Nederlandse properheid wat oudere dame, al groot moeder, spreekt goed Ne derlands. Ze is Indonesische maar heeft bloed van bevol kingsgroepen uit alle wind streken in zich, ook Europees. Met een (in de tuin van het kantoor) schoongewassen landrover rijdt de chauffeur ons naar Menteng Pulo. Ge woonlijk vervoert men hou ten kruisen van de graven in de wagen. De auto houdt stil voor een wit smeedijzeren hek. Languit op de grond in een beetje scha duw ligt een schamel geklede man. Hij ligt te slapen op de in cement gebedde ronde harde kiezels, een behoorlijk harde ondergrond voor een dutje. Als de medewerkster van de stichting de stille slaper ziet begint ze te mopperen, en eenmaal aan de andere kant van het hek roept ze de tuin man bij zich die een eindje verderop in de tuin in een veld van witte kruisen aan het werk is. De man komt op een drafje aanhollen. Als hij bij me vrouw Bodenstaff stilhoudt begint deze zonder verdere inleiding en licht veront waardigd tegen de man te praten: "Wat is dit nu? Een bedelaar mag niet zomaar lig gen slapen voor het hek. Stuur hem weg." Alles gaat nu in het Indonesisch. De man geeft geen weerwoord en ver dwijnt met een lichte knik met het hoofd als de vrouw uitgepraat is. Door Vera Gaikhorst Rijen kruisen We lopen het ereveld op: recht- opgeplante witte houten kruisen vermelden in glan zend zwart de naam van de overledene: "Overeem, Bob bink, Huskes, Van Aken" "Rijen kruisen naast elkaar, achter elkaar, tientallen, hon derden. Ook tientallen: "On bekend" in zwart op wit. Niet alleen Hollandse namen, maar ook van Indohesiërs die de Nederlanders steunden in hun strijd. Graftekens van vrouwen en kinderen zijn iets anders dan die van de man nen: van de vrouwen ronder afgewerkt, van de kinderen zijn ze kleiner dan de kruisen van de mannen. Duizenden mensen liggen hier op Men teng Pulo: 3394 om precies te zijn. Het witte kruis van Ge neraal Spoor valt op in het veld. "Generaal S.H. Spoor, com mandant van het leger in In donesië, commandeur M.W.0.12-1-02, 25-5-49". Hij was een zeer belangrijk aan voerder van de later berucht geworden politionele acties. Maar allemaal zijn het kruisen van mensen die wat betekend hebben voor anderen, die ze kenden. Namen in zwart op wit geverfd hout, ik ken er niemand persoonlijk van. "De Nederlandse oor logsgravenstichting waakt over de oorlogs graven van allen die - waar dan ook ter we reld - voor Nederland het leven lieten". Zo omschrijft de stichting haar voornaamste taak. In Indonesië heeft de stichting ook heel wat te 'waken'. Op Java liggen zo'n 20.000 slachtoffers hegraven, verspreid over de zes erevelden van de stich ting. Heel wat mensen hebben indertijd in Indonesië het leven gelaten voor Nederland: in de Twee de Wereldoorlogin de strijd tegen de Japan ners, in de concentra tiekampen en daarna tijdens de politionele acties, een laatste po ging van Nederland om zijn invloed op het toenmalige Indonesië te handhaven. Tegenwoordig zijn steeds meer mensen in de gele genheid deel te nemen aan een georganiseerde groepsreis naar Indo nesië, waarbij men ook een bezoek brengt aan de erevelden, en dan vaak voor het eerst het graf van de overleden familie terugziet. Op deze pagina een im pressie van het wel en wee van de oorlogsgra venstichting in Jakar ta, de Nederlandse ere velden aldaar, en tot slot enkele indrukken van een tuin met kunst ige beeldhouwwerken, de grafzerken van onze voorouders van eeuwen her PAGINA 31 ZATERDAG 28 OKTOBER 1978 Aan de muur hangen foto's van Nederland: typisch Holland se platen: molens langs de sloot, de Amsterdamse grach ten. In het kantoor van de Ne derlandse oorlogsgraven stichting in Jakarta heb ik een afspraak met J.A. van der Meulen, de directeur ter plaatse. Maar de man is er nog niet; een Indonesische vraagt me even te wachten op hem. Ze is al wat ouder, spreekt goed Nederlands wat ze waarschijnlijk vroeger op school geleerd heeft. De geba tikte jurk die ze draagt is mooi van patroon, maar beslist te kort volgens onze huidige modemaatstaven. Ik krijg thee van haar en als het niet zoet genoeg is moet ik het maar zeggen, zegt ze erbij. Maar het is lekker; eindelijk eens niet zo idioot zoet, zoals men je in Indonesië meestal voorzet. Het kantoor is ondergebracht in een moderne bungalow, waar het koel is, met overal aircon ditioning. Alles ziet er schoon en goed onderhouden uit: Nederlandse orde en netheid in Jakarta. Een rijzige heer van middelbare leeftijd stapt het kantoor bin nen. Zeker in de ogen van de meest kleine Indonesiërs moet hij een flinkerd zijn. Gratis Aan de muur in zijn kamer hangt een grote plaat van Ko ningin Juliana en Prins Bernhard, in vol ornaat. "Ja, de laatste tijd hebben we erg veel aanvragen vanuit Ne derland voor overplaatsing van graven naar onze erevel den op Java", begint Van der Meulen onder de koffie. "Vaak hebben mensen zich jarenlang niet bekommerd om de in Indonesië overleden familie, maar een plaats op het ereveld is gratis hè. En als iets gratis is dan is een Ne derlander er als de kippen bij. Nu willen ze ineens allemaal, dat de stoffelijke resten van tientallen jaren geleden over gebracht worden naar éën van onze erevelden", vertelt de directeur verder. De Indonesische begraafplaat sen waar de in de oorlog overleden Nederlanders in dertijd begraven werden, zfjn inmiddels geruimd. Of zo'n Indonesisch kerkhof is erg verwaarloosd. Als er bij de oorlogsgravenstichting een verzoek tot overplaatsing naar een ereveld binnenkomt, zoekt men op grond van de vaak schamele aanwijzingen van de familie, het oude graf op. Als het eenmaal gevonden is graaft men de resten op en brengt ze naar één van de zes erevelden die er op Java zijn. Een enkele keer zit er nog vlees aan een dijbeen waar het verteringsproces de lang ste tijd nodig heeft, maar meestal heeft het vochtige tropische klimaat er wel voor gezorgd dat bij de opgraving de botten, beenderen "schoon" zijn. Een tijdje geleden kreeg v. d. Meulen de opdracht om op het eiland Lombok een graf uit de vorige eeuw van een Nederlandse generaal te zoe ken, en dit naar Java over te brengen. Om makkelijker overal te kunnen komen had Van der Meulen een motor gehuurd op Bali, iets wat daar door veel toeristen wordt ge daan. En op dit sportieve ver voermiddel ging de niet meer zo piepjonge man naar Lom bok. Officiéél mag dat niet een op Bali gehuurde motor moet op het eiland zelf blij ven, maar volgens de direc teur "kan in Indonesië alles", dus dit ook. En het oude graf was vrij snel gevonden: de mensen op Lombok konden hem precies vertellen waar de man van het vroegere bewind lag te rus-, ten. Vijf jaar werkt Van der Meulen nu voor de stichting maar hij woont al zeventien jaar in In donesië, enkele tussenpozen daargelaten. Nederland vindt hij een "verschrikkelijk der onberispelijke van het ereveld, is een overdekte ga lerij, waarin een paar honderd grijze tinnen kruiken boven elkaar staan tegen de muur. Het is het columbarium van het ereveld waar de urnen met as van de verbrande slachtoffers staan. Alles gezien, langzaam lopen we door het smeedijzeren hek Menteng Pulo weer uit. De slapende armoedzaaier ligt er niet meer, op het plekje in de schaduw van het hek. Beeldhouwwerken Tan an Abang, een begraaf plaats voor Nederlanders in Indonesië, is veel ouder dan Menten Pulo. Zij dateert van honderden jaren her, toen In donesië nog Indië was en de specerijenhandel floreerde. De gedenktekens van de vroegere overheerser hebben er een aardige plaats van de Indonesiërs gekregen. De graven zelf zijn nog niet zo lang geleden ontruimd en overgebleven is een soort museum: een tuin met soms prachtige gebeeldhouwde, zerken. Het doet soms wat rommelig aan, zeker in ver gelijking met Menteng Pulo. In de dikke muren van de toeganspoort zijn van bene den tot boven grafstenen met tekst ingemetseld. ."Soo gy nu syt was ik voor deesen dat ik nu ben suit gy ook weesenZorgvuldig uitgehouwen in een grafsteen en maar voor één uitleg vat baar. Gedateerd: 1762. Onder de ingangspoort kom je in de tuin vol met soms zeer kunstige beeldhouwwerken. Ze staan tussen het gras en de struiken, onder de reusachti ge waringin, een ficusachtige boom die volgens de Indone siërs geesten huisvest, en die veel op begraafplaatsen groeit. Soms heeft men een prieel of een heel huisje ge maakt voor de overledene. Een spierwit levensgroot beeld van een vrouw staat er, het treurend hoofd rustend op de arm. Iets verderop weer iets dergelijks, vast dezelfde maker, maar nu een treuren de vrouw die languit ligt, op de grond. Vliegers In de schaduw van de grote wa ringin liggen een paar jon gens half onderuit op de zer- ken van een Nederlandse voorouder. Ze vermaken zich nogal zo te zien. In de takken van de boom boven hun hoofd zitten een paar vastge raakte papieren vliegers. Door het hek van de tuin glu ren een paar jochies naar bin nen. Als ze worden opge merkt duiken ze weg, hard la chend. Op het gras tussen de zerken zit een tuinman met een kledingstuk op zijn hoofd tegen de warmte, de schoffel naast zich. Het loopt inmid dels tegen de middag en Ja karta is wat klimaat betreft één van de wreedste steden van zuidoost-Azië. Op dit tijd stip is het er erg heet. Maar mevrouw Bodenstaff windt zich op over de rustig zittende man. "Kijk, dat kan ik niet uitstaan. De mensen zijn hier zö lui. Ze werken niet". De vrouw heeft gezien dat het anders kan, in Europa bijvoorbeeld. Ze was dit jaar nog in Nederland voor een bezoek aan het in Rotterdam gehouden congres voor Je hovagetuigen. De tuin weer uit, de poort on derdoor. Buiten komt een stel Indonesische jongetjes op ons af. Het zijn dezelfde die de tuin in gluurden: nu houden ze hun hand op, schooien om geld. Maar mevrouw Boden staff verbiedt hun het bede len, stuurt ze weg. De chauffeur start de landrover en rijdt hem weer het Jakar- taanse verkeer in: het is altijd een chaos en nu zo mogelijk nog drukker en voller dan eerder op de dag. Mevrouw Bodenstaff kent nog een goed restaurant en ze nodigt me uit voor een typisch Chinese specialiteit, een aanbod dat ik niet graag afsla. Even moet ik denken aan Van der Meulen: "Als een Nederlander iets gratis krijgt is hij er als de kippen bij Het grafkruis van Generaal Spoor, de grote aanvoerder van de later berucht geworden politionele akties. land". Hij komt er nog wel als hij verlof heeft, eens in de paar jaar, maar het hoeft voor hem niet. Met de Nederlandse gemeenschap in Jakarta heeft hij ook weinig contact. "Ik doe ook geen interessant werk", zegt hij laconiek en: "maar ik ben er niet rouwig Relaties met Indonesië zijn voor de directeur belangrij ker. Tot nu toe zijn ze altijd goed geweest, ook voordat Van der Meulen directeur was. Een korte periode in de vijftiger jaren, toen alle Ne derlanders Indonesië moes ten verlaten, was het beheer van de graven in Indonesi sche handen. Nog steeds geeft de regering richtlijnen. Ze wenst, dat alle erevelden van de stichting gecentreerd worden op Java. En ook heeft Van der Meulen vaak een ver gunning nodig van de Indo nesiërs, bijvoorbeeld alleen al voor het hijsen van de Ne derlandse vlag. "Maar dit vraag ik nu niet altijd meer aan en dat geeft ook niet", zegt v. d. Meulen. Op 4 mei met Dodenherdenking is er een groep tamboers en trommelaars die de plechtig heid op het ereveld Menteng Pulo in Jakarta opluistert. De hele Nederlandse gemeen schap in Jakarta, een paar duizend man, wordt dan uit genodigd. De benodigde tamboers en trommelaars krijgt de stichting voor die gelegenheid altijd te leen van de Indonesische militairen die daarin goed voorzien zijn. Erevelden 't Wordt tijd de erevelden in Ja karta te gaan bekijken: we gaan naar Menteng Pulo. Het kleinere ook in Jakarta gele gen ereveld Ar.col lijkt Van der Meulen minder interes sant voor een bezoek. Ancol is tegenwoordig Jakarta's grootste pretpark en het ere veld ligt er toevallig net mid denin, een weinig passende omgeving. Het veld bevindt zich pal naast een motorcir cuit en aan de weg die naar het veld met witte kruisen leidt, wordt druk getippeld. De slachtoffers liggen in een massagraf. Indertijd zijn ze eerst ter plekke geëxecu teerd, maar van deze morbide tragedie is nog weinig te mer ken door het omringende "vertier". De secretaresse mevrouw Bo denstaff zal me naar het ere veld Menteng Pulo brengen, het neusje van de zalm onder de erevelden in Indonesië. Mevrouw Bodenstaff is een De secretaresse van de stichting wijst de man op het kleine plekje dor gras om de voet van het houten kruis. gramma: steeds meer bezoe kers komen naar de erevel den. Ze gaan met een georga niseerde reis die tien dagen duurt. Kort na aankomst heeft men een verplicht be zoek aan het ereveld en voor het vertrek nog één. Verder is men vrij te gaan en staan waar men wil. Om beurten leidt een mede werkster van de oorlogsgra venstichting de mensen rond. Het gaat om groepen van niet meer dan dertig mensen. "Als ze hier op het ereveld komen, begint er nogal eens iemand te huilen", vertelt mevrouw Bodenstaff, "en dan moet je ze opvangen. Je kunt dan ook niet meer dan dertig mensen hebben". De secretaresse doet het rond leiden graag: "De mensen willen van geen rust weten. Alles willen ze zien en bekij ken en als ik zeg dat het tijd is om te rusten zeggen ze dat ze dat terug in Nederland wel weer doen. Foutje De vrouw roept de tuinman nog eens bij zich. Ze wijst de man in beige uniform op het plekje dor gras direct om de voet van de kruisen. Het gras is hier dood en de grond is ook een beetje verzakt. Een buiten staander ziet het schoon heidsfoutje gauw over het hoofd, maar mevrouw Bo denstaff niet. Ze deelt de tuinman kort en bondig maar duidelijk mee, dat hij er bin nen de kortste keren iets aan moet doen. De man reageert weer uiterst beleefd, en loopt weer terug naar zijn gras- maaimachine met motor uit Holland. Dit is overigens iets wat je zelden ziet in Indone sië: grasmaaimachines in dit arme land. met zijn overschot aan mankracht. De vrouw leidt me vervolgens de zgn. Simultaankerk bin nen die aan de rand van het kruisenveld staat een wit ge bouw. Binnen in de koele ruimte zit een Indonesiër op de grond, dweilt de marme ren vloer, die al glanst op de plaatsen waar hij de grond nog niet met zijn doek gewre ven heeft. Het is er sober inge richt voor op het altaar staat een donkerhouten kruis sa mengesteld uit bielzen van de zogenaamde Birma Spoor weg, waar veel Nederlanders bij het door de Japanners af gedwongen werk omgeko men zijn. Het raam van de kerk staat open en kijkt uit op een vijver. Langs de rand van het groen bruine water, het enige min Rijen kruisen, naast elkaar, ach ter elkaar, tientallen, honderden (foto links). In de schaduw van de grote warin- ginboom liggen een paar jongens half onderuit, op de zerk van een Nederlandse voorouder: "vader Jas", (foto rechts). Voor veel mensen beteken den zo'n kruis ook de uitein delijke zekerheid over het lot van een vermist familielid. Men kan het hier ook feitelijk in ogenschouw nemen, hoeft niet langer alleen de berich ten te geloven. En dit alles in een keurig aan gelegd en goed onderhouden park. Het geheel maakt een werkelijk onberispelijke in druk en vooral door deze net heid biedt het ereveld een zeer onindonesische aanblik. Het laatste mag een beetje cru klinken, maar het is bedoeld om een opvallend verschil aan te geven tussen Indonesië en Nederland. Mevrouw Bodenstaff vertelt dat wanneer zo'n houten kruis verweerd raakt of op een an dere manier beschadigd is, het meteen vervangen wordt door een nieuw. Tot nu toe gebruikte men er verf voor van een bekend Nederlands merk, die men helemaal uit Nederland liet opsturen. Di recteur Van der Meulen heeft nu voorgesteld de grondstof in Indonesië zelf te kopen, omdat hij daar tegenwoordig ook goed zou zijn. Bezoekers De secretaresse vertelt dat dit jaar al vijf groepen Nederlan ders naar het ereveld geko men zijn. Het jaar is nog lang niet om en nu al zijn er even veel als vorig jaar. Voor 1979 staan er reeds tien op het pro ...Ook tientallen rijen: "onbekend" in zwart op wit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 47