R.O. verrassend onder leiding van Gerard Oskamp ZWOEL AVONDJE IN WALDOLALA Alwin Bar groots in Schubert-recital T G=3ös8gtf/.." M yVIAANDAG 13 NOVEMBER 1978 VARIA Zaterdag was Het Parool in de ingezonden brievenrubriek tot Aantjes 20 gevorderdDe Tele graaf was al bij Aantjes 12. de NRC had geen Aantj es-brieven meer. de Volkskrant nummert ze niet. en Trouw was zaterdag al bij Aantjes(34) beland.Maar Trouw is dan ook een christelijk dagblad, ook al bericht het op maandagmorgen ook over AZ'67 als Jaan de Graaf om re ligieuze redenen niet heeft mee gespeeld. De overgrote meer derheid van de Aantj es-brie ven in Trouw is pro-Aantjes, maar de verwarring is kennelijk groot,zoals moge blijken uit de ze zinsnede uit de ingezonden brief van H. de Boer uit Hooge- „Als alle politici die de angst van de oorlog niet gekend hebben hun mond eens hielden over de zaak-Aantjes en bijvoorbeeld de winkels eens „bevrijdden" van gevaarlijk speelgoed, dan was het heerlijk stil in „Den Haag" en heel wat moeders in 1979 gelukkiger dan ze nu zul len zijn". Men kan het Nederlandse volk op het ogenblik verdelen in twee groepen: zij die over de affaire- Aantjes spreken en zij die over de zaak-Aantjes spreken. En de laatste groep is nog een min derheidsgroepering die al over de affaire-De Jong begint te reppen. Waarin een klein land etcetera: de affaire-Menten, de Lockheed-affaire, de affaire- Aantjes. Waar zou dat taal kundige onderscheid eigenlijk op berusten: wel de Lockheed- affaire, niet de affaire-Lock heed. Wordt de affaire naar een persoon vernoemd, dan komt diens naam op de tweede plaats, en is een zaak in het ge ding, dan komt die op de eerste plaats? Maar „De Zaak 40-61 het boek van Harry Mulisch over de affaire-Eichmann dan? Alfie gen sop- Alblasserwaard, Bleskensgraaf, CDA, Dolk, Eenentwintige- neenhalf. F rad ievoorzi tter, Gereformeerde Bond, Hes, Ir Troost, Jong (Lou de), Kamp, Landstorm. Mecklenburg, Ne derlanderschap. Ot, Port Na- tal, Questieus, RIOD, Schakel, Tamboer, Utrecht, Van der Leeuw, Waffen-SS, X (het onbe kende lid van de Eerste Kamer), IJdel, Zwarte jas. Ik behoor tot de affaire-groep, zonder dat ik een eivormig af gerond oordeel heb, want elke keer als ik een bepaald com mentaar lees of hoor denk ik: ja, daar zit ook wel wat in. Het fas cinerende aan de affaire-Aan tj es is namelijkdat ze multi-in- terpretabel is: ze heeft niet al leen allerlei facetten, maar die hebben dan ook nog twee kan ten, lijkt het wel. Liep hij nou met Volk en Vader land of met een gele ster, was er nu wel of geen loyaliteits verklaring nodig in 1942, ging hij vrijwillig of toch min of meer gedwongen naar Duits land. tekende hij voorde Land storm om daarna wel of niet onder te duiken, wist hij wel of niet dat hij tot de Waffen-SS toetrad, was 21,5 jaar in 1944 jong of al aardig volwassen, was hij bewaker of gevangene groef hij tankvallen of nam hij het appél af, bracht hij wel of niet de Hitlergroet, had hij wel of niet kunnen vluchten, droeg hij een gele of een zwarte jas, heeft hij na de oorlog de waar heid, onwaarheid, of de halve waarheid gesproken, dong hij willens en wetens naar minis tersposten wetend dat hij ze nooit zou kunnen vervullen of niet, is er sprake van een poli tiek complot tegen Aantjes of niet. had De Jong zijn rapport op die manier mogen presente ren of n ietheeft Aantjes nu zijn Nederlanderschap verloren of niet, en zo ja, moet het hele Ne derlandse politieke leven van zeg de laatste tien jaar dan he lemaal worden overgedaan, startend bij „af', of niet? Overlopers Een affaire met honderd vragen en tweehonderd antwoorden, we zullen er voorlopig niet over uitgepraat raken. Een van die facetten is bijvoorbeeld het ver schil tussen de Schakel-her vormden en de Aantj es-her vormden (het Bondsvolk), waarbij de eersten door hun geloof het verzet in werden ge dreven, en de laatsten door hun geloof juist tot onvoorwaarde lijke trouw aan de door God gewilde overheid werden aan gezet. Herbert Leupen, de tv-re- censent van Het Parool, trok na een uitzending van Brandpunt over de Gereformeerde Bond de verrassende maar niet onlogi sche conclusie, dat het Bonds volk dus op religieuze gronden uit potentiële overlopers naar de vijand bestaat, die op grond van deze eeuwige, aan de bijbel ontleende mentaliteit daarom weinig geschikt voor over heidsdienst of politieke functies lijken. Hè ja, denk ik dan, daar zit ook weer wat in.. LEIDEN - De plaats van Willem van Otterloo, die zaterdagavond het Residentie-Orkest in de Stadsgehoorzaal geleid zou heb ben, was ingenomen door Gerard Oskamp, geplaatst in de voorste rijen van jonge dirigeertalenten, die Nederland op het ogenblik rijk is. Hij was een grote verras sing, deze 28 jarige jongeman die naast een perfecte kennis van de partituur-inhoud, ook het ver mogen had tot een bijna visuele uitbeelding van het lijnen vei - loop. Wat wij in dit totale programma van hem hebben gehoord, was heel bijzonder. Een ouverture "Obe- ron" van Carl Maria von Weber, heel romantisch zonder de ge bruikelijke excessieve uitbar stingen. Mooi van klankverhou ding tussen strijkers en blazers, prachtig gefraseerd, met grote aandacht vooral in afwerking. Dezelfde balans in klank in de "Phantastique" van Berlioz, die meer nog dan Weber aanleiding had kunnen geven tot buitenspo righeden. Ook hier echter een beheerste visie van de dirigent en een indrukwekkende prestatie in de blazersgroep, wanneer de par tituur hen daartoe in staat stelde. Solist in het Pianoconcert in e kl.t. van Chopin was de eveneens jon ge Roemeense pianist Eugen Indjic. Een romaticus die met een ferm toucher alle zoetelijkheden in dit concert over boord gooide met een duidelijk aangegeven contrastwerking tussen de beide thema's van de hoofdvorm in het eerste deel en met een heldere vi sie op het totaal. Beide jonge mensen, solist en dirigent begre pen elkaar uitstekend. Gerard Oskamp toonde ook hier een ge degen kennis van de partituur, en liet het orkest een levendige bij drage leveren in de opbouw. Het was over de gehele linie een prachtig concert. BEP RIJNDERS LEIDEN - Onder het motto "Een natie zonder vrouwen is een stagnatie" deden Waldo van Dungen (Sjefke van Oekel/Dolf Brouwers) en Barend Servet (IJf Blokker) zaterdagnacht de Leidse Schouwburg aan. De voorstelling begon, geheel in stijl op de elfde van de elfde om elf minuten over elf's avonds en liep geheel onverwacht uit tot 2.00 uur in de vroege morgen. Het zou een 'pikante reis' worden 'langs zwoele bergen en opwindende dalen'. Dat is het beslist geworden. Waldo en Barend (zoals we ze maar blijven noemen) lieten zich tijdens deze trip terzijde staan door de 'Hélen Leclerc-dansers' (Kitty Kloes, Irene Weiter en Mar- janne Kip). Om in zwoele stijl van de avond te blijven brachten de dames enkele topless dansacts, die echter choreografisch zeer vakkundig in elkaar zaten. Daarnaast kondigden Waldo en Barend op de hun bekende wijze twee travestietennummers aan. De travestiet, die Shirley Bas- sey's 'Goldfinger' deed, oogstte daarmee veel applaus. Wat moeilijker lag het voor de andere travestiet, die een medley bracht van 'Zangeres-Zonder-Naam-melodieën'. Omdat beide travestieten (overigens nauwelijks als zodanig herkenbaar) gebruik maakten van een geluidsband met de originele muziek, werd John, de tweede travestiet wel in een heel moeilijk parket gebracht, toen de band het tweemaal af liet weten. De eerste maal sprong het dynamische duo Van Dungen/Servet nog op het podium om de totaal ontredderde man verbaal terzijde te staan, maar de tweede maal werd op de geluidsapparatuur koortsachtig gezocht naar het volgende nummer. De show was doorweven met opvallend veel striptease-acts, waarbij de lezing van Waldo over het "stripwezen" «waarmee niét Kuifje en Asterix werden bedoeld) visueel werd geftiaakt door een dame op de achtergrond, die elke alinea van Waldo honoreerde met het verwijderen van een kledingstuk. Tot groot genoegen van de afgeladen zaal bracht Waldo ook nog zijn, geliefde hit 'Juliana*. Humor als 'je hobbyhokje staat open', ten teken van een niet zorgvuldig afgesloten pantalon, omgaf het hele gebeuren. Er is dus erg veel gelachen; er is ook opvallend veel geroepen en twee heren mochten zelfs met een roestige spijker de balonnen doorprikken, waarmee een naakte dame zich getooid had. Zo kent elke humor haar eigen publiek. BERT KOEKEBAKKER Onzorgvuldige 'Night Fall' LEIDEN - De Engels-Amerikaan se theatergroep Lumiere and Son, die zo geïnteresseerd is in het onderbewuste denken van de mens in relatie met het indivi duele en sociale gedrag, speelde zaterdagavond in het LAK-thea- ter 'Night Fall'. In deze produktie worden de personen bekeken van uit de realiteit van het dage lijks leven en de verbeelding van de droom. Betty, Billy, Joan, Jeff en Ted wo nen ieder apart in houten huisjes. Er bestaat een merkwaardige so ciale structuur binnen hun ge meenschap. Aan de ene kant le- LEIDEN - Slechts weinigen zijn in staat een concertpubliek in een uitgebreid programma van het begin tot het eind zo tot aandach tig luisteren te dwingen. Kunste naars die met grote concentratie, ook met diepgaande studie zich zelf rekenschap geven van het muziekbeeld achter de noten, en die dit in hun interpretatie over tuigend kunnen overdragen aan anderen, moeten van grote klasse zijn. Degenen op wie dit betrekking heeft is pianist Alwin Bar, wiens naam men dient te onthouden. Hij con certeerde in een Schubertpro- gramma tijdens het koffieconcert van K. en O. in de foyer van de Stadsgehoorzaal. Twee uur lang verstild poëtische sfeer in twee Sonates, waarvan de eerste in fis een onvoltooid jeugdwerk van de componist was, dat door Alwin Bar was voltooid. Niet zo erg moeilijk: het was geschreven naaf streng klassiek model met twee duidelijk geprofileerde the ma's. waarvan ook een deel van de doorwerking reeds bestond. Restte dus deze te voltooien, met de reprise zonder modulaties. Met de vier bekende Impromptus op. 90 was dit deel vóór de pauze. Er na de 40 minuten durende grote sonate in A weer in die medita tieve, bespiegelende visie. Het was werkelijk groots. Jammer dat Alwin Bar zich tot sommigen van de aanwezigen moest wen den met het verzoek hun hoesten en proesten tot pianissimo te be perken Hij had gel ijkTijdens elk concert neemt dit bijna onbe schaamde vormen aan. Het zijn meestal degenen die niet het meest geconfronteerd zijn en die met hun luidruchtige aanwezigheid een sfeer aan flarden kunnen ha len. Misschien zou K. en O. bij het kopje koffie in het vervolg ook nog dropjes kunnen serveren. BEP RIJNDERS Pg GEHPMACHINE HEEFT UW HEUE HUIS TOT MUNTSTUKKEN VERWERKT, PROFESSOR. U BENT EEN MEESTER- MUNTER ,'N hoep... het apparaat heeft hEM naar binnen gezogen volkomen met elkaar i ?en soort ne. Aan de andere kant zijn ze strikt individueel bezig, dit ge symboliseerd d.m.v. de huisjes waar geen ander in mag. 's Nachts wordt het evenwicht in de ge meenschap verstoord door vlieg tuigen, die de voor hen zo belang rijke poppen droppen, en door angstige dromen, die in een ver band staan met de dagelijkse realiteit. Door de nachtmerries en het afwerpen van de poppen worden ze wantrouwig jegens el kaar, wat hun gemakkelijke, simpele levenswijze danig in de war stuurt. Sommigen wordt het teveel en raken in trance, anderen putten er kracht uit en doorbre ken het stramien en zoeken el kaar zelfs op. De belangrijkste dag van het jaar nadert intussen. Op deze "Dolly Dag", verzamelen ze de poppen en werpen deze al prijzend in een houten geraamte. Ze halen ku bussen tevoorschijn waar "Kwaad", 'Stom', 'IJdel', 'Lui' en 'Gulzig' op staat, om nog extra te accentueren hoe walgelijk ze ei genlijk wel zijn. Vervolgens moe ten ze met het geraamte op hun nek de pijnlijke en vernederende dans uitvoeren. Joan kan dit niet meer aan en komt met de anderen tot de conclusie dat zij er mee op moeten houden. De vliegtuigen komen weer en gooien hun pak ketten weer af. Na enige aarzeling keren ze zonder de nieuwe pop pen terug naar hun eigen huisje. Het verhaal is aardig, maar meer ook niet. De gebeurtenissen zijn namenlijk te 'normaal' om het doel te bereikten wat L. and S.' voorstaat. Want het is zo merk waardig dat mensen hun privé leven afsluiten en daarbuiten zich als een uiterst sociaal bewo gen mens manifesteren. Tevens is het bepaald niet eigenaardig dat in dromen dagelijkse angsten naar boven komen, die, wanneer je die dromen tenminste kan ont houden, invloed hebben op het dagelijks gedrag, al dan niet be wust. 'Lumiere' heeft dit onder werp helaas wat onzorgvuldig in beeld gebracht. LOUIS CORNELISSE. jSqF EN HU KOMT ER AUS VIl-TEN MUNTEN WEER UIT.- GEEN WETTIG BÉTAAl.- mippEh, denk ik j A)£aj ooo {fc&CCAAWr RE. POUTÏBK AUNOLPs \AIAT VU/O JE E/zvA/v PAT VA Al AAA/ W/El-1S£>/A/EA/ poer DAT EF? EEAJ DAA, KOMT DAT Hl TAL. MOereK) AAZISAI W FRED BASSET De avonturen van Jommeke JOMMËKE IN BOBBEJAANLAND zout, 300 g kabeljauw, citroensap. 200 g cham pignons, 1 kleine ui, 20 g boter, 2 eetl sherry, 1 eetl peterselie, zout, aromazout. 4 plakken 40+ kaas (100 g). Zoutde kabeljauw en bespren kel deze met citroensap Smoor de schoonge maakte en in vierei sneden champignons met de fijngesnipperde ui in de boter. Meng de overige ingrediënten met de kruiden erdoor (behalve de kaas). Maak dit mengsel op smaak af, leg het op de kabel jauw en bedek het met de plakken kaas. Ver pak het geheel in alumi niumfolie. Leidse bioscopen LUXOR: "Grease", da. 2.30, 7.00 e uur. zo. ook 4.30 uur, al. CAMERA: "For a few dollars mor Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallcndienst elke dag Academisch' Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 mui tot woensdag 13.00 uur. (Diucones- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tol za terdag 13.00 uur Elisaheth-z.iekenhuis Nachtvoorstelling: "1001 Nacht", vr. e za. 12.00 uur, 16 jr. LIDO 1: "Dood op de Nijl", da. 2.30 e 8.00 uur. a.l. LIDO 2: "Aasgieren vallen aan", da. 2.3" 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 ir LIDO 3: "La v 9.15 uur, do., v 16 jr. Kindermatinee: "Donald Duck", z woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "The boys from Brasil' Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur van 13.45 - 14.30 uur Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uui Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 18.30 uur, Kinderafdeling dagelijks vai 14.00- 19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoe- Maandag kers per patiënt). Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen echtgenoot). 15-16 en 18 30-19.30 uur, laatste kwartier avondbezoek kraamafd. babyshow. Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking), dag. var. 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de .volgende bezoekuren (alleen voor ou- Kindermatinee: "Petei liot". TRIANON: "Hooper", 9 15 uur, zo. ook 4.45 u REX: "Meisjes die da. 2 30, 7.00 e Sint Elisabeth-ziekenhuis: iijdag 18.30-18.45 uur erdag en zondag 14.45-15.00 uur. we ten", da. 7.00 en 9.15 u Bezoek aan ernstig voor ernstige patie zoek wordt toegest en doorlopend b n kan de hoofdve r speciale kaarten 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur A'lphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30: 13.30> 14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30- ,14.15 en 18.30-19,30 uur Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18. 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Schiphol <020-1750001 "Alice in Wonderland", Nachtvoorstelling: "Zwoele Nachtvoorstelling: "Jonathan Livings- ton seagull", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 2: "Moord op de Nyl". da. 1.30 en 8.00 uur. a.l. Nacht voorstelling: "Borsalino'.za. 12.15 leen 6.45 en 9.15 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Tweety", za zo woe. 1.45 uur Nachtvoorstelling: "Sexslavinnen". 12.15 uur. 16 jr. EURO 4: "Hooper", da. 2.00, 7.00 en S uur, zo. ook 4.30 uur. za. ook 12.15 u ).15, zo. 4.00 en 6.15 u c(tludC1 lieiuas 13 november 19^8 Honderd jaar geleden stond in de krant: Berlijn, dat nu èen millioen inwoners telt. heeft niet min der dan 7200 herbergen en ca fes. of ongeveer een voor ie dere 139 inwoners. Vele der nieuwste bierhuizen zijn reusachtige gebouwen, ge schikt om vijfhonderd tot dui zend pasten te ontvangen. Kortgeleden speelde een schatrijke Rus met verschei dene zijner vrienden le Pensa bij Moskou in een bekend speelhuis. Allen verloren zoodanig, dat men wel aan bedrog moest denken. De poli tie werd gewaarschuwd en de eigenaar van het speelhuis werd gearresteerd. Bij een onderzoek bleek.dat de muren en het plafond van de speel zaal met papier waren be hangen, waarvan het patroon uit sterren bestond. In het pla fond waren in die sterren in het midden hier en daar gaten gemaakt: boven de speelzaal lag een man op een matras, die door de gaten in de kaar ten der spelers kun kijken en den bankier door middel van seinen, langs den muur naar de speeltafel loopend. daar van in kennis stelde. De on eerlijke bankier is met vier edeplichtigen naar Siber i erbann Vijftig jaar gelede In Japan heeft kt Zaterdag ui U heid van alle led zerlijke familie heele diplt rHirohito nwoordig- i>an de kei- stammen. Te Kioto, de oude keizersstad. heerschte reeds in de vroege ochtenduren een geweldige drukte in de feeste lijk versierde straten. Tijdens de plechtigheden betuigde de keizer zijn eerbied aan zijn voorvaderen Hij bracht een offer voor de heilige schrijn en deelde aldus aan zijn 123 overleden voorvaderen mede. dat hij den troon zou bestij gen. De eigenlijke bestijging geschiedde om 12 uur 44 mi nuten Japansche tijd. De kei zer droeg een mantel ran De kei- spiegel. ard ii lal i besteg heden begonn matieke corps en dignitarissen den De feestelijk- met een hulde de koningin wie de Ja pan ieren af te naast hem ln een proelama 11 verklaarde de keizer, dat hij. getrouw aan de traditie, het land als zijn eigen huishou den en het volk als zijn eigen kinderen zou besehermen, waarbij hij op den steun van het gansche volk rekent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23