Spanning ontbreekt
in nienwe 'Salome'
JONGERENKOOR
IN KERSTSFEER
JOMMEKE IN BÖBBEJMNLMD De avonturen van Jommeke
MAANDAG 8 JANUARI 1979
NAAM G&BOOK-
fg PA-TUM APKÉS?/
Wig Hgggf Jg ZO
VABT&ÉBONPÉN
WAAR? WAAROM?/
AUS PAN PA AH-ÉS
VgR-fgUP Hgggr...
SUfgRMARK-r.
IN gKAARGgZA<<
AuS> ggN OVÉR-
JARI®g FVUM"
k PUPPIN&..Ü
pa-t
ZON Vggi,
VRAGgN..MAA<
Mg OlgvgR OOS,
PAN ZAU IK AUOgS
VgR-fgU-ÉN,
A&gN-r.
zozo...
ggN VRggMP VgR-
HAAU Wg ZUOOgN
ggNS ©AAN KOKgN
Bi) MAXIMUS
X SUPgRMARKf...
■HEr UEUEA) (S
H T l/EEL
^SCHULPI^
PAT IS HAHEUII^X
H er «I M sre PAT\
EEA) EAATTASTfSai
MmAJS A(.S IK-
■EI«}EA)£.<44i HEB.\
RHCHr OP
MEER. PAA/ l/NAT"
Ik. l/EeP/EA> 7
z/£ er/Vo
Euerl zo kort mogelijk de voorge
schiedenis. Bob Mitric gaat
als jongeman, als agent van
de Joegoslavische Geheime
Dienst, en officieel als kara-
teleraar op de Stockholmse
politieschool naar Zweden.
Verwikkelingen. Hij krijgt
opdracht in Brussel de anti-ti-
toist Dapcevic te liquideren.
Zoekt Dapcevic op, liquideert
hem niet, vertelt hem wat hem
was opgedragen en deserteert
uit Joegoslaviê's geheime
dienst. Dat is niet gezond.
Gaat naar Amsterdam.
Wordt daar op straat bescho
ten, maar weet te ontkomen.
Voelt zich (uiteraard) be
dreigd, schiet daarna in een
Joegoslavisch café in Amster
dam een landgenoot dood,
vlucht, schiet onderweg, een
eind verderop, twee landge
noten dood, waarna hij,
klemgereden door de politie,
zich overgeeft. Ironie van het
lot: door te weigeren één man
te doden (Dapcevic), doodt hij
er drie, in het schemerduister
van de paniek.
Dertien jaar
In eerste instantie wordt Karate
Bob tot achttien jaar veroor
deeld. De rechtbank be
schouwt de hele affaire als een
afrekening in de onderwereld
en ziet geen brood in het
„wildwestverhaal" over ge-
heimedienst-liquidatie etce
tera. Tamelijk naief, als u het
mij vraagt. In de gevangenis
schrijft Bob Mitric twee boe
ken, waarin hij de namen
noemt van de anti-Tito-Joego-
slaven die geliquideerd moes
ten worden, en Dapcevic
wordt door de Joegoslavische
geheime dienst uit de Roe
meense hoofdstad Boekarest
ontvoerd en is vorig jaar in
Belgrado berecht. In hoger be
roep accepteert de rechtbank
dat er geen sprake is geiveest
van een onderwereld-affaire
maar van een affaire in het
hogere tweeduuster waarin
geheime diensten elkaar be
kampen, en er gaat vijf jaar
van de gevangenisstraf af:
dertien jaar. Een veel hogere
straf dan waarop Bob en zijn
advocaat, gezien de aan
vaarding van zijn vluchtsi-
tuatie na zijn desertie uit de
Joegoslavische geheime
dienst, hadden gehoopt.
Therapie
Ik bezocht de rechtzittingen en
leerde Bob Mitric, via een
vriend van me, die voor de
rechtbank als tolk fungeerde,
kennen. Ik zocht hem een keer
op in de gevangenis in Sche-
veningen en kreeg de stellige
indruk dat hij, met zijn ge-
heime-dienstopleidingde ge
vangenis op elk door hem te
bepalen tijdstip zou kunnen
verlaten. Maar op die manier
wilde hij dat niet. Hij ging
(hoe noem je dat) in psycho
therapie, en blijkbaar werkte
dat naar wens. Toen ik hem
een halfjaar geleden in zijn
cel opzocht, kon hij me foto's
tonen van zijn familie samen
met hem op de Pier in Scheve-
ningen, en twee weken gele
den belde hij me op: hij wou
me graag even spreken. Maar
ik moest over twee uur naar
een afspraak. Geen probleem,
hij had. inmiddels zijn rijbe
wijs gehaald en met geleend
geld van een Haagse (Neder
landse) vriend een auto ge
kocht die voor de gevangenis
stond, hij kon dus in een uur
bij me zijn. Op zijn verlof
brief je stond dat hij tot 18.00
uur buiten de gevangenis
mocht vertoeven, „onder be
geleiding" was doorgestreept,
als reden werd „therapie" op
gegeven.
Merkwaardig
Om een veel langer verhaal kort
te houden: Karate Bob was
het laatste halfjaar regelma
tig „op vrije voeten". Hij gaf
karatedemonstraties in^Lim-
burg, raakte verloofd, en was,
om me tot de laatste tijd te be
perken, op 20 december van
half 11 tot 21 uur zonder be
geleiding buiten de gevange
nis, op 22 december van 19 30
tot 2330 uur, op 23 december
van 12 tot 18.00 uur en op 24
december van 10 uur tot 25 de
cember 11 uur. Op 28 decem
ber werd hem verteld dat hij
voorlopig niet hoefde te reke
nen op de in het vooruitzicht
gestelde gratie, maar op 2 ja
nuari overgeplaatst zou wor
den naar de Mesdag Kliniek
in Groningen. De vicieuze
cirkel waarin hij blijkbaar
verkeerde (een visum voor
Amerika waar hij karatele-
raar wilde worden zodra hij
vrij is, maar geen vrijlating
als hij geen visum voor Ame
rika had) lijkt er in Gronin
gen niet minder vicieus op te
worden. Daar wil men op
nieuw beginnen met de thera
pie. Terwijl hij de oudejaars
avond tot nieuwjaarsmorgen,
dus na de aankondiging van
zijn overplaatsing naar Gro
ningen, nog mocht doorbren
gen bij zijn verloofde in Den
Haag, moet deze verloofde nu
weer eerst „gekeurd" worden
door iemand van de Mesdag
Kliniek voordat zij toestem
ming krijgt hem te bezoeken
Ik laat nu heel veel details en
merkwaardigheden weg, uit
ruimtegebrek en ook om de si
tuatie niet nodeloos te compli
ceren, maar met mijn leken-
verstand lijkt een dergelijke
gang van zaken me op zijn
minst ongebruikelijk
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Leidse bioscopen
Ongevallendienst elke dag Academisch
LUXOR' "Even en nnpvpn' rla 9 in Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30,7.00 en9.15 sTnV^reïvanvrildag
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis
CAMERA: "Grease da. beh. ma. en di.
2.30 uur, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.15,
7.00 en 9.30 uur, al. Nachtvoorstelling; i
''Love en Death", vr. en za. 12.00 uur, 16 Bezoekuren
jr' ziekenhuizen
LIDO 2: "Jaws 2", da. 2.30, 7.00 en 9.15
STUDIO: "The Omen 2", d
uur, ma. en di. ook 2.30 ui
"Bambi", do.,
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY: "Onkruid vergaat niet",
do., vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo.
4.00 en 6.15 uur, al. "The last waltz", do.,
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders en grootouders).
Dag. van 14.30-14.45 uur
en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten:\
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
8 januari 1979.
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
-Ter gelegenheid van de vol
trekking van het huwelijk van
onzen Koning met Prinses Em
ma van Waldeck-Pyrmont
wapperde in Leiden, evenals in
het gansche land.de vaderland-
sche driekleur van de openbare
en vele particidiere gebouwen.
Van het stadhuis was tevens,
behalve de nationale ook de
oranje- en stedelijke vlag uitge
stoken. Van twaalven tot éénen
deed zich het carillon hooren.
Tegen twee uren had zich op de
Koornbeursbrug de stafmuziék
van het vierde regiment infan
terie vereenigd, ten einde daar
tot halfvier een uitvoering te ge
ven. De muzikanten moesten een
felle koude trotseeren. Nadat de
huwelijksinzegening Zondag te
c(()adcYLieuais\
Arolsen van Nederlandsche zij
de o.a. werd bijgewoond door
graaf Schimmelpenninck, ba
ron Van Lijnden en eenige hof
dames, zijn gisteren de feeste
lijkheden aangevangendie o.a.
werden bijgewoond door de
presidenten der Eerste en Twee
de Kamer, de vice-president
van den Raad van State en den
minister van buitenlandsche
zaken, baron Van Heeckeren
van Keil.
Vijftig jaar geleden:
- Een Parijsch blad vertelt het
volgende staaltje van speurlust
bij de Parijsche posterijen. Een
Nederlandsche toerist te Parijs
had op de foire aux croütes
schilder ijenmarkt) van Mont-
martre een schiIderij geziendat
hem beviel. Hij kon het echter
met den schilder niet eens wor
den over den prijs en keerde
zonder koopen naar zijn va-
- derland terug. Thuis gekomen
had hij spijt over zijn zuinig
heid, niaar hoe den schilder te
rug te vinden, wiens naam hij
zelj's niet kende? Hij schreef hem
een brief, teekende vervolgens zo
goed en kwaad als hij kon de
voorstelling van het schilderij
op de envelop na en adresseerde
deze aan den maker van het al
dus weergegeven doek. De brie
venbesteller op Montmartre is er
zoowaar in geslaagd den brief
aan het bedoelde adres te bezor
gen!
-Uit Washington wordt gemeld,
dat volgens een door de gezond
heidscommissie uitgebracht
rapport het aantal dooden ten
gevolge van de thans in de Ver.
Staten heerschende griepepi
demiegestegen is tot 12.000. Men
vreest, dat het aantal slachtof
fers nog aanzienlijk zal toene-
in een voorver
warmde, tamelijk he
te oven(ongeveer 200
graden). Maak intus
sen banketbakkers
room: roer 2 eier
dooiers met 50 g sui
ker, 1 afgestreken
eetlepel vanillesui
ker, 25 g bloem en
(geleidelijk toevoe
gen) een kop koude
koffie tot een dun
papje. Breng 2 dl
melk aan de kook,
temper het vuur en
roer er dan het eier-
papje door. Blijf roe
ren, steeds boven
laag vuur, tot een
dikke saus ontstaat.
Laat deze afkoelen.
Snijd het afgekoelde
baksel horizontaal in
twee plakken en
schep er de banket
bakkersroom tussen
en ook een dun laagje
bovenop.. Nu een
crème au beurre:
roer 100 g zeer zachte
boter, 100 g gezeefde
poedersuiker, 1 ge
smolten bittere cho
coladereep, en 2 eet
lepels koude zeer
sterke koffie tot een
gladde massa en
spuit daarvan berg
jes of figuurtjes op de
taart. Garneer met
chocolade-koffie
boontjes of met halve
walnoten. Zet de
taart een uurtje in de
koelkast.
MOKKATAART
Roer 125 g weke bo
ter met 150 g suiker
tot een homogene
massa en ga dan 4
eieren toevoegen
(een voor een), 100 g
gezeefde bloem, een
theelepel zout en 150
g gemalen amande
len. Meng dit alles tot
een dik beslag en bak
dit in een ronde vorm
SCHEVENINGEN-Ruim vier jaar
na de oorspronkelijke première
heeft de Nederlandse Operas
tichting haar produktie van Sa-
lome weer op het repertoire ge
nomen. Men zou echter met enig
recht van een nieuwe voorstel
ling kunnen spreken, want niet
alleen waren de dirigent en drie
van de vijf hoofdrollen veran
derd, maar ook in het toneelbeeld
waren er een aantal veranderin
gen te bespeuren.
De regie van Bodo Igesz in de de
cors en kostuums van Neil Peter
Jampolis laat zich het beste om
schrijven als degelijk en traditio
neel, en maakte vooral indruk
door het feit dat er via de belich
ting enkele bijzonder fraaie
plaatjes op het toneel werden ge
toverd. Aan een diepgaande psy
chologische analyse van de
hoofdpersonen kwam Igesz ook
nu weer niet toe, maar enkele de
tails, met name de joden-scène,
waren merkbaar beter uitge
werkt dan vier jaar geleden.
Muzikaal deed echter nog maar
weinig herinneren aan de ge
spannen vertolking die Michael
Gielen indertijd aan dit' fascine
rende theaterwerk meegaf. Diri
gent Bohumil Gregor liet gedu
rende de eerste drie kwartier het
muzikale vuur wel erg laag bran
den en was daarbij soms flink
breedsprakig in zijn tempokeuze
Na de grote scène met Jochanaan
liet hij de teugels meer vieren en
tijdens de slotscène was zijn aan
pak zo fors dat men zich af kon
vrageh hoe een zangeres hier nog
overheen kon komen. Veel sfeer
Clarice Can
i Julian Patrick in Richard Strauss' Salon
bracht Gregor echter niet in de
voorstelling en de sensueel gela
den spanning, die vier jaar gele
den maakte dat het slotapplaus
als een bevrijding klonk, ontbrak
Volkomen.
OEGSTGEEST - Rond de jaarwis
seling staat de R.K. Willibrord-
kerk een avond open ten dienste
van K en O bij geregeld grote be
langstelling. Het accent lag za
terdagavond weer overwegend
op het kerstgegeven. Van be
roepszijde met de medewerking
van de bas(bariton) Max van Eg-
mond en de organist en cimbalist
Hans Vein Nieuwkoop. Van ama
teurzijde bij het Chr. Jongeren
koor Oegstgeest o.l.v. Theo Tobé.
De vier koorregistersternmen
(sopraan, alt, tenor, bas) zijn in
aantal bijna mooi gelijk. Substan
tieel en in expressie overtuigen
de mannen het best. Sopranen en
alten kenmerken zich door
klankverfijning en perfecte dis
cipline, maar kunnen toch naar
een plastischer en elastischer,
naar een meer versmolten zin
gend-zeggen toe. Hier en daar
met een klein blaasbalgje er in,
uiteraard zonder de z.g. barokter-
rassendynamiek te schaden. Ge
kozen waren Pachelbel (Magnifi
cat), een rij Christmas Carols,
Bach's "Motet 8", een Partita van
Albert de Klerk en Liedboek 162.
Max van Egmond zong (met cim
baalbegeleiding) kerstgezangen
in vijf talen. Ze werden niet de
miniaturen die ik had gehoopt,
omdat het lage register niet meer
zo instrumentaal aansprak als
weleer. Maar in drie Bach-kora-
len (met orgel) zat vlucht en het
laatste (Erleucht meine finstre
Sinnen), - dat geheel gefigureerd
in versieringen opgaat -, gaf ge
tuigenis van een unieke, magni
fieke zangtechniek.
Van Nieuwkoop speelde op cim
baal iets van Sweelinck en vijf
sierlijke Bach-Inventionen, ver
der op orgel twee "nieuwe" stuk
ken van Claude Balbastre (tijd
van Dandrieu en Daguin). Maar
de verrassing van deze avond
werd de Partita (suite) sopra Dies
est laetitiae, een hoogwaardige
aanwinst. Bewonderenswaardig
de orgelschrijfwijze. die zo na
tuurlijk bij de zingende aansluit.
De tekst van het liturgisch latijns
motet komt na de in de kerk ge
bruikelijke afwisselingen terug
in oorspronkelijke verwante
Duitse en Oudnederlandse tekst.
Het orgel is hier de ruggegraat en
Van Nieuwkoop is een kunste
naar, die alles in de hoogste graad
beheerst.
Hèt "Bach-motet" B.W.V. 231 kan
ik alleen als toeschrijving aan
Bach erkennen. Is misschien van
een leerling.
KEES VERHOEF
Voor Clarice Carson was het in deze
omstandigheden ondoenlijk haar
indrukwekkende prestatie van
weleer te herhalen. Haar weerga
ve van de titelrol klonk over het
geheel genorqen wel goed, maar
maakte weinig indruk door een
burgerlijke braafheid die totaal
niet bij het uit te beelden karakter
paste. Ook uit de wat nasaal klin
kende Jochanaan van Julian Pa
trick sprak weinig bezetenheid.
Als Bijbelse profeet oogde hij wel
mooi, maar hij miste toch in zijn
spel een paar belangrijke punten,
zoals een adequate reactie op de
dood van Narraboth.
Van grote klasse was daarentegen
het koninklijke echtpaar van
Matti Juhani, een fenomenale ka
raktertenor, en Anny Schlemm,
een artieste met een enorme uit
straling en een geweldige stem
die hier twee jaar geleden ieder
een in vuur en vlam wist te'Zetten
met haar Klytemnestra in Elek
tra, de tweede grote eenakter van
Richard Strauss. De meest op
vallende Nederlandse prestatie
kwam van de tenor Wouter
Goedhart die met zijn zilverach
tige timbre een uitermate fraaie
Narraboth neerzette en daarmee
de openingsscène extra reliëf
verleende. Voor de bijrollen had
men met succes een beroep ge
daan op het uitgebreide zanger
sarsenaal, waarover de Neder
landse Operastichting op het
ogenblik beschikt.
Het Radio Filharmonisch Orkest
klonk alsof het in deze partituur
zijn draai niet helemaal kon vin
den, maar dat was gezien de zeer
opmerkelijke benadering van de
dirigent bepaald niet verwon
derlijk.
In Amsterdam worden nog voor
stellingen van Salome gegeven
op 9, 14 (matinee), 22 en 24 janua
ri, op 11 januari gaat deze opera in
de Rotterdamse Schouwburg.
PAUL KORENHOF
FRED BASSET
PAAB TAT IK OP TE VACHTEN