serie is
historisch
verantwoord'
Deel III 1979
f/ RAPID \Rrggramma
'Alles in de
vandaag
toegelicht
Cyril Abraham, schrijver van de Onedin Line
DINSDAG 2 JANUARI 1979
Als 17-jarige jongen diende
Cyril Abraham op het oplei
dingsschip Conway. Daarna
vertrok hij naar de scheep
vaartmaatschappij Lambert
en Holt in Liverpool. In to
taal voer hij dertien jaar
over de wereldzeeën. „Waar
om ik naar zee wilde?", zegt
hij. „Misschien wel omdat
mijn moeder het zo mooi
vond dat ik dan een uniform
met gouden knopen zou dra
gen".
Maar het zou niet altijd het
prachtige uniform blijven.
Hij werd een beetje moe van
al dat reizen en het harde
werken aan boord. Hij kwam
in de kruidenierswinkel van
zijn vader. De zee blijf altijd
nog trekken. Vele baantjes
zou hij na die tijd nog heb
ben. Hij werkte onder meer
als mijnwerker en buschauf
feur.
„Ik wilde graag schrijver wor
den", zegt hij nu, „maar dan
moest ik er wel eerst voor
zorgen dat ik wat geld had.
Later zou mijn vrouw ook
bijspringen om ons in leven
te houden. Als je dan een
maal vaste grond onder je
voeten hebt als schrijver,
dan loopt het verder
wel".
CREWE (GPD) - De hagel
witte Chevrolet staat ron
kend voor het station in
het Engelse plaatsje Cre
we, gelegen in het graaf
schap Cheshire. De man
die achter het stuur zit,
draagt geen robuuste
baard, torst geen grof ge
breide schipperstrui om
zijn lichaam en heeft
geen smeulende pijp met
scherp geurende tabak
schuin in de mondhoek
hangen. Cyril Abraham
heeft eigenlijk niets van
een zeeman. Toch heeft hij
tijden gevaren en schrijft
nu sinds enkele jaren de
televisieserie De Onedin
Line. Over avontuur,
romantiek, lage listen en
handelsgeest in de negen
tiende eeuw.
Met een behoorlijke snelheid la
veert de wat tengere Abraham
zijn automobiel over de kronke
lige weggetjes die door het graaf
schap lopen. Op weg naar zijn
huis in het maar nauwelijks op de
landkaart terug te vinden ge
hucht Manley. Het riante huis
van Abraham in Manley wordt
omgeven door een golvend stuk
land. Honderden meters verder
op is pas het huis van zijn buur
man te zien. Gemoedelijkheid en
rust typeren Cvril Abraham en
zijn omgeving. Het interieur van
zijn huis loopt ook al niet over
van herinneringen aan de zee
vaart. Aan de muur hangen en
kele schilderijen van schepen
(waaronder natuurlijk de beken
de Charlotte Rhodes, die ver
schillende series van de Onedin
Line zo aantrekkelijkmaakte) en
in zijn werkkamer slaan enkele
vertalingen van de boeken over
de serie. Toch is Cyril Abraham
een zeeman in hart en nieren en
heeft hij ooit eens met pijn en
moeite afscheid genomen van het
zilte nat. het harde werken aan
boord, het avontuur.de spanning
en sensatie van hel varen. Hij
heeft er zijn monsterboekje voor 1
in het haardvuur geworpen, om
er maar zeker van te zijn nooit
meer beroepsmatig bet-zeegat uit
te trekken. De zee zou hem echter
niet met rust laten. Nu leeft hij
zich uit in het schrijven van de
verhalen over James Onedin, zijn
zuster Elizabeth en al die ande-
Cyril Abraham, na een overdadige
lunch, met een wilte wijn in de
hand achter zijn bureau in de
werkkamer: „In 1968 kreeg ik het
idee om een boek Ie gaan schrij
ven over de moderne Engelse
scheepvaartmaatschappijen.
Maar tot mijn grote verbazing be
stonden die eigenlijk helemaal
niet meer. Althans niet zoals ik
dat dacht. Alle maatschappijen
bleken grote loggemachinerieën.
Ik ontdekte dat er eigenlijk he
lemaal geen indivfduele scheeps
eigenaar meer bestond. Door het
onderzoek dat ik ./oor dat onder
werp verrichtte, kwam ik er ach
ter dat die enorme rederijen wel
allemaal hun oorsprong ergens in
de 19e eeuw hadden. Er werd
toen grof verdiend met het ver
schepen van goederen en de Brit
ten domineerden op de zee met
als grootste concurrenten de
Hollanders. Het idee om het ver
haal zich in die tijd te laten af
spelen, was toen snel gebo-
Het verhaal zou eerst als boek wor
den uitgegeven, maar drukke
werkzaamhedenvoor de televisie
noopten Cyril Abraham met zijn
idee naar de BBC te gaan. Tijd om
het boek te schrijven, had hij niet
„Met die synopsis ben ik naar de
BBC gestapt", zegt de schrijver
„Ik moet je eerlijk zeggen dat ik
nooit had verwacht dat ze het
zouden accepteren. Een kos
tuumstuk over zeilschepen. Daar
moest een hoop geld in gaan zit
ten. Binnen een week was de be
slissing er echter door. Ik kon het
niet geloven. Normaal doen ze
drie maanden over het nemen
van een dergelijk besluit"
De mensen bij de BBC die de be
slissing namen om de Onedin Li
ne in produktie te nemen, kregen
geen ongelijk. Ondanks het feit
dat een van de beste tv-critici in
Engeland na de pilot (de allereer
ste aflevering van een serie die
meestal een dubbele lengte heeft)
schreef dat dit nooit een goede
serie zou kunnen worden. De On
edin Line haalde voor de BBC
meer succes in huis dan een serie
ooit daarvoor. In totaal kijken de
mensen van 39 landen momen
teel naar de serie. In Nederland
naar in de 19e eeuw. Abraham.
„James is een fictief persoon, on
danks het feit dat hij bestaat uit
enkele karaktertrekken van
mannen die geleefd hebben in die
tijd. Het aardige van de figuur
James Onedin is, dat ik veel brie
ven krijg van mensen die betrok
ken zijn met de zeevaart, die in
James een grootvader of een va
der herkennen".
„Je zou James Onedin ook een
soort prototype van de scheeps-
gedocumenteerd. Ik bekijk de
verhalen ook erg kritisch. Mis
schien wel wat te veel. Het zou
veel beter voor de serie zijn als
een kleine groep van twee of drie
schrijvers de verhalen zou ver
zorgen. Momenteel werken vijf
man aan de episodes en ik denk
dat dat wat te veel is".
Om te kijken hoe zijn idee wordt
uitgewerkt bezoekt Cyril Abra
ham regelmatig de repetities. Hij
zegt: „Ik werk dan wat samen
HILVERSUM - Vanaf dinsdag
avond kunnen de liefhebbers van
oude zeevaartkronieken weer
hun hart ophalen. De VARA be
gint dan met de eerste aflevering
van een nieuwe tiendelige One
din Line-serie. In de hoofdrollen
zijn natuurlijk weer de op geld
beluste ruwe bolster met blanke
pit, James Onedin (Peter Gilmo
re), zijn pinnige en ambitieuze
zuster Elizabeth, die inmiddels
tot lady Foggerty is gepromo
veerd (Jessica Bentonen de stoe
re zeebonk captain Baines (Ho
ward Laing) te zien.
In principe is er weinig veranderd
in de serie. Alleen is iedereen wat
ouder en rijker geworden. James
Onedin is nog altijd de gewiekste
zakenman, die er zelfs niet voor
terugdeinst om zelfs zijn zwager
af te zetten. Aan het hoofd van de
Frazer Line staat nu de zoon uit
Elizabeth's eerste huwelijk, Wil
liam Frazer, die de indruk maakt
een zeer kundig en hautain za
kenmannetje te zijn. Hij is slechts
20 jaar maar regeert over zijn be
drijf als doorgewinterde direc
teur, tot grote ergernis van zijn
moeder.
De generatiekloof tussen de kinde
ren en de ouders loopt als een rode
draad door de afleveringen heen
Ook Samuel Onedin, de zoon van
James' broer en zijn vrouw, heeft
het wat moeilijk met het ouderlijk
gezag. In de eerste aflevering
komt hij terug uit Amerika waar
hij enige tijd heeft vertoefd. Lo
gisch dat zijn ouders van hem
verwachten dat hij bij zijn vader
in het bedrijf komt. Iets wat de
jonge Onedin als schrikbeeld voor
de ogen staat. Hij durft hierover
alleen met zijn tante te praten.
Kortom, een actueel tii}tje in een
historische serie.
In het eerste deel doet de "Christian
Radich", een schip van James
Onedin, op terugweg van Au
stralië met een lading wol Kaap
stad aan. Tot hun grote verras
sing treffen James Onedin en cap
tain Baines daar Sir Daniël Fog
gerty aan die de terugreis wil
meemaken. Hij heeft een zeer
kostbare bagage bij zich: 100.000
pond aan ongemunt goud. James
Onedin laat zich dus de kans niet
ontgaan om zijn zwager een fi
nanciële poot uit te draaien.
In Liverpool heeft zich een nieuwe
bankier gevestigd, die de bank
van de oude Harris heeft overge
nomen. Elizabeth Foggerty heeft
echter nogal ivat bedenkingen te
gen deze man. (Dinsdagavond op
Nederland 2 om 20.27 uur).
zorgde de VARA voor de uitzen
ding en ook dit jaar (vanaf 2 ja
nuari) loopt de serie weer in ons
land. Het is de zesde serie en in
Engeland is men bezig met de
voorbereidingen van de zevende
serie. Voorlopig is het einde van
de Onedin Line nog niet in
zicht.
Fictief
Waar haalde Cyril Abraham hoofd
persoon James Onedin vandaan9
Hier en daar wordt gesuggereerd
dat het karakter werd gebaseerd
op een bestaande scheepseige-
ADVERTENTIE
Vanaf 1 februari:
Op 1 februari moet het deel III 1979 achter
de voorruit van uw auto zitten.
Heeft unog niet betaald
met de utoegestuurde acceptgirokaart, doe dat dan dadelijk.
Alleen din krijgt u nog op tijd uw nieuwe deel III.
Heeft i geen acceptgirokaart ontvangen,
dan kun' u vanaf 2 t/m 31 januari op het postkantoor een
deel III n ontvangst nemen tegen betaling van f 18.50.
Neem uv legitimatiebewijs en de delen I en IL van uw
kentekenbewijs en de kopie van deel III mee.
Ook na 31 januari
kan men op het postkantoor een deel III verkrijgen. U moet
dan wel I 30,— betalen wegens de extra verwerkingskosten.
Publikaiie van het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
eigenaar in de 19e eeuw kunnen
noemen", vervolgt Cyrol Abra
ham de beschrijving van de door
hem bedachte hoofdpersoon
„Het is een nogal harde jongen
Dat had je nou eenmaal nodig in
die tijd om het te kunnen maken
Ze waren in staat om iemand fail
liet te maken en dan te zeggen-
dat. is business".
Vier jaar onderzoek pleegde Abra
ham voordat hij de eerste afleve
ring van de serie schreef. „Voor
zover we kunnen nagaan, is alles
in de serie historisch verant
woord. De verhalen waarop we
de episodes hebben gebaseerd,
heb ik ook uit boeken en verha
len. Het vreemde is dat de men
sen soms vinden dat er onge
loofwaardige dingen in het ver
haal gebeuren. Maar wij hebben
de werkelijkheid soms wat moe
ten afzwakken, omdat die nog
veel ongeloofwaardiger was. Er
gebeurden vreemde dingen in die
tijd. Alles kon, als er maar geld
werd verdiend".
Ondanks het feit dat Abraham de
bedenker en de schrijver van de
„Onedin Line" is, schrijft hij lang
niet elke aflevering. Wel zorgt hij
ervoor dat de lijn in het verhaal
gehandhaafd blijft. Bij de BBC
zoekt men dan schrijvers die het
verhaal invullen en voor de tele
visie bruikbaar maken. Een gang
van zaken die Abraham niet zo
lekker zit. Maar hij moet wel. „Ik
schrijf nu ongeveer 2 van de 10
afleveringen zelf. Ik heb er ge
woon geen tijd voor. Ik ben ook
weer piet een nieuw boek bezig
en ik schrijf ook nog de boeken
die uitkomen naar aanleiding van
de serie. De andere schrijvers
doen het lang niet altijd even
goed. Maar dat is ook niet zo ver
wonderlijk. Ik heb me jaren ach
tereen met het onderwerp bezig
gehouden en heb me uitstekend
met de regisseur, maar die is ook
nooit dezelfde. Wc hebben al ver
schillende regisseurs gehad. En
dat waren goede en slechte".
Cyril Abraham is bepaald niet altijd
even gelukkig met het medium
televisie. „De televisie is een ma
chine", zegt hij. „en als het ver
haal eenmaal in de machine zit,
dan heb je er als schrijver weinig
meer mee te maken. Dat is soms
wel erg frustrerend. Je wilt nog
wel eens wat veranderen, maar
dat kan clan Weer niet. Kijk, het is
mijn werk om te creëren en de
televisiemaker moet dat dan
kunnen interpreteren. Maar iets
wezenlijks veranderen aan het
verhaal, dat is hun werk helemaal
Abraham laat oven de vriendelijk
heid varen. Zijn gezicht krijgt iets
strakkere lijnen. Zijn gebaren
worden ook iets wilder. Hij
maakt zich dus echt kwaad. Hij
gaat door: „Ik ben soms woe
dend, verbitterd en gefrustreerd.
Ze veranderen soms een enkele
zin, maar dan iets heel essen
tieels. Men denkt soms beter te
zijn dan de schrijver. Ze moeten
gewoon een script accepteren zo
als het is of helemaal niet. Als de
televisiemakers het niet goed
vinden dan gooien ze het maar
weg".
Gilmore
Het heeft er al meermalen naar uit
gezien dat de serie de „Onedin
Line" een vroegtijdige dood zou
sterven. Eerst gaf Ann Stallv-
brass (de eerste vrouw van James
Onedin) te kennen dat zij geen
behoefte meer had aan haar rol in
de produktie. Op een handige
manier werd ze door Abraham uit
de serie gewerkt. (Mevrouw One
din overleed ongelukkiger wijze
bij de geboorte van een kind).
Daarna vormde 'geldgebrek de
strop waar de hals van de Onedin
Line in kwatn te hangen. De serie
lag ook een jaar stil, maar men
besloot toch weer door te gaan,
mede vanwege het grote succes.
Ten slotte wilde hoofdrolspeler
Peter Gilmore zijn zeemanskle
ren aan de mast hangen. En dat
zou onherroepelijk het einde van
de serie hebben betekend.
Abraham daarover: „Peter is een
fijne man, maar een beetje moei
lijk. Hij heeft als het ware een
beetje een- gespleten persoon
lijkheid, is erg in zichzelf ge
keerd. Hij zegt ook elk jaar dat hij
ermee stopt. Aan het einde van
het opnemen van een serie (10 tot
13 afleveringen) is hij moe en
heeft hij er geen zin meer in. Tot
nu toe is hij altijd weer op zijn
besluit teruggekomen".
In Engeland heeft de kijker tot nu
toe 86 delen van de Onedin Line
kunnen zien. Als de VARA de
zesde serie heeft afgesloten, dan
hebben wij dat aantal ook be
reikt. In april 1979 begint men
met de opnamen van weer tien
afleveringen. Wanneer vaart de
Onedin Line voor de laatste keer
uit. Abraham: „Het publiek is
nog steeds erg enthousiast. De
laatste afleveringen hebben juist
weer bewezen dat er meer kijkers
hebben gekeken Het hangt ei
genlijk van de BBC af wanneer er
een einde aan de serie komt. Het
ligt in de bedoeling om door te
gaan tot in deze tijd. James en
Elizabeth worden twee oude au
tocraten. die in rolstoelen rond
rijden en vastbesloten zijn de
greep op de scheepvaart geen
ogenblik te verliezen om op die
manier het leven van de jongere
generatie aanzienlijk moeilijker
te maken".
Of het ooit zo ver zal komen is nog
maar de vraag. Voorlopig krijgt
de kijker nog het schuimende
water, de oude karakteristieke
schepen, de hardheid van James
Onedin en de schoonheid van zijn
zuster Elizabeth. Maar als de be
langstelling terug gaat lopen,
moet Abraham weer fluks aan het
werk om er een mooi vroegtijdig
einde aan te schrijven.
ADVERTENTIE
Stuur bloemen als
de eerste stap
gezet is
bloemengroet
Koninginne
gracht 135.
2514 AM
Den Haag
NEDERLAND 1
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort, voor Joegoslaven en Italianen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Fred Basset, tekenfilm (EO)
19.10 - EO-Kinderkrant (EO)
19.35 - Van mensen en van stenen, documentaire film (EO)
20.25 - Met het oog op '79 (EO)
20.35 - Een muzikale ontmoeting (EO)
20.50 - Tijdsein, actualiteitenmagazine (EO)
21.24 - Tenslotte (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - 58 miljoen Nederlanders en hun strijdmacht (NOS)
22.40 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Barbapapa (VARA)
19.05 - Pinnokkio (VARA)
19.27 - Koning Klant (VARA)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Onedin Lijn, tv-serie (VARA)
21.17 - De verleiding, tv-film (VARA)
22.10 - VARA-visie (VARA)
23,05 - Journaal (NOS)
TV-WOENSDAG
NEDERLAND I
14.30 - Tom and Jerry (KRO)
14.40 - Peppi en Kokki (KRO)
15.10 - De Luchtbus. (KRO)
16.05 - Maja de Bij. (KRO)
16.30 - KRO's Wereldcircus (KRO)
17.20 - Een dag als vandaag (KRO)
DUITSE TV
dinsdag 2 januari
DUITSLAND I WDR. 30
Muz.progr. 19.15 Actual. 19.45
Muz.progr.) 20.00 Journ. 20.15 Lau-
ter anstandige Menschen, tv-film.
21.45 Filmreportage. 22.30-23.00 Ac
tual.
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilm. 19.00 Journ. 19.30 22.25-22.35 Journ.
Die Braute des Kurt Roidl, volksto
neelstuk. 21.00 Heute-journal. 21.20
Reportage. 22.00 Die Gnadenlosen,
Amer. speelfilm. Aansl.: Filmtips.
BELGISCHE TV
dinsdag 2 januari
BELGIË VLAAMS
(Net 1)
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleuterse
rie. 18.30 Docum. 18.55 Jeugdprogr.
19.35 Meded. en Morgen. 19.45
Journ. 20.10 Showprogr. 21.10 Do-
22.00 Spelprogr.
23.40 Journ.
DUITSLAND III WDR 18 30
Muz.progr. 19.15 Oude films. 20.00
Journ. 20.15 Reportage._21.00 Wer
tindaai - -
23.30-0.15Jazz.
(Net 2)
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleuterse-
rie. 18.30 Docum. 18.55 Jeugdprogr.
19.35 Meded. en Morgen. 19.45
Journ. 20.10 Dierenprogr. 20.35 De
collega's, tv-serie. 21.15-22.55 L'His-
toire d'Adele H., Franse speel
film.
,De Verleiding" is een nieuw exemplaar uit de reeks met CRM-
subsidie gemaakte korte films, die het departement periodiek ver
toont. Het 50 minuten durende, door Movies Filmproduct ions ge
produceerde werkstuk wordt vanavond uitgezonden door de VA-
RA-televisie (die er ook aan meebetaald heeft) en is geregisseerd
door Ben Verbong.
,De Verleiding" zou men Verbongs eerste langere ..korte" film kun
nen noemen. In een foldertje legt hij een onduidelijke verantwoor
ding af. Het gaat in zijn film over klassentegenstelling en bourgeoi
sie. Een student, op zoek naar kamers, komt terecht in een villa,
bewoond door een rijke weduive, die van het begin af aan haar
zinnen (letterlijk en figuurlijk) op de blijkbaar nogal groene stu
dent (bestaan die nog?) heeft gezet.
Als hij eenmaal voor de bijl is gegaan en met volle teugen aan het
genieten is van een leven dat hij niet kende (copieuze maaltijden,
prachtige kleren), ontdekt hij dat hij door de vrouw min of meer
gebruikt wordt als stand-in voor haar overleden echtgenootDat is
het moment waarop hij zich wil bevrijden van de kennelijk zeer
knellende banden van dit rijkeluis-milieu. Voor alle duidelijkheid:
de student komt zelf natuurlijk uit een zeer burgerlijk nest. De
vrouw gaat aan zijn voorgenomen vertrek te gronde, althans zij
pleegt zelfmoord. Of vermoordt de jongeman haar? Het bewijs dat
het proletariaat tijdig heeft toegeslagen
In het foldertje zegt Verbong: ..Omdat ik wilde verhinderen dat de
film als een getrouwe weergave van de werkelijkheid om ons heen
gezien zou worden, heb ik .De Verleiding" in z'n vorm even mooi,
leeg en kunstmatig gemaakt als de bourgeoisie zelf'. Welnu, hij is
daar wonderwel in geslaagd. Want ..mooi" zijn de beelden van
cameraman Theo van de Sande inderdaad!te mooi vaak) en leeg en
kunstmatig is het verhaal van scenarioschrijver en regisseur Ver-
(Ned. 2,21.17 uur
dinsdag Z januari
HILVERSUM I
18.00 Per Saldo P.P.: 18.19 Uitzen
ding van de PPR. AVRO: 18.30 Nws.
18.41 Toppers van toen. NOS: 19.15
(S) Accoord. AVRO: 20.00 (S) Hoog-
tepunten uit de operette. 20.45 (S)
Echte boter op je hoofd, cabaretpro
gramma. 21.05 (S) Grammofoonpla
ten. 21.20 (S) AVRO's swingtime.
22.10 Koopavond, strip. 22.30 Nws.
22.40 AVRO's Radiojournaal. 22.50
Eurojournaal. 23.00 (S) Easy liste
ning. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30
(S) Op vleugels. 18.50 Verkenning
19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S)
Zin in muziek. Klassieke muziek.
20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15
(S) Klassieke muziek. 21.30 Spekta
kel. 22.30 (S) Muziek op het spel 13).
Hedendaagse mi,*""L' 11 on
(S) Met het
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S)Avondspits. VARA: 19.02 (S)Top
Tien Toen. 19.30 (S) Popdonder
21.30 (S) and all that jazz. 22.30 (S)
Elpee tuin. 0.30 (S) Nacht-drie-draai.
2.30 (S) Groot licht. 5.02-7.00 (S)
Truck.
WOENSDAG 3 JANUARI
HILVERSUM I
TROS. 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bg-
komen. (7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua 1).
8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de
vtouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij.
10.00 (S) Big Band a gogo. 10.30 Nws.
10.33 (S) Toerja - Toernec. 11.45 (S)
Cafe-Chantant. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 (S) Aktua 2 13.00 (S) Raad een
lied...of niet, spelprogramma 13.30
(S) Sport na sport. 14.00 (S) Vera
Lynn Story, klankbeeldserie. 15.00
(S) Gerard de Vries draait op ver
zoek. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kern
punt. OVERHEIDSVOORLICH
TING. 17.20 Nederland en de Derde
Wereld TROS 17.30 Nws. 17.32 (S)
Aktua-magazine.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 In de Roode Cirkel.
(8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00
Even muziek. NOS 9.20 Boerenbont.
9.35 Waterstanden. VARA 9.40 Ne
derlandse-' Schoolradio. 10.00 Ra
dioweekblad. (11.00 Nws.) 11.30
Zing zomaar simpel een melodie.
Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Pan
toffels en pistolen, hoorspelserie.
16.30 Lichte grammofoonplaten.
17.00 (S) Het Promenade Orkest.
"7.35 R.V.U. 17.55 Mededelingen
SOS- en politieberichten.
HILVERSUM III
T»der heel uur nws. KRO 7 02 <S)
Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op
drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek.
12.03 (S) Drie tussen de middag
14.03 (S) De Theo Stokkink-Show.
16.03 (S) Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV 7 00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws.
9.02 (S) Ongehoord: klassieke mu
ziek. 10.00 (S) Orkestpalet Utrechts
Symfonie Orkest Klassieke muz.
11.20 (S) Platennws. 12.00 (S) Pia-
nowerken uit de Romantiek. 12.30
(S) Tafelmuziek. (12.30 Themapro
gramma: Romeo en Juüe. 13.30 Be
roemde soloconcerten: Vioolcon
cert» 14.00 Nws 14 02 (S) Silvestre
Strijktrio: Hedendaagse muziek.
14.30 (S) Orgelmuziek. 15.00 (S) Het
grote werk in kleine bezetting. 16 00
(S) Populaire klassieken.
Cyril
Abraham:
'De televisie
machine'