Het belangrijkste voor mij
is dat ik lekker werk'
Tv-serie Englandspiel
te duur voor NCRV
toegeljcht
Wat past bij koel Sneeuwwit?
Sappig Goudbruin: de warmte
en fijne smaak van 'n
Unox Rookworst!
DONDERDAG 4 JANUARI 1979
PAGINA 5
'Herdershond'
-actrice
Bruni
Heinke
In de succesvolle televisieserie
Dagboek van een herdershond"
die dé KRO van januari tot en
met maart vorig jaar in acht dp-
len op het scherm bracht, speelde
Bruni Heinke het meisje Miete.
Deze maand beginnen de repeti
ties voor een tweede serie van acht
afleveringen, weer met Jo de
Meyere in de hoofdrol van kape
laan Odekerke en Bruni Heinke
als Miete. Om het verlies van Ko
van Dijk, voor zover mogelijk,
enigszins op te vangen, is de aan
vankelijk kleine rol van Guus
Hermus - dokter Aalberse - door
schrijver en regisseur Willy van
Hemert wat meer uitge
bouwd.
Bruni Heinke verheugt zich erg op
de nieuwe serie, want in de eerste
acht afleveringen heeft ze met bij
zonder veel plezier aan haar rol
van Miete gewerkt.
Naast haar activiteiten op het to
neel (onder meer een rol in deel
drie van de theaterserie ..The
Family") deed ze van begin af
aan veel werk voor de televisie,
zoals een hoofdrol in een achtde-
lige kinderserie (naast Rudi F al
kenhagen), rollen in blijspelen
van Feydeau, rollen in stukken
uit de vrije produktie die voor de
televisie werden gebracht, een
grote rol in „De Vuurproef' van
Miller, een rol in Appeltje voor
de dorst" met Mary Dresselhuys
en Joan Remmelts, een rol in het
blijspel „He, mag ik mijn echtge
note terug" en incidentele rollen
Bruni Heinke heeft bovendien in
twee films van Pim en Wim ge
speeld en een rolletje gehad in
,£oldaat van Oranje".
Op het ogenblik is ze tot 13 januari
nog te zien in een gastrol bij het
Arnhemse gezelschap „Theater"
in het stuk Alles voor de tuin"
van Edward Albee.
„Toen ben ik lessen gaan nemen en heb ik op een
gegeven moment Ina van Faassen opgebeld.
Want ik dacht, ik moet toch naar de toneelschool
en hoe moet ik dat doen. Ina van Faassen was op
dat moment de vrouw die ik het beste vond.
Ik had haar gezien in ,fuiker" van
Hugo Claus. Maar zij had geen
tijd om mij les te geven en raadde
mij aan om naar Onno Molen
kamp te gaan. En dat heb ik toen
gedaan. En allemaal stiekem
hoor, want ik mocht van thuis...
Nou ja, zolang ik gewoon les nam,
was het niet zo ergmaar zodra ik
er serieus over begon te praten,
dan was er geen tijd om over te
praten en mocht ik dus niet. Dat
toneel was maar onzin. Dat zijn
eigenlijk allemaal hoeren, weetje
wel, want als er een man met een
gouden ring bij de artiestenuit
gang staat, dan moetje mee en zo.
Zo gaat dat, zo doen ze dat, nou,
dat was dus een ouderwets
idee".
Er ligt een tikkeltje spot in de stem
van de actrice Bruni Heinke,
want de ouderwetse ideeën van
met name haar stiefvader hebben
haar er niet van kunnen weer
houden om haar zin door te drij-
Het verhaal begint met haar ge
boorte in 1940 in Rotterdam. Haar
vader was een Duitser, haar moe
der een Rotterdamse, die haar
dochter vernoemde naar een fi
guur uit de opera „Siegfried", van
Wagner: Brunhilde. In het dage
lijks leven werd dat het minder
statige Bruni. Ten gevolge van de
oorlogshandelingen en de natio
naliteit van de vader moest het
gezinnetje uitwijken naar Duits
land. Daar woonde Bruni de eer
ste negen jaar van haar leven, in
welke tijd haar vader en een zusje
aan tbc overleden. Toen ze in 1949
met haar moeder en een jonger
zusje naar Rotterdam terugkeer
de, leidde haar Duitse naam in
het naoorlogse Nederland tot niet
altijd even plezierige ervarin
gen.
Het was geen jeugddroom van
Bruni Heinke om actrice te wor
den. „Nee, nee, helemaal niet. Ik
was ontzettend verlegen. Ik kon
aardig tekenen, dus ik wou het
liefste gaan tekenen of schilde
ren. Zoiets wordt thuis natuurlijk
helemaal niet serieus genomen.
Dan wordt er gezegd: leer eerst
maar eens een vak - wat ze dus
ook van toneel zeggen, hoor. Bo
vendien had ik in die tussentijd
een stiefvader gekregen die wat
dit soort dingen betreft van een
hele andere planeet kwam. Ik heb
toen nog wel een tijdje les gehad
van een tekenleraar."
Op zeker dag werd de man bij haar
thuis ontboden, maar hij kon niet
garanderen dat zij voldoende ta
lent had om met tekenen en
schilderen een aardige boterham
te verdienen. Daarop besloot
Bruni om balletdanseres te wor
den, maar daarvoor was zij op dat
moment eigenlijk al wat te oud en
bovendien kon ze niet goed haar
evenwicht houden. Op school
beviel het haar niet. Aanvanke
lijk zat ze op de hbs, waar ze het
erg naar haar zin had, maar haar
stiefvader meende dat ze beter
naar de ulo kon gaan, want daar
zaten zijn kinderen ook op. Bruni
werd recalcitrant en verliet na
een tijdje de school.
„Ik heb dus gewoon nooit een di
ploma gehaald" Ze lacht, maar
het lijkt meer op een zucht. Ze
kwam op kantoor te zitten en
doordat ze voorstellingen zag,
begon zij zich te interesseren
voor toneel. Ze sloot zich aan bij
amateurgezelschappen en nam 's
avond lessen, onder andere bij
Anna Blaman. Daaruit vloeiden
het telefoontje met Ina van Faas
sen voort en de tegenwerking van
haar stiefvader.
Zelf
Bruni begreep dat ze zelf een be
slissing moest nemen en deed
stiekem toelatingsexamen voor
de toneelschool in Arnhem. Ze
slaagde, kreeg geen cent en
moest wachten op een beurs. Op
de school ging het niet zo best en
na een paar maanden werd zij er
min of meer afgestuurd. Wel met
het advies er te zijner tijd mee
door te gaan. Ze was toen onge
veer 18 jaar en ging een jaar au
pair werken by een gezin op de
grens van België en Frankrijk. In
die tijd las ze veel en dacht goed
na over wat ze wilde. Dat resul
teerde in een bezoek aan de to
neelschool in Maastricht en daar
ging het achter elkaar goed: „In
1965 heb ik mijn eindexamen ge
daan. Mijn eerste eindexamen".
Ze lacht, en ik weet nu wat ik on
der een „parelende lach" moet
verstaan.
Bruni Heinke trof het dat ze on
middellijk terecht kon bij de Ne
derlandse Comedie in Amster
dam, waar ze de kunst kon afkij
ken van een Ellen Vogel, Ank van
der Moer, Kitty Courbois, Marja
Habraken en anderen. Tussen
zoveel vrouwen vielen de grote
rollen niet Voor het oprapen: „Ik
heb er wel enorm veel ervaring
opgedaan, dat wel. Ik heb ook wel
groter werk gehad, maar nooit zo,
dat je er opeens een naam mee
kreeg. Dat was bij zo'n gezel
schap toch al veel moeilij
ker".
Family
De Actie Tomaat met de roep om
'geëngageerd' toneel luidde de
ondergang van de Nederlandse
Comedie in. „Je mag wel zeggen
dat Guus Oster toen eigenlijk
weggepest is", meen Bruni, die
vervolgens toetrad tot het Am
sterdams Toneel. Uit dat gezel
schap kwam de succesrijke thea
terserie „The Family" voort. In
deel drie vertolkte Bruni Heinke
de rol van het wat losbandige
vrouwtje Delia.
In 1973 verdween het Amsterdams
Toneel van de planken en na acht
jaar Stadsschouwburg had Bruni
Heinke „er wel een beetje de neus
van vol" en werd freelance. „Ik
zou niet meer bij een gezelschap
willen zitten, 't is toch een andere
sfeer, een andere mentaliteit. Het
benauwt me verschrikkelijk. Als
je voor een gastrol wordt ge
vraagd, kan je ja of nee zeggen en
dan zet je je er voor in. Dan weet
je waarom. Je weet ook dat het op
een zeker moment weer afgelo
pen is".
„Als je bij een gezelschap zit weet je
vaak niet eens wat je nog meer
gaat doen in zo'n jaar. Een tijdje
van te voren kreeg je te horen: je
zit in dit of dat stuk, maar watje te
doen Kreeg, werd je pas bij de le
zing duidelijk. Dan dacht je bij
een bepaald stuk misschien na
twee repetities: jasses, moet dat
nou, zo'n oud stuk... En met die
intentie wordt een produktie op
de planken gebracht. En dat
straalt er altijd wel vanaf hoor.
Als je in een vrije produktie zit,
weet je gewoon: dit stelletje men
sen moet het gaan maken. En
daar doe je alles aan. En als er
alleen maar wordt geroepen van
het komt er piekfijn uit te zien en
jullie krijgen prachtige jurken
aan, dan denk ik: ja, me tante, met
een lelijke jurk kan je ook een
goede rol spelen".
„Het gaat om het produkt, om het
geheel, want je bent, altijd een
stuk van het geheel. Je kan niet in
je eentje een voorstelling maken
als je met z'n zevenen of z'n derti
gen op het toneel staat. Dan moet
je weten dat er een basis is tot een
goed produkt. Je speelt in feite
toch altijd voor het publiek? Als
je verdomme ziet wat die mensen
betalen voor een kaartje, ik ge
neer me dood, met z'n tweeën
hebben ze dertig piek neerge
legd...En de mensen leven toch
wel zo, dat als er bezuinigd moet
worden, is het eerste waar men
aan denkt om niet meer naar het
theater te gaan. Dan blijven ze
maar liever thuis, televisie dus.
En als er nou maar eens een goed
stuk Nederlands drama op de tv
Dagboek
In de KRO-srie „Dagboek van een
herdershond" speelde Bruni
Heinke voor het eerst samen met
Ko van Dijk, die dit jaar plotse
ling overleed. „In de serie had ik
niet zo gek veel scènes met hem,
maar ik had wel een heel fijn con
tact. Ik heb een enorme bewon
dering voor hem natuurlijk, wie
niet. En ik vond het erg interes
sant om eens te zien hoe hij
werkt, hoe consciëntieus en vak
kundig. Hoe hij van zijn vak
houdt, hield moetje nu dus zeg
gen, dat was echt wonderlijk om
te zien. Niemand kon daaraan
tippen".
Met haar rol van het meisje Miete in
het „Dagboek van een herders
hond" kreeg Bruni Heinke enige
landelijke bekendheid.
„Ja, inderdaad, maar het gekke is,
dat realiseer je jezelf helemaal
nooit. Je merkt het gewoon. Na
deze rol zijn er op straat mensen
die mij aanspreken, of kijken. Ik
heb wel eens in een of twee afle
veringen van een serie gezeten,
maar nooit lang. Want dat is het,
iets dat steeds terugkomt, daar
door herkennen ze je gezicht. En
reclamespots, daar herkennen de
mensen je ook van. - Is er een be
paalde rol die ze graag ooit eens
zou willen spelen?
„Ik heb altijd ontzettend graag
Tsjechov willen spelen. Maar ik
ben eigenlijk elke keer ontzet
tend blij, ja, watje dan gelukkig
zou kunnen noemen, als ik aan
een rol ga beginnen waar ik me
echt voor tweehonderd procent
achter voel staan. Dan is het net
of ik die rol altijd heb willen spe
len. Zoals met Miete, dat vond ik
een heel interessant figuur, daar
had ik een soort affiniteit mee. In
het bekende repertoire heb ik
nooit iets in mijn hoofd gehad
van: als ik ooit deze rol mag spe
len en dan sterven...".
„Ik zou wel eens een hele fijne film
rol willen doen. Niet zozeer uit
ambitie, niet dat ik zo nodig bui
ten de grenzen bekend moet
worden. Dat heb ik zelfs in Ne
derland niet. Dat hele bekend zijn
hoeft voor mij niet, als ik maar
lekker werk. Want dat is voor mij
het belangrijkste, dat ik lekker
werk, dat ik met iets bezig ben
waar ik achter sta en waar ik ook
met prettige mensen te maken
heb, mensen die van hun werk en
van hun vak houden".
Wel vijfdelige documentaire
ADVERTENTIE
PEPERZAK tQfieerst 't vakl
Onttaoet onze kollekties J
SPUI T4M5T DEN HAAG-CENTRUM TELEPOON 070 - 60 48 95
HILVERSUM (ANP) - Een af
schuwelijk zaak. Zo kwalificeert
Ruud Keers, hoofd televisiedra
ma van de NCRV, het besluit van
deze zendgemachtigde om de
plannen voor een gedramatiseer
de serie over het Englandspiel
niet te laten doorgaan. Na bijna
vier jaar onderzoek door Jelte
Rep bleek de NCRV op zulke fi
nanciële moeilijkheden te stui
ten, dat de ideeën voor de serie
die in 1980 uitgezonden had moet
worden, niet realiseerbaar bleken
te zijn. er komt wel een vijfdelige
documentaire over het spionage-
spel.
Volgens Keers zou de serie, die uit
zeven delen had moeten bestaan,
ongeveer twee miljoen gulden
gaan kosten en dat was op een
jaarbudget van acht miljoen gul
den voor de NCR V-televisie een
onoverkomelijke drempel. De
omroep heeft nog wel gepro
beerd de serie te maken in sa
menwerking met het ZDF in
West-Duitsland, daarna met de
ABC in Amerika en tenslotte sa
men met de andere Nederlandse
zendgemachtigden, maar steeds
bleek men met een niet haalbare
kaart te blijven zitten. Omdat er
tenslotte een gat van zeven ton
overbleef heeft men zelfs de mo
gelijkheid overwogen alle
NCRV-leden een gulden te vra
gen. Ook daarvan heeft men afge
zien. Jelte Rep kreeg uiteindelijk
toestemming om van het mate
riaal dat hij intussen had verza
meld een vijfdelige documentai
re te maken, die de NCRV vanaf 8
januari op vijf achtereenvolgen
de maandagen zal uitzenden.
Rep: „We waren om emotionele
en morele redenen tegenover de
medewerkers wel verplicht om
dat te doen".
ADVERTENTIE
Vraag de folder met
menutips in de winkel
of bij Unox Oss.
Jasperina met
nieuwe show
In het Rotterdamse Luxor-thea-
ter is gisteravond een nieuwe show
van Jasperina de Jong in première
gegaan. "Thuis best" is de titel van
Jasperina's jongste programma. De
cabaretière kreeg na de eerste voor
stelling naast applaus veel bloe
men. Op de foto Jasperina de Jong
met twee van haar medewerkers,
Serge Henri Valcke en Frits Has-
soldt.
NEDERLAND l
18.30 - Sesamstraat. (NOS)
18.45 - Paspoort voor Turken. (NOS)
18.55 - Journaal. (NOS)
18.59 - Lucy en Mr. Mooney, tv-serie. (NCRV)
19.25 - Minivoetbalshow. (NCRV)
20.15 - The Streets of San Francisco. (NCRV)
21.05 - Ongenode gasten, filmreportage. (NCRV)
21.37 - Journaal. (NOS)
21.55 - De vriendschap tussen Jan van Nijlen en Richard Minne,
cult, progr. (NOS)
22.50 - Journaal. (NOS)
NEDERLAND 2
18.55 - Journaal. (NOS)
18.59 - De astronautjes. (AVRO)
19.05 - AVRO's Toppop. (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Ennia Challenge Cup 1978. (AVRO)
21.15 - Televizier Magazine. (AVRO)
21.55 - Lillie, tv-serie. (AVRO)
22.45 - AVRO's Sportpanorama presenteert de Sportman van
het jaar 1978. (AVRO)
23.15 - Journaal. (NOS)
TV-VRIJDAG
NEDERLAND 1
14.00 - Wonderen van weleer, informatief programma. (VARA)
14.30 - De Filipijnen, filmreportage. (VARA)
14.55 - Pantomime. (VARA)
15.25 - Een wereld vol trucs. (VARA)
DUITSE TV
DONDERDAG 4 JANUARI
DUITSLAND I
WDR: 18.00 Von Affenschan-
de bis Zapfenstreich. 18.15 Die un-
sterblichen Methoden des Franz Jo
sef Wanninger, tv-serie. 19.15 Ak-
tualiteiten. 19.45 Lieben Sie Kishon,
tv-serie). 20.00 Journaal. 20.15 Film
reportage. 21.15 Fihnportret. 22.30
Aktualiteiten. 23.00 Documentaire
film. 23.45 Journaal.
DUITSLAND II
18.20 Klager und Beklagte. 19.00
Journaal. 19.30 Amusementspro
gramma. 21.00 Aktualiteiten. 21.20
Reportage. 22.05 Victor, tv-spel.
23.05 Journaal.
DUITSLAND III WDR
WDR: 18.00 In
formatieve serie. Gezamenlijk
Progr. 18.30 Popmuz. 19.15 Filmru
briek. 20.00 Journaal. 20.15 Romeo
BELGISCHE TV
DONDERDAG 4 JANUARI
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.00 Kinderserie. 18.05 Jeugdpro
gramma. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Do
cumentaire. 19.30 Informatief pro
gramma. 19.35 Mededelingen en
Mórgen. 19.45 Journaal. 20.10 Pop-
penshow. 20.35 Showprogr. 21.35
Doe. 22.25 Journaal.
NET 2
18.00 Kinderserie. 18.05 Jeugdpro
gramma. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Do
cumentaire. 19.30 Informatief pro
gramma. 19.35 Mededelingen en
Morgen. 19.45 Journaal. 20.10
Sportprogramma. 20.40 Slendeurs
Filmfragmenten.
In de televisie-actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de
AVRO wordt vanavond een eigen reportage uitgezonden over de
situatie in Iran. De AVRO laat voorts zien wat er is gebeurd met de
700.000 gulden, die door de kijkers is bijeen gebracht naar aanlei
ding van een reportage een jaar geleden over in nood verkerende
Indische Nederlanders in Indonesië. Tenslotte wordt aandacht be
steed aan het winterse weer en de gevolgen daarvan.(Nederland 2,
21.15 t
"AVRO's Sportpanorama" brengt vanavond van 22.45 tot 23.10
uur via Nederland 2 een rechtstreekse reportage op het scheimi van
de uitreiking van de "Jaap Eden" aan de sportman en sportvrouw
van het jaar 1978 in het Singer-museum in Laren.
Ook zal bekend worden gemaakt welke ploeg de sportploeg van het
jaar 1978 is geworden en welke personen de "Tom Schreurs"-prijs in
ontvangst mogen nemen.
Presentatie: Frank Kramer, Jack van der Voorn, Frits Suèr en Jos
Kuyer.
"De vriendschap tussen Jan van Nijlen en Richard Minne" is de
titel van een programma waarin aandacht wordt geschonken aan
twee Vlaamse dichters die vrij onbekend zijn gebleven. De NOS-te-
leyisie zendt het vanavond van 2155 tot 22.45 uur via Nederland 1
uit. Jan van Nijlen (1884-1965) was bevriend met Nederlandse
schrijvers rond het tijdschrift Forum. Richard Minne (1891-1965)
werd bekend door het tijdschrift 't Fonteintje, dat hij met de Belgen
Raymond Herreman, Maurice Roelantsen Karei Leroux oprichtte.
Toch leefden de ambtenaar Van Nijleii en de journalist Minne in een
zelf gekozen isolement. Minne schreef stekelig en satirisch. Van Nij-
lens poëzie is weemoedig en elegant.
DONDERDAG 4 JANUARI
HILVERSUM I
18.00 (S) De kerk vandaag. P.P. 18.19
Uitzending van DS'70. NCRV 18.30
Nws. 18.41 (S)De wereld zingt Gods
lof. 19.35 (S) Leger des Heilskwar-
tier. 19.50 Je kunt het geloven of niet.
20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Een, twee,
uit de maat Programma over on
derwijs en opvoeding. 21.40 Bij de
tijd. 22.00 Confrontatie of dialoog.
22.25 Zjuist verschenen. 22.30 Nws.
22.40 (S) Politiek weekoverzicht.
22.50 (S) Klassieke liederen. 23.15 (S)
Muziek van eigen tijd. 23.55
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
IKON 18.30 Kleur. AVRO 19.00 As
pecten. 20.00 Nws. 20.05 AVRO-
Donderdagavond. 20.05 (S) Hale
wijn, drama. 21.45 Dombey en Zoon.
Hoorspelserie. 22.25 Vondel, dichter
bij de mensen, causerie. 22.45 (S)
HILVERSUM III
Ieder heel uur nws. NOS 18.03 De
vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits.
TROS 19.00 (S)Poster. 20.02 (S)Soul
Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) LP-
1.02 (S) De
vrijdag 5 januari
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het li
Woord. 7.09 (S) Even na zeven
muziek. (7.30 Nws. 7.41 Echo.) 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek voor de
vrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30
Nws.) 11.00 (S) Zuid Nederlandse
ontmoetingen. 12.00 (S) Gevar.
progr. (12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41
Echo.) 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30
Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S)
Beelden uit mijn kinderjaren. 17.30
Nws. 17.32 (S) Echo magazine.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Te Deum Lauda-
mus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws.
8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag...vrij
dag. 9.00 Politiek en samenleving.
NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Taaishow. 10.30 NOS-Jazzpor-
tret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over
minder. 12.30 Rechtoprecht.
OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.49 Uitz. voor de landbouw.
NCRV: 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu.
NOS: 13.30 Vonken onder de as.
13.45 Onder de groene linde. 14.00
Kijk op de Communistische wereld.
14.45 Kijk op West-Europa. 15.00
Verhaal. Uit Arabie. 15.30 Zoeklicht
op Nederland. (16.00 Nws.) VPRO:
17.00 Welingelichte kringen. 17.45
Embargo. (NOS: 17.55 Meded.)
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S)
Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metter-
daad-Memo. 8.05 (S) Tijdsein. 9.03
(S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S)
Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Pol-
derpopparade. 12.03 (S) Nederlands
talige Top-10 en Kwiswijs. NCRV:
13.30 (S) Lichte muziek. 15.03 (S) El
pee pop. VOO: 16.03 (S) De Neder
landse Top 40.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 N
siek. 9.00 Ni
wende Middeleeuwen en
.lichte Vrijdagmorgencol
muziek. VOO: 11 00 (S) Klassiek ve
zoek deel 1.11.30(S)Concertagend;
.uziek uit dc K.assickc Tv.
12.00 Wie? Wat? Waar? Muziekquiz.
12.15 (S) Klassiek verzoek, deel 2.
EO: 13 00 (S) Klankspiegel. 14.00
Nws. 14.02 (S) Op de vleugelen van
het lied. 14.20(S)Sefer t'Hillim. 14 45
(S) Woord der Waarheid VPRO:
15.00-17.00 (S) Muziek op vier