Frans Halsema
goed op dreef
Enkele oneffenheidjes
DE KLEINE PROFESSOR
MAANDAG 15 JANUARI 1979
VARIA
I had a dream... Ik zit in de
stampvolle zaal van het RAI
Congresgebouw, tijdens de
culturele manifestatie gewijd
aan ,£top de neutronenbom -
Stop de kernwapenwedloop"
in hel rechter gedeelte op de
eerste rij Tot zover loopt de
droom parallel met de werke
lijkheid. Op het podium, ach
ter de microfoon, staat Viola
van Emmenes. zij moet wat
minuten volpraten omdat
achter het gesloten gordijn
wat changementen moeten
plaatsvinden. Ook dit gedeel
te van mijn droom loopt nog
synchroon met de realiteit
van die feestelijke solidari-
teitsdag op zaterdag 13 ja
nuari 1979. Viola ziet mij zit
ten, en roept baldadig in de
microfoon, om de tijd te vul
len, dat zij daar warempel
een lid van het Comité van
Aanbeveling ziet zitten, de
bekende columnist Nico
Scheepmaker: „Kom even bij
de microfoon en vertel de
tegen de neutronenbom
bent!".
Dit is erger (denk ik in mijn
droom) dan de violist die in
het restaurant bij je tafeltje
komt spelen. Het is zelfs erger
dan de moderne toneelspeler
die in Theater Mickery van
het podium springt om jou,
uitgerekend jou, het podium
op te slepen om een arme
gastarbeider uit te beeldenIk
sta (in mijn droom) zo schut
terig mogelijk op, begeef mij,
mij sterk bewust van al die
duizenden ogen die op Kwat-
ta gericht zijnnaar het trapje
dat opwaarts naar het po
dium voert, en sta even later
naast Viola. Wie zou dat niet
willen, zonder dat er driedui
zend mensen naar zitten te
kijken?
Ik kijk terug en zie op de eerste
rij in het midden de hoog
waardigheidsbekleders van
deze culturele manifestatie
zitten: CPN-voorzitter Hoek
stra, CPN-kamerlid Wolff, en
een aantal anonieme en
hoogstwaarschijnlijk
oostblokkiaanse diplomaten.
Het is verwonderlijk hoe
scherp een droom de werke
lijkheid soms kan terughalen,
al ontbreekt in mijn droom de
fotograaf die aan mij kwam
vragen of ik wist wie naast
Joop Wolff zat, want die in
lichting had men hem niet
willen geven. Zo weigerde de
CPN kort na de oorlog (ver
telde Berend Boudewijn me,
die meende het een keer bij
Gerard Reve gelezen te heb
ben) aan Het Parool de na
men te geven van de CPN'ers
die zich kandidaat hadden
gesteld voor de verkiezing van
de gemeenteraad, als ware
dat een groot partijgeheim
dat nooit naar buiten mocht
uitlekken...
Appeltje
Daar sta ik nu dus, op dezelfde
plaats waar overdag nog de
beide officiële inleiders van
de culturele manifestatie ge
staan hadden: Rudi van der
Velde, als wethouder en verte
genwoordigervan de gemeen
te Amsterdam, en Jan Blok,
als bestuurslid of voorzitter of
zoiets van het Internationale
Comité ,£top de neutronen
bom". Af en toe vergaten zij in
hun redevoering dat ,£top de
kernwapenwedloop" er ook
bij hoorde, als zalf op de
schrijnende wonde van alle
niet-CPN'ers die hun naam
hadden geleend aan het Co
mité van Aanbeveling of zich
bereid hadden verklaard op
te tredenDe verhouding niet-
CPN'ers tot de CPN'ers in het
comité en op het podium, leek
me omgekeerd evenredig aan
de verhouding niet-CPN'ers
tot de CPN'ers in de zaal. en
op de eerste ere-rij. Van der
Velde en Blok hadden na
tuurlijk ook als CPN-voor-
mannen aangekondigd kun
nen worden, maar op de ge
dane manier leek het wat al
gemener. Alleen jammer dat
Jan Blok zichzelf verried, zo
als in de meidagen van 1940
als non verklede parachutis
ten zich verrieden door in
stinctief hun benen te sluiten
in plaats van ze te spreiden
als onverwacht een appeltje
in hun schoot werd geworpen.
Niet dat iemand Jan Blok een
appeltje had toegeworpen
maar toen hij zijn toespraak
had beëindigd en iedereen in
stemmend applaudiseerde
begon hij volgens goed
oostblokkiaans gebruik ook
zelf mee te klappen. Aj!
Daarom.
Dus daar sta ik nu in mijn
droom naast Viola van Em
menes. Zij had het presente
ren van Letty Kosterman
overgenomen, die niet had
kunnen nalaten het publiek
even te plagen door te laten
merken dat zij en Viola van de
Partij van de Arbeid waren.
Licht gejoel. O, u hebt liever
Van Agt?, zei ze toen. Luid ge
joel, en geroep van:Maar ook
niet Den Uyl!". Instemmend
gejoel. Een overdekte toogdag
dus van de CPN, toevallig
voor een tamelijk goed doel.
,J£n vertel de mensen eens",
zegt Viola tegen me in mijn
droom, „waarom jij tegen de
neutronenbom bent?".
„Dat is heel eenvoudig", zeg ik.
Amerika heeft de neutro
nenbom. Als ze die ooit ge
bruiken, zullen ze de eerste op
de Sowjet-Unie gooien, en je
weet hoe die neutronenbom
werkt. Sjtsjaranski, Butman
en Ginzburg zullen verdam
pen, maar die concentratie
kampen blijven onverlet, die
kunnen meteen weer gebruikt
worden. Daarom ben ik tegen
de neutronenbom!"
De bijval uit de zaal was zo ova
tioneel dat ik er wakker van
schrok.
In Leidse Schouwburg
LEIDEN - Er zijn slechts weinig cabaretiers, die in staat
geacht mogen worden hun blijheid (of die van hun tek
sten) met relatief weinig verbale middelen tot op de ach
terste rij van een zaal te brengen. Behalve Herman van
Veen en Seth Gaaikema is dat er maar één: Frans Halse
ma, die zaterdagavond in de Leidse Schouwburg optrad.
Zijn stem heeft hetzelfde indrin
gende timbre als dat van Jos
Brink en zijn persoonlijke uit
straling stijgt toch wezenlijk uit
boven dat van zijn ex-cabaret
gabber Gerard Cox. Geen won
der daarom, dat hij zowel Cox,
Adèle Bloemendaal en Conny
Stuart verlaten heeft om het he
lemaal in z'n eentje te doen. Nou
ja, helemaal in z'n eentje natuur
lijk niet. Ten eerste is daar de on
dersteunende pianist Ruut
Weissman (die best wat meer
spotlight zou mogen hebben,
omdat Halsema het programma
wel heel nadrukkelijk naar zich
toetrekt) en ten tweede de artis
tieke inbreng van Harry Bannink
('En Toen"), Michel v.d. Plas (o.a.
„Fred. Hendrikplantsoen"), Jef
Rademaker en Hans Verhage.
Maar ondanks deze creatieve
handreikingen blijft het Halsema
en nog eens Halsema, die de toe
schouwers de jachtsneeuw en de
halsbrekende stoepranden doet
vergeten. Hij maakt cabarethis
torie CWim lbo opgelet) door zijn
video-dialoog met Gerard Cox,
die hij steekpenningen betaalt
om zijn show te redden. Maar ook
met de speelse knipoog naar Wim
Kan, die hem deed beseffen waar
publiek gaat lachen
Halsema heeft natuurlijk veel
steun van zijn pianospel, waarop
hij veel dialogen met het publiek
heeft gebaseerd. Vaak vormt een
akkoord ook het uitgangspunt
van een sketch. Velen nemen
hem bovendien in dank af, dat hij
publiekelijk afstand heeft geno
men (daarvan ook getuigend in
zijn cabaretprogramma) van de
pulp-pers, dat steeds minder ele
gante methoden hanteert om een
nietszeggend verhaal te maken.
'Jeannet de Bruin van Gelder' is
na de pauze een heel mooi liedje.
Het is niet iedere cabaretier ge
geven het publiek constant te
boeien. Halsema lukt dat schijn
baar moeiteloos.
BERT KOEKEBAKKER
Residentie-orkest in Stadsgehoorzaal
LEIDEN - Het Residentie-orkest
heeft hier meermalen onder lei
ding van Hans Vonk geconcer
teerd. Zaterdag in de Stadsge
hoorzaal begroetten we in hem de
komende vaste dirigent, die wij
hier veel hopen te horen.
Er waren twee werken op het pro
gramma: het Celloconcert in D
van Haydn, met Wolfgang Boett-
cher als solist; en Bruckner's
"Zesde". Bij het begin bleek een
verschil van inzicht tussen diri
gent en solist. Het orkest opende
te langzaam, zelfs met een nau
welijks bespeurbaar verschil in
tempo tussen het eerste en het
tweede deel. Hans Vonk werkte
aan een verantwoorde klassieke
weergave, met een mooie, nauw
keurig uitgewerkte frasering,
maar bleef naar onze smaak iets
te zwaarwichtig Boettcher's uit
gangspunt was een totaal andere.
Zijn spel getuigde van een emo-
tioneel-muzikale gedrevenheid,
waarbij hij technisch wat in de
schaduw bleef. Niet altijd was hij
zuiver, maar hij openbaarde toch
een grote muzikaliteit. Zijn tem
po-inzet lag terecht hoger, waar
bij hij het orkest corrigeerde.
De zesde Symphonic van Bruckner
was een moeilijke opgave. Hans
Vonk en zijn orkest werkten aan
een zorgvuldige opbouw, breed
uitgesponnen in het begin, cul
minerend in een levendig Scher
zo en een virtuoze Finale.
Het moet ons van het hart, dat wij
de voorlichting in het program
ma, alsmede ook die in het door
het Residentie-Orkest uitgege
ven blad niet in overeenstem
ming vinden met het niveau en de
waardigheid van het orkest. De
artikelen zijn niet gesigneerd. Als
wij echter ondermeer lezen dat
Schubert "een gedrochtelijk
schoolmeestertje was van nede
rige afkomst" of: "Muziek was
voor Bruckner een uitlaatklep
voor zijn eigen angstpsychose,
waaronder hij vrijwel zijn hele le
ven heeft geleden", dan lijkt ons
dit geschrijf ook een uitlaatklep.
Van Karei Privé.
Erasmus-ensemble
Een kort en boeiend programma
samen te stellen is op zichzelf al
een kunst. In dit opzicht heeft het
Erasmus-ensemble zondagoch
tend tijdens het koffieconcert in
de Foyer voldoening gegeven.
Het was een gegeven rond de ba
riton Peter Goedhart, met kleine
solistische onderbrekingen van
de gitarist Wim Spruyt en de ho
boïst Frank Minderaa, maar die
beiden ook obligaat optraden
met de zanger.
Peter Goedhart, een licht getim-
breerde bariton, wiens stem het
fraaist klinkt in hogere ligging,
heeft zich nog niet in alle gele
dingen egaal ontwikkeld. Hij zal
zijn repertoire dus met zorg moe
ten kiezen. Zeggingskracht heeft
hij ongetwijfeld. Zo was hij ont
roerend van sfeer in "Air des son-
ges" van Lully. Maar in de Spaan
se liederen "Romancero Gitano",
hoe mooi ook gekozen, hadden
we het gevoel dat de felheid en de
dramatiek niet pasten bij het
stemtype van Peter Goedhart.
Wel heeft hij ze met grote intelli
gentie ingeleefd, indringend van
sfeer vooral in de tussenfase van
spreken en zingen in sommige
liederen.
De solistische bijdragen van de
beide andere partners zijn in dit
programma wat in de verdruk
king gekomen. Zo voldeed het
meest de Sonatina voor hobo en
gitaar van Barry Kovats. Maar
beider bijdragen waren in de lie
deren van grote importantie.
BEP RIJNDERS
PANPA.. IK MOÉf NAAK
UANP...ggN zakénr&is.maar ik
KOM -TgeU© É-N PAN K3U& IK J&WÉU
Nier gCHf ÊKNS1Ï&...
HU PgNK-r.PAf HU £ÉN
Aufo vou séud heeer,
/HAAI? HÉT IS Al^g-
MAAU OUP UZgK...
kuk maar
AMUSANT
LEIDEN - Zaterdagavond werd er
in het LAK-Theater een Muziek
theater produktie gepresenteerd
van Maarten van Regteren Alte-
na, Maurice Horsthuis, Maud
Sauer, Theo Joling, Leny Bre-
derveld en Fran Waller Zeper. De
produktie was geprogrammeerd
rond de figuur van Willem de
Zwijger. Belangrijke en minder
belangrijke historische gebeur
tenissen werden op basis van sur
realistische pantomime getoond.
Willem, gepersonifieerd in een
oranje lampje, volgen we van zijn
geboorte tot aan zijn dood door
Balthasar Gérard, die hem dan
definitief het zwijgen oplegt. Van
Regteren, Horsthuis en Waller
ondersteunen de verschillende
scènes van avant-garde achtige
muziek. Een extra geestig effect
leverde de bandopnamen op. Op
deze band gaf de "Polygoon-
nieuwsstem" commentaar op de
gebeurtenissen met als absoluut
hoogtepunt de vertaling van
Willems laatste woorden: "Mon
Dieu, Mon Dieu Zoals ge
zegd was de aanpak op suggesti-
viteit gebaseerd, wat aan de dui
delijkheid overigens niets af
deed. Wel overviel me ondanks
de flinke portie humor en de uit
stekende mimiek van met name
Theo Joling, een gevoel van ver
traging. Wat meer vaart zou de
voorstelling zeker ten goede zijn
gekomen. Toch moet gezegd dat
het leven van de "Vader des Va
derlands" op een heel eigen ma
nier in beeld is gebracht en dat de
beoogde verbindingen met de ac
tualiteit, zij het na enig overden
ken, zeker te leggen waren. Kort
om een aardige voorstelling die
na Ploink zeker aandacht ver
diende.
LOUIS CORNELISSE
FRED BASSET
Sen naar de bics met Anne -
menie. Miljy Fred eten ye/erF
PS.Joun ken /s m de o\en."j=
2e heeft hst nel 1
'inde axóe vagarde
De avonturen van Jommeke
Ha, de professor
is die zeker gaan
vangen bij de
Pygmeeën in
Afrika
A Ik ben hem inderdaad gaan 1
vangen in Afrika Maar hj was
normaal. Soookilo.'
COMPOTE VAN GE
DROOGDE VIJ
GEN
oriëntaals, dus zeer
zoet, nagerecht. Los 100
gr suiker op in 2 dl ko-
van het vuur af 3
eetlepels citroensap
door. Leg 250 gr ge
droogde vijgen in een
pan en giet het suiker-
oopje erover. Ver-
irm het mengsellang-
Laat het geheel boven
rst laag vuur sudde-
tot de vijgen weer
bijna hun oorspronke
lijke vorm hebben her
kregen. Giet het suiker-
stroopje er dan af en
kook het boven fel vuur
zonder deksel snel
tot de helft in. Leg de
n in een glazen
schaal en giet het inge
kookte suikerstroopje
er. Strooi er fijnge
hakte walnoten of
amandelen over en dien
dit dessert warm op,
WINA* BORN
Leidse bioscopen
LUXÓR: "Even en oneven", da. 2.30,
7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. al
CAMERA: "Grease", da. 7.00, 9.30 uur,
woe. en za. ook 2 30 uur, zo 2.00, 4.15,
7.00 en 9.30 uui. al
Nachtvoorstelling: "Love and death",
vr. en za. 11.30 uur, 16 jr.
n de r
LIDO 2: "Jaws 2", da. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr.
LIDO 3: "An unmarried woman", da.
7,00 en 9,15 uur, ma en di. ook 2.30 uur,
16 jr.
Kindermatinee: "Donald Duck", do., vr.,
zo. en woe. 2.30. uur.
STUDIO: "The Omen 2", da. 7.00 en 9.15
uur, ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Bambi",do., vr za zo
en woe. 2.30 uur.
TRIANON: "Sex-spelletjes van de bu
ren", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook
4 45 uur, 16 jr.
REX: "Eros roulette", da. 2.30. 7.00 en
9 15 uur, woe. en za. met om 2.30 uur,
16 jr.
Kindermatinee: "Lucky Luke", woe. en
za 2 30 uur
Nachtvoorstelling: "Tamara, naakt lo
kaas", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
EURO 1: "Even en oneven", da. 1 30.6.30
en 9.00 uur. zo. ook 4.00 uur. al. Nacht-
voorstelling: "The Odessa file", za.
12.15 uur. 16 jr.
EURO 2: "Slap shot", da. 1 45. 6.45 en
9.15 uur. zo 4.15.6.45 en 9 15 uur. za. en
woe. 6.45 en 9.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Winnetou het grote
opperhoofd",
EURO 3: "Grease", da. 2.00, 7.00 en 9.30
uur, zo. ook 4.30 uur. al.
Nachtvoorstelling: "Blue Movie", za.
12.15 uur. 16 jr
EURO 4: "De Turkse non", da. 2.15.7.15,
9.45 uur, zo. 2.00,4.30,7.00 en 9.30 uur.
za. ook 12.15 uur, 16 jr.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt).
Bioscoop Voorschoten
GREEN WAY. "Bruce L
vr.. 7.00 uur, za. 4.00
J8 30 u
2.30 u
ur. 16 jr
;appel", z;
15 januari 1979
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Otter het onderdrukken van
den Bulgaarschen opstand in
Macedonië verneemt de "Politi-
sche Correspondent' uit Sofia
het volgende: Dalih-pacha
wien hel bedwingen van den op
stand door de Turksche rege
ring was opgedragenheeft zijn
naam als echt Turkschen slaeh-
tersbaas gehandhaafd. Hij
heeft den opstand letterlijk in
bloed gesmoord. Ruim 20.000
vluchtelingen hebben over de
grenzen van Bulgarije een goed
heenkomen gezocht. Zesduizend
vluchtelingen, van wie de helft
vrouwen en kinderen, zijn on
derweg jammerlijk door het
zwaard of de kogels van de Cir-
cassiërs afgemaakt. Tal van be
richten bevatten schilderingen
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00
uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow
en avond bezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders en grootouders).
Dag. van 14.30-14.45 uur
en van 18.30-18.45 uur.
van de slachting, door de onge
regelde Turksche troepen in de
districten Menelik en Raslag
aangericht, die het bloed in de
aderen doen verstijven. De naar
Bulgarije uitgeweken vluchte
lingen hebben aan de vertegen
woordigers der groote mogend
heden in Konstantinopel een
smeekschrift gericht, waarin
wordt gevraagd Macedonië van
het Turksche juk te bevrijden
gelijk zij het Bulgarije hebben
gedaan.
Vijftig jaar geleden:
- Een Berlijnsche politieagent
betrapte in den nacht van Za
terdag op Zondag in de omge
ving van den Brandenburger
Toren een individuerop.dat hij
een ander persoon beroofde. Bij
een poging hem te arresteeren
verzette de man zich heftig. Het
gelukte eerst hem te overweldi-
Bezoek aan ernstige patiënten /wanneer
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou-
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
gen, toen andere agenten ter
hulp waren gekomen. Hij werd
geboeid en zou per auto naar het
politiebureau worden gebracht,
toen hij plotseling uil den rij
denden auto sprong Het bleek
dat hij zich van zijn boeien had
weten te bevrijden. Een der
agenten ijlde den boosdoener
na, maar deze greep zijn ach
tervolger bij de keel en dreigde
hem te wurgen. De agent schoot
daarop met zijn revolver eerst
in de lucht, maar toen dit niet
baatte, richtte hij zijn wapen op
den dader, die. in het hart ge
troffen, dood ter aarde viel.
-Uit Ottawa wordt gemeld.dat
zich op Labrador ten Oosten
van Quebec in Canada 2000 Es
kimo's door den slechten vee-
stand in hongersnood verkee-
ren. De Canudeesche regeering
heeft levensmiddelen .kleercn en
medicijnen gezonden.