease", da.2.15, 7.00, 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur, al. CAMERA: 'The shout", da. 21.5, 7.15 en 9.30 7.15 zo. 2.00, uur 7.5 en 9.30 ur, 16 jr CINEAC. "Even en oneven", da 1.30,4.00.7.00 en 9.30 uur. al. CORSO: "Veel liefs uit Mos kou". da. 2.00. 6.45 en 9.15 uur. zo. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur, 12 jr. DU MIDI: The car da. 8.15, vr. en za. 7.00 en 9.30, zo. 3.30, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. EURO: "2001: A space Odys sey", da. 7.45 uur, za. en zo ook 3 45 uur. 12 jr. METROPOLE 1: "Een vrouw als Eva", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr METROPOLE 2: "Sergeant Peppers lonely hearts club band", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, al. METROPOLE 3: "Interiors", da. 2.00, (3.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00. 6.46 en 9.30 uur, 16 jr METROPOLE 4: "Moord op de Nijl", da. 2.00 en 8.15 uur. al. METROPOLE 5: "De wraak van de roze panter", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. al. ODEON 1: "The furv", da. 1.45, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 2 "Waterschapsheu velda. 2.00. 6.45 en 9 15 uur, zo. 2 00,4.30,6 45 en 9.15 uur. al. ODEON 3 "Kentucky fried movie", da. 2 00. 6.45 en 9 15 uur, zo. 2.00. 4.30. 6.45 en 9.15 uur. 16 ir ODEON 4: "De wraak van de roze panter", da. 2.00. 6 45 en 9.30 uur, zo. 4.30, 6 45 en 9 30 uur. al. PASSAGE "The Buddv Holly story", da. 2.00,7 00 en 9~30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7 00 en 9.30 uur. al. STUDIO 2000: "Una giornata particolare", da. 7 00 en 9.30 uur. 16 jr. DE UITKIJK "Des enfants ga- tés", da. 2.00,7.00 en 9 30 uur, 16

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11