Zoeterwouds koor met het Paulus-oratorium VRIJDAG 3 NOVEMBER 1978 Als u snel bent kunt u misschien ,£)racula" nog zien in het Shaf tesbury Theatre in Londen, want het is een aflopende zaak. De voorstelling is een flop, het publiek blijft weg, het stuk zal de drie maanden nauwelijks halen, terwijl „The Mousetrap" van Agatha Christie al zijn 26e achtereenvolgende jaar is in gegaan, en de musical ,Jesus Christ Superstar" alle stedelij ke musicalrecords gebroken heeft door zeven jaar achtereen op het repertoire te blijven. Wat is yfJesus Christ" meer dan ,JDracula" zult u vragen, maar daar kan ik u geen antwoord op geven. „Jesus Christ Superstar" heb ik niet gezien, maar .JDra- cula" votid ik prachtig. 11c geef toe dat we er met gemengde ge voelens heen gingen, want on derweg zagen we een groot reclamebord waarop maar twee citaten stonden waarin yPracula" (en dan nog alleen hoofdrolspeler Terence Stamp) geprezen werd. Ze waren alle bei van ene Micheal Bakewell, en hij had ze uitgesproken voor BBC-4, de radio dus. Ook aan het theater zelf was maar één aanbevelende zin van een Engelse krant opgehangen, van de Financial Times,dat het kippevél zo prima verzorgd was. De andere aanbevelingen waren geput uit Amerikaanse bladen, want ,£)racula" is in deze vorm een kopie van de Amerikaanse voorstelling, ge regisseerd door de Amerikaan Dennis Rosamaar met Engelse spelers. En ik kan u verzekeren dat het dusdanig citeren uit to neelrecensies dat zelfs de mise- rabelste oordeelvellingen nog wel een positieve juichkreet opleveren (van een zin als: ie der talent schittert door afwe zigheid" wordt rustig geci teerd: ieder talent schittert"), in de Engelse theaterwereld tot de hoogste perfectie is opge voerd en een kunstvorm op zichzelf genoemd mag worden Dus als er bok op die i geen kaan uit te braaien valt, moeten de recensies wel buiten gemeen deprimerend zijn ge weest! Vleermuis De zaal was inderdaad maar voor een derde gevuld,maar het decor beviel uitstekend: hele maal in zwart-wit-grijs gehou den, als was het een oude gra vure, waarna de enige kleur nog zou worden aangebracht door de gedempt-rode voering van Dracula's cape, en een schitterende rode robijn op de witte jurk van Lucy, die door Dracula wordt aangevreten (Lucy natuurlijk, niet de ro bijn). Er was ook prachtig stuntwerk van de techniek, want van tijd tot tijd vloog een namaak-vleermuis een der ra men binnen, om langs onzicht baar touwwerk een vrij inge wikkelde route af te leggen, en aan het slot verdween Dracula op onbegrijpelijke wijze van het toneel (je voelt dat het gaat gebeuren, je let extra scherp op, maar je kan toch niet zien hoe hij het 'm flikt). Allemaal perfect geregeld dus, maar ook het spel van alle acht medespelenden was perfect, te gen de rand van de parodie aan en geheel afgestemd op de ma nier van toneelspelen zoals we die nog van films van 50 jaar geleden kennen. Net iets te pompeus,net iets te veel gebaar, net iets te veel stembuigingHet fascinerende was, dat ,JJra- cula", toen het op 14 februari 1927 in Londen in aanwezig heid van geüniformeerde ver pleegsters die mensen met een zwak hart moesten bijstaan in première ging, vermoedelijk precies zo gespeeld werd, maar toen in volle ernst, zonder die parodistische bijbedoeling Wij vonden het, kortom, prachtig, en ikzelf kon over de hele voor stelling wel op een stuk of twin tig onvervalste shudders" (huiveringen, kippevelbogen, want de faculteit om te lachen om de Mounties mag bij mij dan geheel verloren zijn ge gaan, de faculteit om te huive ren op het commando van een regisseur en zijn acteurs is bij mij nog ongehavend aanwe zig. Applaus Na afloop waren wij de enigen in de zaal die staand applaudis seerden. Daar zullen Terence c.s. wel van opgekeken hebben, want de Nederlandse gewoonte om op te staan als je een extra accent van goedkeuring aan je applaus wilt geven, kennen ze in Engeland helemaal niet. Dat wisten we wel, maar in dit ge val vonden we dat de acteurs er recht op hadden op z'n Hol lands te worden toegeklapt. Na afloop vertelde iemand van het theater me dat het stuk, on danks groot succes in Nev) York, in Londen inderdaad veel te weinig bezoek trok. Hij weet het aan de toneelcritici, vooral dan van de avondbla den, die überhaupt al nooit iets goed vonden,en volgens hem al tijd extra kritisch waren over de stukken die in het Shaftesbu ry Theatre werden vertoond. Toen hij me dat vertelde, had den we al een ander merk waardig avontuur achter de rugHet theater liep leegen op eens zag ik, tien meter voor me tussen de mensen, het onmis kenbare gezicht van de Boy from Brazil, de jongen die in deze film in een treffende type casting de rol speelt van een soort Dracula in de nabije toe komst. Kom mee!, zei ik tegen mijn vrouwen we zigzagden zo snel mogelijk door de voortsuk kelende mensen, want zo'n bol- lig-onaangenaam gezicht als van die jongen zie je je hele le ven niet meer. Hij had een lichte regenjas aan, maar bleek, toen we bij de uitgang kwamen, net als Dracula op het toneel op slag spoorloos verdwenen te zijn. Opgelost in het niets! Een wonderlijke coincidentie. Zingt den Herezestig jaar ZOETERWOUDE/LEIDEN - Het 55 leden tellende gemengd koor "Zingt den Here" in Zoeterwoude viert zijn 60-jarig bestaan met de uitvoering van "Paulus van Mendelssohn-Bartholdy"In dit concert, dat op 10 november in de Dorpskerk in Zoeterwoude ten gehore wordt gebracht treden als solisten op: Margaret Roest (sopraan), Geertje Kuypers (alt), Philip Schuddeboom tenor) en CorNiessen (bas)Dirigent is Wim de Ru Evenals Mozart en Schubert, stierf Mendelssohn op vrij jonge leef tijd (38 jaar). Zijn talent open baarde zich heel vroeg en zijn kunstzinnige, goed gesitueerde ouders hebben zijn muzikale ontplooing met zorg begeleid. Bij zijn dood liet Felix Mendelssohn- Bartholdy een omvangrijke mu zikale erfenis na. Als componist is hij geen hemelbe stormer geweest, maar wel een gedegen vakman, die alle muzi kale vormen beheerste en die een fenomenale kennis had van het orkestapparaat. Structueel is zijn werk hecht en knap. In melo disch opzicht vloeiend, soms wat aan de zoetelijke kant. Na een periode van twee jaar vol tooide Mendelssohn zijn orato rium "Paulus,' in 1836. Hij was toen 27 jaar. Van groot belang was zijn studie van de werken van J.S. Bach, die in de vergetel heid waren gedrukt; aan Men delssohn is het te danken dat de Matthaeus Passion weer tot klin ken kwam. Een grote prestatie want hij was toen pas 20 jaar. De invloed van de barok is merkbaar in "Paulus". Veel gebruik van de strenge contrapuntische vormen en naar vorm een grote gelijkenis met de Matthaeus Passion. Of schoon bij Bach door Italiaanse invloeden de herkomst uit de Middeleeuwse en later de motet- passio al was verwaterd, heeft dit Paulus-oratorium waarvan de bron bij de opera gezocht moet worden, nog sterke banden met de Passion. Voorbeelden hiervan zijn de "turba" (uitroepen van het volk), en de nog niet geheel ver dwenen lectiotoon in het recita tief, waarin het bijbelwoord wordt geciteerd. Heeft J.S. Bach in de Matthaeus Passion de dra matiek in zijn muziek verankerd, Mendelssohn gaf zijn "Paulus" een meer epischlyrisch karakter, dat ook meer in overeenstem ming met het verhaal is. Het is niet onwaarschijnlijk dat de nog jonge componist Mendels- sohn was gegrepen door de toe treding van zijn joodse ouders tot het Luthers geloof. In dit "Pau lus-oratorium behandelt hij het zelfde onderwerp: de bekering van Saulus tot Paulus. In het eer ste deel bevindt Saulus zich on der de woedende volksmassa die de dood door steniging eist van Stephanos, die het Christus evangelie predikte. Wanneer Saulus zich later naar Damascus begeeft om aanhangers te vinden teneinde het opdringende Chris tendom te bestrijden, hoort hij Galerie De Hollandsche Tuyn, Brugge- straat 1, Leiderdorp. Tentoonstelling Alex Hakkaart - schilderijen en aqua rellen. Geopend do. van 10.30-12.30 en za. en zo. van 14-17 uur, tot 12 november. Galerie Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest. Tentoonstelling Pol Krom- jong - schilderijen, tekeningen, objecten en foto's. Geopend dag. van 10-16 uur (zo. gesloten) tot 3 november. Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18. Tentoonstelling Jaap Egmond - sys tematische plastieken van Rob van He- mert - schilderijen. Geopend vr., za. en zo. van 14-18 uur. Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113, Wassenaar. Tentoonstelling Ice Poel- stra-Ignacio - diverse technieken. Ge opend woe. t/m za. 10-16 uur, di. van 14-20 uur, t/m 18 nov. Academiegebouw, Rapenburg 73. Ten toonstelling werk van Jan van Wel. Ge opend ma. t/m vr. van 9-17 uur, t/m 30 LAK-foyer, Levendaal 150. Tentoon stelling Fedde Spoel - "Leuke kunst" Geopend t/m 30 nov. vanaf 4 r i. t/m x (Kleine vaart) Adara 1 180 nto Paramaribo nr Wilming ton, Andrea Smits 1 50 nw Dieppe nr Perz. Golf, Caravelle 2 te Rotterdam, Combi Spirit 1 rede Wageningen (Suri- Dependent 1 te Rotterdam, Dutch Master 2 vn Rotterdam nr Im- mingham, Dutch Mate vn Rotterdam nr Tees, Farmsum 1 te Hamburg, Fiplandia 2 vn Rotterdam nr Londen, Frisian Trader 2 te Londen, Galloway Express 1 vn Benghazi nr Bar- Haico Holwerda 2 te Amsterdam, Ida Smits pass 1 Wight nr Bilbao, Jacqueline Broere 1 vn Rotterdam nr Tees, Jan 1 vn Rotterdam nr Ipswich, Jupiter 1 te Amsterdam, Lauriergracht 2 te Lome. Mare Altum 1 te Rotterdam, Mare Novum 1 te Rotterdam, Maria Smits 1 60 w Freetown nr Port (GROTE VAART) Abida pass 2 Kp Gris Nez nr Terneuzen, Acteon 3 te Singapore verw, Aldabi 1 te Rotterdam, Alkmaar 2 te Punta Aarenas, Atlantic Crown 2 v Portsmouth nr Bal- timore, Atlantic Star 1 1250 w Landsend nr Li verpool, Chevron Kentucky 1 400 z Dakar nr Eu ropoort, Chevron Rome 1 40 nw Dubai nr Cana- port, Coral Obelia 2 te Marsanlock verw, Coral Rubrum 2 te St. Malo, Cumulus 1 v Rotterdam nr zee, Diadema 1 255 zzw Cocoseil nr Sydney, Dordrecht 1 v Nordenham nr St. Law- Eemsborg 2 te Delfzijl verw, Esso Saba 1 110 z Socotra nr Le Havre, Farsum 1 te Hamburg. Kennermerland 1 v Bahia nr Hartsburg, Khasiella 1 100 w Jeddah nr Spitia, Kieldrecht 1 te Montreal, Mytilus 1 280 nno Paramaribo nr Brass- Neder Rhone 2 v Benghazi nr Almeria, Nedlloyd Clarence 1500 wnw Carnarvon nr Colombo, Nedlloyd Cumberland 2 te Kobe, Nedlloyd Colombo 2 v Auckland nr Whangarei, Nedlloyd Ebro 1 170 n Mogadiscio nr Mombasa. Nedlloyd Fremantle 2 te Wellington, Nedlloyd Kyoto 1 te Bombay, Nedlloyd Linge 1 te Port Said, Nedlloyd Madison 2 te Rotterdam, Nedlloyd Mersey 2 te Djakarta, Nedlloyd Rouen 1 in Yucatan kan nr Houston, Nedlloyd Schie 1 120 zw Kreta nr Rot terdam, Nedlloyd Sinoutskerk 1300 ono Aden nr Muscat, Nedlloyd Westerkerk 1 v Rotterdam nr Antwerpen, Ondina 1 200 z Taiwan nr Singapore, Onoba 2 te Santo Domingo verw, Patro 1 v Punta Cardon nr Beaumont, Pericles 2 te Valparaiso verw, Rijnborg 1 v Zaandam nr Delfzijl, Scherpendrecht 1 t.a. Cristobal, Sliedrecht 1 250 no Las Palmas nr Fos, Thameshaven 2 v Rotterdam nr Ant werpen, Westland 3 te Ilheus verw. Felix Mendelssohn-Bartholdy. stem die hem vraagt: "Saul, vervolg je mij?" (dit merkwaardigerwijze gezongen door sopranen en alten). Op de vraag van Saul, van wie deze stem is, komt het antwoord: "Ik ben Jezus van Nazareth, die je bezig bent te vervolgen." (ook nu weer gezongen door vrouwenkoor). Het evangelie-recitatief, in de oude Passio altijd door een tenor vertolkt, wordt in dit oratorium om beurten gezongen door een sopraan-, of tenorsolo. Helemaal uit de oude Italiaanse opera-stijl stammend is het begin van dit oratorium: de driedelige ouverture, geopend met een veel zeggend koraal "Wachet auf ruft uns die Stimme", gevolgd door een fugatisch middendeel, met als slotdeel dezelfde fuga, verrijkt met het koraal uit het eerste deel als cantus firmus (tegenmelodie). Een grote rol heeft de componist toebedeeld aan het orkest, dat bijvoorbeeld in bovengenoemde "openbarings-scène" een bijna huiveringwekkende schildering geeft van het gebeuren.. BEP RIJNDERS. TOCH Cf BK, PAT VJB ZWAJ ÉjeWOROEAJ I /aj ptAAT; vmi rtersjes J ww E-w een /-teisJES pat cAr EWASAJ Aj IET fcOAl y rUïT. upi.w De avonturen van Jommeke JOMMEKE IN BOBBEJAANLAND Kijk ne zijn hier volop bezig aan de bouw van een Far West-dorp! Fee, da's formidabel!. "v>, Luister nu goed...want het is een lang verhaal. 1 s| OP DAT OGENBLIK STRUKT OP ZAVENTEM EEN SUPBR-JET NEER UIT AMERIKA. 1 pond varkensvlees, 2 paprika's, 4 tomate pond uien, lh pond champignons. 2 preien uienpoeder. mespuntje chili-poeder, boter of margarine, rosmarijn, selderij, ketjapsaus. zout, peper, kerrie, vleeskruiden, paprika en knoflookpoeder, Varkensvlees in stukjes snijden, zouten en krui den, dan ong. 5 minuten laten staan in wat soja saus (ketjapsaus). Boter bruin laten worden. Uien snijden (niet te fijn) en laten fruiten, varkensvlees meebak- ken. Flinke scheut ket japsaus toevoegen tot het geheel donker van kleur wordt. Goed roe ren. Beetje water en een scheutje azijn toevoe gen met nog wat ketjap saus. Dan 1 uur laten sudderen en tegen het eind toefje selderij erbij. Met boontjes en droge witte rijst opdienen. Leidse bioscopen LUXOR: "Grease", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, a.l. CAMERA: "Violette Nozière", da. 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Laurel en Hardy bij de luchtbescherming", za. en woe. 2.30 uur, 2.00 e 4.15 t Galerie v.d. Vlist, Botermarkt, Tentoon stelling Huib v.d. Vugt - schilderijen en Baps van Elsdingen - keramiek. Geopend dag. van 10-17 uur (beh. zo.) tot 10 nov. De Ruif, Jan Vossensteeg 59. Tentoon stelling Ans v.d. Heide-Kort -glasmo- zaieken, Liesbeth Ydo - poppen, Rina la Grouw - antieke poppen, Amke Kwa- kernaak - olieverfschilderijen. Geopend Nachtvoorstelling: "Duizend en een nacht", vr. en za. 12.00 uur, 16 jr. LIDO 1: "Dood aan de Nijl", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 2: "Aasgieren vallen aan", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "La vie devant soi", da. 7.00 en 9.,15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kinderfilm: "Donald Duck", za. en woe. 2.30, zo. 2.30 en 4.45 uur. STUDIO: "The boys from Brasil", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Peter en de draak Elliot", za. en woe. 2.30, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Hooper", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. REX: "Meisjes die van toeten noch bla zen weten", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., vr. en zo. ook om 2.30 uur, 16 jr. Kinderfilm: "Alice in Wonderland", za. en woe. 2.30 uur. N'-chtvoorstelhng: "Verpleegsters op pad", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "The boys from Brasil", da. 1.30, 6.30 en 9.00 uur, zo. 4.00, 6.30, 9.00 uur. za. en woe. 6.30 en 9.00 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Bello en de jacht op de diamant", za., zo. en woe. 1.30 uur. Nachtvoorstelling: "Pat Garrett and Billy the Kid", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "The Betsy", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Play it again Sam", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 3: "Ben Hur", da. 1.30 en 8.00 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Meisjes achter tra lies", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Hooper", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, za. ook 12.15 uur, a.l. Bioscopen Voorschoten GREENWAY: "Saturday night fever", "The Birds", za. 9.15, zo. 6.15, ma. en di. 8.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Tarzan in New ■Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 tour tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur van 13.45 - 14.30 uur. Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 - 18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14.00 -19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoe kers per patiënt). Sint Elisabeth-ziekenhuis: laatste kwartier avondbezoek kraamafd babyshow. Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag: Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: voor ernstige patil zoek wordt toegesl Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30, 13 30- 14 15 en 18 30-19.30 uur 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18 - 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Schiphol 102(1-1750001. idC}ti leutus. 3 november 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: Uit het rapport van de interna tionale Rhodope-commissie blijkt dat de Mohammedanen zich nog meer over de Russische soldaten dan over de Bulgaren beklagen. In verschillende plaatsen van het Rhodope-ge- bergte (in zuidwest-Bulgarije red.) vertoeven 150.000 vluchte lingen. De gruwelen, waarvan zij berichten, waren ijzingwek kend: moorden, rooven en ver minken waren aan de orde van de dag. De Russen ontzagen de jeugd noch de grijsheid. De vluchtelingen werden soms als een kudde schapen afgemaakt door middel van granaatvuur. Bij Hermanli wierpen de moe ders hun kinderen bij honder den in het wa ter om h en voor een gewelddadiger dood te behoe den. Te Kasanlik en Jeni-Sagra werden in twaalf dagen 12 a 1500 menschen gedoodte Tir- nova werden 24 personen de handen afgehouwen en daarna werden ze in een afgrond ge worpen. Bij Moritsche en Her manli lieten de Russen vijfhon derd wagens met Turksche vrouwen en kinderen in de lucht vliegen. Vijftig jaar geleden: In een woning toebehoorende aan de gemeente Alkmaar en staande aan de Laat aldaar, welke woning eenigen tijd heeft leeg gestaan nadat de laatste bewoners, het echtpaar Cosino, is overleden, heefi een jonge schildersezel op een plank in een alkoof een blikken sigarenkistje gevonden, gevuld met bankbil jetten tot een totaal bedrag van ruim 7000 gulden. In een apart zakje vond men nog 13 gouden tientjes, zoodat in totaal 7172 gulden is gevonden. Bij dit geld was een briefje, waarop stond: voor Neel. Verder vond men geen aanduiding. De directeur van gemeentewerken heej'l het geld gedeponeerd in een kluis bij den gemeente-ontvangerin afwachting van de uitspraak wien dit geld zal toekomen. Door de over het algemeen gun stige temperaturen en de zachte herfstnachtem bloeien in vele streken van Duitschland de boomen voor den tweeden keer in dit jaar. Zoo heeft een boer te Borstel bij Achim dezer dagen zijn tweeden oogst kersen ge plukt. De nieuwe vruchten zijn iets kleiner dan die van den eer sten oogst. Een tuinder te Achim heeft zelfs een tweeden oogst aa rappelen binnengehaald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 33