Trijfel ËgÊoJ EJ Flitsend woordenspel in stuk van Anouilh Barend wil stoppen r MAANDAG 5 FEBRUARI 1979 VARIA In het laatste i litaraire tijdschrift Tirade, begint een sonnet van C. Bud- dingh' aldus: ,J£n toentoen vielen plotseling als manna die Zweedse wittebroden uit de hemel. Ik zie ze nog, boven de Reeweg, als engelen van deeg aan hun val- schermpjes zweven". Ik heb in het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie al het fotomateriaal dat over de voedseldroppings bestaat zorgvuldig bekeken maar op geen enkele foto heb ik para chuutjes ontwaard, waaraan de Amerikaanse paketten en de Engelse zakken met le vensmiddelen een zachte lam ding hadden kunnen maken. In een artikel in de NRC van vorige week vrijdag zegt de dichter Leo Vroman over zichzelf: ,J2igenlijk heb ik een slecht en daardoor vrucht baar geheugen, waarmee ik me van alles dat nooit ge beurd is duidelijk kan herin- Blijkbaar heeft Cees Buddingh' eenzelfde vruchtbaar geheu gen, want die parachuutjes zaten, dacht hij, toch onuit wisbaar in zijn geheugen ge grift. Dat wil ik hem niet af strijden, maar voedsel hing er niet aan, al was het alleen maar omdat zijn woonplaats Dordrecht nooit het genoegen van voedseldroppings heeft gehad. Mijn vraag aan Bud dingh' was natuurlijk, op welke wijze hij de eerste strofe van zijn sonnet aan de histo rische werkelijkheid wilde aanpassen. Dat bleek hij, op instigatie van de schrijver Bob den Uyl al gedaan te heb ben, zelfs op een duivels geraf fineerde wijze, die je niet ach ter een zo gemoedelijke Dord- tenaar gezocht zou hebben. Die eerste vier regels luiden in den vervolge aldus: ,£n toen, toen vielen plotseling als manna die Zweedse wittebroden uit de hemel. 'k Zie ze, in mijn droom, boven de Reeweg, als engelen van deeg aan kleine valschermpjes z V Door Nico Scheepmaker nam, toen wij eaen, de vergaar de spijs, zag op ten hemel, zegende 't brood. brak het, - en wat ternauwer nood had kunnen volstaan voor één gezin, bleek, toen men het uitdelen ging, voor een geheel volk te vol staan Grote dingen hebt Gij ons aan Hij heeft, als alibi voor zijn „vruchtbare geheugen', dus gewoon zijn droom ingelast, en je kan veel kwaads rond vertellen van dromen, maar niet dat zij historisch be trouwbaar dienen te zijn... Spijziging Een van onze grootste dichters, Martinus Nijhoff, schreef „Wonderbare spijziging"een gedicht waarvan niemand de aanleiding zal vermoeden die niets afweet van de gift van het Zweedse wittebrood. „Onze Vader die in de hemelen zijt, wij danken U voor Uw barm hartigheid, Uw zoon Jezus - geprezen zij zijn naam - kwam wederom in ons midden staan en volbracht, als toen Hij op aarde ging, een wonderbare spijziging. Wederom, herderloos als wij zijn, bevonden wij ons in een woes tijn. Geen voedsel bood het berooid gebied, het elders kopen konden wij niet. Maar Hij was met ons in dat oord. „Geef hun te eten", klonk zijn woord. Voorts, nadat men te zamen las de geringe mondvoorraad die er was, deed Hij ons zitten groepsge wijs, Wij danken U voor Uw barm hartigheid, onze Vader die in de hemelen zijt". Wittebrood, Mooi hoor, mooi symbolisch vooral, „er staat niet wat er staat" om Nijhoff zelf even te citeren, maar eigenlijk is het gedicht Zweeds Wittebrood" dat mevrouw C. E. van der Goes-Pijpers uit Haarlem me toestuurde, mij toch lie ver: „We zaten altijd in de keuken met z'n vijven. 't Was wel klein, maar 't wasje hele huis. Passen en meten hoor, met al die lijven! Maar 't was er warm. want daar stond het fornuis. Daar warmde moeder het gaar keuken-eten, Daar aten wij de laatste rogge pap. Ik was toen acht, ik zal het nooit vergeten. 't Was zo knus, al zaten we dan krap. Ik had nog nooit gehoord van chocolade. De grote mensen hadden narig heid. Eens vond ik een pinda in een tafellade... Een wonder uit een lang voor bije tijd. En toen was daar het witte brood uit Zweden. Een heel ver land. Daar rook het vast altijd Zoals toen in de keuken, lang geleden, Waar mijn eerste feestmaal werd bereid". Haagse Comedie met De repetitie DEN HAAG -Tot de modernen kan men de Franse toneelschrijver Jean Anouilh moeilijk rekenen. Wel is hij een uitmuntend vak man en één van de beste dialoog- schrijvers die het toneel ooit ge kend heeft, twee capaciteiten die hem in staat stellen de meest sub tiele nuanceringen op het terrein van menselijk gedrag en mense lijk gevoel dramatisch vorm te geven. De derde pijl op zijn boog is een dodelijk cynisme dat gena deloos elke vorm van onmense lijkheid aan de kaak weet te stel len. Aldus gewapend kan Anouilh zich permitteren bepaalde thema's en situaties eindeloos te variëren. "De repetitie of de bestrafte lief de", waarvan de Haagse Comedie afgelopen zaterdag in de Ko ninklijke Schouwburg de eerste van een nieuwe reeks voorstel lingen gaf, biedt een aantal van deze bekende elementen: moed willige vernietiging van eerlijk heid en onschuld, uitgeholde vriendschap, geestelijke cor ruptheid van adel en geldadel, en de dubbele bodem die ontstaat als twee tijdperken elkaar ont moeten. In "De repetitie" gebeurt dat als een adelijk echtpaar met huisvriend, minnaar en minna res, blasé van verveling en het geld uitgeven, voor een feest op hun buitenverblijf een toneel stuk van Marivaux (1688-1763) in studeert en voor een van de rollen eer beroep moet doen op een toevallig aanwezige kinderver zorgster. De band die ontstaat tussen dit meisje en de lichtzinnige graaf, maakt dat alle anderen zich be dreigd voelen in hun vrijblijven de levenshouding. Alleen Héro, de aan drank verslaafde jeugd vriend, is in staat de grootheid te beseffen van wat zich onder zijn ogen afspeelt, maar zijn vernieti gingsdrang dwingt hem de be slissende spaak in het wiel te ste ken. De Haagse Comedie, van oudsher gespecialiseerd in het spelen van Anouilh, heeft hiervan een voor stelling gegeven die een waardige schakel vormt in de lange reeks die indertijd heeft geleid tot hoogtepunten als "Becket", "Reiziger zonder bagage" en Ine Veen als maitresse van de graaf gespeeld door Guido de Moor "Arme Bitos". Het decor van Harry Wich was weliswaar een beetje fantasieloos en het regie concept van Jo Dua liet enkele spanningsbogen in de relaties tussen de personages onderling hier en daar nog wat in de lucht zweven, maar de dialoogregie en de wijze waarop de afzonderlijke karakters uitgediept waren,, zorgde voor een voorstelling waarbij de toeschouwer op de punt van zijn stoel kan gaan zit ten om vooral geen woord en geen gebaar te missen. Wel was het bevorderlijk geweest voor de opbouw van de dramatische spanning als er enkele kleine coupures waren aangebracht, met name aan het begin van het eerste bedrijf. Nu werd hier een wel erg zware last gelegd op de schouders van Lies Franken, die overigens in de diverse confron taties met haar tegenspelers een venijnige, sterk onderkoelde gravin neerzette met een natuur lijke dosis superioriteit. Uitstekend was ook de wijze waar op de maitresse van de graaf door Ine Veen met de juiste toets van naïveteit en hebberigheid werd neergezet. Edda Barends speelde het onschuldige meisje Lucile HILVERSUM - Barend Barendse heeft in zijn eigen radiopro gramma "Bij Barend" afgelopen zaterdagmiddag aangekondigd met ingang van 1 april a s. een punt te willen zetten achter zijn populaire verzoekplatenpro- gramma. Sinds 1972 trekt "Bij Barend" wekelijks enkele miljoe nen luisteraars, van wie de afge lopen jaren maar liefst 100.000 schriftelijke reacties werden ont vanger "Ik vind het verstandig om na zeseneenhalf jaar op een hoogtepunt te stoppen", aldus Barend Barendse. De programmaleiding van de NCRV-radio heeft er inmiddels bij Barendse op aangedrongen toch te willen overwegen om na 1 april via Hilversum 1 een pro gramma te blijven verzorgen. Barend Barendse heeft daarop gezegd het verzoek nog eens in be raad te nemen Rgi&.juw-ie wefeM nu ut" &£Trou\n3a S«OM, CAT IK eeM egRoeMpe hopmar. SSIM, PUS OP WAAR, a a\i6Pêu ts>,ee\) SÊPRI&SgR! IK WAARSCHUW JUUUÊ MOOR pg cAATsre Kg BR.' FRED BASSET 3152 Ja, maar; ik weet ook niet wafc ik moet doen met 'n spin in het tad! r De avonturen van Jommeke DE KLEINE PROFESSOR f Met de professor hebben V-- N we toch altijd last y TERRINE VAN ZALM Trek een scholgraat een half uurtje in een halve liter water, schijfje wor tel e gaartrekken. Bijna alle zalm is diepvries, Verdeel de zalm stukjes. Snijd 100 gr ge rookte zalm fijn. Meng gekookte en gerookte zalm door elkaar en roer eidooier door, 100 gr gesmolten lauwe boter. 3 theele pels citroensap, vers gemalen peper en even tueel een snufje dille- groen, gedroogd ver krijgbaar. Laat het mengsel opstijven in glazen schaal of in patépotjes in de koel kast. Geef er versge- roosterd brood en boter by. WINA BORN Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden eerder met te veel dan te weinig natuurlijkheid, maar profiteerde daarbij dankbaar van het feit dat haar rol bij voorbaat de sympa thie van de toeschouwer heeft. Anouilh is echter vooral een schrij ver voor mannen, iets wat Jo Dua en zijn spelers terdege beseft moeten hebben. De eerste aan wijzing in die richting was al de scherp afgetekende hypocriet die Eric van Ingen van Damiens maakte zonder daarbij gebruik te maken van goedkope karikatu rale aanzetten; het ware te wen sen dat meer regisseurs het talent van Van Ingen op een dergelijke wijze wisten te benutten. De ech te karikatuur, in feite onontbeer lijk in een stuk van Anouilh, kwam nu van Reinier Heideman als de kinderlijke Villebosse, een vertolking die vooral opviel door een perfecte timing en een ont wapenend onbegrip ten aanzien van de gebeurtenissen. Voor de grote momenten zorgden Guido de Moor als de graaf en Wim van Rooij als zijn vriend Hé ro. De eerste lyrisch en speels van toon met een begrijpelijke onder schatting van zijn omgeving, de tweede een borrelend vat van emoties, dermate ingehouden dat zijn onstuitbare vernietigings drang in een laatste opflikkering van menselijkheid wel zichzelf móest treffen. Hun dialoog in het derde bedrijf, een pendant van de scène Gaston-Georges in "Reizi ger zonder bagage", was van een adembenemende grootheid. Na de pauze volgde echter de con frontatie van Héro met zichzelf en met alle menselijke waarden die hij had willen afzweren, en in die scène met de jonge Lucile, waarin hij uiteindelijk het laatste restje van zichzelf vernietigt, steeg de acteur Wim van Rooij boven zichzelf uit en belandde daarmee op een artistiek niveau dat op het Nederlandse toneel zeldzaam is geworden. PAUL KüRENHOF Leidse bioscopen LUXOR: "Force ten from Navarone", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. CAMERA: "De klompen boom", da. 8.00 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Roze panter-festival", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "Love and death" (laatste week), vr. en za. 12.00 uur, 16 jr. LIDO 1: "Een vrouw als Eva", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "The Buddy Holly Story", da. 2.30,7.00 en 9 15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. LIDO 3: "An unmarried woman", da. (beh. woe, za. en zo.) 2.30 en 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Bambi", woe. en za. 2.30 v t 4.45 i TRIANON: "Herfstsonate", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. rex: "Deep Throat", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, vr. en za. ook 11.30 uur, 16 jr. da. 1.30,6.30 en 9.00 u EURO 2: "Jaws 2". da 1 45, 6.45 en 9.15 uur, zo. 4.15,6.45 en 9.15 uur, za. en woe. 6 45 en 9.15 uur, 12 jr Kindermatinee: "Sjorsen Sjimmieen de EURO 3: "Vooreen handvol dollars da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, za. ook 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Waterschapsheuvel", da. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4 45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Het stam(p)café", za. 12.15 uur, 16 jr. Dngevallend.enst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- r èn van 18.30-19.30 u Kindervoorstelling: "Asterix 5 FEBRUARI 1979 - In Nieuw-York heeft zich een meisjesclub gevormd, ten doel hebbende de vrijgezellen tot een huwelijk te dwingen. Er wordt eene nauwkeurige lijst gehou den van alle huwbare mannen en ook van de weduwnaars. De laatsten laat men met de eerste proef niet vrij, maar geeft hun allen tijd om zich te bedenken en te troosten. De ongehuwden zijn in seriën verdeeld: de eene serie na de andere wordt tot huwe- lijksrecruten opgeroepen. Eerst krijgt de ongehuwdedie aan de beurt is, schriftelijk eene beleef de uitnoodiging om eene vrouw te nemen, binnen een termijn Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders), van zes weken. Bij gebreke wordt hij gewaarschuwd,'en doet hij het dan nog niet, dan beginnen de vijandelijkheden, bestaande in allerlij plagerijen en hindernissen op zijn levens pad. Zijne huishoudster verlaat hem en hij krijgt geen andere weer; alle hulp en verpleging wordt hem onttrokken. Is hij jong, dan verhindert men zijne plannen, dringt zijne crediteu ren tot manen en legt hem overal voetangels en klemmen. Men wendt alles aan om hem het ce libaat ondraaglijk te maken, en zelfs de moedigsten en hardnek- kigsten geven eindelijk toe, als ze niet willen besluiten hun va derland te verlaten Vijftig jaar geleden: - Zestien Argentijnse cowboys, die door een hevigen sneeuw- óezoek aan ernstige patiënten:\ voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur- 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). storm werden overvallen in de Cordilleras de los Andes, zijn om het leven gekomen. Zes an dere leden van het gezelschap wisten zich met bovenmensche- lijke inspanning een weg te ba nen door ijs- en sneeuwmassa's. Bij Semiretsjensk in Sovjet- Rusland werden houthakkers door een lawine verrast, waar door elf hunner werden gedood. - Uit Bombay wordt gemeld, dat te Baroda, tengevolge van het bericht dat kinderen werden ontvoerd om te worden geofferd in verband met den bouw van een nieuwe brug, een paniek onder de bevolking is uitgebro ken. Er deden zich onlusten voor, waarbij talrijke personen ernstig werden gewond. Twee Hindoes, slachtoffers van de woede der menigte, zijn'dood naar een ziekenhuis gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 19