Violist Lubotski: politieke bemoeizucht ontvlucht Harry Thomas verwacht veel van 'Marsupilami' -GEEHlinED Als dit nu eens uw kind werd... toegelicht RADIO \programma ra DONDERDAG 2 NOVEMBER 1978 'Ik ben geen Rus meer' UTRECHT (GPD) - Twee jaar geleden voegde de Russische violist Mark Lubotski, zich bij de 800 musici, die de vrijheid van het Westen verkozen bo ven de benauwende poli tieke druk in de Sowjet- Unie. Hij koos voor Ne derland en woont nu riant en vrij in de Utrechtse wijk Overvecht, samen met zijn vrouw, zoon en schoon moeder. Over een tijdje hoopt hij de Neder landse nationaliteit te krijgen. Hij geeft les aan conservatoria in Amsterdam en Rotterdam, is een graag gezien solist bij alle orkes ten, maakt concertreizen in Eu ropa en binnenkort ook naar Amerika. En dat allemaal zonder vooraf verplicht te moeten oreren over de superieure partijpolitiek van de Sowjetrussische leiders tegenover de partijorganisatie van het conservatorium. Dat was het verschrikkelijkste. Eigenlijk was het het breekpunt. Hij kon het eenvoudig niet meer opbren gen. „Iedere Sowjet-burger krijgt ver plicht poliviek onderricht. Eens per maand of soms twee maan den moet hij een toespraak hou den over bijvoorbeeld een rede van Brezjnjev. Maar je mag niet zeggen wat je denkt, je moet zeg gen van de staat watje moet den ken. Het komt erop neer dat je moet zeggen: ik ben een idioot. Voor elk concert in het buiten land heb je een speciaal docu ment nodig van het staatsimpre- sariaat Gosskonzert. Nu, Goss- konzert vraagt mijn partijorgani satie: „Wie en wat is die Lubotski. Als er dan wordt gezegd: hij is niet tegen en ook niet voor de par tij; zijn politieke gezicht is on duidelijk, dan krijgt Lubotski dat document niet en het concert gaat niet door. Dat is ook gebeurd met die twee Russische pianis ten, die op het jubileumconcert van het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest zouden spelen. Hun politieke antecedenten waren onvoldoende, dus mochten ze niet weg. Dat hoor je dan een dag van tevoren". „Mijn laatste leraar David Oistrach kwam, na zijn derde tournee naar de Verenigde Staten, eens terug met een koffer vol vioolsnaren, die hij daar had gekocht. Ik was hij hem thuis en vroeg: Waarom heb je zoveel snaren gekocht? Hij lachte en zei: „Ik weet niet of ik ooit nog een keer naar het Westen mag". Dat was altijd onzeker. Zelfs groten als hij en Rostropo- witsj moeten voor elke tournee eerst dat politieke examen afleg gen. Is het niet goed, dan mogen ze niet weg. Dat is vreselijk be nauwend. Gosskonzert is geen organisatie om contacten te leg gen, maar om contacten te ver storen". „Ik ben in mijn hele opleiding ge confronteerd geweest met de bemoeizucht van de staat. Mijn conservatoriumjaren lagen tus sen 1949 en 1958. In 1948 was er een regeringscampagne begon nen tegen componisten. Die campagne viel in drie delen uit- „Het eerste deel was gericht tegen joodse kunstenaars. Het tweede deel van de campagne ging erom prioriteit te geven aan alles wat Russisch was. Iedereen moest zeggen, dat de beste machines, de beste schrijvers, de beste musici Russische waren. Als iemand opmerkte, dat bepaalde appara ten al door Edison waren uitge vonden, dan was dat anti-Rus sisch. Voor de stalinistische lei ders bestond er geen Newton, geen Edison, geen Einstein. Het derde deel van de campagne ging tegen componisten. De regering was anti-Prokowjev, anti-Sjosta- kowtsj, anti-Khatchatoerian. Muziek van Mahler, Debussy, Ravel en Saint Saëns waren ver boden, op enkele bijzondere opussen na". „Daardoor kon prof. Jampolskoe die al die jaren mijn leraar is ge weest, te weinig aandacht schen ken aan westerse muziek. Ik had bijvoorbeeld geen mogelijkheid om de muziek van Mozart, Beet hoven en Brahms te spelen, want je moest twee derde van je tijd besteden aan Russische muziek. Omdat de beste Russische com ponisten waren verboden, bleef je niets anders over dan die tijd te besteden aan zeer slechte muziek van matige componisten. Dat was mijn studietijd". „Mijn eerste buitenlandse tournee was in 1958 naar Brussel, nadat ik in 1951 en 1956 prijzen had ge wonnen op concoursen in Berlijn en Salzburg. Maar elke buiten landse reis bleef moeilijk. Ook al omdat ik jood ben. Eenmaal werd ik bijvoorbeeld door Benjamin Britten gevraagd om samen met hem zijn vioolconcert op te ne men. Dat werd mij verboden. De staat vond, dat een andere Sow- jet-violist dat beter zou kunnen doen. Ze noemden namen als Iwanov en Petrov maar Britten zei: ik wil Lubotski. De Russen hielden vol, dat ik niet kon. Uit eindelijk kreeg ik toch toestem ming, maar pas na een uitvoerige briefwisseling tussen Engelse en Russische autoriteiten. Dat ge beurt steeds". „Ik ben geen held. Om vele concer ten in het buitenland te geven ben ik in de pas blijven lopen. Maar op den duur kun je dat niet meer opbrengen. Toen heb ik emigratiepapieren aangevraagd. Na vier maanden kregen mijn vrouw, mijn zoon Alexander en ik toestemming. Ik had aanbie dingen om docent te worden in Manchester en Nederland. Dat het uiteindelijk Nederland is ge worden berust op toeval. We mochten meubilair en boeken meenemen, maar mijn viool moest ik achterlaten. Die was contrabande, zeiden ze. Die moest ik maar in Rusland verko pen'. „De eerste drie maanden is onze familie liefdevol door vrienden in Wageningen en Bennekom op gevangen. Toen hebben we een halfjaar in Amsterdam gewoond en vervolgens heb ik dit huis ge kocht. Anderhalve maand gele den mocht ook mijn schoonmoe der naar Nederland emigreren. Zij is 74 en heeft een half jaar op toestemming moeten wachten. Maar nu zijn we vereend". „Mijn moeder en zuster wonen in Amerika. Mijn vrouw doceert Sanskriet aan de universiteit in Utrecht en mijn zoon studeert Sanskriet in Leiden. Hij sprak na drie maanden vlot Nederlands. Ik niet. Ik doe wat aan zelfstudie, maar de tijd ontbreekt me om het goed te doen". „Ik ben verrast door het muziekle ven in Nederland. Hier zijn even veel orkesten van niveau als in de hele Sowjet-Unie. Uiteraard heeft Rusland vele muziekscho len, waarvan enkele zeer goede. Maar Nederland heeft er om en nabij de 200. Dat is ook niet slecht. Bovendien is het mu ziekleven hier uitstekend geor ganiseerd. In de Sowjet-Unie is de organisatie verschrikkelijk slecht. Al is het alleen maar om dat kunst en politiek volkomen willekeurig worden ver ward". „Dat is ook de reden waarom zoveel Russische kunstenaars naar het Westen emigreren. Al die emi granten verliezen hun Russische nationaliteit. Ik ook. Ik ben geen Rus meer. Ik heb nu een vreem delingenpaspoort. Misschien dat ik later, als ik Nederlander ben, nog eens als toerist naar Rusland ga. Want ondanks alles blijft het het land waar ik ben gebo- Pianorecital Hans Bruin weinig gaaf Luisterende naar de nog vrij' jonge pianist Hans Bruin gis teravond in de Kapelzaal van K. en O. realiseerden we ons, over hoeveel capaciteiten een solist moet beschikken, wil hij zich op een podium hand haven. Hij moet zich ge steund weten door een be trouwbare en gave technische basis. Daarnaast zijn concen tratie en vooral muzikale vormgeving van belang. Hans Bruin heeft een moeilijk programma gekozen, waarin teveel zijn tekortkomingen hoorbaar waren. Zijn tech niek is niet helder en vaak raf- felig. Dat hij bovendien ge bukt moet zijn gegaan onder gebrek aan concentratie, met nogal vaak geheugenverlies als gevolg, moet - zo dachten we - nog op rekening worden geschoven van gebrek aan podiumervaring. Indien het zijn bedoeling is zich een car rière op te bouwen als solist, heeft Hans Bruin nog een lange weg met gedegen studie te gaan. Muzikaal is hij zeker- we hoorden veel goeds in Schumann - maar deze "Etu des symphoniques" misten nog het monumentale dat men van een goed pianist mag vërwachten. Toch is het goed dat hij ervaring opdoet in concerten als die van gisteravond, en dat hij blijft streven naar evenwicht in techniek en muzikale vormgeving. Als die van zo- velen, zal zijn weg er een zijn met veel vallen en opstaan. Maar de doorzetter wint! BEP RIJNDERS Grote plannen met Dennie Christian HILVERSUM (GPD) - Zichtbaar tevreden zit de Neder landse „koning van de Duitse Schlager" Harry Thomas in een van de vele kantines van de NOS-studio's in Hilver sum. Het is hem eindelijk gelukt. Zijn beschermeling, het Duitse tieneridool Dennie Christian, is morgenavond te zien in het nieuwe TROS-programma „Op volle toeren" Met het lied „Guust Flater en de Marsupilami" staat Den nie op de eerste plaats in de Nederlandstalige TROS-Top vijftig. Op een veiling bij Sotheby in Londen hebben schilderijen be horend tot een Zwitserse collec tie een bedrag van 14 miljoen gulden opgebracht. De hoogste prijs - 700.000 gulden - werd betaald voor een doek van Venetië van de Italiaanse meester Canaletto. De eerste reactie bij velen die voor de eerste maal „Guust Flater en de Marsupilami" hoorden was: „Kan hij wel! Het idee om rond een stripfiguur een plaat te ma ken afpikken van Vader Abra ham". Want evenals de Smurfen zijn ook Guust Flater en de Mar supilami bekende stripfiguren Maar wat blijkt? Zowel het pro ject rond de Smurfen als het Fla ter-project is afkomstig van Har ry Thomas. De omvangrijke Thomas is best be reid hier meer over te vertellen. Want het smurfengedoe zit hem danig hoog. „Zoals iedereen weet, ben ik helemaal weg van de Duitse Schlager", vertelt hij. „Een tweede grote hobby van me is het lezen en verzamelen van strips: ik ben dan ook een echte stripfanaat. Toen ik twee jaar ge leden een tekenfilm zag met de Smurfen erin, dacht ik: waarom wel een boek over Smurfen, een film met Smurfen in de hoofdrol en gëen plaat over Smur fen?" „Ik heb toen contact opgenomen met Peyo, de geestelijke vader van de Smurfen en heb de rech ten van deze stripfiguurtjes op gekocht. Toen ben ik aan een project begonnen met de Smur fen en Dennie Christian. Hij zou een single en een lp maken. Het Smurfenlied zou voor het eerst gepresenteerd worden op het Schlagerfestival. Dit gebeurde dan ook maar niet vertolkt door Dennie, maar door Vader Abra ham. En i ADVERTENTIE Bel: 020-767676 020-901901 Ned II 22.20 uur Vanavond kunt u de reportage zien die Avro's Televizier Magazine maakte over kinderen in ontwikkelingslanden. De Stichting Foster Parents Plan Nederland, een niet commerciële T organisatie, houdt zich bezig met financiële adoptie van kinderen in die landen. Voor 45,- per maand helpt u zo'n kind aan voedsel, medische verzorging en onderwijs. Bel voor informatie of haal een folder bij één van de 3200 Rabobanken. Stichting Foster Parents Plan Nederland Joh. Vermeerstraat 24, Postbus 5000, Amsterdam. Tel. 020- 76 76 76. Deze publikatie is mogelijk dankzij P«i|iif|ll2inl* de medewerking van de flOUlJllOilli .,Nu", gaat hij verder, „ik had al een heel project opgezet rond de Smurfen. Toen ik bij Dennie's toenmalige platenmaatschappij Dureco aankwam en hun mijn plannen voorlegde, zeiden ze: van Smurfen kun je geen plaat maken. En daarmee was de kous af, want ze verboden Dennie bo vendien zijn medewerking aan mijn project te verlenen. Omdat er al zo enorm veel geld inzat, be sloot ik mijn plannen aan een an dere artiest voor te leggen. Dit was Pierre Kartner (Vader Abra ham). Hij zit bij dezelfde maat schappij maar nam het nummer, tegen een verbod van Dureco in, toch op. En het werd een gran dioos succes. Een succes voor Vader Abraham ja, want de naam Harry Thomas werd niet meer genoemd; de naam Peyo, uit wiens brein de Smurfen toch ei genlijk kwamen, evenmin. Maar dat was nog niet alles". Harry Thomas lucht duidelijk zijn hart. Hij vervolgt: „Op het Schla gerfestival van vorig jaar presen teerde Dennie Christian zijn tweede Nederlandse single „Mustafa". Een uitstekend lied dat ongetwijfeld in goud omgezet zou zijn als er maar genoeg van geperst was. Dit was echter niet het geval, want de capaciteit van Dureco was onvoldoende om aan de grote vraag naar Smurfen liedjes te voldoen. Laat staan om nog eens ettelijke duizenden Mustafa-singles op de markt te brengen. Dat was voor Dennie de druppel die de emmer deed overlopen en hij veranderde van platenmaatschappij". „Nu zit hij op het Telstar-label van Johnny Hoes. Ik ben op de oude formule van stripfiguren doorge gaan en kwam terecht bij „Guust Flater en de Marsupilami". Beter gezegd bij de Brusselaar Andrè Franquin". Franquin creeerde in 1951 voor het weekblad Robbedoes de Marsu pilami; in 1957 kwam daarbij het mannetje in de blauwe broek en groene trui, Guust Flater. Het was weer het idee van Harry Thomas om deze figuren bij el kaar te brengen. Op het ogenblik zijn er stripalbums van zowel Guust Flater als de Marsupilami in èèn boek in omloop. Dennie Christian en de Marsupila Thomas vervolgt: „Voor Guust Fla ter en de Marsupilami had ik een zelfde project opgezet als voor de Smurfen. Ook de rechten heb ik weer opgekocht. Met het plan ben ik toen naar Johnny Hoes ge stapt, die er wel wat voor voelde, maar... hij wist helemaal niets van strips af. Toen heb ik hem wat stripalbums van Guust Flater ge geven, waar hij zich enkele dagen (met heel veel moeite!) in ver diept heeft. En dit is het resultaat: een single en een lp vol met Fla- terliedjes, tekst en muziek van Johnny Hoes". Ook het financiële aspect is interes sant voor Harry Thomas. Evenals bij de Smurfen is hij weer de gru- te man achter de schermen. Hij bemoeit zich niet alleen met de platen (wel vermeldt hij dat de single van Dennie Christian ook in België al een groot succes is en over enige tijd in het Duits en Frans zal worden uitgebracht), maar houdt zich ook bezig met de bij-artikelen. Binnen enkele we ken zal ons land overspoeld wor den met Marsupilami-Guu Fla ter, T-shirts, balpennen, stickers, buttons, postpapier, kop en scho tels, en zelfs lakens en slopen. Van de vroege morgen tot de late avond horen we het liedje nu al via de radio de huiskamer inden- deren terwijl bakker, melkboer en postbode vrolijk „hoeba, hoe- Rage Harry Thomas verwacht dat Guust Flater en de Marsupilami binnen korte tijd tot een rage zullen uit groeien hetgeen niet betekent dat er een tweede Flaterplaat op sta pel staat. „Ik wil niet", verklaart hij, -„dat Dennie Christian met Guust Flater vereenzelvigd gaat worden. Nog enkele maanden, tot aan carnaval verwacht ik, gaan we ermee door. Dan duikt Dennie voor een half jaar onder om zo op het Schlagerfestival een geweldige come-back te maken. Want ik heb grote plannen met die jongen. Volgend jaar op het Sehlagerfestival zal hij alles en iedereen overtreffen, te gek ge woon". Maar wat hij hiermee be doelde, wilde Harry Thomas na tuurlijk nog niet kwijt. Met ingang van zaterdag 4 no vember zal in de NCRV-sport- show op Hilversum 3 wekelijks een skirubriek worden opgeno men. Daarin wordt niet alleen voorlichting gegeven over skiën, maar zullen ook steeds enkele spierversterkende oefeningen worden opgenomen, waardoor de skiër zijn conditie kan opvoe- NEDERLAND I 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort voor Turken (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Bij ons in Nijverdal (KRO) 19.49 - Wat heet beter (KRO) 20.25 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) 21.15 - 't Zand 33 (KRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Op bezoek bij Julio Cirtazor, filmportret (NOS) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Leren, hoe doe je dat? (NOS-TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De astronautjes, kleuterserie (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Vader Abraham show (AVRO) 21.30 - Wie betaalt de veerman? tv-serie (AVRO) 22.20 - Televizier Magazine (AVRO) 23.10 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I WDR: 18.00 Inform, progr Aansh: Amus.muz. 18.15 Abenteuer der Landsstrasse, tv-se- rie. 19.15 Aktual. 19.45 Amus.progr.) 20 00 Journ. 20.15 Aktuele docum. 21.00 Muz. en gesprekken. 22.30 Ak tual. 23.00 Novemberverbrecher, tv- spel. 1.15-1.20 Journ. DUITSLAND II 18.20 Die Tony Randall-show, tv-se rie. 19.00 Joum. 19.30 Muzikale re- .21.00 Heute-journal. 21.20 Duits DUITSLAND III WDR 18.00 Kféuterprogr. 18.30 Tv-kursus Geschiedenis. 19.00 Magazine voor scholieren en studenten. 19,45 Jour nal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Das Irr- licht (Le feu follet) speelfilm. 22.00 BELGISCHE TV lF.OO Tekenfilmserie. 18.05 Jeugd- progr. 18.30 Westway, jeugdserie. 18.55 Actie. 19.00 Sport. 19.30 In form. progr. 19.35 Mcded. en Mor gen. 19.45 Journ. 20.10 The Mayor of Casterbridge, tv-serie. 21.00 Pano rama. 21.25 Inform, progr. 21.50 In form. progr. 22.40 Journ. NET 2 18.60 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugd- progr. 18.30 Westway, jeugdserie. 18.55 Actie. 19.00 Sport. 19.30 In form. progr. 19.35 Meded. en Mor gen. 19.45 Joum. 20.10 King, tv-serie. 21.00-22.15 Sportreportage. In de televisie-actualiteitenrubriek Televisier Magazine van de AVRO zal vanavond een reportage van Jaap van Meekren worden uitgezonden over de besteding van ontwikkelingsgelden door Suri name. De AVRO besteedt voorts aandacht aan de problemen inzake de vermogensbelasting van woningbezitters met een normaal in komendie gedupeerd worden door de stijgende waarde van een bezit. Ook komt de rubriek terug op de vorig jaar uitgezonden reportage over het Foster-Par entsplan, dat de mogelijkheid biedt om de opvoeding van vreemde kinderen elders te bekostigen (Ne derland 2 - 22.20 uur.) De belangstelling voor het KRO-programma ..Wat heet beter" is groter dan de programmamakers verwachttenVan het boekje dat verscheen bij de eerste uitzending in dit seizoen (op 5 oktober) zou- rinm novo* innn „Tomninrnn worden gedrukt, maar de interesse bleek totaal zo'n 45.000 boekjes den eerst 5000 exemplaren wuraen ye overweldigend en uiteindelijk zullen de deur uitgaan. In de tweede aflevering van „Wat heet beter", komen weer drie kwalen aan de orde die meteen alternatieve geneeswijze verholpen kunnen worden. Ten eerste gaat het om een vrouw die haar leven vergald ziet door een chronisch slechte rug en jarenlang onder be handeling van doktoren en specialisten liep. Niets mocht echter batenTotdat zij mevrouw Meulekens uit Rijswijk raadpleegde, die haar hielp met een manuele therapie. Ook het onderwerp (jeugd)reuma komt aan de orde. Een natuurarts vertelt wat hij lijders aan moeilijk te genezen reumatische ziekten aanraadt. In zijn visie moet er vooral gewerkt worden door middel van zelfgenezing, waarbij het accent vooral ligt op de gezonde voeding. Ten slotte komt medewerkster Mellie Uyldert in „Wat heet beter aan het woord. Zij zet uiteen wat de oorzaken van hoge bloeddruk zijn en hoe die hoge bloeddruk te vermijden is. Tevens behandelt zij de genezende werking van het driekleurig viooltje en de s tel. (19.49 uur, Nederland I) 18.00 NCRV: De kerk vandaag. P.P.: 18.19 Uitz. van de PvdA. 18.30 Nws. NCRV: 18.41 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.50 Je kunt het geloven of niet. 20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Een, twee, uit de maat. 21.40 Bij de tijd, magazine over mens en samen leving. 22.00 Rondom het Woord'. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 Politiek weekoverzicht. 22.50 (S) De liederen van Franz Schubert. 23.30 (S) Muziek van eigen tijd. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. IKON 18.30 Kleur AVRO As pecten. 20.00 Nws. 20.05 AVRO- Donderdagavond. (20.05 (S) Heden daagse muziek. 21.45 Dombey en Zoon, hoorspelserie. 22.30 (S) Koormuz.). NOS: 23.00 Met het oog NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS: 19 02 (S) Pos ter 20.02 (S) Ferrv Maat's Soul Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) LP Top-20 0.02 (S) De Hugo van Gelde ren Show. 1.02-7.00 (S) De Nacht wacht. vrijdag 3 november HILVERSUM I KRO: 7 00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.09 (S) Even na zeven. (7.30 Nws. 7 41 Echo.) 8 30 Nws. 8.36 Gymn. v.d vrouw. 8 45 (S) Gevar. progr (10 30 Nws.) 11.00 (S) Zuid Nederlandse ontmoetingen. 12.00 (S) Gevar. progr. (12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo.) 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Beelden uit mijn kinderjaren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magaz. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag....vrijdag. 9.00 Poli tiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 De Taai show. 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Rechtoprecht. OVERHEIDS VOORLICHTING 12.49 Uitz voor de landbouw. NCRV: 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde. 14.00 K(jk op de derde wereld. 14.45 Kijk op West-Europa. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Neder land. (16.00 Nws.) VPRO: 17.00 Welingelichte Kringen. 17 45 Em bargo. (17.55 Meded. 18.00 Nws.) HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S) Ronduit op III 8 03 (S) EO-Metter- daad-Memo. 8.05 (S) Tijdsein. 9 03 (S) De muzikale fruitmand. Ver zoekplaten. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS 11.03 (S) Polderpopparade. 12.03 (S) Nederlandstalige Top Tien. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 Vroeg klassiek. 9.00 Nws. 9.02 Muziek uit de Midde leeuwen en Renaissance. 9.30 (S) Vrijdagmorgenconcert 9.30 Aspek- ten van de Kamermuziek; 10.00 Klassieke muziek; 12.15 Van het Nederlands Concertpodium. Klass. kamermuz. EO: 13.00 (S) Klankspie- gel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Op vleuge len van het lied. 14.20 (S) Orgelmo numenten in Overijssel. 14.45 (S) Woord der Waarheid. VPRO. 15.00-17.00 (S) Muziek-op-vier. He dendaagse muziek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5