Mismaakte Ionesco
gf Kijk op de
ontwikkeling
van de
fotografie
'Kent U de melkweg?':
vervelende toneelavond
!(jv) vandaag
toegeljcht
Moeizaam luitrecital
van Kees Dirkx
DONRDAT3 30 NOVEMBER 1978
RADIO TV - KUNST
In Lcidse Lakenhal
J. Goedee: de Brecslraal in Leiden, ca. 1865.
-
J. Goedeljee: groep studenten, ca. 1880.
LEIDEN -Zilt U eventjes naar het vogeltje
kijken? it was wellicht een van de meest
geslaaktkreten van de fotograaf uit de
vorige ejw in zijn poging, de in een cor
set van «bewegelijkheid gehulde cliënt,
zo voordig mogelijk voor zijn camera te
krijgen, 'genwoordig komen er geen vo
geltjes ijer aart te pas, binnen enkele
tienden :n seconden is de cliënt vereeu
wigd, ofj nu naar vogeltjes zou kijken of
naar ietsnders. De ontwikkeling van de
fotograf in Nederland, van haar ont-
staansjah tot in de jaren twintig van de
ze eeuuis het onderwerp van een pas
verschem boek met een daarbij beho
rende teoonstelling die tot 14 januari in
het Stedijk Museum "De Lakenhal" te
zien zal ai.
Het boekVrk "Fotografie in Nederland
1839-192Cen de tentoonstelling "Belicht
Verleden'hebben hetzelfde thema als
uitgangsprit, maar beiden zijn geheel
zelfstandi|Het boek is geen catalogus bij
de tentoojtelling, en de tentoonstelling,
in elkaar ewrocht door de Dienst Ver
spreide Riscollecties, kan geheel los van
het boek fzichtigd worden. Er zullen in
de nabije fekomst nog twee fototentoon
stellingen olgen, in het Haags Gemeen-
temuseuir (Fotografie in Nederland,
1920-1945}n in het Stedelijk Museum in
Amsterda (Fotografie in Nederland,
1940-1975 waarmee een flink stuk foto-
geschiedeis voor het eerst in woord en
beeld is goracht wat op zichzelf een bij
zondere gbeurtenis is. De aanleiding
voor zo'n sie tentoonstellingen wasvoor
een groot eel al in Leiden aanwezig. De
afdeling "Gschiedenis van de fotografie"
van het Knsthistorisch Instituut/Pren-
tenkabinet/an de Rijksuniversiteit Lei
den, heeft de grootste fotocollectie van
Nederland onder haar beheer, waarvoor
de basis al in de jaren vijftig werd gelegd
door prof. dr. H. van de Waal, de toenmali
ge hoogleraar-directeur van het Prenten
kabinet/Kunsthistorisch Instituut. Die
basis bestond uit de collectie van de ver
zamelaar Auguste Grégoire, verworven in
1953, welke in de loop der jaren werd uit
gebreid door aankopen en schenkingen.
Toen dan ook het aanbod kwam van de
afdeling tentoonstellingen van de Dienst
Verspreide Rijkscollecties om een reizen
de tentoonstelling te maken over de foto
grafie in Nederland was dit een welkome
aanleiding om het 25 jarig bestaan van de
ze unieke fotocollectie op deze manier te
vieren en in de openbaarheid te brengen.
Onder leiding van de conservatrice van de
afdeling fotografie van het Prentenkabi
net. Ingeborg Th. Leijerzapf heeft een
aantal studenten de lastige taak op zich
genomen om over dit onderwerp, waar
niet eerder over geschreven is, onderzoek
te doen en dit in een boekvorm gestalte te
doen geven. De groep studenten, Alison
Spoor-Baird, Caroline de Westenholz, Co-
rine Solinger-de Rijk, Elizabeth Stades-
Vischer, Hans Magdelijns, Noortje En
derman-van Wijchgel en Ton Franken,
hebben allen een ander onderwerp van de
fotografie van 1839 lot 1920 belicht waar
door zoveel mogelijk aspekten van dit
medium aan bod zijn gekomen, zoals o.a.
het nieuwe beroep fotograaf, de portretfo
tografie, fotografie in dienst van de we
tenschap, de persfolografie, de fotografie
als beeldende kunst en de foto-industrie.
In dit boek is, ook voor het eerst een groot
aantal biografieën van fotografen opge
nomen die werkzaam zijn geweest in deze
periode. Het gehele boek geeft een uitste
kend beeld van dit veelomvattende me
dium waar men van het begin af aan de
grote waarde van inzag. De vele foto's die
in dit boek zijn opgenomen geven een ver
rassend inzicht in de 19e eeuw van Ne
derland en laten duidelijk zien hoe men
met deze nieuwe uitvinding omging.
Op reis
De tentoonstelling, zoals eerder gezegd, sa
mengesteld door de Dienst Verspreide
Rijkscollectie, is opgezet met de bedoe
ling door het land te gaan reizen. Dat deze
expositie dan ook zou moeten passen in
het Buurthuis Amicitia van Lutjebroek is
helaas maar al te duidelijk te zien. De fo
to's, voor een groot deel dezelfden als in
het boek, en foto-attributen zijn op een
dusdanige manier aan een aantal schotten
gekleefd dat men over wel zeer flexibele
ogen moet beschikken om het geheel
enigszins goed te kunnen overzien. Tot
overmaat van ramp zijn een aantal schot
ten zilverkleurig geverfd waardoor de
zwart/wit foto's die toch al meer naar het
grijs neigen door hun ouderdom, nauwe
lijks opvallen. Voeg daarbij de klungelige
typografie, de chaotische opstelling
waardoor de looprichting een onlogische
zaak is geworden en de voorliefde voor
laag bij de grondse activiteiten, dan is het
eens te meer onbegrijpelijk wat zo'n
Rijksdienst met dergelijke presentaties
voor heeft. Geheel in tegenstelling tot het
goed verzorgde boek staat deze pak in/
neem mee tentoonstelling die grote af
breuk doet aan het behandelde onder
werp.
Veel prettiger dan deze expositie is de twee
de fototentoonstelling in "De Lakenhal",
in de belendende lange zaal, waar foto's en
schilderijen worden getoond van de kun
stenaar Willem Witsen (1860-1923). Deze
schilder/etser begon zich in de jaren ne
gentig van de vorige eeuw te interesseren
voor de fotografie en heeft zich op zeer
geslaagde wijze meester weten te maken
van dit nieuwe procédé. Met name de por
tretfoto's van zijn vrienden, onder wie
Willem Kloos, Arthur van Schendel,
George Breitner, Paul Verlaine en Hen
drik Gorter, zijn bijzondere getuigenissen
hiervan. Witsen heeft, op enkele uitzonde
ringen na, de fotografie nooit gebruikt als
schetsmateriaal of geheugensteuntjes
voor zijn schilderijen, iets wat vele andere
kunstenaars wel deden, zoals Breitner en
verscheidene Franse impressionisten.
Ook deze tentoonstelling werd georgani
seerd door de Dienst Verspreide Rijks
collecties. en voorbereid door drie kunst
historische studenten van de Leidse Uni
versiteit, Yolande de Bruvn, Marijnke de
Jong en Hans Kraan, onder leiding van
H.J. Mühl, wetenschappelijk medewerker
van het Prentenkabinet/Kunsthistorisch
Instituut. Ook deze expositie kan men tot
14 januari bezichtigen.
Tot slot kan men nog een kleine expositie in
de benedenzaal van "De Lakenhal" be
zoeken waar een aantal schilderijen uit ei
gen bezit zijn geëxposeerd. Het zijn allen
schilderijen door vrouwen gemaakt (van
de 17e tot en met de 20e eeuw) waaronder
Therèse Schwartze, Suze Robertson en
Coba Ritsema. Deze bescheiden expositie
is samengesteld naar aanleiding van
Openbaar Kunstbezit, nummer 4, 1978
"Beeldende kunst door vrouwen
JURRIAAN VAN KRANENDONK
LEIDEN - Qnstant vechtend te
gen de slap en voortdurend in
een opvallnd lege schouwburg
van plaats verwisselend, heb ik
de voorsteLng 'Kent U de melk
weg' (een bijspel van Karl Witt-
linger, gesjfeeld door de acteurs
Lo van Hersbergen en Willy van
Heesvelde) jiitgezeten. Nog even
ADVERTENTIE
1 N.
De nieuwe
bontkollektie
van
Lambert De Jong,
groots en
prijzenswaardig!
Korte mofe, lange mode, in
alle gevallefi de mode van nu.
KreatieJin edelbont en
kreaties dfc passen bij ieders
beurs, oa. veel sportieve
modelen in modieus
konijrebont. Bont bij
Lambert de Jong, erg veel
moois *oor hoogst
daargelaten of het verstandig ge
noemd kan worden om een stuk,
dat Van Hensbergen jaren gele
den al een keer op de planken
heeft gebracht weer op te voeren,
viel gisteravond op. dat de twee
acteurs het geringe aantal toe
schouwers nauwelijks kon
Het was daarom niet te verwonde
ren dat sommigen het verstandi
ger oordeelde om in de pauze weg
te gaan. Hoewel op deze plaats
erkend dient te worden, dat voor
al Van Hensbergen zijn sporen op
het toneel beslist heeft verdiend
(hij blonk o.m. uit in 'Lijmen/Het
Been' van Willem Elsschot, in Be-
thencourt's 'De dag waarop de
paus gekidnapt werd' en in
'Driekoningenavond' van Wil
liam Shakespeare) voegde hij gis
teravond aan die lange indruk
wekkende reeks van toneelpres
taties beslist geen nieuw wapen
feit toe.
Daar hij eveneens als regisseur ac
tief is mag het publiek van deze
acteur/regisseur verlangen, zo
niet eisen, dat hij weet waar hij
mee bezig is. Dit komt in het stuk
echter op geen enkele wijze tot
uitdrukking. Temeer daar hij ook
'Kent u de melkweg' zelfheeft ge
regisseerd, mag door het publiek
een hoogwaardig artistiek pro-
dukt worden verlangd.
Willy van Hees velde, zijn tegen
speler gisteravond, overtuigde
eveneens op geen enkele wijze
Deze oud-directeur van het Ne
derlands Kamertoneel, die zich
de laatste tijd meer óp dan achter
het toneel ophoudt, speelt in
tijdsduur gemeten, veel korter
van Van Hensbergen. Maar toch
heeft Van Heesvelde in 'De
knecht van twee meesters' (Gol-
doni) 'Omzien in wrok' (Osborne)
en Molière's Rartuffe' gestaan.
Men kan derhalve stellen, dat
Van Heesvelde kansen genoeg
heeft gehad om de nodige drama
tische ervaring op te doen. Daar
van was gisteravond echter bar
weinig te merken.
Het lijkt, terugkijkend, een slecht
idee om 'Kent u de melkweg'
weer uit het stof op te diepen.
Ook al is de tekst aangepast en
gemoderniseerd. Het program
maboekje vermeldt een uit
spraak van Arthur Schnitzler:
'Het publiek is veel verstandiger
dan het zelf gelooft; men mag dat
echter niet toegeven, anders
wordt het nog aanmatigender
dan het toch al pleegt te zijn'. In
dit geval zou ik daaraan toe willen
voegen: 'Laat dat publiek maar
aanmatigend zijn. Dat is één van
zijn functies. Acteurs en actrices
kritisch volgen en een eventueel
levend misnoegen nadrukkelijk
kenbaar maken. Slechts volgens
deze discipline heeft theater een
functie.
BERT KOEKEBAKKER
Toneelspeler
Pim Dikkers
(60) overleden
DEN HAAG - De acteur Pim
Dikkers is gisteren op 60-jari-
ge leeftijd in zijn woonplaats
Capelle aan de IJssel overle
den. Dikkers, die geboren
werd in Soerabaja, deed eerst
het kandidaatsexamen indo
logie, voor hij in 1946 zijn eer
ste kleine rol speelde bij het
toenmalige Residentie To
neel. Vanaf 1947 was hij met
tussenpozen verbonden aan
de Haagse Comedie. Daar
tussendoor speelde hij bij het
Rotterdams Toneel, het
Nieuw Rotterdams Toneel en
het Zuidelijk Toneel Globe.
Geplaagd door een slechte
gezondheid heeft hij de laat
ste jaren niet meer op de
planken gestaan.
Pim Dikkers speelde in zijn
loopbaan zeer uiteenlopende
rollen, maar het zwaartepunt
van zijn werk lag bij het psy-
chologisch-realistische to
neel en het moderne blijspel.
In zijn laatste periode bij de
Haagse Comedie speelde hij
in "De zee" van Edward Bond
en in "De arrestatie" van Jean
Anouilh. Dikkers trad ook
verscheidene malen als regis
seur op. Het blijspel "Huwe
lijkslessen" van Leslie Steven
haalde in zijn vertaling en on
der zijn regie bijna 140 voor
stellingen. Pim Dikkers zei
eens dat een toneelspeler
"zich allereerst ten doel moet
stellen "van de vent uit" te
spelen, en pas op de tweede
plaats vanuit de tekst".
Dikkers was getrouwd met de
actrice Lies Franken.
"De Lesvan het Leids
Studententoneelgezelschap
Ritmisch te vrijmoedig
LEIDEN - Een luit is een moeilijk
instrument voor een grote ruimte.
Geen ogenblik heeft dit gevoel ons
verlaten bij het recital dat Kees
Dirkx gisteravond gaf in de Ka
pelzaal van K. en O. Bovendien
had hij te kampen met twee "on
willige" instrumenten, die sterk
detoneerden onder invloed van de
temperatuur. Dat onder deze om
standigheden dit luit recital
moeizaam verliep laat zich be
grijpen.
Wij hebben alle waardering voorde
wijze waarop Kees Dirkx zijn
programma bijeen heeft gezocht
en voor de consciëntieuze manier
waarop hij heeft getracht deze
werken historisch te benaderen.
Doch naar onze mening is hij
daarin niet steeds gelukkig ge
weest. Zijn versieringen waren
nogal eens "mistig" en daarbij
was hij ritmisch te vrijmoedig
ook al zou hij dit kunnen verdedi
gen met de huidige Barok-opvat-
tingen.
Na de pauze, met name in de Suite
in d kl. t. van S. L. Weiss liet hij
zich met zijn Barok-luit meer
overtuigend horen dan in alle
werken die daaraan vooraf gin
gen. Maar nogmaals, een luit is
een uitermate moeilijk te bespelen
instrument. En voor zo ver wij
dan toch nog waardering kunnen
hebben voor dit concert,dan is dit
uitsluitend om muziek-histori-
sche redenen.
BEP RIJNDERS
LEIDEN - Het Leids Studentento
neelgezelschap gaf gisteravond
in de sociëteit Minerva een voor
stelling van "De Les" van Iones
co. Nu is "De Les" niet een van
Ionesco's beste stukken, maar
het gegeven wat hij heeft aange
dragen bevat toch heel wat meer
dan dat LST er uit haalde. Aller
eerst werd het stuk veel te snel
gespeeld. Het ging wel om een
eenacter maar dat wil nog niet
zeggen dat het een race met de
klok moet worden. Door dat af
raffelen van de tekst kregen de
toeschouwers niet de kans om de
dramatische diepgang te volgen.
Wat ook nog het gevolg had dat
het non-verbale spel door de
spelers zelf niet bij te houden was
en daardoor totaal niet synch
roon liep. Daar had regisseur G.
Stuyveling de Lange op moeten
letten.
Op zo'n manier een toneelstuk be
handelen neigt sterk naar ver
krachting in pure zin des woords:
het met geweld dwingen van
mensen tot onzedelijke daden.
Op dwingen leek het zeker, daar
op de momenten dat Guiseppe
Tunzi als de professor zich de rust
gunde toneel te spelen bleek hij
in staat om zijn rol gedragen uit te
voeren. Hetzelfde geldt voor de
minder tekstueel belaste, maar
toch nadrukkelijk aanwezige
leerlinge (LeonieTismeer). Zeker
was dat de interpretatie van de rol
van de afzichtelijke meid door de
speelster Jacqueline Fontijn en
de regisseur goed benaderd is. De
meid die in wezen een sleutel
functie in het geheel heeft ver
dient een compliment voor haar
"reusachtige" optreden.
Het LST heeft achteraf conclude
rend een mismaakte Ionesco op
de planken gepoot, wat deze gro
te auteur van het absurdistische
theater in het geheel niet ver
dient.
LOUIS CORNELISSE
Een stilleven van de 17de-eeuwse
schilder Gerrit Willemsz. Heda
heeft 82.000 gulden opgebracht
op een kunstveiling van het huis
Paul Brandt, die van 28 novem
ber tot en met 1 december wordt
gehouden in Am'sterdam. Naast
schilderijen van merendeels Ne
derlandse meesters uit de gouden
eeuw komen er o.m. romantische
en moderne werken, sculpturen,
antieke meubelen, art-nouveau
objecten, klokken, juwelen en
tapijten onder de hamer.
NEDERLAND I-
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Turken (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Bij ons in Havelte. gevarieerd programma (KRO)
19.49 - Wat heet beter (KRO)
20.25 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO)
21.15 - 't Zand 33 (KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag Vandaag (NOS)
22.10 - Schubert 1797-1828 (NOS)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.25 - Leren, hoe doe je dat? (14) (OS-TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Astronautjes (AVRO)
19.05 - AVRO'S Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Muzikale hartewensten (AVRO)
21.20 - AVRO'S Puzzeluur (AVRO)
22.20 - Televizier Magazine (AVRO)
23.10 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DONDERDAG 30 NOVEMBER
DUITSLAND I
WDR: 18.00 Progr.-in
form., aansl.: Cabaretprogr. 18.15
Tennis lieber als Kanonen, tv-serie.
19.15 Aktual. 19.45 Lieben Sie Kis-
hon?. tv-serie). 20.00 Journ. 20.15
Discussieprogr. 21.00 Spelprogr.
21.45 Muziekprogr. 22.30 Aktual.
23.00 Viergegen die Bank, speelfilm.
0.35 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Klager und Beklagte. tv-serie.
19.00 Journ. 19.30 Amusements-
progr. 21.00 Aktual. 21.20 Duits al
lerlei. 22.05 Die Macht der Manner
ist die Geduld der Frauen, tv-film.
23.25 Journ.
DUITSLAND III WDR
film. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ.
20.15 Die verkaufte Braut. speelfilm.
21.30 Cultureel progr. 22.00 Discus
sieprogr. 23.45 Journ.
BELGISCHE TV
DONDERDAG 30 NOVEMBER
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.00 Kinderprogr. 18.15 Documen
taire. 18.40 Little Vic. het renpaard,
tv-serie. 19.00 Sportprogr. 19.30 In
form. progr. 19.35 Meded. en Mor
gen 19.45 Journ. 20.10 Poppenshow.
20.35 Panorama. 21.00 Standpunten.
21.20 Cultureel progr. 22.10-22.25
NET 2
Van 18.00 tot 20.10: Zie NET 1. 20.10
King- tv-serie. 20.40d22.10 Zes da
gen in het leven van Bengt Anders-
son, drama.
De KRO-televisie zendt vanavond (om 19.50 uur op Nederland I)
de derde aflevering uit van "Wat heel beter", een maadelijks pro
gramma over alternatieve geneeswijzenIn deze aflevering aan
dacht voor hernia, darmklachten en: hoe kom ik van de valium af?
Bovendien vertelt Mellie Uyldert welke kruiden goed inwerken op
de zenuwen, en komt een kijker met een volksgeneeskundige tip die
volgens eigen ervaring goed hielp tegen een kwaal.
De KRO brengt vanavond voor de honderdste maal het filmpro
gramma "Voor een briefkaart op de eerste rang" op het scherm.
Speciale gast in deze uilzending is de Zweedse filmactrice Bibi
Andersson. In de quiz zullen deze keer Marco Bakker en Willem
Nijholt tegen elkaar uitkomen. (Nederland 1, 20.25 uur
In de televisie-actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de
AVRO wordt vanavond een reportage uitgezonden over de jacht op
de ex-nazi Mengele. die gezocht wordt wegens zijn misdaden in het
concentratiekamp Auschwitz. Volgens de laatste berichten zou
Mengele zich in Paraguay bevinden. Televizier Magazine bevat
voertseen gesprek met een aantal van de Vietnamese vluchtelingen
van het schip Hai Hong.die inmiddels onderdak hebben gevonden
in Canada. Ook besteedt de AVRO aandaehtaan het mislukken van
het centraal loonoverleg. (Ned. 2, 22 20 uur).
DONDERDAG 30 NOVEMBER
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 ZSz De kerk vandaagm
PMPMG XIM19 PvdA. NCRV: 18.30
Nws. 18.41 (S) Gewijde muz op ver
zoek. 19.35 (S) Leger des Heilskwar-
tier. 19.50 Meditatie. 20.00 (S) Lichte
platen. 21.20 Informatieve uitz. 21.40
Informatieve serie. 22,00 Rondom
het Woord. 22.25 Literaire rubriek.
22.30 Nws. 22.40 (S) Politiek week-
overz. 22.50 (S) Liederenrecital.
23.25 (S) Hedendaagse pianomuz.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
IKON: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00
Aspecten. 20.00 NWS. 20.05 AVRO-
donderdagavond. (20.05 Liederen
cyclus. 21.30 Klassieke pianomuz.
21.45 Dombey en Zoon. hoorspelse
rie. 22.25 (S) Radio Kamer Orkest:
Oude muz. 22.40-23.00 John Bu-
nyans "Christenreis naar de eeu
wigheid". gesprek. NOS: WEMPP'
ZSz Met het oog op morgenm W3.55
Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Pos
ter. 20.02 (Si Soul Show. 22.02 (S)
Sesjun. 23.02 ZSz LP TopdWO. 0.02
(S) De Hugo van Gelderen Show.
1.02-7.00 IS) De Nachtwacht.
VRIJDAG 1 DEC.
HILVERSUM I
KRO: UMP0 Nws. 7.02 Meditatie.
7.09 (S) Lichte muz. (7.30 Nws. 7.41
Echo.) 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de
vrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30
Nws.) 11.00 (S) Zuid Nederlandse
ontmoetingen. 12.00 (S) Gevar.
progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Echo.) 14.00
(S) Gevar. progr. 16.00 (S) Gesprek.
17.00 (S) Voor oudere luisteraars.
17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine.
P.PMG Gereformijcrd Politiek Ver
bond.
HILVERSUM II
NCRV: UMPP Nwsm U 11 Och-
tendgym. 7.20 Te Deum Laudamus.
7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11
Hier en nu 8 25 Vandaag... vrijdag.
9.00 Politiek en samenleving. NOS:
9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterst.
9 40 Schoolradio. 10.00 De Taai
show. 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00
Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30
Rechtoprecht. OVERHEIDS
VOORLICHTING 12.49 Uitz voor
de landb. NOS: XE.00 Nws. NCRV:
13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken
onder de as. 13.45 Onder de groene
linde. 14.00 Kijk op de derde wereld.
14.45 Kijk op West-Europa. 15.00
Verhaal, uit Spanje. 15.30 Zoeklicht
op Nederland. VPRO: 17.00 (S)
Welingelichte kringen. 17.45 (S)
Embargo. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Ronduit op III. 8.03 (S)
EO-Metterdaad-memo. 8.05 (S) Tijd
sein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand.
10.03 (S) Te elfder ure. TROS 11.03
(S) Polderpopparade. 12.03 (S) Ne
derlandstalige top-10 en Kwiswijs.
NCRV: 13.30 (S) Lichte muz 15.03
(S) Elpee-pop. NOS: 16.03 (S) Natio
nale Hitparade
HILVERSUM IV
NOS: 7 00 Nws. 7.02 Vroeg Klassiek.
9.00 Nws. 9.02 Muziek uit de Midde
leeuwen cn Renaissance. 9.30 (S)
Vrijdagmorgenconcert, met om 9.30
Aspekten van de Kamermuziek, ca.
10.00 Israel Philharmonic Orche
stra. Klass. muz.; 12.00 Van het Ne
derlands Concertpodium. EO. 13.00
(S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02
Op de Vleugelen van het lied 14.20
(S) Orgelmonumenten in Overijssel.
14.45 (S) Woord der Waarheid.
VPRO XT.00-XUMPP (S) Muziek-
op-vier. Hedendaagse muz.