Vrouw, waar zit je in de kerk? am Piet Schrijvers: "Ajax speelt té aanvallend. Feministische theologen willen bijbel zonder mannenbril lezen IKV verraadt een "humanistische geest MimjuiJiu'iJ!» (Van een verslaggeefster) HILVERSUM - Een vrouw mag nog steeds geen priester worden in de Katholieke Kerk. En hoe zit het dan met vrouwelijke dominees? Paulus zegt in de bijbel dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. DINSDAG 5 DECEMBER 1978 Pastoraal Overleg. Kardi naal Willebrands heeft in een vergadering van de pastorale raad in zijn aartsbisdom mee gedeeld dat hij zich met zijn collega's en met de delegatie van het bisdom Utrecht be raadt over hoe het in de toe komst verder moet met het Landelijk Pastoraal Overleg. Zoals bekend, is de laatste zit ting van dit Overleg in Noordvvijkerhout nogal te leurstellend verlopen, met name toen de gehuwde pries ter op het tapijt kwam. Hij zei, op basis van persoonlijke er varingen, zonder meer over tuigd te zijn van het grote ver antwoordelijkheidsbesef bij de delegatieleden. De kardi naal verklaarde dat zijn "on aanvaardbaar" over de aan beveling betreffende de ge- In diezelfde bijbel staat dat de vrouw geschapen is als hulp voor de man. Moeten vrouwen zich ondergeschikt voelen aan man nen? En zijn vrouwen de veroor zakers van alle ellende in de we reld? Eva verleidde Adam im mers tot de eerste zonde door hem van een verboden vrucht te laten eten? Penibele vragen voor vrouwen die zich bij het kerkelijk gebeuren betrokken voelen en die boven dien voor emancipatie zijn. Vra gen om eens extra onder de loep te nemen, vindt een groep vrou wen die zich feministische theo logen noemen. Sienie Strikwerda-Van Klinken is een van hen. Zij zit in de „lande lijke Werkgroep Feminisme en Teleologie", is catecheet van de Nederlandse Hervormde Kerk en lid van de Emancipatiekommis sie (een adviesorgaan van de re gering). „Een belangrijk kernpunt", zegt Sienie Strikwerda, „is dat de bij bel er niet is om mensen hun plaats te wijzen, maar om ruimte te scheppen. De grootste zonde die je begaan kunt, is volgens mij om mensen in een hoekje te drukken met de bijbel in je hand, zoals dat gebeurd is en nog steeds gebeurt met o.a. gekleurde ras sen, met homofielen en met Feministische theologie wordt dan ook vaak in verband gebracht met bevrijdingstheologie, een theologie die valse beelden en negatieve zelfbeelden wil afbre ken, die waren ontstaan door een eenzijdige uitleg van bijbelge deelten, een uitleg doorspekt met racisme en met discriminatie te genover vrouwen. „Het bewustwordingsproces bij theologen", vertelt mevrouw Strikwerda, „viel samen met de tweede emancipatiegolf. Het kerk- en geloofsgebeuren is nu eenmaal een eenzijdige manne lijke aanpak, die gepresenteerd wordt alsof het een totale, men selijke aanpak zou zijn. De bijbel is door mannen geschreven, door mannen vertaald, er wordt door mannen uit gepreekt, en als we in de kerk liederen zingen, gaat het van „Wij, broeders..." en „Zalig de man die gelooft" En dan hoor je zoveel vrouwen zeg gen dat je dat niet zo letterlijk moet opvatten, en dat zij zichzelf Toen slaagde een zeer aanvallend ingesteld Ajax er in om een eer der opgelopen achterstand van 2-0 om te buigen in een positieve score van 3-2. Nu Ajax zich als gevolg van een te afwachtende houding in Boedapest opnieuw in een schier kansloze positie heeft laten manoeuvreren en met de cijfers 1-4 andermaal aan een handicap-race moet beginnen, valt de twijfel echter niet weg te cijferen. Trainer Cor Brom leek gisteren in het spelershome met zijn opti misme („Ik zie nog wel mogelijk- heden")een minderheidsgroep te vertegenwoordigen. Weliswaar gaf hij, na weken achtereen het tegenovergestelde te hebben be weerd, toe dat Ajax als gevolg van een nederlaag bij Sparta wel de gelijk aan zich zelf heeft getwij feld („Door die verrassende ne derlaag een paar weken geleden zijn we op een zijspoor geraakt'), maar hij haastte zich er aan toe te voegen dat het herstel zich afge lopen zaterdag tegen Volendam toch weer duidelijk heeft aange- diend. Dat een score van 7-3 (in de laatste seconde tot stand geko men dank zij een buitenspel doelpunt) nauwelijks toereikend zou zijn tegen Honved vergat Brom gemakshalve. daar wel bij in kunnen denken. Ik begrijp dat niet. Moet je je voor stellen hoe dat in mijn gezin zou gaan: ik heb drie zonen en èèn dochter, Marjolein. Als ik Maijo- lein nooit bij haar naam zou noe men, zou dat kind toch het gevoel krijgen dat ze er niet meer Priesteres Een heel concrete klacht is het ver bod voor vrouwen om priester in de Katholieke Kerk te worden. Deze kwestie kwam op het Lan delijk Pastoraal Overleg in okto ber aan de orde, en ook weer op de conferentie voor een „Nieuwe vrouw, een nieuwe kerk en een nieuw priesterambt", begin no vember in Baltimore. Het hoofd doel van deze conferentie was het bevorderen van een volwaardige plaats van de vrouw in de kerk, in een vernieuwde kerk. Daarin dienen de accenten niet meer te liggen op het clericale, het celiba- taire en het hiërarchische maar op het collegiale, het coöperatie ven en het communicatieve. Vanuit deze invalshoek werd ook de kwestie van „de vrouw in het ambt" benaderd. Ongeveer 350 van de 2000 aanwezigen (vrijwel allemaal vrouwen) voelden er voor om op zo'n vernieuwde ba sis priester te worden: „Het gaat er niet om of je man of vrouw bent", was hun opvatting, „maar of je je geroepen voelt" Voor Nederland werd de interna tionale conferentie in Baltimore onder anderen bijgewoond door Anny Matti, studiesecretaris van de werkgroep Vrouw en Kerk, van de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving. Anny Matti: „Het uitgangspunt op de conferentie was dat de vrou wen er tot nu toe min of meer bij hangen in de kerk, dat zij in elk geval geen volle verantwoorde lijkheid dragen. Het ging dus niet speciaal over de vrouw in het ambt, maar om alle vrouwen. Het was een geweldige ervaring voor mij om te zien dat er in alle 28 landen die vertegenwoordigd waren, zo enthousiast gewerkt wordt om de onvrede die vrou wen over de kerk voelen, in iets positiefs om te zetten. Wij probe ren-hier bijvoorbeeld praatgroe pen van de grond te krijgen (voor informatie: Biltstraat 119, Niet geslaagd Doelman, Piet Schrijvers, stelde zich dan ook heel wat realisti scher op toen hij opmerkte: „De- test tegen Volendam is bepaald niet geslaagd. Tegen een ploeg als Volendam mag je niet drie doel punten tegen krijgen. Maar wat wil je, als er alleen maar aan aan vallen wordt gedacht. Als we te gen een wat betere ploeg dan Volendam hadden gespeeld, wa ren wc de boot ingegaan. Ik heb me schor staan schreeuwen, de hele wedstrijd, maar er werd niet geluisterd. Achterspelers zag je geregeld in de voorhoede lopen. Zoiets mag niet gebeuren als de vrije verdediger naar het mid denveld is opgeschoven. Vanaf dat middenveld zorgt Ruud Krol voor genoeg impulsen. Verdedi gers heb je dan niet meer nodig voor de aanval. Die moeten alleen een verdedigende taak uitvoe- Een van de verdedigers die zich die kritiek kan aantrekken is Wim Meutstege. „De opdrachten zijn inderdaad niet perfect uitge voerd. maar dat is niet alleen de schuld van de achterhocdespe Iers. Het is toch iets normaals in het voetbal dat als de verdediger even mee naar voren gaat zijn Utrecht), nou: dat gebeurt over al". Onrein „In de tijd dat Jezus op aarde was, werd de vrouw als een minder waardig wezen beschouwd", schrijft de hoogleraar gods dienstwetenschappen in New York Letty Russell in het boekje „Concreet" van de Young Wo man Christian Association Zij vervolgt: „Zij was onrein door haar biologische eigenschappen, en in het religieuze leven speelde ze eigenlijk een figurantenrol" Feministische theologen als Sienie Strikwerda willen niet beweren dat de bijbel man en vrouw zon der meer op een gelijk plan stelt - iets wat je tegen de achtergrond van de joods culturele traditie ook moeilijk kunt verwachten. Zij willen echter het laklaagje van mannelijke overheersing eraf pellen, en dan gaan kijken wat er nu precies staat. Na grondig lezen en herlezen heb ben feministische theologen in de paar jaar dat ze nog maar bezig zijn al heel wat voorbeelden bo ven tafel weten te halen, waaruit blijkt dat de bijbel vrouwen veel meer ruimte geeft dan tal van theologen doen. Een frappant voorbeeld noemt Sienie Strikwerda de geschiede nis van de bloedvloeiende vrouw Deze vrouw had al gedurende twaalf jaar een soort ziekte gehad, waardoor zij naar joodse opvat tingen voortdurend onrein was, en alles onrein maakte wat zij aanraakte. Sienie Strikwerda: „En wat doet Jezus nu wanneer hij voelt dat de vrouw hem aanraakt en daardoor kracht aan hem onttrekt hij geeft haar nadrukkelijk gelegenheid haar verhaal in het openbaar le vertellen, en prijst haar omdat ze geloofd heeft dat zij door aanra king van hem beter zou worden Jezus doorbreekt daarmee op provocerende wijze de vroom-ge- tinte seksediscriminatie van die tijd en verwerpt het taboe van het bloed. Als feministische theologen vinden wij de houding van Jezus maat gevend; en dan is er alle reden om onze benadering nog eens te on- derstrepen" plaats wordt overgenomen. Dat is niet één keer gebeurd. Boven dien werd door de middenvel ders niet óf veel te laat gereageerd bij de counters van Volendam, dat plotseling met extra mensen doorstootte. Omdat wij geen steun kregen stonden we opeens tegen een numerieke meerder heid". De rechtervleugelverdediger zal overigens vrijwel zeker weer met de rol van voorstopper worden belast. Cor Brom mag dan Pim van Dord, die al acht weken bui tenspel staat wegens blessures, nog altijd niet hebben afgeschre ven voor het duel morgenavond zelf ziet de Haarlemmer zijn ren tree vooralsnog niet zitten. Meut stege: „De voorstoppersplaats is niet mijn favoriete stek, maar ik begrijp ook wel dat er onder deze omstandigheden nauwelijks of geen alternatieven zijn. Vaststaat in elk geval dat we achterin veel meer op zekerheid moeten spe len. Degenen die in de achter hoede worden neergezet zullen daar ook constant moeten blij ven. Als je zeven man met de aan val belast lijkt me dat wel vol doende. Daarnaast zullen twee middenvelders bij toerbeurt moeten blijven hangen om te voorkomen dat Honved kan uit breken'. Counter De counter zal ongetwijfeld het belangrijkste wapen zijn van de Hongaren. Aangenomen mag namelijk worden dat zij dezelfde tactiek zullen volgen als afgelo pen zaterdag in de uitwedstrijd tegen Vasas Izzo. Een generale repetitie, die voor Honved veel Opwinding Feministische theologie onder vindt veel weerstanden. „Som mige dominees", vertelt Sienie Strikwerda, „beginnen het op te pikken, maar anderen reageren zeer agressief, voelen zich ken nelijk zwaar aangevallen. Ik ken een voorbeeld van een vrouw die met haar dominee wilde bespre ken dat zij zich, als vrouw, moei lijk in het kerkelijk gebeuren kon herkennen en die vervolgens te horen kreeg „dat ze misschien wat overspannen was" ,Maar ook van vrouwen zelf krijg ik nogal eens negatieve reacties. Ik houd vaak lezingen voor vrou wengroepen, en dan zijn er gere geld vrouwen die me vragen waar al die opwinding nou toch in vre desnaam voor nodig is. „Wij kun nen toch zoveel andere werk zaamheden verrichten", zeggen beter verliep dan voor Ajax. Het vorig seizoen gepromoveerde Vasas dat momenteel als sluit post van de Hongaarse competi tie fungeert, werd met 4-1 versla gen, op een manier die hulptrai ner Leo Beenhakker van Ajax wel aansprak. Honved heelt erg ontspannen lo pen spelen en met puur voetbal geen moment moeilijkheden ge kend. De ploeg speelde defensie ver dan in de thuiswedstrijden. ze dan. En ze bedoelen in feite: aanvullende werkzaamheden, op het tweede plan. Ik begrijp die reacties wel, het is nu eenmaal gemakkelijker om je oude rol vast te houden dan om uit het veilige, vertrouwde patroon te stappen. Je kunt gemakkelijker dienstbaar blijven, zodat ieder een zegt: Wat een schat van een vrouw is dat. Want we willen toch allemaal graag dat de mensen ons aardig vinden?" ,Zelf heb ik ook erg lang gepro beerd om mijn geloof en mijn emancipatieproces van elkaar te scheiden, maar op een gegeven moment lukt dat niet meer. Ik begon langzaam maar zeker erg boos te worden als de overwe gend mannelijke cultuurpatro nen weer eens door-in mijn ogen - uit hun verband gerukte bijbel teksten van Paulus werden on derbouwd. Ik denk dat de kerk Alleen Weimper was steeds voorin te vinden. De vleugelspe lers lieten zich terugzakken maar rukten bij balbezit evenals aan voerder Pinter op. Ook toen het niet meer zonodig doelpunten hoefde te maken, bleef Honved het initiatief zoeken. Ik ga er zon der meer vanuit dat het morgen avond ook zo in Amsterdam speelt. Met dezelfde ploeg als veertien dagen geleden. Rechts buiten Gyimesi viel weliswaar in nu erg moet gaan oppassen dat de boel niet spaak loopt ze kan zich niet op een afstand van de eman cipatieprocessen blijven stel len" Een paar keer per jaar proberen de feministische theologen de ba lans op te maken van alles wat er op dit terrein in den lande ge beurt. Daartoe houden ze lande lijke bijeenkomsten voor ieder een die geïnteresseerd is. Wie meer wil lezen over feministi sche theologie kan onder meer bij de volgende boekjes terecht „Als vrouwen aan het woord komen" uitgeverij Kok in Kampen, prijs f 14,90. „Vrijheid, gelijkheid, zus terschap" door Elisabeth Molt- mann-Wendel, uitgeverij Ten Have, Baarn, prijs f9,75. „Gelo- ven-in vrouwen", dubbelnummer van het maandblad Wending, uitgeverij Boekencentrum, Den Haag, prijs f4,75. de rust met een lichte blessure uit, maar ook hij zal erbij zijn". Tegen dit Honved dat eindelijk weer eens beslag lijkt te gaan leg gen op een landskampioenschap, ziet Meutstege problemen, die „wel eens groot zouden kunnen zijn". We zullen veel geluk nodig hebben en voor alles de nodige rust zien op te brengen". JAN PREENEN priester binnen het samen geloven en samen kerk zijn. De discussie met name over de vrouw in het ambt zal hij niet zelf meer openen, maar hij zal die niet uit de weg gaan als anderen dat doen. Beroepingswerk. Hervorm de Kerk: beroepen te Helle- doorn J. Kortleve Drieber gen; bedankt voor Wouden berg J. van de Ketterij Zetten. Geref. Kerken: aangenomen naar De Krim S. Groen Sie- gerswoude (Fr.), naar Gro- ningen-Noord J. Jeuring Heemse. Evang. Lutherse Kerk: aangenomen de be noeming tot geestelijke ver zorger van de gemeente Den Bosch - Heusden C. Chr. G. Visser, emeritus-predikant te Utrecht. Beroep op paus. De onderte kenaars Van "Charta 77", die zich richten tegen schending van de mensenrechten in hun land (Tsjechoslowakije), hebben de hulp van de paus gevraagd voor gearresteerde strijders voor de mensenrech ten in de Oosteuropese lan den. Zij noemen de paus in hun appèl "een burger van een land waarmee wij door ons gemeenschappelijk lot en onze gemeenschappelijke angsten verbonden zijn". Arrestatie. Een medewerker van de Braziliaanse aartsbis schop Helder Camara, Edival Caja Nunes da Silva, is een maand na zijn vrijlating op nieuw gearresteerd. Een re den gaf de politie niet op. Schaatsers van IHC/Leiden oppermachtig DORDRECHT - Ook in de derde wedstrijd van de indoor hardrij- competitie (liet zogenaamde short-track) waren de "Leidse" vertegenwoordigers van de In- door Hardrij Club Leiden (IHCL) weer oppermachtig. Zowel de 500 als de 1000 meter werden afgelo pen weekeinde op de Dordtse Ton Menkenbaan door IHCL-le- den gewonnen. Opmerkelijk was dat de Nootdor per Menno Boelsma, die in de voorgaande wedstrijden op de voorgrond trad (in Leiden zelfs winnaar van twee afstandenzich nu alleen voor de 500 meterfinale wist te plaatsen. Maar in deze fi nale, die door Joop Wolvers (Hoogmade) werd gewonnen, eindigde Boelsma slechts op de vierde plaats. De 1000 meter werd gewonnen door de Voorschote naar Arie Ravcnsbergen. Door deze overwinning nestelde Ra- vensbergen zich met zijn ploeg genoot Wim den Eisen (Zoeter- woude) op de eerste plaats in het persoonlijk algemeen klasse ment. De uitslagen waren: 500 meter: 1. Joop Wolvers 51.0, 2. Kees Borst 51.0, 3. Wim den Eisen 51.3, 4. Menno Boelsma 52.9.1000 meter: 1. Arie Ravensbergen 1.49.6, 2. Wim den Eisen 1.50.2, 3. Kees Borst 1.50.3, 4. Joop Wolvers 1.50.5. Algemeen klassement: 1. Arie Ra vensbergen en Wim den Eisen 13 punten, 3. Joop Wolvers 11, 4. Menno Boelsma 9,5. Kees Boer 5, 6. Kees Borst 3, 7. Jimmy Rathey 2, 8. Gijs Rij nevel d 1. Ploegenstand: 1. IHCL 1 22 punten, 2. IHCL 2 19,3. DKIJV15,4. HCA 1 13. Een ploegachtervolging over 3000 werd door de Leidse A-ploeg in 5.09.6 gewonnen. Leiden B in 5.18.2 tweede, Delft derde in 5.35.8. Bij de junioren werd de 500 meter het snelst afgelegd door Joram Buitenhuis (Poelster) 59.2, 2. Guido v.d. Berg (Alblasserwaard) 60.0, 3. Jeroen Otter 65.1. In een brief aan het bestuur (breed moderamen) van de synode van de Hervormde Kerk zegt het be stuur van de classis (regio) Har derwijk van deze kerk, dat het In terkerkelijke Vredesberaad (IKV) zijn pretentie van interker kelijk te zijn niet kan waarmaken. Verscheidene kerken doen na melijk niet mee en vinden zich ook allerminst in de deelnemers aan het IKV vertegenwoordigd. De briefschrijvers vragen het sy- nodebestuur hoe het IKV voor de verzending van zijn Vredeskrant gebruik kan maken van het ker kelijke adressenbestand en of de sectie "Kerk en krijgsmacht" van de kerk ook wordt gekend bij de samenstelling van die krant. Vol gens het regionale bestuur treedt de "humanistische geestesstro ming" binnen het IKV steeds duidelijker aan het licht. In de Vredeskrant - die dit jaar op nieuw was gewijd aan de actie te gen de kernwapens - worden ook valse tegenstellingen aange bracht alsof alleen de medestan ders van het IKV voor de vrede zijn en anderen, die een andere visie hebben op oorlog en vrede, overheid en verantwoordelijk heid, tegen. De classis acht het ongenuanceerd kiezen voor een zijdige ontwapening een "staats gevaarlijke opstelling". Zij meent dat de kerk tegenover het IKV een "bijbels geluid" moet la ten horen. Het gaat in het Woord van God bovenal over de vrede "die alle verstand te boven gaat en die God bedoelt voor de mens die van nature geneigd is tot alle kwaad en tot het haten van God en zijn naaste". "Het is onzorg vuldig en onverantwoord dat dit centrale gegeven van de bijbel - de gerechtigheid van God - steeds meer wordt verzwegen. In de Vredeskrant speelt het geen enkele rol". Voor de kerk en haar toekomst is dat, zo meent de clas sis Harderwijk, een heilloze weg. "De belijdenis dat wij in leven en sterven des Heren zijn opent meer perspectief dan tot nu toe in de Vredeskrant en in het Vredes beraad gebeurde" AMSTERDAM - Voor Ajax moet de wedstrijd morgen avond in de achtste finale van het UEFA-Cuptoernooi tegen Honved een herhalingsoefening worden van de tweekamp in de openingsronde tegen Atletico Bilbao. Om die reden zijn de spelers dinsdagmiddag in het trai ningskamp in Wassenaar uitgebreid geinstrueerd aan de hand van de videobeelden die zijn opgenomen tijdens het duel met de Basken. Piet Schrijvers: "Je staal je schor te schreeuwen, luisteren niet'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 10