Berouw over wat is gebeurd en lust om te helpen opbouwen ZATERDAG 3 FEBRUARI 1979 EXTRA PAGINA 27 Anthoniestraai CN-Haarlem. Diese Kinder werden in der Welt leben müssen, die wir Ihnen bereken. Sie lachen, als gehorte dié Welt ihnen. Damit dies so bleibt, arbeiten auch Freiwillige der Aktion Sühnezeichen/Friedensdienste mit ihnen. Door Feico Houweling Jonge Westduitsers helpen mee om het voormalige concentratiekamp Ausch witz als plaats van her denking in stand te hou den. herbouwen een kathe draal in het tijdens de oorlog verwoeste Coventry in Engeland, werken in Is- roei en Rotterdam em op andere plaatsen waar mensen wonen die te lijden hebben gehad van Duits land in de tijd van het na- tionaal-socialisme Verzoening is het motto waaronder deze mensen werken. Zij zijn vrijwilli gers bij Aktion Suhnezei- chen/Friedensdienste (Ak- tie teken van verzoeningI vredesdiensten), kortweg ASF genoemd. i siukje ander Duitsland. Berouw over wat is gebeurd en lust om mee te helpen bouwen aan een nieuwe, vreedzamer toekomst is het kenmerk van deze vrijwilligers. Wanneer ze aan de slag gaan worden ze vaak geconfron teerd met een heel andere kijk op de nabije geschie denis dan wat op school en thuis is verteld. Ze leren de fouten van hun vaderland met andere ogen te zien. Dat merken ze bij de thuis komst. Dan begint vaak een moeilijke tijd waarin de hulp van andere vrij willigers soms ingeroepen moet worden om zich weer in Duitsland thuis te kun nen voelen. Het is een tweedemeer verborgen re sultaat van de verzoening: West-Duitsland wint er een nieuw stuk jeugd mee, dat beter heeft geleerd over de grenzen te kijken en zich bewuster is van het verle den. Steunpilaren De voorloper van ASF. Ak tion Versöhnungszeichen werd in 1958 opgericht tij dens de synode van de Evangelische kerk in de Bondsrepubliek. Het voor aanstaande kerklid Lo- thar Kreyssig werd de uit eindelijke stichter. Twee steunpilaren van de jonge organisatie waren de pre dikant Martin Niemöller en de theoloog Helmut Gollwitzer. Beiden waren in de nazi-tijd vooraanstaande verte genwoordigers van het verzet binnen de Duitse ge reformeerde kerk. Toen de oorlog nog maar net voor bij was was Niemöller een van de ondertekenaars van de Stuttgarter Schuldbekenntniss"een document waarin de Duit se kerk in het openbaar spijt betuigde voor haar aandeel in de nazi-terreur Een andere ondertekenaar was Gustav Heinemann, de verzetsman die later president van de Bondsre publiek zou worden. Toen het er in de jaren vijftig op ging lijken dat men in West-Duitsland was verge ten wat er precies onder Hitler was gebeurd laaide de discussie binnen de pro testantse kerken weer op. Onderwerp van de one nigheid was onder meer de vraag of de kerken via een militair pastoraat weer aktief bij het Duitse leger betrokken zouden moeten worden. De oud-verzet strijders vonden van niet en werden bovendien be vreesd dat men in de vroe ger bezette landen zou gaan denken dat het in Duitsland opnieuw de verkeerde kant op zou gaan. Tegen deze ontwikkeling wilde men een "teken" zet ten, dat aan zou moeten tonen dat de "Stuttgarter Schuldbekenntniss" nog altijd van kracht was. De jonge organisatie werd Aktion Versöhnungszei chen gedoopt en zou zich bezig moeten houden met het uitzenden van vrijwil ligers naar landen die door Duitsland bezet wa ren geweestZij gingen ook naar Israël. Om iets goed te maken en om goede wil te Opbouw Een paar jaar later werd ook dit echter niet genoeg ge vonden. De naam werd veranderd in Aktion Süh- n ezeichen IFriedensd ien- ste. want het steunen van projekten die de vrede zouden kunnen dienen vond men vanaf toen even belangrijk als herstel van wat vernietigd was. Sindsdien werken ASF- vrijwilligers ook in ach terbuurten, met bejaar den, gehandicapten en gastarbeiders, bij alterna tieve leefvormen en op an dere plaatsen waar gesleu teld wordt aan de samen leving. Onder leiding van Neder landse vaklieden werd in Rotterdam het Visser 't Hooftcentrum gebouwd, een oecumenisch centrum. In het Zuidhollandse Oud dorp werd een recreatie centrum gebouwd voor Rotterdamse arbeidersge zinnen. Zo werd in het be gin van de jaren zestig in vele landen, van Noorwe gen tot Israël geholpen bij opbouw en herstel. ASF vindt het van de internationale be trekkingen nog steeds be langrijk. maar in de loop van de jaren heeft men oog gekregen voor degenen die in de geholpen landen worden achtergesteld. Zo werkt men in Israël bij voorbeeld ook met Arabie ren. omdat die daar min der kansen krijgen dan de Joodse bevolking. Samenwerken Iedere jonge Westduitser die bereid is fascisme zowel binnen als buiten de gren zen van de Bondsrepubliek tegen te gaan is welkom binnen de AS F-gelederen. De bereidheid om met an dere groepen samen te werken wordt gevraagd naast de wil om mee te hel pen aan de totstandko ming van een vreedzamer samenleving. Zo'n dienst duurt één tot an derhalf jaar. Menige jon gen neemt de kans waar om op deze manier zijn vervangende dienstplicht, die hij krijgt als hij erkent wordt als dienstweige raar, niet in de BRD te hoeven vervullen. Maar lang niet iedereen wordt om deze reden vrijwilliger. Velen hebben al een perio de van vervangende dienst achter de rug. Bovendien worden ook vele meisjes uitgezonden. Uitbreiden ASF werkt al vele jaren in Nederland. Drie maanden geleden werd in Haarlem een kantoor geopend van waaruit de oud-vrijwilli ger Helmut Rödner nu de uitzending van vrijwilli- - gers in Nederland en Bel gië coördineert en deze mensen begeleidt in hun werk. Het is de bedoeling, daarom is het kantoor ook opge richt, om de aktiviteiten in Nederland sterk uit te breiden. Op dit moment zijn er slechts acht vrijwil ligers werkzaam in Ne derland. Zij werken in het Duits zeemanshuis en bij het oecumenisch centrum voor vredesvraagstukken ERE in Rotterdam: bij het vormingscentrum het Mo zeshuis en bij de hulporga nisatie voor aan lager wal geraakte Duitse jongeren Deutsche HUfsverein, bei de in Amsterdam: bij de Vereniging voor Dienst weigeraars ook in de hoofdstad: bij de leefge meenschap het Rosen- stock-Huessyhuis in Haar lem: bij het IFOR, de inter nationale organisatie van Kerk en Vrede in Alkmaar en tenslotte bij de Rotonde, een opvangscentrum voor mensen die nergens anders kunnen worden geholpen in Amersfoort. In België werken twee ASF- vrijwilligers in het Inter nationaal Zeemanscen trum te Antwerpen. In Brussel komt vanaf april een ASF-vrijwilliger bij War Resisters Internatio nal, een organisatie voor geweldloze weerbaarheid en dienstweigering. Zoals gezegd: ASF wil in ons land meer vrijwilligers kwijt. In principe kunnen alle organisaties die op maatschappelijk vlak be zig zijn en die zich kunnen vinden in de doelstellingen van ASF orn een vrijirilli- ger vragen. Tegenover de d lenst hoeft slechts een be- bestaans minimum voorde vrijwilliger te worden ge boden: een bescheiden sa laris en eventueel huisves- Veel jongeren in de Bondsrepubliek denken dat de Hitler-periode gewoon een goeie tijd was en Auschwitz een leugen is". Helmut Rödner, 28 jaar geleden geleden in Mainz am Rhein, spreekt nu vloeiend Nederlands. Anderhalf jaar lang was hij vrijwilliger voor Aktion Sühnezeichenl Friedensdienste in de Haarlemse leef- en werkgemeenschap het Rosen- stock-Huessyhuis. Nu is hij coördinator van de ASF-activiteiten in Ne derland en België. Waarom ben je vrijwilliger gewor den? "'Ik studeerde politicologie en Duitse taalkunde aan de univer siteit van Marburg. Toen ik daarmee klaar was moest ik nog vervangende dienstplicht doen, omdat ik was erkend als dienst weigeraar. Dat kon door achttien maanden voor ASF te werken. Daarop ben ik naar Nederland uitgezonden". Hoe zijn je ervaringen hier? "ik heb hier echt meegekregen hoe sterk dat verleden, die Duitse be zetting, hier nog leeft en hoe sterk ook de jongeren daardoor beïn vloed zijn. Ik heb gezien hoe be langrijk het is dat men hier ook een ander beeld krijgt van de Duitsers dan alleen dat van de toeristen die naar Zandvoort ko- Neem de stille mars naar de oor logsbegraafplaats Overveen op de vierde mei: als je ziet hoe in die lange tocht ook veel jonge men sen meelopen, terwijl een paar kilometer verder een heleboel Duitsers op het strand niet weten wat er aan de hand is, die kwaad zijn omdat er een opstopping Toen ik in Auschwitz was heb ik ondergaan wat ik eerder te weten was gekomen uit boeken en films: ik ben toen pas echt gaan begrijpen wat fascisme is. Nu zie ik hoe het ook vandaag werkt in bijvoorbeeld' Chili. Ik wil geen gewoon leventje meer leiden, waarbij het me allemaal niets kan schelen. Ik vind het vooral zo belangrijk hier in Nederland bezig te zijn omdat dit land zo vlak tegen de Bonds republiek aanligt. En je ziet hoe verschillend de maatschappij werkt in de twee landen, hoewel er economisch en politiek niet zoveel verschillen zijn. Neder land zit samen met de BRD in de Europese Gemeenschap. We moeten daarom oppassen dat het hier niet dezelfde kant opgaat als in de Bondsrepubliek". V ormingscentrum Horst Nalbach woonde 23 jaar in Koblenz, waar de Moezel in de Rijn uitkomt. Hij is nu een jaar ouder en werkt als vrijwilliger in het Mozeshuis in Amsterdam, een vormingscentrum dat is ver bonden aan de Mozes- en Aaron-i kerk. Waarom ben jij naar Nederland gekomen? 'Na de lagere school deed ik een opleiding voor boekdrukker. In dat vak kon ik het niet vinden en ging verder met een tweede- kans-opleiding voor een soort Havo. Daarna was ik een jaar zonder werk waarna ik vervan gende dienstplicht heb gedaan. Die bestond uit een jaar werken in een rehabilitatiecentrum voor lichamelijk gehandicapten die een nieuw beroep willen leren. Een half jaar was ik daarna ver pleger in een bejaardentehuis. Ga je terug wanneer in augustus je tijd hier voorbij is? "Nee. Ik ben bewust hierheen ge komen om een nieuwe oriëntatie te krijgen. Ik heb mij in mijn nieuwe omgeving ingeleefd. Wat ik graag zou willen is in Neder land studeren aan de sociale aka- demie. Die studie is hier veel be ter opgebouwd, veel meer op de praktijk gericht." Afstand Gisela Ennen, 25 jaar en afkomstig uit Bentheim, heeft Heimuts plaats als vrijwilliger in Haarlem overgenomen. Gisela: "Mijn si tuatie was eigenlijk dezelfde als die van Helmut. Ik ben ook afge studeerd en kon kiezen: of sollici teren voor baan als leraar Duits of een jaar iets heel anders. Ik heb ervoor gekozen eerst een jaar echt afstand van alles te nemen. Toen ik op de universiteit was vond ik dat de politiek van de studen ten geen kant meer op kon en helemaal vastgelopen was. Ik wist niet meer wat te doen ten aanzien van de ontwikkeling van politiek-Duitsland in de laatste jaren. Ook wist ik niet meer wat ik wilde doen met mijn vak. Dat ik naar het buitenland ben ge gaan heeft ook te maken met de afstand. Je bent in Duitsland in een bepaald systeem van gedach ten en mogelijkheden, terwijl ik Een kaart waarmee ASF zich voorstelt aan buiten staanders. De tekst luidt: "Deze kinderen zullen moe ten leven in de wereld die wij voor hen maken. Zij la chen, alsof de wereld hun toebehoort. Om te zorgen dat dit zo blijft, werken ook vrijwilligers van Aktion Sühnezeichen /Friedens dienste met hen. 'Toen ik voor het eerst in Nederland kwam wist ik niet dat Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers was platgebombardeerd. Je weet als Duitser heel weinig van wat er in de oorlog is gebeurd. Daarover wordt nau welijks iets verteld. De generatiekloof in Duitsland is daarom veel groter dan hier. Toen ik een paar maanden door Skandinavië trok was ik onder meer in een werkkamp van een andere internationale vrijwilli gersorganisatie. Daar kwam ik op het idee om ook een tijd in het buitenland te gaan werken. Zo kwam ik bij ASF." Waf doe je in Amsterdam? 'Het Mozeshuis is een plaatselijk vormingscentrum. Er werken onder andere mensen uit de Fransiscaner orde en niet-katho- lieken. Ze zijn bezig op vele ter reinen, zoals cursussen voor wao- ers, voor mensen die vlak voor hun pensioen staan, met buiten landse arbeiders, kerkelijke groepen enzovoort. De Marokka- nen-aktie is er bijvoorbeeld drie jaar geleden begonnen. Ik heb wat we noemen en "herberg- functie", dat wil zeggen dat ik zorg voor koffie, voor het bespre ken van ruimten, voor de telefoon en noem maar op. Ik werk mee aan weken voor buitenlanders en doe ook mee aan het vormings werk. Ik ben aktief bij de voorbe reiding en begeleiding van cur- Ik wil een filmprogramma van de grond zien te krijgen, met onder meer elke maand een film over het fascisme." Auschwitz: jonge ASF-vrijwilligers helpen de gedenkplaats in stand te houden juist iets anders wilde leren ken- ASF was zo'n mogelijkheid, maar iedereen vond het raar. Linkse vrienden denken dat het een ker kelijke organisatie is en dat die dus niet doorheeft wat fascisme eigenlijk is. Thuis vragen ze zich af wat ik nou in Nederland te ma ken heb en waarom ik geen leraar wil worden." Terug Weet je nu wel wat je gaat doen als je terug bent? "Nee, ik weet niet wat ik moet doen wanneer ik terug ben of met wie ik iets zou kunnen doen. Dat komt niet door ASF maar door de situatie in Duitsland. Vrijwilligers hebben vaak de nei ging in het land te blijven waar ze hebben gewerkt. Maar er moeten ook in Duitsland mogelijkheden zijn om samen te werken, om een plek te maken waar je opgevan gen wordt wanneer je terug komt. Veel mensen weten niet wat ze moeten doen met hun ervaringen wanneer ze in Duitsland terug komen. Terwijl het opdoen van die ervaringen wel een doei is van ASF." Wat doet ASF in directe zin aan de situatie in Duitsland? Helmut "Sinds vijfjaar is de strijd tegen het neo-fascisme in de Bondsrepubliek ontzettend be langrijk geworden. Er worden veel antifascistische films ge maakt, die binnenkort ook in Ne derland worden verspreid. In Berlijn, waar het kantoor van ASF is gevestigd, ondernemen we veel akties. Bijvoorbeeld in november de herdenking van de Kristallnacht die veertig jaar ge leden plaats had. Met Pinksteren wordt elk jaar een vredesfestival gehouden waar aan allerlei bewegingen deelne men. De laatste jaren zijn daarbij wel drie tot vijfduizend mensen gekomen." Helmut "Dat is een probleem om dat we binnen de Israëlische maatschappij ook werken met Arabieren. Maar al heeft maar een heel klein stuk van je werk met Arabieren te maken, dan wordt je toch min of meer al gezien als een sympathisant van de PLO. 'ASF is ook sterk tegen de verja ring van oorlogsmisdaden. Vol gens de Duitse wet zou per i ja nuari 1980 niemand in de Bonds republiek nog veroordeeld kun nen worden voor oorlogsmisdrij ven. Daarom wordt 1979 een belangrijk jaar waarin we akties willen gaan voeren. Ook vanuit Nederland willen we iets doen. De zaak- Menten is tenslotte een voor beeld van hetzelfde vraagstuk." Hoe worden jullie ontvangen in een land als Israël, waar zoveel men sen wonen die door de oorlog zwaar zijn getroffen? Aan de andere kant horen we van de Palestijnen dat we een fascis tische staat steunen omdat we met Israël samenwerken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 27