Spanning ontbreekt in nienwe 'Salome' JONGERENKOOR IN KERSTSFEER JOMMEKE IN BÖBBEJMNLMD De avonturen van Jommeke MAANDAG 8 JANUARI 1979 NAAM G&BOOK- fg PA-TUM APKÉS?/ Wig Hgggf Jg ZO VABT&ÉBONPÉN WAAR? WAAROM?/ AUS PAN PA AH-ÉS VgR-fgUP Hgggr... SUfgRMARK-r. IN gKAARGgZA<< AuS> ggN OVÉR- JARI®g FVUM" k PUPPIN&..Ü pa-t ZON Vggi, VRAGgN..MAA< Mg OlgvgR OOS, PAN ZAU IK AUOgS VgR-fgU-ÉN, A&gN-r. zozo... ggN VRggMP VgR- HAAU Wg ZUOOgN ggNS ©AAN KOKgN Bi) MAXIMUS X SUPgRMARKf... ■HEr UEUEA) (S H T l/EEL ^SCHULPI^ PAT IS HAHEUII^X H er «I M sre PAT\ EEA) EAATTASTfSai MmAJS A(.S IK- ■EI«}EA)£.<44i HEB.\ RHCHr OP MEER. PAA/ l/NAT" Ik. l/EeP/EA> 7 z/£ er/Vo Euerl zo kort mogelijk de voorge schiedenis. Bob Mitric gaat als jongeman, als agent van de Joegoslavische Geheime Dienst, en officieel als kara- teleraar op de Stockholmse politieschool naar Zweden. Verwikkelingen. Hij krijgt opdracht in Brussel de anti-ti- toist Dapcevic te liquideren. Zoekt Dapcevic op, liquideert hem niet, vertelt hem wat hem was opgedragen en deserteert uit Joegoslaviê's geheime dienst. Dat is niet gezond. Gaat naar Amsterdam. Wordt daar op straat bescho ten, maar weet te ontkomen. Voelt zich (uiteraard) be dreigd, schiet daarna in een Joegoslavisch café in Amster dam een landgenoot dood, vlucht, schiet onderweg, een eind verderop, twee landge noten dood, waarna hij, klemgereden door de politie, zich overgeeft. Ironie van het lot: door te weigeren één man te doden (Dapcevic), doodt hij er drie, in het schemerduister van de paniek. Dertien jaar In eerste instantie wordt Karate Bob tot achttien jaar veroor deeld. De rechtbank be schouwt de hele affaire als een afrekening in de onderwereld en ziet geen brood in het „wildwestverhaal" over ge- heimedienst-liquidatie etce tera. Tamelijk naief, als u het mij vraagt. In de gevangenis schrijft Bob Mitric twee boe ken, waarin hij de namen noemt van de anti-Tito-Joego- slaven die geliquideerd moes ten worden, en Dapcevic wordt door de Joegoslavische geheime dienst uit de Roe meense hoofdstad Boekarest ontvoerd en is vorig jaar in Belgrado berecht. In hoger be roep accepteert de rechtbank dat er geen sprake is geiveest van een onderwereld-affaire maar van een affaire in het hogere tweeduuster waarin geheime diensten elkaar be kampen, en er gaat vijf jaar van de gevangenisstraf af: dertien jaar. Een veel hogere straf dan waarop Bob en zijn advocaat, gezien de aan vaarding van zijn vluchtsi- tuatie na zijn desertie uit de Joegoslavische geheime dienst, hadden gehoopt. Therapie Ik bezocht de rechtzittingen en leerde Bob Mitric, via een vriend van me, die voor de rechtbank als tolk fungeerde, kennen. Ik zocht hem een keer op in de gevangenis in Sche- veningen en kreeg de stellige indruk dat hij, met zijn ge- heime-dienstopleidingde ge vangenis op elk door hem te bepalen tijdstip zou kunnen verlaten. Maar op die manier wilde hij dat niet. Hij ging (hoe noem je dat) in psycho therapie, en blijkbaar werkte dat naar wens. Toen ik hem een halfjaar geleden in zijn cel opzocht, kon hij me foto's tonen van zijn familie samen met hem op de Pier in Scheve- ningen, en twee weken gele den belde hij me op: hij wou me graag even spreken. Maar ik moest over twee uur naar een afspraak. Geen probleem, hij had. inmiddels zijn rijbe wijs gehaald en met geleend geld van een Haagse (Neder landse) vriend een auto ge kocht die voor de gevangenis stond, hij kon dus in een uur bij me zijn. Op zijn verlof brief je stond dat hij tot 18.00 uur buiten de gevangenis mocht vertoeven, „onder be geleiding" was doorgestreept, als reden werd „therapie" op gegeven. Merkwaardig Om een veel langer verhaal kort te houden: Karate Bob was het laatste halfjaar regelma tig „op vrije voeten". Hij gaf karatedemonstraties in^Lim- burg, raakte verloofd, en was, om me tot de laatste tijd te be perken, op 20 december van half 11 tot 21 uur zonder be geleiding buiten de gevange nis, op 22 december van 19 30 tot 2330 uur, op 23 december van 12 tot 18.00 uur en op 24 december van 10 uur tot 25 de cember 11 uur. Op 28 decem ber werd hem verteld dat hij voorlopig niet hoefde te reke nen op de in het vooruitzicht gestelde gratie, maar op 2 ja nuari overgeplaatst zou wor den naar de Mesdag Kliniek in Groningen. De vicieuze cirkel waarin hij blijkbaar verkeerde (een visum voor Amerika waar hij karatele- raar wilde worden zodra hij vrij is, maar geen vrijlating als hij geen visum voor Ame rika had) lijkt er in Gronin gen niet minder vicieus op te worden. Daar wil men op nieuw beginnen met de thera pie. Terwijl hij de oudejaars avond tot nieuwjaarsmorgen, dus na de aankondiging van zijn overplaatsing naar Gro ningen, nog mocht doorbren gen bij zijn verloofde in Den Haag, moet deze verloofde nu weer eerst „gekeurd" worden door iemand van de Mesdag Kliniek voordat zij toestem ming krijgt hem te bezoeken Ik laat nu heel veel details en merkwaardigheden weg, uit ruimtegebrek en ook om de si tuatie niet nodeloos te compli ceren, maar met mijn leken- verstand lijkt een dergelijke gang van zaken me op zijn minst ongebruikelijk Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Leidse bioscopen Ongevallendienst elke dag Academisch LUXOR' "Even en nnpvpn' rla 9 in Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30,7.00 en9.15 sTnV^reïvanvrildag terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis CAMERA: "Grease da. beh. ma. en di. 2.30 uur, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.30 uur, al. Nachtvoorstelling; i ''Love en Death", vr. en za. 12.00 uur, 16 Bezoekuren jr' ziekenhuizen LIDO 2: "Jaws 2", da. 2.30, 7.00 en 9.15 STUDIO: "The Omen 2", d uur, ma. en di. ook 2.30 ui "Bambi", do., Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Onkruid vergaat niet", do., vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur, al. "The last waltz", do., Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten:\ voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). 8 januari 1979. Honderd jaar geleden stond in de krant: -Ter gelegenheid van de vol trekking van het huwelijk van onzen Koning met Prinses Em ma van Waldeck-Pyrmont wapperde in Leiden, evenals in het gansche land.de vaderland- sche driekleur van de openbare en vele particidiere gebouwen. Van het stadhuis was tevens, behalve de nationale ook de oranje- en stedelijke vlag uitge stoken. Van twaalven tot éénen deed zich het carillon hooren. Tegen twee uren had zich op de Koornbeursbrug de stafmuziék van het vierde regiment infan terie vereenigd, ten einde daar tot halfvier een uitvoering te ge ven. De muzikanten moesten een felle koude trotseeren. Nadat de huwelijksinzegening Zondag te c(()adcYLieuais\ Arolsen van Nederlandsche zij de o.a. werd bijgewoond door graaf Schimmelpenninck, ba ron Van Lijnden en eenige hof dames, zijn gisteren de feeste lijkheden aangevangendie o.a. werden bijgewoond door de presidenten der Eerste en Twee de Kamer, de vice-president van den Raad van State en den minister van buitenlandsche zaken, baron Van Heeckeren van Keil. Vijftig jaar geleden: - Een Parijsch blad vertelt het volgende staaltje van speurlust bij de Parijsche posterijen. Een Nederlandsche toerist te Parijs had op de foire aux croütes schilder ijenmarkt) van Mont- martre een schiIderij geziendat hem beviel. Hij kon het echter met den schilder niet eens wor den over den prijs en keerde zonder koopen naar zijn va- - derland terug. Thuis gekomen had hij spijt over zijn zuinig heid, niaar hoe den schilder te rug te vinden, wiens naam hij zelj's niet kende? Hij schreef hem een brief, teekende vervolgens zo goed en kwaad als hij kon de voorstelling van het schilderij op de envelop na en adresseerde deze aan den maker van het al dus weergegeven doek. De brie venbesteller op Montmartre is er zoowaar in geslaagd den brief aan het bedoelde adres te bezor gen! -Uit Washington wordt gemeld, dat volgens een door de gezond heidscommissie uitgebracht rapport het aantal dooden ten gevolge van de thans in de Ver. Staten heerschende griepepi demiegestegen is tot 12.000. Men vreest, dat het aantal slachtof fers nog aanzienlijk zal toene- in een voorver warmde, tamelijk he te oven(ongeveer 200 graden). Maak intus sen banketbakkers room: roer 2 eier dooiers met 50 g sui ker, 1 afgestreken eetlepel vanillesui ker, 25 g bloem en (geleidelijk toevoe gen) een kop koude koffie tot een dun papje. Breng 2 dl melk aan de kook, temper het vuur en roer er dan het eier- papje door. Blijf roe ren, steeds boven laag vuur, tot een dikke saus ontstaat. Laat deze afkoelen. Snijd het afgekoelde baksel horizontaal in twee plakken en schep er de banket bakkersroom tussen en ook een dun laagje bovenop.. Nu een crème au beurre: roer 100 g zeer zachte boter, 100 g gezeefde poedersuiker, 1 ge smolten bittere cho coladereep, en 2 eet lepels koude zeer sterke koffie tot een gladde massa en spuit daarvan berg jes of figuurtjes op de taart. Garneer met chocolade-koffie boontjes of met halve walnoten. Zet de taart een uurtje in de koelkast. MOKKATAART Roer 125 g weke bo ter met 150 g suiker tot een homogene massa en ga dan 4 eieren toevoegen (een voor een), 100 g gezeefde bloem, een theelepel zout en 150 g gemalen amande len. Meng dit alles tot een dik beslag en bak dit in een ronde vorm SCHEVENINGEN-Ruim vier jaar na de oorspronkelijke première heeft de Nederlandse Operas tichting haar produktie van Sa- lome weer op het repertoire ge nomen. Men zou echter met enig recht van een nieuwe voorstel ling kunnen spreken, want niet alleen waren de dirigent en drie van de vijf hoofdrollen veran derd, maar ook in het toneelbeeld waren er een aantal veranderin gen te bespeuren. De regie van Bodo Igesz in de de cors en kostuums van Neil Peter Jampolis laat zich het beste om schrijven als degelijk en traditio neel, en maakte vooral indruk door het feit dat er via de belich ting enkele bijzonder fraaie plaatjes op het toneel werden ge toverd. Aan een diepgaande psy chologische analyse van de hoofdpersonen kwam Igesz ook nu weer niet toe, maar enkele de tails, met name de joden-scène, waren merkbaar beter uitge werkt dan vier jaar geleden. Muzikaal deed echter nog maar weinig herinneren aan de ge spannen vertolking die Michael Gielen indertijd aan dit' fascine rende theaterwerk meegaf. Diri gent Bohumil Gregor liet gedu rende de eerste drie kwartier het muzikale vuur wel erg laag bran den en was daarbij soms flink breedsprakig in zijn tempokeuze Na de grote scène met Jochanaan liet hij de teugels meer vieren en tijdens de slotscène was zijn aan pak zo fors dat men zich af kon vrageh hoe een zangeres hier nog overheen kon komen. Veel sfeer Clarice Can i Julian Patrick in Richard Strauss' Salon bracht Gregor echter niet in de voorstelling en de sensueel gela den spanning, die vier jaar gele den maakte dat het slotapplaus als een bevrijding klonk, ontbrak Volkomen. OEGSTGEEST - Rond de jaarwis seling staat de R.K. Willibrord- kerk een avond open ten dienste van K en O bij geregeld grote be langstelling. Het accent lag za terdagavond weer overwegend op het kerstgegeven. Van be roepszijde met de medewerking van de bas(bariton) Max van Eg- mond en de organist en cimbalist Hans Vein Nieuwkoop. Van ama teurzijde bij het Chr. Jongeren koor Oegstgeest o.l.v. Theo Tobé. De vier koorregistersternmen (sopraan, alt, tenor, bas) zijn in aantal bijna mooi gelijk. Substan tieel en in expressie overtuigen de mannen het best. Sopranen en alten kenmerken zich door klankverfijning en perfecte dis cipline, maar kunnen toch naar een plastischer en elastischer, naar een meer versmolten zin gend-zeggen toe. Hier en daar met een klein blaasbalgje er in, uiteraard zonder de z.g. barokter- rassendynamiek te schaden. Ge kozen waren Pachelbel (Magnifi cat), een rij Christmas Carols, Bach's "Motet 8", een Partita van Albert de Klerk en Liedboek 162. Max van Egmond zong (met cim baalbegeleiding) kerstgezangen in vijf talen. Ze werden niet de miniaturen die ik had gehoopt, omdat het lage register niet meer zo instrumentaal aansprak als weleer. Maar in drie Bach-kora- len (met orgel) zat vlucht en het laatste (Erleucht meine finstre Sinnen), - dat geheel gefigureerd in versieringen opgaat -, gaf ge tuigenis van een unieke, magni fieke zangtechniek. Van Nieuwkoop speelde op cim baal iets van Sweelinck en vijf sierlijke Bach-Inventionen, ver der op orgel twee "nieuwe" stuk ken van Claude Balbastre (tijd van Dandrieu en Daguin). Maar de verrassing van deze avond werd de Partita (suite) sopra Dies est laetitiae, een hoogwaardige aanwinst. Bewonderenswaardig de orgelschrijfwijze. die zo na tuurlijk bij de zingende aansluit. De tekst van het liturgisch latijns motet komt na de in de kerk ge bruikelijke afwisselingen terug in oorspronkelijke verwante Duitse en Oudnederlandse tekst. Het orgel is hier de ruggegraat en Van Nieuwkoop is een kunste naar, die alles in de hoogste graad beheerst. Hèt "Bach-motet" B.W.V. 231 kan ik alleen als toeschrijving aan Bach erkennen. Is misschien van een leerling. KEES VERHOEF Voor Clarice Carson was het in deze omstandigheden ondoenlijk haar indrukwekkende prestatie van weleer te herhalen. Haar weerga ve van de titelrol klonk over het geheel genorqen wel goed, maar maakte weinig indruk door een burgerlijke braafheid die totaal niet bij het uit te beelden karakter paste. Ook uit de wat nasaal klin kende Jochanaan van Julian Pa trick sprak weinig bezetenheid. Als Bijbelse profeet oogde hij wel mooi, maar hij miste toch in zijn spel een paar belangrijke punten, zoals een adequate reactie op de dood van Narraboth. Van grote klasse was daarentegen het koninklijke echtpaar van Matti Juhani, een fenomenale ka raktertenor, en Anny Schlemm, een artieste met een enorme uit straling en een geweldige stem die hier twee jaar geleden ieder een in vuur en vlam wist te'Zetten met haar Klytemnestra in Elek tra, de tweede grote eenakter van Richard Strauss. De meest op vallende Nederlandse prestatie kwam van de tenor Wouter Goedhart die met zijn zilverach tige timbre een uitermate fraaie Narraboth neerzette en daarmee de openingsscène extra reliëf verleende. Voor de bijrollen had men met succes een beroep ge daan op het uitgebreide zanger sarsenaal, waarover de Neder landse Operastichting op het ogenblik beschikt. Het Radio Filharmonisch Orkest klonk alsof het in deze partituur zijn draai niet helemaal kon vin den, maar dat was gezien de zeer opmerkelijke benadering van de dirigent bepaald niet verwon derlijk. In Amsterdam worden nog voor stellingen van Salome gegeven op 9, 14 (matinee), 22 en 24 janua ri, op 11 januari gaat deze opera in de Rotterdamse Schouwburg. PAUL KORENHOF FRED BASSET PAAB TAT IK OP TE VACHTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17