'Winter Cruise': te weinig diepgang Trijfel Lieuwe Visser gul in 'restauratie' concert DË KLEINE PROFESSOR m MAANDAG 29 JANUARI 1979 VARIA „Heb je Kees van Kooten in de Haagse Post gelezen?", vroeg H. me. „Nee, nog niet, hoe dat zo?". H. zei dat het zo'n mooi stuk was. „Waar gaat het over?", vroeg ik. ,JDat kun je beter zelf lezen" zei hij. Het stuk besloeg twee pagina's en toonde weer eens aan dat de literaire prijzen niet altijd bij de besten terechtkomen. Waar ging het over?, wilt u nu natuurlijk weten, maar dat zeg ik niet, omdat de opbouw van het „verhaal", de „repor tage", de „vertelling" (u mag zelf kiezenerom vraagt dat het van het begin tot het einde wordt gelezen, zonder vooraf gaande kennis van de inhoud. Niet dat er een pointe of ont knoping in de gebruikelijke zin is, maar de opbouw van deze navertelling is zodanig, dat je iets van de emotie mist als je haar niet onbevangen van het begin tot het einde leest. Dolkstoot Dit geldt natuurlijk voor veel verhalen, romans, voetbal wedstrijden (wie kijkt nog met animo als hij de uitslag al kent?) en vooral thrillers, als toneelstuk, in boekvorm of als film.Woordspel"de wat tri viale vertaling van het Engel se ,$leuth", wat detective speurhond betekent, is daar een klassiek voorbeeld van. Als u het stuk gisteravond hebt gezien, zult u het met mij eens zijn, dat er weinig thril lers zijn geschreven met een even ingenieus plot,dat echter staat of valt met de onwe tendheid van de toeschouwer dat voor de vijf op het affiche aangekondigde acteurs maar twee acteurs hoefden op te treden: Guus Hermus en Je roen Krabbé. Overal ter wereld werd aan alle toeschouwers, maar ook aan de toneelrecensenten ge vraagd dit gegeven niet ver der te vertellen, omdat de klassieke onthulling: ,JDe butler heeft het gedaan!" te Door \ico Scheepmaker W.J& gen iemand die halverwege een detectiveverhaal is, de dodelijkste dolkstoot in de rug is voor iemand die onbevan gen en van niets wetend wil gaan kijken of lezen. Boos In Nederland hebben niet alle critici deze samenzwering te gen de schouwburgbezoekers ten bate van diens kijkgenot even loyaal meegespeeld. Sommigen schreven over „de twee acteurs" Hermus en Krabbé, zonder ook maar iets te laten doorschemeren over die andere drie acteurs die in ,Moordspel"zogenaamd meespeelden. Dat waren na tuurlijk de critici die hun vak zo serieus namen, dat zij het verdomden om „onder een hoedje" te spelen met de uitba ters van deze kermisattractie 'en terwille van het publiek de hand te lichten met de waar heid, niets dan de waar heid. Zulke mensen moeten weinig aardigheid in hun vak heb ben. De omroepbladen hebben zich, voor zover ik ze heb ge zien, overigens van harte so lidair verklaard met de ac teurs en de kijkers. De NCRV- gids schreef: ,JJaast Guus Hermus en Jeroen Krabbé wordt een (kleinere rol) ge speeld door de hier nog onbe kende acteur Pierre Verbeeke. Hij is een Belg, die in eigen land al een toneelprijs won". En Studio, van de KRO, schreef: ,Jn een van de kleine re bijrollen speelt de succes volle Vlaamse acteur Pierre Verbeeke, die in België werd onderscheiden met de Staats prijs voor de beste bijrol Alleen Televizier van de AVRO kon niet meer opbrengen dan de mededeling dat Hermus en Krabbé „de hoofdrollen" spe len, terwijl de AVRO .Moord- verhaal" toch uitzond. Guus Hermus en Jeroen Krabbé hebben de mystificatie ook tijdens hun tournee door het land steeds zoveel mogelijk in stand gehouden. Als hun van de zijde van de schouwburg directie werd gevraagd waar de andere drie heren bleven, zeiden ze, dat die pas na de pauze hoefden op te treden en daarom ook later zouden ko men. En wat willen die heren dan drinken?, werd dan ge vraagd. .JBrengt u maar wat Spa'tjes en een koffie", zeiden Guus Hermus en Jeroen Krabbé dan. Bloemen Toen ze een keer na afloop op toneel bloemen kregen aange boden, zei de mevrouw die dat deed spinnig, dat ze die drie bossen bloemen die zij nu te veel had gekocht niet kregen, en dat ze, als ze tevoren had den gemeld dat ze maar met hun tweeën zouden komen, hun een grammofoonplaten- bon had kunnen geven. Er is zelfs een schouwburgdirec teur in het oosten des land ge weest die zich „grotelijk bela zerd" voelde. Bloedserieus en erg kwaad belde hij Joop van den Ende Productions op, dat er vijf acteurs waren aange kondigd, dat er maar twee waren gekomen, dat hij zich daardoor opgelicht voelde en een deel van de uitkoopsom teruggestort wilde hebben! Geen groot licht, kennelijk. Men heeft hem toen het script maar toegestuurd... pê zwbep ezovee. 31201 IK ZAL JULLIE LANP EK VOLK K£l MS UIT PÊ SOM0E<?HBP HALESI Eerste opera van Hans Henkemans SCHEVENINGEN - In een matig bezet Circustheater bracht de Nederlandse operastichting za terdagavond de wereldpremière van "Winter Cruise", de eerste opera van de componist Hans Heukemans. Voor het tekstboek heeft de componist gebruik ge maakt van een korte novelle Somerset Maugham die hij heeft uitgewerkt tot een in het Engels gesteld geheel van drie akten en taferelen. De twee taferelen waaruit elke akte bestaat, worden met elkaar verbonden door een orkestraal intermezzo dat zorgt voor een ononderbroken muzi kaal geheel. Het verhaal is niet meer dan een anekdote: In het begin van de ja ren dertig is een ongetrouwde Engelse dame van middelbare leeftijd de enige passagier op een Duitse vrachtboot. Met haar on stuitbare gekwebbel drijft zij alle mannen tot wanhoop tot men op het idee komt haar een minnaar te bezorgen. De hst heeft succes en de reis wordt voor Miss Reid een onvergetelijke ervaring, maar de officieren houden er een lichte kater aan over, omdat zij zich te laat bewust worden van de consequenties van hun practical joke. Het evidente gebrek aan handeling maakt dit verhaaltje in eerste in stantie tot een vrij mager conver satiestuk. Omwerking tot een avondvullende opera is echter niet onmogelijk op voorwaarde dat er de nodige aandacht wordt besteed aan de psychologische achtergronden en de gevoelens van degenen die het meest direct bij het gebeuren betrokken zijn. Op dit punt is Henkemans echter tekort geschoten. Het compone ren voor het theater vraagt op zichzelf al een andere instelling dan het componeren voor de concertzaal, maar de noodzaak van een grote portie dramatisch gevoel wordt nog veel dwingen- Een der als een componist zijn eigen libretto gaat schrijven, temeer daar de dramatische kracht van de muziek altijd in grote mate af hankelijk is van de mogelijkhe den die het tekstboek biedt. Het zuiver anekdotische karakter wordt door Henkemans echter niet overstegen. Het al dan niet aanvaardbaar worden van Miss Reid is daardoor geheel en al af hankelijk geworden van het ac- teervermogen van de betreffende zangeres, terwijl haar minnaar voor één nacht, de jonge radiote legrafist, zelfs totaal geen kansen krijgt om zich te ontworstelen aan de status van kleurloze bijfi guur. Muzikaal blijft "Winter Cruise" al evenzeer aan de oppervlakte. Met kwistige hand zijn de obligate sfeerschilderingen, van kabbe lende golfjes tot stormachtig weer, over de drie akten verdeeld met daarnaast een bonte afwis- LEIDEN - Jan Schmitz had de bas Lieuwe Visser bereid gevonden om de orgelrestauratiethermo meter van de Hartebrugkerk een streepje hoger te dwingen. Een goede daad, de veelvoudige as pecten en de hoogbetrouwbare zangcapaciteit van Visser bleven niet onopgemerkt. Hij was gul, zeven nummers: Viadana, Peri, Schütz, N. Hasse, Carissimi, Ro- setti. Zang (wat vibrato betreft op wat brede basis) die welluidend de ruimte vult. De stemmiddelen zijn in evenwicht, merkbare technische weerstanden zijn er niet. De stem leent zich bijzonder voor mededeelzame expressivi teit (Schütz bijv.) en de stemlijn verheldert aantrekkelijk in een hoge ligging (Peri, Rosetti). Ro- setti's Ad festa fidelis (1725) was berekend op beweeglijkheid en verrijking van de stemkleur. Een prachtstuk voor een kerstpro gramma. Daar paste de opvolgende orgelsolo - Pastorale van Franck uitne mend bij, die overigens meer met pastels werkt en waarin het Maarschalkerweerdt-instrument precies de toonkleuren etaleert, die Franck wenst. In de realisatie wat versleten, tot op de rand van valsen zelfs zo, ongerestaureerd, om toch nog van te houden! Op merkelijk in de Pastorale die ge dempte schokkende staccati in het middendeel! Andriessens 2de Choral is een enting op Franck, maar door o.m. progressievere akkoordiek ook erg persoonlijk door de zelfbeleving van de cul tus. Programmavulling waren koraal bewerkingen'van de Bach-jonge- ren Krebs en Peter Kallner, maar de grote worp van Schmitz bleek de gladde rappe geïnspireerde virtuose vingervaardigheid voor Bach's Fuga (met de Prelude) in e klein. Het programma meldde E groot, maar dat houd ik voor on juist. KEES VERHOEF seling van muziekdramatische trucjes, waaronder met i bekende orkestrale climaxen als er iets belangrijks gezegd gaat worden of één van de hoofdper sonen het toneel zal betreden. Daarbij was vooral de eerste akte keurig op maat gesneden met het orkest als bescheiden begeleider van de zangstemmen met een pastelpalet vol traditionele klan ken. Alles verloopt gladjes en soepel volgens algemeen aanvaarde normen. De tweede akte was op ditzelfde stramien gebouwd, maar hier werd al wel een grotere mate van homogeniteit bereikt tussen dat wat op het toneel en wat in de bak gebeurde. Pas in de derde akte kon men echter spre ken van enige durf van de kant van de componist, die hier bij vlagen het orkest een dragende en prominente functie gaf, een plaats die het orkest wel moet in nemen wil een werk met zo wei nig dramatische ruggegraat in het theater kunnen overtuigen. Het was toen echter te laat om de opera nog te redden. Het techni sche kunnen van Henkemans, dat zich in de loop van de avond meer dan eens geuit had in o.a. een aantal staaltjes van knappe instrumentatie, was niet in staat gebleken "Winter Cruise" vol doende dramatische diepgang te geven. Het vurige pleidooi dat Anton Kersjes en het Amster dams Philharmonisch Orkest voor deze partituur hielden, ver anderde daar weinig aan; het wa ren de solistische prestaties, met name de subtiel gekarakteriseer de Miss Reid van Enid Hartle, die voor het zout in de pap zorgden. De uitgekiende regie van Elijah Moshinsky kon over het alge meen weinig aan het statische ka rakter van het werk veranderen en liet bovendien Henk Smit de rol van de kapitein teveel in het karikaturale trekken. Bijzonder veel waardering moet men daar entegen hebben voor het inge nieuze draaidekor en de stemmi ge diaprojecties tijdens de voor- en tussenspelen. "Winter Cruise" is nog te zien en horen in'Amsterdam op 30 janua ri, 5 en 7 februari en in Utrecht op 1 februari. PAUL KORENHOF ner HUtO Pe&£OOA)L.W^ HOSTIE*, V'A PE TOCHTJE OHVZPKAAIC EAJ /A) PE 1 tj&oeEGKUKGT ACT5GM WAT tTAOfTj v/A .T t-fAAZz. PAT PZJfcAj^rtiS (cf/rfAAl qeGTVPBBfZP y A<£VA_ De avonturen van Jommeke De schelmen Ze gieten mijn uitvinding in 7 de afloop Hu kan ik mij niet meer groot drinken. If S, Verdorie, nu kan ik straks opnieuw vergrotingsdrank gaan brouwen KIP A LA JAPONNAI SE Snijd 2 kipfilets (te za- men ongeveer 400 gr) ir dobbelstenen van 2 cm evenals 200 gr geschilde komkommer. Snijd 200 gr champignons verti caal in schijfjes. Breng 1 dl water met 6 eetlepels sherry, 2 eetlepels soja- 1 1 theelepel suiker, snufje zout en 2 ragfijn gesnipperde jonge, nog bijna groene uitjes de kook en laat dit 10 minuten zachtjes door koken, met een deksel op de pan. Voeg eerst de komkommer toe en na 5 minuten kip en cham pignons. Laat het geheel boven laag vuur nog hoogstens 6 minuten zachtjes koken. Klop 2 n los met 1 eetlepel citroensap en enkele le pels van het kookvocht oer dit door het kipmengsel. Blijf onaf gebroken roeren, nu boven uiterst laag vuur, s saus heel licht be gint in te dikken. Vooral aan de kook laten komen! Geef er gekook- rijst bij. WINA BORN Ongevaïlendienst ziekenhuizen Leiden Leidse bioscopen LUXOR: "Even en oneven", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15.4.30,7.00 en 9.15 CAMERA "Zondige begeerten", da. 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: Love and death", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en de rebellen", woe. en za. 2.30 uur, zo. 2 00 en 4.15 uur. Ongevaïlendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen LIDO 3: "An unmarried woman", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Bambi", Avondbezoekuur 18.30-19.30 Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 wir en van 18.30-19.30 uur Babyshow Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). REX: "De reis der vleselijke geneug ten", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, woe. en za. niet om 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lucky Luke", woe. en za. 2.30 uur. Nachtvoorstelling. "Meisjes voor het grote werk", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "De wraak van de roze panter", da. 1.30,6.30 en 9 00 uur, zo. ook 4.00 uur, al. Nachtvoorstelling "Fighting Mack", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Jaws 2", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. 4.15, 6.45 en 9.15 uur, za. en woe. niet om 1.45 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Dik Trom knapt het op", za., zo. en woe. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Comman do's vallen aan", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Grease", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, al. Nachtvoorstel ling "The Greek tycoon", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Waterschapsheuvel", da. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, al. Nachtvoorstelling "Het pornoparadijs", za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscopen Voorschoten GREENWAY: "Samen uit samen thuis", vr. en woe. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur, al. "The Deep", vr. en za. 9.15 uur, zo. 8.30, di. 8.00 uur, 16 jr. "Lang leve Sneeuwwitje", za. 2.15, zo 2.00 uur, woe. 2.30 uur, al. ^ud^Ueai^Ê Honderd jaar geleden stond in de krant: In Mexico is een ongewone spoorwegroof gepleegd. Een gewone passagierstrein, uit Puebla naar Vera Cruz ver trokken, voerde eene som van 28.000 pond sterling mee, door verschillende kooplieden voor betalingen in Europa verzon den. Te Apizaco zou de trein aan een anderen uit Mexico aangesloten worden. Intusschen hadden dertien mannen plaats genomen in een derde-klasrij tuig, onmiddellijk volgde op den goederenwagen, waarin zich het geld bevond. Na een half uur sporens wisten deze lieden hun wagen van de overige rij tuigen, waarin de passagiers en het gewapend geleide zatem.Los te maken en den machinist te dwingen uit volle kracht door te stoomen. Acht kilometer verder stond eene bende van 25 man te paard en tot de tanden toe ge- viapend aan weerszijden van den weg te wachten, die met eene roode lantaren den bandie ten op de locomotief het sein tot stilhouden gaven. Nu werd de goederenwagen opengebroken, werden de kistjes met geld op gereed gehouden muilezels ge laden, waarna de roovers een goed heenkomen zochten. Een conducteur, die zich met den in specteur der lijn moedig verzet te, werd doodgeschoten de in specteur zwaar gewond. Vijftig jaar geleden: In Parijs blijkt een gewiekste jonge vrouw, die telkens onder een anderen naam, diefstallen pleegde, wel voor een miïlioen te hebben geroofd. Daar zij vlot vreemde talen sprak en een uit stekende verkoopster was, kon zij gemakkelijk een aanstelling in winkels krijgen, waar zij uit stekend voldeed. Tot zij plotse ling verdween en er na haar vertrek allerlei voorwerpen van waarde werden vermist: leer werk, juweelen kostbare stoffen enz. Er werden tal van aan klachten ingediend, maar de handige dievegge liet zich niet vangen. Nu is zij dan eindelijk tegen de lamp geloopen en ge pakt. Zij heeft de diefstallen be kend en nu blijkt, dat de juf frouw, die dertig jaar oud is, m het bezit is van een diploma van de universitiet van Oxford. In haar elegante kamers is wel voor vijftigduizend frank ge stolen goed gevonden, dat zij nog niet naar helers had kunnen brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17