Democratie, glansnummer westelijke beschaving Blik in de weekbladen HP deTijd EISEVIERS DONDERDAG 25 JANUARI 1979 KAUIINA 11 GRONINGEN-Het verschijnsel democratie behoort onge twijfeld tot de glansnummers van de westelijke bescha ving. Hoewel eigenlijk niemand precies weet wat het is of hoe het werkt, heeft het wel een massale overtuigings kracht; democratie als idee staat vrijwel buiten de discus sie. Het bijvoeglijk naamwoord „democratisch" is in het spraakgebruik bijna steeds gelijk aan woorden als eerlijk, rechtvaardig en goed; begrippen als vrijheid, vooruitgang en geluk worden snel geassocieerd met democratie. Kort om, democratie is iets moois en democratisering moet je nastreven. Vandaar dan ook dat de menselijke gemeen schap beschikt over een bonte variatie: christen-demo craten, sociaal-democraten, volksdemocraten, liberaal- democraten en gewone democraten. Door mr. J. J. Vis, lector staatsrecht R.U. Groningen Mr. J. J. Vis Toen de Amerikaanse vrijwilligers zich in 1917 inscheepten naar het westelijk front, gebeurde dat „to make the world safe for demo cracy". Anderhalf jaar later leek dat doel bereikt. In Midden-Eu ropa rolden de keizers- en ko ningskronen over straat en in Versailles dicteerden de over winnaars haastig een nieuwe or de: zelfbeschikkingsrecht der volkeren en invoering van de democratie. Een kwart eeuw later bleek noch van het een, noch van het ander veel over te zijn. In Midden- en Oost-Europa maakte het zelfbeschikkingsrecht plaats voor de volksdemocratie naar Russische snit. De westerse ver sie van de democratie komt men nu nog vooral tegen aan weers kanten van de Atlantische Oce aan, de bovenkant van de Mid dellandse Zee, Scandinavië, de smalle reep West-Duitsland plus de twee merkwaardige republie ken Zwitserland en Oosten rijk. De pretentieuze oproep van de Amerikaanse president Wood- row Wilson om de wereld veilig te maken voor democratie heeft wel een heleboel in beweging gezet - maar méér democratie hebben we er tenslotte nauwelijks aan over gehouden - om van een vei liger wereld maar te zwijgen. Ideaal En toch is democratie tot op de dag van vandaag een lichtend ideaal gebleven in de hoofden en harten van miljoenen mensen. Demo cratie en democratische politiek staan buiten discussie; haar werfkracht lykt ongebroken - niet alleen voor de mens als bur ger, maar ook voor de mens als werknemer, student, of zelfs echtgenoot. Ondemocratisch ge drag levert een instinctieve af keer op. Wie later nog eens de laatste eeuw van het tweede mil lennium moet omschrijven, komt wellicht aan met termen als in dustrialisatie of automatisering - maar hij zit beter met het slag woord democratie. Want meer dan de verbrandingsmotor, de elektriciteit of het girale geldver keer. is het de democratische ge dachte die onze samenleving ty peert. Het ideaal heeft intussen heel wat verschijningsvormen. Sommi gen hebben de democratie gety peerd als de minst slechte staats vorm, als georganiseerd ver trouwen, als een staatsvorm die niet geschikt is voor bange men sen. of gewoon als een handig be sluitvormingsproces. Voor ande ren is het de belichaming van menselijke waardigheid, toleran tie en vryheid. Democratie is een toverwoord, een kaleidoscoop waarin het beeld verandert al naar gelang de lichtinval en het standpunt van de beschou- Typerend Maar het meest typerende lijkt toch wel dat niemand zich iets beters kan voorstellen dan democratie. Hoewel zelf vaak voortgekomen uit revoluties en oorlogen, roept het democratische idee zelf niet de gedachte op aan andere revo luties en nieuwe oorlogen. De democratie kan het zonder stel len. het geeft de mogelijkheid tot vreedzame veranderingen - en daarin kon wel eens de grootste kracht van de democratie zitten: het vermogen om revoluties zon der bloedvergieten te realiseren. Zo is de meerderheidsregel (hoewel geen principieel onder deel van de democratische ge dachte) de humane opvolger van het recht van de sterkste. Als er gevochten moet worden, zullen de meesten waarschijnlijk win nen - laten wij daarom niet vech ten doch slechts neuzen tel len. Toch heeft de democratie proble matische kanten. Zij geldt alleen maar voor degenen die meedoen. Wie buiten de democratie woont of wie nog niet geboren is, doet niet mee. Daarom is de broeder schap of, om het modern te zeg gen, de solidariteit met niet-de- mocratisch geregeerde volkeren of toekomstige generaties bij democraten niet per se in veiliger handen dan bij autocraten. De mocratie veronderstelt emanci patie en die kan uitgroeien tot egoïsme. Dat is de ene problema tische kant. De andere kant is deze: de meer derheidsregel impliceert aan vaarding door de minderheid. Maar als de minderheid dat wei gert, valt de democratische ge meenschap uit elkaar. Laten we eerst het solidariteits- probleem bekijken. Wie geen toegang heeft tot de democratie, doet niet mee. Democratie is voor vrije mensen die er aan mee kun nen doen, een soort politieke doe- het-zelvers. Dat mee kunnen doen, veronderstelt een zekere mate van gelijkheid, van gelijke kansen, van one man, one vote. De vraag is echter waarom wil len mensen mee doen? Wie om zich heen kijkt en niet helemaal blind is voor de werkelijkheid, ontdekt al gauw dat het de mees te mensen tot dusver ging om verhoging van het materiële ge luk. De Amerikaanse Onafhan kelijkheidsverklaring zegt het heel treffend: „Life, liberty and the pursuit of happiness". Bourgeoisie In de negentiende eeuw was het streven naar geluk weggelegd voor de gegoede bourgeoisie, in de twintigste eeuw werd het via de uitbreiding van het kiesrecht mogelijk voor de gewone man. En inderdaad, democratie heeft geleid tot, of ging hand in hand met een enorme stijging van het materiële welvaartsniveau. De opmars van de democratie is ei genlijk niet denkbaar zonder de ontwikkeling van de produktie, de omzetvergroting, de con sumptiestijging. Democratie im pliceert als het ware dynamiek: de openlegging van het Noorda- merikaanse continent, de kolo niale expansie van West-Europa, de technische vooruitgang aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. Dat heeft heel wat romantiek op geleverd: cowboyverhalen, ont dekkingsreizen en uitvinders- romantiek. Maar het jongens boek is uit: Jules Verne en Kip ling liggen te verstoffen in de boekenkast. De dynamiek is gro tendeels voorbij. Voor de uitno diging „to make the world safe for democracy" komt niemand meer achter de kachel vandaan. De westelijke democratieën zyn feitelijk en mentaal op hun eigen bruggehoofden teruggedrongen. In Azie en Afrika is de terugtocht bijna voltooid. De afloop van het Vietnamese avontuur leidde in Amerika tot ontgoocheling, ook over de eigen regeringsvorm. En allen die bij ons zo protesteerden tegen de Amerikaanse politiek, ontdekken nu dat zelfstandige Vietnamezen niet automatisch erg democratische of humane Vietnamezen zijn. Uitbuiting We beginnen te ontdekken dat de dynamiek van de democratie z'n zwarte kanten heeft. Koloniale expansie en uitbuiting zijn be dreven door democratische poli tici met instemming van hun kie zers. Vaak hadden de leiders eer der dan hun kiezers in de gaten dat het tijd werd om terug te trekken. Nederland is daar een goed voorbeeld vanzoals het ook een goed voorbeeld is van de sa menhang tussen dynamiek en democratische ontwikkeling. We herdenken de Unie van Utrecht als de basis voor een tolerante samenleving met waarden die we later als ..democratisch" zouden gaan omschrijven. Maar luttele jaren na het Utrechts verdrag verwoestte Jan Pieterszoon Coen Jakarta, en wie nu nog volhoudt dat daar wat groots werd verricht, moet zijn geschiedenis maar eens aanvullen. We beginnen het langzamerhand in te zien: de vrije democratische burger is niet per se solidair met zijn medemensen. Democratieën bedrijven ontwikkelingshulp met mondjesmaat en gedragen zich uitgesproken cynisch tegen over medemensen die voor de handhaving van ons produktie- niveau worden geïmporteerd: de gastarbeiders. Vrije democrati sche burgers zijn ook niet per se solidair met de na ons komende generaties: de milieu-aantasting gaat onverminderd voort, de uit putting van de grondstoffen eveneens. Een herbezinning zal grote gevolgen hebben. Het vrije dynamische, maar ook egoïsti sche en materialistische streven zal plaats moeten maken voor verantwoordelijkheidsgevoel en solidariteit. Dat betekent dat we in ons democratische hande lingspatroon rekening moeten gaan houden met belanghebben den die in ons democratisch mo del feitelijk niet voorkomen: de Derde Wereld en de toekomstige generaties. Dat is iets anders dan ..one man, one vote" binnen een democrati sche staatsgemeenschap; het is een geevolueerde vorm van de mocratie, en het zal de grote op gaaf van de komende decennia zijn om tot deze evolutie te ko men. Als we daar niet in slagen (en de Derde Wereld met wapen geweld tot zwijgen brengen of zelf door die wereld tot zwijgen gebracht worden) vervallen we tot een samenlevingsvorm die in ferieur is aan de democratie. Want samenlevingen die zich door geweld in stand houden of gewelddadig overheerst worden, missen de mogelijkheid tot de mocratie. Ook dat is een aspect van democratische dynamiek: in moreel opzicht moeten we voor uit of achteruit. Pas op de plaats is er niet bij. Stemrecht Dat alles betekent dat de nationaal georiënteerde democratie z'n beste tijd heeft gehad. We moeten de afwezigen als het ware stem recht gaan geven. Maar dat zal des te moeilijker zijn naarmate de nationale trekken in de democra tieën toenemen. En die neiging is stellig aanwezig. De democratie heeft immers vorm gegeven aan zeer sterke nationale gemeen schappen. Dat laatste lijkt mis schien wat paradoxaal. Is het niet zo dat het nationale meerder waardigheidsgevoel aan het af sterven is, dat volksliederen, vlaggen en chauvinisme wat uit de tijd zijn geraakt. Jawel, maar daar staat tegenover dat bijna al ons doen en laten gericht wordt, geleid wordt of mogelijk gemaakt wordt door de nationale organi satievorm, het nationale bestuur, het nationale geldwezen, de na tionale belastingheffing en de na tionale subsidiering. De demo cratie en de politieke emancipa tie die zich binnen de democratie heeft kunnen voltrekken, lever den een nationale verzorgings staat op die zich nauwelijks nog laat wegdenken. Wie in ons land maatschappelijk bezig is, richt de blik op Den Haag, op de centrale bestuursorganen, op de nationale media, de nationale vakbonden, de nationale subsidiepot. Het mag dan waar zijn dat de natio nale staat niet meer op eigen be nen kan staan en dat de staten elkaar nodig hebben, het is niet minder waar dat de nationale verzorgingsstaat de samenleving zodanig heeft geïntegreerd, dat zij zonder die ..statelijke" verzor ging nauwelijks nog denkbaar is Mondiale solidariteitsneigingen worden daardoor - om het voor zichtig te zeggen - zeker niet in de hand gewerkt. Zo komen we op de andere problematische kant van de de mocratie: de constructie van de nationaal geonenteerde verzor gingsstaat. We hebben die ver zorgingsstaat zelf gewild en we kunnen hem nu niet meer mis sen. De negen tiende-eeuwse nachtwakersstaat met zijn so ciale onrechtvaardigheid heeft de sociale verzorgingsstaat logi scherwijze opgeroepen. Emanci perende kleine luyden en prole tariërs hebben een sociale rechtvaardigheid bereikt die misschien nog niet perfect is, maar die heel wét perfecter is dan vorige generaties voor mogelijk hielden. Dat is bereikt binnen en door het democratische model, door persvrijheid, vrijheid van vereniging en vergadering, en door „one man, one vote". Maar nu de allerergste nood gelenigd is, rijst de vraag hoe de politiek nog verder vorm zou moeten ge ven aan het menselijk geluk Moet dat door verdergaand staats- ingrijpen: door een uitbreiding van de leerplicht naar boven en naar beneden, door de invoering van sociale dienstplicht, door staatstoezicht op het vormings werk, door verplichte inenting tegen alle mogelijke ziektes, door legalisering van de abortus, fluo ridering van het drinkwater, maximalisering van het aantal studenten, sterilisatie van crimi nelen, euthanasie van bejaarden en zieken? De opsomming is niet vrij van demagogie, maar mis schien wordt het probleem ei zichtbaar door. Democratic is bedacht en gegroeid in een tijd perk met geringe staatsin vloed. Peetvaders De liberale peetvaders wilden een machteloze nachtwakersstaat om zo de handen vri| te hebben voor deelneming aan het vrye spel der maatschappelijke krachten. Maar die maatschappelijke krachten hebben de staat mach tig gemaakt, zodat het nu de vraag is geworden waar de gren zen voor het democratische be slissingsmechanisme liggen. Over welke zaken kunnen we wel bij meerderheid van stemmen beslissen, over welke zaken niet? Het probleem is er, het antwoord niet. Maar dat laatste is riskant, want het zou onverstandig zijn er van uit te gaan dat de minderheid zich in alle zaken wil laten binden door de meerderheid. Een enkele ■n MpMl hmen wc >i. ge loofsvrijheid. In de zestiende eeuw hoeft de nationale staat te vergeefs geprobeerd het geweten van zijn inwoners te binden. Godsdienstoorlogen leidden tot nationale desintegratie ën tot het besef dat de staat slechts daar kon bestaan en bloeien waar het geweten van de bewoners werd vrijgelaten. Ook daar is Neder land een goed voorbeeld van. In zaken die niet waardevrij zijn, past staatsonthouding, zou men sindsdien kunnen zeggen. Maar de hedendaagse filosofie leert dat er maar heel weinig zaken zijn die wèl waardevrij zijn Wetenschap, opvoeding. cultuurbeleving, voedingsgewoonten, het zijn al lemaal onderwerpen die zich in dei li mindere mate laten schei den van de wereld- en mensbe schouwing Wie opvattingen heeft over het onderwijs, heeft die op basis van een meer of min der uitgesproken visie op de mens. zijn plaats en bedoeling in deze wereld. En in de verzor gingsstaat is juist het onderwijs een van de belangrykstc werkge bieden van de overheid Kan op dat werkgebied worden beslist bij meerderheid van stemmen? Wordt dan niet een bepaalde meerderheid svisie dwingend opgelegd aan de minderheid, die ook belasting betaalt? En als we by meerderheid van stemmen beslissen over inrichting en doel stelling van het onderwijs, lopen we dan niet een vergelijkbaar desintegratiegevaar als de zes- tiende-eeuwse staten liepen? De vraag is actueel, omdat juist in het culturele veld de pluriformi teit met rasse schreden toeneemt. De culturele minderheden groeien per dag. Veranderd Lincoln heeft de democratie eens omschreven als „Government of the people by the people, for the people" Sindsdien is er wel wat veranderd. Het volk waarmee re kening moet worden gehouden, eindigt niet bij de landsgrenzen ..Government" is byna alles om vattend geworden. Het staatsbe stuur geeft uitdrukking aan heel wat waarden die zich langzamer hand vrijwel identificeren met het begrip democratie: vrijheid, vooruitgang, welvaart, welzyn. rechtvaardigheid, emancipatie, ze zijn allemaal onder de paraplu van de democratie terecht geko men. Soms lijkt het wel eens of iets of iemand maar democra tisch genoemd hoeft te worden om kwalitatief in orde te lijken: de democratische leraar, de de mocratische ouder, de democra tische werkgever. Dat is verwar rend, want democratie gaat over verhoudingen tussen mensen die behoefte hebben aan een zekere vorm van ..government". Ook met de woorden ..by the people, for the people" is het een en ander gebeurd. ..For the people" heeft ons de verzor gingsstructuur opgeleverd die niet helemaal zonder risico's is. „Bv the people" levert de demo cratisering op. de directe demo cratie. het streven naar identiteit tussen goregeerden en regeer ders. de belangstelling voor de basis, voor het referendum en het terugroepingsrecht Openbaar heid van besluitvorming en de manipulaties door demagogen hebben er mee te maken. Wat het volk wil is goed en vandaar naar het ..gesundes Volksempfinden" is maarten kleine stap. Democra tie, een lichtend ideaal. Maar het heeft betrekking op de mens als deel van het geheel, als lid van een collectief, als burger Wie hem echter alleen maar ziet als lid van een collectief, maakt hem tot een karikatuur Gemeenschappen kunnen tot grote prestaties komen, maar indivi duen in stille afzondering ook Democratie heeft in haar beste verschijningsvorm de massa's mondiger gemaakt en daardoor het welzijn van het individu ver beterd. Maar of zy werkelijk het individuele welzyn zal kunnen veilig stellen, moet nog blyken. niet alleen hier en nu by ons. maar ook elders en later De "Unie van Utrecht" was eén van de pijlers waarop later de Staat der Nederlanden zou worden gebouwd. Met de onderte kening werd de eerste (kleine) stap gezet op de weg naar een tolerantere samenleving - de vrijheid van denken en gods dienst, de weg naar onze huidige democratie. Als omlijsting van de herdenking van het 400-jarig bestaan van de "Unie" publiceren wij een aantal artikelen, waarin het be grip 'democratie' centraal staat. Kamer-voorzitter Anne Vondeling beet zaterdag j.l. het spits af met een vraaggesprek waarin hij zijn zienswijze ontvouwde over de "democratie in het parlement": vandaag beschouwt rnr J. J. Vis. lector staatsrecht aan de Rijks Universiteit te Groningen, de democratie in haar algemeenheid, het glans- nummer van de westelijke beschaving dat zijn zwarte kanten kent. hervormd nederland Veel menselijk leed deze week in HN dat een groot interview brengt met de Alphense heilsol date Eva den Hartog die nu al vele jaren in het Verre Oosten daad werkelijk probeert iets te doen tegen de honger, ziekten en ar moede. Het aanschouwen van alle ellende maakt Eva den Har tog vaak erg boos:. "Woedend was ik, en ik ben het nog. op die rijke wereld. Die mensen in India leven in een hel en ze kunnen niet eens mens waardig doodgaan. Woedend ben ik over die mensen in het westen die accepteren dat er miljarden worden uitgegeven aan bewape ning en die dan zeggen: wat moet ik daar aan doen? En het zijn nog christenen ook die dat zeggen". Verslaggeefster Catherine Kevl sprak in een Brusselse kliniek met een meisje van veertien dat abortus wil laten plegen. Ze is zwanger geraakt van haar vriendje van vijftien jaar. Het op steeds jeugdiger leeftijd met ei kaar naar bed gaan lijkt een rage te worden. Een Brusselse profes sor die in de kliniek werkzaam is zegt: "Er zijn uitstekend voorge lichte meisjes, die zowel op school als thuis precies te horen hebben gekregen hoe de vork in de steel zit en die toch hier zwan ger aankomen. Voor ons is de duidelijkste oorzaak dat het een rage is. Wie er niet aan meedoet is ouderwets en valt buiten de boot". Hervormd Nederland vestigt voorts de aandacht op het werk van de Zwitserse filmer Kurt Gloor die de vereenzaming en ontreddering van oude mensen ("Het drama van de sociale dood") heeft vastgelegd. Bisschop Gijsen krijgt in de com mentaar-kolom een flinke veeg uit de pan. "Met hem blijkt geen dialoog mogelijk. Hij geeft nog wel toe niet Onze Lieve Heer zelf te zyn maar voor de rest duldt hij geen tegenspraak". L/n VRU NEDERLAND Er schijnt niet veel werk te zijn voor de arrestatieteams die min of meer in het geheim door de mi nisters Wiegel en De Ruiter ter bestrijding van de zware crimi naliteit zijn gevormd. De statis tieken geven aan dat harde cri minaliteit en terrorisme, hoe spectaculair die verschijnselen in de publiciteit ook kunnen zijn, in Nederland maar op bescheiden schaal voorkomen. Volgens VN hebben de burgemeesters van Enschede en Groningen al be dankt voor de 'stationering' van zo'n arrestatieteam. Onrust heerst er binnen het anders toch altijd zo rustige ministerie van buitenlandse zaken. BZ- ambtenaren en diplomaten moe ten gaan integreren en dat stuit op verzet. Een opstandige maar anonieme ambtenaar heeft VN benaderd om te praten over deze zaak ("Ik wil niet naar Ouaga dougou"). Bibeb interviewt minister Rinus Peijnenburg van wetenschaps beleid die zo z'n eigen ideeen heeft over gezinsplanning. "Het is toch zo leuk een groot gezin. Wij waren thuis met zijn vijven. Ik ging vaak met m'n vriendje mee, daar waren er negen. Ach, er is plaats genoeg hoor. Als je over Nederland vliegt zie je nog zoveel groen". Peijnenburg legt ook uit waarom Andriessen destijds geen CDA-lijsttrekker kon wor den. "Met dat koppie? Die toon? Daarbij is zyn timing niet perfect. En dat gekke kapsel dat hy zich liet aanpraten" Verder verhalen over de uitzending van Nederlandse militairen naar Libanon ('Het spontane besluit van een vakantie-kabinet') en de mistroostige positie van de Am sterdamse heroïnegebruiker In het by voegsel aandacht voor het werk van de Amerikaanse foto graaf W. Eugene Smith. Het comité Verontruste ouders, opgericht door de oud-beroeps militair Oltmans na het bekend worden van uitzending van Ne derlandse militairen naar Liba non, krijgt gelegenheid grieven te spuien. De heer Oltmans zegt: "Het is een grote fout van rege ring en leger dat zij geen goed ge traind bataljon beschikbaar heb ben gehouden voor eventuele VN-verplichtingen. Al veertien jaar lang hebben wij die overeen komst. Van der Klaauw moet niet denken dat hy zijn hobby op deze manier kan uitleven, laat hy be roepssoldaten sturen, die willen toch vechten?" Mevrouw Oltmans, die haar voor Libanon geselecteerde zoon des- tyds overreedde in dienst te gaan. zegt nu over een eventuele dienst-weigenng "Ik zoek hem liever iedere dag in Nieuwersluis op dan eens per week op het kerkhof'. De omslag van de HP geeft de film- actrices Monique van de Ven en Maria Schneider te zien die el kaar innig kussen. Het is een beeld uit de film "Een vrouw als Eva' die deze week in Nederland in première is gegaan Regissèuse Nouchka van Brakel is zeer te spreken over haar hoofdrolspeel sters: "Het zijn bijzondere men sen en die moet je ook byzonder behandelen" In de HP wordt een poging gedaan de situatie in Kampuchea (Cam bodja) te analyseren MAGAZINE EM pakt uit over de aanstaande zending van een Nederlands ba taljon naar Lissabon in het kader van de VN-vredesmacht Naast een interview met bataljons commandant Lens ink en bijeen gegaarde kritiek uit parlementai re kring ia redacteur Philip Mok zelf een kykje in Libanon gaan nemen Zyn constatering de Unifiltaak bestaat uit kijken, zelfbeheersing en verveling Een operatie met wefeüg nul i>. co s zyn matig, maar reeel De uitkomsten van een enquête ge ven te zien dat de meerderheid van cfe ondervraagden (72 pro cent) van mening is dat de dienstplichtigen uitzending naar Libanon moeten kunnen weige in berichtgeving over het buiten land staan Iran en Engeland cen traal. Een zogenaamde 'inside Story* over de laatste dagen van de sjah in Teheran en een oogge- tuigeverslag van de huidige si tuatie in deze olierijke natie doen EM concluderen dat Iran op weg is naar een nieuw despotisme ('Hoe Chomeini Iran beheerst'). De vele stakingen in Engeland worden een ramp voor premier Callaghan in dit verkiezingsjaar genoemd. Verder in EM een vraaggesprek met professor Schillebccek over de uitlatingen van mgr Gysen vorige week in dit blad en de analyse van het Britse lucht- vzutblad Flight over dv Ti nerife- ramp in maart '77. De hoofdre dacteur van Flight kan niet gelo ven dat de gezagvoerder van de KLM. de veiligste luchtvaart maatschappij ter wereld, de cata strofale fout heeft gemaakt EM vindt die mening opzienbarend Zaterdag begint in het Mexicaanse Puebla een bisschoppen-confe rentie die bepalend zal zyn voor de houding van de KK-k. rk te genover dc vele militaire dictatu ren in Zuid-Amcnka in de ko mendejaren. Met enige spanning wordt afgewacht hoe paus .Jo hannes Paulus II zich in Puebla 11! op g ||i n Volga i 'i wettigen voorbereidende docu menten dc vrees dat belangryke krachten in dc leiding van de con ferentie alle klippen willen om zeilen door met vrome woorden en vage ethiek slechts te verkla ren dat het kan vriezen en dat het kan dooien. Dat zou dan een te rugslag zyn voorde in 1968 inge zette stryd ten gunste van de on derdrukten in Latyns-Amerika. Professor Pictcr Roscam Abbing wordt als ethicus veelvuldig ge raadpleegd in zaken van goed en kwaad maar ook voor hem be staan er wel problemen waar hij niet uitkomt "Abortus is zoiets L' cmn AHÉ .t overtuigd christen, vindt het uitermate pijnlijk .ii christenen bh n 'Al> ze in het omgaan met geld niet al te zorgvuldig te werk gaan is en blyft dat een beschamende zaak en zo'n zaak moeten we dan ook niet verbloemen" De twintig jaar geleden by een vliegtuigongeluk omgekomen Amerikaanse zanger Buddy Holly is nog lang niet vergeten. Zyn liedjes worden nog altyd vertolkt en zelfs gaat er deze week in Nederland een film over Holly's leven draaien. Voor De Tijd genoeg reden om enkele pa gina's te spenderen aan deze le gendarische Amerikaan. BERT PAAUW

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17