f/iSl im9wm)
'Ik ben gerijpt in mijn gevoel'
Uitstekend debuut van Koos Postema
ItUÜOXXL
weekeinde
toegelicht
'Happy Station'
een halve eeuw
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1978
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
Woensdagavond stond op
Duitsland 1 de film ,JEin typi
scher Fall" op het program
ma, waarvan de inhoud als
volgt werd omschreven: Jn
deze film is de zeer op kinde
ren gestelde bibliothecaris
Gunter Ulrici met de U-Bahn
op weg naar huis. Daarbij
treft hij het 12-jarige buur
meisje Inge aan, die door twee
klasgenootjes lastig wordt ge
vallen. Ulrici trekt zich het lot
van zijn buurmeisje aan en
wil haar beschermen. Maar
Inge wil daar niets van weten
en achtervolgt haar twee
klasgenootjes naar een ander
U-Bahnperron. Die avond
komt Inge niet thuis en wordt
niet veel later dood naast een
U-Bahn-lijn aangetroffen
Gunter Ulrici trekt het zich
allemaal vreselijk aan en
wordt er ten slotte zelf nog van
verdacht een lustmoord te
hebben gepleegd".
De avond tevoren was op Ne-
derland 2 ,JDe kindervriend"
te zien, het debuut van Koos
Postema als schrijver van tv-
spelen. Er is een tienjarig
meisje vermoord. Zij wordt
gevonden door Kees Deil, een
groot kindervriend, die zich
de dood van het meisje vrese
lijk aantrekt, waardoor hij
zelfde eerste verdachte wordt
„Omdat een spel op dit thema
nog niet bestond, schreef Pos
tema het zelf', wist de NCRV-
Gids te melden. Blijkbaar
gold dezelfde overweging
voor Irene Rodrian: een spel
op dit thema bestond nog niet
daarom schreef zij ,(Ein typi
scher Fall" zelf maar
In beide gevallen was de oor
spronkelijke verdachte res
pectievelijk kindervriend uit
eindelijk onschuldig. Ein ty
pischer Zufall dus, zou je
kunnen denken, maar dat is
natuurlijk onzin. Er bestaan
vermoedelijk al tientallen tv-
spelen, films en toneelstukken
op het thema van de kinder
vriend, die juist daardoor als
kindermoordenaar wordt be
schouwd, maar na veel ellen
de en verdachtmakingen on
schuldig blijkt. Ik meen me
een film met Heinz Ruhmann
en Gert Frobe op dat thema te
herinneren, en de film „Pa
niek" met Michel Simon.
Vermeld ik dit nu o?n afbreuk te
doen aan Koos Postema's ori
ginaliteitHet tegendeel is het
geval. Het is gemakkelijker de
goegemeente te verbazen met
iets heel origineels, iets dat
nog nooit is voorgekomen en
zelfs nooit eerder bedacht is
door een scenarioschrijver
dan met een „gekend" thema
dat al heel wat malen op de
een of andere manier gebruikt
is. Een driehoeksverhouding
is ook niet origineel als gege
ven voor een drama, maar er
wordt toch steeds weer op te
ruggegrepen, en de schrijver
die er dan toch weer een
nieuwe variatie in weet te
vlechten en erin slaagt er toch
weer een eigen gezicht aan te
geven, verdient dan extra
waarderingKoos Postema
kan die van mij krijgen, al
was het alleen maar omdat hij
er niet voor teruggeschrokken
is het tv-spel onder zijn eigen
naam uit te brengen.
De achterdocht jegens iemand
die uit zijn overbekende en
alom geaccepteerde rol valt
(in dit geval die van presenta
tor van praatprogramma's)
om iets „hogers" te gaan doen
mag niet onderschat worden
Daar komt bij dat een eerdere
poging van Koos Postema om
uit zichzelf te treden en iets
heel anders te gaan doen (hij
was een krappe maand voor
lichter van de gemeente Rot
terdam, maar keerde na een
korte inspectie ijlings naar
het verbrande schip de VARA
terug!) voor meer hilariteit
dan bijval had gezorgd.
Zelfs onze grootste toneelschrij
ver, Herman Heijermans,
heeft eens een stuk geschreven
onder de naam Ivan Jeleko-
wit.ch, om de bevooroordeeld
heid van de toneelcritici te
omzeilen, dus niemand had
het Koos Postema euvel kun
nen duiden als hij ,£)e kin
dervriend" bijvoorbeeld on
der het pseudoniem Oma
Poets-Sok had ingeleverd
Zelfbewustzijn, vermoed ik
heeft hem daarvan weerhou-
den,en dat kon ook makkelijk
want ,(De kindervriend'
bleek een hecht tv-spel, met
goede, betrouwbare dialogen
treffende details, op een com
pacte wijze geschreven met
beteugeling van literairderi-
ge toevoegingen.
De rolbezetting leek perfect, wat
ten dele natuurlijk ook aan
Koos Postema's dialogen te
danken was, want als de tekst
niet goed is, kan de rolbezet
ting ook nooit ideaal zijn. Cor
van Rijn, toch al Staats-
broeier Nummer Een, was ten
voeten uit de ietwat gestoorde
kindervriend (of mocht ik dat
niet denken?) en Ger Thijs
vond ik heel goed (hem vond ik
eigenlijk de beste) als de wat
felle, dienstklopperige inspec
teur Versluis. Een uitgespro
ken tv-acteur, zoals ze er in
Engeland twee miljoen heb
ben.
Het regiedebuut van Eddy
Habbema vond ik ook heel be
vredigend. Het geroddel van
de buurvrouwen in de super
markt kwam even slecht uit de
verf, maar voor het overige
had ik geen noemenswaardi
ge klachten. Conclusie: Koos
Postema moet zeker doorgaan
met het schrijven van tv-spe-
len, en het presenteren moet
hij dan in 's hemels naam
maar aan die kwaaie haan
overlaten.
Al met al was er deze week toch
weer veel moois op de televi
sie. De documentaires over
„onze jongens" die de drum
band vormen van de St. Au-
gustinus Stichting (AVRO) en
het tehuis voor mannen in
Amsterdam (ook AVRO) en
,f>howroom" van de NCRV
waarin proefondervindelijk
werd nagegaan of de pirami
de inderdaad over occulte
krachten beschikte, waardoor
alles wat eronder werd ge
stopt (een roos, honing, soep
groente, wijn, water) verser
bleef of zuiverder werd dan
dezelfde ingrediënten die bui
ten de piramide op een tafeltje
bijeen waren gezet. Een ver
zegeld zomerhuisje, een nota
ris, drie piramidisten en Wi-
na Bom voor het grote proef
werk, waren voor dit experi
ment ingezet, en het resultaat
was nul komma nihil, alhoe
wel een van de piramidisten
toch wel tevreden bleek te zijn.
Maar stel even dat die spullen
onder die piramidevormige
bouwseltjes inderdaad ver
ser, beter, smakelijker waren
gebleken dan diezelfde spul
len die open en bloot op een
tafeltje hadden gestaan, wat
was er dan nog bewezen?
Zouden ze niet net zo fris en
smakelijk gebleven zijn onder
een kubusvormig bouwseltje?
Maar voor het stofvrij houden
van etenswaren lijken die pi
ramides me heel geschikt
daar niet van.
En dan las ik ten slotte nog bij
mijn collega Wim Jongman in
Het Parool, dat een vader ge
klaagd had dat zijn kinderen
zeer bang werden van de te
kenfilmserie „Pinokkio" Ik
had voorgaande keren de
zelfde ervaring, en daarom
hebben we afgelopen dinsdag
met veel kunst- en vliegwerk
en praatjes voor de vaak de
televisie in de vroege avondu
ren gesloten weten te houden,
om die nachtmerrieachtige
invloed van Pinokkio op ons
dochtertje te weren. Ze wil Pi
nokkio namelijk wel zien als
hij aanstaat, maar niet zon
der begeleiding van een vol
wassene die haar stevig vast
moet houden en af en toe moet
roepen dat het allemaal
grappige meneertjes zijn die
niet echt bestaan maar ver
zonnen zijn om ons te laten la
chen. Op die manier houdt ze
de moed er nog een beetje in,
maar ze blijft het toch eng
vindenal wil ze het per se zien
zodra ze er maar een glimp
van opvangt. Onze grote
dankbaarheid voor het dage
lijkse kwartiertje Sesam
straat is dan ook niet te pei
len..
Gitarist Harry Sacksionie:
UTRECHT (GPD) - „Soms
denk ik dat ik altijd door
dezelfde straat loop en het
leven, de wereld, gebeurt
pas om de hoek". Eronder
C. Levenslang. Het is een
regel die Harry Sacksioni
op de hoes van zijn nieuw
ste plaat heeft geschreven
Het idee bekroop hem
zegt hij nu, toen hij onder
vond hoezeer de mensen
hem bewonderden zodra
zijn eerste twee elpees een
succes bleken te zijn.
„Ik wil met^de muziek op deze elpee
uitdrukken hoeveel mensen ik
heb ontmoet die vinden dat het
succes nooit hun ten deel valt,
maar dat het alleen bij anderen
komt. Ze vergeten daardoor zelf
te leven". Hij schudt zijn hoofd:
„Alsof alles wat zij doen van geen
waarde is. Het werk dat ik doe
wordt door hen te hoog geprezen
daar ben ik tegen. Ik heb er net zo
goed hard voor moeten knokken
maar ik geloof wel dat iedereen
dat kan wat ik doe. Het gaat voor
al om een gevoel. De techniek
komt op de tweede plaats. Daar
om haat ik ook showmatigheid
Het is zo makkelijk om op het to-
ADVERTENTIE
neel effecten te maken, je kunt er
mensen mee manipuleren, het is
de kern van iets bedekken, dooi
de show haal je de menselijkheid
weg".
Geheel onverwacht valt het woord
„commerciële muziek" altijd
nog de muziek die goed verkoopt
Harry Sacksioni kan daar nijdig
over worden. „Toevallig ver
koopt mijn muziek ook. Maar dat
's de zaak omdraaien. Op het
moment dat ik iets zeer puurs op
de plaat zet en daarvan achter
blijkt dat het goed verkoopt, dan
is dat voor mij alleen maar mee
genomen, maar het is niet de op
zet geweest"
,Ik zal ook niet proberen mijn eer
ste en tweede elpee, waarvan er
per plaat zo'n 40.000 exemplaren
zijn verkocht, weer na te gaan
maken met hier en daar een klei
ne verandering. Het is gewoon
mijn instelling niet, nooit ge
weest ook, om zoveel mogelijk
platen aan de muur te hangen en
te proberen zoveel mogelijk geld
bijeen te schrapen. Mijn derde
elpee is heel anders geworden
Vind ik tenminste. Ik ben gerijpt
in mijn gevoel, en daardoor in
mijn muziek"
.,Ik geloof dat naarmate je langer
leeft en je gevoel verandert, je je
zelf ontwikkelt. Ik weet wat ik de
afgelopen drie jaar heb meege
maakt en hoe ik daarop heb ge-
eageerd, dat is voldoende voor
mijn muzikale vooruitgang. Het
heeft niets met techniek te ma
ken, snap je. Veel mensen begrij
pen dat niet, geloof ik"
.Wanneer ik optreed, zit er meestal
een aantal jongens op de voorste
stoelen. Te kijken naar m'n han
den. Nergens anders letten ze op
welke grepen gebruikt-ie nou,
hoe is z'n snelheid, lukt 'm dat
wel. Na afloop komen ze naar me
toe om me precies te vertellen
hoe ze dit en hoe ze dat gedacht
hadden. Het is moeilijk om ze dan
iets uit te leggen over je gevoel
Dat het in feite daar om gaat"
Voor mij zijn de mensen achterin
daarom zo belangrijk. De luiste
raars. Ik hoop hen te bereiken,
maar ik weet dat de abstractheid
van de instrumentale muziek een
handicap is. Woorden zijn te be
grijpen. een tekst op papier ook
Maar om mijn muziek te begrij
pen erj te voelen wat ik ermee be
doel, daar moetje helemaal voor
openstaan, d'r inkruipen als het
ware. Aan de brieven te merken,
die ik krijg, begrijpen veel men
sen het wel"
Hij aarzelt even, zegt dan: „Mijn
zwakke punt is het schrijven, ik
kan alleen maar met de gitaar
overweg, zingen is onmogelijk
voor me. Als ik die dingen we"
zou kunnen, zou ik op die manier
gaan werken".
Zijn woorden rollen met veel hand
gebaren gemakkelijk over de ta
fel, hij spreekt zo dat mensen in
de buurt graag meeluisteren. In
feite zou gitaarspel op de achter
grond al voldoende zijn om er een
lied van te maken. Hij schudt
echter verbaasd zijn hoofd: „Dit
is het moeilijkste wat er bestaat"
vindt hij, „communiceren, voe
len wat een ander denkt, zegt. Ik
ben óp, als ik op die manier bezig
ben. Nu ook, ik voel me als een
uitgeknepen citroen, net zoiets
als na een voorstelling. Nee", een
harde lach, „dit moet ik niet al te
vaak doen!"
HILVERSUM - In 1927 hoorde een
Nederlander in Bandoeng op Ja
va muziek van een onbekende
zender, die zich na korte tijd legi
timeerde met de letters PCJ. Dat
bleek een experimentele zender
van Philips te zijn. Die voor het
eerst in de geschiedenis van de
omroep een afstand van 12.000
kilometer had overbrugd.
Een jaar later trad Edward Startz
als veeltallig omroeper in dienst
bij de PCJ en kregen de korte-
golf-uitzendingen een regelma
tig karakter. Startz noemde zijn
programma „The Happy Sta
tion", welke naam nog altijd ver
bonden is aan een van de pro
gramma's van Radio Nederland
Wereldomroep.
Die staat morgen stil bij het feit, dat
vijftig jaar geleden een begin
werd gemaakt met de regelmati
ge uitzendingen op de korte golf
Die dag zullen de uitzendingen
van de wereldomroep in het Ne
derlands, Engels, Maleis, Spaans,
Portugees, Arabisch en Frans
omlijst worden met een speciaal
feestprogramma, waaraan bij
dragen worden geleverd door di
verse orkesten en solisten. Pre
sentator is Tom Meijer, die Ed
ward Start in 1970 is opgevolgd.
De kortegolf-activiteiten van de
zender PCJ werden in 1934 inge-
bundeld in de PHOHI (Philips
Omroep Holland-Indië), kort
daarna werden ook uitzendingen
naar andere delen van de wereld
in het pakket opgenomen.
In de Tweede Wereldoorlog kwam
er een eind aan de activiteiten van
de PHOHI toen de zender om mi
litaire redenen werd vernietigd
Na de oorlog werden de korte-
golf-uitzendingen aanvankelijk
verzorgd door Radio Herrijzend
Nederland, door „Radio Neder
land in den overgangstijd" en
vanaf 1947 door Radio Nederland
Wereldomroep. Die zendt thans
„The Happy Station" elke zondag
uit in het Engels en het Spaans. In
de laatste taal heet het program
ma „Estacion de la Alegria".
ADVERTENTIE
18.30 Nws. 18.41 (S) De VARA felici
teert,. verz.progr. 19.30 (S) De Rode
Draad. akt. 20.10 (S) Nashville. 21.00
(S) Voor wie niet kijken wil.... gevar.
progr. (22.30 Nws.) 23.55-24.00
Nws
HILVERSUM II
18 00 Nws. 18.11 Aktua-magaz. 19.00
(S) Tross-Country. 20.00 Nws. 20.05
(S) Concert a la carte, klass. verz.
21.20 (S) Woorden in de avond. EO:
21.45 (S) Reflector. 22.00 (S) Laat ons
de rustdag wijden. 23.05 (S) Postlu-
Nws.
'.HILVERSUM III
18.03 (S) Elpee pop special. 19.02 (S)
Lichte muz. 20.02 Strictly Country
Style. 20.30 Jazztime. NOS: 21.02 (S)
Langs de lijn. 23.02 (S) NOS-Jazz. 1.0
(S) Dat wordt weer nachtwerk.
4.02-7.00 (S) De achternacht.
ZONDAG 19 NOV.
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nws. 8.10 (S) Vroege
vogels. HUM.VERBOND: 9.30 Ma
gazine. KRO: 10.00 (S) Euchar.vie
ring. 11.00 (S) Souvenirs. AVRO:
12.00 (S) Muzikaal Onthaal. 13.00
Nws. 13.10 AVRO-magazine. KRO:
14.00 Kruispunt. 14.30 (S) Zin in
muziek. 15.00 (S) Van hoog naar
laag en omgekeerd. 16.30 (S) Bij de
buren zijn ze ook niet thuis, liedjes-
progr. IKON: 17.00 Samenkomst
van het Leger des Heils. 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 Het lied in alle talen,
nieuwe kerkliederen'. 18.15 Er is ik
en er is..., inform, progr. NCRV:
18.30 Nws. 18.40 (S) Zondagavond
zang. 19.10 Klinkend geloof, serie
lezingen. 19.30 (S) Orgelmuziek.
20.10 (S) Musica Sacra. AVRO: 20.30
(S) In de kaart gespeeld, klass. ver
zoeken. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's
Radiojourn. 22.50 Afrika is niet wit-
zwart, docum. (2). 23.25 (S) Easy lis
tening. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
8.15 De hutsgeklutste, kinderprogr.
9.00 Nws. 9.10 Waterst. 9.15 Da Ca
po, klass.muziek. IKON: 10.00 Kor
te kerkdienst met kinderen. 10.45
Wilde Ganzen. 10.50 De andere we
reld van zondagmorgen..., thema-
Droer. KRO: 12.00 Nws. 12.10 Echo.
NOS: 12.20 Zorg en Hoop, progr.
voor Surinaamse Nederl. 13.15
Tainbu, progr. voor Antillianen in
Nederland. 13.45 Progr. voor buit.
werkn. VARA: 17.00 (S) VARA-
klassiek: Concerten uit Studio I (8).
17.55 Meded. SOS- en politieber.
18.00 Nws. 18.15 Dingen van dé dag.
18.25 Boemerang. 19.00 (S)
Amus.muziek. IKON: 19.30 Brood
en spelen, cult, rubriek. NOS: 20.00
(S) Promenade Orkest met solist;
klass. muziek. 20.30 Journ.forum.
21.00 Gamma van Alpha en Beta,
Wetensch. magazine. 21.30 NOS-
Cultuur. 22.30 Aspecten van de
Kamermuziek: klass. kamermu
ziek. 23.00 (S) Met het oog op mor
gen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 (S) Ko. de boswachter-
show. 8.02 (S) Verzoekpl.o or de
schoolgaande jeugd. 9.02 (S) Juist
op zondag. 10.02 (S) Muziek Mo
zaïek. 11.02 (S) AVRO's Sportpano-
rama. VARA: 11.30 (S) Gesprek.
12.02 (S) Klink Klass. 13.02 (S) Mu
ziek uit Studio I. NOS: 14.02 Langs
de lijn: Sport en muziek. 18.02 (S)
NOS-Jazz. KRO: 18.30 (S) Gort en
watergruwel. 20.02 (S) Tombola.
23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S> El-
doradio. 3.02 (S) De week in. 6,02 (S)
Country time.
HILVERSUM IV
VOO: 8.00 Nws. 8.05 (S) Populaire
klassieken en verzoekpl. NOS: 9.00
(S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica
Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00
Opera-matinee. 14.00 Nws. 14.02 (S)
Concertgebouw orkest en solist. In
de pauze: ca. 14.38 Praten over mu
ziek. 16.00 (S) Musica Nov.
maandag 20 november
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij
komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-och-
tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymn.
v.d. vrouw. 8.45 (S) Orgelmuziek.
9.00 (S) Latijns-Amerikaanse mu
ziek. 9.30 (S) Als reizigers onder
weg. 10.00 (S) Een oude hit in nieu
we snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Week
in-week uit, inform, progr. R.V.U.:
11.40 Grondpolitiek, politieke vi
sies op en opvatting over het beheer
van en de handel in grond. VPRO:
12.00 (S) Studio Sport Deel Drie
(12.26 Meded. 12.30-12.41 Nws.).
13.00 (S) D, Collete, progr. v.d.
vrouw. 14.00 (S) Het draadloze indi
vidu, sociaal-cultureel progr.
(15.30-15.33 Nws.). 15.45 Fantastiese
vertellingen, kinderprogr. EO: 16.15
(S) Licht en uitzicht, muziek en me
ditatie. 17.00 (S) Eigen wijs, kinder
progr. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 17.20 Den Haag aan de lijn.
EO: 17.30 Nws. 17.32 Tijdsein.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 NCRV-Lied. 7.24 Het le
vende Woord. 7.30 Te Deum Lau-
damus, gewijde koorzang. 7.54 Op
de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu.
8.25 Vandaag...maandag, gevar.
progr. 9.00 Plein publiek (9.35 Wa
terstanden!. 11.00 Nws. 11.03 Graag
gedaan. 12.00 Het nuttigen van
etenswaren is toegestaan. 13.00
Nws. 13.11 Hier en nu. 13.30 Onder
schooltijd. NOS: 14.30 Probleem
hartinfarct opgelost? Docum.
NCRV: 15.15 Woord in de middag.
15.30 Een uur natuur (16.00 Nws
16.30 Rozegeur en prikkeldraad, re
portages. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
AVRO: 9.03 (S) De Beukers Show.
10.03 (S en M) Arbeidsvitaminen.
11.03 Radiojournaal. 11.06 (S) Ver-
zoekplatenprogr. 12.03 (S) De van
de Graaf Generator. 13.03 (S) Ad
Visser. 14.03 Radiojournaal. 14.06
(S) Andermans Pop. 15.03 (S) Jan
Steeman. 16.03 (S) Platenpanel.
17.03 (S) Superclean Dreammachi-
HILVERSUM IV
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en
klein: kamer- en orkestmuziek. 9.00
Nws. 9.02 De Franse opera
1915-1925. 9.30 Kinderen een kwar
tje? 10.00 (S) Klassieke kamermuz.
11.00 Wonen, verschil tussen huis
en thuis. 11.30 (S) Salzburger Fest-
spiele 1978: Bariton en piano: klas
sieke liederen. 12.50 (S) Sprookjes-
muziek. 14.00 Nw^. 14.02 Keuren en
kiezen. 14.30 (S) Radio Filharmo
nisch Orkesten solist: klassieke- en
moderne muziek. 15.30 Mensen uit
hun gewone doen, klankbeeld.
16.00 Alt en piano: klassieke liede
ren. 16.25-17.00 (S) Strijkkwartet
moderne muziek.
NEDERLAND 1
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Mumbly, tekenfilmserie (VARA)
15.40 - Philippijnen, portret van een ver land (VARA)
16.05 - Het aftellen is begonnen..., jeugdfilm (VARA)
Barbapapa (VARA)
De film van Ome Willem (VARA)
Sesamstraat (NOS)
Paspoort voor Marokkaanse arbeiders (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Tom Jerry, tekenfilm (KRO)
19.10 - KRO's Wereldcircus (KRO)
20.00 - De Willem Ruis Show (KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Tel tot drie... (Count three and pray), western (KRO)
Algemene Loterij Nederland (KRO)
17.00
17.05
18.30
18.45
23.35
23.45 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.25 - Klusjes, les 2 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.50 - De TROS Top 50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Teleraadsel (TROS)
20.40 - De Dame van Duke Street, tv-serie (TROS)
2130 - Aktua TV (TROS)
22.00 - In de kast, op de kast, toneelstuk (TROS)
23.57 - TROS Sport (TROS)
00.20 - Journaal (NOS)
ZONDAG
J1.00 - Eucharistieviering (KRO)
16.00 - Voorlichting Songs Alive (TELEAC)
16.15 - Voorlichting Wetenschap in beweging (TELEAC)
16.30 - Wij en het weer (10) (TELEAC)
17.00 - Wat gaat ons dat aan de Oecumenische beweging en
wij (6) (IKON)
17.30 - Wilde Ganzen (IKON)
18.30 - Kleding (2) (TELEAC)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - All You need is "luv" (TROS)
19.25 - Een reis naar het zuiden, natuurfilm (TROS)
19.55 - Muziek uit duizenden (TROS)
20.45 - TV-Privé (TROS)
21.35 - Met Lawrence Durrell naar Griekenland (TROS)
22.30 - Sesjun (TROS)
22.55 - Journaal (NOS)
Nederland 2
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Veronica C: een terug- en vooruitblik (VERONICA)
15.57 - Dieren in Nederland (VERONICA)
16.07 - Disco Fever Muziekspecial (VERONICA)
16.37 - Operatie Petticoat (VERONICA)
17.00 - Journaal (NOS)
17.02 - Studio Sport 1 (NOS)
17.45 - Verre Volken, documentaire serie (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Oogst in beeld met Internationaal Agrarisch Nieuws
(NOS)
19.20 - Studio Sport II met om 20.00 Lottogetallen (NOS)
20.30 - Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERBOND)
20.35 - Journaal (NOS)
20.40 - Mary Hartman, Marv Hartman (VPRO)
21.25 - Hollands Spoor (VPRO)
22.00 - Wilhelm Busch, literair portret (VPRO)
23.05 - Journaal (NOS)
serie. 15.10 Journ. 15.15 Reportage
15.25 Reportage. 15.55 Inform, serie
16.58 Journ. 17.00 Religieus progr.
17.15 Reportage. 18.15 Rauchende
Colts, tv-serie. 19.00 Journ. 19.10
Politiek overz. 19.30 Filmreportage.
20.15 Wallenstein, tv-spel. 21.45
Journ. en sport. 22.00 Reportage.
22.45 Indisch dansspel. 23.30
Joum.
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Reg. progr. NDR: 18.30 Progr.overz.
18.31 Natuurfilmserie. 19.00 Act.
19 15 Amusem.progr. 19.58
Progr.overz. WDR- 18.30 Progr.inf.
Aansl.: Reich und Arm, tv-serie.
19.15 Inform, progr. 19.50 Amusem.
met tekenfilm). 20.00 Journ, 20.05
Das Stiftungsfest, toneelstuk. 21.45
Lottotrekking. Aansl.: Journ. Daar
na: Meditatie. 22.05 Muz.progr. 22.50
Die unglaublische Ges
DUITSLAND II
18.00 Der Weg nach Tournon, tv-se
rie. 19.00 Journ. 19.30 Muz.progr.
20.15 Der Mann aus Kentucky (The
Kentuckian). speelfilm 21.55 Journ.
22.00 Sportprogr. 23.15 Der Kom-
missar. tv-serie. 0.10 «Ionm.
DUITSLAND III WDR
18.00 TV-cursus Frans. 11.30 Filmre
port. 19.00 Inform, progr. 19.15
Sportprogr. 19.55 Journal 3 20.00
Journ. 20.15 Der Tod im Apfelbaum,
tv-spel. 22.30 Filmportret.
orkestmuz.
23.00-23.35 Klai
ZONDAG
DUITSLAND I
9.30 Progr.overz. 10.00 Religieus
progr. 10.45 Kinderprogr. 11.15
Goldener Sonntag, tv-serie. 12.00
Discussieprogr. 12.45 Joum. met
weekoverz. 13.15 Klass. muziek.
13.45 Region, weekoverz. 14.50
Kinderserie. 15.15 PS, tv-serie. 16.40
Muziekprogr. 17.00 Direktion City,
tv-serie. 17.45 Docum. serie. 18.30
Joum. 18.33 Sport. 19.20 Buit. re
portages. 20.00 Journ. 20.15 Hedda
Gabler, toneelstuk. 22.50 Journ.
22.55 Discussie. 23.40 Journ.
DUITSLAND II
10.00 Progr.overz. 10.30 Kalender
notitie. Aansl. Die Schone und die
Bestie (La belle et la bete), speel
film. 12.00 Amus.progr. 13.00 Journ.
1.15 Tekenfilmserie. 14.40 Inform.
DUITSLAND III WDR
9.00 Inform, progr. 9.15 TV-kursus
Engels. 9.45 TV-kursus Geschiede
nis. 10.15 TV-kursus Bedrijfshuis-
houdkunde en -comptabiliteit.
15.30 TV-kursus Frans. 16.00 Progr.
voor buit. werkn. 17.00 Weekmaga-
zine voor slechthorenden. 17.30 In
form. progr. 18.00 Kinderprogr.
18.30 Natuurserie. 19.00 Licht mu
ziekprogr. 19.45 Sport. 19.55 Jour
nal 3. 20.00 Joum. 20.15 Die Suche
nach den Quellen des Nils, tv-serie.
21.00 Filmportret. 21.45
Amus.progr. 23.15 Literair
progr.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 11.05 Wij drie
en de hond. jeugdfilm. 18.50 Milieu-
progr. 19,30 Lottotrekking, meded.
en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 De
collega's tv-serie. 20.55 Nws in de
marge. 21.40 Bezeten (Possession),
thriller. 22.45-23.00 Joum.
ZONDAG
BELGIË VLAAMS
9.00 Open School. 9.30 Inform,
progr. 10.00 Euchar.viering. 11.00
Confrontatie. 12.00 Nieuwsoverz.
voor slechthorenden. 14.30" Open
School. 15.00 Kleuterserie. 15.25
Folkloremuziek. 16.25 Inform,
progr. 17.25 Sportuitslagen. 17.30
Kindercantate. 18.30 Tekenfilmse
rie. 18.35 Laurel Hardy, slapstick
film. 18.55 De Cree-Indianen (The
Cree Way), filmserie. 19.43 Meded.
19.45 Nws. 20.00 Sport. 20.30 Opge
zet staat netjes, tv-spel. 21.30 Uit het
leven en werk van Franz Schubert
(1797-1828), tv-portret. 22.15
Wilhelm Wilhelm Busch was een Duitser uit de vorige eeuw. Hij
overleed in 1907. Zijn grootste verdienste is dat hij, ondanks een
bescheiden en teruggetrokken leven op het platteland, de uitvindei
is van het stripverhaal. Zijn „Max und. Moritz" is niet alleen het
eerste moderne stripverhaalmaar ook nog het meest vertaalde
gelezen en bekeken. En dat terwijl hel niet eens ging overeen tweetal
ondeugende jongetjes, maar over ontaarde jeugddelinquenten die
op passende wijze aan hun eind zijn gekomen.
lke Bertels en Gerrit Komrij hebben Busch tussen de Duitse boeren
vandaan gehaald en tot middelpunt van een televisieprogramma
gemaakt. Op zoek naar de ware Wilhelm Buschdie van een mislukt
beeldend kunstenaar een artiest met een wereldwijd publiek werd.
Een uur lang trekt behalve het Duitsland van Busch, de toenmalige
kunst- en levensstijl ook nog het gruwelijke verhaal van Max en
Moritz voorbij. In een nieuwe, openhartige vertaling van Gerrit
Komrij zelf.
Het aardige van Max en Moritz is dat zij ontstonden ineentijd dat
het kind heilig was in Duitsland. Rein, onbedorven, hoewel met
harde hand geregeerden dus goed van inborstDe helden die Busch
bedacht en hem wereldfaam zouden brengen, zijn échte slechterik
ken. Heel anders dan de moraal van die lijd voorschreefBusch was
naast een begenadigd typeur in woord en beeld ook een overtuigd
misantroopeen mensenhater. Komrij en Bertels hebben getracht
dat over te brengen (zondag 19 november, Nederland 2, 22.00
uur).
Veronica zendt morgenmiddag (Nederland 2, 16.07 uur) een
Amerikaans discoshowprogramma uit. Men ziet en hoort daarin
o.a. The Bee Gees. Andy Gibb en Yvonne Elliman. Tussen de mu-
ziekbedrijven door interviews met Peter Frampton en John Travol-