f ■Bi Trijfel Fotografie in Nederland: een uitstekend overzicht JMIMEKE IN BOBBE.JMNLAND De avonturen van Jommeke VRIJDAG 5 JANUARI 1979 PAGINA 23 Ik las woensdag in een adver- tentie in de Volkskrant dat ik in een comité zit dat het op treden van de Russische clown Oleg Popov, de Duitse zange res Gisela May en de Neder landse violiste Vera Beths aanbeveelt. Ik heb slechtere kunstenaars aanbevolen. Het betreft een culturele manifes tatie in de RAI op zaterdag 13 januari in het kader van de actie ,£top de neutronenbom stop de kernwapenwedloop" Maar is dat dan geen commu nistische mantelorganisatie, zult u vragen? Ongetwijfeld. Ik maak me wat dat betreft geen enkele illusie.Ik heb, toen uitgever Kees Aarts mij op belde om me te vragen of ik in dat comité van aanbeveling wilde plaatsnemen, ook wel degelijk even geaarzeld. ,X>ie neutronenbom"vroeg ik, „is dat niet die bom die de Amerikanen wél hebben maar de Russen nog niet?" Inderdaad, die bom was het. ,(En is die neutronenbom niet juist die (hoe zal ik het zeg gen?), die schone bom, die goedaardige bom, die alleen maar alle menselijk leven vernietigt maar het Rijksmu seum intact laat zodat latere generaties nog volop van Vermeer en Verspronck kun nen genieten, terwijl bij de H- bom niet alleen alle menselijk leven wordt vernietigd, maar ook het Rijksmuseum in een rokende puinhoop wordt ver anderd?" Inderdaad, deze handige vinding (schuimt en kan niet krassen!) betrof het. Maar moest ik dan gaan age ren tegen een bom die alleen maar plantaardigvernie tigt, in plaats van „plantaa r dig én mineraal"zoals zijn voorganger de H-bom, die ook in het bezit is van de Rus? Spook Aan de andere kant kun je moeilijk zeggen dat de neu tronenbom een vredeswapen is vergeleken met het oorlogs wapen de H-bom. Is er reden tot zelfvoldaanheid als je de V Door Nico Scheepmaker H dum-dum-kogel hebt weten te vervangen door de dum-ko- gel? Vind ik het werkelijk zo bevredigend, als straks mijn vrouw en twee dochters door de neutronenbom worden weggevaagd (om van mijzelf maar te zwijgen), maar het Rijksmuseum behouden blijft voor al die Japanners die zo graag Rembrandt willen zien? Wie stoft trouwens de lij sten af, als ook het personeel van het Rijksmuseum dank zij die neutronenbom in de Amstel is afgevloeid? Als ik er over nadenk, ben ik geloof ik niet alleen tegen de neutro nenbom maar ook tegen de H- bom, tegen napalm, de bri santbom en de brandbom, te gen de pantservuist en de ge weerkogel, tegen het schieten op konijnen, het schieten in een schiettent en het afsteken van vuurwerk. En weet u waar ik ook tegen ben? Tegen de 7.62 mm mitrailleurs, de Amerikaanse Mike-Mikes die in Vietnam gebruikt werden en 300 patronen per seconde konden afvuren volgens het Gatlingprincipe: „binnen een minuut een kogel in elke vier kante centimeter van een voetbalveld"In „Verslagen uit Vietnam" (Dispatches) van Michael Herr lees ik, dat zo'n mitrailleur Piefpaf de Toverdraak werd genoemd, maar ook het Grote Spook ,JHet Grote Spook weet alles", zeiden de Mariniers. Maar re kenen kan hij, of kan zijn baasje, toch niet, want de mi nimum-afmetingen van een voetbalveld zijn 90 mx45m is 40.500.000 vierkante centime ter. Het Grote Spook spuugt per minuut 300x 60 kogels uit. is 18.000 kogels, dus om in elke vierkante centimeter van het voetbalveld een kogel te krij gen zal hij toch 37,5 uur aan één stuk moeten uitzaaien. Dat ik desondanks tegen Piefpaf de. Toverdraak ben, bewijst mijn goede wil, en dat heeft nu eens niets te maken met het feit dat in het voor beeld van JJispatches" een voetbalveld geslachtofferd werd. Karretje ,J£n kom ik dan in één comité met dr. Anton Constandse te zittenvroeg ik wantrou wend door de telefoon, maar dat bleek achteraf gelukkig mee te vallen. Hij staat er niet bij. En met Harry Mulisch en Theun de Vries, die indertijd hun handtekening zetten toen ik een actie op touw zette om Andrej Amalrik uit Siberië vrij te krijgen, wil ik altijd in een comité zitten. De koudwa tervrees om je door de ver keerde mensen voor het goede karretje te laten spannen werkt bovendien verlam mend, elke nuttige actie zou op die manier door een hand jevol deelnemers gesaboteerd kunnen worden. Die paar on zuivere communisten die nooit meegedaan zouden heb ben als niet Amerika maar de Sowjet-Unie over de neutro nenbomhad beschikt,neem ik op de koop toe. Bovendien kan het geen kwaad dat de Russen nu vast weten dat we tegen hun neutronenbom zijn, want wie twijfelt eraan dat ze zo'n ding in de kortste keren bij el kaar spioneren? Zelfs al ko men ze met een verbeterde versie die alleen het Rijksmu seum in de as legt en bezoekers en personeel spaart, dan nog zal ik graag in het volgende comité van aanbeveling plaatsnemen. IK f*oer HAAK NNeN...PIÉ&Éi-0- MAKÉK UlfSCHAKÉLéH. VOOSPAT pe /AAKKT IIMSTCR1"... PEREN IN ZOETZUUR Los 400 g suiker op een halve liter hete azijn met een decili ter water en laat dit met 2 kruidnagels een stukje pijpka neel een kwartier trekken, met eer deksel op de pan Schil een kilo stevige handperen. Als u kleine peertjes heeft boort u het klokhuis eruit en laat u ze heel. Grotere peren snijd u overlangs in tweeën n vieren. Klok huis verwijderen. Laat de peren in de hete azijn gaarpo- cheren, d.w.z. het vocht mag niet gaan borrelen, maar moet wel tegende kook blijven. Laat ze glazig worden en nét gaar, maar vooral niet zo zacht dat ze uit elkaar dreigen te vallen. Schep de pe er met een schuimspaan voor zichtig uit en laat het ocht boven flink uur tot de helft in koken. Soms voegt -tegelijk met de peren - 2 fijngehakte nootjes gember toe een theelepel gemberpoeder. Giet het ingekookte vocht de peren en laat 2 weken staan. Niet langer dan vier maanden bewa- AMSTERDAM (GPD) - „Fotogra fie in Nederland 1940-'75" is het Amsterdamse deel van het drie luik dat in drie musea aan de ge schiedenis van de fotografie in ons land wordt gewijd. De periode 1940-75 heeft als voor stel het optreden van drie kun stenaars die een belangrijk stem pel hebben gedrukt op de ont wikkeling van de toegepaste kunst. Paul Schuitema, Piet Zwart en Gerrit Kiljan waren in de jaren '30 industrieel ontwer pers en grafisch-vormgevers die in de camera een instrument ont dekten dat tot „nieuwe, tot nog toe niet onderkende vormgeving moest kunnen leiden". De in vloed van dit drietal, en wat later ook van Paul Citroen, die jaren lang had les gegeven aan het Duitse Bauhaus. is bepalend ge weest voor de moderne fotografie in Nederland. Als docenten aan een aantal kunst scholen hebben zij een generatie fotografen opgeleid bij wie hun „nieuwe foto-visie" zich ontwik kelde tot een beroepsopvatting die de basis vormde voor de uit gangspunten van de Gkf-fotogra- fen, de vakbond waarin tot van daag de dag de belangrijkste fo tografen van ons land verenigd zijn. De tentoonstelling in het Stedelijk begint met een klein overzicht van dit voorspel op de periode die 1940 als start heeft. Opvallend is dat de fotografie in de oorlogspe riode moeizaam op gang is ge komen. Of dat lag aan een gebrek aan belangstelling voor de ge beurtenissen, of dat het meer te maken had met de dagelijkse zorgen, is moeilijk na te gaan. in elk geval duurde het tot 1943 voordat van werkelijke actie ge sproken kan worden. Toen organiseerde Fritz Kahlen- berg, die voor de oorlog uit Duitsland was gevlucht, een groepje fotografen om zich heen met als doel om de steeds ver slechterende omstandigheden in bezet Nederland vast te leggen. Niet alleen voor „later", maar ook als informatiemateriaal om de re gering in Londen op de hoogte te houden van de toestand in het land. De groep, die de toepasse lijke naam de „Ondergedoken Camera" kreeg, had als belang rijkste leden Cas Oorthuys, Em my Andriesse, Carel Blazer en Ad Windig. Moeilijk werken was het wel. Niet zozeer omdat de bezetter fotogra feren verbood, maar vooral van wege de belangstelling van deze fotografen vooreen bepaald soort activiteiten: razzia's, begeleiding van voedseltransporten, joden vervolging en het werk van ver zetsgroepen: Veel van deze foto's werden ge maakt met verborgen camera's en in die omstandigheden werd grotere waarde gehecht aan een onscherpe of onderbelichte foto dan aan helemaal geen foto. Het is een tekortkoming van de ten toonstelling dat er maar in èèn zaaltje (van de 15) aan deze perio de aandacht wordt besteed, waarbij opvalt dat bijvoorbeeld van Cas Oorthuys heel wat meer indringende beelden zijn te vin den in zijn boek „Het laatste (oorlogsjaar" dan aan de wanden in het museum. Het overgrote deel van de bijna 400 foto's heeft betrekking op de na oorlogse ontwikkelingen. Behal ve werk van de „oude rotten" - opmerkelijk is de aanwezigheid van foto's van Eva Besnvo uit 1931, maar ook uit 1974 - komt een nieuwe groep fotografen aan bod met Ed van der Elsken, Jo- han van der Keuken, Paul Hufen Cor Jaring als belangrijke rich tingaangevers. Vooral Van der Elsken maakt in de jaren '50 grote indruk, als hij met vrijwel niks op zak naar Parijs vertrekt en terugkomt met het fo toboek „Saint-Germain des Prés" Het was een nieuwe ma nier van kijken, met ogenschijn lijk minder aandacht voor het es thetische. maar met een groot ge- voel voor details en vooral een De geschiedenis van de fotografie in Nederland is het onder werp van drie tentoonstellingen, waarvan er nu twee worden gehouden en over enige tijd de derde. Het „Belicht Verleden" in de Leidse Lakenhal (nog tot 15 ja nuari) behandelt de periode van 1839 tot 1920, in het Haagse Gemeentemuseum zal volgend jaar een overzicht worden ge maakt van 1920 tot 1940 en in het Amsterdamse Stedelijk Museum is (tot 4 februari) 1940 tot 1975 te zien. Deze co-produktie van de drie musea - helaas niet gelijktijdig - wordt begeleid door een drietal catalogi, die samen een na slagwerk van de Nederlandse fotografie vormen. De delen 1 en 3 liggen voor 30 gulden al in de boekhandel en deel 2 zal verschijnen tegen de tijd odt de tentoonstelling in Den Haag geopend wordt. poging om de sfeer van een cultu reel klimaat vast te leggen. Het was de tijd van Sartre, van de Vijftigers in Nederland en de succesrijke jazz-nachtconcerten in het Amsterdamse Concertge bouw. Van der Elsken fotogra feert het allemaal op een wat rauwe manier, die een enorme invloed had. Dat heel direct registreren is mis schien wel de belangrijkste ont wikkeling die zich in de fotogra- fie van de laatste 20 jaar heeft vol trokken. De afstand tot het on derwerp wordt letterlijk steeds kleiner, de aandacht voor hel emotionele tijdens een gebeurte nis neemt toe en de ruimte waarin de dingen zich afspelen, wordt groter. Want, vanaf zo ongeveer 1960 lijkt het wel alsof er zonder groothoeklens niets meer gefoto grafeerd wordt. Cor Jaring doet het als hij provo-ac ties in Amsterdam fotografeert, en Sanne Sannes doet het op zijn beurt met erotische vrouwenfo to's. overigens een vorm van fo tograferen die bij dejongeren van die tijd enorm aansloeg, maar in feite geen navolging heeft ge had. Afgezien van wat waarneembare technische veranderingen, is het opvallend dat in de betrokken heid van de Gkf-fotografen bij hun onderwerp een constante lijn te ontdekken valt. Tussen de maatschappelijk bewogen hou ding van Piet Zwart in het begin en de generatie van Oorthuys, Carel Blazer en daarna Oscar van Alphen en nu bijvoorbeeld Koen Wessing en Willem Diepraam is, ondanks hun andere manier van uitdrukken, nauwelijks ver schil. Tussen de actiefotografie, de maat schappijkritische fotografie en al die andere vormen van het „doelbewust karakteriseren van het sociale aspect van de tijd", zoals Piet Zwart het nut van foto graferen omschreef, heeft de laatste jaren het fotograferen van het binnenlandse politieke ge beuren een belangrijke plaats in genomen. Het is hoogst opmer kelijk dat het ogenschijnlijk saaie optreden van onze politici door een klein groepje fotografen ui terst boeiend wordt weergege- „Fotografie in Nederland 1940-75" geeft in zijn totaliteit een uitste kend beeld van de ontwikkeling in deze toegepaste kunstvorm. Wet bedankt Dikke SpringmuisDat hang ik in mijn Indianen museum. Honderdduizenden mensen zullen het bekijken y De hoed van BUI Cactus krijgt ge ookBobbejaan. Dat is de schoonst, jachttrofee die ge kunt wensen L j Leidse bioscopen LUXOR: "Even e CAMERA: "Grease", da. beh. ma. en di. 2.30 uur, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00. 4.15. 7.00 en 9.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Love en Death", vr. en za. 12.00 uur, 16 LIDO 3: "An unmarried woman da 7.00 en 9.15 uur. ma. en di. ook 2.30 uur 16 jr. Kindermatinee: "Donald Duck" do., vr., za. en zo. 2.30 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). STUDIO: "The Omen 2". d uur, ma. en di. ook 2.30 u> dermatinee: "Bambi", do., woe. 2.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. KLEINE VAART Alk 3 vn Rotterdam nr Barton. Andries 3 te Amsterdam. Atlantic cornet 3 25 wnw St. Thomas nr St. Kitts, Cristiaan Brunings 4 vn Rotterdam, Dutch Faith 3 vn Rotterdam nr'Tees, Dutch Sailor 4 vn Rotterdan nr Tees, Edgerma 3 vn Rotterdam nr Kiel. Finlandia 3 vn Rotterdam nr Battersea, Fivel 3 dw Kp. Trafalgar, Hoop 3 te Amsterdam. Jacqueline Broere 4 vn Rotterdam nr terneuzen, Kipper 3 rede Lagos. Leliegracht 3 dw Sandhammar nr Ny- stad. Makiri Smits 3 Str. Bab el Mandeb i Bushire, Mare Novum 3 vn Rotterdam nr Stan- Netty 3 vn Rotterdam nr Gt. Yarmouth, Normand Express 3 180 o Aden, Norrbotten 4 te amsterdam. Pacific Queen 3 220 n Las Palmas nr La gos. Prinsenborg 3 vn rotterdam nr Koge, Realengracht 3 5 o Oeland nr Nystad, Reguliersgracht 4 te Zaandam, Rijpgracht 3 te Amsterdam, Stadiongracht 3 80 w Kp. villano nr Mos- taganem. GROTE VAART Abida 3 te Fiumicina verw, Acmaea 3 te Stanlow verw. Alhena 3 v Rio de Janeiro nr Santos, Alkmaar 4 Sta Tomas de Castilla nr Po to Cortez, Amstelland 3 te Amsterdam, Baarn 3 te Amsterdam, Breda 5 te Rotterdam verw, Sue; Buena Vista 3 v Santa Cruz, Capiluna 3 v Mina al Fahal nr Dubai, Cinulia 3 v Hamburg ni Rotterdam. Daphne 3 240 o Mogadiscio nr Mena Diadema 3 110 wnw Manila nr Yokoha- Gardenia 5 rede el Brega, Geopotes 6 3 te Amsterdam. Hercules 4 te Buenaventura. Kieldrecht 3 v Bangkok nr Geraldton. Marinula 3 rede Jafarabad, Mercunus 3 te Rotterdam, Neder Rijn 4 te rotterdam. Nedlloyd Algoa 4 te Rio de Janeiro verw, Nedlloyd Bahrain 4 te Koeweit verw, Ndelloyd Bangkok te Antwerpen. Nedlloyd Delft 4 te Goteborg, Nedlloyd Ebro 2 rede Nicala. Nedlloyd Kingston 4 te Beira. Nedlloyd Korea 3 60 ono Medan nr Hongkong. Nedlloyd Linge 3 180 n Benghazi nr Rot terdam, Nedlloyd Rotterdam 3 600 ntw Punta Delgado nr Rotterdam, 'Nedlloyd Tauranga 3 te Luanda. Nedlloyd Waal 4 te Jeddah verw. Nedlloyd Waalekerk 3 v Colombo nr Port Everglades Luke", da. 2.30 u REX: "Eros roulette da. 2 30. 7.00 en 9.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sex- routein Bangkok", vr. en za. 11.30 uur. 16 Bioscopen Alphen EURO 1 en 2: "Even en oneven 6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 u Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Onkruid vergaat n do., vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uui 4.00 en 6.15 uur. al. "The last waltz", 5 januari 1979' Honderd jaar geleden stond in de krant: - Twee vrienden, geslagen vij anden van alle formaliteiten, hadden zich te Parijs in de nabij heid geposteerd van een der grootste speelgoedfabrieken in de Rue Beaubourg en maakten van een rustig oogenblik misbruik om een paar groote kisten van een pas opgeladen wagen op hun handwagen te laden en daarmee op den loop te gaan. Zij waren echter bespied door twee politiea genten in burger, die hen spoedig naar het bureel overbrachten. Bij een onderzoek in het verblijf der twee boeven werd de politie ver rast door den aanblik van een keurig gedekte tafel - er zouden dien avond gasten komen! - voor zien van pasteien en taarten, fij ne wijnen en likeuren, bonbons en glacés, enz., alles door diefstal af komstig uit magazijnen en win- keluitstallingenDe politieman nen veroorloofden zich de plaats der roovers in te nemen en de honneurs waar te nemen bij de genoodigden, twee jonge dames, "goede kennissen" der leden van het dievengilde, die al heel gauw in de gelegenheid werden gesteld in het politie-bureel de kennis met haar galante gastheeren te her- Vij.fti9 jaar geleden: - Bij verscheidene Berlijnsche wijngrossiers stelde zich eenigen tijd geleden een net en zeker op tredend heer voor als René Tour- nére uit Parijs. Hij zeide. dat hij champagnegrossier was en ver tegenwoordiger van de eerste Fransche champagne voor het geheele Duitsche grondgebied. Eenige grossiers sloten groote Bezoek aan ernstige patiëi voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). contracten met hem af en daar Tournere juist geld noodig had. betaalden zij hem de gewenschte bedragen, meestal een paar hon- derd mark. Tournere liet zich daarna niet meer zien. Ook het Fransche consulaat-generaal te Berlijn werd het slachtoffer van de handigheid van den Fransch- man. Tournère kreeg van het se cretariaat van den consul-gene raal een aardig sommetje ge leend. Wijn- en champagnehan delaars in Hamburg, Keulen. Dusseldorf, Mainz en Hannover liepen eveneens bij Tournère in den val. Na een onderzoek van maanden is het thans gelukt den dader op heeterdaad te betrap pen. - De Tiber heeft met 15 meter zijn hoogsten stand bereikt sinds 1915. Het water reikt tot aan de brug bogen. In Rome zijn honderden dakloos door de stormen en over stromingen, die Italië teisteren van de Alpen tot Sicilië.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23