I India heeft een offensief ingezet tegen het anal fabetisme. Twee derde van de bevolking kan niet lezen of schrijven, hetgeen neerkomt op ongeveer 400 miljoen mensen. Mahatma Ghandi had al als één van zijn lijfspreuken: „each one, teach one", iedereen moet elkaar onderwijzen en helpen. Na dertig jaar onaf hankelijkheid dus nog een immens aantal on- geletterden. Dat mon stercijfer wil men in de komende vijf jaar met honderd miljoen ver minderen, met name in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar. Op 2 oktober - de ver jaardag van Mahatma Ghandi - van dit jaar is het startsein gegeven voor een alfabetise ringsproject, dat an derhalf miljard gulden kost. In 575.000 scho len, tempels en open bare gebouwen is een reusachtig leger van vrijwilligers aan het werk gegaan om hun mede-burgers de vaar digheid in lezen en schrijven bij te bren gen. Het zijn onderwij zers, studenten, men sen met een opleiding die werkloos zijn, ex- ambtenaren, gepen sioneerden enz. Zij ge ven les op basis van part-timewerk. Hun vergoeding ligt tussen de f 15,- en f 35,- per maand. De organisatie is in handen van over heid en particuliere organisaties. Het analfabetisme werkt sociale mis standen in de hand. Lieden die wel kunnen lezen en schrijven misbruiken hun ken nis. Ze eisen geld voor werk, dat ze uit hoofde van hun functie gratis moeten doen. Een anal fabeet moet maar af wachten hoe hij bij moeilijke zaken (ban ken, rechtszaken enz.) behandeld wordt. Hij kan het zelf niet volgen of voorbereiden. Voor al nu de bureaucratie zich steeds verder uit breidt, neemt de af hankelijkheid van de analfabeten toe. Daar wil men zo snel moge lijk een eind aan ma ken. Maar die snelheid moet natuurlijk niet met westerse maatsta ven worden geme ten. ZATERDAG 18 NOVEMBER l!)/8 BOMBAY - India - toch al geen land waar vrede en rust regeren - lijkt op de drempel te staan van nog grotere onrust en geweld- pleging. Politiek is er de strijd tussen de aan de macht zijnde Janata-partij van premier Dessai en de Congrespartij van de uit de „as van de corruptie schandalen" herrezen In dira Ghandi. Politieke on rust, want men spaart el kaar niet. Maar veel drei gender is de groeiende op stand van de kaste er „on- aanraakbaren", de uitge stotenen, de harijans. Slaven Vijftien procent van de bevolking van het hindoeïstische India, wat neerkomt op zo'n 90 miljoen in woners, wordt door de hogere kasten - met de Brahmanen aan de top-als slaven beschouwd; als de lieden, die het vuile en zware werk moeten doen voor een be dragje dat nog niet eens de naam van hongerloon verdient. Als men weet, dat zeker de helft van dë Indiase bevolking (ongeveer 300 miljoen) onder de armoe- grens leeft - d.w.z. geen twee povere maaltijden per dag heeft noch voldoende kleding en huis vesting - kan men nagaan hoe de status van de uitgestotenen is. Deze harijans, hebben genoeg van eeuwen vernedering en on derdrukking. Ze komen steeds meer in beweging om hun rech ten als volwaardig staatsburger op te eisen. Gevolg: wrede tegen acties van de hogere kasten, die hun rijkdom en privileges be dreigd zien. Er zijn al veel doden gevallen. Het zullen er nog veel meer worden. De cijfers liegen er niet om. In 1976 werden er 5968 misdrijven tegen de harijans bedreven. In 1977 wa ren dat er al 10.879; tot augustus van dit jaar was het cijfer 5952. In 1976 werden 126 harijans ver moord, van wie alleen al in de staat Uttar Pradesh 84, in Madhya Pradesh 30, in Andrha. Pradesh en Bihar ieder 3, in Karnataka, Orissa en Kashmir ieder 2. En die cijfers geven bepaald niet alle geweldpleging tegen de „onaan- raakbaren" weer, want er zijn zeer veel interpretaties van het Indische strafrecht mogelijk. En lang niet alle zaken worden aan hangig gemaakt. Agressiever De sfeer in India is de laatste maan den agressiever geworden. Je leest het in de kranten. Je merkt het op straat. Naast oude leuzen van de verkiezingen zie je op de gebouwen nieuwe kreten gekalkt zoals „Wij eisen rechtvaardig heid", „Wij eisen werk", „Wij ei sen eten", „Maak een eind aan de honger", „Sluit je aan bij de vak bonden". Wat dat werk betreft: hoewel de ha rijans 15 procent van de bevol king uitmaken komt nauwelijks 6,5 procent van hen in aanmer king voor een goede baan. Vol gens het blad „India Today" heeft 82,3 procent van de uitgestotenen slecht betaalde baantjes, als ze al werk hebben. Hoewel het in eerste instantie wel licht vreemd klinkt, werken de rampen, die India regelmatig treffen en die velen het leven kost, ten gunste van het tot nu toe zwaar vernederde volksdeel. Ik heb dat zelf kunnen waarnemen in Andrha Pradesh. In het vruchtbare Krishna-district leef de de plattelandsbevolking (waarvan velen tot de harijans behoren) op een triest niveau- simpele hutten, geen eigen stukje land, tekort aan voedsel, tekort aan medische verzorging, nau welijks of geen schoolopleiding. De mensen legden zich erbij neer, wisten amper dat het ook anders kon. Totdat in combinatie met een wervelstorm een enorme vloedgolf het land overspoel de. Vele tienduizenden mensgp kwa men om het leven, niet zo ver wonderlijk, omdat de hutten geen weerstand tegen het water konden bieden. In aller ijl tracht te men hulp te verlenen. Men ontdekte de armoe van de bevol king daar. Er werden hulppro gramma's opgezet. Van alle kan ten stroomde geld toe om (ste nen) huizen te bouwen, om de boeren en vissers werkmateriaal te verschaffen, om de mensen de eenvoudigste vormen van medi sche verzorging te bieden. De Krishna-Indiërs wisten ineens, dat ze niet alleen stonden. Ze merkten aan den lijve dat het ook anders kon. De „eerste hulp"-verleners zijn ver trokken, maar er zijn teams ach tergebleven om de mensen ook structureel te helpen. Dat houdt in dat nieuwe wegen worden aangelegd, die de bevolking meer kans geven op contact met ande re dorpen en steden; dat medi sche consultatieposten in de wat grotere dorpen zijn ingericht; dat kleine streekziekenhuizen wor den gebouwd; dat de boeren ad vies wordt gegeven over een be tere bewerking van de grond; dat de waterhuishouding wordt ver beterd; dat scholen en schooltjes worden opgericht. van uitbuiting van de „onaan- raakbaren" (de term komt van de vrees, dat hogere kasten bij aan raking van de lageren onrein worden) in groot gevaar zien. De hindoes gaan daarbij niet zacht zinnig te werk. Neem de staat Bi- har. Daar werden tot juli van dit jaar 41 harijans gedood. Tiental len van de uitgestotenen (ze mo gen niet in hetzelfde dorp wonen, uit dezelfde waterput scheppen) werden ernstig gewond. Het to tale cijfer van dit eerste halfjaar voor heel India: 249 moorden, 304 berovingen en verkrachtingen In Villupuram, waar een harijans- meisje door een hindoe werd ge treiterd, kwam het tot ongere geldheden. Veertien harijans werden gedood. Toen de universiteit van Auranga- bad de naam Marthawada zag veranderd in Bhimrao Ambed- kar, een van de grondleggers van de grondwet in India en voor vechter van de harijans (waarbij hij in het excellente gezelschap was van Mahatma Gandhi), ont stonden er enorme rellen. Ook hier vielen doden. Vooral de middenkasten grijpen kennelijk naar geweld in hun strijd tegen de „onaanraakbaren". De uitbarstingen zijn te verklaren uit het feit, dat godsdienst en tra ditie altijd de „onaanraakbaar heid" hebben gepredikt; dat nu ook de zwakkeren duidelijk wordt, dat het land niet alleen maar aan de rijken hoort; dat nu ook de sociaal-zwakkeren geld kunnen lenen en niet als slaven hoeven te leven; en ten slotte dat er een grote politieke rivaliteit Dat laatste aspect is een duidelijke zaak: de armen gaan zich richten op die partijen of groeperingen, die in ieder geval betere levens omstandigheden beloven. Ze ap pelleren ook aan de spreuken van de lijsttrekkers van de laatste deelstaatverkiezingen. Het is geen wonder dat de communis ten grote activiteiten ontwikke len. Het Bhojpur-district in de staat Bihar staat bekend als het „rode gebied". In Bihar zijn de harijans erg actief. Zie het aantal doden... De grondbezitters noe men iedereen die zich tegen het kastensysteem keert een Naxali- te (een communist), wat hun - menen zij - het recht ontleent om ze neer te schieten. Godsdienst De godsdienst speelt - dat is duide lijk - een belangrijke rol in deze situatie. Het hindoeisme stoelt op het kaste-systeem. Vandaar dat vele harijans hun heil zoeken in andere geloofsrichtingen. Het christendom - en dan in vele pa tronen - haakt hierop in. Maar wat ziet men ook bij Indiase christenen: het standsverschil komt hiermee over. In het zuiden bijvoorbeeld treft men hier en daar gescheiden begraafplaatsen en gescheiden vleugels aan in de kerk. Er zijn kaste-christenen en harijanschristenen. Men verjaagt nu eenmaal niet een ingeboren traditie door een christelijke muts op te zetten. Ook het boeddhisme maakt in In dia een stevige groei door. Deze andere grote oosterse godsdienst kent geen kaste-systeem, waar door haar aantrekkingskracht op de onderliggende laag van de In diase bevolking groot is. Een vooraanstaand Indisch boed dhist, Shantirakshak, meent dat er zo'n vijftig miljoen nieuwe boeddhisten in zijn land zijn bij gekomen. Officieel zijn het er echter ongeveer vier miljoen; toch ook nog een aardig aantal. Als Shantirakshak zegt, dat het hindoeisme verdwijnt als het kaste-systeem wordt afgeschaft, komt hij daarmee tot èèn van de belangrijkste achtergronden van de agressie tegen de harijans. Een ander bijkomstig probleem is dan nog, dat ook het leger vol gens het kaste-systeem is opge bouwd en dat het merendeel van de politiemacht bestaat uit leden van hogere kasten. In een rapport van een commissie voor „onaanraakbaren" vindt men veel voorbeelden van dis criminatie van harijans. Zo meldt men, dat in sommige dorpen jon gens worden gedwongen in een hoek van de schoolklas te zitten. Ze mogen geen water drinken uit de gezamenlijke kan. Datum: september 1977. Harijans moch ten niet in de tempel en op de markt werd een strikte scheiding doorgevoerd. Thee Uit het dorp Tamil Nadu werd ge rapporteerd, dat de harijans thee werd geweigerd aan de stalletjes. In datzelfde Tamil Nadu heb ik de onderworpen en vernederen de toestand van de harijans van nabij meegemaakt. Tijdens de cycloon was een wijk van hen in een stadje - ze moeten apart wo- nen - volledig weggespoeld. Oor zaak: de harijans mochten slechts op het laagste en slechtste deel van dat gebied hun armzalige hutten neerzetten. Men hoeft geen koffiedikkijker te zijn om te voorspellen, dat de J worsteling van de „onaanraakba ren" om een meer menswaardig bestaan India nog veel proble- men en bloedvergieten zal ople- veren. En dat in een staat, die toch al zwaar gebukt gaat onder de zorgen van honger, ondervee- ding, analfabetisme en werk loosheid. De har ijayis krijgen meestal de slechtse plekken voor het bouwen van hun hutten. Hier loopt het water het 'huis' binnen. De Nederlandse verpleegster Margreet Stoeckart: medische verzorging voor de armsten. In februari van dit jaar liep zij bij dit werk tyfus op. De 'onaanraakbaren' aan de afwas. Op straat... Met open armen In Nagayalanka heb ik zo'n ont wikkelingsteam (dat ik in het voorjaar als „eerste-hulp"-ploeg had ontmoet) in actie gezien. Elke dag trekken de medewerkers de omgeving in om op hun specifie ke gebied onderricht en hulp te geven. Ik trof daar ook weer de Nederlandse verpleegster Mar greet Stoeckart aan, dezelfde die in februari met tyfus naar ons land" moest terugkeren, aan de dood ontsnapte en nu dus weer medische verzorging biedt aan de armsten in dat gebied. Ze kan zich aardig redden in het Telegu, de streektaal, en wordt met open armen in de dorpen ontvan gen. Toen ik er was had ze een inentings tournee op het programma staan. Ze moest honderdtwintig kinde ren inenten, onder primitieve omstandigheden. Toen de naal den gebruikt waren moesten ze boven een houtvuurtje ter ont draaien. Per maand kosten die vier balawardi's, met ieder veer tig kinderen, een kleine duizend gulden. Men zoekt ijverig naar sponsors. Met die balawardi's hoopt men de kindersterfte daar van 70 naar 30 procent te kunnen terugdringen.. Het belangrijkste van al deze activi teiten is echter, dat de bevolking haar gevoel van eigenwaarde te rugkrijgt. Dat men in de gaten krijgt, dat men ook rechten heeft. Dat een schatrijke grootgrondbe zitter niet maar alles kan doen en laten en hen als koelies (het woord bestaat nog) kan laten Stroomversnelling Een sprekend voorbeeld van hoe een natuurramp de sociale ont wikkeling in een stroomversnel ling heeft gebracht. Tot groot on genoegen natuurlijk van deleden van hogere kasten, die hun onbe perkte invloed en hun systeem smetting weer uitgekookt .wor den. Dankbare vrouwen haastten zich om wat eetbaars klaar te ma ken. Dezelfde organisatie - in dit geval onder leiding van jezuieten - heeft balawardi's, peuterschool tjes, opgericht in vier dorpen. Daar komen de kleintjes bij el kaar, krijgen van een vrijwillig ster les, ontvangen medische ver zorging en vitaminerijk eten. Maar de moeilijkheid is die schooltjes financieel te laten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 33