"Ik wil me volledig in een film kunnen vinden" FILMS DEZE WEEK Twentieth Centnry-Fox beboet voor koppelverkoop Jack Warner overleden Maria Schneider in "Een vrouw als Eva PRETTY BABY, EEN FILM DIE TE WEINIG BOEIT Blijvers WASHINGTON (Reuter) - De Amerikaanse filmmaat schappij "Twentieth Centu ry-Fox" heeft deze week een boete van 25.000 dollar gekre gen wegens ongeoorloofde koppelverkoop. Het concern bestreed niet de conclusie van een federale "grand jury" dat het bioscoopeigenaars die het grootste kasscucces aller tij den, "Star Wars" wilden heb- 1 ben, gedièongen had tegelijk enkele minder gewilde rol prenten af te nemen. De boete werd opgelegd op grond van een uit 1951 stam mende gerechtelijke uit spraak, die nog steeds geldt voor deze en zes andere grote filmbedrijven. Twentieth Century-Fox werd ook ver oordeeld tot betaling van de kosten van het proces VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1978 „Midnight Express" - drug smokkelaar gepakt in Turkije, Camera, Leiden. "Convoy" - vrachtreuzen op jacht, Lido 1, Leiden en Euro 2, Alphen. "The gray lady down" - atoom onderzeeër zinkt, de beman ning moet worden gered, Lido 2, Leiden en Euro 4, Alphen. "La vie devant soi" - prostitué neemt de zorg over kinderen op zich, met Simone Signoret, Li- do 3, Leiden. "Mysteries" - drama naar het boek van Nobelprijswinnaar Knut Hamsun. Over een zeer eigenzinnig man in een Noorse plaats, Studio, Leiden. Nieuw in Alphen "Once upon a time in the West" - langdurende western met omantiek, spanning en mu ziek, Euro 2. Kinder voorstellingen "Laurel en Hardy als ijscotoe risten" - Camera, Leiden. "Donald Duck" - Lido 3, Lei den. "Pinkeltje" - Sftudio, Leiden. "Alice in Wonderland" - Rex, Leiden. "Speedy Gonzales" - Euro 2, Alphen. Nacht- voorstellingen "Torn curtain" - Camera, Lei den. "Sexslavinnen" - Rex, Leiden "Rockey" - Euro 1, Alphen. "Dirty Mary, crazy Larry" - Eu ro 2, Alphen. "Salon Kitty - Euro 3, Alphen. "Meisjes die alles slikken" - Eu ro 4, Alphen. Sexfilms "Het heetste hoertje aller ty- den" - Rex, Leiden. "Met een tweeling gaat het be ter" - Euro 3, Alphen. „De stier doet het weer" - Tria non, Leiden. Violet (uiterst links) trouwt met fotograaf Bellocq. "Storyville, New Orleans" is een boek van Al Rose, handelend over een twaalfjarig meisje dat in een hoerenkast opgroeit. Nie mand minder dan Louis Malle heeft dat thema als onderwerp gekozen voor zijn film "Pretty Baby". Een precair onderwerp, dat blijkt al uit het feit dat die film in verschillende landen is verbo den ondanks alle voorzichtigheid en poëzie waarmee Louis Malle het gegeven watteert. Pretty Baby; regie Louis Malle; voornaamste rollen, Brooke Shields, Keith Carradine, Susan Sarandon; Luxor; 16 jaar. "Pretty Baby" is het meisje Violet dat met haar zusje en broertjes in een bordeel woont. Ze dartelt tussen de gasten door en wordt halverwege de film bij opbod voor vierhonderd dollar "ver kocht" aan een omvangrijke Amerikaan, die het twijfelachtige genoegen heeft haar te ontmaag den. Louis Malle heeft van die hoerenkast een gesloten Wereldje gemaakt, waarin dat "veilingsri- tueel" - de entree van Violet ge dragen op een rood kussen heeft iets devoots - nauwelijks shoc keert. Brooke Shields speelt Violet op een overtuigende manier. Ze is hoer, ook al hanteert ze het "hoeren- vakjargon" zonder dat ze de strekking ervan volledig begrijpt. Het hoort bij het huis, zoals al het pluche en de Scott Joplinwijsjes, een omgeving waarin je nu een maal eerder hoer bent dan datje kan schrijven. Bij de fotograaf Bellocq, die bij het bordeel kind aan huis is alleen om te fotograferen, ligt het an ders. Er wordt beweerd dat Louis Malle die rol zelf wilde spelen, maar de producer zag daar niets in. Het is Keith Carradine gewor den. Hij is als halfzachte plaatjes schieter met pedofiele neigingen niet goed uit de verf gekomen. Daarvoor is hij te weinig overtui gend, te vlak. Violet trouwt hem en shockeert hem dodelijk door in het echtelijk bed dezelfde ver leidingstechnieken te gebruiken en hetzelfde jargon als in de hoe renkast. Ze weet. niet beter Uiteindelijk wordt ze door haar moeder, een prima rol van Susan Sarandon, bij Bellocq wegge haald. Haar moeder is uit het bordeel gevlucht en leidt een vei lig burgerlijk bestaan. "Respec table" heet dat in het Engels wat een collega van haar de verzuch ting doet slaken "It's those res pectable people who are lying on top of you". En op het station maakt de stiefvader van Violet' nog snel even een familiepor tretje, de laatste scene. "Pretty Baby" is een "mooie" film, een product van "fluweelregie" Maar een boeiende film is het nauwelijks, alle voorpubliciteit rond het provocerend gegeven ten spijt. J e hebt het gevoel je met de film geen kant uit kan, een fru streren d gevoel. Ook al zeggen Malie-kenners dat de kracht van zijn film is dat ze nawerken, je niet loslaten. Maar daarvan is nog weinig te merken. Louis Malle is een van de weinige Europese regisseurs die het in Amerika hebben gemaakt. Maar of de bioscoopbezoekers in Ne derland daar iets mee opschie- LOS ANGELES (UPI) - Jack L. Warner, de filmstudiodirecteur die de .stomme' film .sprekend' maakte, is afgelopen zaterdag in een ziekenhuis in Los Angeles overleden. Hij werd 86 jaar. Warner oefende een "dictatuur" uit tussen de jaren 1912 en 1967, ru ziënd met acteurs terwijl hij zijn maatschappij groter en groter maakte. WIM SCHEURER Hij trad in 1969 af toen Warner Bro(ther)s.-Seven Arts werd overgedaan aan Kinney National Service ine. Hij was toen vice- president van de raad van com missarissen en onafhankelijk producer van deze wereldbe roemde filmmaatschappij. Als studiodirecteur zag Jack War ner de flakkerende stomme films uitgroeien tot een musical als ,My fair lady', één van de geslaagdste musicals uit de droomfabriek Hollywood. De vrij gevochte Warner, door velen beschouwd als een tiran en naar eigen zeggen ook geen gemakke lijk mens, maakte sterren van mensen als Errol Flynn, Bette Davis, Jim Cagney, Humphrey Bogart, Pat o'Brien, Jack Carson en Ronald Reagan, de latere gou- veneur van Californië en kandi daat voor het Amerikaanse pre sidentschap. Grote films die onder Warners hoe de tot stand kwamen, waren .Little Ceasar', .Treasure of the Sierra Madre' en .Who's afraid of Virginia Woolf?'. Jack Warner was vele malen miljo nair. Hij was zeker zo ij del als zijn acteurs en hield zich door tennis in vorm. Hij was gewoon uiterst vreemde toe.spraken te houden en gedenkwaardige uitspraken te doen. Hij had weinig met acteurs op en zei eens dat hij Marlon Brando nog niet zou willen heb ben als concierge van zijn studio. Als zakenman ging Warner door dik en dun, maar zijn instinct om trent de smaak van het publiek was onbetwistbaar. Zijn studio stond hoog op de lijst van treffers. Jack Warner was in 1892 in London in de Canadese provincie Ontario geboren. Hij was één van de twaalf kjnderen van Benjamin en Pearl Warner, emigranten uit Polen. In 1900 toonde hij voor het eerst belangstelling voor de show business. Zijn familie had toen een rijwielhandel in Youngstown in Ohio. In 1903 huurde hij met zijn broers Harry, Albert en Sam (die in 1926 stierf), een winkel in New Castle in Pennsylvania, leende 99 stoe len van een begrafenisonderne mer en ging films vertonen op een tweedehands projectie-ap paraat. De gebroeders Warner stichtten hun studio in Burbank in 1925 en een jaar later brachten zij ,The jazz singer' met Al Jolson in zijn eerste, sprekende film'. Harry en Albert leidden de firma met indrukwekkende titels, maar het was Jack, de jongste, die de produktie in handen had. Veel van zijn films gingen over gang sters. In andere werd de Ameri kaanse geschiedenis geschilderd. Jack L. Warner, de man die de film geluid gaf. Jack werd president-directeur in 1953 toen Harry en Albert hun aandelen afstootten. Hij nam de handschoen die de televisie hem toewierp aan en maakte enkele van de beste eerste series, zoals Maverick'. Jack Warner was twee keer ge trouwd. Zijn eerste vrouw, Irma, liet zich in 1935 van hem schei den. Een jaar later hertrouwde hij met Anne Page Alvardo. APOLLO "Kogels voor Gringo", dag. 2.30,7 en 9J5 uur, zo. 1.30,7 en 9.15 uur. 12 APOLLO 2 -."Midnight Express", dag. 7.30 en 9.45 uur, do., vr„ ma. en di. ook 2 uur. 16 jaar. ASTA "High anxiety", dag 2 30. 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30,4, 7.15 en 9.30 uur. AL. BIJOU "Pretty baby", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO "Hitler, eine Karriere", dag. 2 en 8 uur. AL. CAMERA "The betsy". dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15.4,6.45 en 9.30 uur. 16jaar. CINEAC "Carrie", dag. 1 30. 4. 7 en 9.30 uur, za., zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO :"Nog vijf seconden te leven", dag. 2, 7 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. 12 DU MIDI"De tien geboden", dag. 8 uur zo. ook 4 uur. AL. EURO :"Een brug te ver", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. METROPOLE 1 :"The Swarm", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.6.45 en 9.30 uur. METROPOLE 2 "Mysteries", dag. 2, 6.45 en 9.30uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 3 ."Saturday night fe ver". dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6 45 en 9.30 uur. 12 jaar. METROPOLE 4"Equus". dag. 2.6.45 en 9 30 uur, z«> 1.15.4.6.45 en 9.30 uur. 16jaar. METROPOLE 5"Bananas", dag. 2.6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 ODEON I "Convoy", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.30 uur. 16 ODEON 2 :"Hi, mom", dag. 2,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. ODEON 3 "Meisjes die taboes inslik ken", dag. 2. 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. ODEON 4 ."Monkey business", dag. 2, 6.45 en 9 15 uur. zo. ook 4.30 uur. AL. PASSAGE :"S.O.S. atoomonderzèeêr gezonken", dag. 2, 7 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4. 7 en 9.30 uur. 12 jaar. STUDIO 2000"Midnight Express", dag. 7 en 9.30 uur. do., vr.. ma. en di. ook 2 uur. zo. ook 1 uur 16 jaar. D E UITKIJ KLud wig"dag. 2 en 8 uur. 16 jaar. Omringd door vele veiligheidsagenten en toegejuichd door honderden jonge meisjes reist de dansende popsier John Travolta langs de landen waar zijn bekendste film "Saterday night fever" heeft gedraaid. Hij komt om zijn nieuwste film "Grease" te introduceren. Op de foto Travolta in Londen, waar hij alvorens zijn eigen première bij te wonèrteen voorstelling van de musical "Evita" bezocht. AMSTERDAM - "Een Eva" is de naam van i Nederlandse film die op het ogenblik in de maak is. Monique van der Ven speelt hierin, zoals enige tijd geleden bekend werd, een hoofdrol. Nouchka van Bra- kel zorgt voor de regie, terwijl het geheel geproduceerd wordt door Matthijs van Heyningen. Monique van der Ven is één van de drie belangrijkste vrouwen in de film. Maria Schneider en Marijke Merckens zijn de twee anderen. Verder spelen in deze film mee: Renée Soutendijk, Anna Knaup, Mike Bendig en Truus Dekker. Kleinere rollen worden vervuld door onder anderen Ben Huls man, Karin Meerman, Theo de Groot en Marjon Brandsma. In de koninklijke wachtkamer van het Amsterdamse Centraal Sta tion werd een dezer dagen een persconferentie gehouden ter in troductie van de filmplannen. "Last Tango" Vanzelfsprekend ging de belang stelling in de eerste plaats uit naar Maria Schneider, van wie velen zich nog haar glansrol her inneren uit 'LAST TANGO IN PARIS'. Ze stond daarin naast de wereldberoemde acteur Marlon Brando en werd geregisseerd door Bertolucci. Maria Schnei der 'Ik heb van 'Last Tango' erg veel geleerd. Vooral Brando heeft mij de fijne kneepjes van het vak bijgebracht. Het was de start van mijn filmcarrière. Daarna heb ik tientallen aanbiedingen gekre gen om in andere films te spelen, maar de meesten heb ik afgewe zen, omdat het script me niet be viel. Ik vind het erg belangrijk, dat je als filmactrice achter het verhaal kan staan, waarop de film is geba seerd. Ik let bij het doorlezen van het script altijd goed op de per soon, die ik moet gaan uitbeel den. Als die karaktertekening me niet bevalt, dan weiger ik een voudig die rol te spelen. En dan interesseert het me absoluut niet welke beroemde regisseur achter die film staat of met welke be roemde acteurs of actrices ik kan samenwerken. Ik let er erg goed op, dat ik me volledig in het script kan vinden. Nouchka van Brakel (midden) met Monique van der Ven (links) en Maria Schneider (rechts). Met 'Een Vrouw Als Eva' is dat het geval? Maria Schneider: Ja, ik heb erg veel vertrouwen in Nouchka van Brakel. Ze heeft een zeer profes sionele en sympathieke benade ring. Ik werd daar onmiddelijk bijzonder door aangesproken. Ik geef graag toe, dat ik niet makke lijk ben en ik heb de indruk ge kregen, dat de meeste filmregis seurs daar langzamerhand wel achter gekomen zijn. Maar dat vind ik absoluut niet erg. Ik heb nu eenmaal de naam gekregen, dat men met mij rekening moet houden en dat wil ik graag zo houden Gespannen Ik heb me altijd geërgerd aan ac trices, die zo maar over zich laten lopen. Dat zal mij niet gebeuren. Het is daarom niet verwonderlijk, dat ik vaak met mannelijke regis seurs op gespannen voet leef. Mannen denken het vaak a priori beter te weten dan vrouwen en dat irriteert me soms wel eens mateloos. Bij Nouchka is van spanningen onderling absoluut geen sprake. We zijn haast vrien dinnen geworden en ik kan erg goed met haar samenwerken. Zij geeft haar regie-aanwijzingen op een manier, die bij mij absoluut geen weerstanden oproept." Hoe is je relatie met Monique van der Ven? Maria Schneider; 'Ook met Moni que kan ik zeer goed opschieten. Dat is ook wel nodig, want in de film ontwikkelt zich een lesbi sche relatie tussen Monique en mij. Ik weet, dat Monique daar erg veel moeite mee heeft gehad. Dat kan ik me ook levendig voor stellen. Het is beslist niet gemak kelijk om gevoelens van haast er otische sympathie op te vatten voor een vrouw, die je in feite nauwelijks kent" Je hebt ook met Nicholson ge speeld? Maria Schneider "Ja, in 'Profes sion Reporter'. Met Jack heb ik zeer prettig samengewerkt. We leken elkaar erg goed aan te voe len. Misschien kwam dat ook, omdat de regisseur van de film Antonioni me meer liet 'spelen dan Bertolucci dat deed." Moeite Hoe vindt Monique van der Ven het om met Maria Schneider te spelen? Monique van der Ven: "Ik heb eerst een serieus gesprek gehad met mijn man Jan de Bont. Het is ten slotte wel iets om te besluiten in een film een vrouw gestalte te ge ven, die een lesbische verhou ding aangaat met een andere vrouw. Ik heb daar erg veel moei te mee gehad, maar tenslotte heb ik toch 'ja' tegen deze film ge zegd, omdat er in het karakter van 'EVA' voor mij veel moge lijkheden liggen." Nadat je die moelijkheid had overwonnen, kwamen de be zwaren van Nouchka? Monique van der Ven: 'Ja Nouchka vond me te jong om een moeder rol te spelen met twee opgroèien- de kinderen. Ze wilde me niet meer in de film hebben, omdat de screentests haar tegengevallen waren. Ik wil daar eigenlijk niet meer over praten. Tenslotte is Nouchka toch overtuigd van mijn capaciteiten en heb ik die rol definitief gekregen. Dat was wel hard nodig, want voor deze rol had ik een belangrijke filmrol in Amerika laten lopen. Ik had me werkelijk geen raad geweten. Dat ik die rol toch heb gekregen, heb ik voor een groot deel te dan ken aan producent Matthijs van Heyningen. Die zit er tenslotte met al z'n geld in en mag daarom ook wel een woordje meespre ken, al vinden velen van niet. Het artistieke en het financiële aspect van een film zou strikt geschei den moeten blijven, vinden zij. Maar Matthijs heeft tegenover Nouchka z'n ondubbelzinnig geloof in mijn acteertalenten uit gesproken en daarom heb ik ten slotte die rol toch nog gekregen. Daarnaast lijkt het me een uitda ging om naast Peter Faber te spelen. Ik heb een paar films ge zien, waarin hij heeft meege speeld en ik ben beslist onder de indruk van zijn acteerprestaties'. Verstoord Is Nouchka van Brakel nu tevre den. Is haar concentratie door de problemen met Monique niet verstoord? Nouchka' "Absoluut niet. Ik geef toe, dat er aanvankelijk me ningsverschil bestond tussen Matthijs en mijzelf over de ge schiktheid van Monique om deze rol van EVA, een zware rol, te spelen. Maar uiteindelijk ben ik toch degene geweest, die m'n ver trouwen in haar acteertalent heeft uitgesproken. Tenslotte moet je je als regisseuse helemaal kunnen vinden in het artistiek produkt, datje wilt afleveren. Als ik er niet nog steeds helemaal achter had gestaan was ik er be slist mee gestopt." BERT KOEKEBAKKER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 13