Bots": stem voor
de teleurgestelden
PUBLIEK 'SLIKT'
PENTA THEATER
IN HET LEIDSE „BREEHUYS'
DE STAD IN DE VULKAAN
MAANDAG 2 OKTOBER 1978
VARIA
Ongeloof! Dat was blijkbaar de
reactie van de mensheid op het
bericht dat Paus Jan Paul I
(John Paul, Jean Paul,zoals de
Amerikanen, Engelsen en
Fransen zeiden) na een pontifi
caat van slechts 33 dagen was
overleden. ,JDe wereld heeft met
verbijstering en ongeloof ge
reageerd...", schreef de ene
krant, en de andere had bet
over: „Ongelovigheid, gevolgd
door verslagenheid"
Over die ongelovigheid kan ik zelf
meepraten. Ik had vrijdag niet
naar de radio geluisterd, dus
toen ik 's avonds om half zeven
het Flora Disney Theater uit
kwam, waar ik met mijn doch
tertje de première van „Peter en
de Draak Elliott" had bijge
woond, en op de stoep op tv-re-
dacteur Peter van Buur én van
de Volkskrant stuitte, die in het
VPRO-programma „Welinge
lichte kringen" iets over Vero
nica had moeten zeggen, vroeg
ik hem waar ze het allemaal
over gehad hadden. „Veel over
de paus natuurlijk"zei hij,
waarop ik, bij wijze van grapje
zei: )fJe wilt toch niet zeggen dat
deze ook alweer dood is?"
Hij reageerde daar verder niet
op, dus duurde het tot ik thuis
de avondkrant opsloeg, voor
dat ik wist dat mijn geksche
rende opmerking een feitelijke
vaststelling was geweest. Toch
een verontrustend feit dat je,
als journalist, een hele dag on
der de mensen kunt zijn zonder
datje te weten komt dat de paus
is overleden!
Bonificaties
Je kunt het een mooie dood noe
men (lezend in bed, en in feite
„in de kracht van zijn leven"),
en de tragiek van het korte
pausschap ook omdraaien en
zeggen dat die aardige man
anders dan gewoon als een van
de vele kardinalen was gestor
ven, terwijl hij nu toch nog
even, als een soort bonificatie
voor een welbesteed leven, het
genoegen heeft mogen smaken
een maandje paus te zijn ge
weest. In niet-katholieke krin
gen, waar ik door mijn beroep
ook wel eens mee in aanraking
kom, constateerde ik naast eën
gevoel van meewarigheid toch
ook iets van een milde hilari
teit, gevolg misschien ook van
de lacherige nervositeit die ie
mand bevangt als hij er getuige
van is als een ander over een
bananeschil uitglijdt. Nie
mand gunde natuurlijk juist
paus Johannes Paulus I deze
onverwachte dood, omdat voor
hem gold wat Thomas a Kempis
in ,f)e navolging van Christus
schreef: ,JLen eenvoudig man
van het platteland die God
dient staat heel zeker boven de
trotse filosoof die zijn heil ver
waarloost en de loop van de
sterren nagaat"
Maar ik kan me wel voorstellen
dat een niet-katholiek de schrik
om het hart slaat bij de gedach
te dat die hele rits van ceremo
nieën (sobere begrafenis, paus
verkiezing, rookspuwend ka
cheltje, Habemus Papa, stamp
vol Sint Pietersplein, inwij
ding) weer in alle media op hem
afstormt, inclusief de commen
taren waaruit valt op te maken
dat de kardinalen met behulp
van de Heilige Geest de juiste
man op de juiste plaats hebben
gekozen, waarna dezelfde Hei
lige Geest een maand later al
het levenslampje van die met
zoveel enthousiasme ontvangen
paus uitblaast, terwijl hij het
leeslampje laat branden. Ie
mand die streng gereformeerd
en daardoor geen vriend is van
het katholicisme zal al gauw
beneigd zijn van een publici
teitsstunt te spreken, bedoeld
om deRK kerk in het nieuws te
houden...
Vingerwijziging
Maar dat is natuurlijk onzin: de
katholieken zitten er ook mee
omhoog. Als er eerst in alle
toonaarden tegen je gezegd is
dat de pijlsnelle verkiezingen
van juist deze paus de wil van
God was, en even later roept
God deze man op betrekkelijk
jeugdige leeftijd (Paus Palus
VI werd 80 jaar) tot zich, dan
kan ik als niet-kathöliek na
tuurlijk makkelijk zeggen dat
je het leven nu eenmaal niet in
de hand hebt en dat de een wat
meer mazzelt dan de ander
(immers: ,De dag van morgen
is onzeker en weet gij of gij die
dag van morgen zult bele
ven?"), maar een rooms-katho-
liek prelaat zal allicht geneigd
zijn naar een verklaring voor
deze onverwachte dood te zoe
ken. Zo veronderstelde kardi
naal Alfrink op de televisie dat
zowel de verkiezing als de dood
van Paus Johannes Paulus I
een vingerwijzing Gods was
dat de Kerk een der gelijke, pas
torale paus nodig had.
Nu weet ik wel dat Gods wegen
wonderbaar zijn, maar dit zou
dan toch wel een heel wonder
lijke omweg zijn geweest om
iets duidelijk te maken. Het ligt
dan meer voor de hand in Lu-
ciani's dood een terechtwijzing,
een rectificatie te zien. Trou
wens, Radio Vaticaan schijnt
in dat ene maandje ook al ver
schillende uitspraken van Jo
hannes Paulus I te hebben ge
censureerd, hoewel toch ge
schreven staat (in „De navol
ging van Christus"):JBemoei u
niet met andersmans zaken en
meng u vooral niet in aangele
genheden van hogergeplaat-
sten"
V>
LEIDEN - Van 1 september
af zijn José Knepflé en In-
grid van Beek voor de
duur van een jaar aange
steld in het 'Breehuys'
aan de Breestraat, ten
einde zich volledig in te
kunnen zetten voor het
project "Werkloze
Schoolverlaters'.
De belangrijkste doelstelling van
dit project is om de steeds
groeiende groep van schoolverla
ters zonder werk door middel van
activiteiten en cursussen 'ont-
plooiings- en onspanningsmo-
gelijkheden' te bieden.
Het gaat hier om een verlengstuk
van de onderzoekingen die Frans
van Dok (lid van de vakgroep
'klinische psychologie' van de
Leidse universiteit) heeft inge
steld naar de activiteiten van
werklozen binnen buurt- en
clubhuizen. Van Doks onderzoek
wees uit dat werklozen binnen
Leiden slechts geringe mogelijk
heden hebben om zich artistiek
en creatief te ontplooien. Daarom
was er gisteravond in het Bree-
.huys een bijeenkomst om werk
loze schoolverlaters te informe
ren over dit soort mogelijkheden:
er zijn cursussen theater, slag
werk, zeefdruk en keramiek. Ook
kan men weven, spinnen en ba
tikken.
De groep 'Bots' was aangezocht om
deze avond muzikaal te omlij
sten. Geen toevallige keuze, om
dat Bots bekend staat om haar
maatschappij-kritische houding,
agerend tegen werkloosheid, de
machtspositie van de multi-na
tionals en de macht van het kapi
talisme.
Hoewel de groep zelf onderdak
heeft gevonden bij een zeer 'kapi
talistische' platenmaatschappij,
wil men toch de uitgangspunten
en de kritische instelling niet
verlaten. 'Bots kan veel meer dan
een andere groep de idealen van
de teleurgestelde, in zijn ont
plooiingsmogelijkheden gerem
de, - schoolverlaters vertolken.
Bots „stampt" de muziek de zaal
in en zorgt er tegelijkertijd voor
dat de teksten niets aan duide
lijkheid te wensen overlaten.
Wanneer je 'Bots' zou moeten in
delen, lijkt dit voor de hand lig
gend om 'Neerlands Hoop' te
noemen. 'Bots' heeft met dit ui
terst maatschappij-kritische ge
zelschap gemeen dat men geen
blad voor de mond neemt en zeer
freqent 'man en paard' noemt.
Hans Sanders, de grote man ach
ter 'Bots' kan zich erg kwaad ma
ken, wanneer er weer eens een
meningsverschil bestaat tussen
hem en de maatschappij 'Phono
gram' over door hem geschreven
teksten.
Sanders: "Teksten zijn voor mij van
wezelijk belang. Daarmee kan ik
de mensen bereiken, die nog veel
te lijdzaam alle onrecht over zich
heen laten gaan. We spelen daar
om graag voor een 'werkloze-
jongeren-project'. We zijn zonder
twijfel sterker gemotiveerd dan
de meeste groepen. Wij hebben
werkelijk iets te meldenDat onze
plaatverkoop geen echte top be
reikt, vinden we niet zo belang-
LEIDEN - steeds sterker wordt tegenwoordig voelbaar dat de cor
rigerende hand, die getalenteerde artiesten (acteurs, actrices,
etc.) en hun mindere broeders en zusters van elkaar moet onder
scheiden, nauwelijks meer bestaat. Zangeresjes worden tussen
schuifdeuren weggeplukt en volstrekt onervaren op de televisie
gesmeten. Zangers met een Travolta-image, maar zonder stem
worden met man en macht tot 'superstar' verheven.
Het toneel, de dans, de mime en het bewegingstheater ontkomen
ook niet aan die tendens. Zaterdagavond werd daarvan weereen
voorbeeld gegeven in een vrij redelijk bezet LAK-theater. Het
'Penta Theater' sinds 1972 domicilie houdend in 'De Lantaarn' te
Rotterdam en van dat moment af met sterk wisselend succes de
dans integrerend in een overkoepelende kunstvorm, bracht 'Rof
fel Touche' (voor de pauze) en 100% Kunststof (na de pauze).
Het'Penta Theater'lijkt een duidelijk voorbeeld van die kritiekloze
maatschappij, die teveel slikt en te weinig ageert. Het staat ge
drukt, dus is het waar' of'Men speelt toneel c.q. men danst, dus is
het goed'. Waanzin natuurlijk. Het publiek lijkt, vooral wanneer
de optredenden de schijn van progressieviteit ophouden, te snel
bereid tot waardering. Het zoeken naar nieuwe theatervormen
wordt maar al te snel als zaligmakend ervaren. Het Avenue-Fran
se kaaspubliek zoekt uitings-en-waarderingsnormen koortsach
tig aansluiting bij punkers new-wave-adepten.
Het 'Penta Theater', dat na de pauze binnen '100% Kunststof niet
direct verklaarbare dans/bewegingsmotieven bracht, werd daar
om met veel enthousiasme en applaus beloond. 'Men begreep het
niet echt, dus moest het wel goed zijn'. Nu, dat was het beslist
niet. Technisch zat het perfect in elkaar (ik refereer slechts aan
het 'doek'), maar dramatisch leek het nergens op. Herhaling,
traagheid en vrijblijvendheid waren de peilers, waarop 'Kunst
stof rustte.
Ook vóór de pauze (hoewel in relatie tot 'Kunststof absoluut op
hoger niveauwerd beslist niet het summum van creatieviteit en
orginalileit bereikt. Het was niet echt slecht, maar de gesproken
dialoog werd toch wel node gemist.
De omschrijving 'actrice' in je paspoort bij het overschrijden van de
Nederlands-Belgische grens staat natuurlijk wel leuk en het
evalueren van een theatervoorstelling onder het genot van een
kopje pepermuntthee is ook mooi meegenomen. Maar te vaak
ontstaat de indruk, zoals ook zaterdagavond in het LAK-theater,
dat men slechts omwille van de uiterlijke schijn creativiteit
voorwendt. Men is te snel overtuigd van eigen kunnen en hoopt
daarbij dat het beschaafde publiek het fluiten verleerd is. Het is
jammer dat recensies geen geluid maken.
BERT KOEKEBAKKER
PÉ Gf^gNJlëMANJ EN) Pe
BAKKÉR, ALieB>£l -^AlLUer:
WÉ ZUUUÉNJ OWZÉ ÉCX3P3CMAP
PÉN) IN PÉ MOÉTÉNJ
(3AANJ HALÉM..HÉTBÉVALT
ANÉ NJlKS...
^chocghoofp r&eet>r o? acï i/AKtce*
OA1P&& K-oP'
/r /A) AJA AfZ. OÉWPO-'S BOEtZ
pgr &Oi=t2J>£ïZ^ PE-fZ
m UA VA flAAf?
FRED BASSET
De avonturen van Jommeke
Alles is veilig.
Dit toestel
onderbreekt de
infrarode stralen
rijk. Onze teksten bereiken
werklozen en werkende jonge
ren. Daar gaat het om. De aanwe
zigen worden hier in de gelegen
heid gesteld om stencils tegen
'Bestek 81" te tekenen. Dat be
doel ik nou. Daarvoor zijn we ge
komen"
BERT KOEKEBAKKER
GROENTE-RIJST
Verwijder van een f
ke prei het worteluit
einde en de hardgroene
bladeren en snijd de ri
in dunne schijfjes, ook
het lichtgroene gedeel-
Schil een kleine sel
derijknol en snijd de
helft ervan in kleine
dobbelsteentjes. Breek
250 g sperziebonen
tukjes. Snijd 250 g wo
teltjes in plakjes en 250 g
,'elde tomaten ir
Bak al deze groen
hoven laag vuur en
een deksel op de pan
Bak apart 300 g ra
droge rijstkorrels (geen
snelkook)een minu
drie eetlepels zo
bloemolie sudderen.
Meng door 50 g weke
boter een eetlepel
gehakte peterselie,
eventueel een ziertje
knoflook, een snufje
tijm en verder, als u het
kunt krijgen wat fijnge
hakte bieslook en ke
vel. Dien de rijst op e
n tafel de krui
denboter door en
flinke eetlepel, geraspte
WINA BORN
Nachtvi
jrstelling: "Tom en Jerrv festi
en za. 2.30, zo. 2.00 en 4.15 uur.
-stelling: "On the waterfront",
Ongevallendicnst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
isdag 13.00 uur. (Diacones
enhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za-
;rdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen
echtgenoot), 15-16 en 18.30-19.30 uur;
laatste kwartier avondbezoek kraamafd.
babyshow.
Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur
C.C.U. (hartbewaking), dag. van
14.15-14.45 en 19-19.30 uur.
11.30 i
ir, 16 j
9.15
LIDO 1: "Coma", da. 2.30, 7.00
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Convoy", da. 2,30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
LIDO 3: "La vie devant soi", da. 7.00 en
9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur,
16 jr.
Kindervoorstelling: "Donald Duck",za.,
zo. en woe. 3.00 en 4.45 uur.
STUDIO: "Elisa vida mia", da. 7.00 en
9.15, uur. 16 jr.
Kindervoorstelling: "Pinkeltje", da. 2.30
uur zo. ook 4.45 uur.
TRIANON: "Rokkenjagers in Tirol", da.
2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 16
jr.
REX: "het heetste hoertje aller tijden",
da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., vr. en zo. ook
om 2.30 uur. 16 jr.
Kindervoorstelling: "Alice in Wonder
land", za. en woe. 2730 uur.
Nachtvoorstelling: "Can you keep it up
forward", vr. en za. 12.00 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
EURO 1: "Convoy", da. 1.30, 7.30 en 9.00
uur, zo. ook 4.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Cassandra Cros
sing", za. 12.15 uur, 12 jr.
EURO 2: "Once upon a time in the
West", da. 2.00, 7.00 en 9,30 uur, zo. ook
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur van 13.45 - 14.30 uur.
Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 -
18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van
rdan2bezoe-
Sint Elisabeth-ziekenhuis:
dag. van 14-14.45 en a
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
iMaandag t/m vrijdag
18.30-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
zoek wordt toegestaan kan de hoofdve
itijden Kinderkhniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.0C uur.
Bezoektijden kinderafdehnq:
Elke dag:
14 15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30*
14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-
1.30-19.30 uur Kraamafdeling
echtgenoten 19-
14.15 t
13.30-14.45 alleen vuui een igci iuich u-
20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.-
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol kun
nen dag en nacht worden gemeld bij het
informatiecentrum Geluidshinder
Schiphol (020-175000).
„Strawdogs",
4.15 uur, ook nachtvoorstelling, 12 jr.
Bioscoop Voorschoten
Greenway-theater: "Dr. Vlimmen",
en za. 7.00 en 9.15 uur. zo. 4.00 iru
12 jr.
"Telefoni Bianci", do.
de toverdrank",
en di. 2.00
lhng: "Oom Ferdinand e
c^laclcl lieums
2 oktober 1978
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Volgens de laatste aflevering
van "Petermann's Mitthei-
lungen" wordt de aarde, be
woond door 1,439,145 $00
menschen. Europa telt er,
rond, 312 millioen, Azië 831,
Afrika 205, Australië en Po-
lynesië 4,4 millioen en Ameri
ka 86 millioen. Derhalve ge
middeld 500 menschen op elke
vierkante mijl.
- Twee werklieden vonden op
zekeren morgen, terwijl zij
zich naar hun werk begaven,
op den straatweg van Orleans
in Frankrijk een meisje van
ongeveer negen maanden.Het
wicht was niet alleen verla
ten, maar de hals vertoonde
ook sporen van een poging om
het te worgen. Het kindje was
echter nog in leven, ofschoon
verkleumd en uitgehongerd.
De vinders brachten het naar
het bureel der gendarmerie in
het naburige Montrouge,
waar het liefderijk verpleegd
werd en vervolgens in een ge
sticht geplaatst. Later echter
heeft een der twee werklieden,
Jules Tailleur genaamd, in
overleg met zijne vrouw het
verstooten kind in de echtelij
ke, maar niet met kroost geze
gende won ing opgenomenom
het als het hunne op te voeden.
Vijftig jaar geleden:
- De Japansche politie heeft een
anarchist aangehouden, die
van plan was een aanslag op
den keizer te plegen. Toen de
vorst de eerste Japansche
rechtzitling-met-een-jury
verliet, trachtte de man hem
met een voorwerp aan te val
len. Hij werd echter direct
door de politie gegrepen. In
verband hiermede heeft de
politie in totaal 47 personen
gearresteerd. Het blad "Ho-
chi" eischt de uitwijzing van
alle Russische communisten,
daar zij de aanstichters van
den socialen burgeroorlog
zijn.
- In een klein Slowaaksch dorp
bij Nove Mesto aan de Waag is
het kortgeleden op een nacht
tot een hevig gevecht tusschen
de dorpsbewoners en een
groep zigeuners gekomen
waarbij van de zigeuners drie
mannen, drie vrouwen en een
kindvan zes jaar om het leven
kwamen. Zeven andere zi
geuners werden ernstig ge
wond. De oorzaak van het ge
vecht was, dat twee zigeuners
op diefstal waren betrapt en
gedreigd hadden het dorp in
brand te steken. Toen werke
lijk twee schuren in vlammen
opgingen, overvielen de boe
ren de zigeuners en sloegen
hen neer.