Bette Midler: onvergetelijk <&l DWALING VAN 'KA-THEATER' Verrassend Meloskwartet MAANDAG 16 OKTOBER 1978 VARIA Joop Sohne van de VARA, die in lang vervlogen tijden nog eens een radioprogramma heeft gehad dat ,M'n grootste blunder" heette, herinnerde zich nog twee mooie flaters. De eerste werd door wijlen Han Bentzvan den Berg begaan. Als leraar op de Toneelschool had hij zijn leerlingen altijd voorge houden, dat zij „bij het stuk" moesten blijven, ook als zij in een der bedrijven niets te doen had den. Je maakte toch onderdeel uit van het gehele stuk, betoogde Bentz van den Berg, dus ook als je niet meespeelde, moest je in de coulissen erbij blijven, blijven meeluisteren, en niet in de koffie kamer een sigaret gaan roken totdat je weer het toneel op moest. Op een avond dat zal je altijd zien) dat zijn leerlingen in de zaal zaten, kreeg Han Bentz van den Berg van een journalist het ver zoek of deze hem even mocht in terviewen. Omdat hij in het twee de bedrijf van het stuk (,JEr komt een vriend vanavond") niet op het toneel hoefde te zijn, zei ,J$entz" dat de journalist dan maar even naar de kleedkamer moest komen. U begrijpt wat er gebeurde. Han Bentz van den Berg vergat de tijd. Nu luisterde het moment waarop hij weer ten tonele moest verschijnen nogal nauw. Johan Fiolet loopt, alleen gekleed in een broek, de trap af en komt in conflict met iemand wiens naam verloren is gegaan. Juist op het moment als er een handgemeen dreigt te ontstaan, moet Han Bentz van den Berg het toneel op stormen en de twistenden schei den. Maar al wie er verschijnt, niet Han Bentz van den Berg. Wanhopig roept Johan Fiolet, met zijn bronzen stem, terwijl hij dreigend zijn vuist schudt: „Ik zal jou een BENTZ geven!", ,Jk zal jou een BENTZ geven!!", ,Jk zal jou een BENTZ geven!!!", steeds luider, totdat Han Bentz in de kleedkamer het onbestemde ge voel kreeg dat heel in de verte zijn naam geroepen werd en hij op- Andere namen De tweede flater die Joop Sohne me vertelde, laat zich wat moei lijk vertellen, als je tenminste de ware hoofdpersonen zou willen handhaven, want het gaat over twee homofielen en een heter of iel. Als homofielen zelf willen ont hullen dat zij homofiel zijn vind ik dat prima, maar als zij daar geen behoefte aan hebben, zal ik hen deze taak niet uit handen nemen. Laat ik de ware namen daarom even vervangen door andere namen van ware perso nen uit dezelfde werkomgeving dan houdt het toch nog iets au thentieks. Het gaat om twee musi ci, die ik Malando en Pierre Palla noem, en een journalist die ik Martin van Amerongen noem. In siders was het bekend dat Malan do en Palla al jarenlang een hech te homofiele verhouding onder hielden, maar tijdens een radio programma waarin Malando op trad alleen was het dus een an der dan Malando), vertelde Mar tin van Amerongen (die dus ook een ander was) in een der opna mepauzes een penetrante flik kermop. Later nam een der aan wezigen hem even apart, en zei hem dat het misschien niet zo tactvol was geweest om die mop te vertellen waar Malando bij was, die immers ook een homo was. Martin van Amerongen dacht dat hij door de grond, ging van schaamte, hij vond het buitenge woon vervelend,en bleef er de hele week over tobbendus toen hij de week daarop in de trein van Am sterdam naar Hilversum in de zelfde coupé kwam te zitten als Pierre Palla, vertelde hij deze dat hem vorige week zoiets afschu welijks was overkomen: flikker mop getapt, niet geweten dat die Malando ook, dus je begrijpt... Pierre Palla begreep het, zei hij. Alleen was het dus niet Pierre Palla, en niet Malando, en zelfs niet Martin van Amerongen, maar dat heb ik geloof ik al uit gelegd... Analfabeet Een intrigerend bericht uit ,JZcho uit Afrika" (45e jaargang no. 5). Mgr. Luis Munive, bisschop van Tiaxcala (Mexico), is de ontdek kervan Express"een nieuwe al- fabetisatiemethode, waarmee analfabeten in enkele dagen kunnen leren lezen en schrijven. „Na nauwelijks 9 lessen van on geveer elk een uur is een analfa beet in staat vloeiend te lezen en schrijven". De onderwijzers kun nen zich binnen drie uur al vol doende eigen maken met de me thode om een groep van 25 perso nen met vrucht te onderwijzen. Nederland, zo werd onlangs be kend gemaakt, telt ook nog steeds tussen de 100.000 en 400.000 anal fabeten. Als het zo weinig tijd en moeite kost die mensen te leren le- zeii en schrijven en dan ook nog vloeiend!), zou het misdadig zijn als de methode-Express niet on middellijk via de missie open baar werd gemaaktHoewel ik de onbestemde vrees koester dat je na 9 uur les inderdaad, zoals het blad het omschrijft, een analfa beet overhoudt die vloeiend kan lezen en schrijven. LEIDEN - Hoewel het 'Katheater in het verleden veel indruk maak te met dramatische interpretaties van o.m. 'Bouffons', 'De Monnik', 'Heliogabalus' en 'Rose' kon men zaterdagavond in een bijna uit verkocht LAK-theater nauwe lijks spreken van een voortzet ting van deze traditie. De meest recente toneelproduktie van het uit Amsterdam afkomstige Ka- theater heet 'De Ongelofelijke maar Droevige Geschiedenis van de Onschuldige Eréndira en haar hartloze Grootmoeder' van de au teur Marquez. De verwachtingen waren derhalve, afgaande op vo rige voorstellingen, hoog ge spannen. Maar zowel in de per soonlijke toneelvoering als in de collectieve uiting als toneelgroep viel 'Eréndira' opvallend tegen. Wellicht heeft de vliesdunne aan spreekbaarheid te maken met het feit, dat Gabriel Garcia Marquez dit verhaal oorspronkelijk als filmscenario heeft geschreven. De toneelbewerking van dit ver baal gegeven door het Katheater bracht daarom onmiddelijk met zich mee, dat het artistiek pro- dukt van Marquez moest worden aangepast en bijgeschaafd. Hoe wel zowel Gian Paolo Pippa, Kootje Wolschrijn, en Paul de Leeuw hun uiterste best doen om het stuk naar niveau te tillen, kan het ontbreken van een daadwer kelijke, duidelijke herleidbare handeling het geëngageerde spel nauwelijks de dramatische injec ties geven, die het nodig heeft. Bovendien is het Italiaanse ac cent van de smokkelaarswedu- we/ex-prostitué werkelijk niet om aan te horen. Bij aanvang lijkt het even leuk, maar zeer spoedig werkt het uitermate irritant. Er zijn in de décorvoering en de aankleding een paar leuke vond sten. De wolk (met lichtval), de paraplue en de 'naakte aankle ding' van de grootmoeder zijn stuk voor stuk zeer origneel te noemen. Ook de 'symbolische copulatie' van Eréndira met zo wel Odysseus als andere mannen is een vondst op zich. Banaliteit was in deze scènes gelukkig ver te zoeken. De naakte gemeen schap, zoals Gabriel Garcia Mar quez die ongetwijfeld in zijn oor spronkelijke gegeven bedoeld moet hebben werd op die manier door het Katheater meesterlijk omzeild. Maar dat zijn werkelijk de enige deelaspecten van de op- AMSTERDAM (GPD) - „Ik ben niet naar Nederland gekomen om me een tijdje op te houden op de mistige drassige oevers van de Amstel, noch om weer eens over de Zeedijk te kunnen tippelen, neeIk ben hierheen gekomen om tenminste eens in mijn leven meneer Van Agt te ontmoeten. Ze zeggen dat wanneer je hem één keer hebt gezien, je rustig kunt sterven. Wel, ik heb hem ge zien Bette Midler pauzeert even en valt dan als dood neer op het podium van het hoofdstede lijke theater Carré, waar zij het afgelopen weekeinde de eerste vier van de vijf, reeds lang tevo ren uitverkochte, Nederlandse voorstellingen gaf. De overrompelingstactiek slaagt. Het anders vaak zo stugge, de- kat-uit-de-boom-kijkerige Ne derlandse publiek, levert het laatste restje nuchterheid in en geeft zich ogenblikkelijk aan de diva van het Amerikaanse enter tainment gewonnen. Er wordt gelachen, gejoeld, gejuicht en ge schaterd om de overdonderende directheid van Bette's dijenklet sers, natuurlijk. Maar er is ook een grenzeloze bewondering voor de krachttoer die nodig is om een twee en een half uur du rende show tot een goed einde te brengen. Tenslotte zal ook me nige vaderlandse ster, die Midlers verrichtingen heeft gadegesla gen, benepen hebben moeten toegeven dat een dergelijke, kwalitatief hoogstaande vorm van amusement hier niet voor komt. voering, die bewondering af dwongen. De gehele voorstelling getuigde van een gebrek aan handeling (de circusnummers als standaard-voorbeelden van obli gate copieërkunst), waardoor een ongemakkelijk visueel beeld ontstond. Het is te hopen dat het Katheater spoedig van haar artis tieke dwalingen terugkeert. BERT KOEKEBAKKER OEGSTGEEST - Het (Stuttgarter) Melos Quartett bezocht weer voor K. en O. de Groene Kerk. Het ruilde een beloofd Haydn-kwartet voor één van Mozart. Niets tegen. Verder werd Bartok's vierde kwartet ingewisseld voor Stravinski's 3 stukken voor Strijkkwartet" uit 1914. Denkelijk uit hoofde van tijdwinning. Dit kwam wel neer op een programma-verar ming. Hoewel kennismaking op zich zelf doorgaans niet te versmaden valt. Als we bedenken dat Le Sacre du Printemps in de middelen gea vanceerde mastodont in de muziek van 1913 is, mag de conclusie er zijn dat het hier maar om wat experimentjes gaat voor timbre-verkenning en integrering van de drie hogere strijkliggingen voor orkestgebruik. De dirigent Ansermet heeft die drie dingen daadwerkelijk eens voor orkest uitgevoerd, d.i. dan als vermenigvuldigd kwartet plus waarschijnlijk contrabas. Toen kregen die drie stukken plotseling namen: dans, excen triek en hymnus. Dat dansje plofte dan exentriek uit met de hemelvaart van een notenstraaljager. Een kapitaal kunststuk. Doe het eens na met je Mozart K. V. 589 in Bes (niet B) is een der drie "Pruisische Kwartetten", De Prais is de opvolger van Frederik de Grote, koning Fred. Willem II. een' amateur-cellist. Een muzikantesk opus, hoewel niet zo'n parel als K.V 585. Maar het Larghetto, feitelijk een begeleid duo le viool en cello, is een bloeiende verrassing. Dit kwartet lag minder goed in de akoestiek en ik kreeg niet de indruk dat het viertal dit kwartet doorvorst had, tot in de laatste noot en wending, op de sublieme wijze als we dit wel geschonken kregen in het kwartet van Ravel. Doodgeschreven termen als onge hoord, onovertrefbaar zeggen hier te weinig. Melos is het Griekse woord voor lyriek, harmonie, melodiek: ieder radertje was dat hier en in de subliemste zinnigste timbrering. KEES VERHOEF Het behoeft geen betoog meer dat Bette Midler iets heel bijzonders en controversieels brengt. Het succes van iemand die lomphe den paart aan momenten van melodrama en in muzikaal op zicht spitsroeden loopt door lie deren van zulke uiteenlopende componisten als Tom Waits, Bob Dylan, The Shangri-Las, Glenn Miller, Kurt Weill te combineren, laat zich bepaald niet makkelijk verklaren. Ongetwijfeld staat zij als zangeres in de schaduw van vergelijkbare grootheden als Liza Minelli, Barbra Streisand of zelfs Shirley Bassey. Danstechnisch houdt het ook allemaal niet veel over. Wat veroorzaakt dan wel de magi sche vonk, waardoor de toe gangskaarten voor haar shows op de zwarte markt voor schandalig hoge bedragen van de hand gin gen? Het heeft waarschijnlijk te maken met de hierboven be schreven vrijmoedigheid, de eer lijkheid om alles te geven waar toe haar tengere gestalte in staat is en de ambitie om elk element in de show uit te bouwen tot een nieuw hoogtepunt. Voeg daarbij een kittig figuurtje, het ongege neerde gedrag van een viswijf, een grote dosis spontaniteit, drie heerlijke zangeresjes (The Har- lettes) en een stevige, maar afge meten musicerende zevenmans begeleidingsgroep, en je hebt de ingrediënten van een onvergete lijk avondje uit. De Cleveland-tv-show, die dankzij de VPRO Bette hier haar popula riteit opleverde, vormt de basis voor de huidige voorstelling, die dinsdagavond nog in het Haagse Congresgebouw komt en (waar schijnlijk) op zaterdagavond 28 oktober op de buis te zien zal zijn. Het betekent meezingen crue „Hitier had only oi ball" en het idiote „If you'r kin' up", dat ingepast is revue Tropical. Tijdens dit tropische programma onderdeel jaagt Bette, zittend in een elektrisch invalidenwagentje en in de verschijning van een zeemeermin het publiek de lach- stuipen op het lijf. Het betekent ook ontroerd genieten van haar versie van Tom Waits' .Shiver me Timbers' of ademloos toekijken naar de mime-act, waarin Midler na de pauze een zwerfstertje voorstelt. De finale komt dan met warme en hese stem in „Mister Rockefeller" en „I shall be relea sed". Telkens opnieuw verwacht je dat Bette Midler op het punt van in storten staat, want de emoties die zij moet oproepen en de fysieke kracht die zij moet opbrengen, zijn onvoorstelbaar groot. Het maakt het geven van veronder stellingen dat deze Amerikaanse in de toekomst alleen maar aan kwaliteit zal kunnen inboeten, verleidelijk. Toch zou zoiets aan vechtbaar zijn, want Bette heeft klaarblijkelijk een symbiotische relatie weten op te bouwen met de show waarvan zijzelf het mid delpunt vormt. Niet alleen is ie dereen afhankelijk van de presta ties van de ster, maar omgekeerd lijkt Bette Midler alleen maar te kunnen functioneren bij de gratie van het geheel. Dat is ongetwij feld het grootste compliment dat je een theaterdier kunt maken. JOHN OOMKES JU eeki-r MARVB zak^M A\AM, fjANPA.' A\AAR MAMAAUe> 11> NOG> MAR PER! IK KR'je je,/ WÊU KLEIM' OPfeeHOePÊLD.'/ FRED BASSET De avonturen van Jommeke JOMMEKE IN BOBBEJAANLAND R/shsmooie meisjes J mei.tyn J GARNALEN-GROEN TESALADE De garnalen laten ze zich heel goed met be paalde groenten combi neren. Geschikte groen ten zijn sperziebonen, broccoli, tomaten prei. Kook 100 g sper ziebonen nét gaar snijd ze in kleine stuk jes. Verwijder van S broccoli de dikke stelen scheid steeltjes, bla deren en roosjes. Kook steeltjes en bladeren kwartiertje. roosjes laat u slechts z minuten meekoken. Snijd een halve prei i plakjes (ook het licht groene gedeelte gebrui ken) en stoof deze ee kwartier in 50 g boter e twee eetlepels wate Snijd een stevige, on velde tomaat in kleine dobbelsteentjes. Kook twee eieren hard snijd ze eveneens stukjes. Laat alle ge kookte groenten afkoe- n vermeng ze luch- iet 200 gram gepel de garnalen, tomaat en ei. Gebruik ook het stoofvocht van de prei. Voeg een eetlepel c troensap toe en peper e zout naar smaak. Geef hierbij versgeroosterd brood en boter. WINA BORN Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Grease, da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, a.l. CAMERA: "Play it again Sam", da. 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Pinkeltje", 2.30 c 2.00 en 4.15 i big Nachtvoorstelling: "Women in love", vr en za. 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "The boys from Brasil", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Peter en de draak Elliot", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. al. LIDO 3: "La vie devant soi", da. 7.00 en ook 2.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Donald Duck", STUDIO: "High Anxiety", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. TRIANON: "Wie dan leeft, wie dan zorgt", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. REX: „Erotische dromen van een nimF', da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., vr. en zo. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Alice in Wonder- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendien>t elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisaheth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 - 18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dag. van 14-14.45 t Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen echtgenoot). 15-16 en 18.30-19.30 uur. laatste kwartier avondbezoek kraamafd ba by show. Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag: zoek wordt toegest Bezoektijden Kmderklimek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kindcrafdelpia: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Kijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 utu Kraamafdeling 13.30-14 45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18 - 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van Schiphol (U2U-17500U). Bioscopen Alphen EURO 1: "Coma", ma., di. en woe 10. uur, da. 1.30, 6 30 en 9.00 uur, za. en 4.00. 6.30 en 9.00 uur. 16 jr. Kindervoorstelling: "De fluit met de z EURO 2: "The Sw 6.45 en 9.15 uur, za. en zo. 4.15 uur. m, woe. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, za. ook 1 uur. 12 jr. EURO 3: "Ben Hur", da. 1.30 en 8.00 16 jr. Kindervoorstelling: "De fluit de z 12.15 u EURO 4: "Midnight express", do., vr. en ma. tm. woe. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za en zo. ook 4.30 uur. 16 jr. "The Poseidon adventure", ma. tm. woe. 10.30 uur, 12 jr Nachtvoorstelling: "Meisjes die de kop niet laten hangen", za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Roller Coat 7 .00 en 9 15 i 4.00 en 6.15 u "Rosemary's baby", do. en zo 8.15 uur, 16 jr Kindervoorstelling: "Pinkeltje", euius. 16 oktober 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: Defeesltreindie gisterochtend om halftwaalf uit Leiden ver- t rok om den spoorweg Leiden- Woerden in le wijden, werd op het perron van het kleine maar nette slation Hazers- woude-Koudekerk opgewacht door gemeenteraaden en bur gemeester. Die van Hazers- uoude wenschte den heer De Bordes als vertegenwoordiger van Maatschappij geluk met het aanvankelijk slagen van de onderneming. Hij ver zweeg niet, hoe fel de tegen werking is geweest die van verscheidene zijden werd on dervonden en sprak de hoop uit dat de uitslag zal bewijzen dat ook zij, die oppositie voerden, door de nieuwe on derneming zullen blijken ge baat te zijn evenals geheel Rijnland.. De heer De Bordes sloot zich bij die laatste woor den aanhet is de onwrikbare overtuiging geweest dat de onderneming den voorspoed van de landstreek zal bevor deren die hem de kracht heeft geschonken hel eenmaal op gevatte denkbeeld door te zet ten Nadat den heer De Bordes de eerewijn ineen reusachtige bokaal was aangeboden, stoomde de trein,onder het ge juich van talrijke platte landsbewoners, verder naar Alphen, waar het zwart zag van de belangstellenden, du- den eersten spoortrein, die hunne gemeente bereikte, met groote geestdrift begroetten. Het station van Alphen was met groen, bloemen en vlag gen uitbundig versierd. Het muziekcorps van het regiment Jagers fanfares hooren Vijftig Jaar geleden: De gezagvoerder van een Grieksch stoomschip, dat te Rotterdam is aangekomen, heeft verklaard op 3 Oktober ter hoogte van Vigo in botsing te zijn geweest met een onder zeeboot. Vergeefs werd ge tracht hulp te bieden, doch men kon den onderzeeër niet terugvinden. Blijkens de aangegeven positie moet de onderzeeër de Fransche "On- dine" zijn geweest, welk schip bijna twee weken geleden als vermist werd opgegeven. De 43 opvarenden moeten als verloren worden beschouwd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23