Het belangrijkste voor mij is dat ik lekker werk' Tv-serie Englandspiel te duur voor NCRV toegeljcht Wat past bij koel Sneeuwwit? Sappig Goudbruin: de warmte en fijne smaak van 'n Unox Rookworst! DONDERDAG 4 JANUARI 1979 PAGINA 5 'Herdershond' -actrice Bruni Heinke In de succesvolle televisieserie Dagboek van een herdershond" die dé KRO van januari tot en met maart vorig jaar in acht dp- len op het scherm bracht, speelde Bruni Heinke het meisje Miete. Deze maand beginnen de repeti ties voor een tweede serie van acht afleveringen, weer met Jo de Meyere in de hoofdrol van kape laan Odekerke en Bruni Heinke als Miete. Om het verlies van Ko van Dijk, voor zover mogelijk, enigszins op te vangen, is de aan vankelijk kleine rol van Guus Hermus - dokter Aalberse - door schrijver en regisseur Willy van Hemert wat meer uitge bouwd. Bruni Heinke verheugt zich erg op de nieuwe serie, want in de eerste acht afleveringen heeft ze met bij zonder veel plezier aan haar rol van Miete gewerkt. Naast haar activiteiten op het to neel (onder meer een rol in deel drie van de theaterserie ..The Family") deed ze van begin af aan veel werk voor de televisie, zoals een hoofdrol in een achtde- lige kinderserie (naast Rudi F al kenhagen), rollen in blijspelen van Feydeau, rollen in stukken uit de vrije produktie die voor de televisie werden gebracht, een grote rol in „De Vuurproef' van Miller, een rol in Appeltje voor de dorst" met Mary Dresselhuys en Joan Remmelts, een rol in het blijspel „He, mag ik mijn echtge note terug" en incidentele rollen Bruni Heinke heeft bovendien in twee films van Pim en Wim ge speeld en een rolletje gehad in ,£oldaat van Oranje". Op het ogenblik is ze tot 13 januari nog te zien in een gastrol bij het Arnhemse gezelschap „Theater" in het stuk Alles voor de tuin" van Edward Albee. „Toen ben ik lessen gaan nemen en heb ik op een gegeven moment Ina van Faassen opgebeld. Want ik dacht, ik moet toch naar de toneelschool en hoe moet ik dat doen. Ina van Faassen was op dat moment de vrouw die ik het beste vond. Ik had haar gezien in ,fuiker" van Hugo Claus. Maar zij had geen tijd om mij les te geven en raadde mij aan om naar Onno Molen kamp te gaan. En dat heb ik toen gedaan. En allemaal stiekem hoor, want ik mocht van thuis... Nou ja, zolang ik gewoon les nam, was het niet zo ergmaar zodra ik er serieus over begon te praten, dan was er geen tijd om over te praten en mocht ik dus niet. Dat toneel was maar onzin. Dat zijn eigenlijk allemaal hoeren, weetje wel, want als er een man met een gouden ring bij de artiestenuit gang staat, dan moetje mee en zo. Zo gaat dat, zo doen ze dat, nou, dat was dus een ouderwets idee". Er ligt een tikkeltje spot in de stem van de actrice Bruni Heinke, want de ouderwetse ideeën van met name haar stiefvader hebben haar er niet van kunnen weer houden om haar zin door te drij- Het verhaal begint met haar ge boorte in 1940 in Rotterdam. Haar vader was een Duitser, haar moe der een Rotterdamse, die haar dochter vernoemde naar een fi guur uit de opera „Siegfried", van Wagner: Brunhilde. In het dage lijks leven werd dat het minder statige Bruni. Ten gevolge van de oorlogshandelingen en de natio naliteit van de vader moest het gezinnetje uitwijken naar Duits land. Daar woonde Bruni de eer ste negen jaar van haar leven, in welke tijd haar vader en een zusje aan tbc overleden. Toen ze in 1949 met haar moeder en een jonger zusje naar Rotterdam terugkeer de, leidde haar Duitse naam in het naoorlogse Nederland tot niet altijd even plezierige ervarin gen. Het was geen jeugddroom van Bruni Heinke om actrice te wor den. „Nee, nee, helemaal niet. Ik was ontzettend verlegen. Ik kon aardig tekenen, dus ik wou het liefste gaan tekenen of schilde ren. Zoiets wordt thuis natuurlijk helemaal niet serieus genomen. Dan wordt er gezegd: leer eerst maar eens een vak - wat ze dus ook van toneel zeggen, hoor. Bo vendien had ik in die tussentijd een stiefvader gekregen die wat dit soort dingen betreft van een hele andere planeet kwam. Ik heb toen nog wel een tijdje les gehad van een tekenleraar." Op zeker dag werd de man bij haar thuis ontboden, maar hij kon niet garanderen dat zij voldoende ta lent had om met tekenen en schilderen een aardige boterham te verdienen. Daarop besloot Bruni om balletdanseres te wor den, maar daarvoor was zij op dat moment eigenlijk al wat te oud en bovendien kon ze niet goed haar evenwicht houden. Op school beviel het haar niet. Aanvanke lijk zat ze op de hbs, waar ze het erg naar haar zin had, maar haar stiefvader meende dat ze beter naar de ulo kon gaan, want daar zaten zijn kinderen ook op. Bruni werd recalcitrant en verliet na een tijdje de school. „Ik heb dus gewoon nooit een di ploma gehaald" Ze lacht, maar het lijkt meer op een zucht. Ze kwam op kantoor te zitten en doordat ze voorstellingen zag, begon zij zich te interesseren voor toneel. Ze sloot zich aan bij amateurgezelschappen en nam 's avond lessen, onder andere bij Anna Blaman. Daaruit vloeiden het telefoontje met Ina van Faas sen voort en de tegenwerking van haar stiefvader. Zelf Bruni begreep dat ze zelf een be slissing moest nemen en deed stiekem toelatingsexamen voor de toneelschool in Arnhem. Ze slaagde, kreeg geen cent en moest wachten op een beurs. Op de school ging het niet zo best en na een paar maanden werd zij er min of meer afgestuurd. Wel met het advies er te zijner tijd mee door te gaan. Ze was toen onge veer 18 jaar en ging een jaar au pair werken by een gezin op de grens van België en Frankrijk. In die tijd las ze veel en dacht goed na over wat ze wilde. Dat resul teerde in een bezoek aan de to neelschool in Maastricht en daar ging het achter elkaar goed: „In 1965 heb ik mijn eindexamen ge daan. Mijn eerste eindexamen". Ze lacht, en ik weet nu wat ik on der een „parelende lach" moet verstaan. Bruni Heinke trof het dat ze on middellijk terecht kon bij de Ne derlandse Comedie in Amster dam, waar ze de kunst kon afkij ken van een Ellen Vogel, Ank van der Moer, Kitty Courbois, Marja Habraken en anderen. Tussen zoveel vrouwen vielen de grote rollen niet Voor het oprapen: „Ik heb er wel enorm veel ervaring opgedaan, dat wel. Ik heb ook wel groter werk gehad, maar nooit zo, dat je er opeens een naam mee kreeg. Dat was bij zo'n gezel schap toch al veel moeilij ker". Family De Actie Tomaat met de roep om 'geëngageerd' toneel luidde de ondergang van de Nederlandse Comedie in. „Je mag wel zeggen dat Guus Oster toen eigenlijk weggepest is", meen Bruni, die vervolgens toetrad tot het Am sterdams Toneel. Uit dat gezel schap kwam de succesrijke thea terserie „The Family" voort. In deel drie vertolkte Bruni Heinke de rol van het wat losbandige vrouwtje Delia. In 1973 verdween het Amsterdams Toneel van de planken en na acht jaar Stadsschouwburg had Bruni Heinke „er wel een beetje de neus van vol" en werd freelance. „Ik zou niet meer bij een gezelschap willen zitten, 't is toch een andere sfeer, een andere mentaliteit. Het benauwt me verschrikkelijk. Als je voor een gastrol wordt ge vraagd, kan je ja of nee zeggen en dan zet je je er voor in. Dan weet je waarom. Je weet ook dat het op een zeker moment weer afgelo pen is". „Als je bij een gezelschap zit weet je vaak niet eens wat je nog meer gaat doen in zo'n jaar. Een tijdje van te voren kreeg je te horen: je zit in dit of dat stuk, maar watje te doen Kreeg, werd je pas bij de le zing duidelijk. Dan dacht je bij een bepaald stuk misschien na twee repetities: jasses, moet dat nou, zo'n oud stuk... En met die intentie wordt een produktie op de planken gebracht. En dat straalt er altijd wel vanaf hoor. Als je in een vrije produktie zit, weet je gewoon: dit stelletje men sen moet het gaan maken. En daar doe je alles aan. En als er alleen maar wordt geroepen van het komt er piekfijn uit te zien en jullie krijgen prachtige jurken aan, dan denk ik: ja, me tante, met een lelijke jurk kan je ook een goede rol spelen". „Het gaat om het produkt, om het geheel, want je bent, altijd een stuk van het geheel. Je kan niet in je eentje een voorstelling maken als je met z'n zevenen of z'n derti gen op het toneel staat. Dan moet je weten dat er een basis is tot een goed produkt. Je speelt in feite toch altijd voor het publiek? Als je verdomme ziet wat die mensen betalen voor een kaartje, ik ge neer me dood, met z'n tweeën hebben ze dertig piek neerge legd...En de mensen leven toch wel zo, dat als er bezuinigd moet worden, is het eerste waar men aan denkt om niet meer naar het theater te gaan. Dan blijven ze maar liever thuis, televisie dus. En als er nou maar eens een goed stuk Nederlands drama op de tv Dagboek In de KRO-srie „Dagboek van een herdershond" speelde Bruni Heinke voor het eerst samen met Ko van Dijk, die dit jaar plotse ling overleed. „In de serie had ik niet zo gek veel scènes met hem, maar ik had wel een heel fijn con tact. Ik heb een enorme bewon dering voor hem natuurlijk, wie niet. En ik vond het erg interes sant om eens te zien hoe hij werkt, hoe consciëntieus en vak kundig. Hoe hij van zijn vak houdt, hield moetje nu dus zeg gen, dat was echt wonderlijk om te zien. Niemand kon daaraan tippen". Met haar rol van het meisje Miete in het „Dagboek van een herders hond" kreeg Bruni Heinke enige landelijke bekendheid. „Ja, inderdaad, maar het gekke is, dat realiseer je jezelf helemaal nooit. Je merkt het gewoon. Na deze rol zijn er op straat mensen die mij aanspreken, of kijken. Ik heb wel eens in een of twee afle veringen van een serie gezeten, maar nooit lang. Want dat is het, iets dat steeds terugkomt, daar door herkennen ze je gezicht. En reclamespots, daar herkennen de mensen je ook van. - Is er een be paalde rol die ze graag ooit eens zou willen spelen? „Ik heb altijd ontzettend graag Tsjechov willen spelen. Maar ik ben eigenlijk elke keer ontzet tend blij, ja, watje dan gelukkig zou kunnen noemen, als ik aan een rol ga beginnen waar ik me echt voor tweehonderd procent achter voel staan. Dan is het net of ik die rol altijd heb willen spe len. Zoals met Miete, dat vond ik een heel interessant figuur, daar had ik een soort affiniteit mee. In het bekende repertoire heb ik nooit iets in mijn hoofd gehad van: als ik ooit deze rol mag spe len en dan sterven...". „Ik zou wel eens een hele fijne film rol willen doen. Niet zozeer uit ambitie, niet dat ik zo nodig bui ten de grenzen bekend moet worden. Dat heb ik zelfs in Ne derland niet. Dat hele bekend zijn hoeft voor mij niet, als ik maar lekker werk. Want dat is voor mij het belangrijkste, dat ik lekker werk, dat ik met iets bezig ben waar ik achter sta en waar ik ook met prettige mensen te maken heb, mensen die van hun werk en van hun vak houden". Wel vijfdelige documentaire ADVERTENTIE PEPERZAK tQfieerst 't vakl Onttaoet onze kollekties J SPUI T4M5T DEN HAAG-CENTRUM TELEPOON 070 - 60 48 95 HILVERSUM (ANP) - Een af schuwelijk zaak. Zo kwalificeert Ruud Keers, hoofd televisiedra ma van de NCRV, het besluit van deze zendgemachtigde om de plannen voor een gedramatiseer de serie over het Englandspiel niet te laten doorgaan. Na bijna vier jaar onderzoek door Jelte Rep bleek de NCRV op zulke fi nanciële moeilijkheden te stui ten, dat de ideeën voor de serie die in 1980 uitgezonden had moet worden, niet realiseerbaar bleken te zijn. er komt wel een vijfdelige documentaire over het spionage- spel. Volgens Keers zou de serie, die uit zeven delen had moeten bestaan, ongeveer twee miljoen gulden gaan kosten en dat was op een jaarbudget van acht miljoen gul den voor de NCR V-televisie een onoverkomelijke drempel. De omroep heeft nog wel gepro beerd de serie te maken in sa menwerking met het ZDF in West-Duitsland, daarna met de ABC in Amerika en tenslotte sa men met de andere Nederlandse zendgemachtigden, maar steeds bleek men met een niet haalbare kaart te blijven zitten. Omdat er tenslotte een gat van zeven ton overbleef heeft men zelfs de mo gelijkheid overwogen alle NCRV-leden een gulden te vra gen. Ook daarvan heeft men afge zien. Jelte Rep kreeg uiteindelijk toestemming om van het mate riaal dat hij intussen had verza meld een vijfdelige documentai re te maken, die de NCRV vanaf 8 januari op vijf achtereenvolgen de maandagen zal uitzenden. Rep: „We waren om emotionele en morele redenen tegenover de medewerkers wel verplicht om dat te doen". ADVERTENTIE Vraag de folder met menutips in de winkel of bij Unox Oss. Jasperina met nieuwe show In het Rotterdamse Luxor-thea- ter is gisteravond een nieuwe show van Jasperina de Jong in première gegaan. "Thuis best" is de titel van Jasperina's jongste programma. De cabaretière kreeg na de eerste voor stelling naast applaus veel bloe men. Op de foto Jasperina de Jong met twee van haar medewerkers, Serge Henri Valcke en Frits Has- soldt. NEDERLAND l 18.30 - Sesamstraat. (NOS) 18.45 - Paspoort voor Turken. (NOS) 18.55 - Journaal. (NOS) 18.59 - Lucy en Mr. Mooney, tv-serie. (NCRV) 19.25 - Minivoetbalshow. (NCRV) 20.15 - The Streets of San Francisco. (NCRV) 21.05 - Ongenode gasten, filmreportage. (NCRV) 21.37 - Journaal. (NOS) 21.55 - De vriendschap tussen Jan van Nijlen en Richard Minne, cult, progr. (NOS) 22.50 - Journaal. (NOS) NEDERLAND 2 18.55 - Journaal. (NOS) 18.59 - De astronautjes. (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop. (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Ennia Challenge Cup 1978. (AVRO) 21.15 - Televizier Magazine. (AVRO) 21.55 - Lillie, tv-serie. (AVRO) 22.45 - AVRO's Sportpanorama presenteert de Sportman van het jaar 1978. (AVRO) 23.15 - Journaal. (NOS) TV-VRIJDAG NEDERLAND 1 14.00 - Wonderen van weleer, informatief programma. (VARA) 14.30 - De Filipijnen, filmreportage. (VARA) 14.55 - Pantomime. (VARA) 15.25 - Een wereld vol trucs. (VARA) DUITSE TV DONDERDAG 4 JANUARI DUITSLAND I WDR: 18.00 Von Affenschan- de bis Zapfenstreich. 18.15 Die un- sterblichen Methoden des Franz Jo sef Wanninger, tv-serie. 19.15 Ak- tualiteiten. 19.45 Lieben Sie Kishon, tv-serie). 20.00 Journaal. 20.15 Film reportage. 21.15 Fihnportret. 22.30 Aktualiteiten. 23.00 Documentaire film. 23.45 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Klager und Beklagte. 19.00 Journaal. 19.30 Amusementspro gramma. 21.00 Aktualiteiten. 21.20 Reportage. 22.05 Victor, tv-spel. 23.05 Journaal. DUITSLAND III WDR WDR: 18.00 In formatieve serie. Gezamenlijk Progr. 18.30 Popmuz. 19.15 Filmru briek. 20.00 Journaal. 20.15 Romeo BELGISCHE TV DONDERDAG 4 JANUARI BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Kinderserie. 18.05 Jeugdpro gramma. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Do cumentaire. 19.30 Informatief pro gramma. 19.35 Mededelingen en Mórgen. 19.45 Journaal. 20.10 Pop- penshow. 20.35 Showprogr. 21.35 Doe. 22.25 Journaal. NET 2 18.00 Kinderserie. 18.05 Jeugdpro gramma. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Do cumentaire. 19.30 Informatief pro gramma. 19.35 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Sportprogramma. 20.40 Slendeurs Filmfragmenten. In de televisie-actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de AVRO wordt vanavond een eigen reportage uitgezonden over de situatie in Iran. De AVRO laat voorts zien wat er is gebeurd met de 700.000 gulden, die door de kijkers is bijeen gebracht naar aanlei ding van een reportage een jaar geleden over in nood verkerende Indische Nederlanders in Indonesië. Tenslotte wordt aandacht be steed aan het winterse weer en de gevolgen daarvan.(Nederland 2, 21.15 t "AVRO's Sportpanorama" brengt vanavond van 22.45 tot 23.10 uur via Nederland 2 een rechtstreekse reportage op het scheimi van de uitreiking van de "Jaap Eden" aan de sportman en sportvrouw van het jaar 1978 in het Singer-museum in Laren. Ook zal bekend worden gemaakt welke ploeg de sportploeg van het jaar 1978 is geworden en welke personen de "Tom Schreurs"-prijs in ontvangst mogen nemen. Presentatie: Frank Kramer, Jack van der Voorn, Frits Suèr en Jos Kuyer. "De vriendschap tussen Jan van Nijlen en Richard Minne" is de titel van een programma waarin aandacht wordt geschonken aan twee Vlaamse dichters die vrij onbekend zijn gebleven. De NOS-te- leyisie zendt het vanavond van 2155 tot 22.45 uur via Nederland 1 uit. Jan van Nijlen (1884-1965) was bevriend met Nederlandse schrijvers rond het tijdschrift Forum. Richard Minne (1891-1965) werd bekend door het tijdschrift 't Fonteintje, dat hij met de Belgen Raymond Herreman, Maurice Roelantsen Karei Leroux oprichtte. Toch leefden de ambtenaar Van Nijleii en de journalist Minne in een zelf gekozen isolement. Minne schreef stekelig en satirisch. Van Nij- lens poëzie is weemoedig en elegant. DONDERDAG 4 JANUARI HILVERSUM I 18.00 (S) De kerk vandaag. P.P. 18.19 Uitzending van DS'70. NCRV 18.30 Nws. 18.41 (S)De wereld zingt Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heilskwar- tier. 19.50 Je kunt het geloven of niet. 20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Een, twee, uit de maat Programma over on derwijs en opvoeding. 21.40 Bij de tijd. 22.00 Confrontatie of dialoog. 22.25 Zjuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 (S) Politiek weekoverzicht. 22.50 (S) Klassieke liederen. 23.15 (S) Muziek van eigen tijd. 23.55 HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. IKON 18.30 Kleur. AVRO 19.00 As pecten. 20.00 Nws. 20.05 AVRO- Donderdagavond. 20.05 (S) Hale wijn, drama. 21.45 Dombey en Zoon. Hoorspelserie. 22.25 Vondel, dichter bij de mensen, causerie. 22.45 (S) HILVERSUM III Ieder heel uur nws. NOS 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS 19.00 (S)Poster. 20.02 (S)Soul Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) LP- 1.02 (S) De vrijdag 5 januari HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het li Woord. 7.09 (S) Even na zeven muziek. (7.30 Nws. 7.41 Echo.) 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de vrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Zuid Nederlandse ontmoetingen. 12.00 (S) Gevar. progr. (12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41 Echo.) 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Beelden uit mijn kinderjaren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Te Deum Lauda- mus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag...vrij dag. 9.00 Politiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Taaishow. 10.30 NOS-Jazzpor- tret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Rechtoprecht. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor de landbouw. NCRV: 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde. 14.00 Kijk op de Communistische wereld. 14.45 Kijk op West-Europa. 15.00 Verhaal. Uit Arabie. 15.30 Zoeklicht op Nederland. (16.00 Nws.) VPRO: 17.00 Welingelichte kringen. 17.45 Embargo. (NOS: 17.55 Meded.) HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metter- daad-Memo. 8.05 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Pol- derpopparade. 12.03 (S) Nederlands talige Top-10 en Kwiswijs. NCRV: 13.30 (S) Lichte muziek. 15.03 (S) El pee pop. VOO: 16.03 (S) De Neder landse Top 40. HILVERSUM IV NOS: 7.00 N siek. 9.00 Ni wende Middeleeuwen en .lichte Vrijdagmorgencol muziek. VOO: 11 00 (S) Klassiek ve zoek deel 1.11.30(S)Concertagend; .uziek uit dc K.assickc Tv. 12.00 Wie? Wat? Waar? Muziekquiz. 12.15 (S) Klassiek verzoek, deel 2. EO: 13 00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Op de vleugelen van het lied. 14.20(S)Sefer t'Hillim. 14 45 (S) Woord der Waarheid VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek op vier

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5