Kerkorganist reageert op "grof geschut" van studentenpredikant Apolloschool korfbalkampioen VAN DER WIEL Dorpen hangen aan de grote klok Vlug! U kunt nog net meemaken hoe de Rookworst van een goed jaar smaakt. Vreselijk lekker! In de Friese dorpen Katlijk en Oudehorne wordt nog elk jaar, van 21 december tot nieuwjaarsdag, van 's mor gens tot 's avonds aan één stuk door, de klok geluid. Het is een pover overblijfsel van een volksgebruik dat vroeger in een groot deel van de Friese zuidoosthoek in ere werd gehouden. Van de oeroude tradities rond christelijke hoogtijdagen is in ons geïndustrialiseerde land niet zo veel meer over gebleven. Maar sommige ge bruiken houden, vooral in afgelegen streken, nog hard nekkig stand. Zoals ook het blazen op de midwinter hoorn in Twente. In Katlijk - waarvan hier een foto - en Oudehorne wonen nog voldoende potige man nen om de klokkestoel twaalf dagen lang in bedrijf te houden. Moet iemand, aan het eind van zijn krachten gekomen, het touw loslaten, dan staat er onmiddellijk een ander klaar om het kar wei over te nemen. De beide dorpen doen er veel aan om de schamele restan ten van het gebruik te be schermen. Voor de man die het mooist luidt - zonder ha peringen in de cadans - wordt elk jaar een zilveren klokkestoel uitgeloofd. Boze geesten Het klokluiden dateert van zeer oude tijden. Het moet zijn wortels hebben in het voor-christelijke geloof dat door het produceren van la waai boze geesten konden worden weggejaagd. De lucht werd erdoor gezuiverd. Met het christelijke kerst feest heeft het gelui dan ook niets te maken. In de zuidoosthoek van Fries land - eeuwenlang een geïso leerd gebied - heeft het volksgeloof het langer vol gehouden dan elders. Toen dat eenmaal was overwon nen, bleef de traditie be waard. Men vindt daar ook bij de vele oude kerkjes de klokkestoe- len die bij dit gebruik horen. De dorpen waren te arm om bij de kerk nog een stenen to ren te bouwen, en dus hing men de klokken gewoon tus sen balken naast de kerk, midden op het kerkhof, met een klein afdakje als klank bord erboven. En dat juist maakt het werk aan de klok nog zwaarder dan het al is. De luider staat daar, geheel onbeschut, in weer en wind. Maar dat nemen ze in Katlijk en Oudehorne op de koop toe. Voor een langzamerhand uniek geworden traditie hebben ze graag wat over. Naar aanleiding van een artikel in uw krant van 22 december waar in u stelt, dat de Leidse studen tenpastor Bouhuys zich be klaagt over de onbruikbaarheid van het Liedboek voor kerken in de diensten van de Leidse Stu- dentenecclesia, wilde ik gaarne enkele opmerkingen maken. En dan vooral over een drietal uit spraken van ds. Bouhuys. a. Hij daagt de lezers van het infor matieblad van de Ecclesia uit hem 25 liederen te noemen, die in de dienst gebruikt kunnen wor den. "Wie helpt ons onze ergernis en verlegenheid te overwinnen?" b. Ds. Bouhuys vraagt zich af hoe het mogelijk is dat een heden daagse gemeente in de religieuze baroktaal van het Liedboek zich zelf herkent. c. Hoe heeft het kunnen gebeuren, dat vaak schitterende melodieën voorzien werden van zulke bijna lachwekkende rijmelarij? Welnu, ruim 20 jaar is gewerkt aan de totstandkoming van dit boek door theologen, dichters en mu sici. Hieruit moge blijken, dat men niet over één nacht ijs is ge gaan. Wie bovendien de namen leest van hen die meegewerkt hebben aan het tot stand komen ervan, moet toch erkennen, dat deze mensen niet gerekend kun nen worden tot de "kleine jon gens" in hun vak. Enthousiasme Na het uitkomen van het Liedboek is door verscheidene instanties vier jaar lang met mensen, die al len deskundig zijn op hun vak terrein met groot enthousiasme gewerkt aan een poging het Liedboek bij de gemeenten zijn weg te doen vinden. Ik denk dan met name aan de Prof. Van der Leeuwstichting, de Commissie van de Kerkmuziek in de Ned. Herv. Kerk en de radio en t.v., waar wekelijks het lied van de week werd ingeleid. Dat enthou siasme is overgeslagen op talloze gemeenten in het land, waarin men zich inzette voor het instu deren van de liederen van de week met behulp van allerlei vo- caie en instrumentale begelei ding. Ook in Leiden is er in dit verband wel het een en ander ge beurd, zoals in het Morskwartier, waar de hervormden en gerefor meerden samen in vier jaar tijd dankzij de medewerking van al lerlei zanggroepen en muzikan ten - Soms nog heel jonge muzi kantjes - meer dan 200 liederen hebben leren zingen. Wat betreft de reacties uit de ons omringende landen wil ik er twee De eerste is afkomstig van het ne gende congres van de Internatio nale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie, gehouden van 22-27 augustus te Erfurt. Deze Gemeinschaft is een werk gemeenschap van ruim 200 men sen uit vele landen en vanuit ver schillende kerken. Ze hebben allemaal te maken met het kerk lied als voorwerp van weten schappelijk onderzoek, musico logisch, filologisch en theolo gisch. Op dit congres nam het Nederlandse liedboek een zeer bijzondere plaats in, mede van wege het feit, dat er zoveel nieu we liederen van hoge kwaliteit in staan. Vooral de 115 bijbelliede ren vormden een veel besproken categorie. De tweede reactie is afkomstig van de Oostberlijnse dichter en theoloog Jürgen Henkys, die tij dens bovengenoemd congres aan onze landgenoot Wim Kloppen burg vertelde, dat hij bij de eerste kennismaking met het liedboek in 1975 er zo door geboeid was, dat hij direct een woordenboek kocht en in de trein naar huis al begon met het vertalen van een aantal liederen. Lef Maar nu roept ds. Bouhuys ons toe dat er van dit boek bijna niets deugt en dat het onbruikbaar is. Wel, je krijgt dan het gevoel dat een leerling moet hebben, wan neer hij in figuurlijke zin door zijn leermeester om de oren ge slagen wordt, zo in de stijl van: "Sufferd, is je die prullaria dan nooit opgevallen? Heb je die lachwekkende rijmelarij nu nóg niet ontdekt? Valt die religieuze baroktaal je dan helemaal niet op, domkop?" Maar na wat gekalmeerd te zijn van de eerste opwinding rijst lang zaam bij mij dan toch de vraag, of al die mensen in binnen- en bui tenland, al die dichters, theolo gen, musici en niet te vergeten die enthousiaste gemeenteleden dan ook zulke sufferds zijn, net als ik. Hebben zij dan ook geen oog gehad voor al die onzin, die het liedboek bevat? Lopen al die mensen die jaarlijks de Domkerk te Utrecht vullen op de Lied boekdag, en van die dag eei kerkmuzikaal feest raaken, dai met oorkleppen voor? Je moe wel over veel lef beschikken, on dit te durven volhouden. i Te ver Ten slotte een paar opmerkingei over de uitspraken van ds. Bou huys die ik aan het begin vai mijn schrijven heb aangehaald. Ik noem één lied uit het aantal da 8 gedurende het afgelopen half jaa voor de aanvang van de ochtend dienst in de Maranathakerk t< Leiden is gezongen: gezang 83.1: bij dit lied sprake van lachwek kende rijmelarij Of van religieu ze baroktaal? Wat wordt eigenlijk exact bedoeld met deze kreet? Kan een gemeen te als geheel en een gelovige indi vidueel zich niet herkennen in* wat in dit lied wordt opgebiecht? Zouden er nu heus- niet meer goede liederen te vinden zijn dar dit ene, dat iedere gelovige toch uit het hart gegrepen moet zijn?y Als ds. Bouhuys toch wil volhou den, dat het Liedboek ongeschikt is voor de ecclesia, zou de oorzaak van de ellende dan niet eerder ge zocht moeten worden bij cle eigen identiteit van de ecclesia? Het zal duidelijk zijn dat, nadat ik J de positieve ontvangst van het boek in brede kring heb trachten uiteen te zetten, het mij te vei( gaat, dat met nogal grof geschut dit boek, als bijna geheel on-, bruikbaar, van de tafel wordt ge organist Maranatha kerk Leiden Winnend meisjesteam van Stedelijk Gy Apolloschool, i korfballoemooi in Gr.'hal. LEIDEN - Voor de rechtgeaarde korfballiefhebber was het giste ren in de Leidse Groenoordhal goed toeven. Met een bijna on waarschijnlijke inzet en enthou siasme werd daar namelijk door een kleine 400 scholiertjes ge streden om de microkorfhaltitel voor lagere scholen. Het was ronduit kostelijk om het georganiseerde krioel van al die aanstormende korfballertjes te aanschouwen. Zoals dat in korf bal nu eenmaal de gewoonte is zag je overal tweetalletjes elkaar vijandig in de ogen turen. Zo nu en dan gooide iemand de bal van een enorme afstand door de korf om vervolgens weg te wandelen, met een gezicht alsof het zo juist uitgehaalde huzarenstukje als de gewoonste zaak van de wereld moest worden beschouwd. De meest uitbundige vreugdedan sen na alweer een treffer en bijna ontroerende taferelen van diep menselijk sportleed na een verlo ren wedstrijd wisselden elkaar zeer snel af. De vreugde was uit eindelijk het grootst bij de acht spelertjes van de Apolloschool omdat zij zich na een vurige en spannende strijd schoolkam pioen van Leiden mochten men. Bij de reserveteams w een eerste plaats weggelegd het tweede team van de Hoek steen. De belangrijkste uitslagen Kwartfinales: Karei Doorman- school-Willem de Zwijgerschool (Leiderdorp) 2-0; De Weerklank- Rob around de clock, deejee, draagt een bril van Nieuwe Rijn 62. Leiden. Tel.:071-124108 Kon. Julianaschool 1-4: De Twee Sleutels-Apolloschool 1-4 en De Valkenier-Het Kompas 2-0. Hal ve finales: Karei Doorman- school-Kon. Julianaschool 2-1 en Apolloschool-De Valkenier 6-0. Ook in de finale bleek de Apolloschool oppermachtig, na een dubbelblanke ruststand werd het team van de Karei Doormanschool met 5-0 versla gen. Doelpunten: drie keer Marco Riethoven en de overige twee treffers kwamen op naam van Annelies van der Bloem, waarvan een keer uit een strafworp. Ook werd gisteren het volleybal toernooi voor scholieren tot en met vijftien jaar gehouden, en wel in de Universitaire sporthal aan de Wassenaarse weg. Hoe bruisend en vermakelijk het korfbaltoernooi in de Groenoordhal was zo lauw en saai was het bij 't volleybaltoer nooi. Weinig enthousiasme, nauwelijks publiek en het spel peil was over het algemeen zeer matig te noemen. Alleen de he renteams van het Stedelijk Gym nasium, de Oranje Nassau Mavo, het Rembrandt Scholengemeen schap en het damesteam van het Stedelijk gymnasium toonden volleybal van enig kaliber. Het damesteam van het Stedelijk Gymnasium bleek veruit de sterkste en werd dan ook vrij ge makkelijk ongeslagen kampioen. Bij de jongens was er daarente gen meer spanning. Door een be ter setgemiddelde belandde het team van de Oranje Nassaumavo ten koste van het Stedelijk Gym nasium in de finale. De mavo leerlingen moesten in de eind strijd evenwel buigen voor het Rembrandt dat met de setstan den 15-8, 15-11 de titel naar zich toe trok. De derde plaats ging naar het Ste delijk Gymnasium en vierde werd het team van de Louise de Colign.y Scholengemeenschap. Spelmoment: finale jongens tussen Rembrandt en ON. Mavo Vraag de folder met menutips in de winkel of bij Unox Oss. Afscheid. Wegens vertrek uit zijn huidige woonplaats gaat Onno Wiersma de Kievietkerk in Was senaar als organist verlaten. On geveer negen jaar geleden nam hij deze functie over van dr. H.L. Oussoren. Daarvóór deed hij al vaak als invaller dienst. Het af scheid van de heer Wiersma is op zondag 7 januari na de dienst van 10 uur. Zigeuners. Ten teken van wel kom hebben de rooms-katholieke parochie, de gereformeerde kerk en de hervormde gemeente van Nieuwegein (Utrecht) aan zeven tien nieuw ingekomen zigeuner gezinnen een plant aangeboden met een kaart waarop in het Ser- vo-Kroatisch het volgende stond te lezen: 'De christelijke kerken van Nieu wegein heten u van harte welkom in deze gemeente. Wij hopen dat u zich spoedig hier thuis zult voe len en we wensen u een goede tijd toe. Voorzover wij in onze kerken daaraan kunnen bijdragen, zul len wij dat zeker doen. Als u met ons in contact wilt treden, kunt u dit doen via de projectcoördina tor van deze gemeente" In het gereformeerd-hervormde kerkblad "Samen op weg" van Nieuwegein wordt erop gewezen dat over de komst van deze groep oosters-orthodoxe Zigeuners en de hun toegewezen plaats ver schillend wordt gedacht en ge sproken. "Nu zij echter hier zijn, zijn wij voor hen de naasten", zo besluit de schrijver zijn aanteke- nng Gehoorzaamheid Amnesty. De diakonie van de hervormde gemeente te Sneek heeft, in overleg met de centrale kerkeraad, een diaken benoemd die namens haar zitting heeft in de plaatselijke werkgroep Am nesty International, de organisa tie die zich inzet voor mensen die om hun overtuiging en opvattin gen worden vervolgd. Men ging hiertoe over om "zo te kunnen samenwerken in het be lang van de naaste die in grote nood verkeert". "Wij hopen", al dus de diakonie in een toelich ting, 'gezamenlijk dit werk te doen in gehoorzaamheid aan Hem die ons nog zoveel voorrech ten geeft om te leven in een vrij heid waarvan zovelen zijn versto ken.' Congreshal. In Heerenveen is de tweede congreshal van de Jeho vah's Getuigen in ons land ge opend. De eerste staat in Benne- kom. De nieuwe hal is binnen een jaar in eigen beheer gebouwd en is bestemd voor Getuigen (en belangstellenden) uit Noord-Ne derland en de kop van Overijssel. Bij de opening zei de heer Grant Suiter uit New York, internatio naal secretaris van het Wachtto rengenootschap, tot de 1044 toehoorders, dat het voornaam ste doel van het nieuwe onder komen is "elkaar aan te moedi gen". "Dat hebben we meer dan ooit nodig, nu wij al zo ver gevor derd zijn in de tijd van het einde" De opening van de hal be schouwde hij als een "stap voor uit in Gods organisatie". "De hal is een signaal voor deze omge ving". Het complex heeft anderhalf mil joen gulden gekost. Het telt 852 zitplaatsen, eventueel uit te brei den met nog 200. Hoop Kerkedagen. Onder het thema "Geroepen tot hoop" worden volgend jaar van 13 tot 17 juni in Neurenberg Duitse Evangelische Kerkedagen gehouden. De be langstelling voor deze "lekenma- nifestatie" - eens in de twee jaar-r neemt duidelijk toe. Ditmaal zijn 538 groepen uit kerk en samen leving - bijna tweemaal zoveel als in 1977 in Berlijn - betrokken bij de voorbereidingen. Ook uit Nederland worden weer vele deelnemers verwacht. Vook nadere inlichtingen en voor op^ gave kan men zich wenden tot het Nederlandse secretariaat, De W Pfisterlaan 55, 3971 BV Drieber gen. Verzet. Rechtse rooms-katho lieken in Mexico hebben verzet aangetekend tegen de komst van. de paus naar dit land en zijn deel- nerriing aan de Zuidamerikaanse- bisschoppenconferentie die eind januari in Puebla begint. Zij beschuldigen het Vatikaan er van steun te verlenen aan activi r teiten van bisschoppen "die sa -! menspannen met de communis-'* ten". De deelnemers aan de con ferentie in Puebla wordt verwe ten dat zij complotteren tegen de kerk, tegen Mexico en tegen Amerika. Het feit dat de communisten het& meest enthousiast zijn over de d reis van de paus naar Mexico is 3 voor hen een bewijs dat de "pro-1 marxistische activiteiten van de bisschoppen binnen de kerk een 3 reëel feit zijn" j!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 16