DINSDAG 2 JANUARI 1979 D!; Foto links: de (mede) schrijfster van dit artikel, Agnes van Brussel heeft vriendschap gesloten met een drietal Turkse kinde- Foto rechts: eeri typisch Turks straatbeeldDe heren der schepping verpozen zich in een theehuis, dat niet toegankelijk is voor vrouwen Op 14 september om 5 uur 's middags landt ons vliegtuig in Istanbul. Een gammel busje brengt ons naar de aan komsthal. De aanblik van de Turkse luchthaven vormt een schril contrast met de lucht haven van Brussel, waar we nog enkele uren van tevoren langs de luxe tax-freeshops wandelden. We staan in de kale hal en wisselen geld in een van de twee kleine kios ken. In de andere kiosk kun je wat belastingvrije sigaretten kopen. Met een bus gaan we naar het razend drukke centrum. Het straatbeeld overvalt je: ver schrikkelijk veel oude auto's, paard en wagens, toeterende bussen. Allerlei kleine han delaartjes proberen hun wa ren aan je kwijt te raken. De schoenpoetsers glimmen je tegemoet met hun koperen kistjes. We horen voor het eerst de galmende geluiden van de Muezzin vanuit de mi naretten, die de Turken op roept tot het gebed. Heel on verwacht wordt het donker en na enig zoeken vinden we ons eerste hotel. Studenten in Turkije De volgende dag is er vlak voor ons hotel een grote demon stratie. Vooraan in de stoet wordt een lijkkist gedragen; alle mannen hebben een por tretje op hun borst. Er worden leuzen geroepen en pamflet ten worden rondgedeeld. Plotseling zie je overal witte helmen en de menigte om standers valt uiteen. De de monstratie gaat verder om ringd door politie. Enkele uren later rollen er twee tanks door de straat. Daarach ter loopt een groep strijdlus tig zingende meisjes. Nie mand is erg spraakzaam over deze gebeurtenis. Pas later horen we van een studente uit Ankara over de studenten onlusten in Istanbul en An kara. Er bestaat een diepe kloof tussen linkse en uiterst rechtse studenten. Ook deze demonstratie zou te maken hebben met een politieke moord. Tijdens de reeering- Demirel zijn er talloz^ü gear resteerd en werd de universi teit voor twee maanden geslo ten. Daarna is de universiteit omgevormd tot een soort mi litaire legerplaats, op elke student zat er één militair in de collegebanken. Van vrij heid van meningsuiting was geen sprake meer; de socië teiten in de stad werden re gelmatig door politie be stormd. Na de regeringswisseling was de hoop van de linkse studen ten op Ecevit gesteld. Nu vin den er echter demonstraties plaats omdat Ecevit zijn be loften niet nakomt. Van vrij heid van meningsuiting is nog steeds geen sprake op de universiteiten. Turkse gastvrijheid Na enkele dagen verlaten we Is tanbul langzaam op een boot door de Zee van Marmora. Het is een prachtig gezicht. In Yalova nemen we de bus naar Bursa, de oude hoofdstad van het Ottomaanse Rijk. Het re gent er bij aankomst en het hotel zit stikvol met kakker lakken. Laat in de avond pakken we on ze rugzak weer en zoeken in het centrum een ander hotel. De Turken lijken hier veel aardiger dan in Istanbul. Een taxi brengt ons voor weinig geld naar het Kenthotel. Dit blijkt vol te zijn, maar de por tier raakt niet uitgepraat te gen ons, belt een ander hotel en legt zeer breedvoerig uit waar we het kunnen vinden. Het is een heel goedkoop ho telletje in een achterafstraat, maar uiterst schoon. Opnieuw is er een Turk die ons omstandig zijn diensten aan biedt en weer een andere die ons als vanzelfsprekend meeneemt naar een café en ons de hele avond gratis laat drinken. De volgende och tend staat hij op de deur te kloppen met kopjes thee. We zijn zeer verwonderd. Pas later gaan we iets begrijpen van de Turkse gastvrijheid. Het is heel normaal dat je in Turkije door een Turk aange sproken wordt op straat. Ze vragen zonder enige schroom hoe je heet en waar je vandaan komt. Vaak bieden ze je "gay aan, een klein glaasje sterke thee en willen je de stad of bepaalde bezienswaardighe den laten zien. Niet zelden vragen ze ook direct of je bij hen wilt logeren. Ze willen je ook graag cadeautjes aanbieden. Zo heb ik twee dagen met een grote glim mende broche rondgelopen en Frits met een soort Islami tische rozenkrans om zijn pols. Iemand vertelde ons dat het iets met de Islamitische religie te maken heeft; "wanneer God iemand bij jouw deur brengt, moet je goed voor hem zor gen." Misschien heeft het ook iets met de opvoeding te ma ken. Bekend is het onder schrift onder de beeltenis van Ataturk, die je overal aantreft. "Gelukkig wie zich Turk noemt". In het onderwijs word je bijge bracht trots te zijn op je land en staat de vorming tot loyale, nationalistische, zelf-opoffe- rende burgers centraal. Meer in het algemeen kun je zeggen dat elke Turk zich jouw gast heer voelt, wanneer je zijn stad of dorp bezoekt. In Izmar waar We enkele dagen later aankomen, vertelt een Turk ons over zijn ontmoe ting met een Duitser. Op zijn vraag: "Sprechen Sie Deutsch?" antwoordde de Duitser "Warum?" De Turk voelde zich in hoge mate be ledigd. Het is goed om je van deze gastvrijheid bewust te zijn in Turkije. Als je graag alleen wilt zijn, zul je dit tac tisch naar voren moeten brengen. De Islamitische godsdienst Na alle drukke steden vonden we rust in het dorpje Kusada- si prachtig gelegen aan de Egeïsche Zee. Het is een ver rukkelijk vakantieoord, ook omdat in de nabijheid hiervan zich de mooiste opgegraven klassieke oudheden bevin den, die ik ooit gezien heb. Je hebt maar weinig fantasie nodig in Ephese om je in onze culturele voorvaderen in te denken. In Kusadasi is het elke avond feest. In een groot hotel naast ons schettert de muziek je te gemoet. Als we een kijkje gaan nemen blijkt het om een besnijdenisfeest te gaan. De meerderheid van de Turkse bevolking heeft de Islam als godsdienst (moslims). In de levensloop van een moslim vinden een aantal religieuze plechtigheden plaats, de be snijdenis, de huwelijksinze gening en de gebeden voor overledenen. Jongens wor den op hun 6e a 7e jaar besne den. Dit is een symbool voor toetreding tot de gemeen schap der gelovigen. De Tur ken maken er een groot feest Vóór de pijnlijke operatie, gaat het jongetje; prachtig ver kleed als een soort Sin terklaasje of soms ook in een uniformpje, op een ezeltje over straat. Rond hem lopen Een vriendelijke Turkse schoenpoetser, bezig met 'klantenbinding' De Turk is een aardig mens, zijn' gastvrijheid is groot. Twee jonge Leidse juristen, Agnes van Brussel en Frits van Schagen, maken momenteel met een redelijk gevulde rugzak als gezelschap die hen via Turkije, Afghanistan en Sri Lanka naar het Verre Oosten zal voeren. Zij zullen onze krant geregeld over hun wederwaardigheden berichten. familie en vrienden, die mu ziek maken met fluit en trom. Ondanks de feestvreugde zien de jongetjes er toch wat angstig uit. Typisch voor de islamitische godsdienst zijn de vijf dagelijkse gebeden. Elke moslim wordt door de zgn. Muezzin, een soort ge zang, opgeroepen tot het ge bed. Naar ons idee voert de gemiddelde Turk deze gebe den niet al te strikt uit. Wij merken er in ieder geval wei nig van. De vastenmaand "de Rama dan", heeft wel veel invloed op het openbare leven. Van zonsopgang tot zonsonder gang is het de gelovigen ver boden iets te eten, te drinken of te roken. Een Turk die in Nederland gewerkt heeft, vertelde ons dat het voor Tur ken in Nederland extra moei lijk is. In Turkije valt de avond n.l. veel sneller dan bij Vervoer in Turkije Vanuit Kusadasi gaan we per dolmus naar Senguli en per bus naar Denizli. De dolmus is een zeer speciaal vervoer middel in Turkije. Het zijn meestal Ford-transitbusjes die op vasté trajecten rijden met vastgestelde, niet te hoge prijzen. Er zijn 15 zitplaatsen in een dolmus en iedereen kan een dolmus onderweg aanhouden en instappen. Tot voer kort belegden veel te rugkerende gastarbeiders hun geld in minibussen en taxi's, met het gevolg dat er nu eigenlijk te veel rijden. Het belangrijkste vervoermid del in Turkije is de bus. Er zijn maar weinig spoorlijnen en de trein is minder efficient. In elke plaats van enige beteke nis is een busstation. Het vormt vaak een belangrijke plaats voor sociaal contact. Er zijn talrijke theehuisjes, eet huisjes, fruitstalletjes, schoenpoetsers en allerlei venters met verschillende eetwaren. Er hangt een gezel lige sfeer. Bij de loketten worden luidkeels de diverse bestemmingen rondgeroe- pen, alsof het om koopwaar gaat. In de bussen heeft iedereen een gereserveerde plaats; er zijn geen staanplaatsen. Je krijgt een prima verzorging als pas sagier. De bijrijder komt langs met de eau de colog- nefles zodat iedereen zich wat kan opfrissen. Gratis flesjes water worden verstrekt. Op lange trajecten wordt op de verschillende halteplaatsen ook de thee nog voor je be taald. Een Turkse huis houding Denizli is onze volgende stand plaats. We bezoeken van daaruit het prachtige Pam- mukale, bekend om zijn warme kalkhoudende bron nen. Door deze bronnen is er een typisch terrasvormig landschap ontstaan. We eten er een avond bij een Turks stel, Gul en Salih. Ze wonen samen maar zijn niet ge trouwd, waardoor ze enigs zins geïsoleerd staan in de Turkse samenleving. Hun probleem is de verschillende godsdienst: hij is katholiek en zij islamitisch. Alhoewel beiden een behoorlij ke baan hebben, verkoopster en buschauffeur, is hun huis zeer sober. Terwijl de mannen boven theedrinken, neemt Gul me mee naar de kelder achtige benedenruimte. Ze legt een kussentje voor me neer en zit zelf gehurkt tussen haar pannen en de gasflessen, waarop gekookt wordt. Er is een kraantje in de muur. een uiterst simpele keuken. Zoals bij de meeste huizen is er buiten een w.c. Gül praat veel, maar verstaat weinig. Ze is verschrikkelijk blij met haar nieuw verworven vrienden, wil voortdurend arm in arm lopen en is uiterst teleurge steld als we niet willen blijven slapen. Economie Als we even geld gaan wisselen in een bank in Denizli, werkt dat enigszins op onze lach spieren. Er komen wel tien mensen aan te pas en er loopt speciaal iemand rond om on ze papieren van het ene bu reau naar het andere te bren gen. Vreselijk veel handteke ningen worden er gezet en uiteindelijk mag de kassier, die al die tijd rustig voor zich uit heeft zitten kijken, uitbe talen. Het is ons al eerder opgevallen in banken, postkantoren, res taurants en hotels. Er werken eigenlijk veel te veel mensen. Hetzelfde kan door veel klei nere aantallen gedaan wor den. Het komt op ons niet on- sympatiek over, het weinige werk wordt door velen ge deeld. Natuurlijk lost het niets op van de werkloosheid, die hier bijzonder groot is. Er is bovendien nog een grote groep mensen, die op de rand van echte werkloosheid staat. Je ziet ze overal in de steden: kleine handeltjes, straatven ters, schoenpoetsers, lastdra gers e.d. Om werk te vinden trekken velen van het platte land naar de grote steden. Een huis kunnen deze mensen niet betalen en zo verrijzen er wijken van illegaal gebouwde hutjes, de zgn. „gecekondu's" (letterlijk 's nachts neergezet). Er is weinig toekomst want de economie van Turkije staat er bar slecht voor. Turkije is primair een landbouwland, maar de landbouw is ineffi ciënt en de levensstandaard van de boeren bijzonder laag. Het wordt er niet beter op omdat de prijzen van land- bouwprodukten veel minder snel stijgen dan die van in dustriële goederen. Veel industrie in Turkije is in buitenlandse handen, waar door de winsten aan het land voorbij gaan. Turkije werd ernstig getroffen door de olie crisis en de daaropvolgende prijsverhogingen in 1973, aangezien het zelf niet veel olie heeft. De gastarbeider was tot voor kort nog de red der van de betalingsbalans. De geldovermakingen ver schaften Turkije de nodige deviezen. Maar de gastarbei ders worden nu op grote schaal naar huis gestuurd en de anderen beleggen vaak hun geld liever in Duitsland of Nederland. Turkije krijgt enorme bedragen ontwikke lingshulp, maar kan deson danks nauwelijks het hoofd boven water houden. Turkse gastarbeid Een zeer lange bustocht brengt ons via Neugehir in Kayseri door het prachtige pyramide landschap van Cappadocia. Een gezellige dikbuikige Turk met zijn kleine zoontje, die binnen enkele weken weer terug gaat naar zijn werk in Duitsland, bezorgt ons een fantastische dag. Hij brengt ons op de mooiste plekjes en zorgt ervoor dat we prachtige plaatjes kunnen schieten, 's Avonds bij de „raki" (soort pernod) vertelt hij over zijn werk, terwijl zijn zoontje op twee stoelen ligt te slapen. Nog twee jaar en hij kan zijn juist gekochte winkeltje afbe talen. We voelen ons steeds meer be schaamd, wanneer we be denken hoe wij de Turken in Nederland behandelen. Het zijn vaak mensen met een zeer behoorlijke opleiding. Speciale Westeuropese wer vingsbureaus kiezen de beste mensen uit. Bij ons mogen ze de vuile karweitjes opknap pen. Natuurlijk verdienen ze bij ons veel meer dan in Turkije, maar onze gastheer vertelde dat het werktempo dan ook wel heel anders ligt. Veel Turken brengen de beste ja ren van hun leven door in West-Europa, de ouderen en zieken keren terug en komen ten laste van de samenleving. Vrouw Veel invloed heeft de Islam ook op het gezinsleven. Alhoewel het directe gezinsleven zich buiten de gezichtskring van de toeristen afspeelt, is er een ding dat iedere toerist direct zal opvallen. Bijna nergens op straat of in openbare gele genheden zie je vrouwen. Dringt dit nog niet zo tot je door in de grote steden, naarmate je meer het bin nenland intrekt ga je je er steeds meer over verbazen. Overal mannen en jongens. Alleen wanneer je de woon buurten intrekt zie je vrou wen, meestal in klederdracht, en vaak geheel of gedeeltelijk gesluierd. En zo opdringerig als de mannen vaak zijn, zo teruggetrokken zijn de vrou wen. Met name in het Oosten zijn vrouwen bijna nooit be reid om voor een foto te pose ren, terwijl de mannen juist allemaal «voor de lens gaan staan als je je fototoestel ergens op richt. Informatie over het leven van de vrouwen is van bijna geen enkele Turk te verwachten zij ervaren de situatie - natuur lijk - als volstrekt normaal en kijken juist met vreemde ogen tegen onze westerse sa menleving aan. Wij kwamen iets meer te weten door een toevallig kontakt met een groep studenten uit Ankara, merendeels vrouwen. In de omgeving van Van, een plaats in Oost-Turkije waren zij be zig met een onderzoek naar family-planning. En alhoe wel het begrip volstrekt on bekend was, bleek er wel dui delijk behoefte te zijn aan ge zinsplanning. De pil, condooms, periodieke onthouding, het zijn allemaal middelen en methoden die, als ze al bekend zijn, door de mannen verboden worden. Om toch het aantal zwanger schappen binnen de perken te houden wordt vaak onge hoord lang borstvoeding ge geven aan de laatstgeborene, omdat het geloof bestaat dat in die periode zwangerschap onmogelijk is. Dat deze methode van geboor teregeling niet erg effectief is blijkt uit de bevolkingsop bouw. Veertig procent van de Turken is jonger dan 15 jaar en de toch al bijzonder hoge werkloosheid dreigt katastro- fale vormen aan te nemen. Vrijheid van meningsuiting wordt ernstig belemmerd, omdat de studentenvereni gingen waar altijd veel over politiek gepraat werd, voort durend te maken hebben met politie invallen. De studenten zijn ernstig teleurgesteld in het huidig regiem, omdat zij verwacht hadden dat de be perkende maatregelen opge heven zouden worden. Het lijkt niet uit te maken of er een linkse of rechtse regering is, geen van beide acht men in staat tot het nemen van maat regelen die de maatschappe- lijk-economische situatie verbeteren. Het wachten is op een nieuwe Atatürk, de man die in korte tijd Turkije wist op te bouwen tot een moder ne staat, maar wiens maatre gelen - helaas - na zijn dood teniet gedaan werden. Nu, meer dan veertig jaar na zijn overlijden, kom je overal zijn beeltenis nog tegen. Onze laatste nacht in Turkije hebben we op eèn station doorgebracht. In gezelschap van de eigenaar van een thee huis zouden we om 8 uur 's avonds de trein naar Teheran nemen. Bij aankomst op het station bleek dat onze vriend een afscheidspartijtje geor ganiseerd had in de restaura tie. Twee lange tafels, met drank en etenswaren stonden klaar, een vijftiental vrienden was present en bij de muziek van een orgeltje hebben we tot vroeg in de morgen gezon gen en gedanst. Uiteindelijk rolde de expresstrein het sta tion binnen, bijna 10 uur te laat. In de trein raakten we niet uit gepraat over de pracht van het land en de gastvrijheid van de mensen. Maar steeds weer kwamen naar vo ren zaken als de armoede, de werkloosheid en de positie van de vrouw. Gemengde ge voelens toch, want al het goeds kan de vele problemen van Turkije niet verhelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 12